به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الکاشف" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «الکاشف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی الکاشف در مقالات مجلات علمی
  • علی اصغر شعاعی *، علی تصدیقی شاهرضایی، علی غضنفری

    یکی از مباحث علوم قرآن و حدیث، بحث اسراییلیات است که وارد برخی از متون اسلامی از جمله تفاسیر قرآن شده است مفسران برخوردهای متفاوتی با اسراییلیات داشته اند در تحقیق پیش رو با روش توصیفی تحلیلی شیوه ی تقابل با اسراییلیات در دو تفسیر الکاشف ثعلبی و الکشف و البیان مغنیه مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از نتایج تحقیق عبارتنداز: ثعلبی در مباحث مختلف، به اسراییلیات استناد کرده است و گاهی اسراییلیات را بدون ذکر سند یا با اسناد ضعیف آورده است. ایشان در مقدمه تفسیر خود، قصه گویی را روش برتر برای تربیت و نفوذ در دلها معرفی می کند، و شاید به همین سبب اسراییلیات را بدون اظهار نظر نقادانه پیرامون محتوای آنها، نقل کرده است؛ اگرچه در موارد نادر، در مقابل اسراییلیات، با نقل احادیث اهل البیت (ع)، قول اصح را انتخاب می نماید. اما مغنیه با هدف ارایه تفسیر جوان پسند و منطبق با عقل همان طور که در مقدمه ی تفسیر خود وعده اجتناب از اسراییلیات می دهد، در متن کتاب نیز به این وعده عمل می کند، علیرغم این امر، او روایاتی آورده که یا از منابع بنی اسراییل و قوامیس ذکرشده و یا تطبیق مفهوم آنها با حقایق دین اسلام دشوار می نماید ولی مغنیه، با مبانی خاص خود، به ظاهر از کنار آنها با سکوت می گذرد.

    کلید واژگان: ثعلبی, مغنیه, الکاشف, الکشف و البیان, اسراییلیات
    Ali Asghar Shoaei*, Ali Shahrezai, Ali Ghazanfari

    One of the topics of Qur'anic and Hadith sciences is the discussion of Israelitism, which has been included in some Islamic texts, including the interpretations of the Qur'an. The commentators have had different encounters with Israelitism. Mughniyeh's "Al-Kashf and Al-Bayan" has been examined. Some of the results of the research are: Thaalbi has referred to Israelis in various topics and sometimes cited Israelis without mentioning documents or with weak documents. In the introduction of his commentary, he introduces storytelling as the best method for educating and influencing hearts, and perhaps for this reason, he has quoted the stories of Israel without making a critical comment about their content. Although, in rare cases, he chooses the authentic word by quoting the hadiths of Ahl al-Bayt (a.s.). However, with the aim of providing a youth-friendly and rational interpretation, Mughniyeh promises to avoid Israelitism in the introduction of his interpretation, and fulfills this promise in the text of the book, despite this, he has given narrations that either It is difficult to compare the sources of Bani Isra'il and Qawamis with the facts of Islam, but Mughniyeh, with its own foundations, apparently ignores them.

    Keywords: Israeliat, Thaalbi, Mughniyah, Al-Kashif, Al-Kashf, Al-Bayan
  • حسین خوشدل مفرد

    گرایش اجتماعی به تفسیر قرآن مجید یکی از گرایش های تفسیری و از نوآوری های مفسران در سده های اخیر است. بر طبق این گرایش، مفسران به دنبال پیدا کردن جواب هایی برای مسائل اجتماعی جوامع هستند و راه حل معضلات و مشکلات را از قرآن کریم می جویند.در این میان آراء و اندیشه های دو متفکر جهان اسلام و از حامیان جنبش های اسلامی معاصر، سید قطب در تفسیر فی ظلال و محمد جواد مغنیه در تفسیر الکاشف، شایسته بازخوانی اند. در این پژوهش به شیوه توصیفی، تطبیقی و تحلیل انتقادی،گرایش تفسیر اجتماعی این دو مفسر در حوزه خانواده واکاوی و مشخص شده است .سئوال اساسی تحقیق این است که در گرایش تفسیر اجتماعی سید قطب در فی ظلال القرآن و محمد جواد مغنیه در الکاشف موضوع خانواده چه نقشی دارد و علل پرداختن به این گرایش تفسیری چیست؟یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر دو متفکر با مشاهده نارسایی های موجود در جامعه اسلامی، در اندیشه جبران عقب ماندگی ها در پرتو هدایت قرآنی گام برداشته اند و تنها راه رهایی مسلمانان را در استقرار حاکمیت اسلامی می دانستند. با مطالعه تفسیر این دو مفسر به روشنی مشخص می شود که هر دو مفسر به نقش خانواده در رسیدن به این مهم تاکید زیادی دارند

    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, سید قطب, محمد جواد مغنیه, فی ظلال القرآن, الکاشف, خانواده
    Hoseen Khoshdel Mofrad

    The social interpretation approach to the Quran has emerged as a significant innovation among interpreters in recent centuries. Proponents of this approach seek to extract solutions to contemporary social issues and draw guidance from the Quran to address prevailing challenges. In this context, the perspectives of two prominent Islamic thinkers and advocates of contemporary Islamic movements, Sayyid Qutb in his interpretation "Fi Zhilal al-Quran" and Muhammad Jawad Mughniyah in his interpretation "Al-Kashaf," merit reexamination. This study employs a descriptive, comparative, and critical analytical approach to investigate the social interpretation approach of these two interpreters, focusing specifically on the theme of family. The central research question delves into the role of family in the social interpretation approach of Sayyid Qutb in "Fi Zhilal al-Quran" and Muhammad Jawad Mughniyah in "Al-Kashaf," and explores the underlying motivations for adopting this interpretive approach. The findings of the study reveal that both thinkers, witnessing the shortcomings prevalent in Islamic societies, sought to address these deficiencies through Quranic guidance, perceiving the establishment of an Islamic government as the sole path to Muslim liberation. A thorough examination of their interpretations clearly demonstrates the emphasis both interpreters place on the pivotal role of family in achieving this objective.

    Keywords: Comparative Interpretation, Sayyid Qutb, Muhammad Jawad Mughniyah, Fi Zilal Al-Quran, Al-Kashaf, Family
  • خدیجه احمدی بیغش*، زهرا برزویی

    جهاد از احکام کاربردی الهی ، به معنای بذل مال و جان برای گسترش اسلام است که همواره مفهوم ، کیفیت و گستره آن محل تضارب آراء مفسران فرق اسلامی بوده که برخی از این واکنش ها از اصول و مبانی مذهب تفسیرکنندگان تاثیر گرفته است. برخی از تفسیرهای مذاهب سبب شده اسلام ، مورد هجمه دشمنان واقع شود و از طرفی در عصر حاضر گروه های معاند و تکفیری با استناد به برخی آیات و تفسیرهای مذاهب ، اقدام به کشتار پیروان سایر مذاهب با نام جهاد کرده و موجب ایجاد چهره ای خشونت طلب از اسلام نزد جهانیان شده اند. پژوهش پیش رو درصدد پاسخگویی به این سوال است که دو تفسیر «الکاشف» مغنیه از شیعه و «فی ظلال القرآن» سید قطب از اهل سنت آیات جهاد را چگونه تفسیر کرده اند و چه برداشتی از این آیات ارائه نموده اند. بررسی توصیفی تحلیلی این مسئله نشان می دهد وجه اشتراک دیدگاه مغنیه و سید قطب از آیات جهاد ، نشان دادن چهره صلح طلبانه اسلام و مبارزه علیه متجاوزان و استعمارگران است. آنان با تقسیم جهاد به دو قسم جهاد دفاعی و ابتدایی ، هدف آن را دفاع از اسلام و مسلمانان و دفع موانع گسترش اسلام بیان کرده اند. همچنین در بیان وجه افتراق دیدگاه تفسیری این دو مفسر حاکی از آن است که مغنیه با استفاده از برخی مفاد آیات ، عصمت پیامبر (ص) را ثابت نموده و جهاد ابتدایی را تنها با اذن معصوم صحیح می داند. وی رژیم صهیونیستی و آمریکا را مصداق دشمنان کنونی اسلام معرفی می کند. اما سید قطب از مفاد برخی آیات ، عدم عصمت پیامبر (ص) را نتیجه گرفته و تنها شرط جهاد را وجود یک رهبر مومن دانسته است. او رژیم های کمونیستی را مصداق دشمنان معاصر اسلام بیان می کند.

    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, شروط جهاد در شیعه و اهل سنت, آیات جهاد, الکاشف, فی ظلال القرآن
    Khadijeh Ahmadi *, Zahra Borzoe

    Jihad or jahada (struggle or effort) is one of the practical commands of God, meaning the sacrifice of wealth and life for the spread of Islam, whose concept, quality, and scope have always been the source of conflicting opinions among the commentators of the Islamic sect, and some of these reactions have been influenced by the principles and foundations of the commentators' religion. Some of the interpretations of religions have caused Islam to be attacked by enemies, and on the other hand, in the present era, the opposition and takfirist groups, citing some verses and interpretations of religions, have attempted to kill the followers of other religions in the name of Jihad and created a violent image of Islam to the world. This article is trying to answer the question of how the two commentaries "Al-Kashif" by Mughniyeh from the Shia and “Fi Zilal al-Qur'an” (In the Shade of the Qur'an) by Sayyid Qutb from the Sunnis have interpreted the verses of Jihad and what interpretations they have presented about these verses. The descriptive and analytical examination of this issue shows that the common point of view of Mughniyeh and Sayyid Qutb on the verses of Jihad is to show the pacifist face of Islam and fight against aggressors and colonialists. By dividing Jihad into two types of defensive Jihad and primary Jihad, they have expressed its purpose to defend Islam and Muslims and to remove obstacles to the spread of Islam. Also, in expressing the difference in the interpretative view of these two commentators, it is indicated that Mughniyeh proved the Prophet's infallibility by using some provisions of the verses and considers the initial Jihad valid only with the permission of the infallible. He presents the Zionist regime and America as examples of the current enemies of Islam. But Sayyid Qutb concluded from the contents of some verses that the Prophet is infallible and considered the existence of a believing leader as the only condition for Jihad. He mentions the communist regimes as examples of contemporary enemies of Islam.

    Keywords: Primary Jihad, Defensive Jihad, Conditions Of Jihad In Shia, Sunni, Verses Of Jihad, Al-Kashif, Fi Zilal Al-Qur'an
  • مصطفی رضوانی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    رویکرد «تقریب» و اعتدال گرایی در تفسیر، تلاشی است برای نزدیک کردن پیروان مذاهب اسلامی برپایه ی اصول مشترک و مسلم اسلامی که هدف نهایی آن تحقق «امت واحده» و ایجاد اتحادی معنی دار میان مذاهب است. محمد جواد مغنیه از جمله مفسران شیعی است که در عین حفظ اصول و مبانی اعتقادی خویش در تفسیر الکاشف چنین رویکردی را اتخاذ کرده و تلاش نموده  تا در سراسر تفسیر خود  از برجسته سازی موضوعات اختلافی میان مذاهب و نیز از تکیه بر عقایدی که مختص مذهب و گروهی خاص است، بپرهیزد. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و از طریق جمع آوری داده ها به صورت اسنادی و کتابخانه ای به واکاوی چگونگی رویکرد مغنیه به تقریب در تفسیرش پرداخته و نمود این رویکرد را در مولفه هایی نظیر مواخات، دوری از تعصب، حفظ سیاق آیات، پرهیز از تفسیرهای باطنی، رعایت اصل احترام، بیداری در برابر دشمن مشترک و نقل اقوال از منابع  اهل سنت و گاها ترجیح آنها تبیین نموده است. بی شک، با عنایت به اوضاع کنونی کشورهای مسلمان، چنین پژوهشی می تواند گامی در راستای تقویت اتحاد کشورهای مسلمان به معنای راستین کلمه باشد.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن, الکاشف, مغنیه, تقریب
  • غلامحسین کمیلی تخته جان، محمدعلی رضایی کرمانی*، صاحبعلی اکبری

    انسان ها همگی بر فطرت توحید زاده می شوند و با توجه به قدرت انتخابی که ذات مقدس الهی از روی حکمت به آنان داده است، با دو راه مواجه می شوند:  إما شاکرا وإما کفورا€ ؛ یا با انتخاب خردمندانه خویش، در راه ترسیم شده از جانب خداوند متعال که مایه سعادت است، قرار می گیرند و یا با انتخاب نسنجیده خویش، گمراهی را برمی گزینند. پژوهش پیش روی با بهره گیری از قرآن کریم، دیدگاه مفسران و اندیشمندان و با تاکید بر دیدگاه های تفسیری علامه محمدجواد مغنیه در الکاشف، به دنبال تبیین عوامل اثرگذار در روحیه استکباری و استبدادی فرعون است. این عوامل در حوزه درونی مانند تبعیت از هوای نفس، احساس بی نیازی، کبر، برتری جویی و...، و حوزه برونی مانند نقش اشراف، سران و خواص جامعه و... مورد بررسی قرار گرفته است. انگیزه تاکید بر دیدگاه های علامه مغنیه، نگاه عصری ایشان در الکاشف به استکبار و صهیونیزم جهانی به عنوان فرعون های زمانه می باشد که در چهره آمریکا و رژیم صهیونیستی تبلور یافته است. در این جستار بر آنیم که بدانیم چه عواملی باعث طغیان فرعون گردیده اند تا جایی که ادعای الوهیت نموده و ظلم و ستم و پایمال نمودن حقوق مردم را شیوه خویش قرار داده است. نتیجه این پژوهش، به دست آوردن قاعده کلی و عوامل زمینه ساز در شکل گیری روحیه و رفتار مستکبران و جنایتکاران تاریخ خواهد بود.

    کلید واژگان: قرآن, روحیه استکباری, استبداد, فرعون, الکاشف
    GhulamHussein Komaily, MuhammadAli Rezaei Kermani *, SahebAli Akbari

    Humans are all born of the nature of monotheism, and according to the power of choice given to them by the sacred essence of God based on the wisdom, they are faced with two ways, “whether he be grateful or ungrateful” or by their wise choice, they take the side of God Almighty in the way drawn from, which is the source of happiness, or they choose misguidance by their ill-considered choice. The present study seeks to explain the influential factors in the spiritual arrogance and dictatorship of Pharaoh by using the Holy Quran, the views of commentators and thinkers and emphasizing the interpretive views of Allama Muhammad Javad Mughniyeh in Al-Kaašīf. These factors in the internal field such as: adherence to the inclination of the soul, feeling of needless, hegemony and arrogance and in the external field such as: the role of gentries, heads (leaders) and the noble classes of society has been studied. The motive for emphasizing Allameh Mughniyeh’s views is his contemporary view in Al-Kaašīf to global arrogance and Zionism as the pharaohs of the time, which is formed in the face of the United States and the Zionist regime. In this article, we want to know what factors caused the revolt of Pharaoh to the extent that he claimed divinity! Oppression and violation on the rights of the people was his way. The result of this research will be obtaining the general rule and the underlying factors in the formation of the spirit and behavior of the arrogants and criminals of history.

    Keywords: Quran, Spiritual arrogance, Dictatorship, Pharaoh, Al-Kaašīf (the Revealer)
  • محمد مهدی حقی*، علی حسن بگی

    « شفاعت» یکی از باورهای کلامی مشترک میان مشرکان، یهودیان و مسلمانان است. این باور در میان مسلمانان، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. از گذشته های دور، میان عالمان و مفسران مسلمان درباره پذیرش شفاعت مسلمان گناهکار، اختلاف بوده است. برخی یک سره شفاعت را انکار می کنند و برخی دیگر آن را می پذیرند. گفتنی است، این دو رویکرد بر تفسیر آنان از آیات شفاعت اثرگذار بوده است. به نظر می رسد، هریک از رویکردهای مذکور در تفسیر آیات شفاعت مبتنی بر یک مبانی است. این نوشتار در صدد واکاوی مبانی این دو رویکرد در تفسیرهای «کشاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» است که هریک به ترتیب نماینده رویکرد اعتزالی، اشعری و شیعی به قرآن است. این نوشتار تلاش می کند، مبانی تفسیری رویکرد پذیرش و عدم پذیرش شفاعت نسبت به مسلمان گناهکار را واکاوی کند. با کوششی که انجام شد، روشن گردید که سه مبنا (یگانگی ایمان و عمل، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی همراه با انجام فرایض) به ترتیب بر رویکرد تفسیری «کشاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» اثرگذار بوده است.
     تاریخ ارسال: 06/03/97   |   تاریخ پذیرش: 10/11/97

    کلید واژگان: مبانی, شفاعت, مسلمان گناهکار, کشاف, روح المعانی, الکاشف
    Mohammad Mehdi Haqqi *, Ali Hasanbegi

    “Intercession” is a common theological belief among Mushrikin (polytheists), Jews, and Muslims. This tenet has played an important role among Muslims. Since the distant past, there has been controversy among Muslim scholars and commentators on whether a sinful Muslim will benefit from intercession or not. Some negate the idea of intercession totally while some others accept it. It should be noted that these two different approaches have been effective on the exegesis of Qur’anic verses. It seems that each of the abovementioned approaches used in the exegesis of intercession verses relies on a certain principle. This study seeks to analyze the foundations of these two approaches in the exegetical books “al-Kashshaf”, Ruh ol-Ma’ani”, and “al-Kashef” which respectively represent Mu’tazilah, Ash’ari, and Shi’ite viewpoints about the Qur’an. This paper attempts to delve deep into the exegetical principles of accepting and rejecting intercession for the sinful Muslim. The results revealed that three principles (coherence of faith and act, coherence of faith and heartfelt confirmation, coherence of faith and heartfelt confirmation along with doing religious duties) have been effective on the exegetical approaches of “al-Kashshaf”, “Ruh ol-Ma’ani”, and al-Kashef” respectively.
    Received: 27/5/2018   |   Accepted: 30/1/2018

    Keywords: principles, Intercession, Sinful Muslim, al-Kashshaf, Ruh ol-Ma’ani, Al-Kashef
  • پروین شناسوند*، محسن قاسم پور، امیر توحیدی

    دانشوران مسلمان همواره از قرآن و سنت به مثابه مهم ترین سرچشمه های فهم آموزه های دینی یاد کرده اند. سنت و حدیث، خواه مترادف باشند یا به معنای حکایت گری حدیث برای سنت، نقش ویژه ای در تفسیر قرآن ایفا کرده اند. چنین می نماید مفسر الکاشف هم از حیث مبانی و هم از جنبه روش، از سنت تفسیری عالمان پیشین مسلمان، به ویژه مفسران شیعی ، پیروی کرده اما در حوزه رویکرد تفسیری، شیوه ای متمایز را به کار گرفته که شرایط اجتماعی و فرهنگی روزگارش، متغیر تعیین کننده آن بوده است. مسیله اساس این پژوهش این است: با توجه به تاثیر شرایط اجتماعی فرهنگی و دینی روزگار مغنیه در شکل گیری تفسیر الکاشف، وی چگونه از حدیث بهره گرفته است؟ همچنین فراز و فرود حدیث در این تفسیر، از چه جایگاه برخوردار است؟ این تحقیق با رو، توصیف تحلیل نشان داده است مغنیه هم از جنبه استناد به منابع روای و هم از نظر رو، کاربست حدیث در تعیین آیات، رویکرد تقریبی اقناعی را در نظر داشته است. این چنین نگاهی از مبانی خاص مغنیه، و نه مبانی مشترک با سایر مفسرین، نشیت گرفته است. تحلیل این رویکرد، بیانگر این نکته است که مغنیه به ضرورت اصل وحدت جامعه اسلامی و مشترکات مسلمانان در حوزه باورها و عقاید توجه و تاکید وافر داشته است. شاخصه های این جهت گیری، هم در نحوه استناد مفسر به روایات فریقین و هم در روش هم افزایی و همگرایانه وی، در مقام ارجاع به شیوه محدثان و مفسران پیشین در مقا تفسیر برجسته می نماید. اتخاذ این چنین رویکردی، تفسیر وی را کارآمد، پویا و مصری نشان داده است.

    کلید واژگان: مغنیه, الکاشف, رویکرد اقنام, تقریب گرایانه, شرایط عصری تفسیر
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال