جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "religious identity" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «religious identity» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف این مطالعه تحلیل رابطه بین مصرف رسانه ها و تغییرات هویتی است. به بیان دیگر، می کوشد برهم کنش ابعاد هویتی بر یکدیگر و رابطه آنها با میزان مصرف رسانه ها را مطالعه کند. این پژوهش کاربردی که از نوع توصیفی- علی است با روش پیمایش (از نوع مقطعی) انجام پذیرفته و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) سود جسته است. جامعه آماری چهار مرکز شهرستان منطقه اورامانات در کرمانشاه که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و طبق فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد. یافته ها نشان می دهد که در ماتریس همبستگی چهار بعد هویت، رابطه مستقیم و معنی داری بین هویت قومی و ملی با هویت دینی وجود دارد. همچنین بین هویت دینی و هویت جهانی این رابطه معکوس و معنی دار است. رابطه بین هویت ملی و مصرف رسانه ملی (تلویزیون) مثبت، و بین این بعد از هویت و مصرف شبکه های ماهواره ای کرد زبان معکوس است. آن چه هویت قومی نامیده می شود با ماهواره های کردزبان رابطه مستقیم و معنی داری دارد. همچنین بین هویت دینی با میزان مصرف ماهواره های کردزبان رابطه معکوس و با تلویزیون سراسری رابطه مثبتی وجود دارد که این دو متغیر روی هم حدود 7 درصد از تغییرات هویت دینی را تبیین کرده اند. نهایتا هویت مدرن با میزان مصرف تلویزیون سراسری رابطه معکوس و با ماهواره رابطه مثبت و معنی داری داشته است که در مجموع این دو متغیر حدود 5 درصد از تغییرات هویت مدرن را پیش بینی کرده اند. از دیگر نتایج این پژوهش این که در سلسله مراتب هویتی، هویت قومی پاسخگویان با میانگین 4 بیشترین و هویت مدرن با میانگین 88/3 کمترین بوده است. از نظر ارجحیت هویتی پاسخگویان در وهله اول خود را مسلمان، بعد کرد و سپس ایرانی دانسته اند. از نظر مصرف رسانه نیز میزان استفاده پاسخگویان از رسانه های رسمی مثل تلویزون و شبکه استانی بسیار کم بوده است و به شدت از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جدید استفاده می کنند.کلید واژگان: مصرف رسانه ای, تغییرات هویتی, هویت دینی, هویت بومی, هویت جهانیThe purpose of this study is to analyze the relationship between media consumption and identity changes. In other words, it tries to study the interaction of identity dimensions on each other and their relationship with the amount of media consumption. This applied research, which is of a descriptive-causal type, was conducted with a survey method (cross-sectional type) and used the standard questionnaire tool of Selgi et al. (2014) to collect data. The statistical population of four centers of Oramanat region in Kermanshah, which was obtained using multi-stage cluster sampling method and according to Cochran's formula, the sample size was 384 people. The findings show that in the correlation matrix of the four dimensions of identity, there is a direct and significant relationship between ethnic and national identity and religious identity. Also, this relationship between religious identity and global identity is inverse and significant. The relationship between national identity and consumption of national media (TV) is positive, and between this dimension of identity and consumption of Kurdish-language satellite channels is inverse. What is called ethnic identity has a direct and significant relationship with Kurdish-speaking satellites. Also, there is an inverse relationship between religious identity and the amount of use of Kurdish language satellites and a positive relationship with national television, and these two variables together explain about 7% of the changes in religious identity. Finally, modern identity has an inverse relationship with national television consumption and a positive and significant relationship with satellite, and these two variables predict about 5% of modern identity changes. Another result of this research is that in the hierarchy of identity, the ethnic identity of the respondents was the highest with an average of 4 and the modern identity was the lowest with an average of 3.88. In terms of identity preference, the respondents first of all considered themselves to be Muslim, then Kurdish and then Iranian. In terms of media consumption, the amount of use of official media such as television and provincial network by the respondents was very low and they heavily use virtual space and new social networks.Keywords: Media Consumption, Identity Changes, Religious Identity, Local Identity, Global Identity
-
پژوهش حاضر باهدف استفاده از روش آماری فراتحلیل در راستای تحلیل نتایج پژوهش های انجام شده درزمینه رابطه میان میزان دین داری و گرایش به دموکراسی انجام شده است. به منظور انجام فراتحلیل، 30 تحقیق انجام شده در رابطه با این موضوع بررسی شدند و از این میان 17 پژوهش انجام شده بین سال های 1384 تا 1398 در زمینه رابطه بین میزان دینداری و گرایش به دموکراسی که در فصلنامه های معتبر علمی به چاپ رسیده اند انتخاب شدند. پژوهشهای مذکور با استفاده از روش پیمایشی در جوامع آماری متفاوت و مبتنی بر سنجه های پایا به انجام رسیده اند. در گام نخست ارزیابی پژوهش های منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس یافته ها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشتند. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر با به کارگیری نسخه دوم نرم مورد ارزیابی CMA افزار قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان دادند که اندازه اثر یا ضریب تاثیر میزان دینداری بر گرایش به دموکراسی (0.439) است که برحسب نظام تفسیری کوهن، در حد متوسطی ارزیابی می شود.میزان این تاثیر در بین شهروندان جامعه بیشتر از دانشجویان است و البته در مناطق مرکزی ایران این تاثیر بیشتر از سایر مناطق است، جامعه ایران در حال گذار از یک جامعه سنتی به جامعه مدرن است و این گذار مستلزم رعایت اسلوب ها و قواعد دموکراتیک در نظام سیاسی حکمرانی ایران است. به رسمیت شناختن تنوع اندیشگی در ایران پیش شرط گذار به دموکراسی و توسعه است و این مهم، در چارچوب نظمی اقتدارگرا امکان پذیر نیست.
کلید واژگان: دینداری, دموکراسی, فراتحلیل, سنخ دینی, اندازه اثرThe present research has been done with the aim of using meta-analytical statistical method in order to analyze the results of the researches conducted in the field of the relationship between the level of religiosity and tendency towards democracy. 30 researches conducted in relation to this subject were examined, and among them 17 researches conducted between 2014 and 2018 on the relationship between the level of religiosity and tendency towards democracy, which were published in authoritative scientific journals. were chosen. The mentioned researches have been carried out using the survey method in different statistical communities and based on reliable measures. In the first step of evaluating the selected studies, the assumptions of homogeneity and publication error were examined; Based on this, the findings indicate the heterogeneity of the effect size and the lack of publication bias of the studied studies. In the second step, the effect size coefficient was calculated using the second version of the CMA evaluation software. The obtained results showed that the effect size or the effect coefficient of religiosity on tendency to democracy is (0.439), which according to Cohen's interpretation system, is evaluated at a moderate level.The extent of this effect is greater among the citizens of the society than the students, and of course, in the central regions of Iran, this effect is greater than in other regions, the Iranian society is transitioning from a traditional society to a modern society, and this transition requires compliance with democratic rules and styles Iran's governance is political.
Keywords: Religiosity, Democracy, Meta-Analysis, Religious Identity, Effect Size -
با اینکه موضوع "مذهب" در آموزش عمومی، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، جایگاه آن در آموزش زبان انگلیسی، به عنوان زبان دوم، مدت ها مورد بحث بوده است. به تازگی، تاثیر باورهای مذهبی در حرفه آموزش زبان انگلیسی به یادگیرندگان غیرانگلیسی زبان به روشنی مشاهده شده است. با این وجود، با مرور ادبیات در حوزه آموزش زبان انگلیسی پی می بریم که مطالعات غالبا به بررسی ارتباطات بین مسیحیت و آموزش زبان انگلیسی پرداخته است. رابطه بین ادیان دیگر مانند اسلام و آموزش زبان انگلیسی بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه کیفی تلاشی است برای پر کردن این شکاف علمی. این تحقیق، با هدف بررسی رابطه دین مبین اسلام و شکل گیری هویت حرفه ای معلم های مسلمان زبان انگلیسی در ایران انجام گرفت. برای انجام این امر، تعداد ده معلم مسلمان به عنوان شرکت کنندگان در تحقیق به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. از این تعداد، شش نفر مرد و چهار نفر خانم بودند. با بهره گیری از مصاحبه های عمیق، به عنوان منبع اصلی جمع آوری داده ها و پیروی از اصول رویکرد تحلیل محتوای استنتاجی، این مطالعه نشان داد که اسلام به سه نحو مهم در هویت حرفه ای شرکت کنندگان مرتبط بوده است: : (1) تقویت آرامش روحی و ذهنی (2) بهبود رابطه معلم و دانش آموز و (3) تقویت ارزش های مذهبی دانش آموزان. در نهایت، پیامدهای نظری و آموزشی این مطالعه و همچنین جهت های تحقیقات آتی ارایه گردید.
کلید واژگان: اسلام, آموزش زبان انگلیسی, مسیحیت, هویت حرفه ای, هویت دینیRecently, the association between religious beliefs and English language teaching (ELT) has gained great attention. Yet, when reviewing the literature in ELT, it becomes clear that studies have been mainly concentrated on other religions such as Christianity. However, the relationship between Islam and English language education has remained considerably under-investigated. This qualitative multiple case study is an endeavour to address this scholarly gap. For this objective, ten male and female Iranian Muslim English language teachers, including six male and four female, in Iran were selected through purposeful sampling. This study aims to investigate the link between religion and construction of professional identity. By using in-depth interviews as the main source of data, and following the principles of an inductive content analysis approach, the study indicates that Islam influences the participants’ professional identity in three ways, namely: (1) increasing the teachers' wellbeing, (2) affecting their relationship with learners, and (3) providing them with a sense of duty to preserve the students’ religious values. Finally, theoretical and pedagogical implications as well as future research direction are presented.
Keywords: Christianity, English Language Teaching, Islam, Professional Identity, Religious Identity -
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت دینی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر جهرم پرداخته است. روش بهکار رفته در این پژوهش، پیمایش است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر جهرم می باشند که تعداد تقریبی آن ها در سال 1400 حدود 7000 نفر می باشد، که 375 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه است که برای تعیین اعتبار آن از روش اعتبار صوری و برای تعیین پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج توصیفی پژوهش، بیانگر آن هستند که میانگین نمره هویت دینی دانش آموزان در شهرجهرم در سطح متوسط به بالا است. یافته های تحلیلی پژوهش نشان می دهد فضای مجازی (کل) و هویت دینی (کل)رابطه معنادار دارند. فضای مجازی(کل) بر هویت احساسی و عملی دانش آموزان تاثیر دارد، اما رابطه فضای مجازی (کل) با هویت اعتقادی دانش آموزان معنادار نیست. در بین متغیرهای جمعیتی رابطه جنس، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، نوع مدارس، تحصیلات پدر، طبقه اجتماعی با هویت دینی دانش آموزان معنادار است. تبیین متغیر وابسته بر حسب مجموع متغیرهای مستقل، بیانگر آن است. متغیرهای هدف از فعالیت و مشارکت در فضای مجازی، فضای مجازی (کل)، نگرش نسبت به محتوای مطالب در فضای مجازی، طبقه اجتماعی، جنس، شغل مادر، رشته تحصیلی، شغل پدر، تحصیلات پدر به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده هویت دینی دانش آموزان هستند و قادرند 151/0 از تغییرات واریانس هویت دینی را تبیین کنند.
کلید واژگان: هویت دینی, فضای مجازی, شبکه های اجتماعی, دانش آموزان, جهرمThe present study aims at investigating the effect of using virtual social networks on the religious identity of high school students in Jahrom. The survey method was used in this research. The statistical population are whole male and female high school students in Jahrom, whose approximate numbers are about 7000 in the year 1400, of which 375 are selected as a sample by using multi-stage random sampling method. The research instrument is a questionnaire that has been used to determine its validity by face validity method and to determine its reliability by internal coordinated method by Cronbach's alpha method. The descriptive results revealed that the average score of students' religious identity in Jahrom was at moderate to high level. Analytical findings also showed that there was a significant relationship between cyberspace (total) and religious identity (total). Cyberspace (total) affects students' emotional and practical identity, but the relationship between cyberspace (total) and students' beliefs was not significant. Among the demographic variables, there was a significant relationship between gender, grade, field of study, type of schools, father's education, social class and students' religious identity. Explain the dependent variable in terms of the sum of independent variables. Target variables, activity and participation in cyberspace, cyberspace (total), attitude towards the contents in cyberspace, social class, gender, mother's job, field of study, father's job, father's education, are the strongest predictors of students' religious identity, respectively and these factors are able to explain 0.151 of the variance changes in religious identity.
Keywords: Religious Identity, Cyberspace, Social Networks, Students, Jahrom -
هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می شود، باقی می ماند و تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی، از نو شکل می گیرد. با توجه به تنوع منابع هویتی، می توان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد. هویت مدرن به ویژه در سال های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می دهد. هدف پژوهش حاضر، شناخت وضعیت هویت های دینی و مدرن به عنوان دو بعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تاثیرگذار بر این اشکال هویتی است. روش مطالعه حاضر، پیمایش و جمعیت آماری آن شامل کلیه زنان 18 تا 42 سال شهر اهواز در سال 1399 و حجم نمونه تحقیق 191 نفر است. نتایج نشان می دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. در تبیین هویت مدرن بر اساس هویت دینی و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.186 درصد از تغییرات هویت مدرن به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می شود، و هویت دینی با مقدار بتا 0.281-، بهترین پیشگوی هویت مدرن به شمار می رود. همچنین در تبیین هویت دینی بر اساس هویت مدرن و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.365 درصد از تغییرات هویت دینی به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می شود، و سرمایه اجتماعی با مقدار بتا 0.503، بهترین پیشگوی هویت دینی به شمار می رود.
کلید واژگان: هویت مدرن, هویت دینی, کاربری شبکه های اجتماعی, سرمایه اجتماعی, زنان, جوانانThe purpose of this study is to identify the status of religious and modern identities as two important dimensions of post-revolutionary generation identity and the relationship between these two aspects of identity and also to investigate the role of some factors affecting these forms of identity. The method of the present study is survey and its statistical population includes all women aged 18 to 42 years in Ahvaz in 1399 and the sample size is 191 people. The results show that the relationship between modern identity and religious identity is significantly reverse, meaning that by strengthening each, the other will be weakened. In explaining modern identity based on religious identity and other research variables, considering the value of coefficient (R2), it can be said that 0.186% of modern identity changes are explained by independent variables, and religious identity with a beta value of -0.281 is the best. It is considered a predictor of modern identity. Also, in explaining religious identity based on modern identity and other research variables, according to the coefficient value (R2), it can be said that 0.365% of the changes in religious identity are explained by independent variables, and social capital with a beta value of 0.503 is the best. It is considered a predictor of religious identity.
Keywords: Modern Identity, religious identity, Use of social networks, Social capital, Women, Youth -
هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نحوه بازنمایی و نشانه شناسی هویت دینی در انیمیشن های تلویزیونی است که در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال صورت گرفته است. جامعه آماری شامل انیمیشن های ایرانی است که در طول دهه های 80 و 90 با محوریت دین و مسایل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده است. نمونه گیری در این پژوهش به روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند انجام گرفت. در ادامه یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 80 با عنوان فرمانروایان مقدس (سلیمان نبی) و یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 90 با عنوان پیامبران (حضرت ابراهیم- آنش سرد) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابتدا با استفاده از الگوی کیت سلبی و ران کاودری به رمزگان فنی و تکنیکی سازنده این متون پرداخته شد و سپس برای ارایه تحلیلی جامع تر از الگوی روایی و نشانه شناسی بارت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازنمایی هویت دینی در انیمیشن فرمانروایان مقدس و پیامبران با جهت گیری، چارچوب بندی رسانه ای و کارکردهای ایدیولوژیک همراه است و در انیمیشن های مورد مطالعه ابعاد مختلفی از هویت دینی نظیر بعد اعتقادی، مناسکی، تجربه ای و پیامدی بازنمایی می شود.کلید واژگان: هویت دینی, بازنمایی, انیمیشن, نشانه شناسی, تحلیل روایتThe main purpose of this study is to study how to represent the dimensions of religious identity in television animations. This research is based on the approach of cultural studies and with emphasis on the theory of representation of Stuart Hall and the use of theories related to the field of religion, especially the theory of Glock and Stark. The statistical population includes Iranian animations that were produced and broadcast with a focus on religion and religious issues in the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran. In the methodology section, a combined model for text analysis is presented, which is a combination of the Keith Selby and Ron Cowdery and Roland Barthes models. The results of the research showed that in the animations studied, different dimensions of religious identity - ideological dimension with components such as belief in God, belief in prophecy, angels and demons, ritualistic dimension in the form of worship, praying and supplication, participation in religious rites and fasting, experimental dimension in the form of feeling fear of God after committing sin, seeking repentance and forgiveness, having peace in connection with God, asking God for help and consequential dimension based on components such as fighting against Taghut, inviting to worship, jihad in the way of God Peace-seeking, helping the poor, doing good and forbidding evil are represented.Keywords: religious identity, representation, animation, Semiotics, Media
-
یکی از اشکال خشونت علیه زنان که توسط افراد غریبه، در بیرون از محیط خانواده و در مکان های عمومی رخ می دهد، مزاحمت برای زنان است. بخش اعظم تحقیقات انجام شده داخلی در حوزه خشونت علیه زنان، به خشونت های خانگی اعمال شده توسط شوهران پرداخته اند و به موضوع مزاحمت های خیابانی و جنسی، توجه کمتری شده است. نظر به شیوع مزاحمت های خیابانی در برخی شهرهای کشور و آمار گسترده این پدیده در گزارش های محققان (و تا حدودی بزرگ نمایی آن) و نبود تحقیقی در سطح سیستمیک (کلان) در شهرهای ایران، هدف از انجام این پژوهش، مطالعه رابطه بین میزان مزاحمت های خیابانی با میزان دین داری و نوع مذهب در شهرهای کشور است. روش تحقیق روش تطبیقی درون کشوری است و از داده های پیمایش ملی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران که در 426 انجام یافته است، بهره برده است. تحقیق نشان داد: چهار شاخص میزان اقامه نماز، میزان باور به حضور خداوند، میزان داشتن مرجع تقلید و ناهمنوایی در شهرها بر میزان مزاحمت برای زنان اثرگذار هستند و همگی آنها تاثیر معکوسی بر مزاحمت دارند. برخورد با ناهمنوایی اجتماعی بر میزان مزاحمت برای زنان تاثیر کاهنده دارد. میانگین میزان مزاحمت برای زنان در شهرهای سنی نشین بالاتر از شهرهای شیعه نشین است. تاثیر هویت ایرانی و اسلامی در شهرهای کشور بر میزان مزاحمت برای زنان کاهنده و تاثیر هویت غربی بر میزان مزاحمت برای زنان افزاینده است. با افزایش میزان مزاحمت برای زنان در شهرها، عضویت در گروه های مذهبی (انجمن اسلامی، بسیج و هییت های مذهبی) بیشتر می گردد.
کلید واژگان: دین داری, ناهمنوایی, مزاحمت خیابانی, نوع مذهب, هویت دینی, عضویت در گروه های مذهبیSociological Review, Volume:30 Issue: 62, 2023, PP 139 -165Street harassment is a form of violence against women. Research has paid less attention to the issue of street and sexual harassment. Considering the lack of systematic research on the relationship between the levels of one’s religiosity and the odds of committing street harassment, the current study aims to fill this gap. Using the National Survey on Social, Cultural and Moral Status of the Iranian Society, the data of 426 cities are analyzed and compared to answer the research question. Results show that: one, religiosity has a negative effect on the chance of committing harassment; two, social inequality has a reducing effect on the level of harassment; three, the average chance of occurring harassment in Sunni cities is higher than Shiite cities; four, the Iranian and Islamic identity has a negative effect on the chance of committing harassment, while, the Western identity has a positive one; five, there is an association between the frequency of harassment and membership in religious groups.
Keywords: Religiosity, Heterogeneity, street harassment, type of religion, Religious identity, membership in religious groups -
مفهوم هویت دینی مفهومی است که امروز در اندیشه اجتماعی و سیاسی جوامع لیبرال مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس سوال اصلی پژوهش این است که نگاه اندیشمندان پسامدرن به هویت دینی چگونه است؟ در پاسخ، به تطور تفکر در برداشت از دین و هویت و ایجاد مفهوم هویت دینی در ارتباط تنگاتنگ با «من کیستم و به چه چیزی باور دارم» اشاره شده است. اندیشمندان، عینیت و ذهنیت را در ابعاد فرهنگی و اجتماعی هویت دینی مورد نظر قرار داده و شاخص های عاطفه، آگاهی، و تعهد را در نظر گرفته اند. به دلیل انتظام هم راه با انسجام خاص هویت دینی، فرآیندی دیدن، بقا، تداوم، و تقدم هویت دینی در کنار دیگر هویت های اجتماعی در نظر گرفته شده و آن چه نقطه مرکزی «سیاست هویت» است بروز گسترده اجتماعی هویت دینی است که می توان آن را دغدغه اصلی سیاست هویت دینی در میان اندیشمندان دانست. در نقد رویکرد اندیشمندان پسامدرن به نقص دیدگاه های کارکردگرایانه، نگاه پسینی و سطحی به هویت دینی و فقدان بررسی ماهیت ارزش های اجتماعی ادیان در پژوهش پرداخته شده است.
کلید واژگان: هویت دینی, سیاست هویت دینی, اندیشمندان پسامدرن, هویت, دینThe concept of religious identity is recently used in the social and political thought of liberal societies, and the main research question is how post-modern thinkers look at religious identity? In response, the evolution of thinking in the perception of religion and identity and the creation of the concept of religious identity in close connection with who I am and what I believe were discussed. Thinkers consider objectivity and subjectivity in cultural and social aspects of religious identity and consider indicators of affection, awareness and commitment. It is considered a process of seeing, survival, continuity and precedence of religious identity along with other social identities due to the regularity with the special coherence of religious identity, and what is the main concern of identity politics is the widespread social manifestation of religious identity, which can be called the concern of religious identity politics. known among thinkers. In criticizing the approach of post-modern thinkers, the shortcomings of functionalist views, the backward and superficial view of religious identity and the lack of examination of the nature of the social values of religions have been discussed in the research.
Keywords: Religious Identity, Religious Identity Politics, Postmodern Thinkers, identity, Religion -
ارزیابی و نقش هویت های دینی و ملی در هویت انقلابی دانش آموزان نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی برخوردار از هویتی انقلابی است که در نهادهای آن و به خصوص آموزشوپرورش ظهور مییابد. ارزیابی هویت دانشآموزان بر اساس ارزشهای انقلاب اسلامی و بررسی نقش هویت دینی و ملی در هویت انقلابی آنان، هدف این پژوهش است. روش این تحقیق آمیخته بوده و دو مرحله کیفی و کمی دارد؛ در مرحله اول، تحلیل محتوای ارزشهای انقلاب اسلامی از بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) و در مرحله دوم، ارزیابی هویت دانشآموزان بر اساس این ارزشها صورت گرفته است. ماهیت تحقیق در مرحله اول از نوع تحلیل محتوا بوده و با روش کتابخانهای انجام شده و ماهیت آن در مرحله دوم از نوع همبستگی و به روش پیمایشی بوده و ابزار این مرحله، پرسشنامه تعدیل شده غریب زاده و حسینپور (1398) میباشد. چهارچوب نظری این پژوهش منبعث از تطبیق نظریه جهتگیری هدف بلوم با ارزشهای برگرفتهشده از دیدگاههای مقام معظم رهبری است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم کشور و مشغول به تحصیل در سال 1398-1397 بودهاند. حجم نمونه، متشکل از1915 نفر بوده و نمونهگیری در ابتدا به روش در دسترس هدفمند و در گام دوم خوشهای تصادفی بوده است. نمونهگیری در پنج کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز صورت گرفته است. نتایج نشان میدهند که میانگین هر سه هویت از میانگین مفروض (5/2) بالاتر بوده اما هویتهای دینی و ملی از حد متوسط (3) بالاتر و هویت انقلابی از حد متوسط پایینتر است. همبستگی مثبت و معنیداری میان این سه هویت مشاهده میشود و نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که گرایشهای شناختی (β=0/012) و عاطفی (β=0/047) هویت دینی توانایی پیشبینی هویت انقلابی را ندارند بر اساس یافتههای حاصل، اگر شناخت از دین یا تعلق عاطفی نسبت به دین بیشتر باشد، نمیتوان گفت قطعا هویت انقلابی مطلوب است؛ اما اگر عمل نسبت به دین تحقق یابد، هویت انقلابی در سطح مطلوبی خواهد بود. همچنین هرچه شناخت نسبت به مسایل ملی افزایش مییابد، هویت انقلابی کاهش مییابد.
کلید واژگان: آموزش و پرورش, هویت دینی, هویت ملی, هویت انقلابیAfter the Islamic revolution, Iranian society has a revolutionary identity that emerges in its institutions, especially education. The purpose of this research is to evaluate the students' identity based on the values of the Islamic Revolution and investigate the role of religious and national identity in their revolutionary identity. The method of this research is mixed method and has two qualitative and quantitative stages; In the first stage, the analysis of the content of the values of the Islamic Revolution from the statements of Imam Khamenei and in the second stage, the evaluation of the students' identity based on these values has been done. The type of first stage is content analysis and informations collected by library method. The second stage is done by correlational survey method and the tool of this stage is the modified questionnaire of Gharibzadeh and Hosseinpour (2018). The theoretical framework of this research originates from the adaptation of Bloom's goal orientation theory with the values obtained from the views of the Supreme Leader. The statistical population were high school students who studying in 2017-2018. The sample size consists of 1915 people. The sampling method is purposefully available in the first stage and random cluster sampling in the second stage. The average of all three identities was higher than the assumed average (2.5), but religious and national identities were higher than the average (3) and revolutionary identities were lower than the average. There is a positive and significant correlation between these three identities and the results of regression analysis show that the cognitive (β = 0.012) and emotional (β = 0.047) tendencies of religious identity do not have the ability to predict revolutionary identity.Revolutionary identity and religious identity in cognitive and emotional tendencies are better than behavioral tendencies. If one knows more about religion or has an emotional attachment to religion, cannot say that revolutionary identity is certainly desirable; but if religion is actioned, the revolutionary identity will be at a desirable level. Also, as the awareness of national issues increases, the revolutionary identity decreases.
Keywords: Education System, Religious Identity, National Identity, Revolutionary Identity -
انقلاب اسلامی مبتنی بر فرهنگ ناب اسلامی پدید آمد و مسیر خود را در گام اول پیموده و به گام دوم رسیده است. فرهنگ ناب اسلامی خواهان سعادت نوع بشر است و سعادت نوع بشر نیز در گرو معنویت عمیق ناب می باشد. از این رو مقام معظم رهبری در توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید دارد. اما رسیدن به معنویت عمیق، نخست نیازمند شناخت شاخصه های معنویت است. لذا ضرورت دارد شاخصه های تعمیق معنویت در منظومه فکری مقام معظم رهبری به عنوان مصدر بیانیه گام دوم، مورد اکتشاف قرار گیرد. در منظومه فکری معظم له، معنویت در سه سطح خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی صورت می گیرد. پژوهش حاضر تلاشی است برای شناخت این شاخصه ها و به صورت استقرایی به اکتشاف مولفه های آن می پردازد. سپس اطلاعات به دست آمده را با روش کیفی داده کاوی بررسی نموده و به صورت توصیفی-تحلیلی بیان می نماید. چشم انداز این نوشتار نیز بررسی اکتشافی از شاخصه های شش توصیه دیگر معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب است.
کلید واژگان: معنویت, گام دوم انقلاب, منظومه فکری مقام معظم رهبری, خودسازی, جامعه پردازی, تمدن سازیThe Islamic revolution was based on the pure Islamic culture and has traveled its path in the first step and has reached the second step. The pure Islamic culture wants the happiness of mankind, and the happiness of mankind depends on deep and pure spirituality. Therefore, the Supreme Leader emphasizes it in the recommendations of the statement of the second step of the revolution. But to reach deep spirituality, first of all, it is necessary to know the characteristics of spirituality. Therefore, it is necessary to explore the indicators of deepening spirituality in the intellectual system of the Supreme Leader as the source of the statement of the second step. The present research is an attempt to know these indicators and explores its components in an inductive way. The research method of this article is qualitative and of the foundation data type, which has continued with the study of the Supreme Leader's intellectual system until reaching theoretical saturation, and discovery and inspection have been the tools of this observation and study in terms of reliability and validity. The perspective of this article is an exploratory examination of the six other recommendations of His Holiness in the statement of the second step of the revolution. In its first step, the Islamic revolution established the Islamic system and continues its path towards the new Islamic civilization and is a claimant for the happiness of mankind. Therefore, the above combination is the spiritual civilization that is headed towards him and the three dimensions of self-improvement (perfect man, waiting man, spiritual man), socialization (revolutionary system, preparation for emergence, utopia) and civilization (new Islamic civilization, It considers the single nation, the rule of religion and morality) with the stated components.
Keywords: Education System, Religious Identity, National Identity, RevolutionaryIdentity -
فرهنگ مقاومت و پایداری، جهاد و شهادت از عناصر فرهنگ انقلاب اسلامی ایران است که کارآمدترین و شورانگیزترین پدیده ها را در عرصه دفاع مقدس و در صحنه های بین المللی و مدیریت جامعه، به جهانیان نشان داده است. تحلیل فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان هویت فرهنگی جامعه ایران، از این حیث دارای اهمیت است که استکبار جهانی با ابزارهای فرهنگی و اقتصادی همواره درصدد استحاله و شبیخون فرهنگی جامعه اسلامی است. این پژوهش باهدف تحلیل فرهنگ ایثار و شهادت در وصیتنامههای شهدای دفاع مقدس انجام شده است. روش پژوهش، پدیدار شناسی است که واحدهای معنایی و مفاهیم عمده، از طریق تکنیک کولایزی با استفاده از نرم افزار مکس کیودا کشف شده است. جامعه آماری شامل کلیه شهدای دفاع مقدس شهرستان خلخال می باشد که براساس اعلام اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خلخال357 نفر می باشند. روش نمونه گیری از نوع هدفمند بوده که تعداد46 وصیت نامه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد؛ شهدای گرانقدر در وصیت نامه هایشان تعداد46 مفهوم را در رابطه با فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرده اند که با فرمول بندی مفاهیم کشف شده سه خوشه موضوعی استخراج شد که عبارتند از ؛1- فرصت های تقویت فرهنگ ایثار و شهادت، 2- آسیب های تقویت فرهنگ ایثار و شهادت، 3- راهکار های تقویت فرهنگ ایثار و شهادت.
کلید واژگان: شهید, فرهنگ ایثار و شهادت, دفاع مقدس, وصیت نامهAfter the Islamic revolution, Iranian society has a revolutionary identity that emerges in its institutions, especially education. The purpose of this research is to evaluate the students' identity based on the values of the Islamic Revolution and investigate the role of religious and national identity in their revolutionary identity. The method of this research is mixed method and has two qualitative and quantitative stages; In the first stage, the analysis of the content of the values of the Islamic Revolution from the statements of Imam Khamenei and in the second stage, the evaluation of the students' identity based on these values has been done. The type of first stage is content analysis and informations collected by library method. The second stage is done by correlational survey method and the tool of this stage is the modified questionnaire of Gharibzadeh and Hosseinpour (2018). The theoretical framework of this research originates from the adaptation of Bloom's goal orientation theory with the values obtained from the views of the Supreme Leader. The statistical population were high school students who studying in 2017-2018. The sample size consists of 1915 people. The sampling method is purposefully available in the first stage and random cluster sampling in the second stage. The average of all three identities was higher than the assumed average (2.5), but religious and national identities were higher than the average (3) and revolutionary identities were lower than the average. There is a positive and significant correlation between these three identities and the results of regression analysis show that the cognitive (β = 0.012) and emotional (β = 0.047) tendencies of religious identity do not have the ability to predict revolutionary identity.Revolutionary identity and religious identity in cognitive and emotional tendencies are better than behavioral tendencies. If one knows more about religion or has an emotional attachment to religion, cannot say that revolutionary identity is certainly desirable; but if religion is actioned, the revolutionary identity will be at a desirable level. Also, as the awareness of national issues increases, the revolutionary identity decreases.
Keywords: Education System, Religious Identity, National Identity, RevolutionaryIdentity -
به رغم اینکه می توان مدعی شد نابرابری، فاصله و طردشدگی اجتماعی همواره در جوامع وجود داشته است، نمی توان از تامل در چرایی، چگونگی و پیامدهای آن برای گروه های مختلف و نظام های اجتماعی دارای تنوع و تکثر امروز، چشم پوشی کرد. پژوهش حاضر باهدف تبیین رابطه هویت مذهبی و احساس طرد اجتماعی با در نظر گرفتن متغیر واسط فاصله اجتماعی در میان دو گروه دانشجویان شیعه و سنی انجام شده است. نمونه آماری شامل 279 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم اجتماعی سه دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی است که دانشجویان سنی به شیوه گلوله برفی و دانشجویان شیعه به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. یافته ها حاکی از آن است که مقدار میانگین شاخص های احساس طرد اجتماعی، فاصله اجتماعی و هویت مذهبی در میان دانشجویان سنی بیش از دانشجویان شیعه می باشد. همچنین، بین میزان هویت مذهبی با احساس طرد اجتماعی و بین فاصله اجتماعی با احساس طرد اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیری بیانگر آن است که متغیرهای واردشده به معادله توانسته اند بخش قابل توجهی از واریانس تغییرات مربوط به متغیر وابسته را تبیین نمایند. نتایج تحلیل مسیر نیز حاکی از آن است که متغیرهای هویت مذهبی، قومیت و فاصله اجتماعی با احساس طرد اجتماعی رابطه دارند.کلید واژگان: هویت مذهبی, فاصله اجتماعی, احساس طرد اجتماعی, شیعه, سنی, دانشجویانEven though it can be argued that inequality, distance, and social exclusion have always existed across societies, one can not ignore reflecting on the reason why and how it is created together with its consequences for today’s various groups and social systems. The aim of this study is to explain the relationship between religious identity and the feeling of social exclusion by considering the mediating variable of social distance between two groups of Shiite and Sunni students. The statistical sample includes 279 graduate students of the faculties of social sciences in the three universities of Allameh Tabataba’i, Tehran and Beheshti, in which Sunni and Shiite students were chosen through snowball method and random selection, respectively. The findings indicate that the mean values of feelings of social exclusion, social distance and religious identity among Sunni students are higher than Shiite ones. Also, there is a direct relationship between the level of religious identity and the feeling of social exclusion, and the same is true for social distance and the feeling of social exclusion. Multivariate regression analysis reveals that the variables included in the equation have been able to explain a significant part of the variance of the changes related to the dependent variable. The results of path analysis also demonstrate that the variables of religious identity, ethnicity and social distance are related to the feeling of social exclusion.Keywords: Religious Identity, Social Distance, Social exclusion, Shiite, Sunni, students
-
زمینه و هدف :
در عصر جهانی شدن، هویت دینی در ابعاد مختلف شناختی، احساسی و تجربی با چالش ها و تحولاتی روبه رو شده است. به همین روش، دختران در جهان امروز مدام به بازاندیشی در هویت دینی خود می پردازند و در این بازاندیشی، منابع مختلف اجتماعی نقش آفرینی می کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هویت دینی دختران نوجوان شهر کرمان می پردازد.
روش و داده ها:
از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استاندارد جهت جمع آوری داده ها استفاده شد و تعداد 390 نفر از جامعه آماری دختران نوجوان شهر کرمان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.
یافته هانتایج بیانگر رابطه مثبت و معنی دار بین متغیر های مستقل استفاده از رسانه داخلی، سبک زندگی علمی، سبک زندگی هنری، حمایت مشورتی، سبک زندگی ورزشی و سرمایه اجتماعی با متغیر وابسته پایبندی به هویت دینی دختران نوجوان است. همچنین، رابطه منفی و معنی داری بین استفاده از رسانه خارجی، سبک زندگی اینترنتی، شبکه مجازی، فراغت جدید و سرمایه فرهنگی با پایبندی به هویت دینی دختران نوجوان وجود دارد.
بحث و نتیجه گیریمدل رگرسیونی به ترتیب با شش متغیر رسانه خارجی، سبک زندگی علمی، سرمایه فرهنگی، سبک زندگی هنری، سبک زندگی اینترنتی و سرمایه اجتماعی، توانسته است 32 درصد از تغییرات متغیر پایبندی به هویت دینی در دختران را تبیین کند. بنابراین، سبک زندگی جدید، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی در ایجاد هویت دینی دختران نوجوان نقش به سزایی دارند.
پیام اصلی:
در جامعه معاصر، هویت دینی دختران نوجوان محصول شبکه روابط اجتماعی، فضای رسانه ای و سبک های زندگی مدرن است. از آنجایی که پایه های اساسی شکل گیری هویت از سنین پایین به خصوص نوجوانی شروع می شود، رویکرد جذب اجتماع محور همراه با فرهنگ سازی در گروه های نخستین و تقویت برنامه های فرهنگی و رسانه ای جهت مدیریت تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی مفید می باشد.
کلید واژگان: هویت دینی, فرهنگ, سبک زندگی, دختران, سرمایه اجتماعیBackground and AimIn the era of globalization, religious identity has faced challenges and developments in various cognitive, emotional and experimental dimensions. Girls in today's world are constantly rethinking their religious identity, and various social sources play a role in this rethinking. Thus, the present research examines the social factors influencing the religious identity of teenage girls in Kerman city.
Methods and Data:
In this research, the survey method and standard questionnaire tools were used to collect data. 390 people from the statistical population of teenage girls in Kerman were selected by multi-stage random sampling.
FindingsThe results show a positive and significant relationship between the independent variables (domestic media, scientific lifestyle, artistic lifestyle, advisory support, sports lifestyle, and social capital) and the dependent variable (adherence to the religious identity of adolescent girls). There is also a significant negative relationship between the use of foreign media, Internet lifestyle, new leisure types, virtual network, and cultural capital and adherence to the religious identity of adolescent girls.
ConclusionThe regression model with six variables of the foreign media, scientific lifestyle, cultural capital, artistic lifestyle, Internet lifestyle, and social capital, respectively, explained 32% of the variable of adherence to religious identity in girls. Finally, it can be said that a new lifestyle, social capital, and cultural capital play an important role in adhering to the sacred character of adolescent girls.
Key Message:
In contemporary society, the religious identity of teenage girls is a product of the network of social relations, media space, and modern lifestyles. Since the basic foundations of identity formation start from a lower age, especially adolescence, the approach of community-oriented recruitment along with cultivation in the first groups and strengthening cultural and media programs to manage inevitable social changes is useful.
Keywords: Social capital, culture, lifestyle, Adolescent girls, Religious identity -
پژوهش حاضر با هدف نقش شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی انجام گرفت. به عبارت دیگر مسیله اصلی مقاله نقش شبکه های اجتماعی بر تغییرات و جهت گیری های فرهنگی و بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی است. برای دست یافتن به این مهم با رجوع به آراء گربنر، نظریات اجتماعی رسانه به عنوان چارچوب نظری انتخاب شد. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه جوانان 18 تا 29 ساله شهر های تهران، اردبیل، گرگان، شیراز و کرمانشاه در سال 1398 بودند. روش نمونه گیری به شیوه خوشه ای مرحله ای بود و تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بینش دینی، مدت زمان عضویت در شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در گرایش دینی، مشارکت و فعال بودن شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در ارزش دینی، رفتار دینی و هویت دینی در میان جوانان ایرانی تاثیر معنادار دارد. بنابراین، شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی نقش دارد. به دیگر بیان به تاسی از نظریات کاشت و نظریات اجتماعی می توان مدعی شد که هر چه میزان استفاده و مدت زمان عضویت در شبکه های اجتماعی افزایش یابد، احتمال تاثیرپذیری کاربر بیشتر است.
کلید واژگان: شبکه های مجازی, تلفن همراه, فرهنگ دینی, جوانان, هویت دینیThe aim of the present study was to investigate the role of mobile networks based on mobile phones in reproducing the dimensions of religious culture among the young people in Iran. In other words, the main issue of the article is the role of social networks on cultural changes and orientations and the reproduction of the dimensions of religious culture among Iranian youth. To do this, Based on Gerbner's views, media social theories were selected as a theoretical framework. The type of research is applied in terms of purpose and survey in terms of implementation. The population of the study was 18-29 year old youths in Tehran, Ardabil, Gorgan, Shiraz and Kermanshah in 2019. The sampling method was cluster sampling and the sample number was 384. To analyze the data, using Amos software, Path analysis and factor analysis were used. The results showed that the use of mobile-based virtual networks in religious insight, duration of membership in mobile-based networks in religious orientation, participation and activation of mobile-based virtual networks in religious value, religious behavior and religious identity are significantly affected among Iranian youth. Therefore, mobile-based virtual networks play an important role in reproducing religious culture among Iranian youths. In other words, taken from Planting theories and social theories it can be claimed that the more the amount of use and duration of membership in social networks, the more the probability of effect on the user.
Keywords: virtual networks, Cell-Phone, Youth, Religious insights, religious identity -
هویت دینی به معنای احساس تعهد به دین؛ تعلق به جامعه دینی و تعلق به امتی که به آن دین پایبند هستند تعریف می شود و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد تحکیم و انسجام اجتماعی به شمار می رود. با توجه به اهمیت موضوع هویت دینی، براین مبنا تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل موثر در شکل گیری هویت دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بروجرد انجام گرفت. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه این شهر می باشد. برای محاسبه حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعداد 383 نفر انتخاب و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. ابزار تحقیق مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که بین عوامل جامعه شناختی(فرهنگ دینی خانواده، محیط آموزشی، مذهبی بودن گروه هم سالان، استفاده از اینترنت و استفاده از ماهواره) با شکل گیری هویت دینی مورد دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بروجرد رابطه معناداری وجود دارد .کلید واژگان: عوامل جامعه شناختی, هویت دینی, دانش آموزان, دخترReligious identity means a sense of commitment to religion; Belonging to a religious community and belonging to a nation to which they adhere is defined and is considered as one of the most important factors in creating social consolidation and cohesion. Due to the importance of the issue of religious identity, on this basis, the present study was conducted with the aim of sociological study of the factors affecting the formation of religious identity of female high school students in Boroujerd. The statistical population is all female high school students in this city. To calculate the sample size, 383 people were selected through Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method was used. The research tool used was a researcher-made questionnaire. Data analysis was used at two levels of descriptive statistics and inferential statistics. There is a significant relationship between a high school girl in Boroujerd.Keywords: Sociological factors, Religious Identity, Students, Girl
-
مقوله هویت در بسیاری از کشورها از جمله ایران، مقوله واحدی نیست و متاثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آن ها با یکدیگر موجب نگرانی هایی شده است؛ از این روی، به تناسب پدیده هایی که انسان از طریق آن ها خود را می شناسد و به دیگران می شناساند، می توان هویت داشت. از هویت می توان به عنوان پسوند پدیده هایی چون فرهنگ، قومیت، ملیت، دین، محل سکونت، ایل، طایفه و نظایر آن استفاده کرد. این پژوهش به منظور بررسی نسبت هویت قومی با ابعاد هویتی در میان دانش آموزان شهر زاهدان انجام شده است. نمونه پژوهش را تعداد 400 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل در شهر زاهدان تشکیل می دهند که داده های آن از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشانگر آن است که بین هویت قومی و ابعاد آن یعنی هویت ملی و هویت دینی و هویت جهانی رابطه معناداری وجود دارد البته این رابطه مثبت و مستقیم است و همچنین هویت دینی بیشترین رابطه را دارد و پس از آن هویت ملی کمترین رابطه را نیزبا هویت جهانی دارد. پسران در این مطالعه از سطح بالاتری نسبت به دختران در دارا بودن هویت های مذکور قرار دارند. از نکات اصلی در بررسی هویت در منطقه سیستان و بلوچستان توجه به مسیله حاشیه بودن است حاشیه بودن چنان بر هویت مردمان آن منطقه تاثیرگذار است که تصور از این هویت بدون توجه به لایه های متعدد حاشیه بودن ممکن نخواهد بود با توجه به یافته های پژوهش هویت دینی از سایر عوامل در تبیین هویت قومی تاثیرگذارتر است و در اصل مهم ترین عامل تبیین کننده هویت قومی است و دو عامل قومیت و مذهب به عنوان تفاوت های جدی قوم بلوچ و منطقه سیستان و بلوچستان از مابقی کشور می باشد همانطور که چارچوب نظری پژوهش تبیین می کند هویت دانش آموزان منطقه سیستان و بلوچستان تحت تاثیر ساخت های اجتماعی، فرهنگی می باشد.
کلید واژگان: هویت قومی, هویت دینی, هویت ملی, هویت جهانی, دانش آموزان, جنسیتSociological Review, Volume:29 Issue: 60, 2022, PP 429 -457The present study was conducted to investigate the ratio of ethnic identity to identity dimensions among students in Zahedan, Iran. The sample of the study consisted of 400 male and female students studying in Zahedan. The data were collected through questionnaire. The data analysis has been performed by SPSS software and we have used descriptive statistics, such as cross-table, and inferential statistics, correlation coefficient, and two-variable and multivariable regression analysis and also path analysis techniques. In this study, symbolic interactionism was used to illustrate the relationship between ethnic identity and other dimensions of identity. Considering the theory itself, it can be shown that identity is social in its nature and subject-matter; accordingly, ethnic identity and identity dimensions can be adequately explained. The findings indicate that there is a significant relationship between ethnic identity and its dimensions, namely national identity, religious identity, and global identity. This relationship is indeed positive and direct, and also religious identity has the highest relationship, followed by national identity, and global identity has the least relationship. In this study, boys had higher levels in having the above-mentioned identities than girls.
Keywords: Ethnic Identity, Religious identity, National Identity, Global identity, students, gender -
مقدمه
هویت، موجودیت و به عبارتی سرمایه معنوی جوامع بشری مبتنی بر شیون مختلف هر جامعه ، ترسیم می گردد. درهمین راستا ، آموزه های شریعت اسلام که منبع غنی ترین مولفه های هویتی و مطابق با فطرت انسان هاست؛ خانواده را در جایگاه بسیار والایی ترسیم نموده و تحت عنوان ایمن ترین پناهگاه انسان و شایسته ترین کانون برای نیل وی به کمال می داند.
هدفپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزه های فقه خانواده بر هویت دینی زوجین، از طریق ایجاد ارتباط میان متغیر های واکنش مخاطبین، سطح ادراکات و هویت دینی صورت گرفته است.
روشروش اتخاذ شده در این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی که شامل آزمون همبستگی پیرسن بوده استفاده شده است. ابزار اندازه گیری در این جستار پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی مورد قبول و در سه محور واکنش مخاطبین، سطح ادراکات و بهبود رفتار بوده است که میان 143 نفر از مخاطبین حاضر (خانواده کارکنان نیروی انتظامی استان چهلرمحال و بختیاری) در کارگاه های آموزشی که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند توزیع گردید.
یافته هانتایج تحقیق موصوف نشان داد ارتباط عمیقی میان واکنش مخاطبین (خانواده ها) از آموزش های دریافت شده با ارتقاء سطح معلومات ایشان با رویکرد فقهی- حقوقی وجود دارد از سوی دیگر میان تعالی سطح ادراکات با محوریت هویت دینی فراگیران همبستگی مثبتی وجود دارد؛ به طوری که می توان گفت آموزش های مذکور اثر بسزایی بر هویت دینی مخاطبین ایجاد نموده است.
کلید واژگان: آموزش, فقه, خانواده, هویت دینیIntroductionThe identity, existence and in other words the spiritual capital of human societies are drawn based on the different aspects of each society. In this regard, the teachings of Islamic law, which are the source of the richest components of identity and in accordance with human nature; He describes the family in a very high position and considers it as the safest shelter for human beings and the most worthy center for achieving it.
ObjectiveThe aim of this study was to determine the effectiveness of family jurisprudence teachings on the religious identity of couples, by establishing a relationship between the variables of audience reaction, level of perceptions and religious identity.
MethodThe method adopted in this study is descriptive-correlation and inferential statistics including Pearson correlation test were used to analyze the data. The measurement tool in this paper was a researcher-made questionnaire with accepted validity and reliability and in three areas of audience response, level of perceptions and behavior improvement, which was among 143 respondents (families of police officers in Chehelrmahal and Bakhtiari province) in training workshops. Which were randomly selected and distributed.
FindingsThe results of this study showed that there is a deep relationship between the reaction of the audience (families) from the education received and improving their knowledge with a jurisprudential-legal approach. On the other hand, there is a positive correlation between the level of perceptions ; So that it can be said that the mentioned trainings have had a significant effect on the religious identity of the audience.
Keywords: education, jurisprudence, family, religious identity -
این پژوهش به منظور مطالعه تحلیل عوامل فرهنگی - هویتی موثر در گرایش به تغییر نام افراد در مراجعین به اداره ثبت احوال (مطالعه موردی 6 شهر در استان خوزستان) انجام شده است. نام و نام گزینی وسیله ای است برای شناسایی هویت انسان و جزء فرهنگ یک جامعه محسوب می شود. این پدیده در بین جوامع بشری چه جوامع ابتدایی و مدرن وجود داشته است. ایده اصلی تحقیق از نظریه آنتونی گیدنز استخراج و عوامل فرهنگی و هویتی را در تغییر نام موثر دانسته است. در این تحقیق جمعیت آماری متقاضیان تعویض نام در استان خوزستان در سال جاری که تعداد آنها 9035 نفر بوده مراجعه نموده، در میان این تعداد جمعیت مراجعه کننده تعداد 396 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان جمعیت نمونه مورد مطالعه انتخاب شده اند. شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. روش انجام این پژوهش مبتنی بر پیمایش، و تکنیک گردآوری داده ها مبتنی بر پرسشنامه بوده است. نتایج یافته ها نشان داده است که هر چه میزان هویت و عوامل فرهنگی قوی تر باشند به همان میزان در گرایش به تغییر نام تاثیرگذار خواهند بود. شاخص وسایل ارتباط جمعی، هویت فردی، اعتقادات و باورها و هویت قومی بیش ترین همبستگی را در گرایش به تغییر نام نشان داده است.
کلید واژگان: گرایش به تغییر نام, هویت قومی, هویت مذهبی, هویت فردی, اعتقادات و باورهاThis study was conducted to study the analysis of cultural-identity factors affecting the tendency to change the name of individuals in clients of the Civil Registry Office (Case study of 6 cities in Khuzestan province). Name and choice of naming is a means to identify human identity and is part of the culture of a society. This phenomenon has existed among human societies, both primitive and modern societies. The main idea of the research is derived from Anthony Giddens's theory and cultural and identity factors are considered to be effective in changing the name. In this study, the statistical population of name change applicants in Khuzestan province this year, whose number was 9035 people, among this number, 396 people were selected using the Cochran's formula as the sample population. The sampling method is randomly selected cluster. The method of this research was based on survey and the data collection technique was based on a questionnaire. The results show that the stronger the identity and cultural factors, the more effective they will be in the tendency to change the name. The index of mass media, individual identity, beliefs and ethnic identity has
Keywords: Tendency to Rename, Ethnic identity, religious identity, individual identity, Beliefs, Belief -
با توجه به افزایش پژوهش های اجتماعی و وجود نتایج متناقض در باب تاثیر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر هویت، پژوهش حاضر درصدد بررسی مطالعات صورت گرفته در ایران با این موضوع، به منظور غلبه بر آشفتگی و نتایج متناقض بوده است. روش پژوهش مقاله حاضر، فراتحلیل بوده و جامعه آماری آن را، همه پژوهش هایی تشکیل داده اند که از سال 1380 تا پایان شش ماهه اول سال 1399، با موضوع تاثیر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر هویت منتشر شده اند. از این رو، در نهایت 74 پژوهش انتخاب و با نرم افزار CMA2 تحلیل شده اند. نتایج مرور نظامند پژوهش ها نشان داد که تاکنون شاخص های هویت دینی، هویت ملی، هویت فرهنگی، هویت قومی، هویت اجتماعی، هویت جنسیتی و هویت زبانی در این حوزه بررسی شده اند. نتایج فراتحلیل حاکی از آن است شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، از یک سو موجب تقویت هویت قومی در بین اقوام ایرانی شده اند و از سوی دیگر، زمینه های تضعیف هویت دینی، اجتماعی، ملی و فرهنگی ایرانیان را پدید آورده اند. بر این اساس، هویت دینی و هویت قومی بیشترین تاثیر را از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پذیرفته اند.
کلید واژگان: آسیب شناسی, شبکه های ماهواره ای, هویت دینی, هویت قومی, فراتحلیلConsidering the increase of social researches and the existence of contradictory results on the effect of Persian language satellite channels on identity, this research seeks to study such articles in order to find a common explanation among the contradictory results. The research conducted by meta-analysis method. The statistical population consists of all studies that have been published from 2001 to the end of the first six months of 2020 on the impact of Persian-language satellite channels on identity, then 74 studies were selected and analyzed by CMA2 software. The results showed that those articles studied the indicators of religious, national, cultural, ethnic, social, gender, and linguistic identity. According to the results of meta-analysis, Persian-language channels, on the one hand, have strengthened the ethnic identity among the Iranian ethnic groups and, on the other hand, have created grounds for weakening the religious, social, national and cultural identity of Iranians.
Keywords: pathology, Satellite Channels, Religious Identity, ethnic identity, meta-analysis -
هویت یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشری است. انسان ها به محض شناخت خود به طور مستقیم در مواجهه با این موضوع قرار می گیرند اما نکته حایز توجه، تاثیرات وضعیت محیطی بر تغییرات هویتی است. عوامل مختلفی بر تقویت و تضعیف هویت های جمعی تاثیر دارند. شناخت این عوامل و سنجش وضعیت آن در سطح جامعه علاوه بر این که می تواند زمینه ساز پیش بینی وضعیت آینده ارزش های جمعی شود، سیاستگذاری هویتی را در مسیر دقیق تر و صحیح تری قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هویت مدرن براساس هویت ملی، قومی و دینی انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ایی 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هویت ملی و اجتماعی سلگی و همکاران بود. جهت تحلیل داده ها از روش همبستگی و رگرسیون همزمان استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-25انجام شد. نتایج نشان داد که هویت ملی، قومی و دینی همبستگی مثبت و معناداری با هویت مدرن دارند همچنین هویت ملی، دینی و قومی توان پیش بینی هویت مدرن را دارند. بنابراین می توان گفت که هویت مدرن رقیبی برای هویت ملی، دینی و قومی به شمار نمی آید.
کلید واژگان: هویت جهانی, هویت ملی, هویت دینی, هویت قومی, دانشجویانIdentity is one of the most basic human needs. Humans are directly confronted with this issue as soon as they become aware of it, but the important point is the effects of the environmental situation on identity changes. Various factors affect the strengthening and weakening of collective identities. Recognizing these factors and measuring their status at the community level, in addition to being able to predict the future state of collective values, puts identity policy on a more precise and correct path. The present study aimed to predict modern identity based on national, ethnic and religious identity. The research community included all students of Tehran universities who were selected as a sample using 400 multi-stage cluster sampling method. The instrument used in the present study was the National and Social Identity Questionnaire of Solgi et al. Simultaneous correlation and regression were used to analyze the data. Data analysis was performed using SPSS-25 software. The results showed that national, ethnic and religious identities have a positive and significant correlation with modern identities and also national, religious and ethnic identities have the ability to predict modern identities. Therefore, it can be said that modern identity is not a competitor for national, religious and ethnic identity.
Keywords: modern identity, National Identity, Religious Identity, Ethnic identity, Students
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.