به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محمود حسن إسماعیل » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «محمود حسن إسماعیل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر فرهنگ نیا*، مهیا گرشاسبی

    تعتبر الغربه والحنین من المواضیع التی طرقها الشعراء قدیما وحدیثا وهو یتجسد فی الشعور بالقلق والسخط والانعزال الاجتماعی وما یصاحب ذلک من العواطف الصادقه الحزینه. لهذه الظاهره تجلیات عدیده فی نفوس الشعراء حیث عبر عنها کل منهم وفقا لوجهه نظره وظروفه. ومن الشعراء الذین ذاقوا مراره الغربه وعبروا عما تجیش به نفوسهم من مشاعر الحزن والالم، هو محمود حسن إسماعیل، الشاعر المصری المعاصر الذی تبدت لغه الحزن والغربه والحنین واضحه فی شعره. تهدف هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی-التحلیلی إلی دراسه تجلیات الغربه والحنین فی المجلد الاول والثالث من شعر محمود حسن إسماعیل وکیفیه توزیعها فی اشعاره ودورها فی إثاره العواطف والمشاعر تجاه الظلم الذی قام به الاحتلال البریطانی تجاه الشعب المصری وعلی راسهم الفلاحین الکادحین. ومن اهم ما توصلت إلیه المقاله هو ان الشاعر قد برع فی التعبیر عن شعوره بالغربه الداخلیه والخارجیه من خلال رسم وجدان معذب وقلب ینزف الما، إلا انه تخف حده الالم والغربه عنده رویدا رویدا باللجوء إلی ربه عبر تاملات صوفیه.کما حن الشاعر إلی الارض والوطن والمحبوب ومظاهر الطبیعه بکل ما لدیه من الوجد والشوق، ولم یشغله بریق الحیاه الزایف فی المدینه عن ذکر قریته بل اخذ یرسل زفرات الشوق والحنین إلیها دوما. وثمه نوع آخر من الحنین فی شعره وهو الحنین الدینی الذی برز إثر تقربه إلی الله ورسوله ومعایشه قضایا الدول العربیه المقهوره. کما تبین ان احزان الشاعر اقضت مضجعه وجعلته یختار اسلوبا بسیطا وصادقا فی شعره.

    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, الغربه, الحنین, محمود حسن إسماعیل}
    Amir Farhangnia*, Mahya Garshasby

    The poetry of alienation and nostalgia is one of the topics addressed by poets, ancient and modern, and it is embodied in the feeling of anxiety, discontent and social isolation and the accompanying sad and sincere emotions. This phenomenon has many manifestations in the souls of poets, as each of them expressed it according to his point of view and his circumstances. Among the poets who tasted the bitterness of alienation and expressed the feelings of sadness and pain in their souls, is Mahmoud Hassan Ismail, the contemporary Egyptian poet whose language of sadness, alienation and nostalgia became clear in his poetry. This article aims to study the manifestations of alienation and nostalgia in Mahmoud Hassan Ismail's poetry and how they are distributed in his poems and their role in arousing emotions and feelings according to the descriptive-analytical method. The importance of this research appears in observing the extent of the injustice done by the British occupation towards the Egyptian people, led by the hard-working peasants, as a result of inhumane acts that prompted them to present the fruits of their efforts to the tyrannical colonialism. One of the most important findings of the article is that the poet has excelled in expressing his feeling of internal and external alienation by drawing a tormented conscience and a bleeding heart, but the intensity of his pain and alienation gradually eases by turning to his Lord through mystical meditations. The poet also yearned for the land, the homeland and the beloved

    Keywords: Modern arabic poetry, alienation, nostalgia, Mahmoud Hassan Ismail}
  • جمال طالبی قره قشلاقی*

    یمثل الادب الصوفی لونا من الوان الادب الرفیع یحمل فی طیاته اسمی المعانی وخصایص السمو الروحی. وقد نهل محمود حسن إسماعیل من معین التجربه الصوفیه خاصه فی دیوانه "صوت من الله" الذی یمثل مرحله متمیزه من مراحل التطور الشعری عنده، حیث تحولت قصایده إلی مناجاه یستلطف فیها الذات الظمای بالذات الإلهیه. هذه الدراسه تعرض بمنهجها الوصفی والتحلیلی مکونات الخطاب الصوفی فی شعر محمود حسن إسماعیل وتدرس إشراقاتها ورواها من خلال مجموعته "صوت من الله". واهم النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الشاعر وظف فی دیوان "صوت من الله" بعض افکار الصوفیه منها وحده الوجود، والفناء فی الذات الإلهیه، وانعکست هذه الروی فی بناء قصایدها وتراکیبها، فحولتها إلی قصیده رویا صوفیه حلق الروح فیها فی عوالم جدیده وتخلص الجسد من مادیته. ومن جانب آخر، یشکل حب الذات المطلقه المبدا الاساس فی دیوان "صوت من الله" إذ اعتق روحه من قیود الجسد فرحل إلی اقاصی الوجود وسما به نحو الاتحاد مع الذات الإلهیه والفناء فیه. ومن الناحیه اللغویه، تمیزت اللغه الصوفیه لدی محمود حسن إسماعیل بتوظیف بعض الرموز الصوفیه التی لها دلالات ظاهره وخفیه، منها النای، النور والخمر التی تکثر فی شعره مقارنه بالرموز الاخری، وذلک باسلوب زاد المعنی جمالا وروعه.

    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, تحلیل الخطاب, التصوف, الرمز, محمود حسن إسماعیل}
    Jamal Talebi Ghareghashlaghi*

    Sufi literature is a kind of transcendent literature that contains sublime meanings as well as high spiritual attributes and characteristics. Mahmoud Hasan Ismail inspired by the Sufi experience, which represents a special stage in the evolution of his poetry has represented transcendental themes in his work Soot Min Allah (The Voice of God), which is the manifestation of his thirsty soul in reaching the absolute divine essence. This study through a descriptive and analytical method represents the components of the Sufi discourse in the poetry of Ismail and examines its brightness and visions through his collection "The Voice of God". The most important finding of the study is that the poet in his mystic speech exceeded the limits of intertwining with the ideas and references of Sufism. This is reflected in the construction of his poems, images and compositions, turning it into a mystical vision where the soul flew in new worlds and rid the body of its material. On the other hand, an absolute self-love is the basic principle in “The Voice of God”, whose spirit is emancipated from the flesh of the flesh, so he goes to the ends of existence and calls it towards union with the divine self and its annihilation. In linguistic terms, the Sufi language of Ismail was characterized by the employment of some mystical symbols that have visible and hidden connotations, including flute, light and wine, which abound in his poetry compared to other symbols, in a manner that has increased the meaning of beauty and splendor.

    Keywords: Contemporary Arabic Poem, Sufi Discourse, Sufism, Symbol, Mahmoud Hasan Ismail}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال