به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « documentary film » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «documentary film» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید سروش خالقی*، محمد سلطانی فر، شهناز هاشمی

    هدف این پژوهش ترسیم ابعاد متنوع سینمای مستند در قالب ارائه تعریف روشن و دقیق از آن است تا امکان مطالعه، شناخت، آموزش، نقد و دسته بندی های آثار فراهم آید. در حال حاضر، تعاریف متعددی وجود دارد که جامع نیستند. مسئله اصلی، ابهام زدایی از این تعاریف است. ریشه اختلاف نظر، ابهام در مفاهیم به کار رفته در تعریف سینمای مستند است. این تحقیق، کیفی و با روش مصاحبه عمیق انجام شده است. داده ها با مصاحبه و روش اسنادی گردآوری شده اند. این داده ها، باعث استخراج مفاهیم پیدا و پنهان در تعاریف مختلف سینمای مستند است. بررسی ها نشان می دهد که تعریف مقبول که جامعیت داشته باشد، وجود ندارد. این تعاریف براساس مفاهیم حقیقت و واقعیت بوده است که فی نفسه در بیان هویت سینمای مستند، مفاهیم معتبری به نظر نمی رسند. مفاهیم دیگری از جمله روایت، باید در تعریف اضافه شود تا ضمن القای شفافیت، موافقت اکثریت صاحب نظران را جلب کند. در نتیجه مستند، روایت سینمایی فیلم ساز از جهان است، که براساس شواهد و مستندات و آنچه به عنوان امری واقعی باور دارد، ساخته می شود.

    کلید واژگان: فیلم مستند, مفاهیم مستند, مکاتب مستند, نظریه های مستند, فلسفه مستند}
    Majid Soroosh Khaleghi *, Mohammad Soltanifar, Shahnaz Hashemi

    The goal of this research is to draw dimensions of documentary cinema in the form of presenting clear and precise definition of that to yield the possibility of studying, knowing and classifying the works. At present, several definitions exist which are not comprehensive. The main issue is the disambiguation of these definitions. The root of the disagreement is the ambiguity of the concepts used in the definition of documentary cinema. This research has been conducted with the qualitative method and using deep interviews. The data was collected through interviews and documentary method. These data cause the extraction of obvious and hidden concepts in different definitions of documentary cinema. The analyses show that there does not exist an acceptable definition that is comprehensive. These definitions have been based on the concepts of truth and reality and which are not considered credible concepts to express the identity of the documentary cinema, per se. Other concepts, such as narration, should be added to the definition to attract the agreement of most of the experts, in addition to the induction of transparency. As a result, documentary is the film-maker’s cinematic narration of the world made on the basis of the evidence and documents and what he/she believes in as the real matter.

    Keywords: Documentary Film, Documentary Concepts, Documentary Schools, Documentary Theories, Documentary Philosophy}
  • عبدالله بیچرانلو*، عباس قنبری باغستان، محمد نجفی حسن آبادی

    تاریخ و سینمای مستند هر دو مصنوعاتی وفادار به امر واقع اما وابسته به روایت هستند. ازاین رو، فیلم مستند تاریخی، نه بازتاب دهنده تاریخ که بازنمایاننده برداشت هایی از آن است. این برساخت ها برای مستندسازان مهم تر از اطلاعات تاریخی ای هستند که به نمایش میگذارند؛ چراکه در شکل گیری ذهنیت تاریخی و در نتیجه، قضاوت های فرهنگی و سیاسی مخاطبان خود موثرند. در این پژوهش تلاش شده است، با مطالعه نشانه شناختی دو مستند «آقای نخست وزیر» و «مصدق، نفت و کودتا» راهبردهای مستندساز در برساخت معانی از موضوعات تاریخی شناسایی شوند. پژوهش در نهایت استفاده از «مشابه سازی تاریخی» و «جلب اعتماد حداکثری مخاطب» را دو سازکار اصلی در مستند های مورد مطالعه برای برساخت معانی اجتماعی دانسته است. نتایج نشان می دهد که مشابه سازی تاریخی از طریق گنجاندن عبارات و مفاهیم فرهنگی و سیاسی در گفتار متن و ارجاع تاریخی به آنها در مستند «آقای نخست وزیر» منجر به برساخت پیام هایی در مورد اعتماد به امریکا و مقابله با تحریم ها شده است. در مستند «مصدق، نفت، کودتا» نیز جلب اعتماد حداکثری مخاطب از طریق ارایه خوانش های متفاوت از رخدادهای تاریخی، راهبرد خلق برساخت معانی اجتماعی است.

    کلید واژگان: فیلم مستند, مستند تاریخی, کودتا, نفت, مصدق}
    Abdollah Bichranlou *, Abbas Ghanbari Baghstan, Mohammad Najafi H.

    History and documentary cinema are both artifacts faithful to reality but dependent on narrative. The historical documentary film is not a reflection of history, but a representation of perceptions of it. These constructions for documentary makers are more important than the historical information they display; Because they are effective in forming the historical perception and, as a result, the cultural and political judgments of their audience. The research was conducted to identify the documentary maker›s strategies in constructing meanings from historical issues using semiotics of the two documentaries «Mr. Prime Minister» and «Mossadegh, Oil and the Coup». Finally, the research considered the use of «historical analogy» and «attracting the maximum trust of the audience» as the two main mechanisms in the studied documentaries to create social meanings. The results showed that the two main mechanisms of «historical analogy» and «attracting the maximum trust of the audience» were used in the studied documentaries to construct social meanings. Also, the results showed that the historical analogy through the inclusion of cultural and political expressions and concepts in the speech of the text and historical reference to them in the documentary «Mr. Prime Minister» has led to the creation of messages about trusting America and confronting sanctions. In the documentary «Mossadegh, Oil, Coup», the strategy of creating social meanings is to gain the maximum trust of the audience by presenting different readings of historical events.

    Keywords: Documentary film, historical documentary, coup, oil, Mossadegh}
  • جهاندار امیری*، مهرداد بذرپاش، سعید عنایتی
    استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیت های رقابتی شبکه افق در حوزه فیلم مستند است. این تحقیق کیفی با روش مصاحبه عمیق انجام شده است. روش نمونه گیری، هدفمند و جامعه آماری تحقیق را سه گروه: اساتید دانشگاهی حوزه مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکه افق تشکیل می دهند. حجم نمونه، براساس قاعده اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دسته بندی مفاهیم به دست آمده درخصوص مزیت های رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلی: اعتبار رسانه ای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافته های این پژوهش است. ارتباط دوسویه تاثیرگذار با موسسات برون سازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژه مستند  از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
    کلید واژگان: شبکه افق, مزیت رقابتی, فیلم مستند, مدیریت رسانه}
    Jahandar Amiri *, Mehrdad Bazrpash, Saeed Enayaty
    Presenting documentary films is a fundamental strategy for attracting an audience in order to explain the Islamic revolution discourse. The goal of this research is to recognize the competitive advantages of the Ofogh TV network in the documentary film realm. The present research is qualitative and has been done by in-depth interview methodology. The sampling mode is purposeful and the statistical population consists of 3 groups: Academics of Media & Documentary Film, Documentarists & Media Managers of Ofogh TV Network. The sample size was 12 people according to the theoretical saturation. Categorization of the obtained data in regard to the competitive advantages of the network can be divided into 3 groups of Media Validity, Structural Differentiation, and Organizational Communication. The mentioned facts are among the outcomes of the research. Effective & interactive connection with institutions outside the IRIB domain, easier fundraising & content providing, existing structure, TV schedule, and special think tank for documentary films are competitive features of this network.
    Keywords: Ofogh TV Network, competitive advantages, Documentary film, Media Management}
  • باقر عزیزپور*، سید محمدصادق مرکبی
    عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساخته اند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری معاصر- نه صرفا به مثابه یک رشته هنری- بلکه به منزله روش پژوهش بصری در پیوند با برخی رشته های علمی در مرحله انجام و انتشار نتایج این پژوهش هاست. این پژوهش، کیفی است و با روش مرسوم مطالعات اسنادی کتابخانه ای، به توصیف و تحلیل مجموعه ای از اسناد علمی پژوهشی می پردازد که شامل اطلاعاتی درباره پدیده ها و موضوعاتی است که قصد مطالعه آنها وجود دارد. این مقاله نشان می دهد چرا و چگونه می توان از فیلم مستند برای انجام و انتشار پژوهش های بصری پیرامون موضوعات مختلف از جمله تاریخ نگاری، انسان شناسی، طبیعت شناسی و به طور کلی، جهان شناسی بصری استفاده کرد. همچنین ضرورت درک و پذیرش فیلم مستند به مثابه روش پژوهش بصری از سوی جامعه علمی، پژوهشگران و فیلم سازان مستند را یادآور می شود؛ زیرا اگر نقش و اهمیت فیلم مستند در ارتباط با فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، درک و نتایج آن تبیین شود، در آن صورت می توان برای دوران جدیدی از فعالیت های پژوهشی و فیلم سازی مستند برنامه ریزی کرد.
    کلید واژگان: فیلم مستند, روش های پژوهش, پژوهش بصری, فرهنگ تصویری}
    Bagher Azizpour *, Mohammadsadegh Morakabi
    The present era envisages the glob’s image in which the visual culture is the dominant trend. Hence, the scientific approach of cognition & academic research about various subjects is changing by moving towards visual research methodologies. This is because visual data makes description faster, more attractive & believable rather than plain text. The present research is trying to survey on the role of documentary film on temporary visual culture - not exclusively as an art discipline - but as a visual research method in joint with some scientific disciplines which is already in process and its outcomes will be published. This research is qualitative and applies the customary method of studying library documents while giving descriptive analysis of scientific documents. These will include the information about the phenomena & the subjects that this research is opt to study. This article declares how & why we can use documentary film to do visual research on subjects such as Anthropology, Historiography, Naturalism and generally the Worldview. This also reminds us of the necessity of documentary film as a tool of research approved & accepted by scientific community, researchers & filmmakers. This will led to explaining the importance & role of documentary film in social, cultural and research activities. Consequently, a new era of research activities can be planned with the documentary film.
    Keywords: Documentary film, Research Method, Visual Research, Visual Culture}
  • احمد ضابطی جهرمی*، محمد راهبریان یزدی

    هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند  - به منظور تحلیل ساختار و محتوای آن ها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانه ای انجام شده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) (نظریه پرداز آمریکایی حوزه روان شناسی آموزش) است.گروهی از فیلم های آموزشی مورد استفاده در نظام آموزش وپرورش ایران و سایت های تولیدکننده محتوای آن ها (برای نمونه سایت فرا درس) همچنین مستندهای وبی (Web documentary)  تعاملی «مردی با دوربین فیلم برداری: یک نسخه جهانی» (2010)، « سفر به انتهای زغال سنگ» (2008) به عنوان نمونه های هدفمند، در این پژوهش بررسی شده اند. تعیین مهم ترین یا اصلی ترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی، همچنین شناخت ویژگی ها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمده ترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روانشناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد. الگوی پیشنهادی مقاله برای ساخت مستند آموزشی تعاملی متوجه پاسخ به این پرسش کلیدی است : در شیوه های نوین آموزش با استفاده از رسانه های دیداری- شنیداری امروزی، چگونه می توان از فیلم مستند با ساختار تعاملی، به مثابه جانشین آموزگار ، در حیطه آموزش استفاده کرد؟  یافته های پژوهش نشان می دهد که در مرحله تولید این نوع مستند، انتخاب مخاطب فیلم اولا باید منطبق با الگوی « یادگیری معنادار» صورت گیرد ، ثانیا مستند آموزشی با ساختار تعاملی کاملا باز ، مناسب ترین نوع فیلم در حیطه آموزش رسانه های دیداری - شنیداری با پلتفرم های دیجیتال است .  ثالثا این فرم مستند می تواند یاد دهنده و یادگیرنده را از حضور فیزیکی در فضای سنتی آموزش - در کلاس درس -  بی نیاز کند و آن دو ، ارتباطی متقابل و پویا با یکدیگر داشته باشند.

    کلید واژگان: مستند آموزشی, مستند تعاملی, مستند وبی, آموزش با رسانه های (شنیداری- دیداری) دیجیتال, نظریه دیوید آزوبل}
    Ahmad Zabeti Jahromi *, Mohammad Rahbarian Yazdi

    The purpose of this research, which is an observational-documental library approach, is to explain the model of interactive- educational documentary film production based on the new teaching-learning theory of David Azubel. View instructional videos used in the country's education system and content-producing sites of these videos such as Faradars site as targeted sample site and documentary films "Man with a Camera" (1929), the world wide web Documentary "Man with a Camera" (2010), "The Journey to the End of Coal" (2008), "Living in a Day" (2011), have been studied as targeted examples in the interactive documentary film group. Criterias for instructional film production, interactive documentary style, audience psychology, and meaningful instruction in David Azov's New Teaching-Learning Theory have all been studied and discussed to explain the teaching-interactive documentary film production model based on the new teaching-learning theory so that the proposed model can be used in interactive educational documentary film as a teacher in education. Watching movies according to the criteria stated suggests that the audience's attention is on films that are focused on meaningful learning. As a result, observing what is said in the interactive educational documentary film, in addition to providing meaningful learning for the audience in every time and every places no longer needs to be teacher for them. Keywords: "Documentary Film", "Educational Documentary Film", "Interactive Documentary Film", "Learning and Educational", "Teaching Learning" "Audio Visual Education"

    Keywords: Documentary film, Educational Documentary Film, Interactive Documentary Film, Learning, Educational, Teaching Learning}
  • احمد ضابطی جهرمی*، محمد سوران قانعی فرد
    فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار می دهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش رسانه تلویزیون، در اواخر دهه 1950 به عنوان شیوه ای پرکاربرد و جدی در مستندسازی تلویزیونی تا به امروز به کار گرفته شده است. در ایران به دلیل شناخت ناکافی اکثر تهیه کنندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون از قابلیت ها و نیز تحولات اخیر این شیوه، اغلب آنها با نگاهی کلیشه ای و تقلیدوار به تولید این نوع مستند پرداخته اند، بدون اینکه ویژگی های ساختاری آن را از جنبه های زیبایی شناسی، عمیقا بشناسند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار "فیلم مستند توضیحی" و نیز چگونگی استفاده از آن در مستندسازی تلویزیونی است. این پژوهش با روش کتابخانه ای- اسنادی و با هدف شناخت ویژگی های پژوهشی، ساختاری، زیبایی شناسی و قابلیت های محتوایی مستند توضیحی و چگونگی به کارگیری آن ها در تولید این نوع فیلم مستند، انجام گرفته است
    کلید واژگان: ساختارشناسی, فیلم مستند, مستند توضیحی, مستند تلویزیونی}
    Ahmade Zabetie Jahromi *, Mohammad Soran Qaneifard
    Expository mode in documentary film making emerged from Grierson documentary movement in the 1930s and by adopting “Voice of God” commentary model, it served educational and propaganda purposes. This mode of documentary film, being both in rhetoric or argumentative form, addresses its viewer through a narrator. Due to technical and aesthetic developments in the process of television’s evolution, it has been widely used as a popular mode for documentaries since late 1950s. In Iran, however, this mode has not been very well known; most cinema and television producers and directors who approached this kind of documentary, have failed in appealing to a broad audience because they were not familiar with capacities and trends of this documentary mode. Therefore, they have maintained to archetype methods. Hence, the aim of this research is to take a new look at the structure of "Expository Documentary” and propose ways on how can this mode be appropriately applied in TV. This research has been done with the aim of recognizing structural and aesthetic features of expository documentary, considering its content wise capacities and how to utilize them in episodic and non-episodic TV programs. Beside the mentioned aspects, some up to date & eminent samples of expository documentaries produced by distinguished TV networks have been observed & studied through their structure.
    Keywords: Structuralism, Documentary film, Expository Documentary, Television Documentary}
  • علی نیک بخت*، بهاره میراحمدی
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فیلم های مستند (با محتوای سوءمصرف موادمخدر و روان گردان) بر نگرش نوجوانان نسبت به اعتیاد بود. جامعه آماری شامل همه نوجوانان شهر بندرعباس بودند که از میان آن ها 20 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از پرسش نامه نگرش سنج اعتیاد از کلیه شرکت کنندگان پیش آزمون گرفته شد، سپس شش کلیپ مستند در خصوص موادمخدر و روان گردان در شش جلسه همراه با پرسش و پاسخ برای شرکت کنندگان پخش شد. در پایان شش جلسه، شرکت کنندگان مجددا به پرسش نامه نگرش سنج اعتیاد پاسخ دادند. نتایج آزمون t وابسته نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شرکت کنندگان، تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، پس از نمایش فیلم های مستند، نگرش شرکت کنندگان تغییر پیدا کرد و نگرش آن ها تا حد بسیار زیادی نسبت به اعتیاد منفی شد. در مجموع به نظر می رسدکه نمایش فیلم های مستند بر نگرش نوجوانان نسبت به مواد تاثیر دارد و صدا و سیما می تواند با نمایش فیلم های مستند مناسب، نگرش نوجوانان را به اعتیاد منفی و همچنین نگرش منفی آن ها را نسبت به اعتیاد تقویت نماید.
    کلید واژگان: فیلم مستند, نوجوانان, سوءمصرف مواد}
    Ali Nik bakht*, Bahare Mirahmadi
    The present research aimed to investigate the impact of documentary films (with the content of abusing substance and psychotropic drugs) on the youth attitudes toward addiction. The statistical population included all adolescents in Bandar Abbas, of whom 20 were selected by convenient sampling method. First, all participants were taken pretests by using the Opium Attitude Questionnaire (OAQ), then six documentary clips regarding narcotics and psychotropic drugs were shown for participants in six sessions along with questions and answers. At the end of six sessions, participants again responded to the OAQ. The results of t-test showed that there is a significant difference between the mean of posttest pretest and posttest scores of participants. In other words, after showing documentary clips, the participants’ attitudes were changed and their attitudes toward addiction became largely negative. Overall, it seems that showing documentary films affects the attitude of adolescents toward substance abuse and the broadcasting organization can make the adolescent attitudes negative toward addiction, and also can reinforce their negative attitudes toward addiction
    Keywords: Documentary film, Youth, Substance abuse}
  • ابوالحسن قاسمی
    پژوهش حاضر به بررسی شیوه های گوناگون مستند و راهبردهای مداخله، بیان و مصور ساختن واقعیت و راه های به کار گرفته شده از سوی مستندساز با استفاده از روش اسنادی- توصیفی می پردازد. ارائه چارچوبی نظری برای شناخت تفاوت ها میان مستندهای تلویزیونی، نحوه مداخله مستندساز، تفسیر او از دنیای پیرامون و سرانجام راهبردهای اتخاذ شده از سوی مستندساز در مواجهه با واقعیت، اهداف پژوهش حاضر می باشد. حرکت از حوزه گسترده و وسیع «دنیای واقعیت» به سمت برنامه مستند، الزاما نوعی انتخاب و گزینش را به دنبال دارد که به دگرگونی ناگزیر در مراحل مختلف تولید برنامه می انجامد که نوعی «مداخله» محسوب می شود. فرضیه پژوهش بر این چارچوب نظری استوار است که برای درک بهتر نحوه مداخله مستندساز در انعکاس واقعیت می توان از مقیاسی تحت عنوان «مستند بسته – مستند باز» بهره گرفت. این پژوهش سعی دارد، دو مقیاس نظری «میزان» و «نحوه مداخله» را در قالب نظریه ای تحت عنوان «مستند باز و مستند بسته» بررسی کند و آن را به اثبات برساند.
    کلید واژگان: راهبرد مداخله, شیوه های مستند, فیلم مستند, مستند باز, مستند بسته, واقعیت}
    Aboulhasan Ghasemi
    The main issue of this essay is to survey on the various modes of television documentary and examines the documentary strategies of intervention, visualization, and representation of reality which documentary filmmakers have practiced. The goal of this essay is also to suggest a theoretical framework in order to recognize and distinguish among documentaries and suggest a framework for discussing , and making distinctions among documentaries by a descriptive method.
    The framework of this article outlining is based on a theoretical platform . The primary goal is to advance parameters for an analytical engagement in documentaries .This must be the right place for integrating framework; We can make a distinction between two fundamentally different offerings, and correspondingly two oppositional motivations.
    on the one hand that which is “ closed Documentary“ , exclusive , and embracing in its dealing with knowledge. Which is argumentative , persuasive and heavily concerned with proving its conviction of certainty. And on the other hand is “opened Documentary " which wants to expand and open up the territory of signification by triggering off a metaphorical, associative, emotional or poetic reflection .
    The degree of intervention will be determinant in relation to the kind of aesthetics found in the program .It might be helpful to visualize this parameter as a continuum stretched out between a low and a high degree of intervention . A strategy of low intervention means giving high priority to the pro- films in itself .Doing as little as possible in terms of intervention means trying to catch reality out there as it unfolds without disturbing it too much.
    We can say that primary representation is the kind of representation exercised when the degree of intervention is low. Secondary representation has to do with talking about and referring to reality without showing it . An open documentary could then either be the non-interventional type , or the interventional type relinquishing the rhetorical tools of explicitly and authority and the propositional advantage of the direct mode of address.
    Keywords: Reality, Documentary film, Documentary Modes, Strategy of Intervention, Closed Documentary, Opened Document}
  • جبار رحمانی، یاسمن فرح زاد
    فیلم شهر زنان(1377) اثر عطاالله حیاتی، در قالب فیلمی داستانی به آیین برف چال در روستای آب اسک آمل اشاره می کند. در این اثر، یک آیین سنتی به شیوه «نمایشی شده» بازسازی می شود. با توجه به ورود اثر به حوزه آیین ها و فرهنگ بومی مردم یک منطقه واقعی، استفاده از فیلم های مستند، تاکید بر واقعی بودن داده های فیلم و همچنین طبقه بندی این اثر در گروه «فیلم های میانه»، این فیلم با نگاه مردم نگارانه و با معیار نقد یک فیلم مستند نقد می شود. با توجه به فقر مستندات در زمینه مطالعات مردم شناختی ایران، هر اثر شبه مستند یا میانه ای ممکن است اثری مستند در حوزه مردم نگاری و بر همین اساس قابل استناد و واقعی تلقی شود، لزوم نقد این دست آثار در تاکید بر اهمیت پژوهش علمی، پیش از تولید هر فیلمی در حوزه مردم شناسی است. فیلم ساز با گذشتن از کنار اعتقادهای مردم منطقه و با نمایش جزئیات غیرواقعی از آیین، بدون توجه به اهمیت پژوهش های علمی و دقیق در این زمینه، نه تنها از بافت جامعه ای که تصویر می کند، بسیار دور افتاده است، بلکه با ارائه داده های فرضی، باعث به وجود آمدن برداشت های اشتباه متعدد در مخاطب و بروز سوءتفاهم در مردم منطقه می شود. هدف نوشتار حاضر، علاوه بر نقد مردم نگارانه این فیلم، تاکید بر اهمیت تشخیص نوع یک اثر پیش از نقد آن است.
    کلید واژگان: فیلم مستند, فیلم مردم نگارانه, فیلم شبه مستند, فیلم شهر زنان}
    Jabbar Rahmani, Yasaman Farahzad
    “City of women” has been Produce in 1988, by Ataollah Hayati, that indicate “Barf-e-chal” ritual in a fiction form. Ritual was represented in a dramatic form in this film. Due entering the rituals scope, folklore culture of real people and using some documentary films, I suggest that we can classify this film in the category of “Middle films”, the films that are not prepare to be Specially an “ethnographic film” but they mentioned to an ethnographic subject. So I will critic this film by the critical method of ethnographic films. It seems that Director did not pay attention to folk beliefs and represented the ritual in a trifle mode. It seems that he did not pay attention to importance of ethnographic researches before producing the film, as a result of this inattention, he could not to represent the real social context and ritual details, and because of his inattention to considering the context the film submits a large number of wrong data and false details about this ritual and this people. as well as this we can categorize this film in mockumentary genre. This genre borrows the documentary form elements to pretend that is representing a real event or any real subjects that is not true. So this essay is about how to critic a” middle film” by ethnographic critical methods and importance ofconsidering th ظe right genre of a film before critic.
    Keywords: Documentary Film, Ethnographic Film, Mocumentary Film, City of Women}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال