به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Inscription » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Inscription » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید حسن قاضوی*، محمدمهدی سلمانپور، محمداسماعیل اسمعیلی جلودار

    مقابر مذهبی، به خصوص حرم ‏های امامزادگان، از دیرباز مورد احترام مسلمانان و به‏ویژه شیعیان قرار داشته است. در حکومت‏های شیعی مذهب، این ارادت و توجه بیشتر بود. آثاری که با توجه به اقبال مردم منطقه به آن می ‏توانست چون رسانه ه‏ای در تبلیغ باورهای حاکمان سیاسی وقت نیز ایفای نقش کند. حکومت آل بویه، به عنوان اولین حکومت فراگیر و نیرومند شیعیان در قرن 4 و 5 ق، به این گونه بناها عنایت داشت و در متون تاریخی به مواردی از توجه ویژه آنان در این باره یاد شده و در کنار آن برخی آثار مذهبی باستان شناختی از آن دوران نیز به همین امر گواهی می‏دهد. امامزاده حمزه دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، در منطقه باستانی ارجان، از بناهای کهن باقی مانده از صدر اسلام است و در چوبی آن، که اکنون به شماره 3292 در موزه ملی ایران نگهداری می‏شود، حاوی پیام ‏های مذهبی ویژه‏ای است.پیش از این، برخی از محققان به شاخصه‏ های بصری یا توصیف کتیبه‏ های این در توجه نموده ‏اند، اما به تحلیل مضامین و پیام‏ ها در آن چندان عنایتی نداشته‏ اند. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش می ‏پردازد که در کتیبه‏ های این در کهن از چه مضامینی بهره برده شده و آن مضامین و پیام‏ ها در باورهای شیعی چه جایگاهی دارند؟ بیان اهمیت ویژه این اثر و توجه به نکاتی ویژه در مستندسازی برخی ادعیه معروف شیعی از دیگر مطالبی است که در این پژوهش به آن توجه شده است. نتایج اولیه این پژوهش نشان داد که این اثر علاوه بر منظر زیبایی‏ شناختی و شاخصه‏ های بصری ارزشمند، از لحاظ مضامین و محتوای خود اثری ویژه بوده و در اعتبارسنجی برخی از منابع مکتوب دست اول شیعی کارآیی دارد. مضامین و محتوای کتیبه‏ ها نیز از لحاظ اجتماعی بازگوی وضعیت سیاسی و فرهنگی شیعیان وقت و حضور توانمند مذهب امامی در آن منطقه است.

    کلید واژگان: درب چوبی, تشیع, امامزاده حمزه, آل بویه, کتیبه}
    Seyyed Hasan Ghazavi *, Mohammadmehdi Salmanpour, Mohammadesmaeil Esmaeili Jelodar
    Introduction

    The southwestern regions of Iran have been receptive to Shiism since the first decades of the rise of Islam. The presence of many companions of great imams who came from that area or lived in those areas at the same time, as well as many Sadats who migrated to those areas at the beginning of Islam, is clear proof of this. After their death, the graves of these Sadats were a refuge for the people of faith and became a shrine (Imamzadeh), which the people and the Shia/Shiite governments of that time tried to honor.From the beginning of the fourth century, these regions were under the control of the powerful Shiite Al-e-Buyeh government for a period of more than one hundred and twenty years. Imamzadeh Hamzeh in Dehdasht city of Kohkiloyeh and Boyerahmad province is one of these works. This building is one of the oldest buildings in the region with its unique wooden door. This wooden door is available in the Islamic section of the National Museum of Iran under number 3292, and the place of its discovery is Behbahan. Some researchers, considering its dimensions and historical studies, consider this door the same as the lost door of Imamzade Hamzeh Dehdasht.   This door was removed about eighty years ago in the twenties by the person who was the head of the Behbehan Culture office and moved to Behbehban and then was transferred to Tehran and the Museum of Ancient Iran.

    Research method, approach, and purpose

    The method of collecting information in this research was a library (reading texts) and examining museum objects. The research method is descriptive and analytical with a historical approach. The purpose of the current research is a comprehensive analysis along with the examination of the themes and messages engraved on this historical door, which socially recounts the political and cultural conditions of the Shiites at the time and the powerful presence of the Shia/Shiite religion in that region, as well as the correct reading of the inscriptions on the door and its subtleties and historical points of this religion.Background Research:With the study done about the background of the subject of this research in written and oral sources, including (Arabic and Persian) in the first centuries of Islam, no independent article was found, only two articles are available in this regard as described below:First: an article entitled "The history and visual characteristics of the decorations on the woodwork door of the Imamzadeh of Hamzah Dehdasht from the Al Boyeh period (preserved in the National Museum of Iran)" which was published by Mahsa Tendro, Mohammad Khazaei, and Seyed Abu Torab Ahmed Panah in the Journal of Islamic Art Studies (Tandro and others, 2020).Second: The article "Comparative study of the design and decorative structure of the Kufic inscriptions of the Al Boyeh period (a wooden door in the National Museum of Iran and the wooden slabs of Astan Imam Ali (a.s.) in the Arab Museum of Cairo)" written by Mahsa Tundro, Mohammad Khazaei in two quarterly journals The artificial arts of Iran have been published (Tandro and Khazaei, 1400). Khazaei is the first person who paid attention to the same dimensions of the door in the museum and the entrance of Imamzadeh and a few years ago, he considered the door in the museum as the missing door of Imamzadeh. Also, the research of Mrs. Mehrangiz Karmi Mehraban (2013) has been devoted to introducing the buildings of Dehdasht city and investigating their architecture. Abdullah Quchani (1987) also referred to this door in an article entitled "Research on the wooden inscriptions of Iran" and reread parts of its inscriptions, but did not read the inscriptions related to the historical part. Finally, Qobad Kianmehr (2013) briefly mentioned this door in his doctoral dissertation and introduced it as one of the works related to the fifth-century AH.

    Research findings

    The wooden door attributed to Imamzade Seyyed Hamzeh Dehdasht, with its heritage and artistic value, has two hinges, each consisting of two squares at the top and bottom and a rectangle in the middle. Among each rectangular shape on the sides of the door, there are five geometric shapes, two circles at the top and bottom and a rhombus in the middle.The dimensions of this door are 196 x 110 cm. (Tandro, Khazaei and Ahmad Panah, 2020: 116). Its religious inscriptions are verses from the Holy Qur'an (Surah Mubarakah Yas), a prayer from the Sahifa Sajjadiyeh, and the prayer "Allahum Aruzqana Tawfiq al-Ta'a..." which was narrated by Imam Zaman (peace be upon him). Also, in the circles and rhombuses between the doors, on the right side, from top to bottom, the phrases "Muhammad", "Ali", "Fatemeh", "Hasan" and "Hussein" and on the left side, from top to bottom, the phrases "Ya Manan", "Ya Hanan", "Al-Zahra", "Al-Sultan" and "Ya Subhan" are written.The historical inscriptions on the door, which are placed in the upper and lower four parts of the square shape, contain the name of the person who ordered the construction of the building. In the analysis of the themes of the inscriptions of this door, the previous reading of the door inscriptions had many errors, and the subtleties and precise historical and religious points were left out of the author's view, which was corrected in this article. For example, regarding the wrong context of the door inscriptions by respected writers, it should be said that the text presented by them from two short prayers of Sahifa Sajjadiyeh and Imam Zaman's prayer has at least seventeen mistakes.Also, the study of textual sources, inscription themes, and archaeological arguments about the Imamzadeh door of Hamza Dehdasht shows that the construction of this valuable door was done by Abu Mansour Fouladston. he ordered the construction of this building between 441 and 448 one of the times he dominated the Arjan region. Also, according to textual sources, today the oldest evidence of Imam Zaman's prayers are two books from the end of the 9th century by Kafami. In this way, the inclusion of this prayer on the door of the Imamzadeh has given proof that is more than four hundred years old compared to the two mentioned books, which is also clear evidence of the validity of the said prayer and the dominance of Shiism in the region at that time. It is clear that the existence of this prayer in an archeological document, which is an objective first-hand source in terms of credibility, has a very high citation value compared to the narrations recorded in written texts.Regarding the themes of the historical inscriptions of this door, which is the main subject of this article, it should be said that the opening verses of Surah Mubarakah Yas and the prayer of Sahifa Sajjadiyeh, the special dimensions of the door and the special attention to the centrality of Hazrat Zahra (peace be upon him) in the forms on the door have religious messages that are important to Shiism. Because the building in question has attracted the attention of ordinary people more than anything else, they are a reflection of the Shiite context of the time, which was discussed in detail in the text. The last point is that considering the incompleteness of a part of Imam Zaman's prayer and also a part of the prayer of Sahifa Sajjadiyeh, the assumption of the second door of this Imamzadeh is not far from the mind, so there was probably another door on which the rest of the inscription was written.

    Keywords: Wooden Door, Shia, Shiite, Al-E-Buyeh, Imamzadeh Hamzeh, Inscription}
  • سوده مقصودی*، مریم صالحی
    قبرستان ها با توجه به در برداشتن تعامل با محیط طبیعی، جوامع انسانی می توانند روایتگر تاریخ شهر و سازندگان آن باشند. این عرصه بیانگر رویکرد انسان ها از گذشته تا به امروز به مقوله های فرهنگ، مذهب، دین و باورهای یک گروه یا یک قوم می باشد. به عبارت دیگر با بررسی آنچه در قبرستان ها می گذرد می توان به باورها و نگرش های یک گروه از انسان ها پی برد. بنابراین، هدف مقاله حاضر تحلیل محتوای متون و تصاویر موجود برروی سنگ قبر زنان و مردان در قطعات عمومی قبرستان شهر کرمان در نظر گرفته شد. این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمی و با اتخاذ رویکرد نشانه شناسی اجتماعی به بررسی متون و عناصر تصویری قبور زنان و مردان در قبرستان شهر کرمان پرداخته است. واحد نمونه گیری سنگ قبر و واحدثبت کلمه، جمله و تصویر بود. جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی (بازدید میدانی از سنگ قبرها و عکس برداری) انجام شد. نتایج نشان داد که محتواها به دو گروه نشانه شناسی زبانی و غیرزبانی تقسیم شدند. مشخص شد که الگوی مشخصی بر سنگ نوشته ها حاکم است به طوری که و سنگ قبر زنان و مردان از بسیاری جهات شبیه هم بوده و دارای مضامین مذهبی و ادبی می باشند. اما مهمترین تفاوت بین سنگ قبر زنان و مردان در صفت های جنسیتی نسبت داده شده و میزان استفاده از نمادهای تصویری می باشند.
    کلید واژگان: سنگ نوشته, عناصرتصویری, زنان و مردان, قبرستان, کرمان}
    Soodeh Maghsoodi *, Maryam Salehi
    Cemeteries can narrate the history of the city and its builders by considering the interaction with social and natural environment. This field also reflects the approach of human beings from the past to the present to the categories of culture, religion and beliefs of a group or a nation. In other words, by examining what is happening in cemeteries, one can understand the beliefs and attitudes of a group of people. Therefore, the purpose of this study was to analyze the content of texts and images on the tombstones of men and women in public parts of Kerman cemetery. This research is of descriptive-analytical type and has studied the texts and pictorial elements of the graves in Kerman cemetery by using the technique of quantitative content analysis and by adopting the approach of social semiotics. The sampling unit was the tombstone and the registration units were word, sentence and image. Data collection was performed in the field (field visit of tombstones and photography). The results showed that the contents were divided into two groups of linguistic and non-linguistic semiotics. It was found that a certain pattern dominates the inscriptions so that the tombstones of men and women are similar in many ways and have religious and literary themes. But the most important differences between the tombstones of men and women were in attributed sex characteristics and the rate of use of pictorial symbols.
    Keywords: Inscription, Pictorial Elements, Men, Women, Cemetery, Kerman}
  • محمدجواد اولادحسین*، مجتبی دورودی

    موضوع پژوهش حاضر خوانش کتیبه جدیدی در کوه حسین استان فارس، دشت مرودشت و در مجاورت نقش  رستم است. کشف این کتیبه، که در واپسین ماه های سال 1400صورت گرفت، بازتاب گسترده ای در خبرگزاری ها داشته است و از آن با عنوان کتیبه ای که نام زردشت و امهرسپندان در آن آمده است و به عنوان کتیبه ای غیر تدفینی یاد شده است. اسامی که وجودشان در این کتیبه مشاهده نمی شود. همچنین، مشاهده خواهد شد که کتیبه حاضر در زمره کتیبه های تدفینی به  شمار می رود. با توجه به تقسیم بندی کتیبه های خصوصی در این منطقه می توان از کتیبه حاضر با عنوان نقش  رستم 4 نام برد که با سنت فارسی میانه (پهلوی کتابی) به تحریر درآمده است. کتیبه های تدفینی بخش مهمی از نوشته های خصوصی با سنت زردشتی را شامل می شود که به دلیل ماهیت آیینی مجموعه تاریخی فرهنگی نقش رستم، بخش عمده ای از کتیبه های یافته شده در این محدوده نیز همین ویژگی را دارند. از جمله کتیبه های تدفینی که پیش تر در این کوهستان مشاهده شده است می توان به کتیبه های صخره شاه اسماعیل، کتیبه های دره بره و کتیبه گردلک اشاره داشت. کتیبه حاضر نیز به همین گروه از کتیبه ها تعلق دارد. این کتیبه در اندازه 30 در 35 سانتی متر بر فراز یک تابوت در شش سطر نقر (کنده کاری) شده است و خبر از تعلق آن به فردی به نام بهرام مهرگ نیک دین دارد که با جمله دعایی «بهشت بهره اش باشد» پایان یافته است. با توجه به تاریخ اشاره شده در کتیبه به احتمال زیاد می توان آن را مربوط به ششم اردیبهشت سال 40 یزدگردی، دانست. این سال برابر با 672 میلادی و 53 هجری قمری یعنی دوران خلافت معاویه است.

    کلید واژگان: کتیبه, فارسی میانه, گورنوشته, نقش رستم, تدفین}
    Mohamadjavad Owladhoseyn *, Mojtaba Doroodi

    The subject of the current research is the reading of a new inscription in Mount Hossein, Fars province, Marvdasht Plain, near Naqsh-e Rostam. The discovery of this inscription took place in the last months of 1400 solar year; It has been widely reflected in the news agencies and it has been referred to as an inscription that contains the names of Zoroaster and Amherspandan and as a non-burial inscription. Names whose existence is not observed in this inscription. It will also be seen that the present inscription is among the burial inscriptions. According to the classification of private inscriptions in this region, the present inscription can be mentioned as Naqsh-e Rostam 4, which was written in Middle Persian tradition. Burial inscriptions include an important part of private writings with Zoroastrian tradition, which due to the ritual nature of the historical and cultural collection of Naqsh-e Rostam, most of the inscriptions found in this area also have the same feature. Among the burial inscriptions that have been seen in this before; We can refer to Shāh Ismāʾil rock inscriptions, Darreh Boreh inscriptions, and Gīrd- e lak inscriptions. The present inscription also belongs to the same group of inscriptions. This inscription, measuring 30 x 35 cm, is engraved on top of a coffin in six lines, and it is said to belong to a person named Wahrām ī  Mēhrag. According to the date mentioned in the inscription, it is likely to be related to the 6th of May in the year 40 of Yazdgerdi. This year is equal to 672 AD and 53 AH, which is the era of Muawiya's caliphate. Also, in this research, an attempt has been made to investigate the types of structures related to burial in Mount Hossein. The current research was conducted in the field and documents.

    Keywords: inscription, Middle Persian, grave inscription, Naqsh Rostam, Burial}
  • رضا خزاعی*، سید رضا حسینی
    نقش برجسته ی بیستون یکی از قابل توجه ترین حجاری های دوران هخامنشی است؛ یگانگی آن بدین جهت است که به لحاظ جانمایی و موضوع خاص، با سایر نقوش برجسته دوران هخامنشی قابل تمایز است. نقش برجسته بیستون روایت گر سرکوب شورشیان و یاغیانی است که در زمان داریوش، داعیه ی بردیا را داشته اند و داریوش به کمک برخی دست به سرکوب آنان در نقاط مختلفی از گستره ی حاکمیتی هخامنشیان می زند و در این سنگ نگاره به گونه ای متفاوت، شرح این پیروزی ها شده است. هدف از این پژوهش، خوانش نمودهای سرکوب بر نقش برجسته بیستون، برپایه نظریه شمایل شناسی پانوفسکی بوده و برآن است تا با بهره گیری از روش های تحلیلی این رویکرد؛ و بهره گیری از متن کتیبه بیستون، پس زمینه های اجتماعی و سیاسی عصر داریوش را مورد واکاوی قرار دهد. روش این پژوهش بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی مبتنی بر نظریه پانوفسکی است. شیوه ی جمعآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی و روش تجزیه و تحلیل کیفی بوده است. یافته های و نتایج حاصل از پژوهش، گویای آن است که گفتمان حاکم بر این نقش برجسته، گونه ای از خشونت طلبی را نشان می دهد. همچنین حاکی از رویکرد مانیفستی داریوش در طرح ریزی و اجرای نقش برجسته بیستون است. که با تبیین عوامل شکل گیری این نقش برجسته و همچنین تحلیل و تفسیر نقوش انسانی با توجه به زیر متن اجتماعی و سیاسی آن دوره، کارکردی پروپاگاندا گونه را برای آن می توان متصور شد.
    کلید واژگان: نقش برجسته, بیستون, سرکوب, شمایل شناسی, پانوفسکی}
    Reza Khazaei *, Seyed Reza Hosseini
    The Bisotun relief is one of the most remarkable carvings of the Achaemenid period; Its uniqueness is that it can be distinguished from other reliefs of the Achaemenid period in terms of location and specific subject. The Bisotun relief narrates the suppression of rebels and insurgents who, during the time of Darius, claimed that Bardia owned the throne. With the help of some Persian aristocrats, Darius started suppressing them in different parts of the Achaemenid empire. In this relief, the description of these victories is engraved differently. This research aims to read the manifestations of repression on the Bisotun relief, based on Panofsky's iconography theory, and analyze the Darius era's social and political background using this approach's analytical methods and the text of Bisotun relief. The method of this descriptive-analytical research is based on Panofsky's theory. The information-collecting method is library and field, and the analysis is qualitative. The research findings and results indicate that the existing discourse in this relief shows a type of violence. It also implies Darius's manifest approach in planning and implementing the Bisotun relief. By elaborating on this relief's formation factors and analyzing and interpreting human motifs according to the social and political subtext of that period, it is possible to assume a propaganda function.
    Keywords: Inscription, Bistun, suppression. iconography, Panofsky}
  • عطا حسن پور*، حیات اله سرلک

    در میان یکی از قبرستان های قدیمی شهرستان الیگودرز، چهار قطعه میل سنگی استوانه ای با کله قارچی شکل به عنوان سنگ ایستاده قبور وجود داشت که در سال 1389 در معرض توجه سودجویان آثار تاریخی قرار گرفت. به طوری که پس از نبش و تخریب یکی از قبور که مربوط به دهه 60 شمسی بود، یکی از سنگ ها را با هدف سودجویی از وسط شکستند و دو سنگ دیگر را واژگون کردند و فقط یک سنگ میل در مجموعه باقی ماند که آن هم دارای نوشته ای به خط فارسی شامل چهار مصرع شعر و تاریخی برابر با 1116 هجری قمری بود. ده سال بعد یعنی در بهار سال 1399 از سوی انجمن های حامی میراث فرهنگی اخباری مبنی بر قصد تخریب چهارمین سنگ میل به میراث فرهنگی لرستان ارسال شد که این بار کارشناسان میراث فرهنگی پس از مستندسازی آن در محل، با دریافت حکم قضایی و همراهی نیروی انتظامی و یگان حفاظت، سنگ میل کتیبه دار را به موزه مردم شناسی الیگودرز منتقل کردند. پژوهش حاضر با روش اکتشافی و رویکرد ترکیبی کمی و کیفی انجام شده و تحلیل به صورت توصیفی- مقایسه ای بوده است. با انجام تحقیقات میدانی باستان شناسی، مطالعات میان رشته ای مردم شناسی و بر اساس مدارک معماری و مطالعه اسناد و متون تاریخی مشخص شد که میل های سنگی کشف شده مربوط به دروازه های میدان چوگانی است که در دوره صفویه توسط خلیل خان حاکم لر بختیاری و نوه اش یحیی خان به همراه عمارتی اعیانی و شهری به نام خلیل آباد ساخته شده است. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که پس از تخریب شهر خلیل آباد، عمارت و میدان چوگان، هر چهار میل سنگی به قبرستانی در آن نزدیکی منتقل و به عنوان نشان یا سنگ ایستاده، بر روی قبر 4 نفر از بزرگان و کدخدایان قرار داده شدند. سنگ نبشته میل دروازه چوگان الیگودرز نخستین نمونه کشف شده در ایران به شمار رفته و از این منظر دریچه نوینی به مطالعات چوگان پژوهی باز کرده است.

    کلید واژگان: خلیل آباد, میدان چوگان, سنگ نبشته, خلیل خان, یحیی خان, دوره صفوی}
    Ata Hassanpour *, Hayatollah Sarlak

    Among one of the old cemeteries of Aligudarz city, there were four pieces of cylindrical milestone with mushroom-shaped heads as standing gravestones, which were exposed to the attention of profiteers of historical monuments in 2010. After excavating and destroying one of the graves with precedence from 1980's, one of the stones was broken in the middle for profit and the two others were overturned, and only one stone remained in the collection, which also had inscriptions in Persian including four lines of poetry with a date of 1694.Ten years later (spring of 2020), the cultural heritage associations received news of the intention to destroy the fourth milestone in Lorestan's cultural heritage. Accompanied by the police and the protection unit, the inscribed stone was transferred to the Aligudarz Anthropological Museum. This research has been accomplished by exploratory and combined quantitative-qualitative method and analysed in a descriptive- appraisal frame. Based on anthropological information, archeological findings, architectural documents and historical texts, field research revealed that the stone pillars belong to the gates of polo Square, which was built during the Safavid period by Khalil Khan, ruler of Bakhtiari, and his grandson Yahya Khan, along with a mansion and a city named Khalilabad. Findings made turned out that after the destruction of this city, mansion and polo square, all four stone pillars transferred to a nearby cemetery and as a sign or standing stone, placed on the graves of four great men and head men. The inscription of  polo square milestone that is discovered from Aligudarz is taken into account as the first case of this type discovered in Iran; So it could make an entrance to further studies on this issue.

    Keywords: Khalilabad, polo square, inscription, Khalil Khan, Yahya Khan, Safavid period}
  • مانا فرامرزی، حسن نامی، پرستو مسجدی خاک

    شاه اسماعیل با پایه گذاری سلسله صفوی و اعلام مذهب شیعه اثناعشری، سیاست جدا سازی ممالک خود از ازبکان و عثمانیان سنی مذهب را در پیش گرفت. شاهان صفوی در دوران حکمرانی، فرمان های بسیاری صادر نمودند، اما در برخی از این فرمان ها با تاکید بر نقر نمودن بر سنگ و برای اطلاع عموم، دستور بر نصب آن در مکانی به اقتضای موضوع فرمان، صادر می شد. در این سنگ‌فرمان‌ها به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته شده است. تعداد زیادی از این فرمان‌ها پیرامون موضوعات اقتصادی می باشد که در اکثر نقاط ایران به‌فرمان شاه‌طهماسب اول و شاه‌عباس اول بر سردر مکان‌های پر رفت و آمد که در انظار عموم باشد، نصب گردیدند. در این پژوهش، 9 سنگ فرمان دوره صفوی در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت جام و مشهد موردمطالعه قرار گرفت. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که محل نصب این سنگ فرمان ها کجا بوده و در بردارنده چه موضوعاتی هستند؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد که این سنگ فرمان ها عموما در بخش سردر ورودی مساجد نصب‌شده‌اند و موضوعاتی همچون بخشودگی مالیاتی، تخفیف دروازه بانی، منع پیشکش ورود حکام، منع تعدی و منع ورود به خانه های مردم توسط ماموران حکومتی، منع دریافت مزد بابت غسل و دفن مردگان شیعه، حمایت از مشاغل (جماعت فراشان، کهنه‌چینان، گاوکشنده، چوپانان، ماماچه‌گان، مشاطه‌گان، مغنیان، لولیان، شبانان، سودمالان، ترک‌طبیبان، زارع)، حمایت از اقوام مختلف (ابدال‌لو، بغدادلو، هندویان)، ازجمله اهداف صدور این فرمان ها بوده است. همچنین به موضوعاتی همچون مناصب دولتی (وزیر، وزیر خراسان، حکام، دیوان اعلی، مستوفی، داروغگان)، نظامی (قورچیان، غلامان، ملازمان)، طبقات اجتماعی و اداری (سادات، حاکمان، تیول‌داران، همه‌ساله‌داران، مستاجران و صاحبان جامعه) و طوایف مختلف (افغان، بلوچ، ترکمان، ازبکان) اشاره شده است که تا حدودی به ارایه اطلاعاتی از جامعه طبقاتی و اوضاع اقتصادی دوره صفوی پرداخته اند.

    کلید واژگان: صفویه, خراسان, سنگ فرمان, بخشودگی مالیاتی, طبقات اجتماعی}
    mana faramarzi, Hassan nami, Parastoo masjedikhak

    Shah IsmailⅠ founded the Safavid Empire. Announcing the Twelve Shiite religion, he separated his country from the Uzbeks and Sunni Ottomans. Safavid rulers had issued many charges during their kingship, but some of these charges were specially carved on the stones and, according to the subjects of the charges installed in the proper places in order to inform the public. These charges include a variety of issues such as social, cultural. and economic ones. Many of these lithographs were about financial problems and were installed in crowded places by order of Shah Tahmasb Ⅰ and Shah Abbas Ⅰ. In this study, 9 lithographs of the Safavid period were investigated in Neishabur, Sabzevar, Torbate-Jam, and Mashhad. The research questions are: 1) what are the subjects of the lithographs of Neishabur, Sabzevar, Torbate-Jam, and Mashhad? And 2) where were the places of the installation of these lithographs? The results of this study showed that the subject of a large number of lithographs is related to national tax exemption, discount to the city’s gate guards, prohibition of entering to the houses of people by state forces, prohibition of receiving money for Shiite burial, supporting the tribes (including Abdal-Lou, Baghdadlou and Hendouyan), and supporting business owners (like Jamaate Farashan, Gav Koshan, kohne chian, Mashategan, Tork Tabiban, Soudmalan, Shabanan, Lolian, Moghanian, Mamachegan). These lithographs also refer to court positions and ministerial posts (the minister of Khorasan, Mostofian) military positions (like Ghurchian), and social and administrative classes (like Sayyids, rulers, feudalism, Hamesaldaran, tenants) whci provide a valuable source of information for understanding the social and economic situations of the society in Safavid period. At last, these lithographs were generally installed in the entrance section of mosques.

    Keywords: Safavid, inscription, Khorasan, national tax exemption, social classes}
  • مرضیه فاریابی*، علی زارعی، حسن هاشمی زرج آباد، مفید شاطری

    حسینیه نواب یکی از مهم‌ترین حسینیه‌های بافت تاریخی بیرجند به لحاظ معماری، قدمت و وسعت ساخت می باشد که به‌عنوان گونه‌ای از بناهای آیینی-مذهبی احداث شده است. با توجه به این‌که از سوی محققان نظری واحد به همراه شبهات در خصوص بازه زمانی احداث این بنا و نام سازنده آن مبنی بر این‌که این بنا متعلق به دوره صفوی و بانی آن بی‌بی نواب همسر امیر اسماعیل‌خان دوم است وجود دارد، بااین‌وجود نگارندگان به نتایجی غیر از آن، دست‌یافته‌اند. این تحقیق بر آن شد تا بار دیگر ماهیت تاریخی این بنا را که بر پایه مطالعات با رویکرد تاریخی و با روش گردآوری اطلاعات بر مبنای اسناد وقفی، کتابخانه‌ای و تحقیقات پیمایشی صورت پذیرفته است، نمایان سازد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که بازه زمانی ساخت این بنا بر مبنای باور همگان مبنی بر این‌که متعلق به دوره صفوی است، متعلق به دوره قاجار و بانی آن بی‌بی نواب، والده امیر علم خان سوم، همسر امیر اسدالله خان حسام الدوله و دختر میرزا رفیع خان است و علت شبهات در خصوص نام بانی و بازه زمانی ساخت این بنا، تعدد نام نواب در میان خاندان خزیمه و مرمت و یا خوانش اشتباه کتیبه سردر ورودی بنا می‌باشد که سبب به خطا رفتن در مطالعات تاریخی این بنا شده است.

    کلید واژگان: حسینیه نواب, بیرجند اسناد وقفی, سفرنامه, کتیبه}
    Marzieh Faryabi*, Ali Zarei, Hasan Hashemi zarjabad, Mofid Shateri

    Hosseinieh Navab, as a religious-ritual monument, is one of the most important Hosseiniehs in Birjand's historical context in terms of architecture, age, and extent. Despite a general agreement, along with some doubts among researchers on the time of construction (the Safavid era) and the name of the founder (Bibi Navab, the wife of Amir Esmail Khan II), the authors of this paper reached different results. This research aimed to reveal the history of this building based on some studies with historical approaches and data collected from endowment documents, bibliography, and surveys . The results showed that contrary to popular belief, its construction time dates back to the Qajar era and it was founded by Bibi Navab, the mother of the Amir Alam Khan III, the wife of the Amir Asadullah Khan Hesam al-Dawlah, the daughter of Mirza Rafi' Khan. To the authors, the existing doubts regarding the name of the founder and construction time were due to the high popularity of the name Navab among the Khazimeh's family, and improper restoration and/or incorrect reading of the entrance inscription, which probably misled the historical studies. 

    Keywords: Hosseinieh Navab, Birjand, endowment documents, Travel literature, Inscription}
  • محمدرضا احمدی*، فاطمه هوایی

    پیش از ظهور اسلام، کتیبه ها عموما در دل کوه ها و بر روی تخت سنگ های بزرگ نگارش می یافتند و بیشتر جنبه ثبت و ضبط رویدادهای تاریخی، اقدامات و افتخارات پادشاهان و حکمرانان را بر عهده داشتند اما بعد از اسلام کتیبه ها در بناها به کار گرفته شد و وضعیت آن ها تغییر کرد. به کارگیری کتیبه ها در معماری اسلامی نشانه ای جهت بیان عقاید دینی و مذهبی هنرمندان هر دوره بوده است. مدرسه خان به عنوان یک بنای بسیار مهم باقی مانده از دوره صفوی در شهر شیراز قرار دارد. آن چه این مدرسه را نسبت به مدارس دیگر این شهر معروف کرده، معماری و به ویژه کتیبه های زیبای آن است. هر چند این مدرسه در ادوار مختلف از صفوی تا به حال دچار تخریب ها و مرمت های زیادی شده و بسیاری از کاشی کاری های اصلی بنا از بین رفته اما کتیبه های مرمت شده نیز در نوع خود بی نظیر است. هدف از انجام این مقاله بررسی کتیبه های مدرسه خان از لحاظ موضوع و محتوا می باشد که در منابع دیگر کمتر مورد بررسی قرار گرفته و روش پژوهش نیز بر اساس کتابخانه ای و بازدید میدانی صورت گرفته است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد موضوع کتیبه های این مدرسه علاوه بر آیات قرآنی، شامل مناجات نامه، احادیث و نام کاتبان قدیم و جدید می باشد که در هیچ یک از پژوهش های پیشین کار نشده و در آخر مقاله به صورت جدول دسته بندی شده است.

    کلید واژگان: کتیبه, صفویه, مدرسه خان, شیراز, معماری}
    Mohammadreza Ahmadi *, فاطمه هوایی

    Before the advent of Islam, inscriptions were generally written in the heart of the mountains and on large stone beds, and mostly recorded and recorded historical events, actions and honors of kings and rulers, but after Islam, inscriptions on buildings They were hired and their situation changed. The use of inscriptions in Islamic architecture has been a sign of the religious beliefs of artists of each period. Khan School is located in Shiraz as a very important building left over from the Safavid period. What makes this school more famous than other schools in the city is its architecture and especially its beautiful inscriptions. Although this school has suffered a lot of destruction and restoration in different periods from Safavid times and many of the main tiles of the building have been destroyed, but the restored inscriptions are also unique in their kind. The purpose of this article is to review the inscriptions of Khan School in terms of subject and content, which have been less studied in other sources, and the research method has been based on library and field visits. The results of this research show that the subject of the inscriptions of this school, in addition to Quranic verses, includes prayers, hadiths and the names of old and new scribes, which have not been worked on in any of the previous researches.

    Keywords: Inscription, Safavid, Khan School, Shiraz, Architecture}
  • حسین کمندلو *، محمدعلی رجبی
    اغلب نقشمایه های سنتی ریشه در فرهنگ ها، باورهای مذهبی و یا داستان های اساطیری دارند که با گذر از صافی ذهن طراحان، بر روی انواع هنرهای صناعی اجرا می شوند. درخت سخنگو نقشی است که از ترکیب صور انسانی و جانوری با نقوش گیاهی شکل یافته است. در اغلب کتاب هایی که جغرافیدانان مسلمان تالیف کرده اند، به درخت یا جزیره واق در نواحی شرقی همچون چین و هند اشاره شده است. با اینحال برخی از محققین بر این اعتقادند که پس از فتح قسمتی از هند به دست حاکمان غزنوی این نقش بواسطه اندیشمندان ایرانی همچون ابوریحان بیرونی و ابوالقاسم فردوسی وارد هنر تزیینی ایران شده، زیرا با ورود اسلام به ایران و تحریم صورتگری طراحان نقوش سنتی در جستجوی راهی برای نمایش صور انسانی و جانوری بوده اند.
    اولین بار درخت سخنگو در هنر فلزکاری قرون 6 و 7 ق/ 12 و 13 م. مورد استفاده قرار گرفت، سوال اصلی تحقیق این است که درخت سخنگو در آثار فلزی سده های میانه به چه صورت هایی بکار رفته است؟ هدف از انجام تحقیق مشاهده انواع صورت های درخت سخنگو در هنر فلزکاری ایران در سده های میانه است. روش تحقیق در این نوشتار به صورت توصیفی – تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ای و اسنادی است. پس از طبقه بندی و تحلیل آثار موجود می توان گفت نقش درخت و کتیبه سخنگو ریشه در هنرهای تزیینی هند داشته و در سده های 6 و 7 ق/ 12 و 13 م. از طریق هنرمندان خراسانی وارد ایران شده است.
    کلید واژگان: درخت سخنگو, کتیبه, فلزکاری, شاهنامه فردوسی, خراسان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال