به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سنت » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سنت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ویدا شعاریان ستاری، محمدرضا پاکدل فرد*، سیروس جمالی، مهسا فرامرزی اصل

    شناخت هویت معماری دوره پهلوی اول و چگونگی تاثیرپذیری آن از تحولات رخ داده با توجه به گذر از سنت به تجدد و با دخیل شدن کلیه عوامل خارجی در آن، مورد توجه معماران و پژوهشگران متعدد بوده است. هدف از این پژوهش بررسی مفاهیم عینی سنت و مدرنیته در بناهای عمومی دوره پهلوی اول در تبریز می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه با روش طیف لیکرت استفاده شده، جامعه آماری 102 نفر متخصص معماری که حجم نمونه برابر 50 نفر شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک تاپسیس با نرم افزار SPSS استفاده شد. به ترتیب کارخانه ی چرم بر مبنای نظر پاسخ گویان از سایر بناها بر مبنای هر یک از مولفه های پلان ، تزیینات داخلی ، فرم ، هندسه نما ، مصالح با درجه نزدیکی 0.8112 نسبت به سایر بناها مدرن تر است و عمارت شهرداری تبریز با درجه نزدیکی 0.0891، نسبت به سایر بناها سنتی تر می باشد. هم چنین کتابخانه ی ملی با درجه نزدیکی 0.6245، در مرتبه ی دوم و دانشسرای مقدماتی با درجه نزدیکی 0.5038 در مرتبه ی سوم قرار دارند. در نهایت ساختمان های عمومی دوره پهلوی اول در تبریز تلفیقی از گرایش به سنت و مدرنیته را به تصویر می کشد.

    کلید واژگان: سنت, مدرنیته, بناهای عمومی, پهلوی اول, تبریز}
  • ابراهیم متقی*، حجت داوند

    طراحی الگویی برای پیشرفت ایران در دوره معاصر یکی از دغدغه های اصلی پژوهشگران علوم اجتماعی بوده است. در این میان یکی از الگوهای مغفول مانده که دارای قابلیت های بومی است، الگوی پیشرفت مبتنی بر مکتب اسلام است. اساس الگوی اسلامی پیشرفت این است که نظام های زندگی بر اساس سنت اسلامی حفظ و به روز می شود و از این طریق پیشرفت حاصل می شود. از آنجایی که سنت اجتماعی ایران به ویژه در حیات جهانی جمهوری اسلامی ماهیت دینی دارد، مبانی الگوی اسلامی پیشرفت در جمهوری اسلامی بر اساس شاخص های برگرفته از دین در سیاست، اقتصاد و فرهنگ تنظیم شد. و میزان اجرای آن در دهه اول. انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق ضمن پرداختن به این موضوع که ضرورت پیگیری الگوی واحد پیشرفت چیست و مشخص نمودن مبانی بنیادی آن، این سوال مطرح شد که شاخص های اساسی الگوی اسلامی پیشرفت کدامند و تا چه حد بوده اند. در دهه اول انقلاب مورد توجه قرار گرفت. آیا دولت ها قرار دارند؟ در پاسخ، نتایج تحقیق نشان داد که اساس الگوی اسلامی پیشرفت و حدود و ثغور آن بر اساس منابع و سنت اسلامی، در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، اساسا مبتنی بر پاسداری از دستاوردهای عادلانه است.

    کلید واژگان: محافظه کاری, پیشرفت, سنت, غرب, اسلام, ایران}
    Ebrahim Mottaghi *, Hojjat Davand

    Designing a model for Iran's progress in the contemporary period has been one of the main concerns of social science researchers. In the meantime, one of the neglected models that has native capabilities is the model of progress based on the school of Islam. The basis of the Islamic model of progress is that life systems are maintained and updated based on the Islamic tradition, and progress is achieved through this. Since the social tradition of Iran, especially in the world life of the Islamic Republic, has a religious nature, the foundations of the Islamic model of progress in the Islamic Republic were set based on indicators derived from religion in politics, economy, and culture. and the extent of its implementation in the first decade. The revolution was evaluated. In this research, while addressing the issue of what is the necessity of pursuing the single model of progress and specifying its fundamentals, the question was raised as to what are the basic indicators of the Islamic model of progress and to what extent have they been. It was noticed in the first decade of the revolution. Are governments located? In response, the results of the research showed that the basis of the Islamic model of progress and its limits and gaps based on Islamic sources and tradition, in all political, economic, cultural and social dimensions, is basically based on safeguarding fair achievements. It is from the status quo and preventing eating, balancing structures and maintaining social cohesion and integration.

    Keywords: Conservatism, Progress, Tradition, West, Islam, Iran}
  • طاهره میرهاشمی*
    نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» نوشته حسن مقدم یکی از نمایشنامه های مهم و تاثیرگذار روزگار خویش است که با اقبال مخاطب عام و خاص مواجه شد. جستار حاضر بر آن است تا در چارچوب نشانه شناسی اجتماعی به عنوان یکی از ابزارها و روش های کیفی تحلیل متن و بر اساس نظریه پی یر گیرو به بررسی فرایند معناپردازی متن نمایشنامه، متناسب با متغیرهای فرهنگی اجتماعی، بپردازد. پرسش های پژوهش عبارتست از: الف) در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» بارزترین نشانه های اجتماعی قابل کشف و تبیین کدام است؟ ب) نشانه های اجتماعی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» چه دلالت های معنایی ای دارد؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که بارزترین نشانه های هویت در این نمایشنامه نامها و القاب، لباس، اشیا و حیوانات هستند. متن با استفاده از این نشانه ها ضمن برجسته کردن فردیت جعفرخان، تقابل او را نیز با اعضای خانواده، که تحت تاثیر جمع گرایی جامعه سنتی ایران هستند، نشان داده است. بارزترین نشانه های آداب معاشرت نیز لحن کلام، فاصله بین افراد و توهین است. آنچه در این سه نشانه آداب معاشرت مشهود است، تلاش بی سرانجام اعضای خانواده برای نزدیک شدن به جعفرخان و مقاومت او برای حفظ فاصله از آنان است. این حفظ فاصله از سویی نشان دهنده خودخواهی و خودبرتربینی این شخصیت و از سوی دیگر نیز نوعی واکنش در برابر اعمال نظرها، دخالتها، اعتقادات خرافی و تعصب های غیرمنطقی خانواده است. در مجموع باید گفت نشانه های اجتماعی این نمایشنامه نقش مهمی در شکل دادن به چارچوب معنایی اثر (ترسیم نوع نگرش و زندگی انسان سنتی و مدرن) داشته است.
    کلید واژگان: سنت, فردیت, فاصله, نشانه شناسی اجتماعی, هویت, آداب معاشرت}
    Tahere Mirhashemi *
    The play "Jafar Khan az Farang Amadeh" written by Hassan Moghadam is one of the most important and influential plays of its own historical period. The present paper intends to investigate the process of meaning-construction in this text through focusing on socio-cultural variables and by using socio- semiotic appraoch and the theory of Guiraud. Tho main questions that the research seeks to answer are: 1. what are the most obvious social signs that can be discovered and explained in this play? and 2. What are the semantic implications of these social signs? The results indicate that the most obvious signs related to identity are names, nicknames, clothes, objects, and animals. The author has shown Jafar Khan's confrontation with his family members who are influenced by the collectivism of traditional society while highlighting his individuality by using these signs. The most obvious signs of social etiquette are the tone of speech, the distance between people, and insults. The endless efforts of the family members to be close to Jafar Khan and his resistance to keeping a distance from them are evident in these three signs of social etiquette. It can be concluded that the social signs of this play significantly contribute to shaping the semantic framework of the work, depicting traditional and modern human attitudes and life.
    Keywords: Tradition, Individuality, socio- semiotics, Identity signs}
  • ولی الله نصیری*، سیمین یاری

     پژوهش پیش روی، ما را با آداب ازدواج به سبک دیرین و سنتی آشنا می سازد. آداب بسیاری که با ظهور تجدد و به بهانه ی مدنیت و مدرنیسم، از خاطرها حذف و به خاطره ها پیوسته است. پژوهش حاضر گوشه ای از فرهنگ مذکور را در مشکین شهر - بخشی از قلمرو آذربایجان ایران به تصویر می کشد. هدف از انجام این نوشته انعکاس آداب گذشتگان در نحوه و چگونگی سنت های ازدواج رایج و متداول در زمان گذشته می باشد. روش به کار برده شده در این جستار، توصیفی، اسنادی و میدانی است. این تحقیق مراحل مختلف سیر ازدواج را از خواستگاری تا جشن های زیبای عروسی در زمان گذشته و کنونی مورد بررسی قرار می دهد. اولیا نقش اساسی در این پیوند دارند. این نوشته در نظر دارد برای خوانندگان دیدگاه های روشنی را راجع به آداب و جشن های ازدواج که ممکن است هرگز تکرار نشود ارایه کند.  

    کلید واژگان: خیاو, ازدواج, مشکین شهر, فرهنگ, سنت}
    Valiyollah Nasiri *, Simin Yari

     The present research introduces us to the ancient and traditional style of marriage. Many customs that have been removed from memories and added to memories with the advent of modernity and under the pretext of civility and modernism. The present research depicts a corner of the mentioned culture in Meshkinshahr - a part of the territory of Azerbaijan, Iran. The purpose of this writing is to reflect the traditions of the past in the manner and manner of common and common marriage traditions in the past. The method used in this research is descriptive, documentary and field. This research examines the different stages of the marriage process from courtship to beautiful wedding celebrations in the past and present. Parents play an essential role in this connection. This article intends to provide the readers with clear views about marriage customs and celebrations that may never be repeated. 

    Keywords: street, marriage, Meshkin Shahr, culture, tradition}
  • معصومه شریفی، محسن رفیعی *، هادی طحان زاده

    مسئله نفوذ فرهنگی، از مسائلی است که به جهت تهدیدآمیز و ضدامنیتی بودن آن، از دیرباز مورد توجه بوده است. هدف اصلی از این پژوهش، شناخت معنای نفوذ فرهنگی دشمن، کاربرد و مصادیق آن در قرآن کریم و سنت معصومین (ع) بوده است. پرسش اصلی این پژوهش، ازاین قرار بوده است: «قرآن و سنت، چه دیدگاهی درباره معنا، کاربرد و مصادیق جریان نفوذ فرهنگی دشمن دارد؟». با توجه به رویکرد قرآنی و روایی این پژوهش، یافته ها نشان داد که اصطلاح «نفوذ» و «نفوذ فرهنگی» به طور مستقیم و عینا در قرآن و سنت به کار نرفته است؛ اما معادل ها و مصادیق این واژه ها، درآیات و روایات به کاررفته اند که بیشترین کاربرد آن ها مربوط به دشمنان خدا و اسلام (شیطان، منافقان، کفار، مشرکین و برخی اقوام زمان پیامبران گذشته) بوده است. بررسی ابزار و راه های نفوذ فرهنگی و راه کارهای مقابله با آن، از عهده این نوشتار خارج است و پژوهشی مستقل می طلبد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتاب خانه ای و با ابزار فیش بوده که شیوه نگارش آن، توصیفی- گزارشی و تحلیلی بوده است.

    کلید واژگان: نفوذ, نفوذ فرهنگی, دشمن, قرآن, سنت}
    Mohsen Rafiei *

    The issue of cultural influence is one of the issues that has been receiving attention for a long time due to its threatening and anti-security nature. The main purpose of this study was to know the meaning of the enemy's cultural influence, its application and examples in the Holy Quran and the Sunnah of the infallibles. The main research question was: "What is the view of the Qur'an and the Sunnah about the meaning, application and examples of the enemy's cultural influence?".Considering the Qur'anic and narrative approach of this study, the findings showed that the terms "influence" and "cultural influence" were not directly and objectively used in the Quran and Sunnah; However, the equivalents and examples of these words have been used in verses and sunnah, the most of which are related to the enemies of God and Islam (the devil, hypocrites, infidels, polytheists and some tribes of the time of the past prophets). Examining the tools and ways of cultural influence and the solutions to deal with it is beyond the scope of this stydy and requires an independent research. The method of collecting data in this study was a library and a note taking tool, which was written in a descriptive-reporting and analytical way

    Keywords: Influence, Cultural Influence, Enemy, Quran, Sunnah}
  • محسن سعیدی، داریوش بوستانی *

    افغانستان همسایه شرقی ایران شاهد چهار دهه جنگ و بحران های گوناگون می باشد، این بحران ها موجب مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ایران شده است. با توجه به نقش حساس نوجوانان و جوانان در توسعه جامعه، پژوهش حاضر در صدد کندوکاو بافتار و جهان زیست مهاجران نوجوان و جوان افغانستانی مقیم کرمان در جهت فهم شرایط بازتولید بنیادگرایی در منظومه توسعه است. در این پژوهش از روش شناسی کیفی گرندد تیوری جهت فهم عمیق تر موضوع استفاده شده است. میدان مطالعه شهر کرمان است و 14 نوجوان و 16 جوان افغانستانی ساکن در شهر کرمان بعنوان مشارکت کننده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شد. کدگذاری داده ها بصورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. برای کسب اعتبار، از تکنیک ارزیابی توسط اعضا، روش ممیزی و مقایسه تحلیلی استفاده شده است. در این پژوهش وابستگی عمیق به سنت های قومی، الگوهای مردسالارانه را ترویج و محرومیت را در جامعه مهاجرین تشدید می کنند. همچنین، مهاجرت و مواجهه با سنت ها از عوامل تشدید بحران درمیان جوانان بود هر یک از این مقوله ها همچون زنجیر به یکدیگر متصل شده اند و رشد بنیادگرایی و توسعه نیافتگی را تشدید کرده است. با توجه به یافته های این پژوهش هشت مقوله اصلی شکل گرفته است که عبارتند از: محرومیت گسترده، چالش کم سوادی، ادراک کم آگاهی، روابط جزیره ای، سنت‎گرایی در عصر مدرن، ادراک فساد فراگیر، چالش دیگر بودگی و شکاف های قومی، تبعیض جنسیتی. در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها مقوله هسته "بر هم کنش چالش های سنت گرایی، محرومیت، هویت؛ چرخه معیوب توسعه" استخراج گردید.

    کلید واژگان: بنیادگرایی, توسعه, افغانستان, سنت, دین, مهاجرین}
    mohsen saeedi, Dariush Boostani *

    Afghanistan's eastern neighbor Iran is witnessing four decades of war and various crises, which have led to the mass immigrant of Afghans to Iran. Considering the sensitive role of adolescents and youth in the development of society, the present study seeks to explore the context and life world of Afghan immigrants in order to understand the conditions for the reproduction of fundamentalism in the development system. In this research, the qualitative methodology of Grand Theory has been used for understanding of the subject. The study focuses on Kerman where 14 Afghan adolescentsand 16 young youths were selected as participants using purposive sampling and theoretical sampling. Semi-structured interviews were carried out to collect the data. Data coding was done in open, axial and selective coding .Also, in order to gain credibility, the evaluation technique by members, audit method and analytical comparison have been used. Deep attachment to ethnic traditions promotes patriarchal patterns and exacerbates deprivation in the immigrant community. Also, migration and confrontation with traditions were among the factors exacerbating the crisis among young people. According to the findings of this study, eight main categories have been formed, which are as follows: widespread deprivation - illiteracy - lack of awareness - isolated relationships -traditionalism in the modern age -the perception of pervasive corruption - multiple identity and ethnic divisions - gender discrimination. According to the results of this study, finally the core category of "the interaction of the challenges of traditionalism, deprivation, identity; the vicious cycle of development" was extracted.

    Keywords: Fundamentalism, Development, Afghanistan, Tradition, Religion, Immigran}
  • حسن یوسف زاده*

    سبک زندگی به معنای امروزd آن اگرچه پدیده ای نو و محصول شرایط زندگی مدرن است لکن در قالب ادبیاتی دیگر دیرینه ای طولانی دارد و مفاهیم مرتبط با آن را می توان در آیات قرآن کریم پیدا کرد. در علوم اجتماعی برای بررسی موضوع سبکزندگی از مفاهیمی هم چون توسعه، تمدن، فرهنگ، طبقه، هویت و مانند آن استفاده شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سبکزندگی در قرآن کریم به این پرسش پاسخ می دهد که واژگان مربوط و مرتبط با سبک زندگی در قرآن کدامند و بسامدی آن در این کتاب مقدس چگونه است؟ با استفاده از روش اسنادی در مرحله اول و تحلیل بسامدی یا فراوانی در مرحله دوم، این نتیجه حاصل شد که حداقل 10 واژه در قرآن کریم دارای قرابت معنایی با سبک زندگی است و با استفاده از این واژگان می توان تصویری از سبک زندگی اسلامی مبتنی بر قرآن کریم ارایه کرد. علاوه بر واژه دین که درتعریف آن به روش زندگی نسبت این همانی با سبک زندگی دارد، واژگانی همچون سنت، ملت، منهاج، صراط، طریق، حیات طیبه، داب، سیره و مانند آن نیز مشعر به سبک زندگی هستند. چنان چه سبک زندگی را به همه سطوح و عرصه های حیات جمعی و فردی تسری بدهیم، مفاهیمی چون «دین»، «سنت» و «ملت» نزدیک ترین واژه ها به سبک زندگی خواهند بود. در تلقی از سبک زندگی به مثابه روش زندگی، واژ ه هایی هم چون «منهاج»، «سیره» مناسب تر هستند؛ لکن اگر بنا باشد هم چون برخی ادبیات موجود، سبک زندگی را به سطوح رویین زندگی مربوط بدانیم، معادل های دیگری مانند «شاکله» و «داب» سنخیت بیشتری با موضوع بررسی دارند.

    کلید واژگان: بسامدی, قرآن, سبک زندگی, سبک زندگی اسلامی, دین, سنت}
  • لیلا ندرلو*، ربابه پورجبلی، محبوبه بابائی
    باتوجه به اینکه فرهنگ دارای کارکردهای گوناگونی بوده و اثرگذاری آن در توسعه و ابعاد مختلف زندگی اقتصادی اجتماعی بشر غیرقابل اغماض است، علیرغم نقش قابل توجه آن در زندگی، ولی متاسفانه به حاشیه رانده شده و رسالت عمده توسعه، حضور مجدد فرهنگ در زندگی روزانه مردم است بنابراین، مطالعه پژوهشی حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی قصد دارد تا تجارب کنشگران زنجانی در مورد زمینه های فرهنگی توسعه در زنجان را مورد بررسی قرار دهد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در نظر گرفتن اشباع نظری داده ها، 27 نفر از مردم زنجان در پژوهش مشارکت کردند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و پیاده سازی گردید. و سپس به روش دستی مورد تحلیل قرارگرفت. مدت زمان انجام هر مصاحبه به طور متوسط 30 الی60 دقیقه بود. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه ها مبتنی بر هفت مرحله متودولوژی کلایزی انجام گردید. این مراحل شامل مرور اطلاعات مکتوب، استخراج عبارات مهم مرتبط با پدیده، فرمول بندی معانی، قراردادن معانی فرموله شده در داخل خوشه ها وشکل دادن مضامین (تم ها)، ترکیب نتایج در قالب توصیف پدیده مورد مطالعه، تعیین ساختار ذات پدیده و اعتبار سنجی یافته ها از طریق مراجعه مجدد به مشارکت کنندگان می باشد. براساس نتایج  پژوهش زمینه های فرهنگی محقق شده توسعه در زنجان بر اساس تجربه زیسته مشارکت کنندگان عبارتند از: توسعه نهادهای اجتماعی و مردمی، حس تعلق به خانواده و اقوام، تسهیل گری رسانه ها، تحقق آگاهی اجتماعی نسبت به جایگاه زنان در جامعه، توسعه تفکر اسلامی و ایرانی و تکوین خودآگاهی جمعی می باشد. لذا مردم زنجان در کنار سنت های مورد قبول خود به بازسازی زندگی روزمره بر حسب عوامل جهانی که بیشتر از طریق منابع و بسترهای تازه از قبیل رسانه های جهانی، فضاهای مجازی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و همچنین عوامل محلی، شیوه های زندگی خود را از میان گزینه های مختلف برمی گزینند.
    کلید واژگان: توسعه, فرهنگ, مطالعه پدیدارشناسی, سنت, خود آگاهی}
    Leila Naderloo *, Roubabe Pourjdbali, Mahboobe Babaei
    The current research study with a qualitative approach and descriptive phenomenological method aims to investigate the experiences of Zanjani activists regarding the cultural contexts of development in Zanjan. Using targeted sampling and considering the theoretical saturation of data, 27 people from Zanjan participated in the research. Data were collected and implemented using semi-structured interviews. And then it was analyzed manually. The interview analysis method was based on the seven stages of the Colaisian methodology. Based on the results of the research, the realized cultural fields of development in Zanjan based on the lived experience of the participants are: the development of social and popular institutions, the sense of belonging to family and relatives, the facilitation of the media, the realization of social awareness regarding the position of women in society, the development of thinking Islamic and Iranian and the formation of collective self-awareness. Therefore, the people of Zanjan, along with their accepted traditions, are trying to rebuild their daily life according to global factors, which mostly through new sources and platforms such as global media, virtual spaces and information and communication technologies, as well as local factors, have changed their ways of life. Choose different options.
    Keywords: development, Culture, phenomenological study, Tradition, self-awareness}
  • محمد بیطرفان*

    انقلاب مشروطیت زمینه توسعه مفاهیم مدرن در بستر اجتماع را فراهم کرد و هیجان های ناشی از آن، باعث تاسیس ده ها روزنامه و انجمن مستقل شد. این مسیله ازآن جهت اهمیت دارد که تا پیش از آن به جز چند نشریه و انجمن وابسته دولتی، فرصتی برای عرض اندام طبقه متوسط باسواد شهری وجود نداشت؛ بنابراین هر فرد و دسته ای با تاسیس روزنامه و انجمن به نشر عقاید خود پرداخت و این تکثر مسبب تاویلات گوناگون از مفاهیم مدرن شد. در این میان، مشروطه خواهان دست بالا را داشتند و بیش از 90درصد رسانه های شهری در اختیار آنان بود. در مقابل چند روزنامه محافظه کار-سنت گرا هم وجود داشت که از نظر محتوایی و تحلیل مفاهیم جدید، فقط روزنامه اقیانوس ارزش بررسی و تدقیق دارد. این روزنامه با سردبیری عبدالرحیم الهی روحانی اندیشمند و فکور، به مبارزه با تاویل اندیشه های مدرن از سوی مشروطه خواهان پرداخت.
    یافته های پژوهش نشان می دهد او با تاثر از آرای اندیشمندان اروپایی، آزادی را در قید قانون تعریف و در مقابل قانون را بر مبنای شریعت تفسیر کرد. با این حربه، هم رفتار مشروطه خواهان تندرو را معارض آزادی مصرح در قانون اساسی نشان داد و هم مقام سلطنت را (بر مبنای همان قانون) مقدس نمایاند. این نوشتار با بررسی مفهوم آزادی در آرای اندیشمندان اروپایی، هم مبحث هم زمانی و توسعه زمانمند آن را در نظر دارد و هم تاثیر آن و یا خلاف آن را در محتوای روزنامه اقیانوس نشان می دهد.

    کلید واژگان: روزنامه اقیانوس, عبدالرحیم الهی, آزادی, قانون, سنت}
    Mohammad Bitarafan*

    The constitutional revolution provided the ground for developing modern concepts in the context of society. The excitement caused by the revolution led to the establishment of dozens of independent newspapers and associations. This issue is critical because, before the constitutional revolution, there was no opportunity for the presence of the urban middle class in society, except for a few publications and state-affiliated associations. Consequently, individuals and groups published their opinions through newspapers and associations, resulting in various interpretations of modern concepts. In the meantime, the constitutionalists had the upper hand and over 90% of the urban media were at their disposal. On the other hand, there were a few conservative-traditionalist newspapers, and in terms of content analysis, only the Oghyanoos newspaper deserves to be examined. The paper, which was run by the spiritual thinker Abdul Rahim Elahi, opposed the interpretation of modern ideas by constitutionalists. The findings of the research show that he defined freedom within the limits of the law by using the opinions of European thinkers. He also interpreted the law based on Sharia. This tactic exposed the behavior of radical constitutionalists against the freedom stipulated in the constitution and sanctified the position of the monarchy. By examining the concept of freedom in the opinions of European thinkers, this article takes into account the issue of its simultaneity and development over time and shows its impact or the opposite in the content of the Oghyanoos newspaper.

    Keywords: Oghyanoos newspaper, Abdulrahim Elahi, freedom, law, tradition}
  • علی خاکسار*، امین (ابوالفضل) هراتی
    هدف بنیادین این پژوهش، واکاوی، تحلیل و طبقه بندی نهادهای آموزشی موسیقی کلاسیک ایران در صدوپنجاه سال اخیر، به منظور تبیین کیفیت امر آموزش و نهادهای آموزشی است. با ابتناء بر همین هدف، پرسش و مساله ی اساسی این تحقیق، کنکاش علل رکود کیفی موسیقی کلاسیک ایران در چند دهه ی اخیر، از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل امر آموزش و نهادهای آموزشی است. در این راستا، بر بنیان تجربه ی زیسته و با استناد بر داده های کتابخانه ای و استفاده از شیوه ی استقرایی در تجزیه و تحلیل داده ها، نگارندگان با کاربست روش تحقیق کیفی، مشخصا از نوع تاریخی- تحلیلی، و با اتخاذ چارچوبی جامعه شناختی و بهره مندی از برخی نظرات حوزه ی جامعه شناسی هنر، پس از ارایه ی طبقه بندی ای جامعه شناختی از نهادهای آموزش موسیقی در ایران، و مقابله ی شیوه های آموزشی آنها با روش های کهن و نیز شیوه های برگرفته از غرب، به آسیب شناسی امر آموزش پرداخته و کوشیده اند با در نظرداشتن ماهیت موسیقی کلاسیک ایران، پدیده های اجتماعی تاثیرگذار بر امر آموزش و چگونگی انعکاس مختصات آموزشی بر حیات موسیقی کلاسیک ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. یافته های به دست آمده در این مقاله بیانگر آن است که کاستی های مرتبط با آموزش و نهادهای آموزشی، نظیر عدم توجه به ماهیت موسیقی کلاسیک ایران، بی توجهی به معرفت شناسی آموزش، تلاش های ناآگاهانه در پیاده سازی الگوهای غربی، افزایش غیرکارشناسانه ی مراکز آموزشی، ضعف های مدیریتی و مهم تر از همه، درهم ریختگی ساختار فرهنگی، تاثیری سوء بر سطح ادراکی و جنبه های معرفت شناختی موسیقایی بخش قابل توجهی از هنرآموزان و دانشجویان موسیقی داشته، که در نهایت به رکود کیفی موسیقی کلاسیک ایران در چند دهه ی اخیر منتج شده است.
    کلید واژگان: موسیقی کلاسیک ایران, جامعه شناسی هنر, آسیب شناسی آموزش, سنت, تجدد}
    Ali Khaksar *, Amin (Abolfazl) Harāti
    The main purpose of this research is to analyze and classify educational institutions of Iranian classical music in the last one hundred and fifty years, to explain the quality of education and educational institutions. With this goal in mind, the basic question of this research is to explore the causes of the qualitative stagnation of Iranian classical music in the last few decades, through the study, investigation and analysis of education and educational institutions. In this regard, based on lived experience and citing library data, the authors with using the inductive method in data analysis and the qualitative research method specifically of the historical-analytical type, and by adopting a sociological framework and benefiting from some opinions of sociology of art, after presenting a sociological classification of music education institutions in Iran, and their confrontation with traditional methods and western methods, they have tried to consider the nature of Iranian classical music, to examine and analyze the social phenomena affecting education and how educational coordinates reflect upon the life of Iranian classical music. The findings obtained in this article indicate that the shortcomings related to education and educational institutions, such as ignoring the epistemology of education, uninformed efforts to implement western models, excessive increase of educational centres, management weaknesses and confusion of cultural structure, have a destructive effect on the perceptual-cognitive level of the department. It has a significant number of art and music students, resulting in the qualitative stagnation of Iranian classical music in the last few decades.
    Keywords: Iranian Classical Music, Sociology of Art, Pathology of Education.Tradition. Modernity}
  • حمیرا حاج محمد کاظمی، حسین تنهایی*، محمدباقر تاج الدین

    پژوهش حاضر به مطالعه  کیفی دو زیست جهان زنان شهر تهران اعم از هیات مذهبی و کافی شاپ می پردازد و طی آن معناها و تفاسیر و نمادهایی که این دو گروه از زنان از خود بروز می دهند مورد واکاوی قرار می گیرد. مطالعه کیفی در این تحقیق نشان می دهد که عوامل هویتی در طول دو دهه اخیر تغییرات اساسی کرده است، به طوری که وضعیت امروز زنان ایران با گذشته تفاوت های بسیارشایانی را نشان می دهد. پژوهش حاضر  مبتنی بر پارادایم تفسیری و ر وش تحقیق  کیفی پدیدارشناسی و با تکنیک  تحلیل تماتیک (مضمون) در شهر تهران انجام یافته است. جمعیت مورد مطالعه این مقاله زنان شهرتهران  است که از بین آنها تعداد 42 نفر  به روش نمونه گیری نظری انتخاب و با مصاحبه های عمقی اطلاعات مورد نظر جمع آوری و مورد بازنویسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مقوله های به دست آمده در نحوه شکل گیری هویت زنان را می توان در موارد زیر بیان کرد: فراغت سیال، تاثیر موسیقی کافی شاپی، ترکیب نامتجانس سنت و مدرنیسم در فردیت، شیوع کودکی مذهبی بر جدار ذهنی کنشگران، هدایت معنوی، اعتیاد اعتقادی، مهاجرت و احساس نیاز به باز تولید معنای دین در تکوین هویتی، دیالکتیک معنویت در تاثیر گذاری بر حاجت و معصیت، جاهلیت زنانه ناشی از تعصب، غلبه فرهنگ مرد سالاری و راهی برای عبور زنان، دوآلیته کافه و هییت، تجانس ناهمگون، ساختارشکنی ارتباطی، عدم همخوانی هییت های مدرن با جوهره معنویت، ترکیب لذت و معنویت، کنش عاشقانه هییت روها، بازسازی دیالوگ های معنوی. نتایج نشان می دهد که وقتی قرار است به شکل دهی هویت زنان در جامعه ایرانی امروز نگاه کنیم، ابتدا باید به مولفه های تاثیر پذیری آنان از هویت دینی که از خانواده یا از مدرسه برمی خیزد، توجه نشان داد. از سویی دیگر، بروز قالب های جدید مدرن مانند کافی شاپ در این زمینه می تواند تاثیرگذاری عمیقی بر روند ذهنی و هویتی زنان داشته باشد. همچنین چرخش های عمیقی در تغییر مسیر ذهنی زنان در حال شکل گیری است؛ به گونه ای که نوع نگرش آن ها الزاما ضد معنویت و دین به حساب نمی آید، اما با نگاه سنتی دینی تفاوت هایی را نشان میدهد. از طرف دیگر حضور آنها در مکان های مدرن مانند کافی شاپ، بیانگر آن است که پذیرش مدرنیسم در نسل زنان امروزیک مسیله غیر قابل انکار است

    کلید واژگان: تجربه زیسته, هیئت های مذهبی, کافی شاپ ها, سنت, مدرنیسم}
    Homeira Haj Mohammad Kazemi, Hosain Tanhaei *, Mohamadbagher Tajdin
  • ابوالفضل مرشدی*

    زمینه و هدف:

     بحث گذر از سنت به تجدد در قرن بیستم به ویژه از سوی برخی از متفکرین مغرب زمین پی گرفته شد و به شکل گیری منازعه نظری بین مدافعان نظریه «گسست سنت و تجدد» و مدافعان نظریه «تداوم سنت و تجدد» منجر شد. با ورود و گسترش تجدد در ایران، این منازعه به ایران نیز کشیده شد که مقاله حاضر تحلیلی است بر این منازعات متاخر در ایران. 

    روش و داده ها: 

    مقاله با روش اسنادی و با رویکرد تحلیلی سه موضع نظری براساس مدل «گسست در عین تداوم»، در جدال میان سنت و تجدد را به مداقه گذاشته است. 

    یافته ها

    در ایران، جدال میان سنت و تجدد قابل تفکیک در سه موضع است: 1) دسته ای که انحلال مساله سنت و تجدد را مطرح می کنند و از ضرورت کنار نهادن گفتمان سنت و تجدد، بویژه در علوم اجتماعی در کشور ما، سخن می گویند؛ 2) دسته ای که از بحران تجدد در ایران سخن می گویند و بر ضرورت شکل گیری «غرب شناسی» برای ایجاد سنت مستقل اندیشه اجتماعی تاکید می کنند؛ و 3) دسته سوم سنت در ایران را دچار بحران ارزیابی می کنند و ضرورت طرد «ایدیولوژی های جامعه شناسانه» در ایران را مطرح می سازند. 

    بحث و نتیجه گیری

    در جامعه ما که تجدد از بیرون تحمیل شده، مواجهه سنت و تجدد به صورت «گسست صرف» نمایان شده است. برای گذر از این وضع، لازم است با «پرسش از سنت خود» به فعال کردن و باروری ظرفیت ها و امکانات نقادانه سنت پرداخت تا در نهایت، به «فراهم کردن تحول در درون سنت» و تحقق الگوی «گسست در عین تداوم» رهنمون شود. 

    پیام اصلی: 

    متفکران هر جامعه می بایست ضمن بازاندیشی در سنت جامعه خود و سنجش منطق معرفتی آن، تجدد را به عناصر معرفتی و فرهنگی جامعه خود و به پدیده ای درون زاد تبدیل کنند.

    کلید واژگان: سنت, تجدد, گفتمان, نظریه گسست, نظریه تداوم, نظریه گسست در عین تداوم}
    Abolfazl Morshedi *
    Background and Aim

    The transition from tradition to modernity has been an important issue for many social thinkers since the rise of modernity in the West, and sociologists have proposed duals such as "Gemeinschaft and Gesellschaft", "Feudal and capitalist society", "mechanical solidarity versus organic solidarity" and "traditional society versus modern society" to explain it. This issue was fundamentally pursued in the twentieth century, especially by some Western thinkers, to the point where a theoretical conflict emerged between the proponents of the "continuity between tradition and modernity" and the proponents of the "discontinuity between tradition and modernity". With the arrival and spread of modernity in Iran, the scope of this conflict has been extended among scholars. 

    Methods and Data:

     Using documentary methods and analytical approach, the article highlights three theoretical positions based on the "discontinuity while continuity" model in the conflict between tradition and modernity. 

    Findings

    Three theoretical positions in the debate between tradition and modernity in Iran are separated by analytical method. 1) The group that propose the dissolution of the issue of tradition and modernity and talk about the necessity of setting aside the discourse of tradition and modernity, especially in social sciences in our country. 2) The group that talk about the crisis of modernity in Iran and emphasize the necessity of forming "Occidentalism" to create an independent tradition of social thought. 3) and the third group that assess the crisis in "tradition" in Iran and point out the necessity of rejecting "sociological ideologies" in Iran. 

    Results

    In this article, the views of three of Iran's late social theorists are introduced and analyzed, and an attempt is made to find a solution to the conflict between tradition and modernity in Iran based on the model of "discontinuity while continuity". 

    Key Message: 

    Thinkers of each society should, while rethinking the tradition of their society and critique its epistemological logic, turn modernity into the epistemic and cultural elements of their society and into an endogenous phenomenon.

    Keywords: Tradition, Modernity, Discourse, Continuity, Discontinuity}
  • سیده فاطمه طباطبائی، عباس حیدری بهنوئیه، آسیه ببربیان
    زمینه و هدف

     یکی از امکان‌های فراهم آمده برای مقام معظم رهبری، درک ظرافت‌ها و ظرفیت‌های مندرج در سخن جاودانه و جهان شمول اسلام است. فرآورده چنین درک و استغراقی با بهره‌گیری از پایگاه نیرومند فقه امامیه، زبانی شفاف و زلال است. از دیگر سوی  امنیت، نیاز فطری بشر و قوام جامعه اسلامی  می باشد که آیت الله خامنه ای به عنوان یک صاحب نظر دینی و رهبر جامعه اسلامی اهتمام ویژه ای به استقرار آن در جامعه دارد. گزار های موردهدف اصلی پژوهش حاضر، پرداختن به مبانی فقهی امنیت از دیدگاه ایشان می‌باشد.

    روش تحقیق: 

    این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی از نوع شیوه گردآوری داده ها، به دنبال تبیین و تخریج مبانی فقهی امنیت از دیدگاه آیت الله خامنه ای می باشد. در محتوای مفاهیم به صورت نظام‌دار توصیف عینی و کیفی و در استخراج مبانی فقهی امنیت، با استناد به ادله فقهی، تحلیل و تخریج محقق شده است. رهیافت انضمامی برای درک و سازمان‌‌دهی اندیشه‌های سیاسی رهبری تمهید شد تا بتوان محتوای گزاره‌ای مشترک در اظهارت  ایشان را تفسیر و فهم نمود.

    یافته ها و نتیجه گیری

     از دیدگاه آیت الله خامنه ای امنیت یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که نکته اصلی در آن، رهایی از تهدید است. ایشان امنیت را از حیث قلمرو به امنیت و تهدید داخلی و خارجی و انواع تهدید داخلی در  ناامنی های اقتصادی، وجود مفاسد اقتصادی و تهدید امنیت اجتماعی و نیز تهدید خارجی را در تحریم و تهدید نظامی منقسم نموده اند. مبانی فقهی دیدگاه ایشان در مبحث امنیت متکی برآیات، روایات و قواعدعقلی از جمله وجوب حفظ نظام وحرمت اخلال درآن، قاعده حفظ مصلحت نظام، نفی سبیل، عدالت، تعاون بر بر و تقوی و لاضرر  می باشد.

    کلید واژگان: امنیت, آیت الله خامنه ای, قرآن, سنت, قواعد فقهی}
    Seyedeh Fatemeh Tabatabaee, Abbas Hidary Bhnooeih, Asiyeh Babrebayan
    Background and aim

     One of the possibilities available to the Supreme Leader is to understand the delicacies and capacities included in the eternal and universal speech of Islam. The product of such perception using the strong base of Emamiyeh jurisprudence is a transparent and influential language. On the other hand, security is a natural need of human beings and essential for the stability of Islamic society. Ayatollah Khamenei, as a religious expert and leader of the Islamic society, has a special interest in the establishment of security in the society. The present research is mainly aimed at dealing with the jurisprudential foundations of security from the Supreme Leader’s point of view.

    Methods

     Using a descriptive-analytical approach for collecting data, the present article aims to explain and analyze the jurisprudential foundations of security from Ayatollah Khamenei's point of view. In the content of the concepts within an objective and qualitative descriptive system, and in the extraction of the jurisprudential foundations of security, it has been analyzed and evaluated based on jurisprudential evidence. A concrete approach was devised to understand and organize the Supreme Leader’s political thoughts in order to be able to interpret and understand the content of common propositions in his statements.

     Findings and conclusions

    From Ayatollah Khamenei's point of view, security is one of the greatest God blessings, the main point of which is being free of threats. The Supreme Leader, in terms of realms, has divided security into security and internal and external threats and various types of internal threats in economic insecurities, economic corruptions and threats to social security, as well as external threats in sanctions and military threats. The jurisprudential foundations of his point of view on security are based on verses of holy Quran, narrations and rational rules, including the obligation to preserve the administration system and considering disruptions as prohibited, rule of preserving the expediency of the system, not allowing non-Muslims dominate Muslims, justice, cooperation on merit, piety and harmlessness.

    Keywords: Security, Ayatollah Khamenei, holy Quran, tradition, legal rules}
  • علی اشرف نظری*
    ایده ها و اندیشه های متفکران بزرگ، مرزناپذیر است و بنیان های فکری آنها بر ساخت تفکر و ماهیت تحول جوامع دیگر نیز تاثیر می گذارد. میشل فوکو (1984-1926) از جمله تاثیرگذارترین نظریه پردازان در نیمه دوم قرن بیستم است که دستگاه فکری او از دیدگاه ها و چشم اندازهای فکری گوناگون در جوامع مختلف مورد خوانش قرار گرفته است. خوانشی که در سه دهه گذشته، به صورت فعال در صدد بهره گیری از مقوله های فکری فوکو و در عین حال، ارایه تفسیری نو با هدف پاسخگویی به مسایل جوامع عرب در حوزه فکری - فلسفی است. هر یک از مفسران فوکو کوشیده اند در پروژه فکری خود با هدف برون رفت از معضلات موجود به کاربست روش شناسی های مدرن و ارایه قرایتی جدید از میراث، تاریخ نگاری اندیشه اسلامی و طرح تجددگرایی، کثرت گرایی و ارایه نگرشی معطوف به آزادی انسان بر آیند. محور اصلی بحث در مقاله حاضر، معرفی، نقد و ارزیابی کتاب میشل فوکو در اندیشه معاصر عرب (1399) است که توسط الزواوی بغوره نوشته شده و مجید منهاجی آن را ترجمه کرده و نسخه فارسی این کتاب، از سوی نشر نگاه معاصر به زیور طبع آراسته شده است. نقد روش شناختی، درون نظری و برون نظری این اثر مطرح و تلاش خواهد شد اشکالات موجود در ترجمه، تناقضات روش شناختی و ابهامات مفهومی - نظری مورد توجه قرار گیرد.. نتیجه چنین امری، فرارفتن از مطالعه توصیفی و فراهم آوردن زمینه های نقد و ارزیابی آثار علمی با هدف رشد تفکر انتقادی و گام نهادن در وادی نظریه پردازی است.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, گفتمان, قدرت, سنت, تجددگرایی, عقل عربی}
    Aliashraf Nazari *
    The ideas and thoughts of great thinkers are boundless, and their intellectual foundations effects on the construction of thought and the nature of the transformation of other societies. Michel Foucault (1926-1984) is one of the most controversial theorists in the second half of the twentieth century, whose intellectual innovations have been seen from different perspectives and in different societies. A text that has been actively seeking to exploit Foucault's intellectual categories to represent a new interpretation aimed at answering the questions of Arab societies in the intellectual-philosophical field over the past three decades. Each of Foucault's commentators has tried by applying modern methodologies and presenting a new reading of his heritage, historiography of Islamic thought and the design of modernism and pluralism in his intellectual project with the aim of overcoming the existing problems in these societies. The focus of the present paper is the introduction, theoretical critique, and analysis of Michel Foucault's book “In Contemporary Arab Thought”, written by Al-Zawawi Baghura and translated by Majid Manhaji. Negah-e-Moaser press published the Persian version of this book in 2020.
    Keywords: Pluralism, Discourse, Power, tradition, modernism, Arabic Reason}
  • پوران امیدوار*، پروانه دانش، محمدجواد زاهدی مازندرانی

    دازدواج و تشکیل خانواده یکی از ارزش ها و الگوهای رفتاری زندگی اجتماعی است که در دهه های اخیر، دگرگونی بسیاری یافته است. جامعه ما نیز در این زمینه تحولات گسترده ای تجربه کرده است که از جمله آن ها می توان به شکل گیری پدیده همباشی در کلان شهر تهران اشاره کرد. این پژوهش در پی مطالعه پدیده همباشی از منظر صاحب نظران روحانی و جامعه شناس، و با روش تماتیک و مصاحبه عمیق با هفت روحانی و هفت جامعه شناس انجام شد. با توجه به مضامین اصلی و فرعی استخراج شده از مصاحبه ها، از نظر روحانیون عوامل تاثیرگذار بر رشد پدیده همباشی عبارت اند از: عوامل دینی (نداشتن دانش دینی، استفاده نکردن از دانش روحانیون، نامتعارف بودن ازدواج موقت، تقدس زدایی از دین و تخریب معنویت)، عوامل فرهنگی (الگوپذیری از غرب، کژکارکردشدن سنت ها و عرف و هنجارشکنی دختران)، عوامل اجتماعی (پذیرش رشد همباشی و تاثیر رسانه ها)، عوامل اقتصادی (حسابگرانه عمل کردن و شرایط نامناسب اشتغال)، عوامل سیاسی (کاهش عملگرایی و وضع نکردن قانون تنبیه) و عوامل فردی (رفع تمایلات جنسی). از نظر جامعه شناسان نیز عوامل تاثیرگذار بر رشد پدیده همباشی عبارت اند از: عوامل اجتماعی (فردگرایی، رشد عقلانیت، رشد مدرنیته، ضرورت اجتماعی و رشد کارکرد منفی خانواده)، عوامل فرهنگی (گمنامی، آموزش ندادن، شکل گیری رابطه سیال عاطفی، پذیرش دوستی دختر و پسر، سنت شکنی و جاذبه همباشی)، عوامل اقتصادی (مصرف گرایی، بی ثباتی اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی)، عوامل فردی (رضایت از زندگی همباشی، ترس از طلاق و ویژگی های شخصیتی متفاوت). جامعه ایرانی کماکان در گذار از سنت به مدرنیته متوقف شده و چالش بین سنت و مدرنیته گریبان گیر جامعه ایرانی است. تاثیرات مدرنیته و کاهش نفوذ سنت ها از جمله عواملی است که شکل گیری سبک زندگی همباشی را در جامعه به دنبال داشته است؛ بنابراین می توان گفت تقابل بین سنت و مدرنیته موجب شکل گیری نگرش های مختلف، و پذیرش و رد این سبک زندگی شده است.

    کلید واژگان: جامعه شناس, خانواده, روحانی, سنت, مدرنیته, همباشی}
    Pouran Omidvar *, Parvaneh Danesh, Mohammad Javad Zahedi Mazandarani
    Introduction

    In recent decades, marriage and family formation have become part of the values and behavior patterns of social life. Our society has also undergone far-reaching changes in this field, which include the emergence of the phenomenon of cohabitation in the metropolis of Tehran. This way of life includes these dimensions: Coexistence of two genders under one roof, indefinitely, Absence of contracts and official and legal registration. Since the phenomenon of coexistence, like other social phenomena, can accept the conflict between tradition and modernity, in this study, the phenomenon of cohabitation is also considered from this point of view. And the approaches of two reference groups of clergymen and university professors as representatives of two traditional and modern attitudes to the phenomenon of cohabitation were used and analyzed.

    Methods

    This research aims to study the phenomenon of cohabitation from the perspective of spiritual and sociological experts. This was done through thematic methods and in-depth interviews with seven clergy and seven sociologists. The purposive sampling method was used to select the samples. The necessary information and data for this study were collected through free and in-depth interviews. In addition, the data were coded using MAXQDA software.

    Finding

    The findings show that the Clergymans consider the factors influencing the growth of cohabitation phenomenon to be: religious factors (lack of religious knowledge, not using the knowledge of clerics, unconventionality of temporary marriage, desanctification of religion and destruction of spirituality), cultural factors (imitating from the West, distortion of traditions and girls' custom and norm breaking), social factors (accepting the growth of coexistence and the influence of the media), economic factors (calculating and inappropriate employment conditions), political factors (decrease in pragmatism and not imposing punishment laws) and individual factors (elimination of sexual desires). According to sociologists, the factors influencing the growth of cohabitation phenomenon are: social factors (individualism, growth of rationality, growth of modernity, social necessity and growth of negative family function), cultural factors (anonymity, lack of education, formation of emotional fluid relationship, acceptance of girl-boy friendship) , breaking tradition and attraction of cohabitation), economic factors (consumerism, economic instability and increasing living costs), individual factors (satisfaction with cohabitation life, fear of divorce and different personality traits).

    Conclusion

    Iranian society is still stagnating in the transition from tradition to modernity. and the challenge between tradition and modernity plagues its society. The impact of modernity and the reduction of the influence of traditions are among the factors that have led to the formation of a cohesive lifestyle in society. Thus, it can be said that the confrontation between tradition and modernity has led to the formation of different attitudes and the acceptance or rejection of this lifestyle. Considering the state of society and the influence of modernity, it is necessary that the institution of the family be changed in a way that is acceptable to the new generation.

    Keywords: cohabitation, family, Sociologist, Spirituality, Modernity, Tradition}
  • رخشان حکیم الهی*، کرامت الله راسخ

    هدف مقاله بررسی امکان کاربردی مفهوم "سنتگرایی بازتابی" با مطالعه تجربی زندگی سیاسی امیرکبیر صدراعظم ایران اواسط قرن نوزدهم است. سنتگرایی بازتابی واکنش سنت در برخورد با مدرنیسم غربی است. روش تحقیق کتابخانه ای و با استفاده از اسناد تاریخی انجام شد. ناصرالدین قاجار (1848-1896) پس از مرگ پدرش محمدشاه پادشاه ایران شد. محمدشاه مخالف اقدامات پدرش عباس میرزا برای اصلاح قشون و دیوانسالاری با سرمشق گرفتن از غرب بود. او یکی از نخستین صاحب منصبان ایرانی بود که محرک حرکت ضد اصلاحات در نیمه اول قرن نوزدهم شد. ناصرالدینشاه فرزند او بار دیگر سیاست پدر را تغییر و پیرو پدربزرگش عباس میرزا شد. او با نصب امیرکبیر، شخصیت اصلاح طلب ایرانی اواسط قرن نوزدهم، به صدراعظمی این تمایل را آشکار کرد. اقدامات امیرکبیر با مخالفت بخشی از دربار، اشراف و روحانیون روبه رو شد و امیرکبیر برکنار و به قتل رسید. نصب و عزل امیرکبیر نقطه عطفی در تاریخ ایران است، چراکه در دوره صدارت او تعارض بین دو جریان اصلاح طلب با الگوی غربی و ضد اصلاحات با جهت گیری داخلی علنی شد. یافته های پژوهش نشان میدهد که جنبش ضد اصلاحات برخلاف حرکت اصلاحی منشا داخلی داشت و به نهضت اجتماعی تحول یافت.

    کلید واژگان: سنت, سنت گرایی بازتابی, امیرکبیر, سلسله قاجار}
  • معصومه عبدالوهابی، علی روشنایی*، امیدعلی احمدی، حسین جمالی آشتیانی

    گفتمان های اشتغال زن شیوه های خاصی است که افراد و گروه ها برای سخن گفتن درباره ضرورت یا عدم ضرورت و بایدها و نبایدهای اشتغال زنان در جامعه به کار می گیرند. در پژوهش حاضر سعی شده با برگزیدن نظریه و روش تحلیل گفتمان بر اساس خوانش لاکلا و موفه به بررسی تطبیقی گفتمان امام خمینی و گفتمان های رایج دیگر در مقوله اشتغال زنان و وجوه اشتراک و تمایز آن ها بپردازیم. جامعه آماری پژوهش متون تاریخی مربوط به مکاتب فکری است که به صورت هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد گفتمان های حامی اشتغال زنان بیشتر بر خودبسندگی زن تاکیددارند؛ درحالی که گفتمان های مخالف با استناد به تفاوت نظام طبیعی، اشتغال زنان را مخل نظام خانواده تلقی می کنند. در میانه این دو گفتمان، گفتمان امام خمینی بر اساس آموزه ای اسلامی قرار دارد که ه‍ژمونی آن در حوزه اشتغال زنان پیامدهای گسترده ای در ورود سالم و بی دغدغه آن ها به مراکز اشتغال و کار و درعین حال حل تعارض نقش های چندگانه زنان در عرصه خانواده و کار داشته است.

    کلید واژگان: امام خمینی, گفتمان, اشتغال زن, فمینیسم, لیبرالیسم, سوسیالیسم, مارکسیسم, سنت}
    Masoumeh Abdolvahabi, Ali Roshanaie *, Omid Ali Ahmadi, Hossein Jamali Ashtiani

    Discourses on employment of women entail certain methods that individuals and groups stick to when talking about the need or no need, musts and must-nots about employing women in the society. This paper has picked up the theory and method of discourse analysis based on Laclau and Mouffe theory to develop a comparative study between Imam Khomeini’s views and other common discourses concerning employment of women to extract similarities and distinctions. Our statistical population is historical texts on purposely selected intellectual schools. Findings indicate that pro-women employment discourses chiefly place emphasis on self-sufficiency of women, whereas the opposing discourses invoke natural differences and argue that employment of women disrupts family order. In the midst of these two discourses, Imam Khomeini’s discourse is based on Islamic teachings, the hegemony of which in the area of employment of women, has had immense consequences in safe and calm entry of women into employment centers and at the same time, settling women’s multi-faceted roles in family and career.

    Keywords: Imam Khomeini, Discourse, women’s employment, feminism, Liberalism, socialism, Marxism, Tradition}
  • فرحناز یوسفی *

    با توجه به اینکه نظام خانواده در بلوچستان از نوع سنتی مذهبی میباشد و همچنین روند مدرنیته بر جوامع مختلف تاثیرگذار بوده است که جامعه بلوچ هم از این مساله مستسنی نیست.  هدف مقاله حاضرآن است که به تاثیر و بازتاب مدرنیته بر سبک زندگی خانواده های سنتی بلوچ بپردازد. روش اصلی در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. لازم به ذکر است که روش کتابخانه ای جهت بررسی متون و محتوای مطالب بکار رفته شده بیشتر متکی بر مقالات علمی می باشد. در این تحقیق همچنین از روش میدانی نظیر مشاهدات و تجربیات نگارنده، گفتگو با تعدادی از بانوان دانشگاهی و بزرگان مذهبی، و پرسشنامه استفاده شده است. این مقاله از نظریه مدرنیزاسیونبرای که برای توضیح فرآیند مدرنیزاسیون در جوامع استفاده می شود، الهام گرفته شده است. پس از تعریف مدرنیته و بحث در نتایج حاکی از آن است که نسل امروزی به آموزه‏های سنتی خانواده زیاد پایبند نیست و این مسیله بمرور زمان آموزه های سنتی را با چالشهای بیشتر مواجه میکند. به عبارت دیگر، در تقابل بین سنت و مدرنیته ارزشهای مدرن بتدریج ارزش های سنتی را به حاشیه میکشانند. برای مقابله با این پدیده صرفا روش های سنتی نمیتوانند کاربرد چندانی داشته باشند بلکه میبایست با رویکرد مدرن به مقابله با مدرنیته برخاست.

    کلید واژگان: مدرنیته, سنت, سبک زندگی, خانواده بلوچ, ایران}
    Farahnaz Yousefi*

    Since the family system in Balochistan is a traditional religious type and also the trend of modernity has affected various societies, so the Baloch community is no exception. The purpose of this article is to address the impact and reflection of modernity on the lifestyle of traditional Baloch families and the method in this research is descriptive-analytical. It should be noted that the library method for reviewing the texts and content of the materials used, relies more on scientific articles. In this research, field methods such as the author's observations and experiences, conversations with a number of university women and religious leaders, and a questionnaire have also been used. This article is inspired by the theory of modernization, which is used to explain the process of modernization in societies. After defining modernity and discussing the results, it indicates that today's generation does not adhere to the traditional teachings of the family and this issue will face more challenges over time. In other words, in contrast to tradition and modernity, modern values gradually marginalize traditional values. To deal with this phenomenon, traditional methods alone cannot be of much use, but a modern approach must be taken to confront modernity.

    Keywords: modernity, tradition, lifestyle, Baloch Family, Iran}
  • سید محمدرضا موسوی فرد*

    در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که ورود مفاهیم جدید نوعی چگونه موجب قبح زدایی از روابط با جنس مخالف در گذار از سنت به مدرنیته در ایران شده است. روابط با جنس مخالف همیشه به عنوان یکی از مسایل همیشگی قرین و همزاد نوع بشر بوده است که در شرایط و زمان های مختلف سیر تطورات خاصی را تجربه کرده است؛ ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. ازجمله این تطورات و تغییرات می توان به گذار این مدل رابطه از سنت به مدرنیته اشاره کرد که تحت تاثیر عواملی همچون تغییرات اجتماعی، شکاف نسلی، گذر از نظام پدرسالاری به فرزندسالاری و در نهایت پروسه جهانی شدن با آمدن واژگان بیگانه به فرهنگ ایرانی (چون رل زدن، شوگر ددی، شوگر مامایی و امثالهم) تا حدودی موجب قبح زدایی از این روابط شده است. قطعا چنین تحولاتی مغایر با فرهنگ ایرانی است و از منظر آموزه های جرم شناسی اسلامی، چنین روابطی صرفا در قالب شرع و قانون پذیرفتنی است.

    کلید واژگان: جنس مخالف, سنت, مدرنیته, قبحزدایی, جرم شناسی اسلامی}
    MohammadReza Mousavifard *

    In this study, we seek to answer the question of how the introduction of new concepts has led to the desecration of relations with the opposite sex in the transition from tradition to modernity in Iran. Relationships with the opposite sex have always been one of the constant issues of human beings who have experienced certain developments in different circumstances and times; Iran is no exception to this rule. Among these developments and changes, we can mention the transition of this model of relationship from tradition to modernity, which is influenced by factors such as social change, generation gap, transition from patriarchy to filial piety, and finally the process of globalization with the introduction of foreign words into Iranian culture. Sugar Daddy, Sugar Midwifery, etc.) have to some extent devalued these relationships. Certainly, such developments are contrary to Iranian culture, and from the point of view of the teachings of Islamic criminology, such relations are acceptable only in the form of sharia and law.

    Keywords: opposite sex, Tradition, modernity, defamation, Islamic criminology}
  • علی خدیوی*، نعمت الله کرم اللهی
    از آنجا که تصویر گیدنز از جهان مدرن متاثر از تعریف وی از مفهوم «سنت» است، در این مقاله با بهره گیری از روش شناسی بنیادین و رویکرد انتقادی، مفهوم «سنت» در اندیشه گیدنز بررسی شد. بررسی ها نشان داد که مفهوم سنت دارای دو معنای مدرن و دینی است. سنت دینی از شریعت سرچشمه می گیرد و از دوام، ثبات و استمرار زمانی برخوردار است. در مواردی هم که تغییر زمانی را می پذیرد، همچنان از چهره ای ازلی، باطنی و ابدی بهره مند است. و واژه بدعت مفهومی است که نقطه مقابل سنت قرار دارد. اما در تعریف مدرن، سنتی که در برابر تجدد قرار می گیرد سنت اجتماعی است، که کهنگی از آن استشمام می شود و دوام و استمرار و قداست نیز عارضه ای است که به اصرار پیروان، بر آن تحمیل می شود. بنابراین میان مفهوم سنت به معنای دینی با مدرن شدن به معنای نو شدن و روز آمدی، تضادی بنیادین وجود ندارد، بلکه مدرن شدن به معنای غربی شدن است که منجر به انقطاع و حذف سنت دینی و هویت افراد و جوامع می شود و انسانها را از عرصه یقین به وادی شک و تردید می کشاند
    کلید واژگان: سنت, مدرنیته, آنتونی گیدنز, نظریه ساخت یابی}
    ALI KHADIVI *, Nematollah Karamollahi
    Giddens of the modern world is influenced by his definition of the concept of tradition, in this article, using fundamental methodology and critical approach; the concept of “Tradition” in Giddens's thought was examined.Studies have shown that the concept of tradition has both modern and religious meanings.The religious tradition originates from the Shari'a and has durability, stability and continuity over time. In cases where it accepts the change of time, it still benefits from eternal, esoteric and eternal faces. In addition, the word innovation is a concept that is in the opposite of tradition. However, in the modern definition, the tradition that opposes modernity is the social tradition, from which antiquity is inhaled and permanence, continuity, and holiness are a complication that is imposed on it at the insistence of the followers.Therefore, there is no fundamental contradiction between the concept of tradition in the religious sense and modernization in the sense of modernity and innovation, but modernization means Westernization, which leads to the cessation of the religious tradition and the identity of individuals and societies, deprives human beings of certainty, and grasps them to the uncertainty realms
    Keywords: tradition, modernity, Anthony Giddens, Theory of Structuration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال