به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حاکمیت سیاسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حاکمیت سیاسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا بهروزی لک*، محسن زواری
    یکی از مهم ترین خطرهای پیش روی هر حکومتی، بازگشت پذیری آن حکومت از اهداف، ارزش ها و اصل آن حکومت است. از آنجا که نظام ولایت فقیه مبتنی بر ولایت فقیه است، در این تحقیق به ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت پذیری با روشی توصیفی - تحلیلی از دو جهت پرداخته شده است: یکی از جهت ویژگی ها و صفات ولی فقیه، و دیگری کارویژه ها و اختیارات ولی فقیه. در قسمت اول ثابت شد از آن جهت که ولایت ولی فقیه در امتداد ولایت خدای متعال و معصومین(ع) است، در این نوع از حکومت، بزرگ ترین ضمانت اجرایی قوانین، همین متشرع بودن مردم و جامعه خواهد بود. چراکه عمل به قوانین را در قالب تکلیف شرعی قلمداد می کنند. از این رو تخلف از قوانین و مقررات و تمرد از اوامر و نواهی حکومت و یا شورش علیه حکومت، به حداقل خود خواهد رسید و جلوی این نوع از چالش ها که به نوبه خود در بازگشت پذیری نظام ولایت فقیه نقش به سزایی دارد را خواهد گرفت. برخورداری نهاد ولایت فقیه از مشروعیت الهی موجب ظرفیت های متعددی ازجمله ایجاد مقبولیت و اطاعت پذیری در جامعه اسلامی را به دنبال خواهد داشت که فقدان آنها چالش اساسی در بازگشت پذیری برای هر حکومتی خواهد بود. در قسمت دوم ثابت شد که وظیفه سیاست گذاری کلان، نظارت و حفظ اهداف و ارزش ها برای ولی فقیه، این ظرفیت را ایجاد می کند که با سیاست گذاری صحیح مبتنی بر شریعت، در مسیر تعالی و اهداف نظام اسلامی، رویکرد جامعه را به سمت اهداف اولویت دار هدایت کند و این امر باعث می شود رویکرد جامعه به سمت معضل اولویت دار متمرکز شده و جلوی چالش بازگشت پذیری از این ناحیه را بگیرد. همچنین ثابت شد کارویژه نظارت و حفظ اهداف و ارزش ها می تواند به صورت پیشگیرانه جلوی بازگشت پذیری نسبت به مبانی، اهداف، ارزش ها و در نهایت اصل نظام را بگیرد.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, ولی فقیه, حاکم سیاسی, حاکمیت سیاسی, مشروعیت الهی, نظام اسلامی}
    Gholamreza Behroozlak *, Mohsen Zavari
    One of the most significant dangers facing any government is its potential reversibility from its goals, values, and fundamental principles. Since the system of Guardianship of the Jurist is based on the jurist's authority, this research examines the capacities of this institution to confront the challenge of reversibility proactively. Using a descriptive-analytical method, this study addresses the capacities of the Guardianship of the Jurist from two perspectives: the characteristics and attributes of the jurist and the duties and powers of the jurist. In the first part, it is established that the jurist's authority, an extension of divine authority and the infallible, ensures the highest level of compliance with the laws, as they are considered divine obligations. Consequently, violations of laws and regulations, disobedience to government orders, or rebellion against the government will be minimized, thereby mitigating challenges that play a significant role in the reversibility of the Guardianship of the Jurist system. The legitimacy bestowed upon the institution of the Guardianship of the Jurist by divine authority leads to various capacities, including fostering acceptance and obedience within the Islamic society, the absence of which poses a fundamental challenge to the reversibility of any government. In the second part, it is demonstrated that the jurist's macro-level policymaking responsibility, oversight, and preservation of goals and values create the capacity to guide society towards prioritized objectives and the lofty goals of the Islamic system through sound Sharia-based policies. This redirection of societal approaches towards prioritized objectives helps focus society's attention on essential issues and prevents the challenge of reversibility from arising in this regard. Additionally, the oversight and preservation of goals and values can proactively prevent reversibility concerning the foundations, objectives, values, and, ultimately, the principle of the system.
    Keywords: Guardianship of the Jurist, jurist, Political Authority, Political Governance, divine legitimacy, Islamic System}
  • علی ربانی گلپایگانی

    «وضعیت ایدیولوژیکی و دینی جامعه جهانی در آینده و فرجام تاریخ بشری»؛ از مسایل مهمی است که توجه پژوهش‎گران حوزه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی را به خود جلب کرده است. آنان بر اساس مبانی مکتبی و دینی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند. از دیدگاه پژوهشگران مسلمان، وضعیت دینی جهان در فرجام تاریخ، صبغه اسلامی دارد. از منظر شیعه امامیه، آیین اسلام بر اساس تفسیر و تبیین امام علی(ع) و دیگر امامان اهل بیت؟عهم؟ بر جهان حاکم خواهد شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با وجود مکاتب و ادیان متعدد در جهان، غلبه و یگانگی آیین اسلام چگونه تحقق خواهد یافت. روش تحقیق، کتابخانه‌‌ای و توصیفی- تحلیلی با نگاه جامع به روایات و تحلیل آن است.

    کلید واژگان: جامعه جهانی مهدوی, جهان‏شمولی اسلام, حاکمیت ایدئولوژیکی, حاکمیت سیاسی, عصر ظهور}
    Ali Rabbani Golpayegani

    "The ideological and religious situation of the world community in the future and the end of human history" is one of the important issues that has attracted the attention of researchers in various political, social and religious fields. They have commented on this issue on the basis of scholastic and religious principles. According to Muslim scholars, the religious situation of the world at the end of history is Islamic tone. From the Imami Shiite point of view, the religion of Islam based on the interpretation and explanation of Imam Ali (as) and other Imams of the Household (as) will rule the world. The main question of the present study is how the dominance and unity of Islam will be realized in spite of the numerous schools and religions in the world. The research method is library-based and descriptive-analytical with a comprehensive view of narrations and their analysis.

    Keywords: Mahdavi world community, the universality of Islam, ideological rule, political rule, the age of appearance}
  • محمد قربان زاده، مائده رضایی*
    قرآن کریم کتاب جاودان و تمدن ساز اسلام، از آغاز نزول تاکنون نظر دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان را به خود جلب کرده و خاستگاه آثار علمی بسیاری به قلم اندیشمندان شده است. یکی از این آثار، «دانشنامه قرآن کریم» با سرویراستاری اولیور لیمن است. این اثر دربردارنده بیش از چهارصد مدخل است. «حکم»، عنوان یکی از مداخل و به قلم ماسیمو کامپانینی است که نویسنده به مفاهیم کاربردی آن در قرآن پرداخته و مفاهیم قضاوت خدا و داوری انسان ها را برای آن نقل کرده است. منبع وی، عمدتا قرآن است اما بدون تتبع کافی در همه آیات، ترجمه ها و منابع تفسیری متعدد، تنها با استناد به ظاهر شماری از آیات حاوی کلمه «حکم» و مشتقات آن، نتایج نادرستی می گیرد؛ مانند ابهام در معنای حکم در برخی از آیات و نفی مفهوم سیاسی آن در زمان نزول و بر اساس آن ها، در حاکمیت سیاسی پیامبر تردید می کند. این در حالی است که با توجه به ترجمه های معتبر قرآن و دیدگاه های تفسیری، هیچ ابهامی در معنای این واژه وجود ندارد. بر اساس تفاسیر کهن، حکم پیامبران، به دو معنای داوری و حکومت عادلانه آنهاست که معنای دوم لازمه معنای لغوی است. در مقاله پیش رو، مدخل نامبرده با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای، نقد و بررسی شده است.
    کلید واژگان: حکم, قرآن, استشراق, ماسیموکامپانینی, داوری کردن, حاکمیت سیاسی}
    Mohammad Qorbanzadeh, Maedeh Rezaie *
    The Holy Quran, the eternal and civilizing book of Islam, has attracted the attention of Muslim and non-Muslim scholars since the beginning of its revelation, and has been the origin of many scientific works by thinkers. One of these works is the "Encyclopedia of the Holy Quran" edited by Oliverleiman. This work contains more than four hundred entries. "Judgment" is the title of one of the entries by Massimo Campani, whose practical meanings are discussed in the Qur'an and which quotes the concepts of God's judgment and human judgment. His source is mainly the Qur'an and without sufficient reference in all verses, translations and various interpretive sources, only citing the appearance of a number of verses containing the word "ruling" and its derivatives incorrect results such as: ambiguity in the meaning of ruling in some verses and negation Its political meaning is taken at the time of revelation, and based on it, it doubts the political sovereignty of the Prophet. However, due to the authoritative translations of the Qur'an and interpretive views, there is no ambiguity in the meaning of this word. According to ancient interpretations, the ruling of the prophets has two meanings: judgment and their just rule, and the second meaning is necessary for the literal meaning. In the present article, the mentioned entry has been reviewed by descriptive-analytical method and using library documents and resources.
    Keywords: Judgment, Quran, Orientalism, Massimo Campanini, Arbitration, Political Sovereignty, Suspicion}
  • ابراهیم کلانتری*، محمدرضا عبدالله پور
    آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذین آمنوالله» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولین شیعه ارائه کرده اند و در ضمن بیان دیدگاه های خود، ایرادهایی به دیدگاه مفسران شیعی وارد کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذین آمنوالله» را منحصر در علی(ع) نمی دانند، این در حالی است که مفسران و علمای شیعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولایت در تصرف، ولایت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق کسی که در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی× می دانند. این دو برداشت متفاوت در تفسیر آیه، سرچشمه اختلاف بین علمای فریقین گشته است. این مقاله با روش استنادی، تحلیلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهایت با تکیه بر ادله ای چند به اثبات دیدگاه مفسران شیعه پرداخته است.
    کلید واژگان: آیه 55 مائده, آیه ولایت, ولی, تفسیر تطبیقی, حاکمیت سیاسی}
    Ebrahim Kalantari*, Mohammadreza Abdollahpour
    Verse 55 of Al-Maidah is a challenging verse and subject to controversies among the Fariqain’s scholars, thinkers and commentators. The main reason of these controversies comes from the word “friend” (Vali) and the expression “those who believe” in this verse. The Sunnis’ commentators and scholars have had different inferences from the meaning of “friend” and finding examples for the expression “those who believe” with viewpoints of the Shiite scholars and commentators and they have criticized the viewpoints of the Shiite commentators. Some of the Sunnis’ commentators believe that in the verse of vilayat “vali” means friendship, help, kindness, etc. and they do not believe that the expression of “those who believe” is exclusive to Ali while for the Shiite scholars and commentators, “vali” means guardianship, vilayat in possession, vilayat in guardianship etc. which only implies to the person who gave charity while he was saying his daily prayers i.e. Imam Ali. These two different inferences from this verse have become the source of controversies among the Fariqain’s scholars. Adopting an analytico-documentary method, the paper deals with investigation and criticism of Shiite commentators and finally, relying on some reasons it proves the viewpoints of the Shiite commentators.
    Keywords: Verse 55 of Al Maidah, Vilayat Verse, Vali, Comparative Commentary, Political Sovereignty}
  • محمدرضا باقرزاده*
    سوال اساسی نوشتار حاضر این است که حق حاکمیت ملی نسبت به نسل های بعد از عصر تاسیس چگونه قابل تعریف است و آنان چگونه می توانند این حق را در گزینش نظام سیاسی اعمال کنند؟ به ویژه اگر قوانین اساسی، برگزاری رفراندوم درباره ی اصل نظام سیاسی و یا اصول محوری آن را نپذیرفته باشند. در بررسی این مساله با روش حقوقی، ضمن پذیرش بدون استثناء اصل حاکمیت ملی، تبیین های حقوقی ای درباره ی عدم امکان بازنگری در برخی اصول کلیدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. این محدویت حقوقی در وهله ی نخست ناشی از آن است که قانون اساسی، سند اداره و صیانت از نظام سیاسی است؛ لذا ممنوعیت بازنگری در آن دسته از اصول قانون اساسی که تغییر آن ها به منزله ی تغییر ماهیت نظام سیاسی باشد، عین صیانت از حق حاکمیت ملت است. ثانیا، پذیرش این مساله در تعارض با حق مهم دیگر، یعنی حق ثبات و پیشرفت است. و در وهله ی سوم، عقلانیت اندیشه ی سیاسی مانع تجویز انهدام نظام سیاسی برخاسته از آن عقلانیت می شود؛ فلذا همواره نظام سیاسی خود را عقلانی می داند و آن را زیر سوال نمی برد. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که بر مبنای اقناع عمومی نسبت به عدم مشروعیت نظام سابق و مشروعیت نظام جایگزین بنیان نهاده شده است، مستثنی از این سه دلیل منطقی نیست. دستاوردهای این نوشتار می تواند نقطه ی آغازینی برای گفتمان مشروعیت در ادبیات حقوقی و کرسی های آزاداندیشی در محافل علمی و آکادمیک باشد.
    کلید واژگان: حق تعیین سرنوشت, حق حاکمیت ملی, حاکمیت سیاسی, رفراندوم, قانون اساسی}
    Mohammad, Reza Bagherzadeh*
    The basic question of the present paper is: how can we define the national sovereignty in relation to the next generations after the establishment and how can they perform this right in selection of the political discipline? Especially, if the basic laws have not accepted holding referendum on the essence of the political discipline or its principles-orientation. In analysis of this question with legal method, while total accepting the national sovereignty principle, legal explanations on impossibility of reconsideration of some key principles of political discipline in Islamic Republic of Iran have been presented. This legal limitation is, in the first place, the result of the basic law being the document of managing and preservation of the political discipline. Henceforth, prohibition from reconsideration of those principles of the basic law whose alterations mean alteration of the nature of the political discipline is total protection of the national sovereignty right. Secondly, accepting that would be in contradiction with the other important right which is the right of having stability and advancement. Also thirdly, rationality of political thought would stop prescribing destruction of the political discipline raised from it. Furthermore, the discipline of the Islamic Republic of Iran, which has been based on public persuasion about the illegitimacy of the previous discipline and legitimacy of the replaced discipline is not an exception from these three logical reasons. The outcomes of this paper can be the starting point for the legitimacy discourse in the legal literature and liberal seats in scientific and academic gatherings.
    Keywords: Right for Determination of Fate, National Sovereignty Right, Political Sovereignty, Referendum, Basic Law}
  • سنخ شناسی نخبگان در پژوهشهای تاریخی / (نمونه: سنخ شناسی و تبیین جهت گیری سیاسی نخبگان شیعه امامیه در عصر عباسی)
    سیده سوسن فخرایی، علی محمد ولوی، فاطمه جمیلی کهنه شهری
    پژوهش پیش رو، تلاشی است که در جهت معرفی مطالعه و تحقیق روشمند در تاریخ اسلام و فراتر رفتن از اکتفا به نقل و توصیف و کیفی تر نمودن پژوهش های تاریخی به عمل آمده است. نگارندگان بر این باورند که می توان داده ها و اطلاعات تاریخی را، هر چند سخت باشد، در قالب اعداد و ارقام درآورد و با استفاده از بومی سازی نظریات در علوم دیگر و مدد گرفتن از تکنیک های آماری، به نتایج قابل توجه و مفیدی در تاریخ دست یافت و به یکی از مهمترین اهداف مطالعه تاریخ که الگوگیری و پندآموزی است نائل آمد. استفاده از روش سنخ شناسی شخصیت ها در تاریخ، با معرفی یک نمونه کار، الگویی است که پژوهشگران در صدد معرفی آن می باشند. نمونه ارائه شده، پیرامون سنخ شناسی و تبیین جهت گیری سیاسی نخبگان شیعه امامیه، در دوران غیبت کبری تا سقوط خلافت بغداد است. به نظر می رسد نخبگان شیعه، نسبت به حاکمیت سیاسی، جهت گیری یکسانی نداشته اند. هفت گروه نخبه در صنوف مختلف شناسایی شدند و با توجه به متغیرها و شاخصه های آنان، چهار سنخ متفاوت از جهت گیری نخبگان شناسایی و در ارتباط با متغیرها، مورد آزمون قرار گرفتند. روش های آماری و تحلیل همبستگی، نتایج قابل توجهی را در جداول و نمودارهای مربوطه، نشان می دهند.
    کلید واژگان: سنخ شناسی, جهت گیری سیاسی, نخبگان شیعه, نگرش علمی, حاکمیت سیاسی}
    Typology of elites in historical researches / (Case: typology and explaining political orientation of Shia Imamye elites in the Abbasid era)
    Sayyede Soosan Fakhraee, Alimohamad Valvi, Fateme Jamila Kohne Shahri
    The current research is an attempt to apply quantitative analysis and methodology to Islamic history and go further than solely relying on historical narratives already in place. The writers believe that despite difficulties, it is possible to convert historical information to numbers and figures. By using theories in other sciences in the native context, and applying statistical methods, we can reach significant conclusions, models and lessons. By employing the orientation typology on historical figures, and presenting a sample, the researchers present their model. The example shown outlines the political tendency of Shiite elites in the time of the Great Occult to the end of the rule of Baghdad. It appears that Shiite elites did not have a uniform reaction to the powers of their time. Four typologies were found in the directions they chose, and were tested against variables. Statistical analysis and correlation coefficients show significant results in relevant tables and graphs.
    Keywords: Typology, Political orientation, Shia elites, Scientific attitudes, Political rule}
  • مشروعیت حکومت در عصر غیبت از نگاه آخوند خراسانی
    علیرضا جوادزاده
    مرحوم آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، در حاشیه کتاب مکاسب شیخ مرتضی انصاری، درباره ولایت فقی هان (جامع الشرائط) بر حوزه عمومی، به بحث پرداخته، سرانجام پس از بررسی روایات مطرح شده بر این مساله، می نویسد:»لکن از این ادله، می توان به دست آورد: فقیه، قدر متیقن از میان کسانی است که احتمال داده می شود مباشرت، یا اذن و نظر آنها، معتبر در تصرفات باشد; همچنان که مومنین عادل در صورت نبود فقیه، قدر متیقن از کسانی هستند که تصرف شان مشروعیت دارد». این عبارت صراحت دارد در این که از نظر آخوند، مشروعیت تصرف در حوزه عمومی، منحصر به فقیه است. از سوی دیگر، تقریظ و تایید آخوند خراسانی (در سال های آخر زندگی) بر رساله»تنبیه الامه و تنزیه المله»، شاهدی دیگر بر پذیرش انحصار مشروعیت حاکمیت سیاسی در فقها می باشد; زیرا در بخشهای گوناگون و موارد متعدد از این رساله، بحث نیابت عامه و حاکمیت سیاسی فقی هان، به عنوان امری مسلم و از»قطعیات مذهب» ذکر شده است.
    برخی نویسندگان، بر اساس بعضی اسناد و گزارشها، ادعا کرده اند که آخوند خراسانی، منکر حاکمیت سیاسی فقی هان بوده، مشروعیت حکومت و امور حسبیه را در عصر غیبت از مردم می داند. دلایل ذکر شده، دارای ایرادات سندی و دلالی می باشد و نمی تواند ادعای مورد نظر را ثابت نماید.
    کلید واژگان: ولایت, نیابت, فقیه, امور عامه, امور حسبیه, حاکمیت سیاسی, مشروطه و مشروعه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال