به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سفر قهرمان » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سفر قهرمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه مهرابی، افسانه قانی*
    آثار سینمایی بسیاری در سراسر جهان حول یک شخصیت کلیدی شکل گرفته اند که با ویژگی های مشترکشان در کنار هم، به کهن الگویی رهنمون می شود که جوزف کمبل آن را دست مایه نظریه ای قرار داد که فهم همه آثار و معانی پنهانشان را به سادگی میسر می کند. این کهن الگو که قهرمان نام دارد در غالب آثار به صورت یک مرد رخ می نماید حال آنکه قهرمان می تواند یک زن نیز باشد. نظر به محدودیت حضور قهرمانان زن در آثار سینمایی، این پژوهش بر آن است تا با مبنا قرار دادن فیلم «زنی به نام نیکیتا» به بررسی چند و چون حضور قهرمان زن در آثار سینمایی بپردازد. در این راه برای پاسخ به پرسش های پژوهش نظیر اینکه الگوی شکل دهنده به سرگذشت قهرمان در فیلم «زنی به نام نیکیتا» چیست؟ معنای پنهان در این اثر چیست؟ و شکل گیری معنا در این اثر به رغم شباهت ساختاری اش با سایر آثار قهرمان محور، چگونه انجام می گیرد؟ این نوشتار شیوه ای توصیفی و تحلیلی در پیش گرفت و با ابتنا به روش تحقیق اسطوره شناسی تطبیقی ساختگرا به این نتیجه دست یافت که الگوی شکل دهنده به سرگذشت قهرمان در فیلم «زنی به نام نیکیتا» همان الگوی تبیینی کمبل منتها با در نظر گرفتن جزئیاتی به خاطر تغییر جنسیت قهرمان است. معنای پنهان در این اثر از تقابل دوگانه های طبیعت/فرهنگ، آنیموس/آنیما، محبت/خشونت، بخشش/عدالت حاصل شده و همانا تقابل و تنازع با فرهنگ مرد سالارانه غرب است.
    کلید واژگان: مطالعات تطبیقی, نقد اسطوره ای, سفر قهرمان, جوزف کمبل, زنی به نام نیکیتا}
    Fatemeh Mehrabi, Afsaneh Ghani *
    Many cinematic works in the world revolve around a central character. It can be claimed that the common feature of these works leads to an archetype that Joseph Campbell used as the basis of his theory, which makes it easy to understand all their hidden meanings. The hero's archetype appears in most works as a man, while the hero can also be a woman. Due to the limited presence of female heroes in cinematic works, this study intends to investigate female heroes' presence based on the film "La Femme Nikita." The research is about to answer these questions: "What is the pattern that shapes the story of the hero in the movie" La Femme Nikita"? What is the hidden meaning of this work and how it is formed despite its structural similarity with other works of the hero How is the axis done? ". In this way, the article toakes a descriptive and analytical method and, based on the analysis of information collected from constructive comparative mythology, concluded that the pattern shaping the story of the hero in the film " La Femme Nikita" is the same explanatory pattern of Campbell. However, certain details are different due to the change in the hero's gender. This work's hidden meaning is derived from the dual confrontation of nature/culture, animus/anima, love/violence, forgiveness/justice, and the confrontation and conflict with the West's patriarchal culture.
    Keywords: Comparative Studies, Mythical Criticism, Hero's Journey, Joseph Campbell, La Femme Named Nikita}
  • پیام زین العابدینی*، مهناز ولی پور

    کودکان و نوجوانان همواره از قهرمان فیلم متاثر می شوند و نمایش چنین شخصیت ویژه ای در ذهن و کردارشان تاثیر فراوانی می گذارد. بدین سان رسانه های مختلف در جهان از جمله سینما در تلاش اند جهت همذات پنداری مخاطب کودک و نوجوان از نمایش و نقش قهرمان در آثارشان بهره گیرند. ادبیات و فرهنگ ایران زمین مملو است از قهرمان ها و شخصیت های فاخر که در پاسداشت ملک، دین و جان مردم نقش اساسی داشته اند و سینمای ایران می تواند بدان توجه کند. این پژوهش با هدفی کاربردی صورت گرفته و مسئله اصلی آن واکاوی جایگاه قهرمان و قهرمان پروری در سینمای پس از انقلاب ایران است. روش تحقیق کیفی با رویکرد اسطوره ای، بر مبنای مطالعه موردی و بر اساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل، کریستوفر ووکلر و مورین مورداک است. از این روی نمونه های موردی بچه های آسمان و من ترانه پانزده سال دارم از سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب به صورت انتخاب هدف‏مند از موارد مطلوب گزینش شده و بر مبنای مبانی نظری تحلیل شده است.

    کلید واژگان: سینمای کودک ایران, سفر قهرمان, قهرمان پروری, شخصیت, جوزف کمبل}
    Payam Zinalabedini *, Mahnaz Valipour

    Children and teenagers cinema have abundant and attractive capabilities that can be more effective than other means for growth and mental and social training of low age generation. Children and teenagers are always influenced by the hero of the film and showing such special character has very effects on their mind and on their behavior. Heroic journey is a pattern which most of thinkers including mythologists have considered it one of people who has studied the myth of the hero seriously, is Joseph Campbell.Christopher Vogler has extended the Campbell’s opinion and adds somethings to it. Maureen Murdock thinks that model of champ bell and Vogler is quite manly and incomplete and he suggests “the depth of feminism” in her book named Heroin’s Journey. The methodology of the study is qualitative and its approach is mythical. Hence after reviewing the research literature and theoretical bases, for detection and reaching proper results, case study samples of “heaven children” and I, Taraneh, am fifteen years old” from after Islamic revolution of Iran children and teenagers’ cinema have been chosen purposefully from optimal cases and based on theoretical foundations assigned to the film and they have been deliberated and analyzed.

    Keywords: Children’s cinema of Iran, hero’s Journey, hero training, character, Joseph Campbell}
  • راضیه حق شناس*، فتانه محمودی

    اگرچه در همه ی روایت ها؛ سعی بر وفادار ماندن به موضوع داستان و انتقال درونمایه آن به جهان تصویر است، اما در روند این باز تولید خاصه در جهان بازی ها ما با تغییر روایت در دو رسانه ی متفاوت (جهان متن و دیگری جهان تصویر) روبه رو هستیم؛ و ازاین رو همه ی ابعاد روایت، جز به جز و کامل به بازیکن نشان داده نمی شود. هدف از این پژوهش مطالعه ی تطبیقی نقش قهرمان در بازی رایانه ای میرمهنا مبارزی از خطه جنوب ایران و بازی ندای وظیفه (نسخه ی جنگ جهانی دوم) مبارزی از آن سوی مرزها ست. پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده و به روش تطبیقی انجام گرفته، الگوی پیشنهاد داده شده برای آن الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل است. این مقاله در نهایت نشان می دهد این الگو می تواند در تحلیل شخصیت ها در بازی های رایانه ای مخصوصا ژانر اول شخص و زیر مجموعه های آن بکار گرفته شود.

    کلید واژگان: سفر قهرمان, نقش قهرمان, بازی میرمهنا, بازی ندای وظیفه, جوزف کمبل}
    Razieh Haghshenas *, Fataneh Mahmoudi

    Although in all narratives tries is to remain faithful to the principle and subject of the story and convey the underlying theme of that text to the world of imagery, But in the process of this reproduction in the world of games, we are faced with a change of narrative in two different media ) the text world and the other is the image world), therefore all aspects of the narrative are not shown to the player completely. The aim of this study was to comparatively study the role of the hero in the computer game MirMehna, a fighter from the south line and a call of duty (World War II version) of a fighter from across borders.The present study is descriptive-analytical and has been carried out by comparative method, the proposed model for which is Campbell's hero's travel pattern. this article finally shows that this pattern can be used in analyzing various characters and genres of computer games, especially all of first-person genres and its subsets.

    Keywords: Hero Journey, Hero Role, Mirmahna Game, Call of Duty Game, Joseph Campbell}
  • مهسا بدری*
    در این مقاله، سریال تلویزیونی «بازی تارج و تخت» به مثابه یک گفتمان سینمایی مورد توجه قرار دارد و با تمرکز بر پایان بندی غیرمنتظره این سریال، گسست پیوستگی گفتمانی که منجر به آشکار شدن معنای ایدیولوژیک می شود، مطالعه شده است. در این مطالعه، با تکیه بر روش تحلیل گفتمان فوکو، روایت سریال با تمرکز بر سفر سه قهرمان «جان اسنو»، «دنیریس تارگرین» و «برن استارک» که در قسمت پایانی در رقابت نهایی برای نشستن بر روی تخت قرار می گیرند، با توجه به سه مرحله «سفر قهرمان» جوزف کمپل، تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که گفتمان بازی تاج و تخت الگوی پیوسته ای از سفر قهرمان را ارایه می دهد، اما این الگو در قسمت پایانی انسجام و پیوستگی خود را از دست می دهد و منجر به آشکار شدن ایدیولوژی سریال می شود که بر اساس آن، با وجودی که گفتمان روایت در مسیر عرفی نمودن «حاکمیت» و ایجاد نزدیکی میان طبقه بالا و پایین به عنوان معنایی ایدیولوژیک قرار داشت، پایان بندی این سریال این فاصله را تشدید کرده و به حاکمیت، مقامی فراانسانی و غیرقابل دسترس می بخشد.
    کلید واژگان: گفتمان, بازی تاج و تخت, سفر قهرمان, ایدئولوژی}
    Mahsa Badri *
    In this article, the TV series "The Game of Thrones" is considered as a cinematic discourse, focusing on the unexpected ending of the series, the discontinuity of discourse that leads to the revelation of ideological meaning. In this study, relying on Foucault's discourse analysis method, the serial narrative is analyzed according to the three stages of Joseph Campbell's "Heroic Journey", focusing on the journey of the three heroes, John Snow, Denis Targaryan, and Bran Stark, who are in the final stages of the final competition to sit on the throne. The results show that Game of Thrones discourse provides a continuous pattern of hero's journey, but this pattern loses its consistency in the final part, leading to the emergence of a serial ideology whereby narrative discourse that was on the path of secularizing "sovereignty" and establishing a rapprochement between the upper and lower classes as ideological meanings, however The ending of this series exacerbates this gap and gives sovereignty a more inaccessible position.
    Keywords: Discourse, Game Of thrones, Heroic Journey, Ideology}
  • محمدعلی خبری، مهدی جوزی*

    یکی از مسائل پیش روی فرهنگ و هنر ما آن است که با جود بهره مندی از میراث فرهنگی سترگ به خصوص درزمینه عرفانی هنوزآنچنان که بایدوشاید راهکار انتقال این  میراث بزرگ را به زبان هنری امروزی که مورد استقبال قرار بگیرد، به دست نیاورده ایم.سوال اصلی در این مقاله آن است  که برای انتقال مایه های پرارزش حکایات عرفانی به زبان هنری و رسانه ای امروزی، چگونه فرمی مناسب است؟ به نظرمی رسد بهترین راهکار برای یافتن چگونگی این انتقال، تمرکز روی یک نمونه و تحلیل آن باشد. در این میان «رمان کیمیاگر» اثر «پائولو کوئیلو» به عنوان یکی از پرفروش ترین رمان ها در چندسال اخیر با مایه های عرفانی و مقتبس از حکایتی از داستان های مثنوی مولوی می تواند نمونه خوبی برای کنکاش در این مسئله (از جهت ساختاری و  نه لزوما معنایی) مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش، تلاش شده تا از روش «تحلیل روایی» و با تاکید بر «الگوی سفر قهرمان» این مهم مورد بررسی قرار گرفته تا درنتیجه الگویی عام ، برای اقتباس از حکایت های عرفانی میراث اسلامی ایرانی به دست آید.

    کلید واژگان: کیمیاگر, تحلیل روایت, سفر قهرمان, پائولوکوئیلو, اقتباس از متون عرفانی}
    MohammadAli Khababri, Mehdi Jozi *
  • ناهید امانی*، ایوب دبیری

     ادبیات کودک و نوجوان در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که می توان رمان های کودک و نوجوان را به عنوان روایات های اسطوره ای معاصر در نظر گرفت که معمولا قهرمانان آنان جویندگانی در سفر هستند. بنابراین مفاهیمی همچون قهرمان، سفر قهرمان و شکل گیری شخصیت قهرمان در سفر مورد توجه محققان جهان قرار گرفته است. در میان محققان می توان به جوزف کمبل اشاره کرد. او به بیان نظریه تک اسطوره و تدوین ساختار سفر قهرمان طی سفر می پردازد. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل سفر قهرمان و بررسی این موضوع است که چگونه مراحل سفر قهرمان باعث تکامل شخصیت قهرمان طی سفر می شود. به عبارت دیگر این تحقیق نشان می دهد که گریس لین ساختار و عناصر روایت اسطوره ای کمبل را در رمان جایی که کوه بوسه می زند بر ماه دنبال می کند. همچنین محقق به بیان این مساله می پردازد که چگونه قهرمان پس از عبور از خوان های سفر، به هدف سفر خودکه بلوغ فکری و کمال است می رسد.

    کلید واژگان: ادبیات کودک و نوجوان, تک اسطوره, جوزف کمبل, سفر قهرمان, قهرمان, گریس لین.}
    Nahid Amani *, Ayoub Dabiri

    In recent years children’s literature is increasingly becoming popular. Children’s novels can be considered contemporary mythic narratives usually depicting heroes on their quest. Therefore, the concepts of hero, hero’s quest and the hero’s character development have been widely discussed and formulated by the scholars. Among the scholars one can name Joseph Campbell who discusses monomyth and formulates the structure of hero’s journey which is developed by other scholars and critics. Accordingly, the concern of the present study is to analyze the concept of hero’s journey and to investigate how the process of hero’s quest transforms the hero during the process of journey. To achieve this goal the study focuses on the novel Where the Mountain Meets the Moon analyzing the aforementioned concepts. The present study demonstrates that Grace Lin follows the structure and elements of mythic narratives to develop her hero’s character in Where the Mountain Meets the Moon, also the researcher discusses how the passing of the quest’s stages help the character to arrive to maturity and perfection which is the aim of the hero’s journey.

    Keywords: children’s literature, Grace Lin, hero, hero’s journey, Joseph Campbell, monomyth}
  • اکبر کشتکار، مسعود نقاش زاده، منیژه پورنوروز، علی کروالیان
    در چند دهه گذشته، برخی صاحبنظران حوزه فیلمنامه نویسی تلاش کرده اند الگوهای مختلفی را برای شخصیت پردازی قهرمان در سینما و تلویزیون طراحی کنند. الگوی سفر قهرمان وگلر، به دلیل تاکید بر مراحل رشد شخصیت قهرمان، رویکردی نو در حوزه فیلمنامه نویسی ایجاد کرده است. این پژوهش، سفر قهرمان نوجوان را بر اساس الگوی سفر قهرمان وگلر، مورد بازخوانی قرار داده است. در این بازخوانی که به شیوه اسنادی و کتابخانه ای صورت پذیرفته، مراحل سفر قهرمان نوجوان در حیطه کهن الگویی با در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگ و هویت ایرانی، مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه، یک مرحله از الگوی سفر قهرمان وگلر حذف و سه مرحله به آن اضافه شد و در نتیجه سفر قهرمان نوجوان در چهارده مرحله پی ریزی گردید. این پژوهش تلاش می کند با ارائه و بررسی مراحل سفر قهرمان نوجوان، نشان دهد چگونه فیلمنامه-نویس تلویزیونی و سینمایی می تواند با بهره گیری از این مراحل، قهرمان نوجوان را خلق کند. به عنوان نمونه مطالعاتی، ساختار روایی دو فیلم سینمایی «کودکی ایوان» و «کودک و فرشته»، بر اساس مدل پیشنهادی بررسی شده اند.
    کلید واژگان: قهرمان, نوجوان, سفر قهرمان, خلق قهرمان, فیلمنامه نویسی}
    Akbar Keshtkar_M.A._Masud Naqqashzadeh _Manizheh Pournowrooz_M.A._Ali K. O Rvaliyan_M.A
    In the last decades some scholars in the field of script-writing have tried to design different patterns for characterization of the hero in cinema and television. Wiggler's Journey of Hero Pattern has created a new approach in script-writing due to its emphasis on hero development stages. The present study has reviewed adolescent journey pattern based on that of Wiggler. In this research which was carried out by a documentary methodology, the stages of hero journey within an archetypal realm and by considering Iranian culture and identity. In this study one stage was removed from Wiggler's pattern and three new stages were added, hence, the journey of adolescent hero was established within fourteen stages. This research tries to illustrate how cinema and television script-writing could create adolescent heros. As a case study, the narrative structures of two movies, i.e. "Ivan's Childhood" and "the Child and the Angel" were examined based on the proposed model.
    Keywords: Hero, Adolescent, Hero Journey, Creating Hero, Script, writing}
  • مسعود نقاش زاده*، سیدمصطفی مختاباد
    در سال های اخیر، برخی متفکران با رویکردی بینارشته ای، با پیوند میان دستاوردهای روایت شناسی، اسطوره شناسی و روان شناسی، زمینه های تازه ای را برای مطالعات فیلم فراهم آورده اند. روایت ها، عموما بیانگر گونه ای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار می روند. در این میان، روایت های اسطوره ای به واسطه ارائه الگوهایی پربسامد و پایدار از تجارب بشری، اهمیت ویژه ای می یابند. اسطوره قهرمان، متداول ترین و مانوس ترین اسطوره در جهان امروز به شمار می رود و از همین روست که تاثیری عمیق بر طراحی ساختار نظام های دراماتیک دارد. هدف اصلی این مقاله، واکاوی ساختار روایت اسطوره ای در نظام دراماتیک فیلم های حماسی بر اساس الگوی سفر قهرمان است. برای این منظور، با استناد به مطالعه ویلیام ایندیک، ضمن تحلیل روایت شناختی فیلم سینمایی دلاور (1995) به کارگردانی مل گیبسون و بازخوانی مراحل مختلف سفر قهرمان، به بررسی چگونگی کاربرد این الگو در طراحی ساختار دراماتیک فیلم های حماسی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: روایت, اسطوره, سفر قهرمان, فیلم حماسی, فیلم دلاور}
    Masuood Naqqashzadeh*, Seyyed Mostafa Mokhtabad
    In recent years, certain scholars have employed an inter-disciplinary approach to tie the achievements by such diverse fields as narratology, mythology and psychology, and by doing this, they have provided us with fresh fields regarding film studies. Narratives are generally indicative of our attitudes towards the world and the way we perceive it. Meanwhile, mythical narratives are of a special significance due to their capacity to offer frequent and consistent patterns about human experiences. The myth of hero is considered the most common and well-known myth around the globe, and that's why it has a deep impact on the structure of dramatic schemes. Using the pattern of the journey of hero, the present article aims to discover the structure of mythical narratives in the dramatic scheme of epic movies. It draws upon a research carried out by William Indick to analyze the movie "Braveheart" (1995) by Mel Gibson, explaining the way this pattern could be used to design the dramatic scheme of epic movies.
    Keywords: Narrative, Myth, The Journey of the Hero, Epic Movie, Brave heart}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال