جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تعدد زوجات" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تعدد زوجات» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تعدد زوجات مسیله مهمی درباره برابری حقوق زنان و مردان است. در این راستا مفسران و قرآن پژوهان زیادی اظهارنظر نمودند که سوالات و تناقضاتی نیز در پی داشته است. در این پژوهش آرای مفسران و قرآن پژوهان در تفسیر آیات 3و129 سوره نساء براساس منابع کتابخانه ای، با روش تحلیلی- تفسیری تحلیل و مقایسه شده تا رویکرد معرفتی مناسبی در این زمینه بدست آید. هدف از این مقاله بررسی حقوق زنان در دنیای مدرن و نفی تبعیض علیه آنان در مسیله تعدد زوجات است. مفسران و قرآن پژوهان در این حوزه به مخالفان و موافقان تقسیم می شوند که مخالفان خود به دو گروه مشروط و مطلق و موافقان هم تنها مشروط هستند. نتایج نشانگر آن است که؛ مخالفان مشروط، مخالفت خود را ضمن شروطی مطرح می نمایند. مخالفان مطلق نیز تعدد زوجات را ظلم در حق زنان می دانند. موافقان تعدد زوجات نیز همگی مشروط هستند. نتایج حاصل از این مقاله نشان داده که تفاسیر مناسب، در بستر تاریخی و فرهنگی زمان حاضر و با توجه به نیازهای دنیای مدرن هستند که کرامت و آزادی زنان را مدنظر دارند. گویی تفاسیر مخالفان مشروط تطابق بیشتری با نیازهای جامعه امروزی دارد.کلید واژگان: تعدد زوجات, مفسران سنتی, مفسران و قرآن پژوهان معاصر, تفسیر آیات تعدد زوجاتPolygamy is an important issue for equal rights for men and women. In this regard, many commentators and Quran scholars have commented that there have been questions and contradictions. In this research, the opinions of commentators and Quran-researchers in the interpretation of verses 3 and 129 of Surah Nisa based on library sources have been analyzed and compared by analytical-interpretive method to obtain a suitable epistemological approach in this field. The purpose of this article is to examine the rights of women in the modern world and to reject discrimination against them in the issue of polygamy. Commentators and Qur'anic scholars in this field are divided into opponents and supporters, whose opponents are divided into two groups: conditional and absolute, and those who agree are only conditional. The results show that; Conditional opponents express their opposition with conditions. Absolute opponents also consider polygamy as oppression of women. Proponents of polygamy are also conditional. The results of this article show that appropriate interpretations are in the historical and cultural context of the present and according to the needs of the modern world that consider the dignity and freedom of women. It seems that the interpretations of the conditional opponents are more in line with the needs of today's societyKeywords: Polygamy, Traditional Commentators, Contemporary Commentators, Quran Scholars, Interpretation of Verses on Polygamy
-
احکام قرآن کریم درباره زنان، همچون تعدد زوجات، از مباحث مناقشه برانگیزی است که همواره محل بحث و تبادل آرای پژوهشگران مسلمان بوده است. دراین میان، محمد شحرور، قرآن پژوه سوری، دیدگاه انتقادی و خلاف مشهوری درباره تعدد زوجات دارد. پژوهش پیش رو به منظور بررسی و تبیین دیدگاه محمد شحرور درباره آیه 3 سوره نساء و نقد آن، بر پایه آثار مفسران و با روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد شحرور بر اساس سیاق آیه سوم سوره نساء، جواز ازدواج های متعدد مردان را صرفا به ازدواج با مادران ایتام اختصاص داده است. چنین دیدگاهی علاوه بر منافات داشتن با اسباب نزول متعدد آیه مورد بحث، با سیاق آن نیز ناسازگار است. همچنین وی مراد از عدالت در آیه را عدالتی اقتصادی و متعلق آن را نه زوجات، بلکه فرزندان یتیم و غیر یتیم زوجه دانسته است. گرچه اقتصادی بودن چنین عدالتی مورد تایید برخی احادیث تفسیری است، اما اینکه متعلق چنین عدالتی، فرزندان باشند، به دلیل اسباب نزول و به قرینه آیه 123 سوره نساء، قابل پذیرش نیست.
کلید واژگان: تعدد زوجات, محمد شحرور, تفسیر قرآن, زنان -
الگوی اسلامی-اجتماعی طلاق در شرایط ازدواج مجدد زوج، با تاکید بر نظرات امام خمینی (ره)
قاعده عسر و حرج به شرایطی اطلاق شده که تکلیفی خارج از توان بر کسی وارد گردیده و وی حق خروج از پیمان را دارد. در روابط زوجیت، مصادیق عسر و حرج برشمرده شده که بخشی از آن در ماده 1130 قانون مدنی منعکس شده است. در حال حاضر ازدواج مجدد مرد متاهل در چارچوب قانون، با رعایت کامل حقوق زوجه، نمی تواند دلیلی بر حق طلاق زوجه باشد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی-توصیفی می باشد. سوال پژوهش اینکه در صورت ازدواج مجدد قانونی زوج، حق طلاق زوجه به چه صورت است؟ چنین به نظر می رسد که به موجب تفاسیر فقهی، به خصوص بیانات حضرت امام خمینی (ره) چنین حقی محرز است. چنین بیان شد که حضرت امام خمینی (ره) مصادیق قاعده عسر و حرج را حصری ندانسته و هر عاملی که به هر نحو موجب طاقت فرسا شدن زندگی شود را دلیلی بر خروج زن از زندگی، بدون اذن شوهر دانسته اند. همچنین بیان داشته اند که ازدواج دوم زوج حتی به فرض قانونی بودن، اگر بدون لحاظ مصالح خانواده صورت پذیرد، مصداق خیانت می باشد. نتیجه اینکه به علت آثار منفی مبدل شدن خانواده از تک همسری به چندهمسری که موجب ایجاد فشار طاق فرسا بر روجه نخست می گردد، علی رغم عدم ذکر در مصادیق ماده 1130 قانون مدنی، براساس عدم حصری بودن قاعده و همچنین استناد به اصل معاشرت به معروف مندرج در ماده 1103 قانون مدنی و اصل 167 قانون اساسی، دلیلی بر ثبوت حق طلاق برای زوجه است.
کلید واژگان: قاعده عسر و حرج, امام خمینی (ره), تعدد زوجات, فشار روحی زوجه, حسن معاشرتIslamic-social model of divorce in the context of couple remarriage, emphasizing the views of Imam KhomeiniThe rule of hardship refers to the circumstances in which an obligation has been imposed on someone beyond his power and he has the right to withdraw from the contract. In marital relations, there are examples of hardship, part of which is reflected in Article 1130 of the Civil Code. At present, remarriage of a married man within the framework of the law, with full respect for the wife's rights, can not be a reason for the wife's right to divorce. The research method in this research is analytical-descriptive. Research question: What is the wife's right to divorce in case of legal remarriage? It seems that according to jurisprudential interpretations, especially the statements of Imam Khomeini (ra) such a right is established. It was stated that Imam Khomeini (ra) did not consider the examples of the rule of hardship to be exclusive and considered any factor that makes life exhausting in any way as a reason for a woman to leave life without her husband's permission. They have also stated that the couple's second marriage, even if it is legal, is an infidelity if it takes place without regard to the interests of the family. The result is that due to the negative effects of the family changing from monogamy to polygamy, which causes overwhelming pressure on the first wife, despite not being mentioned in
Keywords: Rule of hardship, Imam Khomeini (RA), polygamy, wife's stress, good company -
گزینش همسر فرآیندی است که تابع قواعدی از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی است. هدف این پژوهش شناخت همه جانبه همسر گزینی با توجه به بافت اجتماعی صدر اسلام، در سیره معصومین است. روش در این پژوهش، تاریخی و از نوع اکتشافی، توصیفی و داده در آن کیفی است. مبنای تحلیل داده ها، تحلیل گفتمان است. گفتمان هم صورتی خاص از زبان و هم صورتی خاص از تعامل اجتماعی است؛ لذا در سه سطح، تحلیل اجتماعی، شناخت اجتماعی و ابعاد گفتمان، به توصیف موضوع می پردازد. تغییر در بافت اجتماعی عام، از نظام قبیلگی به نظام سیاسی واحد با قوانین همه جانبه برای همه اقشار جامعه، و تغییر ایدئولوژی نژادپرست و جنسیت گرای مردانه به انسان گرای ورای نژاد، قومیت و جنسیت، و تغییر نگرش نسبت به زن و دختر و حق انتخاب آنها برای آینده زندگی، و حفظ حرمت والدین در زمینه همسرگزینی، محورهای اصلی در سیره معصومین، پیرامون قواعد همسر گزینی است. بر همین اساس ممنوعیت های ازدواج، انواع ازدواج (تایید ازدواج صداق، عقد موقت، و اصلاح تدریجی ازدواج کنیزان و ممنوع نمودن سایر ازدواجها)، ساختار همسرگزینی، معیارها و حق انتخاب همسر در سیره معصومین نسبت به دوره قبل از اسلام تغییر بنیادی پیدا کرد که در این پژوهش به آنها اشاره شده است. حاصل آن که، بافت اجتماعی، بایدها و نبایدها، نوع نگرش و ارزش های اجتماعی و فرهنگی، با گفتمان و بالعکس، در زمینه همسر گزینی ارتباط پیچیده و چند جانبه دارند و تغییر و یا اصلاح در هر کدام، در سایر ابعاد اثر گذار است.
کلید واژگان: همسرگزینی, ممنوعیت ازدواج, درون و برون همسری, تعدد زوجات, تحلیل گفتمانMate- selection is a process that is subject to rules of social values and norms.The purpose of this study is to understand the spouse's choice according to the social context of the Masoomin sira. The method used in this study is historical, probatory and descriptive, so the data are qualitative. The basis of data analysis is discourse analysis. Discourse is both a specific form of language and a particular form of social interaction; therefore, at three levels, social analysis, social cognition, and discourse dimensions, it describes the rules of spouse selection in the Masoomin sira and compares it with the pre-Islamic era.The change in the general social context, from the tribal system to the single political system with the comprehensive laws for all segments of society, and the change of racist and masculine ideology to humanistic across race, ethnicity and gender, and changing attitudes towards women and girls, and their right to choose the future of family life, and Maintain parental respect in the field of spouse selection, are central to Masoomin sira on the rules of marriage. Accordingly, prohibitions on marriage, types of marriage, marriage structure, As mentioned in this article, the criteria and the right to choose a spouse have changed radically in the Masoomin sira compared to the pre-Islamic era. As a result, the social context, the musts and shoulds, the type of social and cultural attitudes and values, are complex and multilateral concerning discourse and vice versa, and change or modification in each affects the other
Keywords: Marriage, Prohibition of Marriage, Endogamy, exogamy, polygyny, Discourse analysis -
علیرغم تحولات وسیع، سریع و عمیق در ساختار خانواده معاصر، باروری و فرزندآوری در بسیاری جوامع ازجمله ایران کماکان در گرو ازدواج است. تحقیق حاضر برخی از مهم ترین ابعاد و تعیین کننده های مرتبط با رویکرد اجتماعی به الگوهای ازدواج و همسرگزینی در ایران را مورد بررسی قرار می دهد. این مقاله مبتنی بر داده های پیمایشی است که جمعیت نمونه آن را تعداد 4267 نفر مردان و زنان 15-64 ساله ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان های منتخب ایران تشکیل می دهند. مطابق تجزیه و تحلیل های این تحقیق، بیشترین تمایل برای سن ازدواج دختران و پسران به ترتیب سنین 21-24 سال و سنین 25-27 سال است، تحصیلات و سپس ازدواج به عنوان مهم ترین اولویت زندگی زنان تلقی می شود، در حدود نیمی از پاسخگویان دارای نگرش مثبت نسبت به الگوی ازدواج درون گروهی هستند، مردان به طور چشمگیری بیش از زنان دارای نگرش مثبت نسبت به الگوی ازدواج های متوالی یا تعدد زوجات هستند. درعین حال، این الگوهای کلی مرتبط با ازدواج به طور برجسته ای تحت تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل سن، جنس، محل سکونت، وضعیت تاهل، تحصیلات و همچنین مولفه های مرتبط با نگرش جنسیتی و دینداری است.
کلید واژگان: ازدواج و همسرگزینی, باروری, ازدواج درون گروهی, تعدد زوجات, دینداری, نگرش جنسیتی, نوگرایی, ایرانDespite the substantial changes in the contemporary family buildings throughout the world, the behaviour of fertility and childbearing in many societies including Iran still rests upon marital union as a key and vital prerequisite for fertility and childbearing. In this line, the present study focuses primarily on marriage patterns from a demographic perspective, and examines the major dimensions and determinants associated with attitudes towards marriage patterns. This analysis identifies marriage patterns by such indicators as ideal age of marriage for girls and boys, endogamy, polygamy, the place of marriage in women's priority. The results of this article is based on a survey conducted in selected rural and urban areas of Iran, that includes 4267 males and females aged 15-64 years old. The preliminary results of this analysis indicate that the ideal age of marriage for girls and boys are respectively 21-24 years and 25-27 years old; almost half of the respondents are in favour of endogamy; education and marriage have the highest rank in women's priority; and males hold a substantially more positive attitude towards polygamy than females. These general patterns, however, are significantly affected by such demographic determinants as age, gender, urban-rural areas of residence, marital status, education, religiosity, and gender attitude.
Keywords: Marriage, Fertility, Childbearing, endogamy, polygamy, religiosity, gender attitude, Modernism, Iran -
این پژوهش به هدف ترسیم دیدگاه قرآن کریم در خصوص جایگاه تعدد زوجات در جامعه ی فعلی دنبال گشته و داده ها از قرآن کریم، تفاسیر و کتاب های صاحب نظران علوم دینی گردآوری گشته و از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. موضوع تعدد زوجات همواره در اندیشه ی صاحبنظران، از دیدگاه های متفاوت و یا ضد و نقیض برخوردار بوده است. این پژوهش با بررسی مستند قرآنی تعدد زوجات، در پرتو اصل اخلاقی حقوقی معاشرت به معروف، دیدگاه های مربوط به استحباب، منع مطلق، منع حاکم در غیر اضطرار فردی و نیز جوازی که اصل را بر تعدد زوجات شمرده، با اصل مزبور همخوان نمی یابد؛ بلکه الگوی مستفاد از آموزه های قرآن کریم را بر جوازی می یابد که اصل را بر تک همسری می داند و تعدد زوجات در جامعه ی معاصر را در غیر ضرورت های فردی و اجتماعی که نارضایتی همسر اول را به دنبال دارد، مصداقی از سوء معاشرت می خواند؛ زیرا رنجش زن از ازدواج مجدد همسر خود در جامعه ی فعلی، واقعیتی انکارناپذیر است و لزوم رفتار شایسته با همسر و حفظ حرمت وی، هرگز به مرد اجازه نمی دهد که با ازدواج مجدد در غیر ضرورت های فردی و اجتماعی، رنجش همسرش را موجب گردد. به علاوه آن که توجه به سیاق آیه ی مربوطه مبنی بر محدود نمودن تعدد زوجات بی حد و اندازه اعراب عصر نزول وحی به چهار زن و نیز شرط عدالت ورزی در آن، مدلول روشنی بر این واقعیت است.کلید واژگان: تعدد زوجات, اصل معاشرت به معروف, همسرانThis study describes the place of polygamy in the present society based on Quran. Data has been derived from Quran, interpretation, and the books written by religious science experts. Descriptive and analytical method has been used in this article. The subject of polygamy has been always investigated from different and contradictory viewpoints of experts. Documentary about polygamy according to Quran, the principle of moral and legal sociability, some viewpoints related to religious preference, the approval of polygamy, reverence and also judge's prohibition in non-emergency are not compatible with aforesaid principle. But based on Quran's viewpoint, monogamy is the principle and it says, in contemporary society, polygamy means social abuse in unnecessary situations. Because of the need of an appropriate behavior with women in contemporary society, men are never allowed to remarry since it can cause their wife’s suffering. In addition, referring to the related verse based on limitation and reformation of Arab customs of revelation age is a clear referent of this fact.Keywords: polygamy, sociability, wives
-
پدیده چندهمسری از مباحثی است که در قرن اخیر بسیار مورد توجه اندیشمندان اجتماعی قرار گرفته است. نکته درخور تامل در این تبیین ها، اتخاذ سرسختانه موضع دفاع یا مخالفت با چندهمسری است. از نظر برخی افراد، چندهمسری در زمان های گذشته رسم بوده است و اینک در بیشتر جوامع مرسوم نیست. از نظر گروه دیگر، تنها اصل تجویز آن در متون دینی، بر جواز انجام آن کفایت می کند. با توجه به این مسئله، که چندهمسری تحت عنوان «تعدد زوجات» تابع وجود شرایطی خاص (برگرفته از شرع و قانون) برای امکان تحقق است، حمایت از حقوق زنان، سلامت جامعه و پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم چندهمسری بر خانواده، به منزله اساسیترین نهاد اجتماعی، اهمیت توجه قانون گذار به این مقوله را دوچندان میکند. در مقاله حاضر، به روش کتابخانهای، با رویکرد تحلیلی توصیفی و استنتاجی، پس از بررسی تعدد زوجات در اسلام و پرداختن به این مسئله که اصل بر «تکهمسری» است، به بررسی قوانین مرتبط با آن در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده پرداخته و پس از تحلیل نموداری 20 پرونده مرتبط با تعدد زوجات، درنهایت در جهت حمایت از تحکیم بنیان خانواده و در دفاع از حقوق زنان و اطفال در خانواده هایی که با این معضل روبه رو میشوند پیشنهادهای قانونی ارائه شده است. مبتنی بر این امر که علل مشروع و موجه تقاضای ازدواج مجدد در قانون نام برده شود و دادخواست ازدواج مجدد منوط به وجود یکی از این علل به دادگاه به طرفیت زوجه ارائه شود و همچنین نهاد مشاوره تخصصی در دادخواستهایی که به سبب نشوز و عدم تمکین است در متن قانون پیشبینی شود.کلید واژگان: تعدد زوجات, تک همسری, حقوق, قانون, رویه قضاییGiven the fact that polygamy "polygamy" is subject to the existence of certain conditions (derived from sharia and law), it is possible for realization; the protection of women's rights, community health, and indirect and indirect consequences of polygamy on the family as the most fundamental The social institution dictates the importance of the legislator's attention to this category. In the present article, by using the library method, with an analytical-descriptive and inferential approach, after examining polygamy in Islam and addressing the issue of the principle of "unilateralism", it examines its related laws in civil law and law Support for the family, and after analyzing the charting of 20 cases related to polygamy, the legal proposals are finally proposed to support the consolidation of the family foundation and to protect the rights of women and children in families facing this problem. Is based on the fact that the legitimate and justifiable reasons for applying for a new marriage are named in the law and the petition for the resignation is subject to the existence of one of these The reasons for the trial are given to the wife of the party and also the specialized counseling body in the petitions which are due to non-compliance are in the text of the law.Keywords: Polygamy, Monogamy, Law, Judicial Procedure
-
تعدد زوجات پیامبر(ص)، از جمله مسائل مهمی است که در بین اندیشمندان مسلمان و مستشرقان مورد توجه بوده و شبهات زیادی درباره آن مطرح شده است. تبیین حکمت های تعدد زوجات آن حضرت و پاسخ به شبهات مطرح، اهمیت و ضرورت خاصی دارد؛ زیرا در قرن حاضر دشمنان اسلام برای خدشه دار کردن وجهه رسول خدا(ص) ازدوج های آن حضرت را مورد هجمه های گوناگون قرار داده اند،. تنزیه ساحت مطهر رسول خدا(ص) از اتهامات مغرضان و بیان حکمت های تعدد همسرگزینی آن حضرت در کنار مسئولیت سنگین رسالت و حکومت هدف اصلی تحقیق حاضر است. قلمرو بحث، ده سال حضور پیامبر(ص) در مدینه بوده و از منابع متقدم تاریخی، روایی، تفسیری و کتب تراجم و لغت استفاده شده است. دستاورد پژوهش عبارت است از آنکه رسول خدا(ص) که همه دوران جوانی خود را با یک همسر سپری کرده بود، پس از هجرت به مدینه بنا بر مصلحت ها و ضرورت های زمان خویش اقدام به تعدد زوجات کرد. همه همسران رسول خدا(ص) در مدینه به جز یک نفر، زنان بیوه ای بودند که برخی از آنان چند فرزند داشتند. اموری مانند سرپرستی یتیمان، لغو قانون ممنوعیت ازدواج با همسر پسر خوانده، فراهم کردن زمینه گرایش قبایل به اسلام و تکریم جایگاه زنان، در شمار حکمت های همسرگزینی رسول خدا(ص) است. از سوی دیگر، احکام اختصاصی رسول خدا در ازدواج مبتنی بر اینکه بیشتر از چهار همسر برای آن حضرت جایز بود، زمینه ای برای تعدد زوجات آن حضرت شد.کلید واژگان: رسول خدا(ص), تعدد زوجات, حکمت های تعدد زوجات, هجرت, مدینهProphet Muhammad’s (P.B.U) polygyny is regarded as one of the most important issues that has drawn the aenon of Muslim scholars and orientalists, nevertheless many doubts have been raised about it. Since the enemies of Islam, in the present century, for undermining popularity of the holy prophet (P.B.U) harshly cricized the issue of his polygyny; therefore, explaining the wisdom beyond his polygyny and replying to the discussed doubts are of parcular importance and necessity. The main objecve of this study is to efface the immaculate existence of the holy prophet (P.B.U) from malicious denunciaons of disbelievers and to explain the wisdom beyond his polygyny accompanied by the serious responsibility of his prophec mission and government. The discussion focusses on a ten- year- presence of the holy prophet (P.B.U) in Medina and employs historical, narrave, interpreve, and translated sources. The finding of the research indicates that the Messenger of Allah, who had spent all his youth with one spouse (Hazrat Khadije), proceeded with polygyny aer his emigraon to Medina according to the expediency and necessity of his me. All the wives of the Prophet (P.B.U) in Medina, except one, were widows, some of whom had several children. Issues such as taking the custody of the orphans, providing the abolion of the law prohibing marriage with the step-son’s wife, preparing the context for the tribal orientaon toward Islam, and bestowing reverence to the women, can be considered as the wisdom beyond his polygyny. On the other hand, the exclusive rules regarding prophet’s marriage, which were based on the fact that he was allowed to have more than four wives, prepared the context for his polygyny.Keywords: prophet (P.B.U), polygyny, wisdom of polygyny, migraons, Medina
-
حکم تعدد زوجات از احکام قطعی و اجماعی میان همه فرقه ها و گروه های اسلامی است. در قرآن این حکم در آیه سوم سوره نساء بیان شده است. با این حال، این آیه به دلیل ساختار و هم چنین مقید شدن حکم در آن به دو شرط، ابهاماتی دارد که مفسران فریقین نظرات گوناگونی در حل آن ها ارائه داده اند. از جمله این ابهامات، ارتباط فقره اول این آیه، که در قالب شرط بیان شده، با فقره دوم و جزاء است. در این نوشتار، پس از تبیین دیدگاه های گوناگون در تفسیر این آیه، با بررسی روایات، قراین لفظی و دیگر دلایل، تفسیر جدیدی از آیه ارائه شده است که بر اساس آن، حکم تعدد زوجات از حالت مطلق و بدون قید و شرط خارج شده، محدود به شرایط خاص و ضرورت های اجتماعی می شود.
کلید واژگان: تعدد زوجات, زنان یتیم, عدالت میان همسران, قسطPolygamy is one of the absolute and agreed-upon creeds in all the Islamic sects and groups. This has been expressed in verse 3 of Surat An-Nisā (the Women) in the Quran. However, the verse appears ambiguous as it has a conditional structure and the creed is bound by two conditions. The interpreters hold various viewpoints on the matter. The relation between the first clauses—expressed conditionally—with the second clause and its penalty is one of these ambiguities. The present study, while explicating various interpretations of this verse, existing narrations, literal indications, and other reasons presents a new interpretation of the polygamy verse which rejects it as an absolute and unconditional creed and binds it to certain restricted social conditions and requirements.Keywords: Polygamy, Orphan women, Justice among wives, Equity -
این نوشتار با بیان فلسفه حکم تعدد زوجات در اسلام، دفاعی عقلانی از این حکم در برابر پرسشها و اعتراض های موجود در عصر حاضر خواهد کرد. پس از تبیین روش درست دفاع از قوانین و مقررات حقوقی و فقهی، سه دیدگاه در فلسفه این حکم بیان میشود. مهمترین عامل تشریع این حکم، تفاوت غریزه جنسی میان زن و مرد و تحریکپذیری و قدرت بیشتر آن در مردان میباشد که موجب شده نظام حقوقی مبتنی بر تک همسری که در بیشتر جوامع امروز رایج است، نتواند روابط جنسی میان زنان و مردان را در دایره انضباط قانونی بگنجاند و مانع رواج روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج گردد. با این وجود، میتوان گفت زندگی تک همسری از نظر اخلاقی و در شرایط عادی مطلوبتر است و حکم مشروعیت تعدد زوجات، بر اساس ضرورتهای اجتنابناپذیر برخاسته از غریزه جنسی مردان شکل گرفته است و فقط باید در محدوده وجود ضرورت و شرایط مناسب به آن اقدام شود.
کلید واژگان: ازدواج, تعدد زوجات, چندهمسری, غریزه جنسی, فلسفه احکامThis study seeks to furnish the rationale and philosophy for the permissibility of polygamy in Islam. It endeavors to present a coherent explanation in order to defend this rule against the existing questions and objections in the contemporary era. Elaborating on the correct method of defending the juridical and legal rules and regulations, the author presents three major views as the rationales. The most important factor for permissibility of polygamy in Islam is the dissimilarity of sexual instincts between man and woman and greater excitability and vigorousness of that instinct in men which has led to legalization of polygamy in Islam. That is because the current legal system in many countries which is based on monogamy has failed to regulate the sexual relations between men or to prevent extra-marital relationships. Conclusively, it can be said that monogamy in ordinary situations is morally more desirable and permissibility of polygamy is based on certain inevitable exigencies which have something to do with men's powerful sexual drive. Thus, only in case of need and in urgent cases, action may be taken for remarriage.Keywords: polygamy, remarriage, family, sexual instinct, rationales of legal rules -
صحبت از حقوق زنان موضوعی رایج در محافل علمی و دانشگاهی بوده و هست؛ و بخصوص با توجه به رواج جریان های دفاع از حقوق زنان، این رویکرد روندی رو به رشد را می پیماید. غالب این آثار که در دفاع از تعالیم وحیانی اسلام به رشته تحریر درمی آیند، به بیان حکمت های تشریع می پردازند. نگارنده با نگاهی نو به مبحث حقوق و تکالیف زنان، ابتدا به تبیین مبنای شارع در تشریع احکام در حوزه رفتارهای اجتماعی می پردازد و سپس به برخی شبهات در عرصه حقوق زنان بلکه مهم ترین آنها شامل: عدم پذیرش شهادت آنان در برخی موارد، قضاوت زنان، تعدد زوجات، حکم حجاب و ریاست مرد بر خانواده بر اساس این مبنا که از آن به عنوان «اصل تکلیف مداری و نفی حق انگاری» یاد می کند، پاسخ می دهد.
کلید واژگان: حق, تکلیف, شهادت, قضاوت, تعدد زوجات, حجاب, ریاست مردIt has been, and still is, common in scientific and academic circles to speak of women’s rights. This approach is growing more in view of the recent increase in trends for defending women’s rights. Most of the works written in defense of Islamic teachings state the philosophies of religious legislation. The writer uses a new outlook to the women’s rights and their obligations to explain the legislator’s basis in legislating rules for social behaviors; He, then, deals with some questions expressed in the realm of women’s rights regarding the following issues: not accepting women’s testimony in some cases, women’s judgment, polygamy, religious precept on Hijab, and the man’s heading the family. The writer, then, answers these questions on the basis of the principle he calls ‘obligation-centrality and negating false rights’.Keywords: right, obligation, testimony, polygamy, Hijab, man's headship -
امروزه مساله ی عدم سازگاری چندهمسری با حقوق بشر به قدری طبیعی فرض شده که شاید اندک تصوری در بازخوانی مبانی این تعارض هم غیرمنطقی جلوه کند. از منظر بسیاری از اندیشمندان این حوزه، تامل در این خصوص دیگر فرضیه نیست تا محتاج اثبات باشد. لذا آن چه از نظر قوانین حقوق بشری و اسناد بین المللی به عنوان اصلی تماما قابل احترام مدام مورد استناد قرار می گیرد در بخش عمده ای ناظر به برابری حقوق زن و مرد است. در نوشتار حاضر از منظر جمعیت شناسی ضمن مفروض قلمداد کردن اصل فوق الذکر، میزان انطباق آن با فرضیه ی عدم سازگاری تعدد زوجات با حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته شده استکلید واژگان: اسلام, خانواده, حقوق بشر, جمعیت شناسی, عدالت, تعدد زوجات, چندهمسریNow days it is assumed that polygamy is inconsistent with human rights and it seems irrelevant to discuss and redefine this case. Some scholars believe this is not even a hypothesis that needs justification or confirmation. According to human rights and international laws this is accepted as a fundamental right and assumes the equality of man and women. With this presupposition in mind this paper will discuss the measure of conformity of polygamy with human rights.
-
گفتار و رفتار معصومان بهترین راهنما و الگو برای زندگی انسان هاست و به گواه قرآن کریم، پیامبر اکرم بهترین الگو برای همه هستند. امامان که جانشینان و وارثان آن حضرت می باشند، نیز بهترین الگو در عصر و زمان خود و همه زمان ها هستند. زندگانی و سخنان گهربار سرور شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین، امام سوم شیعیان، که با قیام عظیم خود حیات بخش پیوستار سیره نبوی در تمام طول تاریخ اسلام بودند و خواهند بود، بهترین معلم برای همه انسان ها و آزادگان دنیاست. این مقاله با بررسی ازدواج در کلام و سیره آن حضرت، به این نتیجه رسیده است که امام حسینبا حفظ عظمت وجودی زن، هیچ حرجی را در امر ازدواج بر زن نمی پذیرد.
کلید واژگان: ازدواج, امام حسین, معیار ازدواج, ازدواج سیاسی, ازدواج موقت, تعدد زوجاتThe words and actions of the Imams (Peace be upon them) are the best models for human beings in their lives; and as the Holy Koran mentions, the Prophet Mohammad (Peace be upon him) is the best model for all ages. Imams (Peace be upon them) who came after the Prophet Mohammad (Peace be upon him), were also the best models in their age and are for all ages. Imam Hosein (Peace be upon him), the third Imam in Shiee sect, is also a great teacher of freedom for all ages. This article studies marriage in the words of this great Imam (Peace be upon him). -
چندی پیش لایحه ای از سوی دولت با عنوان «حمایت از خانواده» به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد. کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از بررسی این ماده، جواز تعدد زوجات را منحصر در 10 مورد دانست. در این نوشتار با دفاع کلامی از آموزه ی تعدد زوجات، این امر بر خلاف مبانی فقهی دانسته شده و ثابت شده است که محدود کردن تعدد زوجات به فرض های نادر، ضرورت اجتماعی چندهمسری نسبت به زنان و دخترانی را که نمی توانند همسر اول شوند، برطرف نکرده و علاوه بر ستم به این زنان و دختران در فرض عدم ازدواج، موجب گسترش فساد، ارتباطات مخفیانه، و در بعضی موارد شیوع طلاق خواهد شد.
کلید واژگان: ماده ی 23 و 24 لایحه ی حمایت از خانواده, تعدد زوجات, چندهمسری, شرایط ازدواج مجدد, خانوادهThe Government recently presented so-called Protection of Family Bill to the Islamic Consultative Assembly of parliament. Legal and Judicial Commission has limited the allowance of polygamy in 10 cases after examining it.In this paper the teaching of polygamy has been defensed in theological manner and known against of Jurisprudential principles and proven that limiting polygamy in rare cases can not obviate the social necessity of that in the case of women and girls who are deprived of being the first wife. In addition to oppression of women and girls who remained unmarried that this limiting causes, it leads to extension of corruption, secret relationships and expansion of divorce. -
خانواده به عنوان باهویت ترین نهاد اجتماعی همواره جایگاه ویژه ای در میان تاسیسات حقوقی به خود اختصاص داده است. نقش حقوق در استحکام و ثبات خانواده انکارناپذیر است. در ایران، حمایت از خانواده همواره مدنظر قانون گذاران بوده است. اخیرا لایحه ی حمایت خانواده که بنا به پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه ی مورخ 3/4/1386 هیئت وزیران به تصویب رسیده از جهات مختلف از سوی حقوق دانان و صاحب نظران تجزیه و تحلیل شده است. در این پژوهش، ماده ی 23 این لایحه که از اهمیت خاصی برخوردار است با رویکرد حقوقی اجتماعی به تعدد زوجات نقد و بررسی شده است. به نظر نگارنده، لایحه ی جدید در مقایسه با قوانین حمایت خانواده مصوب 1346 و 1353، در خصوص رضایت همسر اول به تعدد زوجات و شرط اجرای عدالت از سوی مرد بسیار ناقص به نظر می رسد. در این لایحه، رضایت همسر اول به عنوان شرط تعدد زوجات پیش بینی نشده، که این امر مغایر با حسن معاشرت مندرج در ماده ی 1103 قانون مدنی و تشیید مبانی خانواده مندرج در ماده ی 1104 این قانون تلقی می گردد. به علاوه، احراز توانایی مالی مرد برای اجازه ی اختیار همسر بعدی از دادگاه تنها شرط تعدد ازدواج محسوب شده است. از سویی، در این لایحه صرفا تعهد اجرای عدالت بین همسران، که می تواند صوری باشد، و همچنین فاقد مستند فقهی و بدون ضمانت اجرای مدنی و کیفری است، مقرر شده که در حقیقت نادیده گرفتن ضرورت احراز اجرای عدالت به عنوان یکی از شرایط اساسی تعدد زوجات است.
کلید واژگان: ماده ی 23 لایحه ی حمایت خانواده 1386, تعدد زوجات, رضایت همسر اول, شرط عدالت در تعدد زوجات, حقوق زنانFamily as an authentic social institution constantly possesses an especial place from among the establishments of law. Family Protection Bill recently suggested by the Judiciary and approved in meeting dated 03/04/1386 of ministers board has been analyzed in different directions by the lawyers and experts. The Article 23 of this bill which is of outstanding importance in the present study is examined with social-legal approach. In this Comparison the only condition of polygamy considered is the finding of financial ability of man for permission to next marriage by court. Also this bill has provided merely the condition of undertaking to perform justice among wives, which could be done superficially. Whereas, this condition lacks Islamic Jurisprudence basis as well as civil and criminal sanctions, in which the necessity of finding performance of justice as one of the fundamental conditions of polygamy has not been taken into consideration. -
خانواده نهادی زیستی- اجتماعی و یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماع است و در این نوشتار در نظر است با بررسی اجمالی ساختار نهاد خانواده در ایران در دوره ی تاریخی طاهریان تا مغول، تاثیر کنیزان بر کارکردهای سه گانه ی خانواده، (تامین نیازمندی های عاطفی جنسی، تامین موقعیت اجتماعی فرهنگی برای تولید مثل و تربیت فرزندان) و نیز مقایسه ی اجمالی نقش کنیزان و آزادزنان نسبت به این کارکردها و اشاراتی مختصر به دیگر وظایف کنیزان در نهاد خانواده به این پرسش پاسخ داده شود که آیا فراوانی کنیزان با تحول در نظام خانواده ارتباط دارد؟
کلید واژگان: زن, تاریخ اجتماعی, بردگی, برده, خانواده گسترده, کنیز, نهاد خانواده, تاریخ ایران, تعدد زوجاتFamily is a social-biological institution and it is one of the most fundamental institutions of society. This article explores the structure of the family institution in Iran at the historical period from the Taherid dynasty to Mongols, to analyze the impact of the bondswomen on twofold function of the family. The family is taken into consideration as the institution which has been provided the individual’s emotional- sexual needs and the social- cultural security for reproduction and training children. In this regard, the paper seeks the functional roles of the bondswomen and the free women and it also goes through the other tasks of the bondswomen in the family institution to examine if there are any relations between the superabundance of the bondswomen and changes in family system -
زن در آینه شعر فارسی (6- مولانا قسمت دوم)مولانا بزرگترین سراینده شعر عرفانی در ادبیات فارسی است که بررسی آرا او درباره زنان می تواند به نوعی نماینده تلقی عرفان اسلامی ایرانی از زنان باشد. در بخش نخست مقاله، دیدگاه های منفی او که میراث مشترک جامعه گذشته ایران بود، بررسی شد و در این بخش، دیدگاه های مثبت او را با ارائه نمونه ها و شواهد لازم در سه محور بررسی می کنیم:1- الگوهای ستوده از نظر مولانا؛2- زن در مقام مادری و نمادپردازی های مربوط به آن؛3- زن در شبکه رفتارهای زناشویی.
این بررسی نشان می دهد که مولانا از سویی تئوری های معرفتی خود را درباره زن که یکی از مسائل هستی است، بیان می کند و از سوی دیگر روش های عملی انطباق با آن تئوری ها را نشان می دهد. بدین گونه با حکایت ها و تمثیل های خود پلی میان زمین و آسمان می سازد و مریدان خود را با گذراندن از آن به اعتلا می برد.
اغلب تمثیل های مولانا به نماد پردازی و سمبولیزم ختم می شود که سعی شده تا حد امکان بررسی و یادآوری گردد، اما بخش اصلی سمبولیزم زن، در قسمت بعدی مقاله خواهد آمد.
کلید واژگان: شعر فارسی, مولانا, زن, مادر, همسر, زناشویی, تعدد زوجات, غیرت
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.