جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اتان کلبرگ" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اتان کلبرگ» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
جایگاه ویژه شهادت و شهادت طلبی در اسلام توجه مستشرقان را به خود جلب نموده و در این میان، اتان کلبرگ نیز یکی از اسلام شناسانی است که به موضوع شهادت در پژوهش های خود پرداخته است؛ او اعتقاد دارد مفاهیم شهید و شهداء قبل از اسلام وجود داشته و شهادتی که در قرآن ذکر شده است همان مبارزه در راه خدا می باشد که از دین مسیح اقتباس گردیده است. کلبرگ با استناد به جنگ های مسلمانان در حیات پیامبر اکرم$ و پس از رحلت ایشان به این نتیجه می رسد که شهادت در اسلام با مفهوم قرآنی آن متفاوت بوده و نوعی خودکشی محسوب می شود، همچنین او معتقد است که حکم منع خودکشی در قرآن به صراحت بیان نشده است؛ لذا با استناد از کتب تاریخی، به این نتیجه می رسد که اسلام در مواقعی خاص خودکشی را جایز می داند. کلبرگ با ارائه مستنداتی از منابع و آثار مکتوب مسلمانان متقدم بر این باور است که فقیهان هیچ محدودیتی جهت دست یابی به شهادت قائل نیستند؛ و عملیات انتحاری امروزی نیز به استناد کتب معاصران، برگرفته از گذشته است. در این پژوهش با معرفی شهادت و خودکشی در اسلام و بررسی مستندات کلبرگ، عدم صحت اقوال کلبرگ اثبات می شود.
کلید واژگان: شهادت, خودکشی, انتحار, اتان کلبرگ, اسلامThe very special place of martyrdom and its seeking in Islam has been the cause of researchers' paying attention to this topic; the topic of martyrdom in Islam has also attracted the attention of orientalists. Ethan Kohlberg is one of the Islamists who has focused on martyrdom in his researches. He believes that the concepts of martyr and martyrs existed before Islam, and that the martyrdom mentioned in the Qur’an is the same fighting in the way of God that was adapted from the religion of Christianity. Kohlberg, citing the wars of Muslims during the lifetime of the Prophet Mohammad (pbuh) and after his passing away, concludes that martyrdom in Islam is different from its Quranic concept and is considered a type of suicide. He also believes that the prohibition of suicide is not explicitly stated in the Qur’an. By referring to the argumentations of historical traditions, he presents suicide as allowed commandment. In this research after an overview introduction of martyrdom and suicide concepts in Islamic verses and traditions, in its content review, expressions and description of citations of this orientalist concerning martyrdom and his point of view about martyrdom-seeking, suicide sentence in Islam and the fact that martyrdom-seeking is actually a suicide attempt itself will be analyzed and in accuracy of his point of view will be clearly illustrated.
Keywords: Martyrdom, Martyrdom-Seeking, Suicide, Ethan Kohlberg, Islam -
یکی از موضوعات مورد علاقه مستشرقان، مباحث اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. یکی از این موضوعات، تقیه است که در این میان، شیعه پژوه مشهور، اتان کلبرگ (Etan Kohlberg) در دو مقاله به آن پرداخته است. مباحث او در این زمینه، طیفی از مسائل روایی و تاریخی را شامل می شود که از جمله می توان به جایگاه تقیه در ردیف یکی از اصول اعتقادی امامیه و نیز اثرات این آموزه بر حدیث شیعه به ویژه کتمان معارف و تعارض روایات اشاره کرد. او در تحلیلی به زعم خود، حرمت به کارگیری تقیه در برخی مناسک را ناشی از حس تمایزطلبی ائمه شیعه (ع) برآورد کرده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، اولین مقاله وی محور بحث و نقد قرار گرفته، و به تناسب از پاره ای از مطالب دومین مقاله، جهت تکمیل مباحث مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقام، ابتدا انتقاداتی که کلبرگ در مقام توصیف از مخالفان نقل کرده، در بوته نقد قرار گرفته است؛ آنگاه دیدگاه های کلبرگ به چالش کشیده شده است. در پایان این نتیجه دست حاصل شد که برخلاف دیدگاه نویسنده، تعارضی در رویکرد امامیه نسبت به اصل تقیه وجود ندارد؛ التزام یا عدم پایبندی به تقیه نیز بسته به شرائط، متفاوت است و تابع مصالح و مفاسدی بوده که نویسنده از آن ها غافل بوده است.کلید واژگان: شیعه امامیه, علم کلام, تقیه, حفظ مذهب, حفظ جان, اتان کلبرگAmong the favorite topics between Orientalists is the controversial issue of Taqīyya between Shi'a and Sunni. Etan Kohlberg, a renowned scholar who research about Shi'a, has addressed this topic in two articles. His discussion includes a range of narrative and historical issues, such as the position of Taqīyya among the fundamentals of belief in the Imamiyya School and the impact of this doctrine on Shi'a hadiths, such as the concealment of teachings and contradiction of narrations. Kohlberg analyzes that the sanctity of employing Taqīyya in some religious practices stems from the Shi'a Imams' sense of discrimination seeking. This descriptive-analytical article aims to focus on Etan Kohlberg's first article while incorporating some content from his second article to provide a comprehensive discussion on the topic of Taqīyya. Firstly, criticisms of Kohlberg's descriptive approach from opponents are reviewed and subsequently challenged. Overall, it is concluded that, contrary to Kohlberg's opinion, there is no contradiction in the Imamiyya approach to the principle of Taqīyya. Compliance or non-compliance with Taqīyya is dependent on the circumstances and is contingent upon the benefits and harms, which Kohlberg has overlooked.Keywords: Imami Shi'a, Islamic Theology, Taqīyya, Preserving Religion, Preservation Of Life, Etan Kohlberg
-
مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مسایل صدر اسلام تا کنون و اصلیترین وجه تمایز تشیع با سایر فرق اسلامی بوده است. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ به مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) (با تاکید بر منابع تفسیری و روایی فریقین) می پردازد. آغاز این حرکت توسط مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (ص) بوده است که در 1997 منتشر و به زودی به عنوان یک مرجع مهم در این بحث شناخته شد. او در مقدمه کتابش تحت عنوان «حقوق خویشاوندی و خاندان های پیامبران در قرآن»، به بررسی نسبتا مفصلی درباره نقش و اهمیت خاندان انبیاء در تایید، تثبیت و ادامه مسیر رسالت و هدایت ایشان، پرداخت و نشان داد که مطابق نظر قرآن، جانشین پیامبران از میان خاندان ایشان و توسط خود آنها صورت می پذیرد و پیامبر اکرم (ص) نیز قصدی جز این نداشته است. علی رغم جدید و متاخربودن مطالعات شیعه شناسی و فعالیت های شیعه پژوهی، پرداختن به مسیله امامت نسبت به دیگر مسایل مطرح از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعه آرا و نظرات مفسران فریقین درباره تفسیر آیه ولایت، نشان دهنده این است که آنان بر اساس آیه 55 سوره مایده درباره ولایت و امامت امام علی (ع)، دو دیدگاه کلی دارند: 1. بیشتر مفسران اهل سنت واژه «ولی» در آیه را به معنای دوست و یاور می دانند و بر همین اساس ولایت در آیه را مطلق و آن را شامل تمام مومنان به شمار آورده اند؛ 2. شیعه لفظ «ولی» را صرفا به معنای محبت و نصرت نمی داند و چنین معنایی را در تعارض با آیات دیگر دانسته و معتقد است این واژه علاوه بر محبت، متضمن حاکمیت اجتماعی و سیاسی است و نصرت از نتایج آن است. مفسران شیعه، بر اساس معنای «ولی» در آیه و نیز بر مبنای روایات متواتری که سبب نزول آیه را ولایت امام علی (ع) نقل کرده اند، آیه شریفه را دلیل قرآنی ولایت و امامت امام علی (ع) بیان می کنند .
کلید واژگان: رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ, جانشینی پیامبر(ص), تشیع, امام علی (علیه السلام), منابع تفسیری و روایی فریقین, هاینس هالم, هنری لامنس, اتان کلبرگ, هانری کربنThe issue of the succession of the Holy Prophet is one of the most important and distinguishing aspects of Shiite Islam compared to other Islamic sects. This paper employs a descriptive-analytical method with a critical approach to examine the Quranic approach of Wilferd Madelung on the issue of the succession of the Holy Prophet (with a focus on the interpretive and narrative sources of both sects). Madelung initiated this movement in his book “Succession to Mohammad,” which was published in 1997 and soon became a significant reference in this discussion. In the introduction to his book titled “Familial Relationships and Prophetic Families in the Quran,” he extensively examines the role and importance of the Prophet's progeny in confirming, establishing, and continuing their mission and guidance. He demonstrates that, according to the Quran, the successors of the prophets are chosen from among their families and appointed by them, and the Holy Prophet had no intention other than this. Despite the relatively recent and delayed studies in Shi'a studies and Shi'a research activities, addressing the issue of Imamate (leadership) is of greater necessity compared to other raised issues. The study of opinions and views of interpreters from both sects regarding the interpretation of the verse of “Wilayah” (guardianship) indicates that they generally have two main perspectives based on Verse 55 of Surah Al-Ma'idah: 1. Most Sunni interpreters understand the term “wali” in the verse to mean friend and supporter, and based on this, they consider guardianship in the verse as absolute and inclusive of all believers. 2. Shi'a scholars do not merely understand the term “wali” to mean love and support, and they perceive such a meaning to conflict with other verses. They believe that in addition to love, this term encompasses social and political authority, and support is one of its outcomes. Based on the meaning of “wali” in the verse and the excessive (mutawatir) narrations, which attribute the revelation of the verse to the guardianship of Imam Ali, Shi'a interpreters consider the noble verse as Quranic evidence of the guardianship and Imamate of Imam Ali.
Keywords: Quranic Approach Of Wilferd Madelung, Succession to The Prophet, Shi'ism, Imam Ali, Interpretive, Narrative Sources Of Both Sects, Heinz Halm, Henri Laoust, Etan Kohlberg, Henry Corbin -
اثنی عشریه، از بزرگترین فرقه های امامیه بشمار می آید و از زمان رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم به شیعه معروف بوده اند. اهمیت این فرقه توجه اتان کلبرگ مستشرق شیعه شناس را به خود جلب و او این فرقه را محور مطالعاتی خود قرار داده است. کلبرگ در مقاله نخستین کاربردهای اصطلاح اثنی عشریه، با استناد به کتاب الشجره ابوتمام، فرقه اثنی عشریه را با فرقه حربیه یکی دانسته است. حربیه پیروان عبدالله بن حرب کندی بودند که عبدالله را به عنوان امام بعد از ابوهاشم فرزند محمد حنفیه، می دانستند. یاران او بعد از مدتی به کذب ادعای امامت او پی بردند و از او روی گردان شدند. در مقاله حاضر، نخست فرقه اثنی عشریه را در منابع شیعه و اهل سنت معرفی کرده، سپس با بیان گزارشی از این دو فرقه در کتب ملل و نحلی که قبل از کتاب الشجره ابوتمام، تالیف شده اند، عدم صحت ادعای اتان کلبرگ در یکسان انگاری دو فرقه حربیه و اثنی عشریه، روشن می گردد.
کلید واژگان: اثنی عشریه, حربیه, اتان کلبرگ, دوازده امام, ابوتمام, کتاب الشجرهIthna 'Ashariyah is considered one of the largest sects of non-Sunni Muslims and have been known as Shiites since the time of the Prophet (p.b.u.h.). The importance of this sect has attracted the attention of Ethan Kohlberg, the orientalist studying Shi'a, and he has focused his studies on this sect. In his first article entitled “The Uses of the Term Ithna 'Ashariyah”, Kohlberg equates the Ithna 'Ashariyah sect with the Harbiyah sect, citing Abu Tamam’s Kitab al-Shajarah. Harbiyah were the followers of Abdullah ibn Harb Kandy, who considered Abdullah as the Imam after Abu Hashim, the son of Muhammad Hanafiyah. After a while, his followers realized that his claim to Imamate was false and turned away from him. In the present article, first, Ithna 'Ashariyah sect is introduced, using both Shiite and Sunni sources; then the falsehood of Ethan Kohlberg’s claim in identifying Ithna 'Ashariyah sect with Harbiyah sect is clarified by providing a report on these two sects from the books of nations and the works that had been written before Abu Tamam’s Kitab al-Shajarah.
Keywords: Twelvers, Harbiyah, Ethan Kohlberg, Twelve Imams, Abu Tamam, Kitab al-Shajarah -
ابوتراب یکی از کنیه های علی (علیه السلام) است. اما دشمنیهای کینه توزانه به ویژه در دوره بنی امیه از سویی، و حب افراطی علاقه مندان از سوی دیگر باعث شده زمینه صدور روایت کنیه ابوتراب در بین مجادلات و دیدگاه مذمت و منقبت آمیز قرار گیرد. به طوری که اکنون در منابع شیعه و اهل سنت دو دسته روایات درباره خاستگاه اطلاق این عنوان از سوی پیامبر بر علی (علیه السلام) ذکر شده است. اتان کلبرگ در مقاله ابوتراب مدعی است ابوتراب نه از روی مدح، بلکه از روی نکوهش و مذمت، به علی (علیه السلام) اطلاق شده و شیعیان با جعل احادیث به نفع علی ابن ابی طالب (علیه السلام) این عنوان را از مذمت به منقبت برگرداندند. این مقاله با رویکردی تحلیلی تاریخی، ضمن جستجوی روایات نقل شده در منابع شیعه و اهل سنت به نقد دیدگاه کلبرگ، و زمینه های ظهور این نقل ها پرداخته است. دو نقد کلی دیدگاه کلبرگ عبارتند از: نفی تغییر تدریجی ذم به مدح توسط شیعیان و عدم فحص کامل ایشان درباره خاستگاه های این کنیه در منابع شیعه و اهل سنت.
کلید واژگان: ابوتراب, امام علی(علیه السلام), علی ابن ابیطالب, کنیه, اتان کلبرگEmamat Pajouhi, Volume:9 Issue: 25, 2020, PP 183 -213Etan Kohlberg, the Shi‘a study researcher in Hebru University has an article titled “Abu Turab” in which he studies the title of Imam Ali (A.S.) given by prophet (A.S). He in this article argues that the title Abu Turab was given to Imam Ali (A.S.) not out of honoring him rather, prophet wanted to diminish Ali. Nevertheless, Shi‘a scholars during the history have changed the origin of issuing this title from blame to admiration. Therefore, they have forged many hadith regarding this title. The present Article first present a Persian translation of Kohlberg’s paper then critically studies the main points of the writer. This article argues that first of all Kohlberg has not present the complete origins of this title and secondly the admiration origins are not restricted in Shi‘a sources. The methodology of this article is historical and analytical. We have referred in this article to abundant historical and hadith sources.
Keywords: Abu Turab, Imam Ali, Kunyeh, Ethan Kohlberg -
اتان کلبرگ، مستشرق و شیعه شناس یهودی، وقوع تحریف در متون مقدس، از جمله قرآن را امری ضروری می شمارد. از دیدگاه او برخی آیات خود قرآن نیز این نکته را تایید می کنند. تاریخچه قرآن و زمان کتابت کامل متن آن دلیل دیگر اوست. به نظر وی جهت گیری روایات برای اثبات کتابت قرآن در عصر ابوبکر برای فرار از مساله تحریف قرآن است. کلبرگ با استناد به روایات و ابهام معنایی برخی از واژه گان قرآن درصدد اثبات جمع دیرهنگام و در نتیجه تحریف قرآن برآمده است. او اعتقاد شیعه امامیه به تحریف قرآن را تا عصر آل بویه می داند.
پژوهش حاضر به نقل آراء مذکور و نقد آنها پرداخته تا مصونیت قرآن از تحریف را اثبات کند.
کلید واژگان: اتان کلبرگ, تحریف, جمع آوری قرآن, کتابت آیات قرآن, شیعه امامیهEthan Kohlberg, the Jewish Orientalist and specialist on Shi‘a, sees the distortion in Holy Scriptures, including Quran, inevitable. From his point of view, some Quranic verses confirm this point. His second proof is the history of the Quran and the time when its whole text was written down. In his viewpoint, hadiths which prove that the Quran had been written down in Abu Bakr’s time ore oriented to escape from the problem of distortion of the Quran. Relying on hadiths and semantic ambiguity of some Quranic terms, Kleberg has tried to prove later collection and, therefore, distortion of the Quran. He maintains that up to the Buyad era, the twelver Shi‘a believed in distortion of the Quran. Presenting and criticizing the aforementioned ideas, the present research intends to prove that the Quran is safeguarded from distortion.Keywords: Keywords: Ethan Kohlberg, distortion, Quranic collection, Quranic verses writing down, Twelver Shia
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.