به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جهاد" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهاد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرشته رضایی

    جهاد مبارزه کردن در راه خدا با جان و مال با هدف گسترش اسلام یا دفاع از آن است. جهاد از مسائل مورد توجه در دین اسلام و یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی هر مسلمان است. جهاد به دو قسم ابتدایی و دفاعی تقسیم میشود که هر یک دارای آداب و احکام خاصی است. یکی از مسائل مطرح شده در باب جهاد، وجوب و حدود جهاد زن و مرد است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای صورت پذیرفته حاکی از آن است که وجوب جهاد ابتدایی مختص مردان است. اگرچه زنان در اموری غیر از میدان نبرد نظیر مشورت، پرستاری، کمک در پشت جبهه و.. میتوانند از فضیلت جهاد بهره مند شوند. اما در وجوب جهاد دفاعی بر همه مسلمانان اعم از زن و مرد شکی نیست و برای دفاع از جان، مال، آبرو و...همگان باید در میدان نبرد حاضر شوند.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, فقه, وجوب
  • محمود علیپور گرجی*، عبدالمجید سیفی

    پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که گسترش نوسلفی گری چه تاثیری بر اسلام هراسی در اروپا داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که گسترش نوسلفی گری و اقدامات این گروه ها، سبب تصویرسازی خشونت بار از مسلمانان در اروپا شده و این مسئله فرآیند اسلام هراسی در اروپا را تعمیق کرده است. یافته‎های پژوهش بیانگر آن است که اسلام هراسی نوعی تصاویر برجسته شده از سوی غرب است؛ تا آن را مبنای تفکرات قرار دهد. به گونه ای که یک تصویر منفی علیه نظام اسلامی در قلمرو مسائل ملی و داخلی و هم مسائل فراملی شکل بگیرد. در این راستا، نئوسلفی که جریانی بر مبنای مولفه های سلفی قدیم بوده و تفاسیر جدیدی از برخی مولفه های آن بازتولید شده است، با تاکید بر خودمرجعی، ظاهرگرایی و گسترش دایره شرک، نقش بنیادینی در تصویرسازی منفی و بازنمایی منفی از تحولات جوامع اسلامی در اروپا و گسترش اسلام هراسی داشته اند. این گسترش جریان نئوسلفی در جوامع غربی، محدودیت های زیادی در عرصه های دینی ایجاد کرده است.

    کلید واژگان: نئوسلفی, اسلام هراسی, مسلمانان, افراط گرایی, اروپا, جهاد
    Mahmood Alipour Gorji *, Abdolamajid Seyfi

    This research aims to answer the question of how the expansion of neo-Salafism has affected Islamophobia in Europe. The research methodology is descriptive-analytical, based on the hypothesis that the proliferation of neo-Salafism and the actions of these groups lead to the portrayal of Muslims as violent in Europe, thereby deepening the process of Islamophobia. The findings indicate that Islamophobia is a form of highlighted imagery from the West, shaping negative perceptions of the Islamic system on both national and international levels. In this regard, neo-Salafism, rooted in ancient Salafi principles but reproducing new interpretations of some of its components, plays a fundamental role in negatively portraying and representing the developments in Islamic societies in Europe. Emphasizing self-reference, literalism, and the expansion of participation, neo-Salafis contribute significantly to the negative representation of Islamic societies in Europe and the spread of Islamophobia. The growth of the neo-Salafi movement in Western societies has imposed significant constraints in religious spheres.

    Keywords: Neo-Salafism, Europe, Islamophobia, Muslims, Extremism, Europe, Jihad
  • حمیدرضا فاضلی *، مجتبی انصاری مقدم، علیرضا فاضلی، امیرحسین فاضلی

    فرهنگ یکی از موضوعاتی که از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است. در واقع هر اجتماعی یک فرهنگی را داراست که امور بر اساس همان پیش می روند. حال فرهنگ مافوق فرهنگ ها وجود دارد که فرهنگ جهادی نام می گیرد. پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی به بررسی و تحلیل اوصاف فرهنگ جهادی در مستندات قرآنی- حدیثی می پرازد. نتایج حاصل از این است که در فرهنگ جهادی شیوه مدیریت جهادی بسیار مهم است و در راستای پیدایش فرهنگ جهادی باید مدیریت شاخصه هایی داشته باشد از جمله: «اندوخته های شناختی و بینشی مربوط به هستی از جمله انسان و نظام ارزشی اسلام؛ آگاهی های شغلی و فنی در زمینه موضوع مدیریت؛ داشتن امنیت آرامش روحی و روانی؛ نبود موانع و مشکلات و بحران های شخصی خانوادگی». نتیجه آنکه یک فرهنگ جهادی بر اساس مستندات قرآنی- حدیثی از خصوصیات برخوردار است از جمله: همه باهم بودن، ایمان و اعتقاد، اخلاص، خدمتگزاری، کار مضاعف، همت مضاعف، فروتنی، انعطاف پذیری، کار با مهر، مسئولیت پذیری، شجاعت و جسارت، پویایی و بالندگی و غیره.

    کلید واژگان: فرهنگ, جهاد, جهاد جمعی, اوصاف, آموزه های اسلامی
  • علی اصغر یاریاب *، جبار شجاعی

    ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش هایی است که یک انسان متعهد می تواند به آن مقام دست یابد. این مفهوم اثرگذار و حرکت آفرین قادر است تا فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار دهد و موجبات پویایی جامعه را در مسیر پیشرفت و تعالی فراهم نماید. فرهنگ پربار ایثار و شهادت در گستره جهان بینی توحیدی از چنان جلوه های ممتازی برخوردار است که فرآیند این تاثیر در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی به خوبی قابل مشاهده است. شهادت از جمله شاخصه ها و حقایق قرآنی است که در زبان قرآن و اهل بیت (ع) و مقام معظم رهبری به عنوان گزینش مرگ سرخ متکی بر شناخت و آگاهی و آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی به شمار می آید که در این گزینش، مجاهد با منطق و شعور و بیداری و بینایی و حضور خود انتخاب می کند و حیات طیبه یک ملت و تاریخ را رقم می زند. امروزه در جبهه جنگ نرم با این فرهنگ می توان در مقابل تهاجمات دشمنان ایستادگی کرد. یافته ها و دستاوردهای تاریخی از صدر اسلام تاکنون، موید این واقعیت است که فرهنگ شهادت طلبی همواره به عنوان کارآمدترین و موثرترین عنصر در پیشبرد اهداف و ارزش ها مطرح بوده است.

    کلید واژگان: ایثار, شهادت, جهاد, ارزش های الهی, مقام معظم رهبری
  • اکرم جعفری *، افسانه رضایی للری

    شهادت اوج تعالی انسان است.آن گاه که انسان تمام هستی خود را یک جا نثار معبود می کند و قطره وجودش به دریای بیکران هستی مطلق می پیوندد و در فرهنگ اسلام به خصوص تشیع ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است. همچنین مقام و جایگاه شهید در دین اسلام و آیات قرآن کریم امری روشن و تاکید شده است. عنوان این مقاله در مورد اوصاف شهید از دیدگاه آیات و روایات است و روش این مقاله توصیفی است و مطالب آن با روش کتابخانه ای جمع آوری شده است. در این مقاله به بحث درباره حقیقت شهادت، جایگاه و فضیلت شهید در آیات و روایات، اقسام شهید و اولین شهید در اسلام پرداخته شده است. در پایان اوصاف شهید را با توجه به آیات و روایات بیان کرده است.

    کلید واژگان: شهید, شهادت, جهاد, کشته شدن, اسلام
  • مرتضی حسن پور
    در زمینه سازی ظهور، «ایثار» و «جهاد» نقش اساسی دارند. این دو عنصر در فرهنگ انتظار و روایات مهدویت مورد تاکید قرار گرفته اند. ایثار و جهاد در مکتب شهید سلیمانی نیز برگرفته از فرهنگ ناب شیعی است؛ که در پرتو حکومت ولایت فقیه، نایب عام امام عصرf و اعتقاد به آن، در این زمینه اقداماتی بسیار مهم را انجام داد. با کنکاش در روایات مهدوی، ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور، شاخص هایی دارند. ایثار مال، از خودگذشتگی و بذل جان، مقدم داشتن خواسته های ولی، مطیع محض ولایت بودن، مقاومت و هجرت؛ از جمله شاخصه های فرهنگ انتظار است که در مکتب شهید سلیمانی نیز دیده می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی، در صدد بررسی شاخصه های ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور در فرهنگ انتظار و مکتب شهید سلیمانی است.
    کلید واژگان: انتظار, زمینه سازی, مکتب شهید سلیمانی, جهاد, ایثار, ظهور
    Murtiḍā Ḥasan-Pour
    Martyrdom and Jihad play a fundamental role in paving the way for the appearance of Imam Mahdi. These two elements are emphasized in the culture of the Awaiting and traditions of Mahdism in Hadith-sources. Martyrdom and Jihad in the school of Martyr Soleimani is also derived from pure Shiite culture; that in the light of the rule of Wilāyat al-Faqīh as the general vicegerent of Imam Mahdi and his belief in it, he took very important measures in this field. By delving into the Mahdavi Hadiths, martyrdom and Jihad, which are the foundation of the Appearance, have indicators. Sacrifice of wealth, self-sacrifice and sacrifice of life, prioritizing the wishes of the guardian, being purely obedient to the guardianship, resistance and emigration; It is one of the characteristics of the culture of expectation, which can also be seen in the school of martyr Soleimani.The present article, through a descriptive-analytical method, aims to investigate the characteristics of sacrifice and jihad that are the basis for the emergence in the culture of expectation and the school of Martyr Soleimani.
    Keywords: the Awaiting, paving the way, school of Martyr Soleimani, Jihad, self-sacrifice, the appearance
  • احمد دهدار*

    به زعم برخی صاحب نظران، عصر کنونی به نام «مدیریت و رهبری» نام گذاری شده و موفقیت نهادها و سازمان ها تاحدود زیادی به کارایی و اثربخشی مدیریت وابسته است. الگوهای مدیریت که متصل به آموزه های وحیانی و اسلامی باشند، از اثربخشی زیادی برخوردار خواهند بود. همان طوری که پیامبر اکرم (ص) الگوی حسنه برای مومنان محسوب می شود در ابعاد نظامی هم یک الگوی مطلوب می باشد لیکن تاکنون ابعاد مختلف آن شناسایی و تبیین نشده است. مسئله تحقیق، این بود که تاکنون تحلیل اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) انجام نشده است. بنابراین این تحقیق به دنبال تحلیل قرآنی مبانی مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می باشد. ابزار گردآوری داده ها، اسنادی و مطالعات کتابخانه ای بوده و روش پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی است. در راستای پرسش های تحقیق، منابع علمی در خصوص موضوع، بیانات معظم له در سایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) موردبررسی قرارگرفته است. یافته ها نشان داد مبانی مدیریت نظامی پیامبر از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) دارای مبانی و اصولی (شامل: انگیزه الهی جهاد؛ ترغیب به جهاد و برشمردن فضیلت جهاد؛ رعایت عدالت و مساوات؛ حضور میدانی در جنگ ها و صحنه های نبرد؛ صبوری؛ پایداری و مقاومت؛ ساده زیستی و معاشرت؛ نظم، انضباط و نظارت؛ ذکر و عبادت) است. درنتیجه مدیریت نظامی پیامبر اسلام (ص) قابل بهره گیری در ابعاد مختلف مدیریتی در جهان به ویژه در جوامع اسلامی است. در صورت تبیین و شناسایی الگوی مدیریت نظامی وحیانی و الهی، سازمان های نیروهای مسلح می توانند نقش و ماموریت های خود را به صورت مطلوب برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا نمایند.

    کلید واژگان: مدیریت, مدیریت نظامی, مبانی, جهاد
    Ahmad Dehdar *

    According to some experts, the current era is named as "management and leadership" and the success of institutions and organizations largely depends on the efficiency and effectiveness of management. Management models that are connected to Islamic teachings will be very effective. Just as the Holy Prophet (PBUH) is considered a good example for the believers, he is also a good example in military aspects, but so far its various aspects have not been identified and explained. The problem of the research was that until now, the analysis of the Quranic thoughts of the Supreme Leader (Madazla-ul-Ali) of the military management of the Prophet of Islam (PBUH) has not been done. Therefore, this research seeks to analyze the Qur'anic principles of the military management of the Prophet of Islam (PBUH) from the perspective of Imam Khamenei.The data collection tools are documents and library studies, and the research method is descriptive-analytical. In line with the research questions, scientific sources on the topic, His Holiness' statements on the website of the Supreme Leader (Madazleh al-Ali) have been examined.The findings showed that the principles of the Prophet's military management from the perspective of Ayatollah Ali Khamenei (Madazallah Al-Ali) have foundations and principles (including: the divine motivation of jihad; encouragement to jihad and enumeration of the virtues of jihad; observance of justice and equality; presence in the field in wars and battle scenes; patience; persistence and resistance; simple living and socializing; order, discipline and supervision; remembrance and worship). As a result, the military

    Keywords: Management, Military Management, Basics, Jihad
  • موسی شعبان پور پیچا*، حسین صنعت پور امیری

    جهاد امر مقدسی است که در دین اسلام مورد تاکید فراوان قرارگرفته است. در سایه ی جهاد درراه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان می شود. چنان چه مسلمانان به جهاد قیام نکنند، کفر، ظلم و فساد جامعه را فرامی گیرد و ستمگران و مستبدان بر زندگی آنان و نیز جامعه بشری مسلط می شوند. این مقاله، به بررسی رابطه دین و دفاع و جهاد از منظر منابع دینی و به ویژه صحیفه سجادیه می پردازد. این تحقیق از نوع «کاربردی» و روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و جامعه آماری آن، منابع اسلامی در خصوص رابطه دین و جهاد است. نمونه آماری تحقیق، از میان کتب دینی، قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داد رابطه جهاد، دفاع و دین از منظر صحیفه سجادیه با تمرکز بر دعای مرزداران عبارتند از: جهاد و دفاع برای خدای تعالی، نه دنیا؛ جهاد و دفاع برای گسترش سفره عبودیت و بندگی؛ اعتلای دین و نیرومندی حزب الله. دستورات قرآن کریم برای جهاد و دفاع، فرهنگی و برای احیای حیات توحیدی جوامع است. جهاد ابتدایی هم به جهاد دفاعی بر می گردد. در اسلام ارزش دفاع، به وجود ارزش های الهی و انسانی است و هرگز اسلام از جنگ و دفاع، غرضی دنیایی ندارد. لذا حکمت جهاد در اسلام، فرهنگی بوده و هدف از دفاع و جهاد، برداشتن موانع تبلیغ و دفاع از انسان ها و مبارزه با طواغیتی است که مانع ترویج دین و معارفند.

    کلید واژگان: جهاد, دفاع, صحیفه سجادیه, دین
    Mosa Shabanpoorpicha *, Hossein Sanat Pouramiri

    Jihad is a sacred thing that is emphasized in Islam. In the shadow of Jihad, the affairs of the religion and the world will be reformed. As long as Muslims do not rise to Jihad, corruption will take over the society. This article examines the relationship between religion and defense and jihad from the point of view of religious sources, especially the Sajjadiyyah. This research is of the "applied" type and the research method is of descriptive analytical type and its statistical community is Islamic sources regarding the relationship between religion and Jihad. The statistical sample of the research was selected from among religious books. The results of the research showed that the relationship between Jihad, defense and religion from the perspective of the Sajjadiyya scriptures, focusing on the prayers of frontiersmen, are: Jihad and defense for God Almighty, not the world; Jihad and defense to expand the table of slavery and servitude; The promotion of religion. The instructions of the Holy Quran are for Jihad and defense, cultural and for reviving monotheistic life of societies. The primary jihad also goes back to the defensive jihad. the value of defense is due to the existence of divine and human values, and Islam never has a worldly purpose for war and defense. Therefore, the wisdom of Jihad is cultural, and the purpose of defense and Jihad is to remove the obstacles to the propagation and defense of people and to fight against sectarianism that hinders the promotion of religion.

    Keywords: Jihad, Defense, Safiha Sajjadiyeh, Religion
  • فریده محمدزاده شهرآبادی*، عاطفه زرسازان

    واژه «مخلفون» 4 بار در قرآن آمده؛ یک بار در سوره توبه و سه بار در سوره فتح. در پژوهش حاضر با توجه به همنشینی «مخلفون» در سوره های «توبه» و «فتح» با واژگان «فرح»، «قعود»، «کراهت»، «قول»، «استیذان» و «اعراب» و بر محور جانشینی با «معذرون» و بر محور تقابل معنایی با «مومنون»، مشخص شد «مخلفون» جاگذاشته شدگان از جهاد در راه خدا هستند که در اثر نفاق، ضعف ایمان یا نادانی از امر خداوند تمرد می نمایند. مخلفون سوره فتح افراد گمراهی هستند که با بهانه های واهی و عذرخواهی از همراهی رسول الله (ص) در جهاد تمرد کرده و سعی در تغییر حکم الهی دارند. خداوند بعد از تنبیه آنان، با دعوت به شرکت در جهادی سخت تر، فرصتی دیگر به آنان اعطاء می نماید که در صورت اجابت مستحق اجر الهی و در صورت تمرد، سزاوار آتش سوزان جهنم می شوند. مخلفون منافق در سوره توبه، از جاگذاشته شدن در جهاد شاد شده و از جهاد همراه رسول الله (ص) کراهت دارند، در اموال بخل ورزیده و مردم را از جهاد منع می کنند و لذا سزاوار آتش سوزان جهنم می شوند.

    کلید واژگان: مخلفون, جهاد, سوره توبه, سوره فتح
    Faride Mohamadzade *, Atefe Zarsazan

    The word "dissenters" appears 4 times in the Qur'an; Once in Surah Tawbah and three times in Surah Fath. In the present study, by extracting the companions of the "dissenters" in the chapters of "Repentance" and "Conquest" with the words "Farah", "Qaud", "Kerahat", " Ghawl", "Istizan" and "Arabs" Substitution with "Mu'azrun" and confrontation with "Mu'minun", it became clear that the "dissenters" are those who are placed in jihad in the way of God, who rebel against the command of God due to hypocrisy, weakness of faith or ignorance. Repentance, they are happy to be placed in jihad and they hate jihad with the Messenger of God, they are stingy in their property and forbid people from jihad, and in return they deserve the burning of hell. However, the dissenters in Surah Fath are misguided people who, under false pretenses and apologizing for accompanying the Prophet in jihad, try to change the divine rule. After punishing them, God invites them to participate in a more severe jihad, giving them another chance

    Keywords: Mokhallafoon, Jahad, Surah Tawbah, Surah Fath
  • سید کاظم سید باقری*

    برخی از مخالفان اسلام و مستشرقین، آیات جهاد، قتال با مشرکین و برخورد با آنان را مورد استناد خود قرار می دهند و بر این باورند که این آیات، جایی برای آزادی، انتخاب مخالفین و غیر مسلمین در نظام اسلامی باقی نمی گذارد و چیزی به نام آزادی، بی معنی است. این مقاله به نسبت سنجی جهاد و آزادی از منظر قرآن کریم می پردازد و این شبهه را که جهاد، جلوی آزادی و انتخاب فکر، عقیده و رفتار سیاسی-اجتماعی شهروندان را می گیرد، بررسی می کند، در فرضیه بر این امر تاکید شده است که با توجه به ادبیات و منطق قرآن کریم و مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن و لحاظ اهداف جهاد، حکم به آن برای دفاع از ستمدیدگان، برداشتن موانع و بسترسازی برای انتخاب آگاهانه شهروندان و مقابله با آغازگران جنگ و رهاسازی مردم از یوغ طاغوتها بوده است، آزادی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان می توانند با در نظر داشتن معیارها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی-اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند، روح حاکم بر آیات و حکم جهاد نیز در راستای آزادی مردمانی بوده است که زیر سیطره مستبدین و مستکبرین قرار داشته اند، جهاد به معنای تحمیل عقیده نبوده است تا آزادی از میان رود، بلکه برای مسلمین چاره ای جز دفاع و رویارویی با دشمن نمانده بود، حقیقت جهاد، دفاع در برابر هجوم دشمن بوده است. در کنار بهره از روش توصیفی-تحلیلی در بررسی داده ها این مهم با روش تفسیر اجتهادی انجام شده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, آزادی, جهاد, دفاع, طاغوت
    Seyed Kazem Seyed Bagheri *

    Some opponents of Islam and Orientalists cite the verses of jihad, fighting the polytheists and dealing with them, believing that these verses leave no room for freedom, the choice of dissidents and non-Muslims in the Islamic system, and Something called freedom is meaningless. This article deals with the comparison of jihad and freedom from the perspective of the Holy Quran and examines the suspicion that jihad prevents freedom and the choice of thought, belief and socio-political behavior of citizens. It has been emphasized that according to the normative view of the Holy Quran and its ontological and anthropological foundations, the ruling of jihad has been to defend the oppressed, remove obstacles and lay the groundwork for the conscious choice of citizens and free people from the yoke of Taghut. Nevertheless, citizens can freely engage in socio-political behavior and achieve their political rights, without imposing and pressuring the ruling power, in accordance with the rules and norms of Sharia, and the spirit of the verses and the ruling of jihad is in line with this. Freedom has been for the people who have been under the yoke of tyrants and arrogants, so jihad and confrontation with the enemy did not mean imposing belief until freedom is lost, but for Muslims there was no choice but to defend and confront, jihad, in fact Defense against the invasion and attack of the enemy, to which the truth of the initial jihad goes back. This was done by the method of ijtihad interpretation.

    Keywords: Holy Quran, Freedom, Jihad, Defense, Taghut
  • سلمان نیکبخت *، عبدالله امیدی فرد

    شرایط و ویژگی های جهاد مطلوب، یکی از مباحث مهم جهاد است که از طریق منابع تفسیری و روایی موردبررسی مفسران و فقها قرار می گیرد. مقاله حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی، جهاد را با تکیه بر شرایط و ویژگی های مطلوب آن موردبررسی و تحلیل قرار دهد. بدین ترتیب در ابتدا به مباحث نظری و تعریف جهاد در لغت و اصطلاح از منابع کتابخانه ای می پردازد سپس خلاصه ای از اقسام جهاد و شروط وجوب جهاد ذکر می‎شود و در انتها مفهوم جهاد مطلوب از دیدگاه آیات قرآن و فقه واکاوی می‎شود. از دستاوردهای این پژوهش این است که با توجه به آیه 15 سوره مبارکه انفال، فرار از جنگ در هنگام رویارویی با دشمن حرام است مگر در دو حالت، 1) برای فریب دادن آن ها 2) برای متحد شدن با گروهی دیگر. همچنین بر اساس ظاهر آیه 94 سوره نساء، اسلام آوردن با زبان، چنانچه ظاهری هم باشد، مال و جان را حفظ می کند. در مورد اسیران جنگی میان شیعه و اهل سنت اختلافاتی وجود دارد که با توجه به آیه 4 سوره محمدj می توان این گونه نتیجه گرفت: الف) هنگامی که هنوز جنگ پابرجاست، اسیرانی که در این موقع گرفته می شوند، امام مخیر است به زدن گردنشان، یا قطع دست و... . هنگامی که جنگ رو به اتمام است، امام در مورد اسیرانی که در این موقع به اسیری گرفته می شوند، مخیر است میان آزاد کردن، فدیه گرفتن و یا بردگی آن ها.

    کلید واژگان: قرآن, فقه, مفسران اسلامی, جهاد, جهاد مطلوب
  • فاطمه دست رنج*، ابراهیم ابراهیمی، ماهرخ غلامی

    خوانش های ناصواب از برخی آیات و روایات، سبب نسبت خشونت به دین صلح و دوستی «اسلام» شده است. ازجمله عوامل بسترساز چنین پندارهایی روایت «امرت‏ ان‏ اقاتل‏ الناس...» است که در احکام فقهی جهاد به آن استناد می شود. ازآنجاکه تاریخ گذاری احادیث، زمان تقریبی پیدایش احادیث و نیز سیر تحولات تاریخی آن را مشخص می سازد، مقاله حاضر درصدد است با روش تحلیلی و تاریخ گذاری ترکیبی إسناد-متن، روایت مذکور را بررسی نماید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که این روایت در منابع اهل سنت، با طرق نقل بسیار و تحریرهای گوناگون آمده و حلقه مشترک این روایات، ابوهریره، مالک بن انس، نعمان بن سالم و اوس بن ابی اوس هستند. روایاتی که حلقه مشترک آن «ابوهریره» است، بیانگر قدیمی ترین کاربرد فقهی این روایت است که تحریرهای مختلفی دارد و ناظر به جنگ های رده است. شبکه إسناد روایاتی که علاوه بر قید لا اله الا الله، دربردارنده گزاره های دیگری نیز هستند، دارای طرق نقل منفرد است و حلقه مشترک این روایات «قتیبه بن سعید» نزدیک ترین راوی به صاحبان جوامع حدیثی است. شبکه إسناد در این دسته از روایات، ساختاری عنکبوتی دارد که حاکی از ضعف این روایت است. روایت «امرت ان اقاتل...» در منابع شیعی دارای نقل منفرد است.

    کلید واژگان: تاریخ گذاری, روایت, إسناد-متن, جهاد, امرت‏ ان‏ اقاتل
    Fatemeh Dastranj *, Ebrahim Ebrahimi, Mahrokh Gholami
    Introduction

    Throughout the history of Islam, incorrect and biased readings of some Qurʾānic ayahs and Aḥādīth have always caused doubts and objections to the sanctity of this religion. Considering that among the decrees covered by the Qurʾān and Aḥādīth is Jihad and the issues surrounding it, and the Ḥadīth “umirtu an uqātila al-nās" (I have been commanded to fight people) is one of the challenging Aḥādīth in this field cited in the jurisprudential rulings of Jihad, with incorrect readings of this Ḥadīth and reference to it, some intend to present Islam as a violent religion. Therefore, an analysis of this Ḥadīth using new research methods and approaches can provide a methodical reading of it.

    Materials and Methods

    Since the dating of Aḥādīth determines the approximate time of their emergence as well as the course of their historical development, the present article seeks to analyze the aforementioned Ḥadīth using an analytical and combined dating method. To do so, first, the course of historical development of the Ḥadīth at issue will be determined using external and internal dating and then external data and contexts will be employed to externally date the Ḥadīth. Afterwards, given the various writings of such Aḥādīth in Ḥadīth and fiqh sources of Sunnah and Shia, the important points in its internal dating will be investigated. The next step is finding a "common circle" which in the review of the documents of the Ḥadīth will help to determine its date. The final result will arise from the integration and comparison of these reviews that will be presented in the form of isnād-text combined analysis. It is necessary to mention that one of the problems in the external dating of Aḥādīth is studying the cause of entry or the circumstances of the issuing of the Ḥadīth. Accordingly, in external dating of the Aḥādīth expressing the circumstances of issuing of the Ḥadīth “I have been commanded to fight against the people until they testify that there is none worthy of worship except Allah. If they do that, their lives and their properties are protected from me, except for the rights of Islam.” it is particularly important to find the historical course of the sources under discussion as well as the historical references mentioned in the Ḥadīth. In the dating of the text of the Ḥadīth, the first step is finding and studying commonalities and differences between different writings of the Ḥadīth in order to achieve the possible and probable developments in the text that can show the overall picture of the changes made in the Ḥadīth. In fact, the structures added to the text or reduced from it, help to attain the original structure of the narrative which other writings of the Ḥadīth have most probably originated from it.

    Results and Finings:

    The dating of the Ḥadīth "umirtu an uqātila al-nās" (I have been commanded to fight people…) showed that this Ḥadīth includes the highest variety of tradition in Sunni narrative sources, particularly in their primary sources, and the texts of these Aḥādīth differ from each other in terms of phrasings and wordings to the extent that one can say these differences are not merely structural. The common circles of these Aḥādīth among the Sunni sources are Abu Hurayra, Malik ibn Anas, Nu'man ibn Salim, and Aws ibn Abi Awas. The oldest source of this Ḥadīth is a fiqh reference among Sunnis and the history of its fiqhi application goes back to the conversation between Umar and Abu Bakr during Ridda Wars, in which citing from the Prophet (S) in the aforesaid Ḥadīth, the decree of fighting those refusing to give Zakat has been drawn while in the cause of the entry of this Ḥadīth which has happened at the time of Wafd Thaqeef, we see an opposing viewpoint. In fact, it can be understood from these Aḥādīth that the Prophet (S) aimed at preventing and specifying the limit of fight and the Aḥādīth concern this limit rather than the cause of fight, that is, La Ilaha Illallah is the redline of fight. Therefore, if the fighting side says La Ilaha Illallah, fighting against them becomes unjustifiable. The network of isnād of the Aḥādīth that in addition to La Ilaha Illallah includes other propositions has ways of singular tradition and the common ring of these Aḥādīth is Qutaiba ibn Said, the closest transmitter to the collectors of Ḥadīth.

    Conclusion

    The network of isnāds in this group of Aḥādīth, has a spider-like web, which indicates the weakness of the Ḥadīth in question. The Ḥadīth “umirtu an uqātila al-nās" (I have been commanded to fight people) has a singular tradition and it has not been included in the primary sources of Shia although Sheikh Sadugh and Sheikh Tousi, living in the fourth and fifth (AH) centuries, have narrated this Ḥadīth with Sheikh Sadough citing a reference for his mention. Also, naming its source, Barghi has mentioned this Ḥadīth in his Al Mahasen. Because of ways of singular tradition as well as being narrated with no name of the transmitter in other sources, however, drawing the network of isnād and finding the common ring in Shia sources for this Ḥadīth is impossible.

    Keywords: Dating, Ḥadīth, Isnād-man, Jihad, “umirtu an uqātila al-nās
  • مجتبی زارعی*، سیدابراهیم سرپرست سادات
    هدف تحقیق حاضر، بازشناسی چند و چون مجاهدت شهید قاسم سلیمانی و چگونگی فهم و تبیین آن و ارایه یک تبیین علمی از مجاهدت های ایشان بوده است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که چگونه می توان برخی از وجوه ممتاز و متمایز مجاهدت های قاسم سلیمانی را فهم و آشکار کرد؟ روش پژوهش بر مبنای مطالعه ای اسنادی، و با حرکت از جزء به کل، در گام نخست به بازشناسی برخی از وجوه ممتاز و متمایز مجاهدت های شهید سلیمانی، در مواردی چون «دیدار بینی»، «تسلط بر نفس خود»، «تسلط بر بدن خود»، «عبور از بت واره های ذهنی»، «کرامت انسان»، «جهاد شرعی- قانونی»، «گذار از جغرافیا و مرز»، «شرح صدر و سینه فراخ»، «حرکت استعلایی بین ایران و جهان» و «ولایت»، پرداخته و در گام دوم با تبیین آنها در یک زمینه و سپهر معرفتی نشان داده شد که مجاهدت های قاسم سلیمانی«حکمت بنیان» و «حکمت زا» بوده است. ایشان با باور به مبدا و غایت هستی، حکمت «خداگونگی» یا «تولد ثانی» خود را از مجاهدت برای خدا، به دست آورد و در معیت با حضرت حق، برای او نمایاننده «مقصد» و «مقصود» شد. مجاهدت های خالصانه سلیمانی، منطق فهم حکمت بنیانی خود آن مجاهدت ها و حکمت زایی آن برای ایشان شده است.
    کلید واژگان: شهید قاسم سلیمانی, مجاهدت, ولایت, حکمت, شهادت, جهاد
    Mojtaba Zarei *, Seyyed Ebrahim Sarparast Sadat
    The purpose of the present research is to recognize how Shahid Qāsem Soleimāni struggled for religion and to present a scientific explanation of his attempts. In this regard, the main research question is how we can understand and reveal some of the noble and distinctive aspects of his struggle for religion. The research method is based on documentary and inductive study. In the first step, it deals with the recognition of some of the noble and distinctive aspects of his attempts such as “visiting”, “self-control, “body-control”, “letting go of mental idles”, “human dignity”, “religious-legal Jihād”, “passing geography and territory”, “patience and tolerance”, “transcendental movement between Iran and the world”, and “Wilāyat”. In the second step, by explaining the above points in an epistemological field and sphere, it was revealed that his struggle for religion has been “wisdom-oriented” and “wisdom-making”. By his belief in the origin and end of the universe, he achieved his wisdom of “Godlikeness” and “second birth” through struggle for God and manifested “destination” and “intention” for Him through companionship of the Almighty.His sincere efforts have become the logic of understanding the fundamental wisdom behind those struggles and wisdom-making for him.
    Keywords: Shahid Qāsem Soleimāni, Mojāhedat (Struggle for Religion), Wilāyat, Wisdom, martyrdom, Jihād
  • سید حسن موسوی، ابراهیم یاقوتی*، سید علی پورمنوچهری

    نقض مکرر تمامیت سرزمینی کشور ها طی یکصد سال گذشته و همچنین سربرآوردن گروه های تجزیه طلب متعدد در دارای قومیت ها و مذاهب، موجب گردیده بررسی مبانی و منابع شریعت اسلامی در حفاظت از تمامیت سرزمینی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه، اولین مرجع استنباط احکام، کتاب خداست. گرچه قرآن کریم در مورد مقابله با جدایی طلبان به طور مستقیم حکمی بیان نفرموده است؛ اما با ذکر آیاتی از جمله آیه 103 از سوره آل عمران و بسیاری دیگر از آیات قرآن همچون آیه 103 از سوره النساء، آیه 43 سوره الانفال و بیشتر آیات سوره الحجرات، انسان ها و جوامع انسانی را به همگرایی، وحدت و اخوات و دوری از تفرقه فراخوانده است. این دلالت غیرمستقیم آیات قرآن کریم که ضمن محترم شمردن آزادی و برابری انسان ها ایشان را مکلف به حفظ اتحاد و وحدت در سایه تعالیم الهی می نماید، با روایات و سنن متعددی از معصومان قرین گردیده است. این تحقیق می کوشد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی نگاه آیات الهی قرآن کریم به موضوع حفاظت و حراست از تمامیت سرزمینی کشور را ارزیابی نماید.

    کلید واژگان: فقه حاکمیت, تمامیت سرزمینی, تجزیه طلبی, مرزبانی, جهاد
    Seyed Hasan Mousavi, Ebrahim Yaghuti*, Seyed Ali Pourmanochehri

    Repeated violations of the territorial integrity of countries over the past hundred years, as well as the emergence of numerous separatist groups in different ethnicities and religions, have caused the study of the foundations and sources of Islamic Sharia to protect territorial integrity to be more attention than in the past. In this regard, the first reference for inferring rulings is Allah's book. Although the Holy Qur'an has not directly stated a ruling on confronting the separatists; but by mentioning verses such as verse 103 of Surah Ālī-ʿImrān and many other verses of the Qur'an such as verse 103 of Surah Nisā, verse 43 of Surah Anfāl and most of the verses of Surah Ḥujurāt, it called people and human societies to convergence, unity and brotherhood and to be away from division. This indirect implication of the verses of the Holy Qur'an, which, while respecting the freedom and equality of human beings, obligates them to maintain unity under the shadow of divine teachings, has been associated with numerous narratives and hadiths of the infallible Imams (as). This research tries to evaluate the view of the divine verses of the Holy Qur’an on the issue of protection of the country's territorial integrity using the descriptive-analytical method.

    Keywords: Jurisprudence of Sovereignty, Territorial Integrity, Separatism, Border Guarding, Jihād
  • حسن ملایی

    از میان برداشت های گوناگونی که از انتظار ظهور امام زمان شده است «تفسیری جهادی» از انتظار وجود دارد که بر سخنان معصومان مبتنی است و از مولفه های سه گانه بینشی، گرایشی و رفتاری تشکیل شده است. در این نوشتار که بر مولفه های رفتاری انتظار جهادی تمرکز شده تلاش گردیده است توامان به ارایه الگوی عینی با تکیه بر سیره سردار بزرگ اسلام شهید قاسم سلیمانی پرداخته و به صورت توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، این مولفه ها را در زندگی وی کشف کند حاصل این تلاش رسیدن به شش مولفه در زندگی ایشان است: گزینش آرمان ظهور حاکمیت دین؛ تلاش جهادی معطوف به حاکمیت دین؛ موضع گیری میدانی در تقابل با دشمنان؛ داشتن اخلاص در تمام فعالیت های جهادی، صبر و مقاومت حماسی و شهادت طلبی شده است.

    کلید واژگان: مهدویت, انتظار, جهاد, امام زمان, قاسم سلیمانی
    Ḥasan Mollāyi

    Among the various interpretations of awaiting the appearance of Imam Mahdi (pbuh), there is a "Jihadist interpretation" of waiting, which is based on the words of the Infallibles and consists of three: insight, tendency and behavior components. This article, which is focused on the behavioral manners of Jihādi Intiẓār, simultaneously, has tried to present an objective model based on the manner of the martyr Qāsim Soleimani, and in a descriptive-analytical way, using library-based method, to discover these components in the life of general Soleimani. The result of this effort is to achieve six parameters in his life including choosing the ideal of the emergence of the governance of religion; a Jihadi effort aimed at the rule of religion; making a firm stand against enemies; bearing sincerity in all Jihadi activities, patience and epic resistance and martyrdom

    Keywords: Mahdism, awaiting, Jihād (fighting), Imam Mahdi, Qāsem Soleimani
  • علی مقدس*، حسن نعیم آبادی، غلامرضا خوش نیت

    کلمه جهاد، از جمله واژگان مطلقی است که در آیات و روایات، از معانی متعددی برخوردار است. متسلفه جهاد ی (تکفیری ها) با برداشت سطحی و ظاهری از معنای عام جهاد که مطلق مبارزه است، به معنای خاص آن یعنی، قتال، عدول کرده اند. آنان با مصادره معنایی جهاد، با استناد به آیه 73 سوره توبه یا ایها النبی جاهد الکفار والمنافقین واغلظ علیهم ، اعراض، اموال و دماء شهروندان و حاکمان کشورهای اسلامی را مباح شمرده و با بدترین شکل ممکن، آنان را قلع و قمع می کنند؛ اما با بررسی های صورت گرفته دانسته شد که قتال، آخرین فرع جهاد بوده و مبناسازی متسلفه جهاد ی ، در به کارگیری علیه شهروندان عراق و شام، سست و ناقص است. مفسران و اندیشمندان اهل سنت، آیه 73 سوره توبه را که مطلق است، حمل بر آیات مقید کرده و محاربه با عموم کفار غیر حربی را، جایز نمی دانند. آنان تطبیق آیه را، نه تنها بر عموم کفار غیر حربی روا ندانسته، بلکه به طریق اولی علیه مسلمانان بلاد اسلامی، غیرمنصفانه و حرام شرعی می دانند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی این مسیله پرداخته است.

    کلید واژگان: متسلفه جهادی, جهاد, قتال, مطلق, مقید, کفار, منافقین
    Ali Moghaddas *, Hasan Naeemabadi, Gholamreza Khoshniyyat

    The word Jihad is one of the general words that has many meanings in the Quranic verses and Hadiths. The pseudo Salafi (Takfiris) have distorted the general meaning of Jihad. Generally, Jihad means struggle, its specific meaning is fighting. These pseudo Salafi groups misinterpreted the meaning of the verse (9:73): "O Prophet! strive hard against the unbelievers and the Hypocrites". They plunder the properties of people and kill them, considering the Islamic rules and their citizens disbelievers. In this essay, we have found that fighting is the last stage of Jihad. The Sunni scholars have interpreted the verse (9:73) in a peaceful way, maintaining that we are not allowed to use preliminary Jihad against Muslims and non-Muslims.

    Keywords: Pseudo-Salafi Jihadi, Jihad, Fighting, Pagans, Hypocrites
  • حامد آل یمین، علیو ابوبکر موسی

    القاعده در گستره بین الملل و بوکوحرام در مرزهای نیجریه، با رویکرد تقریبا مشابهی به اقدامات تروریستی می پردازند. اقدامات تروریستی این دو گروه به میزانی گسترده و خشونت بار است که در تمام کشورها، مورد توجه قرار گرفته و حتی دیگر مسلمانان غیر مرتبط با این سازمان ها نیز، از تبعات اقدامات آنها در امان نیستند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های القاعده و بوکوحرام، تاکید بر مذهب و رویکرد سیاسی در آنها است. در اهداف، مبانی، روش و رویکرد دینی این دو سازمان، اشتراکات فراوانی وجود دارد. برخی از این اشتراکات، برتر دانستن دیدگاه خود، خوانش جدید از مفاهیم اسلامی، تاکید بر جهاد و دعوت دیگران، تشکیل حکومت سیاسی، کشتن مخالفان خود و تشکیل حکومت مستقل می باشد. دو فرقه مذکور، تنها خود و پیروان خود را مسلمان می خوانند و با وعده های دروغین و استفاده از ابزار دین، سیاست و پول، افراد زیادی را وارد گروه خود می کنند. القاعده دارای تشکیلات به روزتر و گسترده تری است؛ اما بوکوحرام تشکیلات ضعیف تر و کوچک تری دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میان رویکرد این دو سازمان، مقایسه ای انجام داده است تا تمایزات و تشابهات میان آنها واضح گردد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تروریسم, القاعده, بوکوحرام, مذهب, سیاست, جهاد
    Hamed Aleyamin, Aliyu Abubakr Musa

    Al-Qaeda in the international arena and Boko Haram in the borders of Nigeria, are engaging in terrorist activities with an almost similar approach. The terrorist actions of these two groups are so widespread and violent that they have been noticed in almost all countries, even in non-Muslim countries. One of the most important and characteristic features of Al-Qaeda and Boko Haram is their emphasis on religion and political approach. There are many commonalities in the goals, foundations, method and religious approach of these two organizations. Some of these commonalities are the superiority of one's own point of view, a new reading of Islamic concepts, emphasis on Jihad and inviting others, forming a political government, killing one's opponents, and establishing an independent government. The two mentioned sects call only themselves and their followers as Muslims, and with false promises and using the tools of religion, politics and money, they bring many people into their group. Al-Qaeda has a more up-to-date and wider organization; while Boko Haram has a weaker and smaller organization. This essay has made a comparison between the approach of these two organizations with descriptive-analytical method to clarify the differences and similarities between them.

    Keywords: Terrorism, Al-Qaeda, Boko Haram, religion, Politics, Jihad
  • امین کوشکی*، ابوذر عمرانی
    اندیشه تکفیر به مسیله سلفی گری و بازگشت به اندیشه و رویه سلف ارجاع داده می شود که از صدر اسلام تاکنون اشخاصی مانند احمد بن حنبل، ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب تبلیغ کرده اند و در دوره معاصر گسترش یافته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل درونی جهان اسلام در گسترش اندیشه تکفیر است. عوامل درونی، آن دسته از شرایط داخلی جوامع اسلامی هستند که زمینه را برای شکل گیری و گسترش این مفهوم آماده کرده اند؛ بدین ترتیب این پرسش مطرح می شود که چه عواملی در درون جهان اسلام موجب ترویج و گسترش اندیشه تکفیر در دوره معاصر شده است؟ به نظر می رسد اندیشه تکفیر با ایده سازی و جذب مخاطبان به وسیله سازوکار های ارجاع به صحابه اولیه صدر اسلام و با سوء استفاده از برخی ارزش های اسلامی توانستند آنان را از دایره مفاهیم مقدس اسلامی دور ساخته و در ذهن حامیان خود حالتی مشروع و ایدیولوژیک بدهند؛ همچنین تجربه گروه های تکفیری مانند داعش نشان می دهد که اندیشه تکفیر برای مخاطبان مناطقی که با فقر، جهل، ناآگاهی و تفرقه و بی ثباتی مواجه اند جذابیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی و نظریه سازه انگاری برای تحلیل مجموعه عوامل درونی دخیل در گسترش اندیشه تکفیر بهره برده است.
    کلید واژگان: جهان اسلام, تکفیر, سلفی گری, خلافت, جهاد, هجرت
    Amin, Kooshki *, Aboozar Omrani
    The thought of takfir is referred to the issue of Salafism and returning to the thought and practice of the Salaf, which has been propagated by people such as Ahmad Ibn Hanbal, Ibn Taymiyyah and Ibn Abd al-Wahhab since the beginning of Islam, and has spread in the contemporary era. This study aims to examine the internal factors of the Islamic world in the expansion of the thought of takfir. Internal factors are those internal conditions of Islamic societies that have prepared the ground for the formation and expansion of this concept. Thus, the question arises as to what factors within the Islamic world have caused the promotion and expansion of the idea of takfir in the contemporary era? It seems that the idea of takfir by creating ideas and attracting audiences through the mechanisms of referring to the early Companions of the early days of Islam and by abusing some Islamic values, were able to distance them from the circle of Islamic sacred concepts and give them a legitimate and ideological status in the minds of their supporters. Also, the experience of takfiri groups like ISIS shows that the idea of takfir is more attractive to the audience of regions that are facing poverty, ignorance, unawareness, division and instability. The current study has taken advantage of the descriptive-analytical method and constructivist theory to analyze the set of internal factors involved in the expansion of the thought of takfir.
    Keywords: Islamic World, Takfir, Salafism, caliphate, jihad, Hijrat
  • اشرف منتظری*
    یک بررسی اجمالی کاربردهای پرشمار اصطلاح سبیل الله در قرآن بیانگر این است که این مفهوم برای تثبیت در فرهنگ اسلامی مسیر های معنایی مختلفی را طی کرده و دچار تحولات معنایی شده است. شناخت این تحولات معنایی با مرور آراء تفسیری و روایات امکان پذیر است. در مطالعه کنونی بنا ست مراحل تحول معنایی انگاره سبیل الله را در عصر شکل گیری آن بررسی کنیم. نتایج به دست آمده نشان می دهد سبیل نخست به مفهوم مسیری مبهم به سان اصطلاحی ترابری به کار می رفت، سپس در واژگان قرآنی معنای راه و روش زندگی پیدا کرد، سپس هجرت مسلمانان از مکه به مدینه که حرکتی در همین مسیر مبهم بود جنبشی در سبیل الله نام گرفت. در مرحله ای بعد، شیوه زندگی مطلوب یک مسلمان به مثابه حرکتی در چنین مسیری که تحت عنوان سبیل الله شناخته می شد بازنموده شد. مسلمانان برای قرارگرفتن در این سبیل الهی می بایست با دشواری هایی هم چون آزار دیدن، هجرت کردن، خرج کردن دارایی، جهاد کردن، و درنهایت نیز کشته شدن در چنین راهی روبه رو می شدند. پس از آن که با هجرت نبوی جامعه اسلامی تثبیت شد، انگاره جهاد در راه خدا نیز برپایه همین انگاره سبیل الله، و به معنای مجموع تلاش های خالصانه ای که شخص باید با هدف الهی به انجام رساند شکل گرفت.
    کلید واژگان: سبیل الله, هجرت, انفاق, جهاد, تاریخ انگاره ها.
    Ashraf Montazeri *
    An overview of the numerous uses of the term Sabīl Allāh in the Qurʾān shows that this concept has gone through different semantic paths and undergone semantic changes to be established in Islamic culture. Understanding these semantic changes is possible by reviewing the Qurānic exegesis and Islamic traditions. In this study, we are going to examine the stages of semantic evolution of the concept of Sabīl Allāh in the era of its formation. The obtained results show that Sabīl was first used in the concept of a vague path as a term of transportation, then it found the meaning of a way and also a way of life in the Quraʾāic vocabulary, then the migration of Muslims from Mecca to Medina, which was a movement along the same vague path, was called a movement in Sabīl Allāh. In a later stage, the desirable way of life of a Muslim was represented as a movement in such a vague path, which was known as the Sabīl Allāh. In order to be placed in this divine Sabīl, Muslims had to face difficulties such as being persecuted, emigrating, spending their wealth, doing Jihād, and finally being killed in such a way by the enemies of their religion. After the stabilization of the Islamic society by the prophetic migration, the idea of Jihad in the way of God was also formed based on the same idea of the Sabīl Allāh to mean the sum total of sincere efforts that a person should make with a divine purpose.
    Keywords: Sabīl Allāh, Hijrah, al-Infāq, Islamic Jihad, history of ideas
  • علی ملاکاظمی*، اکرم عرب طاط

    روایت «الفار من الطاعون، کالفار من الزحف، والصابر فیه له اجر شهید» روایت مطرح در کتب روایی اهل سنت است که به طرق گوناگون از عایشه و جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است. ظاهر روایت بدون در نظر گرفتن جهت صدور آن و با تغییر در محتوا، از سوی خلفا جهت دستیابی به مقاصد آنان مورد بهره برداری سوء قرار گرفته است. نوشتار حاضر، از وجوه مختلفی به واکاوی روایت فرار از طاعون پرداخته است. تفرد عایشه در نقل روایت، وجود راویان ضعیف، اضطراب در سند و متن روایت، همچنین تضاد و تعارض آشکار آن با آیات قران از عواملی هستند که تحریف روایت را بیان می کنند. لذا بررسی و اعتبارسنجی این روایت امری ضروری به نظر می رسد. بررسی ها نشان می دهد این روایت نبوی در مصادر اهل سنت به درستی ضبط نشده و نقل تحریف یافته روایت، ضمن اشاره به روحیه جبرگرایی و فساد حاکمان، بیانگر موضع و اغراض خاص آنان است.

    کلید واژگان: طاعون, جهاد, حدیث, عقل, قرآن
    Ali Mollakazemi *, Akram Aratat

    The Islamic hadith, especially the traditions on the Sariyyah of the Prophet of Islam (pbuh), has been concerned by Western researchers for a long time. Also it has gained a wide scope of research during last decades. The article “The Murder of Ibn Abi al-Ḥuqayq” by Harald Motzki examines the traditions surrounding one of the Sariyyahs of the Prophet’s lifetime. The present critical-analytical research aims to show the strength and weakness of Motzki’s research. The importance of this issue ties to the necessity of preserving the original Islamic sources from the spread of some incomplete concepts based on more incomplete presuppositions. Accordingly, it concludes that Mutzki’s research includes some correct points, such as the scientific methodology and moderate approach to Islamic hadiths and some incorrect points such as basic, methodical and final problems as seen in the lack of Isnad (chain of transmitters), the lack of criteria and foundations for rijāl principles. The most important achievement of this research is to get a more analytical and detailed look at writings of one of the most prolific and prominent moderate Orientalists, i.e. Harald Motzki.

    Keywords: Sariyyah of the Prophet (pbuh), Harald Motzki, Hadith, Critique of Text, Isnad, Prophetic Wars, Ibn Abi al-Ḥuqayq
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال