جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مخاطب فعال » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »
تکرار جستجوی کلیدواژه «مخاطب فعال» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
سواد رسانه ای سازه ای آموزشی است که ازخلال فرایند آموزش رسانه به متعلمان ساخته و پرداخته می شود. «مخاطب» از بنیان ها و مولفه های سازنده این سازه است که در فرایند آموزش رسانه معنایی مضاعف دارد؛ اولا، مخاطب بخشی از مباحث آموزش سواد رسانه ای را به خود اختصاص می دهد و ثانیا، متعلم درمقام مخاطب آموزش رسانه، به صورت پیش فرض جایگاه همان مخاطبی می نشیند که مقوم سازه سواد رسانه ای است. این امر آموزش را با چالشی پیچیده مواجه می کند. ازیک سو و مطابق با تحولات آموزش رسانه، امروزه و به دلیل تحولات مشارکتی و تعاملی رسانه ها، مخاطب فعال پیش فرضی است که سواد رسانه ای در شناخت سوژه خود به کار می بندد و ازدیگرسو، کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای در جایگاه رسمی آموزش، معلم و مدرسه، مخاطب را عنصری منفعل فرض می گیرد که قرار است با طی کردن فرایند آموزش سوژگی لازم را کسب کند. طی نقد و ارزیابی کتاب، پرسش اصلی مقاله پرسش از معنا و جایگاه متناقض مخاطب در کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای است که تلاش می شود با کمک اتخاذ استراتژی واسازی ژاک دریدا، ازخلال کشف نظام سلسله مراتبی متن، استخراج دوگانه ها، بازتفسیر متن، و توجه به استثناهای آن پاسخ داده شود.
کلید واژگان: آموزش رسانه, سواد رسانه ای, کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای, مخاطب فعال, مخاطب منفعل, واسازیMedia literacy is an educational construction that is constituted through media education process. Audience is one of the bases and constituting elements of this construction which has a double meaning in media education: First, the audience is one of the main debates in media education and second, the learner as an audience in media education is placed in the position that constitutes the media literacy construction. In other words, the teacher and the educational system with the task of educating the learners want to specify some debates on the concept of the audience during the course of teaching the textbook and at the same time, transmit those teachings to the learner that is an audience of media who has a live experience in an increasingly mediated culture. The education is faced with a complex challenge by this fact; on the one hand, media literacy presupposes the active audience to understand its subject; on the other hand, the textbook presupposes the audience as a passive one who is going to gain the necessary subjectivity through the education process. By the perspective of deconstruction, this contradiction is not within the writing of the textbook, nor is outside the text. Therefore the object of analysis in this paper is the very text of the book. The main paper’s question is questioning the meaning and contradictory site of the audience in the textbook. The aim of the paper is highlighting the perceived contradiction by applying Jacques Derrida’s strategy of deconstruction.
Keywords: Media Education, Thinking, Media Literacy Textbook, Active Audience, Passive Audience, Deconstruction -
امروزه محتوای دینی فراوانی در فضای اینترنت منتشرشده و مخاطب نیز بنا بر سبک مصرف رسانه ای خود آن ها را مصرف می کند لذا این تحقیق باهدف مطالعه مولفه های گوناگون برگرفته از مفاهیم رویکرد مخاطب فعال و نظریه استفاده و خشنودی بر مصرف محتوای دینی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ روش، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که میانگین ضریب پایایی شاخص های آن نیز طبق آلفای کرونباخ 76/0 برآورد گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 برآورد و اطلاعات مورد نیاز از 385 نفر با روش نمونه گیری خوشه ایجمع آوری شد. یافته های این تحقیق نشان داد که مولفه های پاسخ دهی به سوالات، رفع شبهات، کیفیت تربیت خانوادگی، دسترسی آسان به رسانه ها و ارتقای آگاهی با میزان مصرف محتوای دینی رابطه مستقیم و معناداری دارند که دراین بین بر اساس تحلیل رگرسیونی مولفه های دسترسی آسان و ارتقای آگاهی به ترتیب بیشترین قدرت پیش بینی متغیر وابسته را داشته اند. مصرف فردی محتوای دینی در رسانه های برخط اینترنتی نیازمند تولید هدفمند و به دوراز سطحی نگری چنین محتوایی به همراه افزایش سطح دسترسی به رسانه های برخط اینترنتی است.
کلید واژگان: محتوای دینی, رسانه های برخط, مصرف رسانه ای, اینترنت, مخاطب فعال, استفاده و خشنودیTarget: Since today, religious content has been widely disseminated on the Internet, and the audience is using it according to the style of their media consumption, this study aimed at studying has been various components on the consumption of religious content based on the concepts of active audience approach and the theory of Uses and Gratification.
MethodThis research was a questionnaire in terms of method, survey and data gathering tool. The mean reliability coefficient of its indices was estimated as 0.76 according to Cronbach's alpha. The sample size was estimated based on Cochran formula 384 and the required information was collected from 385 people by cluster sampling.
FindingsThe findings of this research showed that there are a direct and significant relationship between the components of answering questions, eliminating doubts, quality of family education, easy access to the media and raising awareness with the amount of religious content consuming. In this regard, based on regression analysis, the components of easy access and awareness raising Arrangements have the most predictive power of the dependent variable.
Keywords: Religious content, Online Media, Media consumption, Internet, active audience, Uses, Gratification -
مقاله حاضر مطالعه ای است بر روی تحقیقات انجام شده در دپارتمان های مطالعات فرهنگی در ایران (پایان نامه ها و تحقیقات پژوهشگران) و مقالات دو مجله علمی پژوهشی در حوزه مطالعات فرهنگی (تحقیقات فرهنگی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات). پرسش های اصلی ای که مقاله حول آنها سامان گرفته است عبارت اند از اینکه مطالعات فرهنگی در ایران چگونه شرایط و امکان خوانش را به تصویر کشیده است؟ آیا می توان گونه شناسی ای از انواع قرائت کنندگان از متن در ایران به دست داد؟ به طور خاص این پرسش برای ما اهمیت دارد که چه درکی از مخاطب در مطالعات فرهنگی ایرانی وجود دارد؟ و در نهایت هدف فهم محدودیت های تحقیقات مبتنی بر خوانش در ایران است.
نتایج نشان داده است که مطالعات فرهنگی در آموزش عالی ایران، بیشتر تمایل داشته است از نوعی مخاطب فعال که مستمرا مقاومت می کند سخن بگوید و کمتر به عنصر ایدئولوژی و نقش قدرت در برساختن مخاطب اشاره داشته است. درعین حال، مخاطبی که مطالعات فرهنگی آموزش عالی ایران از آن پرده برداشته است، سوژه طبقه متوسط تهرانی است که عمدتا دارای سرمایه فرهنگی بالاست. شکل دیگری از مخاطب که اخیرا تحقیقات از آن یاد کرده اند نه حول مقاومت، بلکه بیشتر حول لذت معنا می شود. مخاطب لذت طلب اساسا از الگوی هال خارج می شود و الگوی متفاوتی از مواجهه با متن را ابداع می کند.
کلید واژگان: مخاطب فعال, مطالعات خوانش, مقاومت, سوژه لذت طلب, مطالعات فرهنگی در ایرانIn this article, we studied student dissertations in cultural studies departments and articles of two important journals (Iranian Journal of Cultural Research and Quarterly Journal of Iranian Association for Cultural Studies & Communication). Our main questions are how the condition of reception possibility is assumed in Iranian cultural studies? How we can classify our audiences? In particular, how and who is the audience in Iran? This analysis shows that most of the Iranian cultural studies oriented to urban middle class of Tehran, instead of lower middle class or labor class. The result demonstrates that, most of scholars consider audience as an active subject that resists against text massages. Hence, they overlook the role of ideology and power in construction of subject and audience. As if, a type of optimistic cultural studies was adapted in an authoritarian political context. This approach on resistance is called resistance ideology by the authors; a situation in which we believe resistance is a sort of relieving and appeasing drug for critical cultural scholars.Keywords: Active audience, Reception studies, Resistance, Ideology of resistance, Iranian cultural studies -
این مقاله به بررسی مقوله مصرف فرهنگی و رسانه ای در مدرنیته متاخر از منظر مطالعات فرهنگی می پردازد و ضمن تامل بر فرایند فردی شدن مصرف و تفسیر متون فرهنگی و رسانه ای، با مرور دیدگاه های استوارت هال، دیو مورلی، جان فیسک، میشل دوسرتو، هنری جنکینز، راجر سیلورستون، آبر کرامبی و لانگهرست و پیر بوردیو، مصرف را فعالیتی فرهنگی و اجتماعی تعریف می کند که طی آن، مخاطبان در برابر معانی مرجح متن مقاومت می ورزند و با تولید ثانوی متن به هنگام مصرف، هویت خود را به طور بازاندیشانه می سازند.کلید واژگان: مصرف, مخاطب فعال, هویت, مقاومت, زندگی روزمره, رسانه ها, منش, میدانThis article investigates the concept of cultural and media consumption in cultural studies according to late modernity. In this article we try to identify consumption as a cultural and media activity by which audiences resist meaning of reference texts also they produce the secondary text during the consumption then they make their identity. In this article some concepts including individualization as well as interpretation of cultural and media texts have discussed. Also some point of views of scholars such as Stuart Hall, Dave Morley, John Fisk, Michel de Certeau, Henry Jenkins, Roger Silverstone, Nicholas Abercrombie, and Brian Longhurst and Pierre Bourdieu has reviewed.Keywords: Consumption, active audience, Identity, Resistance, Everyday life, Media, Manners, Field
-
پیدایش و گسترش نظریه های مطالعات فرهنگی تحولی در نگاه به فرهنگ مردم پسند و مخاطبان آن ایجاد کرده است. نگاه جدید مخاطبان را نه در قامت قربانیان و مصرف کنندگان منفعل، بلکه به عنوان عناصر فعال دارای قدرت خلق معنا در لحظه مصرف در نظر می گیرد. در این مقاله در چارچوب نظریه های مطالعات فرهنگی و با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و تکنیک های مصاحبه و مشاهده، مخاطبان فیلم اخراجی ها 2 به عنوان پرفروش ترین محصول سینمای مرد پسند ایران، مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای مطالعه تماشاگران، در زمان اکران فیلم در سینما ها، فیلم 9 بار در سالن های سینمایی در نقاط مختلف شهر تهران همراه با تماشاگران دیده شده و رفتار آن ها در زمان تماشای فیلم زیر نظر گرفته شده و ثبت گردیده است. علاوه بر این مدتی پس از اتمام اکران سینمایی، با تعدادی از تماشاگران فیلم مصاحبه کیفی انجام شد. مجموع این گفت وگو ها و مشاهده ها برخی عوامل را به عنوان دلایل فروش بالای فیلم مشخص کرده است.
کلید واژگان: سینمای ایران, مخاطب سینمایی, اخراجی ها 2, _ خوانش های مخاطبان, سینمای مردم پسند, مخاطب فعالIn this article we study the attitudes of Iranian cinema audience toward popular films. Affected by classic elite cultural theories, popular culture and consumers of popular culture have been humiliated for many years. According to this theories, audience of popular magazines, popular music, popular films and other popular culture products, have been considered as passive victims. Cultural studies approach, have changed this view. In this article, we use the cultural studies approach and consider popular film audience as active audience. We addressed “Ekhrajiha 2” for this study, regarding its popularity and its rank among the bestsellers in the history of Iranian cinema. Released in 2009. “Ekhrajiha 2” have been written and directed by Masoud Dehnamaki as a “Comedy/War” genre. The story of movie is about some Iranian soldiers during the Iran–Iraq War. In this research, two qualitative techniques have been combined to gain best result about audience attitudes: interview and participatory observation. First, one of the researchers (Mowlaei) has watched the film with audience in the cinema theater for 9 times. Cinema theaters have been chosen from different areas of Tehran that attract audience from different social groups. He recorded the audience behaviors and reactions. Then, another researcher (Kermani) interviewed some film viewers from diverse educational and cultural backgrounds. Results indicate that audiences decode the movie in different ways. As Stuart Hall says, encoding and decoding in communication have different phases in a process. Although director had tried to highlight Islamic and national ideological messages, audiences considered “Ekhrajiha 2” as a comedy product and enjoyed funny scenes of the movie. Thus, different audience groups decoded the movie in different ways. Using participatory observation and in-depth interviews, we also found six reasons for high welcome of the movie: 1. FilmBackground“Ekhrajiha” is a “movie sequel”, and some audiences went to the cinema to watch following stories. 2. Representing a new viewpoint on Iran–Iraq War. In the Iranian war cinema, many previous movies have represented Iranian soldiers as the holy people. In this movie, some soldiers are represented with funny and villain personalities. 3. Extensive advertising: IRIB (Islamic Republic of Iran Broadcasting) and other state propaganda heavily encouraged people to watch the movie. 4. Different decoding possibilities: the movie structure allows audiences to decode messages and scenes in different ways. 5. Appearing fun atmosphere in cinema theater: In some Tehran cinema theaters, audiences made a fun atmosphere. They went to the cinema with their family and friends and got pleasure from this atmosphere. 6. Reproducing the movie in a consumption moment: cinema audience participated in reproducing movie simultaneously when they watched movie in cinema theaters.Keywords: Ekhrajiha, Iranian cinema, audience decoding, active audience, popular films -
در این مقاله سعی کردیم خوانش زنان ایرانی از سریال پربینند? ویکتوریا را بررسی کنیم. بر اساس نظریه های مخاطب فعال، به ویژه مصرف بین فرهنگی، مصرف رسانه ای با تکیه بر زمین? فرهنگی و اجتماعی، مخاطب به نحوی چندجانبه تعیین می شود. این تحقیق با روش کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق، در میان30 نفر از زنان صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که تماشای این سریال نوعی اشتیاق مفرطی را پدید آورده است که می توان از «پیدایش تماشاگری شیفته» سخن گفت. افزون براین، تماشاگران زن این سریال، نقش ویکتوریا (قهرمان زن داستان) را مقتدر و مستقل تعبیر کرده اند. نمایش زن مقتدر حس خوشایندی از تماشای این سریال را برای آن ها تداعی کرده است. یافته ها نشان دادند، همذات پنداری مکانیسم قدرتمندی در فرایند تماشای این سریال است. وضعیت واقعی زندگی زنان تماشاگر با متن تصویری، مقایسه و موضوع مجادله تماشاگران است. این فرایند سبب شده تا خوانشی فعالانه حول قضاوت ها و انتظارات از نقش زنانه براساس نمایش نقش ویکتوریا در این سریال شکل گیرد. تاهل، اشتغال و رشت? تحصیلی متغیرهایی هستند که در نوع چنین خوانش هایی موثر است. افزون بر این، ما در این مقاله استدلال می کنیم که «مقایسه ما و دیگری» وجه مسلط در خوانش ویکتوریا در بین زنان ایرانی است.
کلید واژگان: مصرف بین فرهنگی, سریال ویکتوریا, خوانش زنان, مخاطب فعالIn this article we examine how Iranian women put an interpretation on Victoria, a very popular satellite TV series on Farsi One channel. Based on Active Audience Theory especially Cross-cultural Consumption, audiences consume media texts in different manners. By using qualitative method and in depth interviews with 30 women, we try to show that watching Victoria series produces a kind of excessive enthusiasm that leads to the emergence of “Love of Watching” or “Watchophilia”. Moreover female audiences of this TV series interpret Victoria’s role (the heroine) as independent and assertive. Presenting an assertive woman filled the female audience with delight. Findings showed that having empathy with the heroine is a strong mechanism in watching TV series. Comparing real conditions of female viewers’ lives with visual text is subject to controversy among them. This process has led to the formation of an active reading around judgments about feminine roles and expectations from it based on show of Victoria’s role. Family, occupation and educational major are variables effective on this kind of reading. Moreover we will try to argue that “drawing comparisons between the viewers and the characters” is the dominant aspect in reading Victoria series among Iranian women -
مقاله حاضر در حوزه جامعه شناسی ارتباطات و با به کارگیری رویکرد «استفاده و رضامندی»، به دنبال آن است تا ضمن بررسی ابعاد استفاده و رضامندی زنان از تماشای سریالهای تلویزیونی، تاثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر میزان استفاده و رضامندی زنان از تماشای سریالها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این تحقیق، به شیوه پیمایش انجام شده و داده ها از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبه جمع آوری گردیده است. پاسخگویان پژوهش، 383 نفر از زنان متاهل 2054 ساله ساکن در مناطق یازده گانه شهر اصفهان در سال 1385 بوده اند. نتایج نشان می دهد که میانگین تماشای تلویزیون در بین زنان، سه ساعت و24 دقیقه در روز بوده و بیشتر زنان، سریالهای تلویزیونی را اکثر اوقات تماشا می کرده و آن را جزء اولویت اول در تماشای برنامه های تلویزیونی قرار داده بودند. رضامندی های کسب شده از تماشای سریالها، در حد متوسط بوده و بین پایگاه اجتماعی اقتصادی زنان و میزان استفاده و رضامندی از تماشای سریالهای تلویزیونی، رابطه معناداری مشاهده شده است؛ بدین صورت که با افزایش سطح پایگاه اجتماعی اقتصادی زنان، میزان تماشای تلویزیون و سریالها توسط آنان کمتر گزارش شده است؛ و نیز میزان رضامندی آنان از تماشای سریالهای تلویزیونی در ابعاد چهار گانه (کسب آگاهی، کسب هویت شخصی، تفریح و سرگرمی، و برقراری کنش متقابل اجتماعی) کاهش یافته است. با عنایت به روند رو به افزایش میزان تحصیلات و اشتغال زنان در سالهای اخیر که به توانمند سازی و ارتقای پایگاه اجتماعی اقتصادی آنان طی سالهای آینده منجر خواهد شد، ضروری به نظر می رسد که سیاست گذاران و برنامه سازان رسانه پر مخاطب تلویزیون، به تولید و پخش سریالهایی اقدام نمایند که پاسخگوی نیازهای زنان بوده و بتواند رضایت خاطر آنان را در زمینه های تفریح و سرگرمی، برقراری کنش متقابل اجتماعی، کسب آگاهی، و به ویژه کسب هویت فردی و اجتماعی فراهم آورد.
کلید واژگان: استفاده و رضامندی, ابعاد رضامندی, مخاطب فعال, پایگاه اجتماعی, اقتصادی, سریالهای تلویزیونی, زنانThis study, conducted in the field of sociology of communication, seeks to investigate the different dimensions of women’s use and gratification through watching television soap operas (WUGSO), as well as to analyze the influence of socio-economic status (SES) on the degree of WUGSO. The Use and Gratification approach has been applied as the theoretical framework of this study. The research was conducted via surveys, and data was also collected through questionnaires along with interviews. The subjects of the study were 383 married women, all residents of Esfahan, and aged between 2054. The findings of the study showed that the average time spent watching TV was 3.24 hours per day. Many respondents regularly watched soap operas, which were indeed their first priority in their TV viewing patterns. Respondents were moderately gratified with watching soap operas. Furthermore, there was a significant and reverse relationship between SES of women and the degree of their use and gratification. For example, time for watching soap operas and also the degree of gratification among those who belonged to higher SES, was less than their counterparts in the lower SES.
Keywords: uses, gratification gratification, aspects, active audience, television serials, Women, Socio-economic status
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.