به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « discourse theory » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «discourse theory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زلفا ایمانی*

    نیاز روزافزون بشر به استفاده از رایانه و به دنبال آن تولد یک میان رشته جدید تحت عنوان زبان شناسی رایانشی که در یک دهه اخیر با تلفیق دو رشته زبان شناسی و علوم رایانه ای جایگاهی مجزا در دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است از یک سو و نیاز دانشجویان و علاقه مندان به آشنایی با و آگاهی از کارکرد زبان شناسی رایانشی و کمبود منابع فارسی در راستای توصیف این رشته از سوی دیگر، نگارنده را بر آن داشت تا ماحصل مطالعه و پژوهش خود پیرامون این رشته را در قالب مقاله پیش رو که به معرفی زبان شناسی رایانشی، عملکرد و تکنیک های موجود در آن پرداخته، به رشته تحریر در آورد و آن را در اختیار دانشجویان بالاخص پژوهش گران زبان شناسی همگانی و محققان حوزه های مرتبط با آن قرار دهد. یافته های پژوهش توصیفی پیش رو مشتمل بر 2 بخش در حوزه زبان شناسی رایانشی و نظریه معناشناسی قالبی می باشد که با تکیه بر منابع دست اولی که در بر گیرنده شرح مفصلی از دو رویکرد زبان شناسی رایانشی، اصول تکنیک ها و چگونگی به کارگیری این میان رشته و همچنین نظریه معناشناسی قالبی است، گردآوری، مطالعه و ترجمه شده و اهم مطالب آن به شیوه ای تدوین گشته که مخاطب را با سیمای کلی این میان رشته ی جدید که در حال حاضر رشته ای مستقل به شمار می رود آشنا نماید.

    کلید واژگان: زبان شناسی رایانشی, هوش مصنوعی, ترجمه ماشینی, پردازش زبان طبیعی, معناشناسی قالبی}
    Zolfa Imani *

    Based on Laclau and Mouffe's Discourse Theory, this study provides semantic systems of JCPOA-related discourse in the form of "Official / state" and "Conservative" discourse and their discursive battles, while Foregrounding / Backgrounding in field of language and media discourses through Dichotomous Paradigms. Contents of six media outlets were assessed in Persian calendar 1394 till 14th Aban1397. The field of research is divided to Micro and Macro levels. In Macro, Discourses are analyzed on base of Laclau and Moufeh's Discourse Theory. In Micro, Text Analysis is held on base of Dichotomy as Seperated semiosis system. Seven dichotomous were recognized. The articulation of both discourses in media content engross of dichotomized representation of "foregrounding self" and "backgrounding the other". Official/State discourse takes "sanction lift" moment along with "good deal / bad deal" and also Foregrounding of "Transparency / Rent". This discourse tries to articulate its meaning system through Empty Signifiers. Conservative discourse defines Ideological discursive moments and focus its Nodal Points on Antagonistic relations in order to break its competitor's hegemonic domination of "Constructive interaction" and "Interaction / Confrontation. Both discourse employ signifier in rival's Field of Discursivity, for creating dichotomy, as well as employing floating signifiers after threat of JCPOA.

    Keywords: Discourse Theory, JCPOA (Jonit Comprehensive Plan of Action), Dichotomy, Paradigm, Foregrounding, Backgrounding}
  • پویا نعمت الهی، محمدرضا رسولی*، سید محمود نجاتی حسینی

    این پژوهش بر اساس نظریه گفتمان لاکلایو و موفه، نظام های معنایی دو گفتمان «رسمی/دولتی» و «محافظه کاری» و پیکارهای گفتمانی آن ها پیرامون برجام و فرآیندهای حاشیه رانی و برجسته سازی گفتمان رسانه ای آن ها را از طریق دو قطبی سازی آشکار ساخته است. محتواهای شش رسانه برای هر گفتمان در دوره ی 1394 لغایت 14 آبان 1397 در دو سطح خرد و کلان بررسی شد. در سطوح کلان، بر مبنای نظریه ی گفتمان و در سطوح خرد تحلیل متن بر اساس دو قطبی ها به مثابه ی سامانه ی نشانگانی مجزا صورت گرفت. تعداد 7 دوگانه (دو قطبی) در دو گفتمان رسانه ای این پژوهش شناسایی شد. مفصل بندی گفتمان ها در متون رسانه ای معطوف به بازنمایی دو قطبی از «برجسته سازی خود» و «حاشیه رانی دیگری» همراه است. گفتمان رسمی/دولتی وقته ی «رفع تحریم ها» و دوگانه های «توافق خوب/توافق بد» و «شفافیت/رانت» را به میدان می آورد. گفتمان محافظه کاری نیز وقته های ایدیولوژیک تعریف کرده و دال های مرکزی خود را معطوف غیریت سازی می کند تا سیطره ی هژمونیک دوگانه های گفتمان رقیب در قالب «تعامل سازنده» و دوگانه ی «تعامل/تقابل» را بشکند. گفتمان رسمی/دولتی از طریق دال های تهی قصد دارد نظام معنایی گفتمان خود را مفصل بندی کند. هر دو گفتمان دال های موجود حوزه ی گفتمان گونگی رقیب را با هدف ایجاد دو قطبی استخدام کرده اند. بعد از تهدید برجام، هر دو گفتمان دال های شناور را به خدمت گرفته اند.

    کلید واژگان: نظریه ی گفتمان, برجام, دوگانه سازی, پارادایم, برجسته سازی و حاشیه رانی}
    Pooya Nematolahi, Mohammadreza Rasouli *, Seyed Mahmoud Nejati Hosseini

    Based on Laclau and Mouffe's Discourse Theory, this study provides semantic systems of JCPOA-related discourse in the form of "Official / state" and "Conservative" discourse and their discursive battles, while Foregrounding / Backgrounding in field of language and media discourses through Dichotomous Paradigms. Contents of six media outlets were assessed in Persian calendar 1394 till 14th Aban1397. The field of research is divided to Micro and Macro levels. In Macro, Discourses are analyzed on base of Laclau and Moufeh's Discourse Theory. In Micro, Text Analysis is held on base of Dichotomy as Seperated semiosis system. Seven dichotomous were recognized. The articulation of both discourses in media content engross of dichotomized representation of "foregrounding self" and "backgrounding the Other". Official/State discourse takes "sanction lift" moment along with "good deal / bad deal" and also Foregrounding of "Transparency / Rent". This discourse tries to articulate its meaning system through Empty Signifiers. Conservative discourse defines Ideological discursive moments and focus its Nodal Points on Antagonistic relations in order to break its competitor's hegemonic domination of "Constructive interaction" and "Interaction / Confrontation. Both discourse employ signifier in rival's Field of Discursivity, for creating dichotomy, as well as employing floating signifiers after threat of JCPOA.

    Keywords: Discourse Theory, JCPOA.Dichotomy, Paradigm, Foregrounding, Backgrounding}
  • حبیب الله زنجانی*، رسول بابازاده، سیف الله سیف اللهی

    مقاله پیش رو به تحلیل جامعه شناختی گفتمان فولکلور قوم آذری در ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی می پردازد. این تحقیق داستان ها و ضرب المثل های زبان قوم آذری را بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، تفسیر و تبیین واکاوی کرده است. در این تحقیق مسئله اساسی این است که داستان ها و ضرب المثل های فولکلور قوم آذری دارای چه گفتمان هایی بوده است و شرایط، زمینه های شکل گیری آن گفتمان ها چه بوده است؟ برای تحلیل و تبیین از نظریه های تحلیل گفتمان های لاکلایو و موفه، نظریه تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف و نظریه تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز  به عنوان چارچوب نظری و مفهومی استفاده شده است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به عنوان روش تحقیق بهره گرفته شده است. نوع تحقیق کیفی بوده و داده های موردبررسی شامل سه داستان و سی ضرب المثل فولکلوریک ترکی آذری است که به جهت اختصار دو نمونه داستان عامیانه و ده ضرب المثل در این مقاله تحلیل گفتمان شده است. متون و داده های این تحقیق کیفی از سه منبع مکتوب فولکلوریک قوم آذری به شیوه هدفمند انتخاب شده است. یافته های تحقیق بیانگر وجود گفتمان تقابلی بین سیاست و مردم بوده است و زبان فولکلور قوم آذری ابزاری برای بیان انتقاد، اعتراض و نقد سیاست و اوضاع اجتماعی بوده است.

    کلید واژگان: فولکلور, گفتمان, قوم آذری, نظریه گفتمان, نورمن فرکلاف}
    Habibollah Zanjany *, Rasoul Babazadeh, Seyfollah Seyfollahy

    The present article analyzes the sociological discourse of Azari folklore in Iran from the perspective of critical discourse analysis. The current research has analyzed and interpreted the stories and proverbs of the Azari language based on Norman fairclughs critical discourse analysis approach. The main question in this study is what discourses and proverbs of the Azari folk have been used in the discourse and what have been the conditions for the formation of those discourses? To analyze and explain the theories of Laclau and Mouffe's (1990) discourse analysis, Norman Fairclough's Critical Theory (1995), Clifford Geertz's Theory of Cultural Interpretation (1973) has been used as a theoretical and conceptual framework, and Fairclough's Critical Discourse Analysis approach has been used as the research method. The research type was qualitative and the analyzed data included three stories and thirty Azari folklore proverbs that among them two examples of folk tales and ten proverbs were analyzed in this article. The qualitative data of this qualitative research were selected in a purposive manner from three written sources of Azari folklore . The findings of the study indicate that there is a conflicting discourse between politics and the people, and the language of Azari folklore is a means of expressing criticism, protest and criticism of politics and the social situation.

    Keywords: folklore, Discourse, Azari ethnicity, Discourse Theory, Norman Fairclough}
  • زهرا نامور

    وجهه، خود انگاره عمومی است که هر فرد برای خود قائل است. وجهه، عبارت است از احترامی که هر فرد برای خود و آبروی خود قائل است. از طرفی، ادب توجه به وجهه طرف گفت وگو در طول مکالمه و در مقابل، بی ادبی تهدید وجهه است. کالپپر (2011) در نظریه گفتمان خود به راهکارهای اعمال بی ادبی براساس سه نوع وجهه فردی، رابطه ای، اجتماعی و دو نوع حقوق اجتماعی تساوی و وابستگی و ارتباط این مفاهیم اشاره می کند. این رویکرد بر عواملی چون بافت، هنجارهای اجتماعی و احساسات متمرکز و دارای ویژگی جمع مداری وجهه است. از این رو با چنین رویکردی می توان پدیده بی ادبی کلامی را در سریال های خانوادگی ایرانی بررسی کرد. این پژوهش در چارچوب این نظریه به این سوال پاسخ می دهد که نظریه گفتمان کالپپر در سریال «مادرانه» از چه زوایایی قابل بحث و این سریال حاوی کدام یک از الگوهای بی ادبی کلامی است. به این منظور تعداد 30 نمونه از گفت و گوهای حاوی ارتباط میان انواع وجهه و حقوق اجتماعی به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و از روش توصیفی تحلیلی برای تحلیل آنهااستفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که همه الگوهای بی ادبی کلامی شامل تهدید وجهه فردی، رابطه ای و اجتماعی با توجه به حقوق اجتماعی با جلوه های مختلف در این سریال بکار رفته که در این بین الگوی تهدید وجهه رابطه ای به میزان 6/86 درصد دارای بالاترین میزان وقوع است.

    کلید واژگان: ادب, بی ادبی, تهدید وجهه, نظریه گفتمانی, سریال مادرانه}
    Zahra Namvar

    Prestige is the general self-image and a kind of respect that a person considers for him/herself. Paying attention to somebody during the conversation is considered politeness and on the other hand, impoliteness is an attack to one’s prestige. In fact, all efforts made by a person to observe politeness to others, are considered prevention of his/her prestige from threatening (Brown & Levinson, 1987). Culpeper (2011) in his discourse theory points to different strategies of impoliteness based on quality/ relational/ social prestige and equities such as, social rights and association rights and also close relations between these concepts. Since Culpeper’s approach is based on factors like context, social norms and feelings and also contains collectivism aspect of prestige, so it could be employed to analyze verbal impoliteness in the Iranian TV family serials. This study is aimed to answer the question of which aspects of this theory can be discussed in “Madarane” TV serial and which patterns of verbal impoliteness it follows. For this purpose, based on purposive sampling, 30 samples of dialogues including relations between kinds of prestige and social rights were selected and analyzed by descriptive-analytical method. The results showed that all the verbal impoliteness patterns including attack to the personal prestige, relational and social, were used in this serial and among them the relational prestige attack, by 86/6 percent, were at the highest rate.

    Keywords: Politeness, impoliteness, Prestige Attack, Discourse Theory, MadaraneSerials}
  • Mohammad Reza Dehshiri, Mohammad Hossein Neshastesazan
    Human rights diplomacy is considered as a consequence of globalization. While many norms and issues are extensively globalized, nonetheless they can be implemented based on cost and benefit analysis (i.e. maximization of benefits and minimization of costs). States have to take their responsibility of human rights by demonstrating their responsiveness towards their people, international organizations, human rights entities, civil societies and NGOs. This accountability would improve their position in international public opinion and would prove their legitimacy in the globalized world. Human rights diplomacy could be defined at strategic and tactical levels. The main question treated in this article is how Brazil has planned its strategies and tactics on human rights diplomacy? The importance of scrutinizing on Brazilian human rights diplomacy is that Brazil, as an emerging power, has been playing an effective role in the transitional international system. In fact, Brazil, as a first step, has defined its proper and suitable strategies and tactics, and as a second step, it has been highlighting its role in international organizations inter allia the United Nations, and finally it has increased its credit and prestige among south counties in the framework of BRICS and south-south dialogue. Analysis of Brazilian human rights strategy indicates that this country tries to stratify its human rights diplomacy firstly at regional level and secondly at international level; to implement this multilayered diplomacy, it seeks to involve interested stakeholders including NGO’s and civil society actors.
    Keywords: Brazil's strategies, Brazil's tactics, human rights diplomacy, multilayered diplomacy, discourse theory}
  • سیدعلی اصغر سلطانی*، فاطمه ظهرابی
    دهه ی هشتاد برای سینمای ایران دهه ی چشمگیری بود زیرا در آن فیلم هایی اکران شد که گفتمان های موجود در جامعه را روایت می کردند. «سعادت آباد» از فیلم های سینمای ایران در دهه ی هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته شده است اما تحقیقات نشانه شناختی و زبان شناختی موردی بر روی این فیلم صورت نگرفته است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چه نظام های معنایی ای در این فیلم بازنمایی شده اند و نسبت این نظام ها با گفتمان های حاکم بر ایران دهه ی هشتاد چیست. هدف آن است که از طریق پاسخ به این پرسش بتوان هر چه بهتر به لحاظ نشانه شناسی و زبان شناختی گفتمان های موجود در فیلم که برآیندی از جامعه است، نمایان شود. روش مقاله مبتنی بر نظریه ی گفتمان لاکلا و موف و روش سه مرحله ای نشانه شناسی گفتمانی (سلطانی 1393) است تا گفتمان های کلان اجتماعی و خرده گفتمان های موجود در فیلم مشخص شود. با استفاده از این روش روشن شد که از میان گفتمان های کلان سنت و مدرنیته که در جامعه ی کنونی ایران مشهود است این فیلم گفتمان مدرن را پوشش داده است. گفتمان پررنگ دیگر فیلم، روابط انسانی و میزان دوستی میان دو گروه موجود در فیلم یعنی دو گروه شخصیتی مرد و زن است. گفتمان بعدی نوع روابط مرد و زن و زن و شوهر است و حتی در بخشی از فیلم گفتمان والدین و فرزند را هم در برمی گیرد که هریک به تفصیل در متن آمده است.
    کلید واژگان: نظریه گفتمان, سعادت آباد, مازیار میری, لاکلا و موف, نشانه شناسی گفتمانی}
    Seyedaliasghar Soltani *, Fateme Zahrabi
    The 2000s was an important decade in the history of Iranian cinema because some important movies were made at this time which represented the major discourse dominating Iranian society. “Felicity Land” is among them. This film received many journalistic reviews so far, but no academic research about this film has been conducted yet. However, focusing on this and other films made by Miri, this paper is to answer the question that what discourses are represented in this film and what are the relationships between these discourses and the macro-discourses dominating Iranian society in this decade. In fact, the purpose of the paper is to shed light on the complexities of the discourses determining the Iranians daily life and the way they are represented in Maziar Miri's works. Theoretically and methodologically, the paper is based on Ernesto Lanclau and Chantal Mouffe’s post-structural discourse theory and Soltani's (2014) Discourse-Semiotic Approach for studying films. The findings show that among the macro discourses of Modernity and Tradition governing on Iranian society in its modern history, the film is more inclined to represent the modernity discourse. In addition, the film shows a discursive conflict between men and women, women and husbands, and parents and children.
    Keywords: discourse theory, Felicity Land, Maziar Miri, Lacalau, Mouffe, discourse semiotics}
  • اعظم راودراد، سیدعلی اصغر سلطانی، مرجانه سوزن کار
    بنا به گفته محققان، در یکی دو دهه اخیر در پی گسترش وسایل ارتباط جمعی و آشنایی هر چه بیشتر جوانان با مظاهر زندگی مدرن، تاثیرات مدرنیته بیش از همه در نهاد خانواده ظهور پیدا کرده است. این مقاله برآن است تا دریابد برخورد سنت و مدرنیته چه تاثیری بر جامعه و مهم ترین نهاد آن یعنی خانواده داشته و این تاثیرات چگونه در فیلم های خانوادگی سینمای ایران بازنمایی شده است. به این منظور فیلم به همین سادگی ساخته رضا میرکریمی (1386) برای مطالعه موردی انتخاب شد. براساس نظریه گفتمان لاکلا و موف و به روش نشانه شناسی گفتمانی، همچنین با استناد به مطالعات نظری پژوهش تحلیل انجام شده است. نتیجه به دست آمده این بود که نخست، در فیلم های خانوادگی سینمای ایران، اختلافات خانوادگی و تفاوت دیدگاه های اعضای خانواده در قالب تقابل دو گفتمان سنت و مدرنیته بازنمایی شده است. دوم، با مطالعه فیلم های سینمایی به مثابه محصولات فرهنگی جامعه، می توان به شناخت بهتری نسبت به دغدغه های اجتماعی از جمله چالش های خانواده ایرانی رسید.
    کلید واژگان: سنت, فیلم های خانوادگی سینمای ایران, مدرنیته, نشانه شناسی گفتمانی, نظریه گفتمان لاکلا و موف}
    Azam Ravadrad, Seyed Ali Asghar Soltani, Marjane Soozankar
    Researchers believe that، due to the expansion of mass media and familiarity of youths with modern life، modernity has influenced on family more than other institutions. The paper is to find out how the clashes of modernity with tradition impacted on Iranian society and on its most important institution i. e. family and how these impacts have been portrayed in Iranian cinema. Thus، the film «As Simple as That» by Reza Mirkarimi is studied on the basis of Laclau and Moffe''s discourse theory and Soltani''s Discourse Semiotics approach. According to Discourse Semiotics approach a film is studied in three phases: textual analysis، intertextual analysis، and contextual analysis. First phase includes a semiotic analysis of film characters and the identification of discourse orders. This phase is very important because the other two phases are based on the findings obtained from film text analyses. The first step in this phase is picking out major characters and / or locations as identifying signifiers. Then، evaluative signifiers and their meanings should be identified. Evaluative signifiers are those attributing specific characteristics to identifying signifiers. What characters say and do، the type of clothes، food، belongings are actually evaluative signifiers attributing meanings to characters. The next step is characterizing discourse orders with a focus on antagonism. Any of film characters represent a discourse in the social space. Afterwards، themes and major concepts woven in film structure are extracted. At this stage، the themes related to the subject of the study and the way each of the discourse define these concepts are elaborated on. Finally، the features of the discourses are presented through diagrams. Then، at the intertextual analysis phase، the obtained discourse orders are compared and contrasted with other similar films. Finally، through contextual analysis the findings are discussed in a more general social level and the ideas of other scholars at a broader scale about the subject matter of the research are presented and evaluated. Iranian cinema has not fall behind of social and cultural changes and since art، movie industry، has a lot of capacities to introduce problems and affects family، the movie makers use this mediator to express their ideas and worries about society on different areas، including contrast between tradition and modernity in the family unit and used it، directly or indirectly، in their movies. Obviously، in recent years، there’s been an increase in producing movies with this theme. The main question of this research is to understand the effects of collision of tradition and modernity on society and the most important of all، the family and how these effects represented on the 80’s family movies. Studying this can give us better understanding on how filmmakers are thinking، and since this thinking is affected by society and its conditions، we can get a better look on social image and its challenges. The main objectives of this paper are investigating the articulations of the movies discourses and the descriptions that these discourses give for fundamental family concepts. Another goal is to show how cultural products، like movies، give us a better look of the biggest intellectual movements، including Iranian family challenges
    Keywords: tradition, modernity, Iranian family films, discourse theory, discourse semiotics}
  • سیدعلی اصغر سلطانی
    اگرچه تلاش های زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته ی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبه های زیادی از آن کشف نشده مانده است. درحقیقت مسئله ی این مقاله آن است که نظام های گفتمانی مختلف بازنمایی شده در فیلم کدام اند و چه نسبتی با گفتمان های حاکم بر ایران دهه ی هشتاد دارند. دغدغه ی دیگر این مقاله ارائه ی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، به کمک نظریه ی گفتمان لاکلائو و موف و طراحی یک روش سه مرحله ای، تلاش شد الگوی مناسبی برای تحلیل فیلم ارائه شود. با کمک این روش، مشخص شد که چهار خرده گفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعه ی ایران را دوپاره کرده اند، گفتمان های سنت و مدرنیته هستند. به همین سبب، بسیاری از تضادهایی که در فیلم های ایرانی مشاهده می شود، حاصل تقابل میان این دو گفتمان است.
    کلید واژگان: اصغر فرهادی, جدایی نادر از سیمین, نظریه ی گفتمان, لاکلائو و موف, نشانه شناسی گفتمانی}
    Seyed Aliasghar Soltani
    While many researches have been carried out on Farhadi's A Separation, still major questions remain unanswered. Which discourses does the film represent and how are they related to dominant discourses of Iranian society? Resorting to Laclau and Mouffe's discourse theory, the present study offers a three- stage framework for answering the above questions. The results show that A Separation depicts four micro-discourses, i.e. Islamic, Iranian, Western, and official, as well as two macro-discourses, modernity and tradition. The opposition between these two discourses is the reason behind many conflicts visible in Iranian films.
    Keywords: A Separation, Discourse theory, Iranian society, Modernity, tradition}
  • نگار داوری اردکانی، هاجر آقاابراهیمی
    مقاله حاضر با طرح این پرسش که «گفتمان های جامعه ایرانی در سینمای اصغر فرهادی کدامند و چگونه بازنمایی شده اند؟» به تحلیل و بررسی دو فیلم از این کارگردان سینمای ایران یعنی «چهارشنبه سوری» (1384-1383) و «جدایی نادر از سیمین» (1389) می پردازد. برای رسیدن به این مقصود، نظریه ی گفتمان ارنستو لاکلا و شانتال موف، به عنوان چارچوب تحلیل انتخاب شده است. نتایج این تحلیل نشان می دهد که فرهادی با نگاهی همدلانه به همه ی سوژه ها می کوشد بدون هر گونه سوگیری، برجسته سازی و حاشیه رانی، تصویری واقع گرایانه از گفتمان های مطرح در جامعه ی ایران امروز را به نمایش بگذارد. در عین حال، تضادها و تخاصمات موجود در میان گفتمان های رایج در جامعه را به تصویر می کشد.
    کلید واژگان: نظریه ی گفتمان, هویت, سوژه, تخاصم, هژمونی}
    Negar Davari Ardakani, Hajar Agha, Ebrahimi
    This article, raising this question that “what are the Iranian society discourses in Asghar Farhadi’s movies and how they are represented?” is an analysis and study of two movies by this director, “Fireworks Wednesday” (2006) and “A Separation” (2011). In order to do this, Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s discourse theory has been chosen as the theoretical framework. The results show that Farhadi, having a sympathetic view towards social subjects, without any partiality, highlighting or marginalization, is trying to represent a realistic picture of prominent discourses of Iranian society, while he is representing differences and conflicts of these discourses.
    Keywords: discourse theory, identity, subject, antagonism, hegemony}
  • نجمه حسینی سروری، حامد طالبیان
    هدف از این مقاله شناسایی گفتمان های طبقه متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمان ها در نهایت یکی از مهم ترین گونه های بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهه 80 را تحلیل کرده است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوه های بازنمایی زندگی طبقه متوسط شهری بررسی شده و با استفاده از نظریه گفتمان لاکلا و موفه، دال های محوری و شبکه های معنایی برسازنده روایت های این دو رمان شناسایی شده است.
    این بررسی نشان می دهد که گفتمان برسازنده روایت در این دو رمان، هویت طبقه متوسطی را بازنمایی کرده که متعلق به گفتمان های کلان تر سنت و تجدد در ایران است. پاسخ به این پرسش که این بازنمایی تا چه حد مخدوش یا انحرافی آشکار از واقعیت زندگی طبقه متوسط مدرن در ایران است، نیازمند انجام پژوهش های گسترده تر و عمیق تر جامعه شناختی و ادبی است.
    کلید واژگان: مصطفی مستور, بازنمایی, طبقه متوسط, لاکلا و موفه, نظریه گفتمان, هویت}
    Najme Hosseini Sarvari, Hamed Talebian
    The goal of this article is the Recognition of middle class discourses in mostafa mastoor's letters. The recognition of this discourses have examined the representation of urban middle-class life at last. In the analytical section of this article, with reference to two famous novels of this writer, it is examined the techniques of middle class life representation and using the discourse theory of laclau and mouffe, it is acknowledged the nodal points and network meaning which is produced the narratives in this two novels. This study shows that the constrictive discourse of this two novels have been representing such a middle class identity which is belong to the more immense traditional and modern discourses in IRAN. Answering to the question that how much this representation are altered or deviation from the reality of modern middle class life in Iran needs to more vast and deep social and literary studies.
    Keywords: Mostafa Mastoor, Representation, Middle Class, Laclau, Mouffe, Discourse Theory, Identity}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال