به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه ی گفتمان » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نظریه ی گفتمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پویا نعمت الهی، محمدرضا رسولی*، سید محمود نجاتی حسینی

    این پژوهش بر اساس نظریه گفتمان لاکلایو و موفه، نظام های معنایی دو گفتمان «رسمی/دولتی» و «محافظه کاری» و پیکارهای گفتمانی آن ها پیرامون برجام و فرآیندهای حاشیه رانی و برجسته سازی گفتمان رسانه ای آن ها را از طریق دو قطبی سازی آشکار ساخته است. محتواهای شش رسانه برای هر گفتمان در دوره ی 1394 لغایت 14 آبان 1397 در دو سطح خرد و کلان بررسی شد. در سطوح کلان، بر مبنای نظریه ی گفتمان و در سطوح خرد تحلیل متن بر اساس دو قطبی ها به مثابه ی سامانه ی نشانگانی مجزا صورت گرفت. تعداد 7 دوگانه (دو قطبی) در دو گفتمان رسانه ای این پژوهش شناسایی شد. مفصل بندی گفتمان ها در متون رسانه ای معطوف به بازنمایی دو قطبی از «برجسته سازی خود» و «حاشیه رانی دیگری» همراه است. گفتمان رسمی/دولتی وقته ی «رفع تحریم ها» و دوگانه های «توافق خوب/توافق بد» و «شفافیت/رانت» را به میدان می آورد. گفتمان محافظه کاری نیز وقته های ایدیولوژیک تعریف کرده و دال های مرکزی خود را معطوف غیریت سازی می کند تا سیطره ی هژمونیک دوگانه های گفتمان رقیب در قالب «تعامل سازنده» و دوگانه ی «تعامل/تقابل» را بشکند. گفتمان رسمی/دولتی از طریق دال های تهی قصد دارد نظام معنایی گفتمان خود را مفصل بندی کند. هر دو گفتمان دال های موجود حوزه ی گفتمان گونگی رقیب را با هدف ایجاد دو قطبی استخدام کرده اند. بعد از تهدید برجام، هر دو گفتمان دال های شناور را به خدمت گرفته اند.

    کلید واژگان: نظریه ی گفتمان, برجام, دوگانه سازی, پارادایم, برجسته سازی و حاشیه رانی}
    Pooya Nematolahi, Mohammadreza Rasouli *, Seyed Mahmoud Nejati Hosseini

    Based on Laclau and Mouffe's Discourse Theory, this study provides semantic systems of JCPOA-related discourse in the form of "Official / state" and "Conservative" discourse and their discursive battles, while Foregrounding / Backgrounding in field of language and media discourses through Dichotomous Paradigms. Contents of six media outlets were assessed in Persian calendar 1394 till 14th Aban1397. The field of research is divided to Micro and Macro levels. In Macro, Discourses are analyzed on base of Laclau and Moufeh's Discourse Theory. In Micro, Text Analysis is held on base of Dichotomy as Seperated semiosis system. Seven dichotomous were recognized. The articulation of both discourses in media content engross of dichotomized representation of "foregrounding self" and "backgrounding the Other". Official/State discourse takes "sanction lift" moment along with "good deal / bad deal" and also Foregrounding of "Transparency / Rent". This discourse tries to articulate its meaning system through Empty Signifiers. Conservative discourse defines Ideological discursive moments and focus its Nodal Points on Antagonistic relations in order to break its competitor's hegemonic domination of "Constructive interaction" and "Interaction / Confrontation. Both discourse employ signifier in rival's Field of Discursivity, for creating dichotomy, as well as employing floating signifiers after threat of JCPOA.

    Keywords: Discourse Theory, JCPOA.Dichotomy, Paradigm, Foregrounding, Backgrounding}
  • سیدعلی اصغر سلطانی
    اگرچه تلاش های زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته ی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبه های زیادی از آن کشف نشده مانده است. درحقیقت مسئله ی این مقاله آن است که نظام های گفتمانی مختلف بازنمایی شده در فیلم کدام اند و چه نسبتی با گفتمان های حاکم بر ایران دهه ی هشتاد دارند. دغدغه ی دیگر این مقاله ارائه ی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، به کمک نظریه ی گفتمان لاکلائو و موف و طراحی یک روش سه مرحله ای، تلاش شد الگوی مناسبی برای تحلیل فیلم ارائه شود. با کمک این روش، مشخص شد که چهار خرده گفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعه ی ایران را دوپاره کرده اند، گفتمان های سنت و مدرنیته هستند. به همین سبب، بسیاری از تضادهایی که در فیلم های ایرانی مشاهده می شود، حاصل تقابل میان این دو گفتمان است.
    کلید واژگان: اصغر فرهادی, جدایی نادر از سیمین, نظریه ی گفتمان, لاکلائو و موف, نشانه شناسی گفتمانی}
    Seyed Aliasghar Soltani
    While many researches have been carried out on Farhadi's A Separation, still major questions remain unanswered. Which discourses does the film represent and how are they related to dominant discourses of Iranian society? Resorting to Laclau and Mouffe's discourse theory, the present study offers a three- stage framework for answering the above questions. The results show that A Separation depicts four micro-discourses, i.e. Islamic, Iranian, Western, and official, as well as two macro-discourses, modernity and tradition. The opposition between these two discourses is the reason behind many conflicts visible in Iranian films.
    Keywords: A Separation, Discourse theory, Iranian society, Modernity, tradition}
  • نگار داوری اردکانی، هاجر آقاابراهیمی
    مقاله حاضر با طرح این پرسش که «گفتمان های جامعه ایرانی در سینمای اصغر فرهادی کدامند و چگونه بازنمایی شده اند؟» به تحلیل و بررسی دو فیلم از این کارگردان سینمای ایران یعنی «چهارشنبه سوری» (1384-1383) و «جدایی نادر از سیمین» (1389) می پردازد. برای رسیدن به این مقصود، نظریه ی گفتمان ارنستو لاکلا و شانتال موف، به عنوان چارچوب تحلیل انتخاب شده است. نتایج این تحلیل نشان می دهد که فرهادی با نگاهی همدلانه به همه ی سوژه ها می کوشد بدون هر گونه سوگیری، برجسته سازی و حاشیه رانی، تصویری واقع گرایانه از گفتمان های مطرح در جامعه ی ایران امروز را به نمایش بگذارد. در عین حال، تضادها و تخاصمات موجود در میان گفتمان های رایج در جامعه را به تصویر می کشد.
    کلید واژگان: نظریه ی گفتمان, هویت, سوژه, تخاصم, هژمونی}
    Negar Davari Ardakani, Hajar Agha, Ebrahimi
    This article, raising this question that “what are the Iranian society discourses in Asghar Farhadi’s movies and how they are represented?” is an analysis and study of two movies by this director, “Fireworks Wednesday” (2006) and “A Separation” (2011). In order to do this, Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s discourse theory has been chosen as the theoretical framework. The results show that Farhadi, having a sympathetic view towards social subjects, without any partiality, highlighting or marginalization, is trying to represent a realistic picture of prominent discourses of Iranian society, while he is representing differences and conflicts of these discourses.
    Keywords: discourse theory, identity, subject, antagonism, hegemony}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال