جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حیرت" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «حیرت» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مشتقات واژه «حیرت» از کلمات پر کاربرد در معارف اسلامی است. خلا معناشناختی واژه «حیرت» در پژوهش های پیشین سبب شده است نگارنده ظرایف معنایی این واژه را در مقایسه با واژگان همسو، ارزیابی و ازلحاظ معنایی مقایسه کند؛ ازاین رو، ابتدا معنای لغوی این واژه، مطرح و سپس به بررسی آن در میان واژگان حوزه معنایی «سرگردانی» پرداخته میشود. در این مرحله با قراردادن حیرت در نقطه کانونی این حوزه کلماتی معرفی و با واژه حیرت مقایسه معنایی شده اند که بیشترین مولفه های معنایی مشترک با حیرت را در قرآن کریم داشته اند؛ واژه هایی همچون «یبلس»، «فبهت»، «مذبذبین»، «یعمهون»، «یتیهون»، «مریه»، «یهیمون» و «یترددون». از مقایسه واژگان معلوم می شود تحیر برخلاف واژه ابلاس فاقد مولفه ناامیدی از راهیابی است و نیز «مذبذبین» حاوی معنایی از سرگردانی است که به عمد رخ می دهد و مخصوص منافقان است. معنای مستظهر از «یتیهون» مشتمل بر تشبیه به سرگردانی در بیابان است. واژه «مریه» بیان کننده ریشه سرگردانی در شک است و کلمه «هام» از سردرگمی حاصل از عشق خبر می دهد؛ درحالی که واژه تحیر و تردد نسبت به این مولفه ها مطلق است.
کلید واژگان: حیرت, سرگردانی, معناشناسی, تحلیل مقایسه ایDerivatives of the word "astonishment" are among the most used words in Islamic education. The semantic gap of the word "astonishment" in previous research has caused the author to evaluate and compare the semantic nuances of this word compared to similar words. Therefore, first, the literal meaning of this word has been surveyed and then it has been investigated among the words of the semantic field of "wandering". At this stage, by placing astonishment in the focal point of this field, some words that have the most common semantic components of astonishment in the Holy Quran have been introduced and compared with the word astonishment; Words such as "Yublesu", "Fabuhet", "Muzabzabin", "Yammahun", "Yatihun", "Miriyah", "Yahimon", "Yatraddadun". From the comparison of the words, it is clear that astonishment, unlike the word Ablas, lacks the component of despair in finding a way, and also that "Muzabzabeen" has a meaning that contains the meaning of wandering that occurs on purpose and is specific to hypocrites. The implied meaning of "yatihun" includes a simile to wandering in the desert. The word "Miriyah" expresses the root of wandering in doubt, and the word "Ham" tells about the confusion resulting from love. While the words of wonder and movement are absolute concerning these components.
Keywords: Astonishment, Wandering, Semantics, Comparative Analysis -
روایات صادره از اهل بیت؟عهم؟ در باب غیبت حضرت ولی عصر؟عج؟ جنبه های مختلفی را مطرح کرده اند که با توجه به ابعاد بحث و شرایط مختلف صدور، گاهی به ویژه در میان غیر شیعیان، توهم تعارض شده است. حال آنکه از اصول علم حدیث، مجموع نگری احادیث است، طوری که هر روایت کنار روایات هم خانواده اش معنا می شود. فواز بن احمد، از صاحب قلمان اهل سنت، در بخش سوم مقاله «تعارض دلالات المرویات عند الرافضه، الامامه انموذجا»، تحت عنوان «تعارض دلالات المرویات فی زمن خروج الامام» با تمسک به همین روایات، مدعی است که روایات شیعی در باب زمان ظهور متعارض اند و با این عذر، در اصل مهدویت، بلکه مذهب شیعه خدشه می کند. مقاله پیش رو در جهت پاسخ به شبهات او، ابتدا مبنای نویسنده را نقد کرده، سپس با توجه به روایات هم خانواده و شواهد تاریخی و عقلی به این نتیجه رسیده است که میان روایات مذکور هیچ گونه تعارضی نیست.کلید واژگان: فواز بن احمد بن علی رضوان, رفع تعارض روایات, امامت, وقت ظهور, حیرت, طول عمرThe hadiths from the Prophet’s Household concerning the occultation (ghayba) of Imam al-Mahdi, the twelfth Shiite Imam, present various aspects that, given the circumstances of their transmission, may appear contradictory, especially to non-Shias. However, within the tenets of hadith sciences lies holism, where each hadith derives its meaning alongside similar ones. Fawāz ibn Aḥmad, a Sunni author, penned an article titled “Contradictory Significances of Hadiths Transmitted by Rāfiḍa, Imamate as an Example,” wherein the third section, titled “Contradictions in the Significance of Hadiths Regarding the Time of the Imam’s Uprising,” scrutinizes these hadiths. He claims that Shiite hadiths concerning the Imam's uprising are contradictory, using this assertion to cast doubt not only on the principle of Mahdism but also on the entire Shiite denomination. This article aims to address his concerns. It begins by challenging his foundational premises and then, supported by similar hadiths, historical evidence, and rational analysis, concludes that there is no inherent conflict within these hadiths.Keywords: Fawāz ibn Aḥmad ibn ʿAlī al-Riḍwān, resolving conflicts among hadiths, Imamate, time of reappearance, astonishment, Longevity
-
عقل قوی ترین ابزار شناختی انسان است. ما بسیاری از پدیده های جهان هستی را به وسیله عقل می شناسیم. ولی از شناخت بسیاری پدیده ها نیز ناتوانیم. وقتی عقل امکان شناخت بسیاری از مخلوقات را نداشته باشد با آن که صفت محدودیت دارند، به طریق اولی از شناخت خالق نامحدود ناتوان است. روایات فراوان این ناتوانی عقل از شناخت خدا را تایید می کنند. البته روایاتی اندک، مخالف ابتدایی این معنا است. هدف این نوشتار، جمع بین روایات شناخت و عدم شناخت عقلی از خدای سبحان می باشد.
این نکات در مقاله بررسی می شود که عقل مخلوقی والا مرتبه است، و مانند مخلوقات دیگر به معرفت خدا سرشته شده است، لذا می توان خود عقل را مفطور به فطرت خدایی یعنی توحید دانست. پس روایاتی که در آن از معرفت عقل نام برده شده است، نشان دهنده کشف خود عقل نیست، بلکه اعطا و بخششی از جانب خدا به عقل است. در این مقاله، از توضیح و تبیین های دانشوران شیعی استناد شده است.کلید واژگان: عقل, معرفت, عجز, حیرت, وصف, توحید, نفی تعطیل, نفی تشبیهReason is the strongest cognitive tool of man. We know many phenomena of the universe by reason and we are also incapable of recognizing many phenomena. When reason is unable to recognize many creatures while they have the attribute of being limited, it is highly incapable of recognizing the infinite Creator in the first place. Numerous narrations confirm this inability of reason to know God. Of course, few narrations contradict this. The purpose of this article is to adjust the narrations of rational recognition and non-rational recognition of Almighty God. These points are examined in this article that reason is a high rank creature, and like other creatures it is created to be able to know God, so the reason itself can be considered as colored by the divine nature (Fitrah), that is, monotheism. Thus, the narrations in which the ability of the reason to know God (Ma'rifat-e-'Aql) are mentioned do not indicate the discovery of the reason itself, but reveal a gift from God to the reason. In this article, the explanations of Shiite scholars are cited.
-
با گذشت سده های متمادی از جریان های تاریخی دوره غیبت صغرا، در برخی لغات آن دوره تحول صورت گرفته؛ به طوری که به نظر می رسد برخی واژگان مرتبط، معنای گذشته را از دست داده و به گونه ای دیگر فهمیده می شوند و البته بسیاری دیگر از این واژگان، با گذر ایام اصالت مفهومی شان را حفظ کرده اند. در هر صورت، واکاوی مجدد و شناخت صحیح این مفاهیم، ما را به شناخت دقیق تر برخی از مفاهیم تاریخی رهنمون می کند. از این میان، مولفه هایی همچون «امامیه» با گذر ایام در دوره غیبت صغرا بارور شده اند و اصالت مفهومی آن ها حفظ شده است؛ در حالی که مفاهیم دیگری همانند «غیبت»، «سفیر»، و «وکیل» بعد از دوره غیبت صغرا تا حدودی معنای گذشته خویش را از دست داده و مفهوم متفاوتی از آن ها ارائه شده است.کلید واژگان: تحول معنایی, امامیه, غیبت صغرا, حیرت, وکیل, سفیرWith the passage of prolonged centuries of historical trends of the minor Occultation, changes have occurred in some of the vocabularies of that time, so that it seems some related words have lost their past meaning and are understood differently and of course many of these words have preserved the originality of their concept with the passage of time. Anyway, further analysis and correct recognition of these concepts guide us to a precise understanding of some of the historical concepts. Meanwhile, the components such as the Twelvers have been fertile with the passage of time during the minor Occultation and their conceptual originality is preserved. While other concepts such as absence, the message-taker, and representative have lost their past meaning to some extent after the minor Occultation and a different concept is provided for them.Keywords: conceptual evolution, the Twelvers, minor Occultation, astonishment, representative, the message, taker
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.