جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تفسیر باطنی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر باطنی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از مباحث بسیار مهم در فهم قرآن مبحث ظهور و بطون قرآن است. در برخی روایات برای قرآن هفت بطن بیان شده است. فهم ظاهر قرآن برای بسیاری از افراد ممکن است اما فهم باطن قرآن و بطون بطون آن برای همه ممکن نیست. از جمله آیات قرآن کریم که در مورد فهم آن ها و مراد حقیقی متکلم در بین علمای اسلام مورد اختلاف واقع شده آیات 19 الی 22 سوره الرحمن است. در این آیات به تلاقی دو دریا و مخلوط نشدن آن ها اشاره شده و از ثمره این دو دریا با عنوان لولو و مرجان نام برده شده است. تفسیر دو دریا یعنی مرج البحرین و تفسیر ثمره آن ها یعنی لولو و مرجان مورد کنکاش و بررسی دانشمندان اهل تشیع و اهل تسنن واقع گردیده است که نتیجه آن اظهار آرای موافق و مخالف از سوی ایشان درباره معنای باطنی آن ها شده است. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است به بررسی نظرات دو تن از مفسران صاحب نظر از علمای شیعی مذهب و سنی مذهب یعنی جوادی آملی و آلوسی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این دو صاحب نظر در تفسیر ظاهری مرج البحرین و نیز لولو و مرجان دارای نقطه نظرات موافق و مخالف هستند اما در تفسیر باطنی آیات با یک دیگر اختلاف کامل دارند.
کلید واژگان: آیات 19ا-22 الرحمن, مرج البحرین, لولو و مرجان, تفسیر باطنی, تاویلAmong the verses of the Holy Qur'an, which are disputed among Islamic scholars regarding their understanding and the true meaning of the theologian, are verses 19 to 22 of Surah Al-Rahman. In these verses, the meeting of two seas and their non-mixing is mentioned, and the fruits of these two seas are mentioned as pearls and corals. The interpretation of the two seas, namely Marj al-Baharin, and the interpretation of their fruits, i.e., pearls and corals, have been explored and examined by Shia and Sunni scholars, and as a result, there have been positive and negative opinions expressed by them. The interpretation of the two seas, namely Marj al-Baharin, and the interpretation of their fruits, i.e., pearls and corals, have been explored and examined by Shia and Sunni scholars, and as a result, there have been Comments for and against expressed by them. This research, which is a descriptive and analytical method, examines the opinions of two expert commentators from Shiite and Sunni scholars, namely Javadi Amoli and Alousi. These two experts in the external interpretation of Marj al-Baharin as well as Llu'u and Marjan have different points of view, but they are completely different in the inner interpretation of the verses.
Keywords: Verses 19-22 Rahman, Marj Al-Baharin, Al-Loolu wa Al-Marjan, Esoteric interpretation, paraphrase -
قرآن کریم، در پاسخ به پرسش کنندگان از زمان برپایی رستاخیز، آیاتی به ظاهر متفاوت را بیان داشته است: گاهی علم به آن را خاص خداوند میداند و حتی پیامبر خود را هم بی خبر از آن به شمار میآورد، در برخی موارد، به نشانه های آن روز میپردازد و گاه، فرا رسیدن قیامت را نزدیک اعلام میکند. در این میان، برخی آیات نیز بیان میکنند که قیامت، هم اکنون برپا شده است. این موارد، به ظاهر متناقض هستند و ایهام آنها، با بررسی دیدگاه های تفسیری، بیشتر میشود. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی، با بررسی دیدگاه های مفسران درباره گروه آیات مرتبط با این موضوع، تفسیر برخی از آنان را فهم ظاهر قرآن تلقی کرده است. تفسیر باطنی این آیات، قیامت را مرتبهای از مراتب هستی می داند که ورای طور زمان است و هم اینک وجود دارد. این نکته، میتواند بسیاری از گره ها و تناقضات ظاهری آیات را رفع کند و در درک حقیقی و صحیح نزدیکی زمان قیامت و علم انحصاری خداوند بدان، راهگشا باشد.
کلید واژگان: قیامت, رستاخیز, تفسیر ملاصدرا, تفسیر باطنی, پایان جهان, اشراط الساعهThe Holy Quran, in response to the questioners about the Day of Judgment, has stated seemingly different verses. Sometimes considers the knowledge about that as specific knowledge to God, even the holy prophet does not know. In some cases, reflects the signs of that day and some verses indicate the coming of the Day of Judgment. Meanwhile, some verses also state that the Day of Judgment has already taken place. These cases are seemingly contradictory, and their ambiguity increases with the examination of interpretive perspectives. This research, by examining the views of differenct commentators on related verses, has considered some of the interpretations as understanding the appearance of the Qur'an. The esoteric interpretation of these verses considers the Day of Judgment as a level of existence that is beyond time and already exists. This point can resolve many conflicts and apparent contradictions of the verses and be a way to understand the true and correct approach of the Day of Judgment and God's exclusive knowledge of it.
Keywords: The Day Of Judgment, Resurection, Mulla Sadra's Exegesis Of The Qur'an, Internal Exegsis, End Of World -
در این مقاله چهارده نمونه از آیات قرآن را که مولانا جلال الدین بلخی در مثنوی به تاویل عرفانی آنها پرداخته است - بعد از ذکر مقدمه کوتاهی درباره «تاویل»-، آورده و بررسی و تحلیل کرده ایم. نمونه آن ها «ارض الله واسعه» است که مولانا به عوالم روحی و دنیایی فراحسی تاویل کرده است که اولیای حق آن جایند. یا «قرضا حسنا» است که به نظر او «از تن کاستن و به افزودن به جان» است. یا «اقتلو انفسکم» درباره بنی اسراییل است که به کشتن نفس تاویل شده است و...؛ در نتیجه گیری «تاویل» در مثنوی به کوتاهی گزارش شده است.
کلید واژگان: مثنوی مولانا, تاویل, تفسیر ظاهری, قرآن کریم, تفسیر باطنی -
قرآن کریم، در پاسخ به پرسش کنندگان از زمان برپایی رستاخیز، آیاتی به ظاهر متفاوت را بیان داشته است: گاهی علم به آن را خاص خداوند می داند و حتی پیامبر خود را هم بی خبر از آن به شمار می آورد، در برخی موارد، به نشانه های آن روز می پردازد و گاه، فرا رسیدن قیامت را نزدیک اعلام می کند. در این میان، برخی آیات نیز بیان می کنند که قیامت، هم اکنون برپا شده است. این موارد، به ظاهر متناقض هستند و ایهام آن ها، با بررسی دیدگاه های تفسیری، بیشتر می شود. پژوهش حاضر، با بررسی دیدگاه های مفسران درباره گروه آیات مرتبط با این موضوع، تفسیر برخی از آنان را فهم ظاهر قرآن تلقی کرده است. تفسیر باطنی این آیات، قیامت را مرتبه ای از مراتب هستی می داند که ورای طور زمان است و هم اینک وجود دارد. این نکته، می تواند بسیاری از گره ها و تناقضات ظاهری آیات را رفع کند و در درک حقیقی و صحیح نزدیکی زمان قیامت و علم انحصاری خداوند بدان، راهگشا باشد.
کلید واژگان: قیامت, رستاخیز, تفسیر ملاصدرا, تفسیر باطنی, پایان جهان, اشراط الساعهThe Holy Quran, in response to the questioners about the Day of Judgment, has stated seemingly different verses. Sometimes considers the knowledge about that as specific knowledge to God, even the holy prophet does not know. In some cases, reflects the signs of that day and some verses indicate the coming of the Day of Judgment. Meanwhile, some verses also state that the Day of Judgment has already taken place. These cases are seemingly contradictory, and their ambiguity increases with the examination of interpretive perspectives. This research, by examining the views of differenct commentators on related verses, has considered some of the interpretations as understanding the appearance of the Qur'an. The esoteric interpretation of these verses considers the Day of Judgment as a level of existence that is beyond time and already exists. This point can resolve many conflicts and apparent contradictions of the verses and be a way to understand the true and correct approach of the Day of Judgment and God's exclusive knowledge of it.
Keywords: The Day Of Judgment, Resurection, Mulla Sadra's Exegesis Of The Qur'an, Internal Exegsis, End Of World -
تاویل یا تفسیر باطنی قرآن کریم، از جمله کارهای مهمی است که صدرالمتالهین، به پیروی از عارفان مسلمان، به صورت گسترده بدان پرداخته است. در این مقاله، به بررسی برخی از ابعاد این حرکت علمی و تفسیری ملاصدرا پرداخته ایم و نشان خواهیم داد که از دید ملاصدرا، تاویل عرفانی قرآن کریم بر چه مبانی ای استوار است و از چه ضوابطی بهره می برد؟ با پیگیری آثار ملاصدرا، در می یابیم که از نگاه وی، تفسیر باطنی بر مبانی ذیل استوار است: 1. ذومراتب بودن عالم کبیر؛ 2. ذومراتب بودن قرآن کریم از نظر وجودی؛ 3. ذومراتب بودن عالم صغیر (انسان)؛ 4. تطبیق مراتب این سه بر یکدیگر؛ 4. ذومراتب بودن قرآن کریم از نظر معنایی؛ 5. مقصود خداوند بودن همه معانی ظهری و بطنی قرآن کریم؛ 6. منحصر نبودن آگاهی از تاویل قرآن کریم به خداوند و معصومانg؛ 7. وضع الفاظ برای روح معانی.
همچنین برخی از مهم ترین ضوابط تاویل عرفانی قرآن کریم از دیدگاه ملاصدرا عبارت اند از: مخالف نبودن معانی باطنی با ظاهر قرآن کریم، مخالف نبودن معانی باطنی با قواعد دینی و مخالف نبودن معانی باطنی با معارف حق یقینی.کلید واژگان: تاویل عرفانی, تفسیر باطنی, صدرالمتالهین, ضوابط, مبانی, ملاصدراLike the other Muslim mystics, Sadr al-Muta'-allehin has extensively dealt with the mystical or esoteric interpretation of the holy Qur'an. In order to examine some of the dimensions of this scientific and interpretive endeavor of Mulla Sadra, the present paper discusses the principles and criteria for Mulla Sadra's views on the mystical interpretation of the holy Qur’an. Research on the works of Mulla Sadra shows that in his view, the bases for esoteric interpretation are as follow: multi-level macrocosmos, existentially multi-level holy Qur'an, multi-level microcosmos (human) and the consistency of these three levels, the multi-level meanings of the holy Quran, the reference of all the outward and inward meanings of the holy Quran to God, the unexclusiveness of awareness of the esoteric interpretation of the holy Quran to God and the infallibles (as) and setting words for the spirit of meanings. Also, some of the most important criteria for the mystical interpretation of the holy Qur'an from Mulla Sadra's point of view are: non-opposition of the inner meanings to the outward words of the holy Qur'an, non- opposition of the inner meanings with the religious rules, and non- opposition of inner meanings with the teachings of absolute Truth.
Keywords: principles, criteria, mystical interpretation, esoteric interpretation, MullaSadra, Sadr al-Muta’alehin -
بسیاری از آیات قرآن کریم، علاوه بر تفسیر ظاهری، دارای معنای باطنی نیز می باشند. برخی از این تفسیرهای باطنی برخاسته از روایات تفسیری معصومین (ع) و صحابه است. آیه 107 سوره صافات: «و فدیناه بذبح عظیم» نیز از جمله این آیات است. پرسش پژوهش حاضر این است که مقصود از تفسیر باطنی آیه 107 سوره صافات چیست؟ این پژوهش در صدد است با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، با نگاهی بر تفسیر ظاهری آیه، به تفصیل پیرامون تفسیر باطنی آن بپردازد. دستاودهای پژوهش حاکی از این مطلب است که تفسیر باطنی آیه 107 سوره صافات بر امام حسین (ع) ناظر است. حضرت ذبح عظیمی است که از نسل حضرت ابراهیم (ع) متولد می شود. این تفسیر باطنی برخاسته از روایتی تفسیری نقل شده از امام رضا (ع) است که با سند صحیح در برخی کتاب های معتبر و متقدم شیعه نقل گردیده است و معیارهای یک تفسیر باطنی ضابطه مند را دارد.کلید واژگان: آیه 107 سوره صافات, امام حسین (ع), تفسیر باطنی, ذبح عظیمMany Quranic verses have both apparent and metaphorical meanings. Some of such metaphorical meanings come from the exegeses produced by the Infallible Imams. From this perspective, what can be the deep meaning of the Quranic verse "And We have prepared a grat sacrifice for him"? Research into Quranic i terpretations prove that it refers to Imam al-Husayn in that he was the greatest sacrifice of Abraham's progeny. This outlook is asserted in an exegesis of the verse as highlighted by the 8th Infallible Imam Ali al-Reza, as quoted verbatim in early snd authoritative Shiite sources.Keywords: Sura al-Saffat, Imam al-Husayn, mystical interpretation, the great sacrifice
-
چکیده: این مقاله به بررسی تفسیر عرفانی و ریشه های آن می پردازد. نویسنده در آغاز به توضیح مفاهیم مورد بحث پرداخته. در این راستا عناوین: تفسیر و تطبیق، تاویل و تنزیل، زبان عرفان، زبان قرآن را توضیح می دهد. آنگاه از شیوه های تفسیر سخن می گوید. تفسیر عرفانی و تفاوت آن با تفسیر باطنی را با بیان نمونه هایی از تفسیر عرفانی تبیین می کند. ریشه های تفسیر عرفانی موضوع دیگری است که نویسنده به تحلیل آن پرداخته و در پایان به ارزیابی و داوری نسبت به تفسیر عرفانی می نشیند.
کلید واژگان: تفسیر عرفانی, تفسیر باطنی, تطبیق, تاویل, تنزیل, زبان عرفان, زبان قرآن
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.