به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خلاقیت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خلاقیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یدالله رستمی*

    جان هیک و دیوید گریفین از فیلسوفانی هستند که به مساله شر و ارایه راه حل برای آن پرداخته اند. هیک معتقد است که خداوند انسان را در ابتدای خلقت ، ناقص و نابالغ آفریده است، اما لازمه کمال و بلوغ انسان، کسب فضایل معنوی از طریق دست و پنجه نرم کردن با شرور است که به پرورش روح او می انجامد. یکی از مهم ترین لوازم تحقق این هدف، وجود اختیار است که از جانب خداوند به انسان اعطا شده است. البته هیک باور دارد که تحقق کامل این امر، در جهان بعد از مرگ است. گریفین معتقد است که شر در جهان، ناشی از خیرخواهی (خلاقیت) خداوند است. زیرا، این هدف خداوند متضمن این است که او موجودات جهان را به سمت تجربه ارزش های برتر و مهیج بر انگیزد. در غیر این صورت، جهان عاری از بداعت و در نتیجه مبتذل خواهد بود. اما از آن جایی که قدرت این موجودات یخصوص انسان ذاتی است، آن ها می توانند در مقابل هدف خداوند مخالفت و مقاومت ورزند که موجب پیدایش شر در جهان می شود. گریفین نیز غلبه نهایی خیر بر شر توسط خدا را به حیات پسین موکول می کند .

    کلید واژگان: جان هیک, دیوید گریفین, مساله شر, پرورش روح, خلاقیت}
    Yadollah Rostami *

    John Hick and David Griffin are philosophers who have dealt with the problem of evil and offered solutions to it. Hick believes that God created man in the beginning of creation, imperfect and immature, But the requirement of human perfection and maturity is the acquisition of spiritual and moral virtues through dealing with evil this leads to the his soul Making. One of the most important tools for achieving this goal is Free will which has been granted to man by God. Of course, Hick believes that the full realization of this is in the afterlife. Griffin believes that evil in the world stems from God's benevolence (creativity) Because, this goal of God guarantees that he That she motivates the creatures of the world to experience superior and exciting values Otherwise, the world will be devoid of heresy and novelty and therefore triviality But since the power of these creatures, including humans, is inherent They can oppose God's purpose This causes evil to appear in the world. Griffin also postpones the final victory of good over evil by God into the afterlife.

    Keywords: John Hick, David Griffin, the problem of evil, Soul Making, creativity}
  • زهرا کریم نژاد لالمی *، فاطمه مشک بید

    بنابر اینکه خلاقیت بر دانش آموزان تاثیر گذار است و نقش مهمی در یادگیری آنان دارد، بکارگیری از روش ها و فنون امروزی و نوین در مرکز توجه است. در روش های خلاقانه آموزش، دانش آموزان از شکست ها و خطاهای خود نیز درس می گیرند و روند رو به پیشرفت دارند و خلاقیت بر افزایش یادگیری آنان تاثیر به سزایی دارد معلم کلاس باید همواره راهنما و هدایتگر دانش آموزان خلاق خود باشد و موقعیتی مناسب ایده پردازی را فراهم آورد تا به یاددهی و یادگیری عمیق برسد.

    کلید واژگان: خلاقیت, عدم خلاقیت, ذانش آموز}
  • افسانه احمدی *

     کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان در این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر آموزش شادکامی بر خلاقیت دانش آموزان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که آموزش شادکامی بر خلاقیت دانش آموزان اثر مثبت دارد. بر اساس آنچه که شرح داده شد، می توان گفت آموزش شادکامی به دانش آموزان نیز سبب بروز خلاقیت آنها میشود. افراد خلاق توجه بیشتری به جزییات دارند، قادرند اندیشه های گوناگون را توسعه دهند و تلاش میکنند.ایده های نو و اصیلی را که منحصر به خودشان است، ارایه دهند. افزون بر این، ایده های آنها متنوع است و به جنبه های گوناگون و را ه های گوناگون می اندیشند . بنابراین، طبیعی است که این ابعاد از خلاقیت نیز در اثر آموزش شادکامی بهبود یابند.

    کلید واژگان: شادکامی, خلاقیت, دانش آموزان}
  • صابر شفیعی *، میلاد شریف زاده

    مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این حوزه نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش مدرسه در بارورکردن خلاقیت دانش آموزان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که خلاقیت امری مهم است که می تواند یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد و باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود و مدرسه نقش مهمی در پرورش خلاقیت از طریق ارایه برنامه درسی و روش تدریس معلم دارد. لذا باید مجریان امر تعلیم و تربیت در پرورش خلاقیت دانش آموزان نهایت تلاش خود را بکار گیرند.

    کلید واژگان: خلاقیت, مدرسه, دانش آموزان}
  • وحید خوش روش *، سجاد گرجی نشلی، سمانه قاسمی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خلاقیت با عزت نفس کودکان کاراجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان شهر همدان که در مراکز بهزیستی شهر همدان در سال 1397 مراجعه کرده اند. که ازتعداد456 نفر کودکان کار به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 75 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. و این75 نفر کودکان کار به پرسشنامه های خلاقیت و عزت نفس پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : سیاهه خلاقیت تورنس(1979)، سیاهه عزت نفس آیزنک(1976). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج یافته ها نشان داد که بین خلاقیت و عزت نفس کودکان کار رابطه مثبت و معنادار وجود دارد همچنین بین ابعاد خلاقیت با هوش هیجانی و عزت نفس کودکان کار رابطه مثبت و معنادار مشاهده گردید. همچنین پس از بررسی، مشخص شد و همچنین تنها در مولفه سیالی توان پیش بینی عزت نفس را دارد.

    کلید واژگان: خلاقیت, عزت نفس, کودکان کار}
  • شهربانو قهاری، مریم یکه فلاح، مهناز خوش سکه، شهربانو نقدیی بابایی، بهرام قیطرانی، نازنین فرخی

    در این پژوهش به بررسی رابطه خلاقیت و کارآفرینی و کاربرد نوآوری بر خلاقیت و کارآفرینی پرداخته می شود. در ادامه در فصول مختلف و جداگانه به بررسی مفهوم کارآفرینی و مفهوم خلاقیت می پردازیم. سپس کاربرد نوآوری را مورد بررسی قرار می دهیم.
    خلاقیت ، کارآفرینی و نوآوری محور فعالیت تمام نهادهای سازمانی و کارآفرین محور به شمار می رود.
    تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق، گسترده و سریع اتفاق افتاده که تمامیابعاد و شیونات زندگی فردی و اجتماعی به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این شرایط، نیازها و خواسته های بشری از تنوع و تعدد رو به تزایدی برخوردار شده است و سازمانها برای پاسخگویی بهتر در مقابل مشتریان در راستای اهداف خود که همانا بقاء، سودآوری و رشد است، باید با بهرهگیری از توان خلاقیت کارکنان)که سرمایه اصلی آنها را تشکیل میدهند(ضمن نوآوری در محصولات و خدمات، توانایی خود را در جهان رقابتی افزایش دهند. (همایونی،1382، 63) در چنین فضایی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی و توسعه یافته، بسیار بارزتر، حساستر و اثر بخشتر از گذشته نزد دولت مردان، سیاستگذاران و برنامهریزان مطرح میباشد و به دلیل ارتباط تنگاتنگ خلاقیت و کارآفرینی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته مطابق شرایط، امکانات و نظام ارزشی و اقتصادی خود اقدام به طراحی و اجرای نظامی تحت عنوان نظام ملی نوآوری نموده اند.

    کلید واژگان: کارآفرینی, خلاقیت, نوآوری مفهوم سازی انتزاعی, سازمان}

    In this research, the relationship between creativity and entrepreneurship and the application of innovation on creativity and entrepreneurship is investigated. In the following, we will examine the concept of entrepreneurship and the concept of creativity in different and separate chapters. Then we examine the application of innovation.
    Creativity, entrepreneurship and innovation are the focus of all organizational and entrepreneurial institutions.
    The changes and developments of recent decades have taken place so deeply, extensively and rapidly that all aspects and aspects of individual and social life have been affected, both tangible and intangible. In this situation, human needs and desires have become increasingly diverse and multiplicity, and organizations to better respond to customers in line with their goals of survival, profitability and growth, must use the creativity of employees (which is the main asset). They form (while innovating products and services, increase their ability in a competitive world.
    In such an environment, the role and position of entrepreneurs as the engine of development, even in advanced industrialized and developed countries, is much more obvious, more sensitive and more effective than before with men, policymakers and planners.And due to the close relationship between creativity and entrepreneurship, many developed countries have designed and implemented a system called the National Innovation System according to their conditions, facilities and value and economic system.

  • مهدی ویسه، سیمین نصراللهی وسطی
    محققان، خلاقیت را ایجاد اندیشه ها و ایده های نو می دانند که سودمندی اجتماعی دارند. با این حال، به نظر می رسد سرمایه اجتماعی به عنوان یک پدیده اجتماعی باعث بروز خلاقیت، ایده پروری، تسهیل رفتارهای نوآورانه و ریسک پذیری در جوامع (به طور عام) و سازمان ها (به طور خاص) می شود. بر این اساس، هدف نوشتار حاضر، بررسی نظری و تجربی تاثیر سرمایه اجتماعی بر بروز خلاقیت در دانشجویان مدیریت دانشگاه ایلام می باشد. روش تحقیق، توصیفی همبستگی و به لحاظ هدف ،کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته مدیریت این دانشگاه هستند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 252 نفر است که به روش تصادفی انتخاب شده اند. برای آزمون فرضیه ها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون بهره گرفته شد. یافته ها، نشان می دهد که اعتماد فردی و نهادی، تاثیر مثبتی بر خلاقیت دانشجویان دارد. به علاوه، مشارکت همیارانه، خیریه ای و مذهبی، میزان خلاقیت دانشجویان را بهبود می بخشید. با این وجود، تاثیر مشارکت رسمی و اعتماد عمومی بر بروز خلاقیت معنادار نبود.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, اعتماد اجتماعی, خلاقیت, دانشگاه ایلام}
    Mahdi Viseh, Simin Nasrollahi Vosta
    Researchers perceive creativity as the creation of novel thoughts and ideas that have social utility. However, it seems that social capital –as a social phenomenon- cause creativity, imagination, facilitation of innovative behaviors and risk-taking in societies generally and in organizations, specifically. Thus the aim of the present paper is the theoretical and empirical investigation into the impact of social capital on the emergence of creativity among the management students at the University of Ilam. The research method is descriptive correlative and by objective, is applied. The research statistical population consists of all management students at the university and the sample size, determined using Cochran's formula, equals 252 persons, which chosen randomly. For the test of hypotheses, the Pearson correlation test and the regression have been employed. The findings suggest that personal and institutional trust has a positive impact on creativity. In addition, cooperative, charitable and religious participation improves student's creativity. However, the impact of formal participation and public trust in the emergence of creativity was not significant.
    Keywords: social capital, social participation, social trust, creativity, university of Ilam}
  • فردوس حاجیان
    در طول تاریخ، هنر همواره انسان را همراهی کرده است. انواع متفاوت هنری، بسته به زمان های متفاوت و جوامع مختلف، اشکال گونه گون داشته است. گرچه هنر، بخشی از زندگی انسان را تشکیل می-دهد اما نقش آن در زندگی مهم تر و عمیق تر از امور روزمره است. این اهمیت هنر به صورت های متنوع دیده می شود، اما در هر صورت نوعی تقدس به هنر بخشیده است. زمانی برای شکار و برکت زراعت، از هنر بهره می گرفتند و زمانی هم در کلیسا جهت آموزش های مذهبی به مردم از آن استفاده می کردند. حتی در جوامع سکولار معاصر هم، هنرمندان بازمانده تقدس از دست رفته به شمار می روند. علت تقدس هنر، در ذات آن نهفته است. زیرا هنر بر آن است که به انسان تعالی ببخشد و از مرزهای روزمرگی فراتر ببرد. نکته ای که باید در آن تامل کرد این است که اهمیت هنر در جوامع گوناگون، سبب شده که بر قدرت اجتماعی آن هم افزوده شود. متاسفانه این حسن، بری از عیب نبوده و نیست. از ابتدای تاریخ و احتمالا ماقبل آن، افراد و گروه هایی تلاش کرده اند تا با استفاده از این قدرت عظیم، بر مردم تسلط یابند و جهت تحقق خواسته های نفسانی خود از هنر، استفاده ابزاری نمایند. این دشواری بزرگی است که هنر همیشه با آن روبرو بوده و هست. از هنر که وظیفه اش اعتلای روح و معنویت بشر و سرانجام رها کردن او از تعلق به امور دنیوی است، برعکس در جهت تحمیق و تحکم بر انسان ها استفاده شده است. این پژوهش می کوشد تا مرز میان هنر والا و هنر مخرب را ترسیم نماید.
    کلید واژگان: نیایش, قدرت هنر, هنر پیشرو, خلاقیت, آیین, قالب هنری, قرآن, خدایان}
    Ferdows Hajiyan
    Although art constitutes a part of human life, its function is more significant and deeper than daily issues. This importance has different manifestations and has furnished art with some kind of sacredness. Art was once utilized for hunting and having bountiful harvest and at some other times it was used by the church to teach religion to people. Even in contemporary secular societies, artists are considered the survivors of the lost sanctity. Sanctity of art lies in its essence since it is to elevate man and take him beyond the boundaries of everyday life. What we need to contemplate is that the importance of art in various societies has led to the enhancement of their social power. Unfortunately, this virtue has been accompanied by some flaws. Since the beginning of history, and probably prior to that, some individuals and groups have been trying to dominate others and misuse art to fulfill their carnal desires benefitting from this great power.
    Keywords: prayer, power of art, progressive art, creativity, ritual, artistic form, the Quran, gods}
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، مهدی مطیع، اعظم سادات حسینی
    نگرش های متفاوت به داستان آفرینش انسان، با تنوع روایات، گرایش های گوناگونی را در حوزه مباحث درون دینی و حتی برون دینی ایجاد کرده است. کوشش برای فهم همه ابعاد این داستان و آگاهی از رمز و رازهای خلقت آدمی اگرچه مطلوب، اما بسیار دشوار است. ترتیب عناصر محوری این داستان و احراز تقدم و تاخر آن نیز چندان آسان نیست.
    در این نوشتار، پس از گذری بر پیشینه تاریخی بحث خلقت، به مفهوم حقیقت و تمثیل در داستان آفرینش آدم پرداخته شده و سپس اجزاء گوناگون آن در قرآن همانند: تکلم خداوند با ملائک، خلافت، پرسش فرشتگان و پاسخ خداوند، تعلیم و عرضه اسماء بر آدم و ملائک، سجده فرشتگان و امتناع ابلیس، اسکان آدم در بهشت، شجره ممنوعه، هبوط آدم، دریافت کلمات توسط آدم و توبه خداوند بر وی تحلیل و بررسی گردیده است. گفتنی است بررسی سیاق در دریافت مفهوم هر یک از عناصر مذکور نقشی تعیین کننده دارد؛ زیرا با در نظر گرفتن ارتباط این اجزاء، معنای حقیقی آن بهتر رخ می نماید.
    نتیجه برآمده از این پژوهش گویای آن است که داستان آفرینش و سرگذشت انسان در قرآن، متضمن مفاهیم عمیق فلسفی- عرفانی و شیوه بیان آن بر وجهی تمثیلی است؛ به گونه ای که ساختار درونی داستان حاکی از واقعیت، اما ترکیب و بیان آن به صورت یک حادثه و بر وجه تمثیل است.
    کلید واژگان: آدم, آفرینش, تمثیل, خلاقیت, تعلیم اسماء, هبوط, بهشت}
  • ضرورت انسجام و مدیریت در حوزه
    ع. شورورزی
    انسجام گرایی، مدخل روشنایی، کارآیی و بازآفرینی است که قادر است سطح کیفیت و کمیتها را پویا نموده و تعالی بخشد انتظارات را برآورد و به نیازهای کلیدی و راهگشای اجتماعی دینی پاسخ گوید.
    حوزه علمیه پویا و بالنده، باید جلوتر از حوادث به سراغ آنها برود و منبع استراتژیک حرکت نظام باشد. بدین روی نمی تواند منفعل، متعارض، گسسته و نظاره گر حوادث باشد. بلکه باید مدیریتی فعال، کارآفرین، پاسخ گو، جامع و پیشرو باشد، دارای انسجام و اقتدار ساختاری باشد، تا بتواند تحولات بنیادی و همه جانبه را در سطح انتظارها برآورد. این است که رهبر فرزانه و هوشمند انقلاب اسلامی، آن را بن مایه حرکت تحول آفرینی می دانند.
    در راستای این آرمان و گزینه مطلوب، نوشتار حاضر، به تبیین چیستی مدیریت در حوزه پرداخته، آن را دارای رسالتی عظیم در تداوم امامت اسلامی ارزیابی نموده که فلسفه وجودیش، انذار، هدایت، حفظ و رهبری کلی جامعه است. مدیریت اش باید منسجم و هماهنگ باشد. انسجام در مدیریت، هماهنگی، تطابق، تمرکز بر اهداف مشترک و فلسفه وجودی و راهبردی مشترک است، که در مدیریت منسجم، تحول در نگرشها، بازآفرینی ها، و خلاقیت نقش آفرین است. مدیریت منسجم، فعال و قدرت مند است و در قله بازآفرینی اندیشه قراردارد.
    مدیریت منسجم در حوزه، اثر بخش است. رهنمود ارائه می دهد، رهنمودهای مربوط و مناسب، موثر و قابل دسترسی; لذا باید به تنظیم قواعد اصولی در مدیریت منسجم پرداخته شود و عناصر برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی ملحوظ گردد، تا اهداف به بار بنشیند، خروجی ها پاسخ گو باشد و فربهی دانشهای دینی را سبب گردند.
    مدیریت منسجم، چند خصوصیت دارد و سبب چند امر می شود. توان برنامه ریزی، تسلط بر مجموعه حوزه، بازتابی از اراده حوزویان در دسترس بودن، آمیخته با تفاهم و هماهنگی، نفع و رشد در ساختار مدیریت، خلاقیت، نوآوری و ابتکار. و در پایان به نفی مدیریت متعارض و بی قاعده و بی سامان پرداخته شده و سیاست گذاری مطلوب و بایستگی آن نموده شده است.
    کلید واژگان: انسجام, روشنایی, استراتژیک, فعال, تسلط, تفاهم, خلاقیت, تعارض}
  • رابطه بین خلاقیت دبیران با میزان بکارگیری وسایل کمک آموزشی در فرایند تدریس درس علوم تجربی پایه اول مدارس راهنمایی شهر همدان
    سیدرسول عمادی، سیروس قنبری، مهدی شفیق
  • محمدعلی شریفی اسدی
    نزدیک به پنج سال از سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی در جمع نخبگان و فضلای حوزه علمیه قم می گذرد. معظم له در آن جلسه مهم، ضمن تبیین چالش های فلسفه در حوزه های علیمه، یکی از وظایف بسیار مهم عالمان حوزوی را نوشتن کتاب های فلسفی برای کودکان و جوانان با مبانی استوار و ادبیات جذاب دانستند.
    در این نوشتار، برآنیم تا افزون بر ارائه گزارشی از روند ترویج فلسفه برای کودکان در ایران، اشاره ای نیز به چالش های فراروی آن داشته باشیم تا بدین وسیله، گامی در تحقق خواسته های معظم له برداشته باشیم.
    کلید واژگان: فلسفه, فلسفه برای کودکان, فلسفه با کودکان, تفکر انتقادی, خلاقیت, داستان های فلسفی}
  • تعیین رابطه بین خلاقیت و موفقیت شغلی مربیان تیم های ورزشی آموزش و پرورش شهرستان نهاوند
    غلامرضا شعبانی بهار، علی یلفانی، آسیه سیف
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال