به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حکمت » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حکمت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی میرعلی بیداخویدی*، حسین اسلامی، ابوالقاسم عاصی، سید حسن حاتمی نسب، ابوالفضل داوودی رکن آبادی
    گسترش رسانه ها در عصر کنونی و نفوذ در کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فردی زندگی بشر موجب شده است که نیاز به رسانه ای برای هدایت انسان ها به سوی کمال حقیقی بیش از پیش احساس شود که با عنوان «رسانه توحیدی» مطرح می گردد و در این زمینه دین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی، دارای دستورالعمل هایی می باشد؛ از جمله در آیه 125 سوره نحل در ارتباط با رسانه توحیدی، شیوه تبلیغ و دعوت به حق را با سه روش حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن بیان نموده است. به عبارت دیگر، یکی از محوری ترین روش های مبارزه با سلطه رسانه ای غرب، دعوت به حق و هدایت انسان هاست. در حقیقت رسانه ها در زمینه مسائلی از قبیل دینداری و ارزش های دینی، دعوت به حق، هدایت و هویت دینی برای خویش رسالتی قائل اند. در این پژوهش که با روش اسنادی و تحلیل محتوا آیه 125 سوره نحل سامان یافته، محتوای رسانه توحیدی مورد مداقه قرار گرفته و قابلیت های این رسانه در حوزه دین و تقویت دینداری افراد تبیین شده است. بر این اساس شرط موفقیت رسانه توحیدی، بهره گیری از استدلال قوی و متقن همراه با موعظه حسن مطرح می گردد. در حقیقت اقناع مخاطب در هدایت بشر امر بسیار ضروری می نماید که می بایست در رسانه توحیدی بیش تر مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان: رسانه توحیدی, تبلیغ, حکمت, موعظه حسنه, جدال احسن}
    Mohmdali Miralibidagvidi *, Hossein Eslami, Abolghasem Asi, Sayed Hasan Hatami Nasab, Abolfazl Davodi
    The spread of the media in the present age and the influence on all political, social and personal dimensions of human life has made the need for a media to guide human beings to true perfection more and more felt, which is referred to as "monotheistic media" and in this regard religion Islam, as the last and most complete divine religion, has instructions; For example, in verse 125 of Surah An-Nahl, in connection with the monotheistic media, he has stated the method of propagating and inviting the truth with the three methods of wisdom, good preaching and good debate. In other words, one of the most central methods of combating Western media domination is to call for the rights and guidance of human beings. In fact, the media has a mission to address issues such as religiosity and religious values, the call to truth, guidance and religious identity. In this research, which is organized by documentary method and content analysis of verse 125 of Surah An-Nahl, the content of the monotheistic media has been studied and the capabilities of this media in the field of religion and strengthening the religiosity of individuals have been explained. Accordingly, the condition for the success of the monotheistic media is the use of strong and convincing reasoning along with good preaching. In fact, persuading the audience in human guidance is very important and should be given more attention in the monotheistic media.
    Keywords: Monotheistic Media, Propaganda, Wisdom, Good Preaching, Good Debate}
  • حسین خندق آبادی*

    آخرین جلد دایره المعارف شانزده جلدی تشیع پس از نزدیک به چهل سال فعالیت در 1401 منتشر شد. مطالب زیر گفت وگوهایی اختصاصی به همین مناسبت به همراه مطالبی برگرفته از مراسم رونمایی از جلد پانزدهم این دائره المعارف است. مهدی محقق گزارشی از نحوه شکل گیری «دائره المعارف تشیع» ارائه کرده و به فواید ظاهری و باطنی این فعالیت در فراهم آوردن دایره المعارفی کامل درباره تشیع و تربیت شماری پژوهشگر جوان در این زمینه اشاره کرده است. بهاءالدین خرمشاهی ضمن اشاره به نهضت دایره المعارف نویسی در دهه شصت در ایران، گوشه هایی دیگر از سوابق فعالیت این مجموعه را به همراه انواع مشکلات پیش پای آن آشکار کرده است. کامران فانی دایره المعارف های ناتمام مقدم بر «دایره المعارف تشیع» را برشمرده و نحوه تهیه مدخلنامه کامل این دایره المعارف را به همراه تحلیلی از مهم ترین مقالات آن توضیح داده است. همچنین او به سهم آقایان محقق و صدرحاج سیدجوادی و خانم فهیمه محبی در پیشبرد کار آن اشاره کرده است. حسن انوشه، از فعال ترین مولفان «دایره المعارف تشیع»، خاطراتی را درباره ماجرای تالیف برخی مدخل های این دایره المعارف ذکر کرده است. محمدمهدی جعفری به نقش حامیان خصوصی «دایره المعارف تشیع» همچون سیدابوالفضل تولیت، فهیمه محبی، بنیاد طاهر و بنیاد شط اشاره کرده است. شهرام پازوکی ماجرای آشنایی و همکاری با «دایره المعارف تشیع» و در نهایت کناره گرفتن خود از تالیف مدخل های این دایره المعارف را نقل کرده است. حسین معصومی همدانی به نقش جلسات هفتگی «دایره المعارف تشیع» و تاثیر آن در گرد آوردن استادان و پژوهشگران اشاره کرده و داوری خود درباره کلیت مقالات آن را بیان کرده است. در نهایت، حسین خندق آبادی گزارشی از فعالیت خود به عنوان یکی از ویراستاران واپسین جلدهای «دایره المعارف تشیع» در انتشارات حکمت و نیز نحوه فراهم آمدن تکمله آن در جلد پایانی ارائه کرده است.

    کلید واژگان: دایره المعارف تشیع, مهدی محقق, احمد صدرحاج سیدجوادی, بهاءالدین خرمشاهی, کامران فانی, سیدابوالفضل تولیت, فهیمه محبی, انتشارات, حکمت}
    Hossein Khandaqabadi *

    : The sixteenth and final volume of the Encyclopedia of Shi'a has been released after nearly forty years of activity, published in 1401. The following content includes exclusive discussions on this occasion, along with excerpts from the unveiling ceremony of the fifteenth volume. Mahdi Mohaghegh examines the formation of the "Encyclopedia of Shi'a," highlighting its apparent and intrinsic benefits in providing a comprehensive encyclopedia on Shi'ism and fostering numerous young researchers in the field. Bahauddin Khormashahi reflects on the encyclopedia-writing movement in Iran during the 1360s, shedding light on other aspects of this series' activities, along with the evident challenges it faced. Kamran Fani enumerates incomplete encyclopedias preceding the "Encyclopedia of Shi'a" and explains the process of creating a comprehensive index for this encyclopedia, along with an analysis of its most important articles. He also acknowledges the contributions of researchers and scholars such as Mahdi Mohaghegh and Fahimeh Mohebbi in advancing this work. Hassan Anooshe shares memories about the authorship of certain entries in the encyclopedia. Mohammad Mahdi Jafari mentions the role of private supporters, including Seyyed Abolfazl Tuliyat, Fahimeh Mohebbi, Taher Foundation, and Shat Foundation. Shahram Pazouki recounts his experience of becoming acquainted with and collaborating with the "Encyclopedia of Shi'a," culminating in his involvement in authoring entries. Hossein Masoumi Hamadani discusses the significance of the weekly sessions of the "Encyclopedia of Shi'a" and their impact on gathering scholars and researchers, presenting his evaluation of the overall content. Finally, Hossein Khandaqabadi provides a report on his activities as one of the editors of the final volumes of the "Encyclopedia of Shi'a" at Hekmat Publications, including the process of writing the Takmilah in the final volume.

    Keywords: Encyclopedia of Shi'a, Mahdi Mohaghegh, Ahmad Sadr-Haj Seyed Javadi, Bahauddin Khormashahi, Kamran Fani, Seyyed Abolfazl Tuliyat, Fahimeh Mohebbi, publications, Hekmat}
  • ابراهیم علی پور، فاطمه بهجت*

    فضایل عقلانی و اخلاقی از مهم ترین مسایل انسان شناسی معاصر است. این مبحث در ترسیم انسان متعالی و استکمال نفس جایگاه ویژه ای دارد. امام خمینی فیلسوفی فضیلت مدار و عمل گراست که ویژگی های متعددی را برای انسان متعالی برمی شمارد. بسیاری از این ویژگی ها تحت عنوان فضایل عقلانی و اخلاقی قابل جمع اند. بیان اجناس چهارگانه فضایل، اقسام عقلانی و اخلاقی آن، نامتناهی بودن و چگونگی کسب آن ها، نقش اعتدال در فضایل و جایگاه فضیلت در اجتماع انسانی از مباحث موردتوجه ایشان است. امام همچون ملاصدرا، علم را در راس فضایل عقلانی و عدالت را در راس فضایل اخلاقی مطرح کرده اند. پژوهش حاضر با روش مطالعه اسنادی درپی تبیین رویکرد خاص امام خمینی در استفاده از مفهوم محوری فطرت در تعریف فضایل است که در بستر رویکرد تقدم علم عملی بر نظری ایشان در سراسر منظومه فکریشان گسترده شده و از ابتکارات ویژه ایشان است. تاکید مضاعف امام بر فضایل اخلاقی نسبت به فضایل عقلانی سبب توجه ویژه ایشان به تشکیل مدینه فاضله در راستای فضیلت مندی نوع انسان است. غلبه رویکرد فطرت محورانه و عمل گرایانه ایشان سبب تسری فضایل از حوزه فردی به حوزه مسایل سیاسی و اجتماعی است. وی تزکیه نفس را عامل فضیلت مندی و حجب ظلمانی و نورانی را مانع دستیابی به فضیلت حقیقی و قرب باری تعالی دانسته و به تبع این بحث، سخن از رذایل بی نهایت را نیز مطرح می کنند که سبب نقص در شکل گیری هویت انسانی و سقوط او در جانب کاستی و نقصان است. فضیلت مندی انسان در اندیشه امام به حدی پررنگ است که می توان روش او را در شناخت انسان، انسان شناسی فضیلت گرایانه دانست.

    کلید واژگان: انسان متعالی, حکمت, عدالت, فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلانی}
    Ibrahim Ali Pour, Fatemeh Bahjat

    Intellectual and moral virtues are among the most important issues in contemporary anthropology. They play a key role in characterizing transcendental human being and his spiritual perfection. As a meritorious and pragmatic philosopher, Imam Khomeini recounts diversified characteristics for transcendental human being, many of which are collectable under intellectual and moral virtues. The four pillars of virtues, its intellectual and moral branches, their indefiniteness and ways for acquiring them, role of moderation in virtues and the status of virtue in human communities are among themes of interest for Imam Khomeini. Like Mulla Sadra, Imam Khomeini places science atop intellectual virtues as he places justice at the top of the moral virtues. Resorting to document analysis in its methodology, this paper intends to clarify Imam Khomeini’s exclusive approach in using the pivotal concept of fitrat (innate disposition) in defining virtues that was generalized into prioritizing practical science over theoretical science throughout his own school of thought as an innovation exclusive to Imam Khomeini. His double emphasis on moral virtues versus intellectual virtues has augmented his attention to the formation of ideological utopia in line with virtuous life of human archetype. The supremacy of his fitrat-oriented and pragmatic approach generalized virtues from individual domain to political and social arenas. To him, purification of the soul is a key factor for virtuousness and darkness of mind and ignorance are obstacles to real virtues and proximity to God. In Imam Khomeini’s view, virtuousness of man is so colorful that one can term his method of anthropology as virtuous anthropology.

    Keywords: transcendental human being, wisdom, Justice, moral virtue, intellectual virtue}
  • Farideh Pishvaei, Reyhaneh Haqqani

    In the meaning of divine wisdom, there are differences of opinion between Muslim theologians and philosophers. The purpose of this article is to explicate and examine Martyr Motahari’s criticism of Allameh Tabatabaei’s definition of Divine Wisdom. Allameh, in a precise statement, considers the essence of God’s action to be the same as wisdom and the criterion of all wisdoms, from which wisdom for others’ actions is deduced. The drawbacks to this perspective pointed out by Martyr Motahari include the invalidation of wisdom for God, the nullification of the Qur’anic arguments using wisdom, and the transference from wise wisdom to theologians’ wisdom, and then its negation. However, considering wisdom in the sense of the purposefulness of God’s actions, there is no distance between God’s action and its ultimate cause, or wisdom. According to Allameh’s view, God’s action is not subject to any laws. Wisdom is, therefore, provable for God. Furthermore, the ultimate cause of God’s action is in essence, the Essence of God, and bringing creatures to their perfection is the consequential purpose. Qur’anic arguments also take into account the assumption of purposelessness and then reject it. On several occasions, Allameh has elucidated the meaning of wisdom in God, in a different way from how the Mu’tazilite theologians define it, and his expression has embraced the removal of the alleged deficiency. The common point between the two views is that, fundamentally, any system other than the existing best system is not even a hypothesis.

    Keywords: wisdom, Allameh Tabatabaei, Martyr Motahari, criticism, purposefulness ofactions}
  • فدرا امینی بدر *، مصطفی مختاباد امرئی، حمید ماجدی، حسن ستاری سربانغلی
    نسبت نور با فلسفه جزو کهن ترین مباحث مطرح در وادی معرفت شناختی است. در حکمت حضور نور به شهود عارف-فیلسوف، مدل هستی شناسانه خاصی ارائه شده است. فلاسفه دوره اسلامی بر ماهیت الهی نور تاکید داشته اند. فلاسفه مسیحی محوریت عقل گرایی را همراه اتصال به منبع ماورائی شناخت هستی توامان با عقل الهی در تجلی حضور نور مورد توجه قرار داده اند. روش تحقیق پژوهش مبتنی بر شیوه تحلیل محتوای متون فلسفی فلاسفه اسلام و مسیحیت استوار بوده است. نمونه آماری پژوهش با تحلیل محتوای اندیشه های سی و پنج فیلسوف مسیحی و سی و دو فیلسوف اسلامی صورت گرفته است. بیشترین مولفه های مشترک با ماهیت حکمی، سه مولفه ماهیت الهی، عقل فعال و زیبایی بوده است. دو مولفه جلوه نور الهی و حقیقت در آرای فلاسفه غربی و نیز دو مولفه معرفت و واجب الوجود و عقل وحیانی بیشترین ماهیت حکمی در باب نور در آرای فلاسفه اسلامی را به خود اختصاص داده است.
    کلید واژگان: فلسفه نور, اشراق, فلاسفه اسلامی, فلاسفه غربی, حکمت}
    Federa Amini Badr *, Mostafa Mokhtabsd Amrei, Hamid Majedi, Hassan Sattari Sarbangholi
    The relationship between light and philosophy is one of the oldest issues in the scope of epistemology. In philosophy, presence of light has been manifested as the mystic- philosopher intuition and specific ontological model. The Islamic philosophers have emphasized the divine nature of light. The western philosophers have stressed on the centrality of rationalism besides metaphysical source of knowledge of the universe concurrent with divine reason that manifested in the presence of light. The research method was based on analysis of the philosophical texts of the western and eastern philosophers. The research statistical sample was chosen by analysis of the contents of the opinions of thirty five western philosophers and thirty two Islamic philosophers. The most common components with philosophical nature were three components of divine nature, active intellect and beauty. Two components of divine light manifestation and truth in the western philosophers’ opinions and three components of cognition, necessary being and reveled intellect had the most philosophical nature on the light in the Islamic philosophers’ opinions.
  • حامد باشه آهنگر*، نگار داوری اردکانی

    مقاله ی حاضر به عنوان بخشی از یک پژوهش وسیع تر در حوزه ی مثل شناسی زبان شناختی، به بررسی و سنجش تعاریف موجود از مثل و سایر عبارت گویه ها می پردازد و تعریف تازه ای از مثل و برخی دیگر از عبارت گویه ها بر اساس شاخص های زبان شناختی پیشنهاد می کند. در ابتدا حوزه های مثل پژوهی (= مثل شناسی، مثل نگاری) معرفی می شوند، سپس استدلال می شود که تعاریف سنتی "عبارت گویه ها" جامعیت و مانعیت یک تعریف علمی را ندارد. یکی از اصول پیشنهادی ما در این مقاله آن است که مثل پژوهی زبان شناختی به عبارت پژوهی (عبارت شناسی و عبارت نگاری) تعلق دارد. بنابراین تعاریف احتمالی می باید به اصول عبارت شناسی وفادار بمانند. در این مقاله تلاش می شود با بررسی ساختار گفتمانی ضرب المثل و ساختار درونی آنها از منظر زبان شناسی، به مولفه های برسازنده ای برسیم که در ترکیب با یکدیگر بتوانند انواع عبارت گویه ها را به دست دهند. این مولفه ها از زبان شناسی پیکره ای و عبارت شناسی، صرف-و-نحو، کاربردشناسی و نظریه ی کارگفت، زبان شناسی اجتماعی، بینامتنیت و روایت شناسی امثال می آیند. در ادامه نشان داده خواهد شد که انواع عبارت گویه ها فرآورده های زبانی پیچیده ای هستند که در فصل مشترک میان سطوح بسیار مختلف زبان شناختی تولید می شوند و بنابراین تعریف آن ها بر اساس مولفه های سنجش پذیری از همین فصول مشترک می باید باشد.

    کلید واژگان: مثل, حکمت, زبانزد, اصطلاح, تعریف}
    Hamed Baheh Ahangar*, Negar Davari Ardakani

    As a part of a broader study in the field of linguistic paremiology, the present article offers a critical study of the existing definitions of different phraseologisms and then suggests a new set of definitions based on a number of linguistic components. First, we will briefly introduce “paremiotics”, which is a term suggested here for paremiology and paremiography combined. Then, we will argue that traditional definitions do not clearly differentiate various kinds of phraseologisms. We believe that linguistic paremiotics belongs to the field of “phraseotics”, which is a term suggested for phraseology + phraseography. As a result, any possible attempt to define different phraseologisms must remain loyal to the principles of phraseology. The present study explores the discursive structure of proverb usage as well as the internal linguistic structure of proverbs, so that to come to a set of linguistic components which are able to build up various phraseologisms in combination with each other. These components belong to phraseology in corpus linguistics, morphosyntactic structure of the phraseologisms in question, speech act theory in pragmatics, intertextuality, and narratology. We will argue that phraseologisms are complicated. linguistic products being made in the interface between various linguistic levels. Therefore, their definition must contain measurable components from each and every level.

    Keywords: Proverb, Wisdom, Idiom, Term, Definition}
  • طاهر علی محمدی*، سعیده رضایی
    مساله نگاه به نامحرم به قصد ازدواج، از موضوع حرمت نگاه به نامحرم استثنا شده است. با توجه به اهمیت مقدمی نگاه در تشکیل خانواده، هدف از انجام این تحقیق بررسی حدود شرعی نگاه به نامحرم به قصد ازدواج، حکمت آن و موارد ابهام این موضوع است. همچنین به این سوالات پاسخ داده شده است: حدود نگاه مجاز، چقدر است؟ آیا جواز نگاه مشروط به این است که خواستگار، تحقیقات مقدماتی را انجام داده و دختر را از نظر سایر ابعاد پسندیده باشد، یا اینکه شرعا می تواند پیش از انجام تحقیقات به او نگاه کند؟ آیا در صورت داشتن قصد ازدواج، اجازه نگاه به زنان متعدد جهت انتخاب گزینه دلخواه را دارد؟ و دیگر آنکه حکمت جواز نگاه به نامحرم به قصد نکاح چیست؟ در این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، این نتیجه حاصل شد که خواستگار بعد از انتخاب زن از سایر جهات، به قصد ازدواج، مجاز به نگاه به وجه و کفین، مو و محاسن و حتی اندام زن از روی لباس است و مطلق قصد ازدواج، کافی در جواز نگاه به زنان متعدد نخواهد بود؛ ضمن آنکه حکمت جواز نگاه، جلوگیری از اضرار به مرد در پرداخت مهریه توسط او و اقدام به ازدواج دو طرف از روی آگاهی کافی در راستای تشکیل خانواده ای استوار بر پایه علاقه و محبت است.
    کلید واژگان: نگاه, نامحرم, قصد ازدواج, حکمت, مهریه}
    Taher Ali Mohammadi*, Saeideh Rezaei
    The issue of the look at a non-Mahram with the aim of marriage is different from the prohibition of the look at a non-Mahram. Regarding the prior importance of the look for marrying, the purpose of this research is to investigate the judicial limits of the look at a non-Mahram with the aim of marriage, its reason, and ambiguous cases of this issue. The following questions also have been answered: what are the limits of allowable look? Does the permission of the look depend whether the proposer first does elementary searches about the girl and like her from all aspects or he can judicially have a look at her before doing searches? Are boys permitted to have a look at many girls in order to choose a girl with the aim of marriage? What is the reason the look at a non-Mahram is permitted with the aim of marriage? This analytical-descriptive research concludes that the proposer is permitted to have a look at the girl›s face and two hands, hair, and even body over her clothes and just the aim of marriage will not be enough to have the permission of the look at many girls. In addition, reasons for the permission of the look are the followings: not to harm men in paying the dowry, and to marry consciously in order to form a stable family on the basis of love and affection.
    Keywords: look, non, Mahram, the aim of marriage, reason, dowry}
  • بهروز سلطانی، احمد رضی
    کارآمدی روش ها از عوامل رشد دانش هاست. شناسایی و ارزیابی روش های محققان برجسته، به ویژه مستشرقان می تواند به بهبود مباحث روش شناسی کمک کند. به همین منظور، این مقاله درصدد است تا روش مواجهه ویلیام چیتیک، از خاورشناسان برجسته معاصر را در مطالعه و تفسیر متون حکمی و عرفانی اسلامی بررسی و تبیین کند. چیتیک با نقد عملکرد گروهی از مستشرقان، تلاش می کند تا متناسب با فرهنگ اسلامی از روش هرمنوتیک مولف محور برای تفسیر متون و فهم نیت مولف بهره گیرد. در این مقاله ابتدا آسیب های مطالعاتی حکمی و عرفانی از دیدگاه چیتیک معرفی و منشا آنها توضیح داده می شود و ضمن اشاره به عناصر اصلی روش هرمنوتیکی، معیارهای کاربردی او برای تفسیر این دسته از متون تبیین می شود که مهم ترین آنها عبارتند از: بررسی روابط و تناسب های متن، شناخت ارکان اندیشه ها و تعلیم های اصلی مولف، مقایسه آرای نمایندگان صاحب نظر، توجه به مفروضات واحد و روش های متفاوت، توجه به لوازم معنایی اصطلاحات، شناخت ابعاد وجودی و شخصیتی مولف و اثر او، مواجهه مستقیم با متن، توجه به رابطه اندام وار متن، توجه به ابعاد مختلف یک مسئله، توجه به سیاق متن، هم اندیشی ذهنی با مولف، بهره گیری از تکنیک طرح پرسش مناسب، شناسایی مسائل بنیادی مولف و توجه به زمینه های آرا و تعالیم .
    کلید واژگان: روش شناسی, هرمنوتیک, نقد ادبی, ویلیام چیتیک, عرفان, حکمت}
  • حمزه صمدی میارکلایی، حسین صمدی میارکلایی*
    آشفتگی ها، پیچیدگی ها، تنوع، پویایی ها، عدم قطعیت ها و تغییرات سریع و فزاینده ملی و بین المللی در فناوری ها، بازارها و کیفیت های زندگی دنیای امروز، سازمان ها را وادار می سازد تا در جستجوی رهبرانی باشند که کمترین اشتباهات را در تصمیم گیری هایشان داشته باشند. رهبرانی که حساب شده و با وسواسی خاص، تصمیم های درست را اتخاذ کنند و رفتارهای مناسب و درستی را برای هدایت و رهبری پیروان به کار گیرند. بنابراین، سازمان های عصر حاضر باید در جستجوی رهبرانی باشند که به صورت «خردمندانه و حکیمانه» به هدایت و رهبری می پردازند. این مقاله، با دیدی متفاوت، به ارائه نظریه رهبری حکیمانه اسلامی می پردازد. گزاره اصلی این مقاله عبارت است از «ارائه نظریه رهبری حکیمانه اسلامی». این نظریه ترکیبی از رویکردهای عقلائی، مذهبی، اخلاقی و ارزشی به رهبری است و عرصه گسترده ای را برای بررسی، مطالعه و پژوهش در رهبری و توسعه آن فراهم می آورد. این نظریه، با تاکید بر حکمت رهبر، علاوه بر پرداختن به رفتار و ویژگی های شخصیتی رهبر، زمینه مطالعه ماهیت و وجود رهبری را نیز ممکن می سازد
    کلید واژگان: رهبری, نظریه رهبری, حکمت, رهبری حکیمانه اسلامی}
    Hoseiin Samadi *
    Today’s organizations, in chaos, complexities, diverse, dynamic, uncertainties, and rapid and increasingly changes in technologies, markets, and life qualities, are forced to search of leaders who having the least mistakes in their decision-makings; The leaders who make the right decisions with a calculative and scrupulous sense, and serve right and suitable behaviors for guiding and leading their followers. Thus, present era organizations have to search of leaders who guiding and leading insightful and wisely. This paper addresses to representation “Islamic Wisely Leadership Theory” with a different viewpoint. The main proposition of this paper is Islamic Wisely Leadership Theory representation. Islamic Wisely Leadership Theory is an inclusive of the rational-and religious-and ethics-and values-based approaches to leadership. This theory provides a comprehensive view of leadership theory. In fact, Islamic Wisely Leadership Theory provides a widespread area for leadership study and research, and its’ development. In addition to pay attention to leader traits and behaviors, this theory can provide an area for studying leadership being (existence) and nature as well.
    Keywords: Leadership Theory, Wisdom, Islamic Wisely, Leadership}
  • محمودرضا اسفندیار
    این مقاله با موضوع آفات ظاهرگرایی دینی به بررسی دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی در این زمینه می پردازد. براین اساس ابتدا انتقادات ملاصدرا نسبت به صوفی نمایانی که به نام باطن گرایی در مسیر انحطاط گام برداشته اند، بیان شده است. در این قسمت بیشتر کتاب کسر اصنام الجاهلیه مورد نظر بوده است. با این مقدمه به موضوع اصلی مقاله، آفات ظاهرگرایی دینی، بر اساس رساله سه اصل ملاصدرا پرداخته شده است. در قسمت بعد دیدگاه امام خمینی در همین زمینه بر اساس سه کتاب ایشان یعنی آداب الصلوه، چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل مطرح و در نتیجه گیری، عمده ترین دلایل آفت ظاهرگرایی دینی از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی بیان شده است.
    کلید واژگان: ظاهرگرایی, عرفان, حکمت, صوفی, ملاصدرا, امام خمینی}
    Mahmoud Reza Esfandyar
    The present paper is an attempt to study religious superficialism in the viewpoints of Mulla Sadra and Imam Khomeini. In the first place the viewpoints of Mulla Sadra about pseudo-mystics, who have deviated from the right path in the name of Esoterism, are discussed. The discussion regarding this subject is based on his book titled, “Kasr Asnam Jahiliah” and his treatise titled “Seh Asl”. Three works of Imam Khomeini, i.e. “Adaab us-Salaat”, Chehel Hadith, and Sharh Jonud Aql va Jahl”, have been used to discuss his viewpoints on religious superficialism.
  • فاطمه طباطبایی، پروانه عروج نیا
    از ویژگی های مهم حکمت شیعی، پایبندی به شریعت، اهمیت ولایت وامامت، جمع آوردن تعقل و اشراق وعدم وابستگی به سلاسل صوفیه است. پیروان این حکمت، مشایخ خود را پرورش یافته تعالیم معصومان(ع) و وارث روحانیت انبیا(ص) هستند با عناوینی چون عالم ربانی، حکیم الهی وعارف بالله، تعالیم خود را حکمت می نامند و نه فلسفه صرف.
    در این تحقیق آرای امام خمینی به عنوان نمونه ای از این حکما معرفی می گردد و وجوه اشتراک و افتراق آن با تصوف و عرفان بررسی می شود. همچنین، درباره ویژگی منحصر به فرد حکمت امام خمینی در میان حکمای شیعی یعنی توجه به امور سیاسی و نگاه حماسی واسباب و علل آن، سخن خواهیم گفت.
    کلید واژگان: حکمت, عرفان, ولایت, انسان کامل, سلوک, فطرت, سیاست}
    Fatima Tabatabi, Parvaneh Orujnia
    Among the significant features of Shia theosophy is commitment to Sharia, attaching significance to Wilaya and Imamate and combination of rationality and intuition as well as lack of dependence of chains of mystics. The followers of this theosophy consider their mentors as the disciples of the teachings of the Infallible Imams and inheritors of the spirituality of the Prophet (PBUH) of Islam. They use such titles as divine scholar, divine sage and Gnostic of God, and hence call their teachings theosophy not pure philosophy. The present article is an attempt to introduce the viewpoints of Imam Khomeini as an example of such a sage or theosophist. In the next step the differences between theosophy and mysticism or Gnosticism are discussed. Also the unique features of Imam Khomeini's theosophy, that is, attention to political affairs and his epical approach and its reasons are illustrated.
  • غلامرضا کریمی فرد، امید جهان بخت لیلی
    واژه «حکمت» در20 مورد از آیات قرآن وارد شده و بیانگر یکی از الطاف خداوند نسبت به بندگان است. از این روست که وقتی جنبه هایی از«حکمت» نزد یک شاعر پدیدار می گردد، کلام را قدرت تاثیر ونفوذ می بخشد. حضرت رسول اکرم (ص) فرموده اند که: «حکمت گمشده ی مومن است» پس مومن در جستجوی اوست.
    نگارندگان در این پژوهش، پیرامون حکمت در شعر جاهلی به بحث پرداخته و پاره ای از این گونه شعر را که برخوردار از مضامین حکمی بوده و بیانگر فضایل مردان آن روزگار است، بررسی نموده اند. حکمت در شعر جاهلی حاصل تجربه ی شخصی و برگرفته از رویدادها و تعاملات محیطی پیرامون شاعر است. این گونه شعرها معمولا دارای معانی ساده، روانی الفاظ و متانت سبک اند.
    کلید واژگان: حکمت, شعر جاهلی, گرایش های انسانی}
  • لیلا ایمانی راد، محمد جواد وزیری فرد
    ازدواج موقت از قوانین درخشان و کارساز اسلام است و باید آن را به مثابه یک ضرورت اجتماعی نگریست. حقیقت نکاح متعه عبارت است از پیمان طرفینی مرد و زن بر ازدواج موقت بر پایه مدت مشخص و مهر معلوم. طبق مدارک و دلایل موجود، می توان ریشه تاریخی نکاح متعه را به زمان شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله)نسبت داد. در عقد موقت، زن و مرد برای مدت معینی بر یکدیگر حلال می شوند و پس از سر رسیدن زمان مذکور در عقد، خود به خود پیوند زناشویی آنان قطع می شود. از عمده مخالفان این ازدواج، غربی ها و همچنین اهل تسنن و برخی از مؤمنان می باشند. برخی از مؤمنان به خاطر ترس از سوء استفاده از این سنت الهی، با آن مخالفت می کنند. اما از آن رو که ازدواج دائم برای همگان میسور نیست و برخی از زنان و مردان نیازهای فوری تر و موقتی دارند که اگر اجابت نشود کشوری را با خود غرق خواهند کرد، بنابراین، باید این سنت دینی را به چشم راه حلی برای درمان نارسایی های جنسی در جامعه نگریست، نه وسیله ای برای ارضای زیاده خواهی مردان و هوس رانی تنوع طلبان.
    کلید واژگان: متعه, حکمت, آثار اجتماعی, عده, توارث, مدت}
    Leyla Imani Rad
    Mote or temporary marriage is one of the promoting and shining laws of Islam and should be considered as a social necessity. The real nature of temporary marriage is a pact and agreement between a man and a woman, in a certain period and a certain marriage portion. Based on the historical evidences, the history of such an issue refers back to the period of the Prophet Mohammad (Peace Be Upon Him). Based on the agreement in temporary marriage, a man and a woman can be with each other and live together for a certain time, and when that agreed time has come to an end, their agreed temporary marriage is also ended. Some of the religious believers and Westerners and also Sunnis are opposed to such an issue. Since all people of a country can not marry or do not have such an opportunity, temporary marriage is a good solution, otherwise it will cause the down fall of the country.
  • سخنی نو درباره نقد
    سید فضل الله موسوی
    رویکرد بازار «نقد» از طرفی و ضعف «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه از دیگر سو، ما را بر آن داشت تا با بررسی روایت نادر موجود در این مورد (حدیث پشت جلد فصلنامه)، چگونگی شکل گیری زمینه های اجتماعی رویکرد «نقد» و نیز «امر به معروف و نهی از منکر» را شرح دهیم و به کیفیت رابطه بین آن دو و نیز به علل رونق کنونی «نقد» و اهمیت موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» در احادیث و متون اسلامی اشاره کنیم.
    کلید واژگان: خدا, حضرت مسیح (ع), نقد, ناقد, امر به معروف و نهی از منکر, اهل حق, عمل, حکمت, مومن, اهل بصیرت, عیار, اهل باطل, منافق}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال