جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جهان اسلام" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «جهان اسلام» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه سیاست متعالیه، پیاپی 41 (تابستان 1402)، صص 191 -212هدف پژوهش حاضر ارائه مبانی نظری و الگوی تحلیلی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران برای حضور حداکثری در جهان اسلام است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مبانی نظری دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سه اصل عزت، اخوت و وحدت در جهان اسلام می باشد و الگوی تحلیلی دیپلماسی عمومی ایران براساس چارچوب قدرت نرم، در بخش فرهنگ در سه مقوله زبان فارسی، عید نوروز و دیپلماسی هنر؛ در بخش ارزش ها در قالب حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان، حمایت از نهضت های آزادی بخش، وحدت در جهان اسلام، مردم سالاری دینی، مقابله با تروریسم، مقابله با نظام سلطه، میانجی گری میان کشورهای متخاصم و اقدامات بشردوستانه، و در بخش سیاست ها در قالب دیپلماسی فرهنگ، دیپلماسی رسانه، دیپلماسی گردشگری، دیپلماسی عمومی نظامی، دیپلماسی شهروندی و دیپلماسی ورزش ارائه می شود.کلید واژگان: دیپلماسی عمومی, جمهوری اسلامی ایران, جهان اسلام, قدرت نرمThis research aims to present the theoretical foundations and an analytical model of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran for maximum presence in the Islamic world. The research method is descriptive-analytical, and the results show that the theoretical foundations of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran are based on three principles: dignity, fraternity, and unity in the Islamic world. The analytical model of Iran's public diplomacy is based on the soft power framework, focusing on cultural aspects in three areas: the Persian language, the celebration of Nowruz, and artistic diplomacy. The values section includes supporting the oppressed and Muslims worldwide, supporting freedom-seeking movements, unity in the Islamic world, religious democracy, counterterrorism, opposition to the authoritarian regime, mediation between warring countries, and humanitarian actions. The policy section encompasses cultural diplomacy, media diplomacy, tourism diplomacy, public military diplomacy, citizen diplomacy, and sports diplomacy.Keywords: Public Diplomacy, Islamic Republic of Iran, Islamic world, soft power
-
نشریه الهیات شهر، پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1402)، صص 101 -126
زنان از پیدایش اسلام تا پیدایش جهان اسلام و تمدن اسلامی جدا از پاره ای محدویت ها، فرصت نقش آفرینی های گوناگون اجتماعی هم داشته اند. یکی از عرصه های مهم کنش گری اقتصادی که حضور زنان در آن مشروعیت داشته است و یکی از مصادیق مهم و موکد اسلام در عرصه اقتصاد ی بوده است، ساخت موقوفات مالی می باشد. حاصل این حضور موثر، موقوفات پرشمار زنان در تاریخ ایران و جهان اسلام در موضوعات گوناگون است. مسئله این پژوهش بررسی نقش شماری از مهم ترین موقوفه های زنان در توسعه پایدار شهری است. نویسنده با روش توصیفی تحلیلی کارکرد این موقوفات را تبیین می کند و دو گروه دستاورد مستقیم (اثرگذاری ویژه موقوفات زنان در توسعه پایدار محیط زیست شهری با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها) و غیرمستقیم (احترام اسلام و جامعه اسلامی در گذر تاریخ به حق مالکیت و مشارکت اجتماعی زنان در کنشگری اقتصادی، هوشمندی اجتماعی) آنها را بررسی می نماید.
کلید واژگان: موقوفه, ایران, جهان اسلام, تمدن اسلامی, زنان, توسعه پایدار شهریWomen, from the emergence of Islam to the rise of the Islamic world and Islamic civilization, despite certain limitations, have had opportunities to play various social roles. One of the important areas of economic activism where women's presence has been legitimate and a significant instance emphasized by Islam in the economic field is the creation of financial endowments.The result of this effective presence is the numerous endowments by women throughout the history of Iran and the Islamic world in various fields. The issue of this research is to examine the role of some of the most important women's endowments in sustainable urban development. The author, using a descriptive- analytical method, explains the function of these endowments and examines their direct achievements (the specific impact of women's endowments on sustainable urban environmental development with economic, cultural, and social dimensions) and indirect achievements (respect for women's property rights and social participation in economic activism throughout Islamic history).
Keywords: Endowment, Iran, Islamic World, Islamic Civilization, Women, Sustainable Urban Development -
اندیشه تکفیر به مسیله سلفی گری و بازگشت به اندیشه و رویه سلف ارجاع داده می شود که از صدر اسلام تاکنون اشخاصی مانند احمد بن حنبل، ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب تبلیغ کرده اند و در دوره معاصر گسترش یافته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل درونی جهان اسلام در گسترش اندیشه تکفیر است. عوامل درونی، آن دسته از شرایط داخلی جوامع اسلامی هستند که زمینه را برای شکل گیری و گسترش این مفهوم آماده کرده اند؛ بدین ترتیب این پرسش مطرح می شود که چه عواملی در درون جهان اسلام موجب ترویج و گسترش اندیشه تکفیر در دوره معاصر شده است؟ به نظر می رسد اندیشه تکفیر با ایده سازی و جذب مخاطبان به وسیله سازوکار های ارجاع به صحابه اولیه صدر اسلام و با سوء استفاده از برخی ارزش های اسلامی توانستند آنان را از دایره مفاهیم مقدس اسلامی دور ساخته و در ذهن حامیان خود حالتی مشروع و ایدیولوژیک بدهند؛ همچنین تجربه گروه های تکفیری مانند داعش نشان می دهد که اندیشه تکفیر برای مخاطبان مناطقی که با فقر، جهل، ناآگاهی و تفرقه و بی ثباتی مواجه اند جذابیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی و نظریه سازه انگاری برای تحلیل مجموعه عوامل درونی دخیل در گسترش اندیشه تکفیر بهره برده است.کلید واژگان: جهان اسلام, تکفیر, سلفی گری, خلافت, جهاد, هجرتThe thought of takfir is referred to the issue of Salafism and returning to the thought and practice of the Salaf, which has been propagated by people such as Ahmad Ibn Hanbal, Ibn Taymiyyah and Ibn Abd al-Wahhab since the beginning of Islam, and has spread in the contemporary era. This study aims to examine the internal factors of the Islamic world in the expansion of the thought of takfir. Internal factors are those internal conditions of Islamic societies that have prepared the ground for the formation and expansion of this concept. Thus, the question arises as to what factors within the Islamic world have caused the promotion and expansion of the idea of takfir in the contemporary era? It seems that the idea of takfir by creating ideas and attracting audiences through the mechanisms of referring to the early Companions of the early days of Islam and by abusing some Islamic values, were able to distance them from the circle of Islamic sacred concepts and give them a legitimate and ideological status in the minds of their supporters. Also, the experience of takfiri groups like ISIS shows that the idea of takfir is more attractive to the audience of regions that are facing poverty, ignorance, unawareness, division and instability. The current study has taken advantage of the descriptive-analytical method and constructivist theory to analyze the set of internal factors involved in the expansion of the thought of takfir.Keywords: Islamic World, Takfir, Salafism, caliphate, jihad, Hijrat
-
نشریه اسلام شناسی و قرآن پژوهی در جهان معاصر، سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1402)، صص 39 -61در این نوشتار کوشش شده است به بررسی مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در جهان اسلام پرداخته شود. از این حبث تلاش شده است تا ضمن نگاهی به سابقه جایگاه زنان در دیگر ادیان اسمانی پیش از اسلام همچون آموزها و تعالیم دین یهود و مسیحیت به بررسی جایگاه مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در قران کریم به عنوان مهمترین منبع معرفتی مسلمانان و جهان اسلام پرداخته شود. به نظر می رسد فراز و فرود مشارکت سیاسی زنان مسلمان در پیوند با تحولات تاریخی _ سیاسی جهان اسلام قرار دارد به این منظور با محوریت قرار دادن دگرگونی های سیاسی جهان اسلام می توان به ارزیابی و تحلیل مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در سه عصر نبوت، امامت و غیبت پرداخت و برای رسیدن به این موضوع از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که بغیراز دوره های نبوت ،امامت وانقلاب اسلامی درسایر دوره های تاریخی زنان صرفا از درون دربار و هیات حاکمه قدرت توانسته اند مشارکت سیاسی-اجتماعی داشته باشند و از درون بطن جامعه بندرت موردی مشاهده شده است. پیرو همین امر در مقاله تلاش خواهد شد تا طی آشنایی مختصر با مبانی مفهوم مشارکت اجتماعی- سیاسی به ارزیابی و تحلیل مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان مسلمان در سه محور نبوت،امامت و غیبت پرداخته شودکلید واژگان: مشارکت اجتماعی -سیاسی, زنان, جهان اسلام, نبوت, امامت, غیبتThis study delves into the examination of women's socio-political participation in the Islamic world. It aims to explore the historical context of women's position in other Abrahamic religions, including the teachings of Judaism and Christianity, and subsequently analyze their socio-political participation within the framework of the Quran, the primary source of knowledge for Muslims and the Islamic world. It appears that the fluctuations in Muslim women's political participation are intertwined with the historical and political developments of the Islamic world. In this regard, by focusing on the political transformations of the Islamic world, we can evaluate and analyze women's socio-political participation in the three eras of prophethood, imamate, and occultation. To achieve this objective, a descriptive-analytical approach is employed. The findings of this research reveal that, with the exception of the periods of prophethood, imamate, and the Islamic Revolution, in other historical periods, women have only been able to participate socio-politically from within the confines of the court and the ruling elite, and rarely have instances been observed from within the broader society. Following this, the article will endeavor to evaluate and analyze the socio-political participation of Muslim women in the three axes of prophethood, imamate, and occultation, after a brief introduction to the fundamental concepts of socio-political participationKeywords: Socio-Political Participation, Women, Islamic World, Prophethood, Imamate, Occultation
-
مقاله حاضر، در ابتدا جریان های تکفیری و پیامدهای گسترش آن را به صورت اجمالی بررسی کرده است. در ادامه به بررسی نقش علمای جوامع اسلامی، به عنوان منادیان اسلام و مروجان این آیین صلح و دوستی میان بشریت، پرداخته است و راهکارهایی را، در دو بعد دینی و فرهنگی، به منظور عبور جهان اسلام از بحران جریان های تکفیری، ارایه داده است. نتیجه گیری مقاله آن است که نظر به تلاش دشمنان برای ایجاد اسلام هراسی و ترسیم چهره ای غیرواقعی از مسلمانان در اذهان عمومی، علمای جوامع اسلامی، می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. علما، به عنوان یکی از متولیان فعالیت های دینی و فرهنگی، می توانند در جلوگیری از ترویج خشونت و افراطی گری و مقابله با جریان های تکفیری نقش بسزایی داشته باشند. عالمان جهان اسلام می توانند زمینه لازم را برای رفع سوء برداشت ها و کاهش نزاع های بیهوده ایجاد کنند و نهایتا بسترهای صلح و امنیت را فراهم سازند.کلید واژگان: جهان اسلام, علمای اسلامی, تکفیر, جریان های تکفیریAt first, this essay has briefly studied the various takfiri groups and the consequences of their expansion. In the following, the author has examined the role of Islamic scholars in societies, as heralds of Islam and promoters of this peace making religion, presenting some solutions, in both religious and cultural dimensions, in order to overcome the crisis of Takfiri groups in Islamic world. The conclusion of the essay is that considering the efforts of the enemies to create Islamophobia and portray an unrealistic image of Muslims in the public mind, the scholars of Islamic societies can play an important role. Scholars, as one of the custodians of religious and cultural activities, can play a significant role in preventing the promotion of violence and extremism by confronting takfiri groups. Islamic scholars of the world can create the necessary ground to remove misunderstandings from Islam, creating peace and security for all.Keywords: Islamic world, Muslim scholars, Takfir, Takfiri groups
-
فصلنامه سیاست متعالیه، پیاپی 37 (تابستان 1401)، صص 237 -254
«عدالت» و «همگرایی» دو مقوله ارزشمند سیاسی- اجتماعی اند که ملازمه میان آن ها به صورت علی- معلولی، مفروض است. «همگرایی» به مثابه ضرورتی که حامل ارزندگی های اجتماعی بوده و عامل اصلی جامعه پیشرو در مسیر رشد و پیشرفت به شمار می آید، حاصل «عدالت» است. ایده اصلی این نوشتار آن است که «عدالت» غایت گرا در ایجاد «همگرایی» جهان اسلام نقش موثری ایفا می نماید و بالعکس، عدالت طبیعت گرا نه تنها ظرفیت لازم جهت ایجاد و گسترش همگرایی ندارد بلکه بالعکس در برخی موارد عامل واگرایی جوامع بویژه اسلامی به شمار می آید. نتایج تحقیق نشان می دهد: عدالت حقیقی که معطوف به مبدا و معاد بوده و مورد تایید قرآن است نه با اجبار به همگرایی ونادیده انگاری تفاوت ها که با تکیه بر مشترکات و به روش کثرت گرایی عدالت طلبانه می تواند (جمله ناقص) و بلکه باید در نقش مبنا و علت همگرایی قرار گیرد تا تمدن دینی بر قرار و از هدر رفت نیروها، استعدادها، منابع و امکانات جلوگیری شود.
کلید واژگان: همگرایی, عدالت, جهان اسلام, عدالت اجتماعی“Justice” and “convergence” are two valuable political-social categories with a cause-effect correlation assumed between them. “Convergence” as a necessity for social life and the main cause for a leading society in the path of growth and development is the result of “justice”. The main idea of this article is that teleologist “justice” plays an effective role in creating “convergence” in the Muslim world; while naturalist justice not only does not have sufficient potential to create and expand convergence but also sometimes brings about divergence in especially Islamic communities. The results show that true justice, which is inclined to the source and resurrection and is confirmed by the Qur’an, is not achieved through forcing convergence and neglecting differences but rather it can be obtained relying on commonalities, justice seeking, and pluralism. Therefore, true justice should be considered as the basis and cause of convergence to establish religious civilization and avoid waste of forces, talents, resources, and facilities.
Keywords: Convergence, Justice, Islamic world, social justice -
جهان اسلام، بر اساس شاخصهایی مانند: در دست داشتن ساختار سیاسی قدرت، بر اساس میزان جمعیت و بر اساس رویکرد حقوقی قابل تعریف است. جهان با وجود نگاشته شدن آثاری درباره ی ضعف های جهان اسلام اما هنوز راهبردهای تدافعی چالش های سیاسی سیاست گذاری در جهان اسلام از منظر مقام معظم رهبری تبیین نشده است. بنابراین سوالی که در این پژوهش طرح می شود این است که چالش های سیاسی سیاست گذاری در جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری و راهبردهای تدافعی برون رفت از آن بر اساس نظریه swot چگونه است؟ در اندیشه مقام معظم رهبری وجود ضعف های سیاسی، از جمله: تفرقه مذهبی، وجود جریان های انحرافی و افراطی، جهان اسلام را تهدید می کند. در این پژوهش برای پاسخ به سوال اصلی از روش swot استفاده شده است. از دیدگاه مقام معظم رهبری برای کاهش و کنترل تهدیدهای سیاسی جهان اسلام و برون رفت از آن، راهبردهایی وجود داشته که بر اساس روش سوات به راهبردهای تنوع (st) راهبردهای رقابتی (so)، راهبردهای بازنگری (wo)، راهبردهای تدافعی (wt) تقسیم شده است در این تحقیق برای مقابله با چالش های سیاسی جهان اسلام بر اساس روش سوات از راهبردهای تدافعی (wt) استفاده شده است. با توجه به اندیشه های مقام معظم رهبری برای مقابله با چالش های سیاسی جهان اسلام، راهبردهای تدافعی وجود داشته از جمله: تقویت روحیه وحدت و ایستادگی، تقویت سطح آگاهی و بصیرت در میان مسلمانان و... را می توان نام برد
کلید واژگان: جهان اسلام, مقام معظم رهبری, چالش های سیاسی, سیاست گذاری, راهبردهای تدافعی -
در این مقاله، به بررسی تطبیقی رویکرد اخوان المسلمین در مصر، تونس و ترکیه پرداخته شده است. اخوان المسلمین در مصر به عنوان خاستگاه این جریان، ترکیه به عنوان اخوانی که موفق شده به حاکمیت برسد و اخوان تونس به عنوان جریانی که موفق به ورود به عرصه سیاسی شده، جهت بررسی تطبیقی در این پژوهش، انتخاب شدند. در ابتدا به بررسی موردی رویکرد اخوان المسلمین در هر یک از کشورهای مصر، ترکیه و تونس پرداخته و وجوه تمایز و اشتراکات کلی آنها معین شد. سوال اصلی پژوهش این بود که کدام یک از این جریان ها دارای اثرگذاری بیشتری بر تحولات جهان اسلام و نظام بین الملل بوده اند. درنتیجه پژوهش، فرضیه مقاله، مورد تایید قرار گرفت که هیچ کدام از جریان های اخوان المسلمین باوجود همه ظرفیت ها، توسعه و رشد شبکه ای در جهان اسلام و فعالیت های سیاسی در این کشورها، نهایتا موفق نشده است تاثیرات شگرف و قابل توجهی را از منظر سیاسی و بین المللی در سطح جهان اسلام و نظام بین الملل ایجاد کند و فعالیت های آن به سود سکولارها، حکام مستبد و قدرت های استکباری، تمام شده است. جریان اخوان در کشورهای اسلامی یا موفق به کسب و تثبیت قدرت نشده، مانند اخوان مصر یا در قالب و چارچوب سکولارها فعالیت نموده، مانند اخوان ترکیه یا با اتخاذ رویکردی دوگانه و متناقض بعد از کسب موقعیت، تلاش کرده تا از اخوان و آرمان های آن فاصله بگیرد، مانند اخوان تونس.
کلید واژگان: اخوان المسلمین, مصر, تونس, ترکیه, جهان اسلام, نظام بین المللIn this essay, A comparative study on the strategies of Muslim Brotherhood in Egypt, Tunisia and Turkey is made. In Egypt, the Muslim Brotherhood is as the origin of this movement. in Turkey, the Muslim Brotherhood is considered as a movement that reached to the power and finally in Tunisia, the Muslim Brotherhood party acted as a successful current. That is why these countries were selected as an object of the study in this essay. The Muslim Brotherhood branches in these countries were studied and their common bounds and their differences were clarified. The main question in this essay is that which of these representatives of the Muslim Brotherhood were more successful and had a greater effect on Muslim world and in international level. As it was expected, at the end, it was cleared that none of these branches of the Muslim Brotherhood are effective, although they had a great capacity. The Muslim Brotherhood activities just boosted the secular rulers and imperialism, since the above-mentioned branches of Muslim Brotherhood were not successful because In Egypt, it did not get the power. In turkey, it acts as a secular party. In Tunisia, the Muslim Brotherhood distanced itself from the mottoes.
Keywords: The Muslim Brotherhood, Egypt, Tunisia, Turkey, Muslim World -
در دهه های اخیر جهان اسلام و تحولات آن از خبرسازترین بخش ها در دنیا بوده است. در این میان برخی شخصیت ها از نقش و اهمیت بالایی برخوردار هستند که سید قطب از جمله آنهاست. تاثیرگذاری وی، بیش از آن که ناشی از شخصیت ممتاز یا سطح علمی بالای او باشد، معلول مجموعه ای از عوامل دیگر است. این مقاله با توسل به چارچوب نظری توماس اسپریگنز برای بحران، تلاش می کند تا توضیح دهد که چرا و چگونه سید قطب چنین تاثیری بر اسلام گرایان داشته است. این مقاله، پژوهشی است برای درک علل تاثیرگذاری آثار سید قطب بر جریان های سیاسی اسلام گرای معاصر. خلاء ایدئولوژیک کارآمد در زمان وی، ناکارآمدی ادبیات اخوان المسلمین، ارائه ایده نو در مورد جامعه اسلامی و حکومت توسط قطب و تجویز قیام علیه حاکم در عالم اهل سنت، شرایط تاریخی جامعه مصر، اعدام سید قطب و وجود شخصیتی همچون جمال عبدالناصر و مجموعه مسائل مربوط به اینها، همگی فضایی را ایجاد می نمایند که مخاطب هیجان زده در جامعه مصر، راه حل مشکلات خود را در محقق کردن جامعه ایده آلی می بیند که سید قطب ترسیم می نماید. حاصل آنکه تاثیر گسترده سید قطب بیش از آنکه از اندیشه های ممتازی نشات گرفته باشد، به سبب شرایط زمانی خاص او و تقاضای جامعه است و در همین راستا کتاب تاریخی «معالم فی الطریق» که با شور و حماسه و غیرت خاصی نوشته شده به مانیفست حرکت-های اسلامگرا در مصر تبدیل شده و بعدها در حرکت های اسلامی در دیگر نقاط هم اثر می گذارد.
کلید واژگان: تاثیرگذاری, سید قطب, جهان اسلام, اسلام گرایان, جمال عبدالناصرJournal of the Socio - Political Thought of Islam, Volume:2 Issue: 2, Winter and Spring 2021, PP 57 -72In recent decades, the Muslim world has frequently been in world news headlines. Sayyid Qutb is one of the characters who played a significant role in the events in that part of the world. By appealing to the theoretical framework of Thomas Spragens for crisis, this article struggles to explain why and how Sayyid Qutb had such an influence on the Islamists. His influence is due to several social factors rather than his distinguished personality or high scientific level. This article studies the causes of Sayyid Qutb's impact on contemporary political Islamist movements. The lack of efficient ideology at his time, the inefficiency of Muslim Brothers' literature, the suggestion of new concepts about Islamic society and government, the prescription of the uprising against Sunni ruler by Qutb, the historical conditions of Egyptian society, the execution of Sayyid Qutb, all together created an atmosphere in which the excited addressee in Egypt and soon in other Arab and Muslim countries saw the solution to their problems in achieving the ideal society that Sayyid Qutb drew. In this regard, the well-known book of Qutb, "Ma'alim fi Al-Tariq" (Milestones), written with extraordinary passion and zeal, became the manifesto of Islamist movements in Egypt and later affected Islamic movements elsewhere.
Keywords: Sayyid Qutb, Egypt, Islamic movements, Islamists, Jamal Abdul Nasser, Al-Qaeda -
نشریه سلفی پژوهی، پیاپی 9 (بهار و تابستان 1398)، صص 103 -122
در پژوهش حاضر، اندیشه و آیین وهابیت به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر تحولات سیاسی جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آثار و پیامدهای سیاسی این اندیشه بر جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر، بررسی و تبیین گردید؛ بر اساس این پژوهش، اندیشه وهابیت گفتمانی است که مبنای آن، تکفیر اهل شهادتین است. در سال های آغازین این اندیشه، یک شکاف کلی در درون آن ایجاد شد و در اثر آن، اندیشه وهابیت به دو قسم اندیشه اقصایی و اندیشه احتوایی تقسیم گردید. هر کدام از این دو اندیشه، منشا برخی آثار سیاسی در جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر بوده اند. آن آثار عبارت اند از:1. پایه گذاری نظام پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز، با همراهی وهابیان اقصایی. 2. استمرار نظام سعودی به دلیل ترویج اقتدار گرایی و نیز مشروعیت بخشی به سیاست خارجی این نظام توسط اندیشه احتوایی. 3. ایجاد زمینه لازم برای دخالت بیگانگان در مسایل جهان اسلام. 4. تضعیف کشورهای اسلامی در اثر جنگ داخلی.
کلید واژگان: وهابیت, آثار سیاسی, تکفیر, اهل شهادتین, اقتدارگرایی, جهان اسلام, احتوایی, اقصاییIn this essay, the Wahhabi ideology as one the most effective factors on Islamic political will be discussed. This ideology has influenced the Muslim world since 1900. According to this research, the Wahhabi discourse is based on accusing the Muslims to heresy. In the very beginning of establishment, the Wahhabi discourse was divided into two groups: inclusive and exclusive. These two divisions have been the source of some changes in Islamic currents. Some are as the following: 1- establishment of Saudi Kingdom by King Malik bin Abdul-Aziz, accompanying the exclusive Wahhabism. 2- boosting the Saudi Kingdom and its sovereignty by the help of inclusive Wahhabism. 3- paving the way for the interference of non-Muslims in the Muslims affairs. 4- weakening the Muslim countries for civil wars.
Keywords: Wahhabism, Political Effects, Takfir, Muslim World, Exclusive, Inclusive -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 36 (زمستان 1397)، صص 379 -406هرچند اسلام هراسی از اصطلاحات تازه ای است که به طور خاص، در زمینه رابطه اسلام و تفکر غرب، تداوم یافته است و به پدیده پیش داوری یا تبعیض علیه اسلام و مسلمانان گفته می شود، ولی مساله جدیدی نیست؛ چراکه ظهور اسلام با این پدیده توامان بوده است. در صدر اسلام همواره مخالفان و معاندانی وجود داشتند که به علت به خطر افتادن منافعشان به ستیز با اسلام برمی خاستند و با جدیت و شدت به گونه ای عمل می کردند که ماهیت این دین مبین و مقاصدش را به گونه ای معرفی نمایند که رغبت ها را بزداید و عقول را از توجه به احکام آن منصرف نماید. تاریخ همواره شاهد چنین رفتارهایی در جهت نشان دادن اسلامی ناکارآمد و غیرمنطقی بوده است. سابقه این اصطلاح به دهه 1980 بازمی گردد، اما پس از حملات 11سپتامبر 2001 گستره و عمق آن بیش تر شده است. با نگاهی دقیق تر به رابطه اسلام و تفکر غرب می توان پیشینه تاریخی این مفهوم را در ستیزه های مداوم این دو تمدن فرهنگی یافت، هرچند در تکامل این دو تمدن نقاطی از تعامل نیز وجود داشته اما قسمت غالب تعاملات بر اساس تعارض و بر پایه بی اعتمادی طرفین بوده است. در این پژوهش سعی بر این است که ابتدا تعریفی جامع از اسلام هراسی ارائه شود و پس از آن زمینه ها و عوامل رشد اسلام هراسی در دوران معاصر بررسی و در انتها راهکارهای قرآنی جهت مقابله با این پدیده و تخفیف آثار آن بیان شود.کلید واژگان: اسلام, اسلام هراسی, غرب, جهان اسلام
-
وحدت و اخوت اسلامی میان یک ملت و قوم، نیروها و امکانات را تقویت می کند، اما تفرقه و اختلاف، نیروها و امکانات را از بین برده و آن ملت را تضعیف می کند. دشمنان اسلام با توجه به جریان های تکفیری و با دسترسی به ابزار های مجازی، جامعه اسلامی را مورد هجوم بیشتری قرار می دهند به طوری که دیده می شود دشمن برای سنگرگیری و حتی سربازگیری، در فضای مجازی علیه اسلام و مسلمین گام های زیادی برداشته است. می توان گفت هر کاربر در شبکه های مجازی می تواند در زمینه نشر اسلام ناب محمدی و وحدت جهان اسلام بسیار موثر باشد تا عقاید و افکار اسلامی را به تمام جهان نشری نماید و همگرایی جهانی اسلام را راه بیاندازد. در پژوهش حاضر همگرایی و واگرایی جهان اسلام با توجه به تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر آن بررسی شد. واژگان کلیدی: همگرایی، واگرایی، جهان اسلام، شبکه های اجتماعی مجازی.
کلید واژگان: همگرایی, واگرایی, جهان اسلام, شبکه های اجتماعی مجازی -
در دهه های اخیر، جهان اسلام و تحولات آن از خبرسازترین بخشها در دنیا بوده است. در این میان، برخی شخصیت ها از نقش و اهمیت بالایی برخوردار بوده که سید قطب از جمله آنهاست؛ در واقع تاثیرگذاری وی، بیش از آنکه ناشی از شخصیت ممتاز یا سطح علمی بالای او باشد، از عوامل دیگری نشات میگیرد. ناکارآمدی ادبیات اخوان المسلمین، فقدان ایدئولوژیک کارآمد در زمان وی، تجویز قیام علیه حاکم در عالم اهل سنت، شرایط تاریخی جامعه مصر، ارائه ایده نو در مورد حکومت و جامعه اسلامی و اعدام وی از جمله این عوامل می باشد؛ همچنین، وجود شخصیتی مانند جمال عبدالناصر و مجموعه مسائل مربوط به آن، همگی فضایی را ایجاد نمود که مخاطب هیجانزده در جامعه مصر، راه حل مشکلات خود را در محقق کردن جامعه ایده آلی ببیند که سید قطب ترسیم کرده بود؛ در نتیجه، تاثیر گسترده سید قطب بیش از آنکه از اندیشه های ممتازی نشات گرفته باشد، به سبب شرایط زمانی خاص او و تقاضای جامعه بوده و در همین راستا، کتاب تاریخی «معالم فی الطریق» که با شور و حماسه و غیرت خاصی نوشته شده، به مرامنامه حرکتهای اسلامگرا در مصر تبدیل گردیده و بعدها نیز، در حرکت های اسلامی دیگر نقاط جهان اثرگذار بوده است. این مقاله، پژوهشی است که به درک علل تاثیرگذاری آثار سید قطب بر جریان های سیاسی اسلامگرای معاصر می پردازد.
کلید واژگان: تاثیرگذاری, سید قطب, جهان اسلام, اسلام گرایان, جمال عبدالناصرIn the recent decades, Islamic world and the changes in it have made most of the headlines among the other parts of the world. In this situation, some of the figures play more critical role and Sayed Qutb is one of those influential figures. The reason why he has had such big impact is not due to his outstanding characteristics or his high level of knowledge, it’s rather because of some other factors. Ineffectiveness of Muslim Brotherhood’s discourse, absence of an effective ideology in his time, allowing to revolt against the ruling system in the context of Sunni world, contemporary historical situation of Egyptian society, presenting new ideas regarding governing and Islamic society, and his execution are among some of those factors. I addition, presence of a figure called Jamal Abdulnaser and issues related to him, all together created an atmosphere to lead the excited Egyptian audience to see the solutions of their problems in establishing the ideal society demonstrated by Sayed Qutb. In conclusion, the wide spread impact of Sayed Qutb is due to the special contemporary situation and the demand of society, rather than his outstanding thoughts. Hence, the historical book of “Maalem Fitariq” which has been written enthusiastically, has become the creed for Islamic movements in the Egypt, and later has influenced other Islamic movements in other parts of the world. The present writing tries to analyze the reasons of his works’ impact on contemporary Islamist political movements.
Keywords: impact, Sayed Qutb, Islamic world, Islamists, Jamal Abdulnaser -
حوزه و فرایند بازسازی تمدن در جهان اسلام
-
بررسی جایگاه تعامل تمدنی حوزه های علمیه شیعه در جهان اسلام
-
تکفیر در جهان اسلامدر این مقال، تکفیر از نگاه لغویون بررسی می شود. در چهار مورد کاربرد اصلاحی آن، دو مورد، بیش تر جنبه فقهی دارد و دو مورد دیگر جنبه کلامی. آن معنایی که در این نوشتار از زوایای گوناگون به بوته بررسی نهاده می شود:»همانا نسبت کفر به یکی از اهل قبله است«. بیش تر، نه به انگیزه های درست و دقیق دینی و با رعایت ترازها و معیارهای فقهی و شرعی، بلکه از سر کینه، کژ فکری، نزاعهای گروهی و قدرت طلبی و برای از میدان به در بردن مخالفان. ریز این مسائل و ویران گری که تکفیر نشات گرفته از این خباثت آلودگی ها، برای جهان اسلام در پی داشته و دارد، فراروی خوانندگان جست وجوگر و حقیقت جو گذارده می شود.
در این مقال، در بابی که برای پیشینه بحث گشوده شده، روشن می شود که موج تکفیر، درهم کوبنده از کجا و چگونه برخاست و فضای رعب و وحشت پدیدآورد و یکایک حق مداران فریادگر را در زیر ضربات سهمگین خود از پای درآورد.
و در ادامه این بحث طرح می شود که چه باید کرد و چگونه باید این غوغا را فرونشاند و جلو هرچه بیش تر عمیق تر شدن زخم تکفیر را گرفت.
در این نوشتار، روی اصول و باورهای مشترک، تاکید شده که رمز وحدت، همبستگی و همدلی اند و راه حل هایی براساس آموزه های زلال اسلامی و سیره نبوی و علی بن ابی طالب، ارائه شود که بی گمان به کار بستن آنها در ریشه کن کردن»تکفیر«های نادرست و بدون ضابطه اثرگذار خواه بود.
تکفیر، نسبت کفر به فرد، افراد و یا فرقه و گروهی از اهل قبله است.کلید واژگان: تکفیر, جهان اسلام, اهل قبله, وحدت -
به دنبال حقیقت در جهان مجازی ارتباط حوزه با جهان اسلامدوره کنونی، دوره ارتباطات است. ماهواره و اینترنت دو ابزار نوین رسانه ای هستند که دنیا را زیر چتر خود گرفته اند. به نظر می رسد که آسمان و زمین در حال انفجار از داده هاست. از در و دیوار جهان، اطلاعات بسان ژاله در حال ریزش است.
پرسش اساسی در این میان این است که در این رویدادها و داده ها، جایگاه حوزه های علمیه که در گذشته طلایه داران علم - دست کم در حوزه های خاصی از علوم انسانی - بوده اند، کجاست.؟ بی شک باید پابه پای تکنولوژی به پیش رفت و بسان گذشته از ابزار روز برای تعامل و تبیین، به خوبی بهره برد.
موج انفجار اطلاعات، بسیار فراگیرتر از آن است که بتوان از آن پیشگیری کرد، باید در پی راهکاری بود، تا ضمن برون رفت به سلامت از این انفجار، شاید بتوان از انرژی ایجاد شده توسط این انفجار، فرصتهای بسیار خوبی برای روشنگری اندیشه های دینی فراهم آورد. به یقین، جهان و انسان امروز، جویای حقیقت است. مهم این است که حقیقت گفته شود، مهم نیست که آن را چه کسی و چگونه و با چه ابزاری ارائه می دهد.کلید واژگان: ارتباطات, ماهواره, اینترنت, حوزه, جهان اسلام -
این نوشتار، به تبیین دانش «آینده پژوهی» و چشم انداز های فراروی جهان اسلام و گزارش و بررسی کتاب وحدت جهان اسلام با چشم انداز آینده می پردازد. این کتاب، توسط دکتر سید یحیی صفوی تدوین شده و در برگیرنده چهار فصل و سه ضمیمه است که در این نوشتار، مهم ترین مباحث آن را ارزیابی خواهیم کرد.
کلید واژگان: آینده شناسی, هم گرایی, جهان اسلامThis paper is a short investigation of the book Integrity of Islamic world, which deals with the Islamic world from futurological aspect. It was written by Sayed Yahya Safavi in four chapters and three appendixes. We will try to have critical review upon this book.
Keywords: Futurology, Integrity, Islamic world
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.