به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فقه شیعه » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فقه شیعه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی زالی*
    دریافتی متاخر و نسبتا رایج از طرح مفهوم مصلحت در تجربه حکمرانی جمهوری اسلامی، دریافت سکولار از آن است. مطابق این دریافت طرح مفهوم مصلحت به معنای فراروی از ظرفیت های موجود در فقه شیعه و به رسمیت شناختن عقل سکولار عرفی در تدبیر ملک است. این مقاله بر خلاف این رویکرد و در پاسخ به آن استدلال می کند که طرح این مفهوم برآمده از مسیله ای با قابلیت صورت بندی فقهی است: تفکیک میان حوزه دولت و حوزه تعاملات میان فردی، امتناع استنتاج مناسبات ناظر به دولت از عقود و ایقاعات مشروع در حوزه تعاملات میان فردی و در نهایت تقدم اولی بر دومی در موارد تزاحم. بر اساس تفسیر مختار این نوشتار، حدود اختیارات و شیون دولت همچون مداخله در تنظیم حدود مالکیت، حفظ محیط زیست و به عبارت عام حفظ و حراست مصالح اسلام، از حقوق و اختیارات ناظر به مناسبات میان فردی، قابل استنتاج نیست؛ بلکه دولت، در این معنا، شرط تحقق حقوق ناظر به مناسبات میان فردی است. پس این منازعه در قالب تزاحم میان حقوق خصوصی و عمومی و تقدم دومی بر اولی با نظر به مقاصد شریعت قابل صورت بندی است؛ تفکیک میان حق عمومی و خصوصی، تفکیکی ضروری برای طرح مفهوم حکومت است که بی توجهی به آن، به امتناع استنتاج حکومت و شیون آن از ادله فقهی و در نهایت به تفسیری سکولار از حاکمیت سیاسی منجر می شود.
    کلید واژگان: حاکمیت سیاسی, حقوق خصوصی, حقوق عمومی, فقه شیعه, مصلحت}
    Mustafa Zali *
    A recent, relatively common conception of the expediency in the Islamic Republic's governance experience is the secular one. According to this conception, the formation of the expediency requires going beyond the existing capacities of Shia jurisprudence and recognizing the common secular reason in the governance. Contrary to this approach and in response to it, this article argues this concept arises from a problem expressible in a jurisprudential framework: the separation between the domain of the government and the domain of interpersonal interactions, the refusal to infer relations regarding the government from legitimate contracts in the domain of individual interactions, and ultimately the priority of the first over the second in the cases of conflict. So, the regulation of property limits, environmental protection, and in general, the preservation and protection of the interests of Islam, cannot be inferred from the rights and powers related to interpersonal relations; Rather, the government in this sense is a condition for the realization of rights related to interpersonal relationships. Therefore, this conflict can be formulated in the form of conflict between private and public rights and the priority of the latter over the former, considering the purposes of Sharia; The distinction between public and private right is necessary for the concept of government, which neglecting it leads to the refusal to infer the government and its affairs from jurisprudential evidences and ultimately leads to a secular interpretation of government.
    Keywords: Expediency, government, Public Right, Private Right, Shia jurisprudence}
  • عباس سماواتی*، سید مصطفی موسوی بجنوردی

    گذار از فقه به قانون (تقنین فقه) بدون تبیین «روش» تحویل یکی به دیگری، به انجام نمی رسد؛ اما پیش از آن، باید «امکان» تبدیل فقه به قانون و یا به تعبیری، تاسیس نهاد قانون گذاری عرفی، در نظام شرعی به اثبات برسد. اهمیت این امر هنگامی است که بدانیم در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، مجلس وظیفه تقنین را بر عهده دارد و باید از لحاظ فقهی، قانون گذاری توسط مجلس تجویز شده باشد. سوال اصلی امکان سنجی نهاد قانون گذاری عرفی در منظومه فقاهتی شیعه است و مهم ترین مانع نظری در این عرصه نظریه «جامعیت فقه» است؛ اما اگر انگاره منظور، با نگاه اجتهادی تفسیر گردد، می یابیم که نه تنها منافاتی با قانون گذاری عرفی ندارد، بلکه آن را تایید و تاکید می نماید و جامعیت فقه، مانع تبدیل فقه به قانون و تاسیس نهاد قانون گذاری نیست. در مقاله حاضر تلاش شده تا با روش تحلیل و مطالعه کتابخانه ای، این موضوع با رویکردی بر اندیشه امام خمینی بررسی شود و نتیجه آن گشودن راه برای جایگیری مفهوم مدرن قانون در منظومه فقهی شیعه از منظر مصالح نوعیه و رعایت حقوق ملت است با عنایت به اینکه تشخیص مصالح نوعیه امری فرا فقهی است که در حوزه  افتاء و حکم حکومتی قرار نمی گیرد.

    کلید واژگان: قانون گذاری عرفی, نهاد قانون گذاری, فقه شیعه, حقوق ملت, مصلحت, امام خمینی}
    Abbas Samavati *, Seyed Mostafa Moosavi Bojnourdi

    Transition from jurisprudence to law is impossible without clarification of the “manner” of shift from one to the other. However, before such transition, the “possibility” of turning jurisprudence into law, or in other words, establishment of a conventional legislation institution, must be first approved in the Sharia law. It is significant, knowing that in the political system of the Islamic Republic of Iran, Majlis or Iranian Parliament is responsible for legislation but in view of jurisprudence, legislation by the Majlis should receive jurisprudential endorsement. The principal question of this paper is about the possibility of conventional legislation institution in Shia jurisprudential literature. The most important theoretical obstacle to legislation is the theory of “comprehensiveness of jurisprudence”. However, if the hypothesis is interpreted through the eyes of ijtihad, we will find out that not only jurisprudence has no inconsistency with conventional legislation, but also it emphatically endorses such legislation. Thus, comprehensiveness of jurisprudence is no obstacle to translation of jurisprudence into law and establishment of a legislation institution. In this paper, we have tried to review this issue with an analytical method and library studies with an emphasis on Imam Khomeini’s views to open a window toward placement of the concept of modern law in Shia jurisprudential literature in terms of specific interests and meeting the rights of the nation. Since, discernment of specific interests is an ultra-jurisprudential issue, it falls beyond the power of religious decrees and state orders.

    Keywords: conventional legislation, legislation institution, Shia Jurisprudence, Rights of Nation, expediency, Imam Khomeini}
  • حمیدرضا تمدن
    همان گونه که کمبود منابع در زمینه تاریخ فقه شیعه اثناعشری، تحقیق و نگارش درباره آن را دشوار نموده، تاریخ فقه اسماعیلیه نیز از چنین کمبودی رنج می برد، بلکه سخن گفتن درباره فقه اسماعیلی و تاریخ آن با توجه به فعالیت های سری آنان به ویژه پیش از دوران حکومت فاطمیان دشوارتر است. حتی همین امر باعث شده است که گاه اسماعیلیان به بی اعتنایی نسبت به فقه و ظواهر شریعت متهم شوند که البته این ادعا درباره همه فرقه های اسماعیلی درست نیست.(ظاهرا تنها نزاریان چنین هستند)
    استاد محمد واعظ زاده خراسانی یکی از کسانی است که نسبت به این مساله توجه نشان داده و با نگرشی تاریخی که از استاد خود، آیت الله بروجردی آموخته موضوع ارایه اش در ششمین کنگره تحقیقات ایرانی که در سال 1354شمسی در تبریز برگزار شده است را "رابطه بین فقه شیعه و فقه اسماعیلیه" قرار داده است.
    نگارنده در این نوشتار با استفاده از دست نوشته های استاد واعظ زاده، گزارشی از پژوهش ایشان ارایه داده و در حاشیه، نکاتی را درباره کتاب دعایم الإسلام و قاضی نعمان مطرح نموده که امید است باب پژوهش در این زمینه را بگشاید.
    کلید واژگان: تاریخ فقه, فقه شیعه, فقه اسماعیلیه, دعائم الإسلام, قاضی نعمان}
    Hamid Reza Tamadon
    Just as the lack of resources on the history of Ithnā'asharī Shiite jurisprudence makes it difficult to research and write about it, so does the history of Ismāīlī jurisprudence suffer from such a lack. Even more, speaking about Ismaili jurisprudence and its history with regard to their secret activities, especially before Fatimid rule is more difficult, in a way that this has led to the fact that the Ismāīlīs are sometimes accused of disregarding the jurisprudence and appearances of the Shari'a, which of course is not true of all the Ismaili sects (apparently only the Nizari are so).
    Professor Mohammad Vaezzadeh Khurasani is one of those who have paid attention to this issue and with a historical perspective that he learned from his professor, Ayatollah Boroujerdi, chose the subject of his presentation at the Sixth Iranian Research Congress held in Tabriz in 1975 as "relationship between Shiite jurisprudence And Ismaili jurisprudence.
    In this article, the author, using the manuscripts of Professor Vaezzadeh, presents a report on his research and makes some points about the book Daā'im al-Islam and Qāḍī Nu'mān, which he hopes will open the door to research in this field.
    Keywords: history of jurisprudence, Shiite jurisprudence, Ismaili Jurisprudence, Daā'im al-Islam, Qāḍī Nu'mān}
  • محمدقاسم ناظریان*، محسن رهامی، صادق مرادی
    یکی از دغدغه های مطرح در سطح جوامع دینی الهی و غیر الهی توهین به مقدسات دینی می باشد که به دلیل رشد فزاینده اش در چند دهه اخیر به بحثی چالش برانگیز در مجامع بین المللی و مخصوصا اسلامی تبدیل شده است با وجود این در پژوهش های فقهی و حقوقی انجام شده، بحث چندان زیادی پیرامون آن وجود ندارد و از آنجا که حقوق ایران و عربستان برگرفته از فقه اسلامی می باشد لازم است از لحاظ فقهی در منابع موجود از مذاهب اسلامی به تعریف و تبیین ارکان این جرم و معیار مجازات توهین به مقدسات پرداخته شود، همچنین بررسی تطبیقی توهین به مقدسات در اسناد بین المللی حقوق بشری نیز ضروری به نظر می رسد . در حقوق کیفری ایران دشنام سخت به پیامبر(ص) و سایر پیامبران الهی (ع) را ساب النبی تلقی نموده و همچنین اگر این رفتار در مورد ایمه معصومین و حضرت فاطمه (س) واقع گردد در حکم ساب النبی (ص) در نظر گرفته شده است که مستوجب اعدام خواهد بود ولی توهین به انبیاء عظام و مقدسات اسلامی که جنبه سب و لعن نداشته باشد واجد مجازات تعزیری است، در حقوق کیفری عربستان مجازات اعدام صرفا برای سب کننده پیامبر (ص) و سایر پیامبران الهی (ع) در نظر گرفته شده است؛ از این رو نگارندگان با روش تحلیلی - توصیفی به تشریح ارکان سه گانه جرم توهین به مقدسات درحقوق کیفری ایران و عربستان پرداخته اند و همچنین دریافتند که جرم انگاری توهین به مقدسات اسلامی و ضمانت اجرای مجازات اعدام مخالف با اسناد بین المللی حقوق بشری نیست.
    کلید واژگان: توهین به مقدسات, ساب نبی, فقه شیعه, فقه حنبلی, اسناد بین المللی حقوق بشری}
    Mohammadghasem Nazerian *, Mohsen Rohami
    One of the major issues concerning the theocratic and non-theocratic religious communities is designated as blasphemy that targets religious sanctities, which has evolved into a challenging discussion in international and predominantly Islamic societies due to the rising trend observed in recent decades. Contrarily, there is not adequate discussion in jurisprudential and legal research circles that appropriately addresses the issue. Accordingly, it is deemed necessary to define and demonstrate the components of this crime, as well as the criteria dictating the execution of punishments for blasphemy in terms of jurisprudence per available sources of Islamic religion, all given that the Iranian and Saudi Arabian laws are fundamentally derived from Islamic jurisprudence. With these considerations in mind, a comparative study of blasphemy per core international human rights instruments is also deemed necessary. In Iranian criminal law, profanity targeting the Prophet (PBUH) and other divine prophets (PBUH) is considered as blasphemy or sacrilege towards the prophet(s), denoted as Sab-oul-Nabi. Similarly, if this blasphemous behavior targets the infallible Imams and Fatima (PBUH), it is once more regarded as Sab-oul-Nabbi (PBUH), both punished by the death penalty. Nevertheless, mere profanity towards the infallible prophets and Islamic personages that does not bear any blasphemy is punishable by the discretionary custodial sentence, denoted as ta'zir. In Saudi criminal law, the death penalty is executed only for those who commit blasphemous acts and blasphemy that target the Prophet Muhammad (PBUH) and other divine prophets (PBUH).
    Keywords: Blasphemy, Sanctities, Sab-oul-Nabi, Shiite jurisprudence, Hanbali jurisprudence}
  • منوچهر زحمتکش*، سید صادق موسوی

    حقوق ارث شاخه ای از حقوق خصوصی است که سابقه آن بیشتر از سایر گرایش هاست. تقسیمات ارث بدون شناختن طبقات ارث امکان پذیر نیست. در این میان، حقوق فرانسه یکی از قدیمی ترین قواعد مکتوب و منظم در ارث را دارد و همچنین برخی از مباحث فقهی ارث در تشابه با حقوق فرانسه است؛ از این رو در این مقاله با به کارگیری روش توصیفی- تاریخی و با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی، طبقات ارث میان دو نظام حقوقی مستقل اسلامی که با منشا واحد (قرآن کریم) تاسیس شده اند، با مقارنه و مقایسه تطبیقی در حقوق فرانسه بررسی و ریشه اختلاف قوانین ارثی شیعه و اهل تسنن و فرانسه مشخص شده است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ارث, امام خمینی, فقه سنی, فقه شیعه, حقوق فرانسه}
    MANOUCHEHR ZAHMATKESH *, Seyed Sadeq Mousavi

    Right of inheritance is a branch of private law with a longer history than other majors. It is impossible to distribute inheritance without identifying the degree of succession. In the meantime, French law contains one of the oldest and ordered written rules on inheritance. Some of the jurisprudential arguments on inheritance have similarities with the French law. In this paper, descriptive-historical method has been employed, and, relying on Imam Khomeini’s viewpoints, attempts have been made to study the degree of succession in distribution of inheritance in two independent Islamic legal systems that have both been established based on the Holy Quran. We have compared and contrasted the two with the French law to identify the roots of differences in Shia, Sunni and French inheritance laws.

    Keywords: inheritance, Imam Khomeini, Sunni jurisprudence, Shia Jurisprudence, French Law}
  • فروغ پارسا
    مادر به مثابه یکی از والدین در آموزه های قرآنی و روایی شیعه اهمیت زیادی دارد و منزلت والایی برای وی در نظر گرفته شده است.احترام به والدین بویژه مادر، امری است که بلافاصله پس از مساله توحید در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و مادر انبیاء الهی ؛ موسی و عیسی علیهما السلام مخاطب وحی قرار کرفته اند. در سخنان پیامبر (ص) و امامان شیعه (ع) نیز جایگاه بلند مادر تاکید شده است.در همان حال منابع فقه شیعی در کتابهای مختلف به تناسب احکامی را در مورد حقوق مادر بیان کرده اند. این جستار نشان داده که امتیازهای حقوقی مادر در منابع فقهی به هیچ روی مساوق مقام و جایگاه مادر در آموزه های قرآنی نیست. بنظر می رسد منابع فقهی به مادر صرفا به مثابه ظرفی برای نگهداری و پرورش نطفه نگریسته اند ، چنان که پس از وضع حمل، فرزند را ملحق به پدر دانسته و از این رو به در بحث انساب، شیردادن، حضانت، قیمومیت و ولایت برای مادر حقوق در خوری قایل نشده اند.این در حالی است که آموزه های قرآنی فرزند را ملحق به هردوی والدین دانسته و بویژه حضانت  فرزند برای مادر را تایید و تاکید کرده است
    کلید واژگان: مادر, الحاق فرزند به پدر, حضانت, ولایت بر فرزند, قرآن, حدیث, فقه شیعه}
  • رسول مظاهری، محمد جواد حیدریان*

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تحولات فقیهی شیعه درباره حقوق و آزادی های زنان و تاثیر زمان و مکان بر این تحولات، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. پس از بررسی منابع پژوهش، این نتیجه حاصل شد که با مفتوح بودن باب اجتهاد در فقه شیعه، استفاده از احکام ثانویه و احکام حکومتی و بهره گیری از منبع عقل و عرف و بناءعقلاء در فقه شیعه، تحولات مثبتی درباره حقوق و آزادی های زنان رخ داده که درخور توجه است. به طوری که با تفحص در آراء فقهاء شیعه تحولاتی مثبت برپایه حقایق و زندگی کنونی زنان در مسائلی همچون ارث، دیه، حق خروج زن از منزل، آزادی و استقلال در ازدواج، حق طلاق، انواع مشارکت های سیاسی و مسائل مستحدثه حجاب قابل مشاهده و بهره برداری است که زنان در پرتوی آن از حقوق و آزادی های بیشتری بهره مند شده اند. پژوهش حاضر به این نتیجه رسید که «زن» در رهگذر این نگاه از احکام حقوقی متمایزی در مقایسه با فقه مقتدم برخوردار شده است.

    کلید واژگان: تحولات حقوق, آزادی های مدنی, فقه شیعه, حقوق زنان}
    Rasoul Mazaheri Kohanestani, Mohammad Javad Heidarian Dolatabadi *

    This descriptive-analytical research was conducted with the aim of investigating the Shiite jurisprudential changes in women's rights and freedom and the effect of time and place on these changes; thus, jurisprudential sources, including original inferential ones during last forty years, were examined. After reviewing them, it was determined that there was no research that had examined the subject of this research. The findings of this research demonstrate that the open door of Ijtihad, the use of secondary and governmental orders, and the use of reason and custom in Shiite jurisprudence have caused to happen positive and considerable changes in women's rights and freedom. By examining Shiite jurists' Fatwas, according to women's current life, positive changes in some issues such as inheritance, blood money, women's right to leave home, freedom and independence in marriage, the right to divorce, all kinds of political participations, and novel issues about Hijab are visible and women have had more rights and freedom by them. This research concluded that from this point of view, women have had different legal orders compared to the early jurisprudence.

    Keywords: changes of rights, civil freedom, Shiite jurisprudence, women's rights}
  • صادق حقیقت، محمد خورشیدی
    کتاب دوجلدی فقه و سیاست در ایران معاصر، به قلم داود فیرحی در سال 1392توسط نشر نی به زیور طبع آراسته شده است. کتاب مذکور، از یک سو در راستای پاسخ گویی به رابطه دین و دموکراسی و به گفته نویسنده به دنبال «ارزیابی موقعیت دموکراسی در جامعه دینی، با تکیه بر امکانات دانش فقه» است؛ و از سوی دیگر، این مهم را در دستگاه فقه سیاسی اسامی به خصوص فقه سیاسی شیعه کاوش می نماید. از این رو، درصدد نشان دادن سیر تحول فقه سیاسی شیعه در بحث حکومت کردن و رابطه آن با دموکراسی از مشروطه تا جمهوری اسامی است. نویسنده در نوشتار پیش رو، پس از معرفی و ذکر بعضی از نکات مثبت کتاب، برخی ماحظات روش شناسانه و محتوایی هر دو جلد کتاب را تشریح می کند.
    کلید واژگان: کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر, داود فیرحی, دین, دموکراسی, جامعه دینی, دانس فقه, فقه سیاسی اسامی, فقه سیاسی شیعه, فقه سیاسی, فقه شیعه, معرفی کتاب, نقد کتاب}
    Sādiq Haqiqat, Muhammad Khorshidi
    Jurisprudence and Politics in Contemporary Iran, by Dāwud Firahi, was published in two volumes by Nei Publication in 1392. This book, on the one hand, addresses the relationship between religion and democracy and, according to the author, seeks to “assess the position of democracy in the religious society, relying on the knowledge of jurisprudence”; and on the other hand, it explores this issue in the Islamic political jurisprudence system, especially Shi’a political jurisprudence. Hence, it seeks to illustrate the evolution of Shi’a political jurisprudence in the matter of governing, and its relationship with democracy from Constitutional Revolution to Islamic Republic. After introducing and mentioning some of the positive aspects of the book, the writer outlines some considerations regarding the methodology and content of both volumes of the book.
    Keywords: Jurisprudence, Politics in Contemporary Iran, Dāwud Firahi, religion, democracy, religious society, the knowledge of jurisprudence, Islamic political jurisprudence, the political jurisprudence of Shia, political jurisprudence, the Shia jurisprudence, book report, book review}
  • بهنام امینی*
    امروزه گردشگری به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی هستند. کشور ما نیز با قدمت تاریخی چندین هزار ساله از لحاظ تعداد جاذبه های گردشگری در میان 10 کشور اول پر جاذبه گردشگری در جهان است و از لحاظ تنوع زیستی و تنوع جاذبه های طبیعی رتبه پنجم را در جهان دارا است. البته اهمیت و نقش اقتصادی گردشگری نباید باعث غفلت از سایر ابعاد آن، به ویژه بعد فرهنگی شود، گرایش مردم جهان به یافتن آسان ترین و موثرترین راه برای گفتگوی فرهنگی سبب شده است تا نقش گردشگری از آن نظر اهمیت یابد که انسان ها از تجارب تلخ و شیرین حکومت داری در طول تاریخ و تمدن های مختلف بهره مند می شوند و ضمن برقراری پیوندهای عاطفی و انسانی با یکدیگر، با زاویه دید وسیع تری به دیگر فرهنگ ها می نگرند و روابط سیاسی تمدن ها را بر پایه اقتصاد و تفاهم ملل متعادل تر می کنند. از جنبه دینی نیز باید گفت که در اسلام بر اهمیت سیر و سیاحت تاکید ویژه ای شده است. قرآن کریم اهمیت سیر و سیاحت و گردشگری را به وضوح و تفصیل به مردم نشان داده و از آنها خواسته تا در زمین بگردند و در آثار به جای مانده از گذشتگان بیندیشند و از سرگذشتشان پند بگیرند. در پی همین تاکیدها و سفارش های قرآن مجید از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) نیز احادیث بسیاری راجع به سیر و سفر روایت شده که نشان دهنده مطلوبیت گردشگری از نظر فقهی است و می توان از لحاظ فقهی نیز گردشگری را چارچوب مند کرد.
    کلید واژگان: جهانگردی, گردشگری, فقه شیعه, ایران, جاذبه های گردشگری}
    Behnam Amini*
    Tourism, as the most widespread service industry in the world, is of particular importance, Therefore, many countries in a close and close competition seek to increase their profits and revenues from this international activity. Our country, with the date of several thousand years of tourism attractions among the first 10 countries, is the most attractive tourist attraction in the world and is ranked fifth in terms of biodiversity and diversity of natural attractions. Of course, the importance and economic role of tourism should not lead to neglect of other dimensions, especially after cultural dimension, the tendency of the world to seek the easiest and most effective way for cultural dialogue to highlight the role of tourism in many cultures through history and civilizations, while maintaining emotional and human ties to each other with a broader view of other cultures and the political relations of civilizations are more balanced on the basis of the UN economy and understanding. From religious aspect, it should be said that in islam the importance of contemplation is emphasized. The holy quran has shown the importance of tourism and tourism in detail and has asked them to look at the ground and think about the monuments of the past and take advice from their ancestors. There are many hadiths about the prophet and the innocent imams about the journey and travel, which shows the desirability of tourism from the viewpoint of jurisprudence and it can also be used in jurisprudence.
    Keywords: tourism, shiite jurisprudence, exemplary pattern}
  • مهدی فیروزیان *
    کتاب بازخوانی فقهی امر به معروف، نهی از منکر و اجرای حدود واپسین اثر مصطفی محق قداماد است که در سال 1396 توسط مرکز نشر علوم اسامی منتشر شده است. نویسنده، نوشتار حاضر را با هدف معرفی کتاب مذکور به رشته تحریر درآورده است. وی پس از ذکر کلیاتی درباره اهمیت کتاب، به اختصار به بررسی محتوای پنج گفتارکتاب ) «تعریف معروف و منکر « ،» حکم امر به معروف و نهی از منکر « ،» شرایط امر به معروف و نهی از منکر « ،» مراتب انکار » و «اقامه حدود »( پرداخته است. همچنین، پیرامون هفت پیوست پایانی کتاب وصفی مختصر به دست داده است.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, فقه شیعه, بازخوانی فقهی, اجرای حدود, مصطفی محقق داماد, معرفی کتاب}
    Mahdi Firoozi?n *
    Jurisprudential Re-reading of Enjoining Good and Forbidding Wrong and Carrying out Hodud (Limits) is the latest work of Mostafā Mohaghegh Dāmād, published in 1396 by the Islamic Science Publishing Center. The author has written the present article with the aim of introducing the book. After mentioning the importance of the book, he briefly reviews the content of the five sections of the work: “Good and wrong definition”, “the decree of enjoining good and forbidding wrong”, “the conditions of enjoining good and forbidding wrong “, and “carrying out Hodud”. Also, he has briefly explained about the seven last attachments of the book.
    Keywords: enjoining good, forbidding wrong, Shia jurisprudence, jurisprudential re-reading, Mostaf? Mohaghegh D?m?d, book report}
  • زینب مشهودی*
    امروز با تحول در شیوه زندگی شهری، ورزش برای زنان امری جدی تلقی می شود که به سلامت جسم، نشاط روح، انجام صحیح نقش مادری- همسری و تربیت نسل آینده کمک می کند. در دین اسلام نیز هر عمل مشروعی که موجب نیرومندی و تقویت جسم و روح افراد و به طور کلی سبب نشاط و نیرومندی جامعه شود، مطلوب بوده و مورد تایید قرار گرفته است. از این رو هدف اصلی این تحقیق، شناخت ماهیت ورزش بانوان بر اساس معیارهای اسلامی و مطابق با منزلت زن مسلمان است. در این جستار برای بیان مسائل مربوط به ورزش بانوان، با رجوع به حوزه فقه اسلامی و جستجو در مصادر و منابع فقهی شیعه، اصول کلی ورزش بانوان مورد بررسی قرار گرفته است و این نتیجه به دست آمده است که با توجه به سیره عقلا و اصل برائت، ورزش برای بانوان مباح است و موید آن آیات و روایاتی است که در زمینه تندرستی و تقویت جسم وجود دارد. محدوده این امر نیز تا آن جا که برای آنان ضرری نداشته باشد و مستلزم فعل حرامی نگردد، مجاز شمرده شده است.
    کلید واژگان: ورزش بانوان, پوشش, فقه شیعه, نظام خانواده, اختلاط زن و مرد}
    Zainab Mashhoodi*
    Today, with the developments in the urban lifestyle, women’s sports is considered to be an important issue that contributes to their physical health, vitality of spirits, proper fulfillment of their role as a mother and a wife, and better upbringing of the next generation. In Islam, any legitimate act that strengthens individuals’ body and soul and, in general, increases vitality and vigor in society is accepted and approved. Therefore, the main aim of this research is to study the nature of women's sports based on the Islamic criteria and in accordance with the dignity of Muslim women. Referring to the field of Islamic Fiqh and searching in Shiite jurisprudential sources, the present study explains and investigates women's sports issues and its general principles. The research results show that according to the biography of the wise and the principle of acquittal, sport is allowable for women, and this is confirmed by the verses and narrations about body's health and well-being. Sports is permissible insofar as it does not harm women and does not entail the practice of illegal acts.
    Keywords: women's sports, Hijab, Shiite jurisprudence, family system, mixing of women, men}
  • محسن اسماعیلی، عبدالله جلالی
    دانشمندان علوم ارتباطات، وظایف رسانه ها را در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی بررسی کرده اند. از بین کارکردهای مختلفی که آن ها برای رسانه ها بر شمرده اند، کارکرد اطلاع رسانی جایگاه ویژه ای دارد.
    در ایران نیز رسانه ها می کوشند در چارچوب هنجارهای فقهی و توصیه های دینی، به کارکردهای مورد انتظار رسانه های مدرن دست یابند؛ زیرا اصلی ترین نیاز یک رسانه دینی، بهره گیری از نظریه و چارچوبی هنجاری برای سیاست گذاری، عملکرد بهتر و مناسب تر است. این چارچوب بر آموزه های دینی استوار است و رسانه در نشر و پخش، آن رامبنای خود قرار می دهد. این مقاله تلاش دارد با توجه به نظریه های هنجاری و تکیه بر نظریه هنجاری اسلامی و بررسی کتاب الهی و روایات امامان معصوم (ع) به روش اسنادی و با رویکرد استنباطی و تفسیری، اصول هنجاری حاکم بر اطلاع رسانی را شناسایی کند و به نگرش نظام مند دست یابد. سپس با استفاده از مفاهیم، و اطلاعات قابل ارائه درباره اطلاع رسانی که در آموزه های دینی آمده است، راهبردهای اساسی فقه شیعه در اطلاع رسانی را به دست آورد.
    کلید واژگان: نظام, هنجار, فقه شیعه, اطلاع رسانی}
    Abdullah Jalali, Mohsen Esmaeili
    Communication scholars have investigated the role of media in various aspects of social life. The function of information has an important role between different function of media. In Iran media try to assess desired functions of media within normative Fiqh orders as well as religious advices. However the main issue in religious media is how to use theories and normative framework for making policy in media. This framework has been based on religious teaching and it will be priority in media programs. This article tries to investigate the normative principle in information. Normative theories as well as emphasizing Islamic normative and reviewing religious texts and narratives of Imams have used. Then by studying some concepts about information in religious teachings in Shia Fiqh, some of the main guidelines in information have been obtained.
    Keywords: System, Norm, Shia Fiqh, informing}
  • سیدرحیم حسینی
    کتاب دانشنامه حقوقی (لنگرودی، 1372) که بارها به حله طبع آراسته شده، برای اهل تحقیق و دانشجویان رشته حقوق شناخته شده است. درعین حال، این مجموعه از جهت هایی قابل تامل و نقد است؛ البته در اینجا، مراد نقد شکلی یا شیوه ای نیست.
    در این مقاله از دو زاویه متاملانه و نقادانه به این اثر علمی نگریسته شده است:1.از حیث مستندات فقهی، اصولی، قواعد فقهی و...؛ 2.از جهت انتقادات و اشکالات مولف به برخی آرا و نظریات فقها و اصولیان.
    به عبارت دیگر در این مقاله در پی آن هستیم که از زاویه فقه شیعه مهم ترین مواضع غیرعملی و نادرست مولف محترم را در حوزه اندیشه فقهی نقد کنیم.
    کلید واژگان: نقد, دانشنامه حقوقی, فقه شیعه, اصولیان}
    Seyyed Rahim Hosseini
    Encyclopedia of Law which has been reprinted many times is well known to students and researchers of law. However، this series is open to criticism and for consideration for certain reasons. However، criticizing the form or style of the book is not intended here. In this article، the above said book is analyzed from two points of view: reflective and criticizing. 1. Regarding documents of Islamic jurisprudence and usul، juratory rules، …; 2. concerning the writer’s criticism to some opinions and comments of jurists and usulin. In other words، in this article، it is tried to criticize some of unscientific and incorrect standpoints of the writer in the domain of juratory thought from the view point of shiite jurisprudence.
    Keywords: criticism, Encyclopedia of Law, Shiite Jurisprudence, Usulin}
  • قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام
    حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
    در این مقاله ابتدا کتاب معرفی و سپس در سه محور ارزیابی شده است: 1- کاستی های روش شناختی، شامل عدم تناسب بین منظومه فکری و مطالب کتاب، ورود جانبدارانه به بحث،ناآشنایی با نحوه بررسی متون دینی و نظریه حاکمیت در اسلام. 2- کاستی های محتوایی، شامل خلط در مفهوم حکومت دینی، مفاهیم کلیدی، عدم دقت در کاربرد اصطلاحات تخصصی، ترجمه ها، ارجاعات، مطالب خلاف واقع، قضاوت های نابه جا، عدم موفقیت در ریشه یابی قضایا، مطالب بدون دلیل، عدم دقت در نقل مطالب، انتساب مطالب غیر صحیح، نتیجه گیری های ناروا، عدم اشراف بر روایات، تنافی برخی مطالب کتاب...
    کلید واژگان: قدرت, حاکمیت در اسلام, فقه شیعه, فقه اهل سنت, دانش سیاسی مسلمانان, حکومت دینی, سلطنت اسلامی, مشروعیت, سنت, نصوص دینی}
  • جمیله کدیور
    این نوشتار در پی دسته بندی و روشن ساختن دیدگاه های مخالفان حضور زنان در دستگاه قضایی کشور است. برای این کار، در کنار تشریح جایگاه زنان در دستگاه قضایی کشور و بیان دگرگونی های حضور زنان در سال های پس از انقلاب، تلاش شده است بنیان های استدلال مخالفان قضاوت زنان بررسی شود. بررسی مدارک مخالفان حضور زنان در جایگاه قاضی، نشان می دهد که نه آیه ها و روایت ها، و نه دیگر استدلال ها، مانند سست نهادی زنان، برای بازداشتن آنان از کار قضاوت پذیرفتنی نیست.
    کلید واژگان: قضاوت, دستگاه قضایی ایران, فقه شیعه, آیه ها, روایت ها, فیزیک زنان}
    JamilÉ Kadivar
    This article attempts to classify the opponents’ views on women’s participation in the Iranian judiciary system. It starts out by describing women’s status within the judiciary system. The article then proceeds, following such a description, by presenting a sketch on transformation of the status of women in the post-revolutionary Iranian judiciary system. For the writer it is an opportunity to study the evidence (documents) as submitted by the opponents of women’s inclusion within the judiciary system. Finally, the article reaches the conclusion that neither Verses and the Traditions (Hadith) nor other reasons put forward, such as the weakness of women, none constitutes solid grounds for denying women’s inclusion within the judiciary system, i.e., to hold the position of a judge.
    Keywords: Judgment, The Iranian Judiciary System, Shiite Jurisprudence, Verses, Traditions, Women's Biological Make, up}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال