به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روایات غیر تفسیری » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روایات غیر تفسیری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هنگامه آراسپ*، محمدرضا شاهرودی

    بدون تردید روایات صحیح و مسند یکی از گنجینه های ارزش مند در تبیین آیات و تاویل متشابهات است و دست یابی به روایاتی که چنین نقشی را در فهم آیات قرآن کریم ایفاد کند، همواره مورد توجه قرآن پژوهان خصوصا در تفاسیر اثری بوده است. تفکیک نکردن روایات تفسیری در ظواهر و بواطن قرآن، موجب فهم نادرست آیات یا فهم ناقص آنها می گردد و از جهتی دسته بندی تئوریک روایات نیز مسئله را به طور کامل حل نکرده است و نیاز به بررسی خاص دارند که کمتر به این مهم پرداخته شده است. از جهتی روایاتی که ذیل آیات در منابع شیعی و سنی آمده است، با هم متفاوت می باشد و هر یک از منظری بر آن آیات نگریسته اند؛ لذا در نظر است روایات مربوط به واژه قسط را در برخی منابع شیعه و سنی از جمله تفاسیر الدرالمنثور و النورالثقلین تطبیق و تحلیل کند تا انعکاس آن بر روایات هر یک از فریقین به دست آمده، جهت و نوع نگرش آنان معلوم گردد. نتیجه برآمده در این پژوهش بدین گونه نمودار شده است: رویکرد روایات تفسیری در حوزه ظاهرو ایضاح لفظی آن در هر دو منبع در تعبیر قسط تقریبا به یک میزان و معنا بوده و اندک تفاوتی داشته است؛ ولی در موارد دیگر از روایات تفسیری مستقیم و غیرمستقیم کاملا متفاوت می باشند؛ به این صورت که درمنابع شیعی تاویل مصداقی و تطبیق، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است که از موارد تفسیری غیرمستقیم می باشد؛ ولی در منابع سنی بیشتر به ظاهر و مفهوم از روایات تفسیری مستقیم توجه شده و در روایات تفسیری غیرمستقیم بیشتر به تطبیق و فضای نزول آیه رویکرد داشته است که با جدول و نمودار به تصویر کشیده شده است.

    کلید واژگان: واژه قسط, روایات تفسیری, روایات غیر تفسیری, النور الثقلین, الدرالمنثور, گونه شناسی}
    Hengameh Arasp *, Mohamadreza Shahroodi

    The Hadith of the Prophet (s) is one of the treasures of explaining verses and interpreting the similarities, and achieving the hadiths that play such a role in understanding the verses of the Holy Quran has always been of interest to the scholars of the Qur'an, especially in effective interpretations. The Hadiths of the Quran are not separate from the Quran's appearances or incomplete understanding of the verses, and on the other hand, the theoretical classification of narrations has not completely solved the problem, and they need a special review, which is less important and in some respect, the hadiths which are mentioned below in Shi'a and Sunni sources are different from each other, and each has looked at those verses from the perspective of those verses, so it is considered that the narratives related to the word "instalment" are divided into three parts. In some Shia and Sunni sources, such as Tafsir al-Dhar-Manthor and Nur al-Thaqalin, the subject is analyzed and analyzed to reflect on the narrations of each of the scholars and to determine the direction and type of their views. The result of this research has been presented as follows: The approach of interpretative narratives in the sphere of its appearance and its literal Justification in both sources was almost the same and meaningful and had a slight difference. But in other cases, other direct interpretive traditions

نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال