به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هویت مدرن" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «هویت مدرن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • منوچهر صابر*، حسن بشیر، امیدعلی مسعودی، نسیم مجیدی قهرودی

    این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در سال 1401 جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی (0.399=r)، فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی (0.328=r) و خودابرازی در شبکه های اجتماعی مجازی (0.532=r) و گرایش به هویت، رابطه معناداری وجود دارد. در واقع حضور مستمر، وابستگی و تعلق به این فضا و تولید محتوا و خودابرازی در این فضا منطبق با الگوها و فرهنگ جهانی منجر به پذیرش هویت و ارزش های مدرن (عقل گرایی، مادی گرایی، فردگرایی، غرب گرایی و جهانی سازی و نفی تقدیرگرایی و ترویج زندگی نمایشی و لوکس) شده است.کلیدواژه ها: هویت مدرن، شبکه های اجتماعی مجازی، جوانان.

    کلید واژگان: هویت مدرن, شبکه های اجتماعی مجازی, جوانان
    Manouchehr Saber *, Hassan Bashir, Masoudi, Omid Ali, Nasim Majidi

    The main purpose of this study is to investigate the role and place of virtual networks in the formation of modern identity of young people. This research was conducted with mixed method, qualitative (GT) and quantitative (survey) and in terms of practical purpose and in terms of the method and nature of the research, it is descriptive and survey type. The method of data collection was a researcher-made questionnaire, and the data collection tool was the answers received from the statistical population. To measure reliability in this research, Cronbach's alpha coefficient, which is extracted through SPSS software calculations, was used. Also, to calculate the validity of the questionnaire, it was revised and finalized through content validity and using the opinions of professors.In order to achieve Strauss and Corbin's paradigmatic model, with foundational data method and interviews with 13 experts, the findings were coded in three open, central and selective stages, and the result of coding to achieve the paradigmatic model included: causal, contextual, intervening factors, strategies and consequences. . In the second step, the required data was obtained using the foundation data method and using a researcher-made questionnaire, by surveying 384 young Tehrani users from 5 regions

    Keywords: Modern Identity, Virtual Social Networks, Youth, Identity
  • فرزین حاتمی کاکش، نبی الله ایدر*، احمد علی حسابی

    هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می شود، باقی می ماند و تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی، از نو شکل می گیرد. با توجه به تنوع منابع هویتی، می توان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد. هویت مدرن به ویژه در سال های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می دهد. هدف پژوهش حاضر، شناخت وضعیت هویت های دینی و مدرن به عنوان دو بعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تاثیرگذار بر این اشکال هویتی است. روش مطالعه حاضر، پیمایش و جمعیت آماری آن شامل کلیه زنان 18 تا 42 سال شهر اهواز در سال 1399 و حجم نمونه تحقیق 191 نفر است. نتایج نشان می دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. در تبیین هویت مدرن بر اساس هویت دینی و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.186 درصد از تغییرات هویت مدرن به وسیله متغیرهای مستقل  تبیین می شود، و هویت دینی با مقدار بتا 0.281-، بهترین پیشگوی هویت مدرن به شمار می رود. همچنین در تبیین هویت دینی بر اساس هویت مدرن و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.365 درصد از تغییرات هویت دینی به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می شود، و سرمایه اجتماعی با مقدار بتا 0.503، بهترین پیشگوی هویت دینی به شمار می رود.

    کلید واژگان: هویت مدرن, هویت دینی, کاربری شبکه های اجتماعی, سرمایه اجتماعی, زنان, جوانان
    Farzin Hatami Kakesh, NabiOllah Ider *, AhmadAli Hesabi

     The purpose of this study is to identify the status of religious and modern identities as two important dimensions of post-revolutionary generation identity and the relationship between these two aspects of identity and also to investigate the role of some factors affecting these forms of identity. The method of the present study is survey and its statistical population includes all women aged 18 to 42 years in Ahvaz in 1399 and the sample size is 191 people. The results show that the relationship between modern identity and religious identity is significantly reverse, meaning that by strengthening each, the other will be weakened. In explaining modern identity based on religious identity and other research variables, considering the value of coefficient (R2), it can be said that 0.186% of modern identity changes are explained by independent variables, and religious identity with a beta value of -0.281 is the best. It is considered a predictor of modern identity. Also, in explaining religious identity based on modern identity and other research variables, according to the coefficient value (R2), it can be said that 0.365% of the changes in religious identity are explained by independent variables, and social capital with a beta value of 0.503 is the best. It is considered a predictor of religious identity.

    Keywords: Modern Identity, religious identity, Use of social networks, Social capital, Women, Youth
  • محمدرضا انصاری، شهلا کاظمی پور*، رضاعلی محسنی

    در جامعه ایرانی با تغییرات شگرف اجتماعی اش، هویت و منابع هویت ساز افراد به ویژه جوانان، همیشه مطمح نظر سیاست گذارن فرهنگی و پژوهشگران بوده است. در این میان، تعارضات هنجاری به وجود آمده بین هنجارهای رسمی و غیررسمی از یک سو و هویت مدرن و دینی از سوی دیگر، ما را بر آن داشت که در پژوهش حاضر به مطالعه هویت مدرن و دینی دانشجویان به مثابه جوانان تاثیرگذار اجتماعی، پرداخته و به این پرسش اصلی پاسخ دهیم که بین هویت دینی و مدرن دانشجویان چه ارتباطی حاکم است؟ جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه تهران با حجم نمونه380 نفر است. تحلیل داده ها نشان می دهد که بین هویت مدرن و دینی رابطه معکوس وجود دارد و تمایل پسران به هویت مدرن بیش از دختران است. همچنین یافته ها نشان داد که بین رشته های دانشکده فنی و رشته های دانشکده هنر در گرایش به ارزش های مدرن اختلاف معنی دار وجود دارد و دانشجویان فنی در مقایسه با دو گروه دیگر و دانشجویان علوم اجتماعی در مقایسه با دانشجویان هنر گرایش بیشتری به ارزش های مدرن دارند؛ با بررسی ارزش های دینی نیز آشکار شد که دانشجویان رشته های فنی بیشترین تاثیرپذیری را دارند و همین امر نشان دهنده کیفیت سیال و تعامل گرایانه میان دو دسته از ارزش های مذکور است که در دانشجویان درونی شده و می تواند برهم زننده پیش بینی ها از رفتار دانشجویان در وضعیت های آتی باشد و هم نویدبخش تعاملی سازنده میان دو دسته از منابع هویت ساز سنتی و مدرن باشد.

    کلید واژگان: هویت دینی, هویت مدرن, دانشجویان, جنسیت, رشته تحصیلی
    MohammadReza Ansari, Shahla Kazemipour *, Rezaali Mohseni
    Introduction

    In this article, considering the field of study and gender, we seek to answer the question of how much identity is influenced by these two variables and what tendency is strengthened by strengthening each of the religious and modern identities? Based on the aspects related to the changes and implicit complexities in the status of identity, especially among students, the present study seeks to answer the main question of what is the relationship between the tendency towards modern values and religious identity among students.

    Method

    The method of this research is correlation and its statistical population is all students enrolled in the second semester of 1397 in the faculties of technology, art and social sciences of the University of Tehran as three disciplines from three different fields in the mother university and the symbol of higher education in Iran. According to the size of the statistical population in different fields, 380 samples were selected by stratified random sampling. The data collection tool was a questionnaire whose validity was considered by the professors of social sciences and also the validity of the questionnaire through Cronbach's alpha test.

    Finding

    The results show that there is an inverse relationship between modern and religious identity, boys are more inclined to modern identity than girls. In further study, the difference between the means showed that there is a significant difference between the disciplines of the Faculty of Engineering and the disciplines of the Faculty of Arts in the tendency towards modern values. There is a significant difference between technical and art disciplines in the tendency towards religious values, so that technical students are more inclined towards the values ​​of religious identity. This result is fully confirmed by the significance coefficient of 0.000. However, there is no significant difference between technical and social sciences students due to the fact that the significance coefficient is greater than 0.050. There is also a significant difference between art students and social science students, and social science students are more inclined to the values ​​of religious identity. This result is reliable and generalizable to the statistical population due to the reliability coefficient of 0.001 which is less than 0.05. Interestingly, among students, technical tendencies compared to other students, tendency to modern values ​​and religious values ​​are more than other tendencies. The identity of students in these orientations is a combination and construction of the two mentioned values.

    Conclusion

    The quality of fluidity and interaction between the two categories of values has been internalized in students and can disrupt predictions of student behavior in future situations and also promise constructive interaction between two categories of resources within them. This article examines the formulation of identity as a fluid state under the influence of various sources that different people, especially student youths, who are in the most important stages of socialization. Numerous sources are very influential in shaping the identity of student youth. Although this article does not seek to create a dichotomy between modern identity and religious identity, it seeks to identify different formulations influenced by sources that have different weights among different groups of students. For this reason, in order to identify the elements and components affecting identity, these components can be distinguished from modern, national, religious, etc., but lived in practice and experience and based on the findings in the present study, it can be said that in general, these elements and components constitute the identity of students, so it cannot be reduced to one or two dimensions.

    Keywords: Religious identity, modern identity, students, gender, field of study
  • محید فولادیان*، حسن رضایی بحرآباد، محسن سوهانیان حقیقی
    با توجه به اتخاذ پیش فرض ترکیبی بودن هویت، سوالات اصلی این تحقیق  این است که عناصر سازنده این ترکیب در قشر جوان جامعه ایرانی کدام اند. تحولات هر کدام از این عناصر در طول چند دهه اخیر چگونه بوده است و چه فراز و فرودی را داشته است. مناسبات میان اجزا سازنده هویت جمعی جوانان ایرانی چگونه است. این ترکیب چه نوع ترکیبی است و نحوه آرایش، هم نشینی، داد و ستد و تعامل میان این عناصر به چه ترتیبی است؛ روش تحقیق این پژوهش مطالعه طولی و ملی است که بر مبنای تحلیل ثانویه داده های کمی متغیرهای مورد مطالعه در بازه زمانی سال های 1394- 1353انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد، هویت مذهبی با میانگین 11/83 در مقیاس 100 غالب ترین نوع هویت در این سال ها در جامعه جوانان ایرانی بوده است. پس از آن هویت ملی با میانگین 29/80 بیشترین گسترش را در میان جوانان دارد. هویت قومی با 46/53 و همچنین هویت مدرن با 03/52 در رده های بعدی  قرار دارند. برحسب آزمون های همبستگی و براساس نمودار هم تغییری  به طور کلی می توان استنباط کرد بین هویت ملی و هویت قومی در میان جوانان در سال 86 رابطه وجود دارد. ضریب همبستگی این دو متغیر مستقیم و معنادار در حد متوسط است. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن بین هویت ملی و هویت مذهبی در میان جوانان در سال های 1386، 1384، 1379 و 1388 نشان از وجود رابطه بین این دو هویت است. ضریب همبستگی این دو متغیر مستقیم و معنادار در حد متوسط است.
    کلید واژگان: هویت ملی, هویت مذهبی, هویت مدرن, هویت قومی
    Majid Fouladiyan *, Hasan Rezaeebahrabad, Mohsen Sohanianhaghighi
    The main questions of this research are that what elements of this compound are in the young population of Iranian society? How has each of these elements evolved over the past decades, and what has been the ups and downs? What is the relationship between the components of the collective identity of Iranian youth? What kind of combination is this composition and how is it arranged, commented, traded, and how is the interaction between these elements? Research method of this study was  longitudinal and national study based on the secondary analysis of quantitative data of variables studied in the period of 1973-94. The results show that the religious identity with an average of 11/83 was on the scale of 100 most prevalent types of identity over the years in the Iranian youth community. After that, the national identity with the mean of 29/80 is the most widely spread among the youth. Ethnic identity with 53/46 and also modern identity with 03/52 are the next. In terms of correlation tests and according to the correlation chart, it can generally be concluded that there is a relationship between national identity and ethnic identity among young people in the year 86. Correlation coefficient of these two direct and significant variables is moderate. Also, the results of the Spearman correlation test between the national identity and religious identity among the youth in the years 79, 86, 84, 88 indicate the existence of a relationship between the two identities.
    Keywords: National Identity, Religious identity, Modern identity, Ethnic Identity
  • ابراهیم فیاض، ایمیلیا نرسیسیانس، احمد نادری، نافع باباصفری*

    منطقه قومی فرهنگی اورامان با ترکیب چندگانه و پیچیده ای از منابع هویتی روبه رو است که شناخت آن به بررسی عمیق و بسترمندی نیاز دارد. این مقاله تلاش می کند با رویکرد کیفی به بررسی منابع هویتی مردم اورامی زبان بپردازد. داده های این پژوهش، از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 33 صاحب نظر و افراد آگاه کلیدی اورامی که با حداکثر تنوع انتخاب شده اند، گردآوری شد. تحلیل داده ها با دو نرم افزار مکس کیو دی ای و انویوو مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی قراردادی پیشنهادی گرنهایم و لاندمن انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که منابع هویتی در منطقه اورامان، متشکل از چهار درون مایه «هویت قومی اورامی کردی»، «هویت ملی ایرانی»، «هویت دینی» و «هویت مدرن» است . مقوله های هویت قومی اورامی کردی شامل زبان و ادبیات اورامی، نمادهای اورامی، تعلق خاطر و افتخار به اورامی بودن، حفظ و دفاع از منابع و منافع اورامی، موسیقی و آواز، و تاکید بر یکپارچگی اجتماعی مناطق مختلف به عنوان قوم کرد است. مقوله های هویت ملی ایرانی دربردارنده حضور زبان و ادبیات فارسی در زندگی روزمره، موسیقی و آواز، آیین ها و ارزش های ایرانی، و وفاداری ملی ایرانی است؛ مقوله های هویت دینی شامل اعتقادات، مناسک، تصوف و عرفان قادریه و نقشبندیه، جایگاه دین در حوزه عمومی، مدارا و تساهل، و احیاگرایی بنیادگرایی است و مقوله های هویت مدرن نیز دربردارنده به چالش کشیدن باورهای پیشینیان، تفکر، نقد و آگاهی بخشی، انسان گرایی و گرایش به مدرنیسم، جهان وطنی و مصرف است. درنهایت، برمبنای یافته ها، الگوی منابع هویتی مردم اورامی بازشناسی و ارائه شده است.

    کلید واژگان: هویت, اورامی, هویت قومی, هویت دینی, هویت ملی ایرانی, هویت مدرن
    E. Fayaz, E. Nercisyans, A. Naderi, N. Babasafari *

    The ethno-cultural region of Hawraman encounters a multiple and complex combination of identity sources which its understanding calls for deep and contextual investigation. Applying a qualitative approach, the present study attempts to discuss the identity sources of Hawrami people. To these end, a half-structured interview was conducted with 33 Hawrami key commentaries and experts selected with maximum variation; Data were gathered. In order to analyze the data, we used Nvivo and MAXQDA software based on conventional qualitative content analysis proposed by Lundman and Greneheim. The findings of the study demonstrated that the identity sources of Hawraman consists of four themes: “Hawrami-Kurdish ethnical identity”, “Iranian national identity”, “religious identity”, and “modern identity”. The category of Hawrami-Kurdish identity includes Hawrami language and literature, Hawrami symbols, sense of attachment and feeling proud of being a Hawrami, preserving and defending Hawrami sources and interests, music and songs and the emphasis on social integrity of different regions as Kurd people. The Iranian national identity includes the everyday presence of Persian language, music and songs, rituals and Iranian values, and national loyalty. Religious identity embraces the beliefs, rituals, Sufism, Ghaderi and Naghshbandi mysticisms, the state of religion, tolerance and revitalization-fundamentalism. In the category of modern identity, we shall see challenging the ancestor’s beliefs, intellect, criticism and awareness, humanism and tendency towards modernism, cosmopolitanism and consumption. At the end of the study, according to the findings, the identity sources of Hawrami people model was recognized and represented.

    Keywords: Identity, Hawrami, ethnical identity, Religious identity, Iranian national identity
  • خیام عباسی

    این پژوهش با رویکرد جامعه شناختی و با روش پیمایش انجام گرفته و کوشش شده تا یعضی از متغیرهای تاثیرگذار بر گذار از هویت سنتی به هویت مدرن بررسی شوند.جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد شوشتر(4300نفر) بودند که 380 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری نیز با روش سهمیه ای - تصادفی ساده بر مبنای تعداد دانشجویان دانشکده های دانشگاه انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با پرسشنامه محقق - ساخته جمع آوری شد و با برنامه SPSS ، با استفاده از آزمون های آماری متناسب روابط میان متغیرهای مستقل و متغیر وابسته (آزمون های: معناداری تفاوت میانگین - توکی- ، آزمون اسپیرمن، آزمون پیرسون و رگرسیون خطی) تجزیه و تحلیل شدند. بررسی نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهند که  در مجموع، 14 متغیر وارد معادله رگرسیون شده اند.متغیرهای مستقل جنس 041/. ، سن 008/. ، وضعیت تاهل 18/.، تحصیلات پدر 076/.- ، شغل پدر 010/. ، درآمد خانواده 047/. ، شغل مادر 145/.- ، میزان مشارکت اجتماعی 404/. ،  میزان استفاده از وسایل ارتباطی 082/. ، سطح ارتباط انسانی  117/.  ، میزان تعلق اجتماعی 113/.  و سطح دینداری 088/. روی متغیر وابسته تاثیر داشته اند. ضرایب بتا نشان می دهند که روی هم رفته، این متغیرها،5/49درصد از علل متغیر وابسته را تببین می کنند.

    کلید واژگان: هویت, هویت سنتی, هویت مدرن, دانشجویان دانشگاه آزاد
    Khayyam Abbassi

    This research has been conducted with a sociological approach and a survey method and attempts have been made to examine some of the variables that affect the transition from traditional identity to modern identity. The studied population consisted of undergraduate students at Shoushtar Azad University (4300 students), of which 380 were selected as samples. Sampling was done using simple random quotas based on the number of college students. The required information was collected by a researcher-made questionnaire. Using SPSS software, using appropriate statistical tests of the relationships between the independent variables and the dependent variable (Tests: Significance difference, Tukey, Spearman test, Pearson test, and Linear regression analysis). The results of the statistical tests show that, in total, 14 variables were entered into the regression equation. Independent variables of gender 041 /. , Age 008 /. , Marital status 18 /, father's education 076 /, father's occupation 010 /. , Family income 047 /. , Mother's career 145.-, social participation rate 404 /. , The rate of use of communication devices 082 /. , Human Relations Level 117 /. , Social Income 113 /. And the level of religiosity 088 /. Have influenced the dependent variable. Beta coefficients show that, in total, these variables account for 49.5% of the causes of dependent variables.

    Keywords: identity, traditional identity, modern identity, Azad university students
  • مهناز فرهمند*، معصومه توانگر
    به باور بسیاری از صاحب نظران، با تغییرات گسترده اجتماعی و فرهنگی دهه های اخیر، هویت ها در مرز سنت و مدرن متحول شده اند و تحولات اساسی را در روابط، باورها و انتظارات افراد از امر ازدواج و زناشوئی پدید آورده اند. به طوری که امروزه نهاد خانواده و زناشوئی را با چالش ها و تعارضات زیادی روبه رو کرده اند. بر همین مبنا، پژوهش حاضر درصدد واکاوی این مسئله است که پویائی و تحول هویت زنان شهر مذهبی و سنتی یزد چقدر است و چه نقشی در تعارضات زناشوئی دارد؟ جامعه آماری این پژوهش را همه زنان متاهل 20 تا 55 سال دارای فرزند ساکن یزد تشکیل داده است. روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای و حجم نمونه برابر با 394 انتخاب شده است. نتایج نشان می دهند بیشترین تعارضات زناشوئی در ابعاد تعارض ارتباطی و امور مالی است و همچنین 3/19 درصد از زنان هویت سنتی، 68 درصد هویت بینابین و 7/11 درصد هویت مدرن دارند. داده ها همچنین نشان می دهند میان دو متغیر پویائی هویت زنانه و تعارضات زناشوئی رابطه معنی داری وجود دارد. به طوری که با پویاترشدن ابعاد هویت زنانه و تغییر هویت سنتی به هویت مدرن، تعارضات زناشویی نیز افزایش می یابد. در ابعاد سه گانه هویت زنانه نیز داده ها نشان می دهند هویت های جنسیتی، نقشی، شخصی و مدرن در مقایسه با ابعاد سه گانه هویت سنتی زنان با تعارضات زناشوئی رابطه بیشتر و مثبتی دارند. از دیگر نتایج پژوهش حاضر این است که تعارضات زناشوئی زنان شاغل بیشتر از زنان غیرشاغل است و تعارضات زناشوئی با افزایش تحصیلات کاهش می یابد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری برای ارزیابی الگوی پژوهش نیز نشان می دهند الگوی پژوهش به طور کلی برازش مطلوبی دارد.
    کلید واژگان: تعارضات زناشوئی, پویائی هویت زنانه, هویت مدرن, بنیابین و سنتی
    Mahnaz Farahmand *, Masumeh Tavangar
    Introduction
    According to many scholars, with the widespread socio-cultural changes of recent decades, Identities have evolved on the border of tradition and modernity and fundamental changes are created in relationships, beliefs and expectations of the marriage and marital lives. Continuous reflection on women’s identity, the inseparable processes of presence in community and education, questioned the traditional structure of the family, which was largely based on gender differences, and caused difficulty in coordinating traditional roles with new family-personal roles. Based on this, the present study seeks to understand that what are the dynamics of women’s identity in the religious and traditional city of Yazd and what role they play in marital conflicts?
    Materials and Methods
    The method in this study is survey. The sample consisted of all married women in 20 to 55 years of age with children in Yazd. The sampling method was multi-stage cluster sampling method. Thus, at first three Yazd Municipality areas were considered as three main clusters, and in the next step, the main streets of each area of the municipality were considered as districts for clusters. In the final step, using a simple random method and visiting the homes, the respondents were recruited to be 394 individuals. The tool used in this study was a questionnaire. The questionnaire after validation and its reliability in the preliminary stages of the research, was used to collect the required data at the final stage. Content validity has been used in this research. Cronbach’s alpha has also been used to measure instrument reliability. The marital conflicts variable was measured with 0/94 alpha in the form of Likert scale. Also, the Female Identity Dynamic variable was measured with 0/90 alpha in the form of Likert scale.
    Discussion of Results &
    Conclusions
    The results of this study show that marital conflicts among women of Yazd are less than average, 65% have a low conflict, 29% have middle-range conflict and 6% have high conflict. Overall, it can be expressed that 35% of women with a middle to high conflict are a significant percentage and it needs attention and consideration to reduce its negative effects in marital life. Also, most conflicts exist in the aspects of communicational conflicts with a mean of 14/88, finance with a mean of 10/53, and parenting with a mean of 9/82. Also, 19.3% of women have a traditional identity, 68% have an intermediate identity and 11.7% of them have a modern identity. The results of the present research confirm that the intermediate identity of Yazdi women is neither in fact entirely traditional nor completely modern. This result also affirms that women in Yazd depart from their traditional identity, while their modern identity is strengthened and this factor lead to conflicts in their family backgrounds. The data show that there is a significant relationship between the two variables of the female identity and marital conflicts. And with more dynamics of women’s identity from traditional to modern, marital conflicts increase. In the three dimensions of women’s identity, data also indicate that gender, role, and personal identity have a positive and meaningful relationship with marital conflicts. The possible reason for this is that the family in Yazd did not change with the changes in the identity of women, causing conflicts in women’s marital life. The research results also show that marital conflict is reduced with increasing educational level. Marital conflicts of employed women is more than non-employed women. The results of the analysis of structural equations for assessing the research model show that the research model has generally a good fit.
    Keywords: Marital Conflicts, Dynamic of Female Identity, Traditional Identity, Intermediate Identity, Modern Identity
  • مژده کیانی *، سیامک نجفی
    هویت اجتماعی از عوامل متعددی متاثر است که اعتماد اجتماعی یکی از آن عوامل است. با توجه به تغییر و گسترش جایگاه و عرصه های حضور زنان در جامعه و دانشگاه ها، هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و هویت اجتماعی (سنتی، مدرن و پست مدرن) 5577 نفر از دانشجویان زن مقاطع کارشناسی تا دکتری دانشگاه تبریز در سال 1394 بوده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش اجرا گردیده است. چارچوب نظری پژوهش با بهره گیری از نظریات گیدنز، زتومکا، افه، جنکینز، تدوین شده است. روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از یک نمونه 360 نفری از دانشجویان زن مقطع مختلف دانشگاه تبریز جمع آوری گردیده و برای برآورد اعتبار از دو روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه استفاده شده است. با توجه به نتایج، در ابعاد هویت، بالاترین میانگین در بعد هویت سنتی با میانگین4/2 و هویت مدرن با میانگین 03/2 می باشد. اعتماد اجتماعی زنان تحصیلکرده در شاخص اعتماد تعمیم یافته، بالا است و معادل 5/80، و در شاخص اعتماد نهادی، پایین است. براساس یافته ها، اعتماد اجتماعی با هویت مدرن و پست مدرن زنان تحصیلکرده رابطه دارد. همچنین پایگاه اقتصادی - اجتماعی با هویت های مدرن و پست مدرن رابطه معنی دار دارد. میزان کفایت مدل با آزمون دوربین واتسون انجام شده که نشان دهنده یک مدل مناسب است. با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندگانه، متغیرهای سن، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی،اعتماد فردی و اعتماد نهادی می توان 36% از واریانس هویت اجتماعی را تبیین نمود.
    کلید واژگان: هویت اجتماعی زنان, اعتماد اجتماعی, هویت مدرن, هویت پست مدرن, اعتماد فردی و نهادی
    M Kiani *, S Najafi
    Several factors affect social identity and social trust is one of them. Regarding the fact that Women's status and their participation in society has changed and developed in different areas such as in the society and universities, the aim of this study was to investigate the relationship between social trust and social identity of Bachelor to Ph. D. women students in public universities in Tabriz in 2016. Their total number was 5577. The survey method was implemented to conduct the study. Theoretical framework was formed using the theories of Giddens، Ztvmka، Efe ، Jnkynzv Tajf،. The method was simple stratified sampling. Data were collected using the questionnaires from a sample of 360 students from undergraduate to doctoral educated women in the state universities of Tabriz. To validate data, content and structure validation was done. Results showed that among identity components, thae highest mean was related to traditional identity, 2. 4, and modern identitu, 2. 03. The social identity of educated women is high regarding generalized trust indicators, 80. 5, but low in natural trust indicators. Based on the results, there is a relationship between social trust and womens’ modern and post-modern identity. Also, there is a significant relationship between the economic-social status of women and their modern and post-modern social identity. The Durbin-Watson test showed the adequacy of the model as a good one. Using Multi-Linear regression and variables like age, major, education, individual trust and natural trust, it becomes possible to specify 36% of social identity variance.
    Keywords: Social Identity, Social Trust, Educated’s Women
  • جبار رحمانی، مهری طیبی نیا *
    توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه و زمینه های آگاهی آنها از حقوق خود را افزایش داده است. تجربه فضای دانشگاهی، از طریق ایجاد خرده فرهنگی که در نهاد اجتماعی دانشگاه جریان دارد، با تاثیر بر ساختار فکری، هویتی و شخصیتی زنان، نقش سازنده ای در آگاهی بخشی و برساخت صورتبندی جدید از هویت زنان داشته است. تحول دیدگاهی که منجر به ایجاد هویت بازاندیشانه است؛ هویتی که دائما در خویشتن، بازنگری انتقادی دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای مردم نگارانه و تکنیک نظریه زمینه ای به فرایند برساخت هویت جدید زنان با تاکید بر زنان متاهل و شاغل و دانشجو پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که پیامد تحصیلات عالی برای زنان در حین انجام وظایف سنتی و خانه داری، کسب مهارت و بینش هایی متفاوت از گذشته و نظام فکری و ارزشی نو و ترکیبی از نقش های سنتی و جدید است که منجر به بر ساخت هویتی تلفیق شده با خصلت فردگرایی خود مدار و بازاندیش در دو ساختار اولیه و ثانویه شده است که زمینه های تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را از طریق استراتژی های بازنگری شده فراهم می نماید. از این لحاظ دانشگاه نقش محوری در کارگزاری تغییر را دارد.
    کلید واژگان: هویت زنان, آموزش عالی, دانشگاه ایرانی, تغییرات فرهنگی, هویت مدرن
    Jabbar Rahmani, Mehri Tayebinia *
    The increasing expansion of tertiary education has led to women’s presence at the universities and has increased women’s awareness about their legal rights. Further, the experience of tertiary education and the university atmosphere can have substantial effects on individuals’ identity. Theoretically, this study is based on an anthropological approach. The results of this study indicate that tertiary education has these consequences for women: achieving and enhancing the non-traditional skills and approaches and modern values, combining traditional and modern gender roles. This leads to develop a new form of identity combined with individualism which provides the potential for changes in both individual and social lifestyle. In such a context, university plays a key role for identity change.
    Keywords: women's identity, tertiary education, Iranian universities, cultural changes, modern identity
  • حمیدرضا محمدزاده*، ابراهیم حاجیانی
    وضعیت و ابعاد تاثیر مدرنیته بر جامعه ایران یکی از مسائل محوری رشته جامعه شناسی از بدو شکل گیری این رشته در ایران بوده است. این مقاله حاصل تلاشی است در راستای توصیف مفهوم مدرن-شدن و شیوه سنجش متناسب با آن در جامعه ایران. بر اساس نظریه هویت اجتماعی به طرح متغیر هویت مدرن، با بررسی مفاهیم بدیل به تعریف و مرزبندی این متغیر، با بررسی یافته های موجود به گسترش ابعاد و گذار از تعریف به مدل مفهومی و با گردآوری داده های تجربی به اعتباریابی و اصلاح مدل پرداخته شده و به تناسب هر بخش، از مطالعات اکتشافی، پیمایش و مدل سازی ساختاری استفاده شده است. یافته تحقیق عبارتست از مدل هفت مولفه ای سنجش وضعیت هویت مدرن. این مدل در سطح جامعه ایران و با حجم نمونه 1291 بر اساس روش چند مرحله ای بین استان ها و تصادفی درون استان ها اعتباریابی شده و با استفاده از شاخص های برازش مطلق و مقتصد، اصلاح و نهایی شده است.
    کلید واژگان: هویت مدرن, مدرنیته, جامعه ایرانی
    Hamidreza Mohammadzadeh *, Ebrahim Hajiani
    The place and effects of modernity on Iranian society have been a vital issue since the formation of Sociology discipline in Iran. This study focuses mainly on the concept of modernity and seeks an analytical model in order to measure this key concept in the Iranian society. Theoretically, this study is based on the social identity theory associated with the variable of modern identity. In addition, methodologically the present study relies mainly on several methods including exploratory studies, survey and structural modeling.
    Generally speaking, the key results of this study refer to the presentation of a specific model consisting of seven components for the purpose of measuring the place of modern identity in the context of Iran. The model has been developed on the basis of a sample of 1291 cases. The sample includes the cases both between the provinces and within them selected on the basis of the methods of multistage sampling and random sampling, respectively. Finally, the model has been adjusted based on the means of absolute and parsimonious fit indices.
    Keywords: Modern identity, modernity, Iranian society
  • ندا افشاریان
    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری هویت مدرن در دانشجویان دختر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری را 326 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی در دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه هویت مدرن کیانپور و همکاران، (1393) بوده است. نتایج نشان می دهد که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، رابطه مثبت و معناداری با هویت مدرن و هر چهار مولفه آن دارد. تحلیل رگرسیون دو متغیره نیز حاکی از آن است که متغیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی توانسته است واریانس شکل گیری هویت مدرن را به طور معناداری پیش بینی کند (8/50R2= ). با توجه به نتایج حاضر و به منظور کاهش تضعیف هویت ملی از طریق شبکه های اجتماعی مجازی بیگانه، راه اندازی یک شبکه ملی مجازی و توجه به برنامه ریزی برای خلق منابع هویت ساز مجازی جدید مبتنی بر الگوی بومی در خط مشی گذاری های اجتماعی و فرهنگی توصیه می شود.
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, اینترنت, هویت, هویت مدرن, دانشجویان
    Neda Afsharian
    This study aimed to determine the relationship between the amount of use of social networks and the formation of modern identity is girl students. The research is descriptive and correlational. The population is 326 undergraduate students at Allameh TabatabaI University in the academic year 2015-2016. The samples were selected by multistage cluster sampling. The data collected through a questionnaire of modern identity developed by Kianpour et al. (2014). The results showed that amount of the use of virtual social networks had a significant positive relationship with modern identity and all its four components. Also bivariate regression analysis showed that the variance of variable use of social networks could significantly predict the formation of modern identity (R2 = 50.8). It is recommended to set up a virtual national network then plan to create new virtual identity based on the native pattern, social and cultural policy making so that reduce the weakening of national identity through non-native social networks, according to the results.
    Keywords: Virtual Social Networks, Internet, Identity, Modern Identity, Students
  • خدیجه سفیری، سمیه کلانی
    با توجه به اینکه جامعه ی کنونی ما درحال گذر از هویت سنتی به هویت مدرن است، پژوهش حاضر با استعانت از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بررسی چالش هایی که جوانان به لحاظ هویتی در بافت زندگی روزمره با آن ها مواجه می شوند، پرداخته است. در این پژوهش تلاش شده است از طریق روش پژوهش کیفی و تکنیک مصاحبه به یک نظریه ی زمینه ای دست یابیم. براساس روش نمونه گیری کیفی-هدفمند (نمونه گیری نظری) و معیاراشباع نظری با 28 نفر از جوانان 20 تا 30 سال شهراصفهان مصاحبه صورت گرفت، یافته های به دست آمده با استفاده از روش نظریه مبنایی شامل 21 مقوله است. مقوله ی محوری این بررسی «انتخاب گری عناصرهویتی» است سایر مقولات را دربرمی گیرد. براساس مقوله محوری از مهم ترین یافته های پژوهش، وجود تضادنسلی میان نسل جوان و نسل مسن است که در مدل پارادایمی نیز قابل مشاهده است...
    کلید واژگان: چالش هویتی, زندگی روزمره, نسل جوانان, نسل مسن, جامعه ی گذار, هویت سنتی, هویت مدرن, نظریه معطوف به زمینه
    Khadije Safiri, Somaye Kalani
    Since Iranian society is passing from the traditional identity to the modern identity, the present study, using social interpretivism, studies the challenges that youth deal with in everyday life in terms of identity. Using the qualitative and the interview technique, we have tried to achieve a grounded theory. Based on Theoretical sampling and the standard of theorical Saturation, 28 young people ranging20 to 30 year-old have been interviewed in the city of Isfahan. The findings include 21 categories. The main category of this survey is” Selectivity of Identity Elements” which includes other categories. According to this core category the most important findings of this research are the conflict between the young generation and the old generation and the double consciousness which has been represented in a paradigmic model.
    Keywords: Identity challenges, everyday life, young generation, old generation, ongoing society, traditional identity, modern identity, grounded theory
  • سید محمد مهدی زاده، مظاهر توفیقی
    این مقاله [پژوهشی] تاثیرات حضور در فضای مجازی را بر شکل گیری هویت مدرن دانشجویان کاربر، در مقاطع مختلف تحصیلی بررسی می کند. چارچوب مفهومی تحقیق، مولفه های مدرنیته از دیدگاه گیدنز، یعنی زمان و مکان، اعتماد، بیم، بازاندیشی، پیوندهای خصوصی و هویت شخصی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که تجربه حضور در فضای مجازی باعث تحول برخی از جنبه های هویت دانشجویان کاربر و شکل گیری هویتی سیال و بازاندیشانه شده است.
    کلید واژگان: هویت مدرن, هویت شخصی, فضای مجازی, بازاندیشی, معرفت و مدیریت خود, از جاکندگی, اعتماد و بیم
    Seyed Mohammad Mehdizadeh, Mazaher Towfiqi
    This (research) paper reviews the impacts of presence in the virtual space on modern identity formation of user students at various university levels. The contextual framework of the research comprises modernity components from the viewpoints of Giddens that is time and space, trust, risk, reflexivity, personal relationship and self-identity. The findings of the research show that the experience of presence at virtual space brings about changes in some aspects of the students’ identity and formation of a floating and reflexive identity.
    Keywords: Modern identity, self, identity, virtual space, reflexivity, self, introduction, self, management, trust, risk
  • سیاست گذاری هویتی در آموزش رسمی دوره ی پهلوی دوم
    ملیحه شیانی، علی کاظمی زرومی
    نهاد آموزشی به عنوان سازوکاری محتوایی و صوری برای بازتولید ارزش های هر جامعه شناخته می شود و هویت به عنوان اولین پیش داشته های هر شخص از جمله مهم ترین آن ها بوده است. کتاب های درسی مهم ترین بخش رسانه ی محتوایی یک نهاد آموزشی به حساب می آید و هدف از نگارش این مقاله آشکارسازی سیاست گذاری هویتی در متون درسی دوره ی پهلوی دوم است. مطالعه بنا بر اقتضای موضوع با روش کیفی و تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. شش کتاب با استفاده از نمونه گیری هدف مند انتخاب و برای تحلیل آن ها از میان روش های تحلیل محتوای کیفی به صورت تلفیقی دو روش تحلیل محتوای عرفی و جهت دار به کار گرفته شده است. تحلیل محتوای کتاب های علوم اجتماعی دوره ی پهلوی با توجه به ابعاد هویت اجتماعی (هویت ملی، هویت مدرن-غربی، هویت دینی- مذهبی و هویت قومی- محلی) نشان می دهد که در این دوره به هویت مدرن- غربی نسبت به دیگر هویت ها توجه بیشتری شده است. هویت ملی نیز با توجه به مفاهیم ملت، میهن و باستان گرایی مورد توجه بوده و از دو هویت دیگر نیز بحثی به میان نیامده است؛ هرچند هویت مذهبی اغلب در خدمت دیگر هویت ها و مخصوصا هویت مدرن- غربی قرار داشته و در این جهت به کار گرفته شده است.
    کلید واژگان: هویت اجتماعی, آموزش, دوره ی پهلوی, هویت مدرن, غربی, هویت ملی
    Identity-based Policy making in Formal Education of the Pahlavi Era (Under Mohammad Reza Pahlavi)
    Malihe Shiyani, Ali Kazemi Zaromi
    Educational institutions are regarded as very important mechanisms for reproduction of values in every society, of which identity is an important component. Textbooks are the most important media of educational institutions for transferring the desired values. The aim of this article is to demonstrate the identity-based policy making in the textbooks of the second Pahlavi era. Due to the nature of the subject, qualitative method was applied. Six books were selected through purposive sampling and conventional and oriented content analysis was applied for analyzing them. Content analysis of different dimensions of social identity (including national identity, modern-western identity, religious identity, ethnical and local identity) in the social sciences textbooks reveal that modern-western identity was more underlined than other identities. The recurrent application of notions such as nation, homeland and Iranian ancient history shows that much emphasis was also put on national identity. This is while the other two identities are rarely mentioned; although religious identity is often presented in the service of other identities especially modern-western identity.
    Keywords: Social identity, education, Pahlavi, Modern, western identity, National identity
  • مسعود کیانپور*، صمد عدلی پور، حکیمه ملک احمدی
    این مقاله بخشی از یک پژوهش است که در آن رابطه علی بین دو متغیر حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیس بوک، از یکسو و تغییرات هویت مدرن جوانان شهر اصفهان، از سوی دیگر، مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد. پرسشی که این مقاله به آن پاسخ می دهد این است که استفاده از فیس بوک چه تاثیری بر هویت مدرن کاربران جوان اصفهانی دارد؟ به لحاظ نظری از نظریه های هویت در فضای مجازی برای تبیین رابطه دو متغیر بالا استفاده شده و این مطالعه به لحاظ روش شناسی، به صورت ترکیبی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران جوان فیس بوک در شهر اصفهان تشکیل می دهند. برخی از یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای فیس بوک از سوی کاربران و هویت مدرن رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. همچنین فیس بوک از طریق بروز خود واقعی و تخلیه عاطفی، کسب توانمندی های روز و احساس جهان وطنی در بین کاربران خود باعث تقویت هویت مدرن آن ها می شود.
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی مجازی, فیس بوک, هویت مدرن, اصفهان
    Masoud Kianpour*, Samad Adlipour, Hakime Malek Ahmadi
    Introduction
    With the emergence and development of ICTs and the context in which Internet and virtual social networks function, people, in general and the youth in Isfahan in particular, are increasingly facing different and diverse sources of identification issues. Each identity, in turn and on the one hand, brings about its own specific set of values and lifestyle. On the other hand, boundaries of identity formation, such as the family, neighborhood, ethnicity and nationality are forced to become enormously flexible. With the development of virtual space, universalization of particular issues, and interconnectedness of the world, the youth are even becoming more and more confused as to how to choose one or a set of consistent and united identities. Their identity has become what experts call "bricolage identity." Therefore, what we see now is not a normal and traditional transition of identity from one generation to another. Rather it is a transitional period accompanied by identity crises. This in turn, can result in further and subsequent identity issues. Problematic of Research: Individual and social consequences of development of virtual social networks such as Facebook among Iranian youth constitute increasingly important research issues. Yet experts and social scientists, especially sociologists, pay little attention to it. This study intends to explore the relationship between using Facebook and being active in carrying a modern identity. We want to know what role Facebook plays in the construction of modern identity of its young users in Iran and especially in the city of Isfahan. Theory and
    Method
    Theoretically, it can be argued that Internet has the capability of empowering individuals to develop new understanding about their selves in the new world. Such situation creates new horizons for individuals which could be totally invisible in the real world or do not have any material existence. However, what makes virtual social networks attractive is their ability to provide individuals with an environment in which they can embark upon a process of "identity statement", namely, the public announcement that an individual makes about his or her identity in direct or indirect ways. The direct way could be seen in writing a biography. The indirect way, however, which is more common, entails expressions that users give about themselves while interacting with others. For example, individual users provide lists of group memberships or express specific tastes and priorities regarding everyday life hobbies. Putting the above points in perspective, this study methodologically, adopted a mixed-method approach to study such phenomena. We began our study first by a quantitative survey research and for further explorations; we used a quantitative study as well. In the quantitative part, we used an internet-based questionnaire to collect our online survey data. Research population in this part included young citizens of Isfahan who were Facebook users. We used a non-probability sampling method based on availability of Facebook users in order to finalize our sampling. Overall, we sent out the questionnaire to more than 5000 potential respondents. Eventually, 424 completed questionnaires returned to us and we launched our analysis on that basis to close this part of the research. In the qualitative part, we first selected 13 young users of Facebook before reaching to informational saturation and then used semi-structured interviews to collect necessary information for this part of the research. We used purposeful sampling here to select research subjects, and used inclusion criteria such as 1- being between the ages of 18 to 30 years old; and, 2- having at least two years experience as a Facebook user. Findings and
    Discussions
    The results of the study in the quantitative part indicate that there is a significant and positive relationship between Facebook membership period, the amount and frequency of usage, the amount of participation and activity, and taking Facebook's content as real. Such real content meanwhile expresses a modern identity. In addition, in the qualitative part we realized that Facebook has a self-revealing ability, which helps its users to present their true selves, true likes and dislikes. By doing so, they can experience some kind of emotional discharge which has therapeutic function. Other elements of modern identity, according to these findings, include acquiring up-to-date abilities, which function as a new window to the global space, and experiencing a feeling of cosmopolitanism. By interacting in Facebook, young users reduce the gap between their real self and their ideal self, emphasizing a series of positive characteristics about themselves. Such characteristics are more socially acceptable, and can contribute to their chance of being rated as popular among peers. Therefore, there is a process of prioritizing personal characteristics, which can be described as "selective presentation of identity". Internet in general; and, virtual social networks in particular, reduce the importance of visual signs, and provide some sort of unknown ability in their environment. Users can use such environment to form and develop their relationships in communities that are cut from reality. This provides an exceptional opportunity for the youth to experience an identity in innovative ways. During this process, other's reflections about the question of who are we? and peer comparisons are of crucial importance. Experiences such as separation of space and time, making intimate and friendly contacts with the diversified others who share a sense of mutual commitment in the relationship, trust in others while taking into consideration potential dangers and challenges, freedom, independence, personal empowerment, fluidity, and constant reflectivity, all are elements of modern identity that the youth create and experience in Facebook.
    Keywords: virtual social network, Facebook, modern identity
  • زهیرمصطفی بلوردی، سجاد مرادی، منصور عرب
    پرسش از کیستی خویش، از قدیمی ترین پرسش های پیش روی انسان است که در عصر حاضر نه تنها رنگ کهنگی به خود نگرفته، بلکه به یکی از اساسی ترین پرسش های وجودی انسان بدل شده است. مشکله این پرسش ازآنجا آغاز می شود که تغییرات شتابان اجتماعی و فرهنگی معاصر، منابع هویت ساز سنتی را مضمحل کرده و وظیفه برساخت هویت را به خود افراد واگذار کرده است. این تغییرات درکنار رشد فردیت و اهمیت فزاینده فردی شدن، مصرف کالاها و خدمات را به یکی از مهم ترین ابزارهای برساخت هویت تبدیل کرده اند. مقاله حاضر در همین زمینه نوشته شده و هدف آن بررسی رابطه میان الگوهای مصرف و هویت فردی است. پس از مرور ادبیات نظری درباب هویت و مصرف، چارچوب نظری تحقیق برمبنای دیدگاه های گیدنز و نظریه پردازان پست مدرن ساخته شده و براساس آن مفاهیم و متغیرها تعریف شده اند. تحقیق به روش پیمایش با ابزار پرسش نامه و با استفاده از نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای درمیان جوانان شهر کرمان صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهند تمایل به مصرف زیاد در حوزه های بصری مانند پوشاک و آرایش در قیاس با مصرف فرهنگی نمود برجسته تری درمیان جوانان دارد. نسبت رشد هویت مدرن درمیان مردان بیشتر از زنان بوده و برعکس، توزیع نسبت زنان در هویت های سنتی بیشتر از مردان است. به علاوه، هرچقدر میزان پرداختن به رفتارهای مصرفی بیشتر و نگرش به مصرف مثبت تر بوده است، میزان رشد هویت مدرن نیز افزایش یافته است.
    کلید واژگان: هویت, هویت شخصی, هویت مدرن, مصرف, الگوهای مصرف, مصرف تظاهری
  • باقر ساروخانی
    هدف این مقاله، بررسی رابطه ی بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری این پژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران بوده که تعداد 407 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده و پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد هفت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد:فراغت مجازی و فراغت ماهواره محور رابطه ی مثبت و مستقیم با هویت مدرن داشته است. فراغت مذهبی با هویت مدرن رابطه منفی و معکوس داشته است. بین فراغت فرهنگی، فراغت عامیانه، فراغت ورزشی، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و سن با هویت مدرن رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین منطقه سکونت و شغل با هویت مدرن رابطه معناداری وجود دارد. مجموع این متغیرها 62 درصد از تغییرات هویت مدرن جوانان را تبیین می کنند.هدف این مقاله، بررسی رابطه ی بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری این پژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران بوده که تعداد 407 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده و پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد هفت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد:فراغت مجازی و فراغت ماهواره محور رابطه ی مثبت و مستقیم با هویت مدرن داشته است. فراغت مذهبی با هویت مدرن رابطه منفی و معکوس داشته است. بین فراغت فرهنگی، فراغت عامیانه، فراغت ورزشی، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و سن با هویت مدرن رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین منطقه سکونت و شغل با هویت مدرن رابطه معناداری وجود دارد. مجموع این متغیرها 62 درصد از تغییرات هویت مدرن جوانان را تبیین می کنند.هدف این مقاله، بررسی رابطه ی بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری این پژوهش، تئوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان 15 تا 29 ساله شهر تهران بوده که تعداد 407 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده و پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد هفت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد:فراغت مجازی و فراغت ماهواره محور رابطه ی مثبت و مستقیم با هویت مدرن داشته است. فراغت مذهبی با هویت مدرن رابطه منفی و معکوس داشته است. بین فراغت فرهنگی، فراغت عامیانه، فراغت ورزشی، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و سن با هویت مدرن رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین منطقه سکونت و شغل با هویت مدرن رابطه معناداری وجود دارد. مجموع این متغیرها 62 درصد از تغییرات هویت مدرن جوانان را تبیین می کنند.
    کلید واژگان: هویت مدرن, اوقات فراغت, فراغت مجازی, فراغت فرهنگی, فراغت عامیانه, فراغت ورزشی, فراغت مذهبی
  • باقر ساروخانی، احمد میرزایی ملکیان *

    هدف این مقاله، بررسی رابطه بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن جوانان شهر تهران است. چارچوب نظری اینپژوهش، تیوری کنش متقابل نمادین و نظریه گیدنز است. جامعه مورد مطالعه، کلیه جوانان تا 29 15ساله شهر تهران بوده که تعداد 407نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و پس از بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه، با روش پیمایشی، اطلاعات لازم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیلقرار گرفت. تعداد هفت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد:فراغت مجازی و فراغت ماهواره محور رابطه مثبت و مستقیم با هویت مدرن داشته است. فراغت مذهبی با هویت مدرن رابطه منفی و معکوس داشته است. بین فراغت فرهنگی، فراغت عامیانه، فراغت ورزشی، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و سن با هویت مدرن رابطه معناداری وجود ندارد. بین منطقه سکونت و شغل با هویت مدرن رابطه معناداری وجود دارد. مجموع این متغیرها 62درصد از تغییرات هویت مدرن جوانان را تبیین می کنند.

    کلید واژگان: هویت مدرن, اوقات فراغت, فراغت مجازی, فراغت فرهنگی, فراغت عامیانه, فراغت ورزشی, فراغت مذهبی
  • سعید معیدفر
    ورود ماشین یا صنعت به کشورها یا مناطق توسعه نیافته، عموما با مسائل و مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی توام بوده و واکنش های فراوانی از سوی مردم پدید آورده است. همراه با ماشین و صنعت، الگوهای توسعه و مجریان آن، با خود ارزش هایی را به جامعه هدف وارد می کنند و ارزش های جاری را به چالش می کشند و در پی آن، دوگانگی و مقاومت در برابر تغییرات شکل می گیرد. در نتیجه گرچه جامعه در بخش هایی، تحت تاثیر تغییرات جدید قرار می گیرد، اما در برابر آن مقاومت نیز می کند. مردم در چنین جامعه ای، مراکز صنعتی جدید و متولیان آن را «برابر نهاد» خود می پندارند و ریشه تمام مشکلات خود را در آنها می بینند. همین تلقی موجب کاهش خلاقیت و تلاش افراد در آن جامعه می شود و به وابستگی شدید و افزایش میزان انتظارات رو به تزاید از متولیان تغییرات ایجاد شده دامن می زند....
    کلید واژگان: توسعه پایدار, هویت مقاومت, هویت مدرن, وابستگی, صنعت نفت, مناطق درحال توسعه, اعتماد اجتماعی, هویت سنتی, توسعه ناموزون
    The transfer of technology from developed countries or regions to the less developed countries or regions has often been accompanied with economic and social problems. It also has resulted in indigenous people's reactions. This is because developmental models and those who apply them both aid an technological transfer and challenge the current values among indigenous people. This in turn, brings about dualism and resistance against changes. This paper seeks to support the above mentioned idea based on two quantitative and qualitative studies the writer has done in Assaluyeh and Bahregan, two Iranian oil districts. These studies indicate that, following the establishment of oil industries in the mentioned districts and the transfer of work force from developed regions to these deprived ones, modern and traditional identities have been confronted and a dual community has formed.. ..
  • ناصر اسدی، سید محمد مهدی زاده، سید وحید عقیلی
    در پژوهش حاضر که به بررسی موضوع هویت فرهنگی در محتوای روایی مجموعه های تلویزیونی ایرانی پرداخته است، هویت، به سطوح و انواع فردی و جمعی و هویت جمعی، خود به هویت های قومی، ملی، دینی و مدرن تقسیم می شود. از آنجا که هویت فرهنگی، در اصل برساخته ای از تعامل و پیوند بین مؤلفه های گفته شده در ساختار اجتماعی است، کلیه مفاهیم یاد شده را دربر می گیرد. این مفهوم در قالب نظریه کاشت گربنر، به عنوان الگویی معنایی مطرح است که از طریق مجموعه های نمایشی تلویزیون، بازنمایی و به مخاطبان القا می شود.
    برای بررسی موضوع پژوهش، مجموعه تلویزیونی «خط شکن» به روش هدف مند انتخاب شده است. از کل 22 قسمت این مجموعه، 14 قسمت و 16 صحنه (به عنوان کوچک ترین واحد تحلیل) به روش تحلیل نشانه شناختی، مورد بررسی قرار گرفته است. نشانه ها و رمزهای موجود در قسمت ها و صحنه های انتخاب شده که دارای مضامین هویت فرهنگی هستند، بر اساس روش تحلیل جان فیسک، در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، تحلیل و ارزیابی شده اند.
    یافته های پژوهش نشان می دهد در این مجموعه تلویزیونی هویت دینی، به عنوان هویت فرهنگی پایه و برتر بازنمایی شده است. در مقابل، هویت ملی و مدرن نیز به عنوان سطوحی از هویت فرهنگی با بار ارزشی پایین به نمایش درآمده است.
    کلید واژگان: بازنمایی, نشانه شناختی, هویت دینی, هویت فرهنگی, هویت مدرن, هویت ملی
    Naser Asad Seyyed Mohammad Mehdizade, Seyyed Vahid Aghili
    The present study entitled “the representation of cultural identity in Iranian TV series”, examines cultural identity in the narrative content of Iranian TV series. In this study, identity is categorized into collective and personal. Collective identity, in turn, is divided into such categories as ethnic, national, religious and modern. Since cultural identity stems, in principle, from interactions and links between the components of social structure, it encompasses all the abovementioned concepts. This concept in Gerbner Cultivation Theory is referred to as a meaningful pattern which is presented to audience through TV series and representation. The Television series "Khat Shekan" is selected for the purpose of the study. Of all the series’ 22 episodes, 14 episodes and 16 scenes (as the smallest unit of analysis) were examined using semiotics analysis.Signs and codes present in the selected parts and scenes and containing cultural identity implications are analyzed and assessed at three levels of reality codes, representation and ideology using John Fisk analysis.Research findings show that religious identity in this TV series, based on a specific reading, is represented as the basic and superior cultural identity.In contrast, national and modern identity is displayed as the levels of cultural identity with a negative value and society anti-norms, which is at odds with religious identity.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال