به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عدالت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عدالت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نسرین کردنژاد، سید صمد موسوی، مرضیه سادات موسوی*

    پژوهش حاضر درصدد پاسخ این پرسش است که چه سازوکار و راهکارهای قرآنی در جهت تقویت توانمندی داخلی کشور، در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری وجود دارد؟ برای پاسخ این پرسش، از روش و رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مقام معظم رهبری متناسب با ظرفیت های موجود در جامعه اسلامی که حکومتی مبتنی بر آموزه های دینی است، راهکارهایی را ارائه کرده اند؛ این راهکارها در حوزه قانونگذاری، قضایی و اجرایی دسته بندی شده است. تاکید بر تدوین قوانین براساس منابع دینی، تناسب داشتن قوانین با ظرفیت ها و امکانات، و نیز تدوین قوانین بر پایه عدالت اقتصادی از مهم ترین راهکارها در حوزه قانونگذاری است. مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت قضایی ازجمله راهکارهایی است که در حوزه قضا تعریف می شود. در حوزه اجرایی نیز تکیه بر توان مردمی و مشارکت آنها در مدیریت کشور، ایجاد وحدت و همبستگی ملی و حمایت از تولید داخلی مورد تاکید است. جستجو در تعالیم و آموزه های دینی نشان داده است که هر سه حوزه مورد تاکید رهبری، ریشه در تعالیم دینی دارد و از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) قابل استنباط هستند. از این رو توجه به آنها نه تنها راهکاری مطمئن در تقویت توانمندی های داخلی، توسعه و پیشرفت است، بلکه استقلال و امنیت ملی را نیز بدنبال دارند.

    کلید واژگان: توانمندی داخلی, قانونگذاری, آیت الله خامنه ای, پیشرفت, توسعه, عدالت, اقتصاد}
    Nasrin Kordnejad, Seyyed Samad Mousavi, Marzieh Sadat Mousavi *

    This study aims to answer the question of what mechanisms and Qur'anic strategies exist to strengthen the internal capabilities of the country, as reflected in the Qur'anic thought of the Supreme Leader. To answer this question, a descriptive-analytical method and approach were employed. The Supreme Leader, in accordance with the capacities present in the Islamic society, which is governed based on religious teachings, has proposed several strategies. These strategies are categorized into legislative, judicial, and executive domains. In the legislative domain, the most important strategies include the emphasis on drafting laws based on religious sources, ensuring that laws are compatible with capacities and resources, and formulating laws founded on economic justice. Combating economic corruption and implementing judicial justice are strategies defined within the judicial domain. In the executive domain, emphasis is placed on relying on popular capacities and their participation in the management of the country, fostering national unity and cohesion, and supporting domestic production. An exploration of religious teachings and doctrines has shown that all three domains emphasized by the Leader are rooted in religious teachings and can be inferred from the verses of the Qur'an and the traditions of the Imams (peace be upon them). Therefore, attention to these strategies not only serves as a reliable approach to strengthening internal capabilities, development, and progress but also ensures national independence and security.

    Keywords: Internal Capabilities, Legislation, Ayatollah Khamenei, Progress, Development, Justice, Economy}
  • سمیرا میرزایی *، عبدالله امیدی فرد

    افعال خداوند متعال با توجه به اطلاق وصف عدل در حوزه تکوین، تشریع و جزا برمبنای عدل است. ازاین رو همه احکام شرعی متصف به وصف مقدر عدل است. برخی اندیشمندان معتقدند فقیه در استنباط حکم شرعی می تواند با شاقول عدل و ظلم، و تشخیص مصادیق آن به وجوب و حرمت فتوا دهد. از این موضوع به قاعده عدالت تعبیر می شود. قاعده عدالت قاعده عدل و انصاف یکی از قواعد فقهی است و آنچه بر خلاف این قاعده باشد در شریعت پذیرفته نمی باشد. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی درصدد بیان ارتباط قواعد عدل و انصاف و عدالت با قاعده لاضرر است. در این مقاله اثبات شده بین «قاعده لاضرر» و «قاعده عدالت» و «نفی ظلم» ارتباط موضوعی بر قرار است و اگر دایره قاعده عدالت را طوری گسترده بدانیم در این صورت قاعده عدل و انصاف از مصادیق قاعده عدالت می شود و نسبت بین آن دو عموم و خصوص مطلق خواهد بود. لذا با «قاعده لاضرر» می توان حکم ضررهای عقلایی را اثبات کرد، لیکن با «قاعده عدالت» ممکن است اثبات آن میسر نباشد. افزون براین، عدالت و عدل و انصاف نیز برای احقاق لاضرر و ثبوت عمل عادلاته و منصفانه شناخته می شوند.

    کلید واژگان: قاعده فقهی, عدل و انصاف, عدالت, لا ضرر}
  • فاطمه سلطان محمدی*، حسین سلطان محمدی
    به تازگی مفهوم «حکمرانی مطلوب» به گونه ای فزاینده در ادبیات توسعه، مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه ی حکمرانی مطلوب که با ویژگی های مختلفی از جمله عدالت تعریف می شود، الگویی برای توسعه پایدار انسانی به شمار می رود.از سویی دیگر یکی از ویژگی های امامان معصوم علیهم السلام، عدالت به ویژه عدالت اجتماعی است؛ چرا که اگر ایشان از این ویژگی برخوردار نباشند، نمی‏ توانند به وظایف خویش عمل نمایند. این نوشتار می کوشد به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای و با توجه به روایات منقول از امام رضا علیه السلام ضرورت، راه کشف، آثار و ابعاد عدالت امام با تاکید بر عدالت اجتماعی را بیان و تفاوت آن را با دیدگاه ‏های کلامی غیر شیعه روشن نماید. توجه به روایات امام رضا علیه السلام از این جهت حائز اهمیت است که در زمان ایشان، مسائل اساسی اسلام بیشتر مورد گفت‏ وگو قرار می ‏گرفت. همچنین ایشان به حسب ظاهر مدتی منصب «ولیعهدی» داشته که این دو عامل، زمینه را برای گفت‏ وگو درباره عدالت اجتماعی امام فراهم ساخته است. یافته ها حاکی از آن است عدالتی که به عنوان یکی از مولفه های حکمرانی مطلوب از منظر نظام بین الملل مطرح است، در قرآن کریم، سخنان امام رضا علیه السلام و گزارش های تاریخی معطوف به زمان منصب «ولیعهدی» آن حضرت به شکلی صریح، قابل ردیابی است. از این رهگذر با بررسی مولفه یاد شده در سیره اجتماعی آن حضرت و همچنین زمان تصدی منصب «ولایتعهدی» آن امام همام درخواهیم یافت که امام رضا علیه السلام نه تنها در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بوده اند، بلکه در عمل نیز همواره خود را متعهد به آن می دانستند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, امام رضا علیه السلام, حکمرانی مطلوب, عدالت, امامت, مردم}
    Fatemeh Soltan Mohammadi *, Hossein Soltan Mohammadi
    Recently, the concept of "optimal governance" has been increasingly used in development literature. The theory of optimal governance, which is defined by various features, including justice, is considered a model for sustainable human development.On the other hand, one of the characteristics of the infallible imams, peace be upon them, is justice, especially social justice; Because if they do not have this feature, they cannot fulfill their duties. This article tries to explain the necessity, way of discovery, works and dimensions of Imam's justice with emphasis on social justice and its difference with the view Explain non-Shia words. Paying attention to the narrations of Imam Reza (peace be upon him) is important because during his time, the basic issues of Islam were discussed more. Also, according to the appearance, he has held the position of "crown prince" for some time, and these two factors have provided the basis for a discussion about the Imam's social justice. The findings indicate that justice, which is one of the desirable components of governance from the point of view of the international system, can be clearly traced in the Holy Quran, the words of Imam Reza, peace be upon him, and historical reports related to the time of his "crown" position. From this point of view, by examining the mentioned component in the social life of that Imam as well as the time when he held the position of Imam Hammam, we will find that Imam Reza, peace be upon him, not only believed in good governance in his opinion, but also committed himself to it in practice. they knew.
    Keywords: Holy Quran, Imam Reza (Peace Be Upon Him), Desirable Governance, Justice, Imamate, People}
  • حسین فتاحی اردکانی*
    هدف پژوهش حاضر تبیین مولفه های سازنده هویت سیاسی از منظر نهج البلاغه است. هویت سیاسی یکی از مهم ترین مولفه های تشکیل نظام سیاسی و فصل تمایز کنشگری سیاسی «ما» در برابر «دیگران» است. از نظر فلاسفه، هویت اساسا وجود خارجی ندارد، بلکه امری است که ساخته می شود و سپس مبنای عمل و رفتار قرار می گیرد، اما از نگاه سیاسی هویت امری است که «ما» را از «دیگران» متفاوت می کند. در واقع هویت سیاسی شامل پاسخ به دو سوال مهم است: من که هستم؟ و من که نیستم؟ پاسخ به این سوال ها موجب تمایز بین «ما» و «دیگر» هویت های موجود در اطراف ما می شود. با رحلت پیامبر(ص) و آغاز دوران خلافت خلفای سه گانه، مبانی هویت سیاسی الهی به حاشیه رانده شد و پس از آغاز دوران حکومت حضرت علی(ع)، با مجاهدت آن حضرت، مبانی هویت سیاسی الهی مجددا در متن روش سیاسی و حکومتی ایشان قرار گرفت. بنابراین، مطالعه هویت سیاسی الهی نیازمند شناخت مولفه های آن از منظر نهج البلاغه است. این پژوهش با تمرکز بر اهمیت هویت سیاسی به دنبال پاسخ به این پرسش است که مولفه های سازنده هویت سیاسی از منظر نهج البلاغه کدامند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی، با تکیه بر تحلیل محتوای مضامین نهج البلاغه است. نتایج نشان داد که خدامحوری، تکلیف گرایی، ظلم ستیزی، مشارکت مردم و عدالت ورزی، مولفه های مد نظر نهج البلاغه هستند که پیامدهای به کارگیری آنها در نظام سیاسی علوی، تاکید بر سرچشمه گرفتن قدرت از منبع لایزال الهی، توام بودن حق و تکلیف در نظام سیاسی، مقابله با هرگونه آثار ظلم، اتکاء به رای و نظر مردم و اجرای کامل عدالت در عالی ترین مراتب آن می باشد. بنابراین، حاکمان جامعه اسلامی باید در راستای حفظ هویت اسلامی جامعه ضمن تاکید بر مولفه های فوق، در راستای آگاهی بخشی و گسترش آن در سطح جامعه جدیت لازم را داشته باشند، تا جامعه به آرمان های مطلوب و مورد نظر ارزش های اسلامی هرچه بیشتر نزدیک شود. این مسیر به وسیله فراگرد جامعه پذیری سیاسی صحیح و در یک فرایند گام به گام، با طراحی چارچوبی روشن و دقیق توسط نخبگان و متخصصان متعهد، در دسترس قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: هویت سیاسی, حضرت علی(ع), نهج البلاغه, مشارکت مردم, عدالت, ظلم ستیزی}
    Hossein Fattahi Ardakani *
    The aim of the present study is to elucidate the constituent elements of political identity from the perspective of Nahj al-Balagha. Political identity is one of the most important components of forming a political system and distinguishing the political agency of "us" from "others." Philosophically, identity does not inherently exist but is constructed as the basis for action and behavior. However, politically, identity distinguishes "us" from "others." Political identity involves answering two critical questions: Who am I? and Who am I not? The answers to these questions lead to the differentiation between our identities. With the passing of the Prophet (PBUH) and the beginning of the era of the three caliphs, the foundations of divine political identity were marginalized. However, with the advent of the rule of Imam Ali (AS), through his struggles, the foundations of divine political identity were once again incorporated into his political and governmental framework. Therefore, the study of divine political identity necessitates understanding its constituent elements from the perspective of Nahj al-Balagha. This research, focusing on the importance of political identity, seeks to answer the question: What are the constituent elements of political identity from the perspective of Nahj al-Balagha? The research method is descriptive-analytical, analyzing the content of Nahj al-Balagha's themes. The results indicate that selflessness, duty orientation, opposition to oppression, people's participation, and justice are the main elements considered by Nahj al-Balagha. The implications of employing these elements in the Alawi political system include emphasizing the derivation of power from the eternal divine source, the inseparability of rights and duties in the political system, confronting any form of oppression, relying on the votes and opinions of the people, and implementing complete justice at its highest levels. Therefore, the rulers of the Islamic community must, in line with preserving the Islamic identity of society, emphasize these elements and earnestly endeavor to raise awareness and expand them throughout society so that society becomes increasingly closer to the desired ideals and Islamic values. This path will be accessible through proper political inclusiveness and a step-by-step process, with the design of a clear and precise framework by committed elites and experts.
    Keywords: Political Identity, Imam Ali (AS), Nahj al-Balagha, People's Participation, Justice, Opposition to Oppression}
  • محسن جبارنژاد، حمدالله اکوانی*، علی مختاری

    هدف اصلی پژوهش حاضر، ظرفیت سنجی فلسفه سیاسی اسلامی (مشخصا فلسفه سیاسی فارابی) در مواجهه با کارآمدی دولت از راه مداقه در بنیادهای کارآمدی است. امروزه کارآمدی دولت یکی از دغدغه های مهم اندیشمندان و جوامع محسوب می شود. معیار قضاوت عمومی درباره یک نظام سیاسی، منوط به میزان تحقق کارآمدی است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که فلسفه سیاسی، به ویژه فلسفه سیاسی اسلامی، در افقی فراتر از دانش های یادشده، ظرفیت های مناسبی جهت بحث در باب بنیادهای کارآمدی دولت دارد، که از این میان فلسفه سیاسی فارابی به عنوان یکی از رویکردهای مهم فلسفه سیاسی اسلامی، ظرفیت ویژه ای جهت ورود به بحث کارآمدی دارد. سوال اصلی پژوهش این است که ظرفیت های اساسی فلسفه سیاسی اسلامی، بویژه آراء و اندیشه های فارابی، در مواجهه با مفهوم کارآمدی دولت، به ویژه تمهید بنیادهای کارآمدی کدامند؟ فهم کارآمدی دولت در اندیشه فارابی، مستلزم ارائه یک بسته مفهومی یا شبکه مفاهیم مرتبط با کارآمدی در اندیشه این فیلسوف است که در پژوهش حاضر، کوشش شده با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، این مفاهیم و کدها از لابه لای آثار مهم فارابی استخراج شود. برخی از مهم ترین عناصر این شبکه مفهومی عبارتند از: سعادت، فضیلت، حکمت، نبوت، محبت و عدالت.

    کلید واژگان: دولت, کارآمدی, فلسفه سیاسی, فارابی, علم مدنی, فضیلت, حکمت, نبوت, سعادت, محبت, عدالت}
    Mohsen Jabbarnejad, Hamdallah Akvani *, Ali Mokhtari

    The main objective of the present research is to assess the capacity of Islamic political philosophy (precisely Farabi's political philosophy) to address the efficiency of government through a comparative analysis of its foundational principles. Nowadays, government efficiency is considered one of the significant concerns of intellectuals and societies. The general judgment criterion for a political system depends on the extent of governmental efficiency. This research is based on the hypothesis that political philosophy, especially Islamic political philosophy, beyond the mentioned sciences, has suitable capacities for discussing the foundations of governmental efficiency. Among these, Farabi's political philosophy, one of the significant approaches of Islamic political philosophy, has a unique capacity to engage in the discourse on efficiency. The main research question is: What are the fundamental capacities of Islamic political philosophy, especially Farabi's ideas and thoughts, in confronting the concept of governmental efficiency, especially in laying the groundwork for efficiency? Understanding government efficiency in Farabi's thought requires presenting a conceptual framework or network related to efficiency in this philosopher's thought. In this research, an attempt has been made to extract these concepts and codes from the essential works of Farabi using a descriptive-analytical method. Some of the most essential elements of this conceptual network include happiness, virtue, wisdom, prophecy, love, and justice.

    Keywords: Government, Efficiency, Political Philosophy, FARABI, Civil Science, Virtue, Wisdom, prophecy, happiness, Love, Justice}
  • جواد شفیعی افجدی*
    فهم نحوه عملکرد قدما در احراز عدالت، اثرات مهمی برای هر فقیهی دارد. به قدمای شیعه و بالخصوص مرحوم شیخ طوسی، چنین نسبت داده شده که قاعده اولی را در هر شیعه مجهول الحال، عادل دانستن آن شخص قلمداد می کنند و مانند کسی که عدالتش با بینه ثابت شده رفتار می نمایند. از این روش، تعبیر به «اصالت عدالت» می شود. از قدما، مویدات این نسبت در کلمات مرحوم شیخ طوسی بیشتر ادعاشده است. بعد از بررسی مشخص شد که انظار متضادی در مورد صحت این نسبت، وجود دارد. هرچند در این زمینه نوشته های محدودی وجود دارد ولی برخلاف اغلب آن ها، سعی شد تا همه مویدات و ادله دو گروه موردبررسی و نقد قرار گیرد. ازجمله امتیازات این تحقیق توجه وسیع به همه کلمات مطرح شده در کتب مختلف مرحوم شیخ طوسی است تا با استفاده از این قرائن مهم، نظر واقعی ایشان استخراج شود. یکی از نکات مهم بررسی کلام مرحوم شیخ این است که فهم کلام ایشان، مشخص کننده روش بسیاری از علمای قدیم است. این مقاله در قالب یک مقدمه و سه قسمت اصلی، با ارائه کلمات مرحوم شیخ، در باب های مرتبط با عدالت و کتب اصولی، به واکاوی اصالت عدالتی بودن ایشان پرداخته و چهار اثرمترتب بر آن را بیان نموده است.
    کلید واژگان: عدالت, وثاقت, شیخ طوسی, اصالت عدالت}
  • محمد اکبری مفرد *

    در پی دستیابی به عدالت در محاکم، ادله اثبات دعوا نقش مهمی ایفا می کنند، به این علت در تاریخ بشری در محور توجه قرار می گرفته اند به نحوی که نظام های مختلف کشف دلیل در جهان به وجود آمده است، یکی از محور های مهم در این زمینه الزاماتی است که در روش گردآوری ادله باید رعایت شود؛ در این مقاله سعی شده است ابتدا به آن چه در سطح فراملی، بخصوص در کنوانسیون های بین المللی، در مورد اصول و ضوابط حاکم بر نحوه تحصیل دلیل، مطرح شده پرداخته شود و سپس، الزامات قانونی در سطح داخلی که در قوانین مربوط، در نظام حقوقی ایران، جلوه گر هستند را تبیین کرده و ارتباط این الزامات با عدالت کیفری را تحلیل نماییم، برای رسیدن به این مقصود به واکاوی قوانین مدون در این زمینه و پرداخته ایم و سعی کرده ایم که مخرج مشترکی از این الزامات که در حقوق داخلی و حقوق بین الملل وجود دارند به دست آوریم.

    کلید واژگان: عدالت, ادله اثبات, گردآوری دلایل, الزامات قانونی}
  • مهدی کریمی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه تحقق عدالت در گستره معنویت، با تاکید بر نقد نظریه عدالت به مثابه انصاف است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که نقطه محوری نقد به نظریه های عدالت و به ویژه نظریه عدالت به مثابه انصاف، انحصار مطلوب عدالت در ایده توزیعی منابع و فرصت ها است. از سویی، چشم پوشی از جنبه های معنوی انسان به مثابه هسته اصلی تشکیل دهنده اجتماع، سبب شده است، این نظریه ها نتوانند شامل همه جنبه های معنوی و مادی فرد و جامعه گردند. از دیدگاه هستی شناختی، انسان از دو حیث مادی و معنوی برخوردار است، از یک نظر انسان حقیقتی مادی است و نیازها و خواسته های مادی دارد. ایده عدالت توزیعی در این قسمت می تواند، تامین کننده خواسته های مادی باشد. برابری و آزادی به معنای داشتن موقعیت های برابر و تامین آزادی های اساسی در این بعد می تواند تامین کننده مطلوب مادی عدالت باشد. اما از سوی دیگر و با توجه به رویکرد دینی به عدالت و از دریچه علوم اسلامی، به ویژه آنچه فیلسوفان مسلمان با عنایت به هستی شناختی انسان ارائه کرده اند، انسان حقیقتی مجرد و غیرمادی است و همه انواع ادراک ها و فعالیت های او ناشی از نفسی مجرد و غیرمادی است. در این نگرش، فرد انسانی خود یکی کل و یک مجموعه است و همواره میان دو بعد شاخص وجود او یعنی بعد مادی و معنوی، فطری و غریزی دیالکتیکی درونی در جریان است. این گفتگوی درونی در نهایت به انتخاب های عادلانه یا ظالمانه می انجامد. مخاطره انتخاب های ظالمانه همواره وضعیت های عادلانه را که با تلاش بسیار محقق شده است، در معرض فروپاشی قرار می دهد. بنابراین، لازم است برای تحقق جامعه ای عادلانه، افراد آن جامعه نیز در گفتگوی درونی خود جانب عدالت و انصاف را بگیرند.
    کلید واژگان: عدالت, معنویت, انصاف, راولز, آزادی, انسان شناسی}
    Mahdi Karimi *
    This research aims to examine the position of achieving justice in the realm of spirituality, emphasizing critiquing the theory of justice as fairness. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that the central criticism of justice theories, especially the theory of justice as fairness, is the exclusive focus on the desirable distribution of resources and opportunities. On the one hand, overlooking the spiritual aspects of human beings as the core components of society has led these theories to fall short of encompassing all aspects of individual and societal spirituality and materiality. From an ontological perspective, humans are both material and spiritual, with material needs and desires. The idea of distributive justice in this aspect can fulfill material desires. Equality and freedom, in the sense of having equal opportunities and securing fundamental freedoms, can serve as providers of material justice in this dimension. On the other hand, considering the religious approach to justice and through the lens of Islamic sciences, especially what Muslim philosophers have presented regarding the ontological understanding of humans, humans are essentially immaterial and non-material beings, and all their perceptions and activities stem from a non-material and immaterial essence. In this perspective, the human being is a unified whole and a set, and a dialectical interplay between the two dimensions of existence, namely the material and spiritual, continually occurs within. This internal dialogue ultimately leads to just or unjust choices. The peril of unjust choices always puts the states of justice achieved through considerable effort at risk of collapse. Therefore, to realize a just society, individuals in that society need to incline toward justice and fairness in their internal dialogue.
    Keywords: Justice, Spirituality, fairness, Rawls, Freedom, Anthropology}
  • علی احمدی امین *

    نظریه عدالت به مثابه استحقاق رابرت نوزیک دیدگاهی فردگرا، وظیفه گرا و حق محور است و این دیدگاه مبتنی بر نظریه حقوق طبیعی است. نوزیک به عنوان یک اختیارگرا، نظریه خود را بر مبانی فوق در سه اصل ارائه می کند. او با افزایش قدرت دولت تا جایی که بتواند بر اساس الگوهای خاصی -مثلا حمایت از نیازمندان- اموال و دارایی ها را بازتوزیع کند، مخالف است. این دیدگاه واکنشی به نظریه رالز و هر نوع دولت رفاه در حوزه عدالت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در دو بخش مبانی نظریه و خود نظریه را بررسی می کنیم. علاوه بر اشکالات مبنایی، اشکالاتی که به نظریه وارد است، عبارت اند از: ابهام در اصول سه گانه؛ بی توجهی به عدالت محتوایی؛ تقلیل عدالت به حوزه مالکیت؛ تبیین ناقص از عوامل مالکیت؛ نادیده گرفتن خیرات عمومی؛ نادیده گرفتن اشکالات بازار آزاد؛ آزادی بردگی؛ تبیین ناقص از مشروعیت مالیات و عدم ارائه راه کار برای خروج دارایی ها از مالکیت.

    کلید واژگان: اصول اخلاقی, عدالت, نظریه استحقاق, نوزیک, رالز}
    Ali Ahmadi Amin

    Robert Nozick's entitle theory of justice with the title "Justice as entitlement" is an individualistic, duty-oriented and right-oriented perspective. This view is based on the theory of natural rights. As an authoritarian thinker, Nozick presents his theory based on the above principles in three rules. He is against increasing the power of the government to the extent that it can redistribute property and assets based on certain patterns (for example, supporting the needy). This view is a reaction to Rawls's theory and any type of welfare state in the field of justice. This article examines the basics of the theory and the theory itself with a descriptive-analytical method in two parts. In addition to the basic problems, the problems in the theory include: ambiguity in the three rules, disregard for content justice, reduction of justice to the domain of ownership, incomplete explanation of ownership factors, ignoring public charity, ignoring the problems of the free market, freedom of slavery, incomplete explanation of the legitimacy of the tax, and failure to provide a solution for the withdrawal of assets from ownership.

    Keywords: theory of justice, Moral principles, Justice, Right theory, Nozick, Rawls}
  • مهدی شجریان*
    رویکرد متن ستیز در اعتبار متون دینی، اعم از قرآن و روایات، خدشه می کند و به صورت خاص، آن ها را برای حل و فصل مسایل زنان در عصر کنونی مفید نمی داند. این رویکرد با سه اصل «تاریخی بودن» به معنای تاثیرپذیری متن از فرهنگ عصر نزول، «نسبی و حداقلی بودن عدالت» به معنای عدم اهتمام متون به عدالت برای همه زمان ها و مکان ها و «امضایی بودن» به معنای تایید عرف زمانه نزول در متن و عدم امکان تسری آن به زمان های متاخر، سامان یافته است. در اصول فقه «قاعده اشتراک» برای پاسخ به این رویکرد تنظیم شده است، اما ادله اثبات آن کافی به نظر نمی رسند و تلاش های اصولی در این باره، نیازمند تکمیل است. با این همه رویکرد یاد شده، از نظر مبنایی با پیش فرض های مسلم فقیهان، اعم از «بیان تفصیلی شریعت خاتم در متون دینی»، «حداکثری بودن دانش فقه»، «عدم حجیت عقل مستقل» و «عدم حجیت سیره عقلا» منافات دارد و از نظر بنایی نیز از اشکالات «ابهام در اصول متن ستیزی»، «فقر روش مندانه» و «فقر استدلال» رنج می برد. این رویکرد، تنها بر تمایز زن در عصر شارع و زن در عصر کنونی تاکید می کند، اما دلیل قابل قبولی را برای اختصاص متون دینی به زن در عصر شارع ارایه نکرده است.
    کلید واژگان: متن ستیزی, اصول فقه, مسائل زنان, قاعده اشتراک, عدالت}
  • محمد غلامی *

    گردآوری روایات در مورد مهدویت همیشه مورد توجه بوده است. احادیث قضاوت حضرت مهدیf و بررسی قاضیان عصر ظهور نیز از این قاعده خارج نیست. با توجه به آموزه های دینی در پرتو دولت مهدوی، یکی از آرزوهای دیرینه بشر، یعنی اجرای عدالت، محقق می شود. در سیستم قضایی عدالت محور مهدوی، کسی نمی تواند از قانون فرار کند. اما در قضاوت های معمول فعلی، امکان خطا وجود دارد. به نظر می رسد بین نظام های سیاسی پیش از ظهور و نظام مهدوی تفاوت هایی وجود داشته باشد.در این نوشتار، با استفاده از روایات، ویژگی های قضاوت مهدوی و قاضیان عصر ظهور استخراج شده تا صحت و سقم آن بررسی شود. این مقاله نیل به چنین هدفی را با روش توصیفی-تحلیلی دنبال می کند. از نتایج این نوشتار، تبیین ویژگی های قضایی در دولت مهدوی، مانند «نظام قضایی شایسته سالار»، «قضاوت بدون شاهد» و «توسعه اطلاعات در دولت مهدوی» است. برای این مهم در آن روزگار، حضرت مهدیf از افرادی چون حضرت عیسیj و صالحان استفاده می کند.

    کلید واژگان: مهدویت, روایات, عدالت, ظهور, قضاوت مهدوی}
    Muhammad Gholāmi*

    Humans have long sought to implement justice in all its dimensions, and of course this has not been achieved hundred percent. However, it is hoped that this wish will be realized according to the religious texts in the government of Imam Mahdi. This is a topic that has been addressed by researchers; however, the final part of the features of Mahdavi's judgment has been neglected. Therefore, we are faced with this question: "What are the basic characteristics of judicial justice from the perspective of Islam and in the government of Imam Mahdi?" It seems that these features have fundamental differences in both quantitative and qualitative aspects in the emerging political systems and in the Mahdavi system. The purpose of this article is to show the necessity of achieving judicial justice in the Mahdavi government in the light of the investigating of its judicial characteristics. This article pursues such a goal with a descriptive-analytical method. From the results of this article, there is an explanation of judicial features in the Mahdavi government, such as "meritorious judicial system", "judgment without witnesses" and "information development in the Mahdavi government", which are implemented by Imam Mahdi, Prophet Jesus and pious judges.

    Keywords: Mahdism, Advent, Mahdavi judgment}
  • فرانک بهمنی*، حکیمه محمدی

    یکی از پربسامدترین پرسش های اعتقادی هماره سوال از تفاوت انسان ها هنگام ایجاد است. بر اساس آیات و روایات خداوند انسان را در نهایت کمال ممکن آفریده است لکن در مقام ثبوت مشاهده می گردد که برخی انسان ها با نقص متولد شده اند پژوهش حاضر با هدف خوانش تطبیقی مبانی کلامی خلق کودکان معلول از منظر امامیه و اشاعره در پرتو عدل الهی در صدد است تصویر روشنی از چگونگی ایجاد این افراد ارایه دهد و چالش های پیش رو را پاسخ دهد. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی است، داده های تحقیق از طریق بررسی اسنادی، فیش برداری و با رویکرد استدلالی تحلیل شده است. منابع متکلمین امامیه و اشاعره، جامعه تحقیق و سایر منابع ناظر به اهداف پژوهش، به عنوان منابع تبیینی و تکمیلی مورد استفاده قرارگرفته است.

    یافته ها

    از منظر متکلمین اشعری، خلقت فعل مستقیم الهی است و موجودات دیگر مداخله اختیاری ندارد و عدالت نیز چیزی جز فعل الهی نیست، لکن امامیه قایل به سلسله طولی فاعلان بوده، نقش مهمی برای انسان در خلق و ایجاد قایل هستند بنابراین ساحت الهی را از خلق ناقص منزه برمی شمرد.

    کلید واژگان: مبانی کلامی, خلقت, فاعلیت, عدالت, امامیه, اشاعره}
    Faranak Bahmani*, Hakime Mohamadi

    One of the most frequent questions of faith is always the question of the difference between humans during creation. According to the verses and narrations, God has created man to the utmost possible perfection, but it is seen as evidence that some people are born with defects. The present study aims to compare the theological foundations of the creation of disabled children from the perspective of the Imamiyyah. And Ash'areh, in the light of divine justice, intends to present a clear picture of how these people were created and to answer the upcoming challenges. The research method is analytical-inferential, the research data has been analyzed through document review, record taking, and with an argumentative approach. The sources of Imamiyyah and Ash'ari theologians, the research community and other sources related to the objectives of the research have been used as explanatory and supplementary sources.

    Findings

    From the point of view of Ash'ari theologians, creation is a direct act of God and other beings have no optional intervention, and justice is nothing but a divine act, but the Imamiyyah believes in a long chain of actors, and they consider an important role for humans in creation and creation, therefore, the domain of God. considers it as a beauty of imperfect creation.

    Keywords: Theological foundations, creation, efficacy, justice, Imamia, Ash'ari}
  • محمدمهدی شاهمرادی فریدونی*، راضیه شکوهی شورمستی

    عدالت در حقیقت میل به دست یابی به یک زندگی در نهایت صلح و آرامش می باشد که در همه ادوار زندگی، بشر به دنبال آن بوده است و امری است که ریشه در فطرت انسان دارد وهمه جوامع به دنبال آن هستند. عدالت نور تابنده ای است که به حیات بشری رنگ و رونقی ماندگار می بخشد. رسیدن به این نور درخشان زندگی، نیاز به ارایه شاخصه های حقیقی عدالت را نمایان می سازد. زیرا دست یابی به شاخصه های عدالت، جامعه کمال گرا و عدالت محور و رسیدن به مدینه فاضله را محقق می سازد. برای رسیدن به این مهم، در این پژوهش سعی بر آن شده است که با کاربرد روش پژوهشی داده بنیاد، مبتنی بر سخنان گوهربار امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه الگویی از عدالت در جامعه ترسیم شود. با استفاده از این روش از کلام امیرالمومنین در مرحله کدگذاری باز 112 داده جمع آوری ودر مرحله کدگذاری محوری، یک پدیده محوری و 40 مقوله برای پدیده محوری شناسایی شد که در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله ها در یک الگوی نظام مند در جایگاه شرایط علی برای برقراری عدالت، زمینه های اجرای عدالت، عوامل مداخله گر که مانع اجرای عدالت هستند، راهبردهای اجرای عدالت و پیامدهای عدالت در یک جامعه قرارگرفت تا در نهایت الگویی از عدالت در یک جامعه عدالت محور ترسیم گردد.

    کلید واژگان: عدالت, جامعه عدالت محور, نهج البلاغه, امام علی(ع), داده بنیاد متنی, الگوی تبیین عدالت در جامعه}
    Mohammad Mahdi Shahmoradi Fereidoni *, Razieh Shokoohi Shoormasti

    Justice, in reality is the desire to achieve a life of peace and tranquility, it is what humans have been looking for in all periods of life, and it is a matter that is rooted in nature. Hu-mans have it and all societies are looking for it. Justice is the shining light that gives lasting color and prosperity to human life. Reaching this bright light of life shows the need to pre-sent the true characteristics of justice. Because achieving the characteristics of justice makes a perfectionist and justice-oriented society and reaching the utopia a reality. In or-der to achieve this goal, in this research, an attempt has been made to draw a model of jus-tice in the society by using the foundation's data research method, based on the precious words of Amir al-Mu'minin (a.s.) in Nahjal-Balagha. Using this method, 112 pieces of data were collected from the words of Amiral-Mominin in the open coding stage, and a core phenomenon and 40 categories for the core phenomenon were identified in the core cod-ing stage. Establishing justice, areas of justice implementation, intervening factors that hinder justice implementation, justice implementation strategies and consequences of jus-tice in a society were placed in order to finally draw a model of justice in a justice-oriented society.

    Keywords: Justice, justice-oriented society, Nahjal-Balagha, Imam Ali (AS), textual foundation data, model of explaining justice in society}
  • زهرا قربانی*
    موضوع عدالت از دیرزمان جز مهم ترین مباحث و دغدغه های بشر و اندیشمندان اجتماعی و سیاسی بوده است. حضرت علی (ع) نیز به عنوان یکی از متفکران بزرگ اسلام همواره نامش قرین عدالت می باشد. این مطالعه توصیفی- تحلیلی با روش اسنادی و به دنبال تحلیل محتوای الگوهای سیاست گذاری فرهنگی معاصر و واکاوی سیره امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه در خصوص عدالت، به بررسی تطبیقی عدالت از این دو منظر می پردازد. علی (ع) همه نیکی ها را در سایه عدالت خواهی و عدالت گرایی دانسته و آن را شریف ترین اصل در به کمال رساندن فرد و جامعه معرفی کرده اند؛ زیرا در پرتو عدالت است که همه چیز در مجرای صحیح خود قرار می گیرد و حق هر ذی حقی ادا می شود و بستر کمال برای همگان مهیا می شود و دولت ها پایدار می شوند و جامعه آهنگ پیشرفت می گیرد. یافته ها حاکی از آن است که در سیاست گذاری فرهنگی معاصر، پیشرفت فرهنگی از مسیر سه سیاست فرهنگی یعنی هویت، حیات و امنیت فرهنگی محقق می شود و نگاه به عدالت بیشتر از مسیر رونق و توسعه حیات فرهنگی در سیاست گذاری فرهنگی قابل ردیابی است. همچنین نگاه به عدالت در نظام سیاست گذاری در سطح آرمان ها باقی مانده و در مرحله عملیاتی شدن ضعیف عمل می شود. درصورتی که عدالت از منظر علی (ع) گستره وسیع تری دارد و هدف غایی و اصل مهم و اساسی موثر بر هر سه عرصه توسعه فرهنگی یعنی هویت، حیات و امنیت فرهنگی است.
    کلید واژگان: عدالت, سیاست گذاری فرهنگی, نهج البلاغه, هویت فرهنگی, حیات فرهنگی, امنیت فرهنگی}
    Zahra Ghorbani *
    justice,
    cultural politics,
    Nahj al-Balagha,
    cultural identity,
    cultural life,
    cultural security.

     

    The topic of justice has been one of the most important topics and concerns of human beings and social and political thinkers since long ago, and various opinions and ideas have been expressed and written about it. Hazrat Ali has been prominent in human history as a thinker whose name is always associated with justice. This study aims to do a comparative investigation of justice from these two perspectives with the method of document study and content analysis of contemporary cultural policy models and patterns and analysis of Amir al-Mu'minin's biography in Nahj al-Balagheh regarding the issue of justice. The findings show that fair access is the first principle for justice that is emphasized in all national and international theories, ideas, and documents. This equality includes all stages of cultural production and creativity, cultural distribution and consumption, which will ultimately lead to the development of cultural life. According to Imam Ali, the criterion for policy-making and the main and ultimate goal of governance is the establishment and expansion of justice. He considers government as a way to establish justice and serve the society. According to the imam, justice is the principle that can maintain the balance of society and ensure everyone's satisfaction. The imam considered all goodness to be in the shade of justice and fairness and introduced it as the noblest principle in bringing the individual and society to perfection. Because it is in the light of justice that everything is placed in its right channel and the rights of everyone who has rights are paid, and the foundation of perfection is prepared for everyone, and the governments become stable and the society progresses. The findings indicate that cultural development in contemporary cultural policymaking is achieved through the three major cultural policies, namely identity, life and cultural security, and the view of justice can be traced more than the path of prosperity and development of cultural life in cultural policymaking. Also, the view of justice in the policy system remains at the level of ideals and is poorly implemented in the operationalization stage. While justice has a wider scope from Mola Ali's point of view and is an important principle affecting all three areas of cultural development, which includes identity, life and cultural security.
    Keywords: Justice, cultural politics, Nahj al-Balagha, Cultural identity, Cultural life, cultural security}
  • محمدمهدی حائری پور *

    انسان ها در حرکت های فردی و اجتماعی، به دنبال مقصد و هدف معینی هستند و در واقع، دستیابی به اهداف، انگیزه حرکت و اقدام و کم و کیف آنها را تعریف می کند. حکومت ها نیز که نماد اراده اجتماعی هستند برای رسیدن به اهداف مشخصی شکل می گیرند و البته بسته به پشتوانه فکری آنها، اهداف شان نیز متفاوت خواهد بود. در این مقاله درباره اهداف حکومت دینی بحث شده است و در فرآیند بحث ابتدا ضرورت حکومت و مقصود از اهداف حکومت و اهمیت و فایده بحث بیان گردیده و سپس به تحلیل چگونگی کشف اهداف حکومت دینی از دو راه پرداخته شده است: یکی از مسیر تحلیل انسان و نیازهای او و دیگری با مطالعه آیات و روایات اسلامی به ویژه کلمات امیرالمومنین علی؟ع؟. و نتیجه بحث به طور خلاصه این است که اهداف حکومت دینی عبارتست از: تعلیم و تربیت انسان ها وقیام ایشان به عدالت در همه بخش ها و در روابط فردی و اجتماعی آنها.

    کلید واژگان: حکومت دینی, اهداف, عدالت, تعلیم, تزکیه}
    MohammadMahdi Haeripour*

    In individual and social movements, humans are looking for a certain destination and goal, and in fact, achieving the goals defines the motivation of movement and action and their merits and demerits. Governments, which are a symbol of social will, are formed to achieve specific goals, and of course, depending on their intellectual support, their goals will also be different. In this article, the goals of the religious government have been discussed, and in the process of the discussion, the necessity of the government and the purpose of the goals of the government and the importance and benefits of the discussion have been stated, and then the analysis of how to discover the goals of the religious government has been discussed in two ways: one is the path of human analysis. and his and other needs by studying Islamic verses and traditions, especially the words of Amir al-Mu'minin Ali? And the conclusion of the discussion in short is that the goals of the religious government are: education and training of people and their upholding justice in all areas and in their personal and social relationships.

    Keywords: religious government, Goals, Justice, Education, Cultivation}
  • محمدرضا آرام *

    موضوع تعدد زوجات، یکی از چالش برانگیزترین مسایل ازدواج در اسلام می باشد که نظرات موافق و مخالف فراوانی را در پی دارد. موافقان بر این باورند که در قرآن، حکم ازدواج مجدد در آیه سوم سوره نساء بیان شده است. با این حال، این آیه به دلیل ساختار و همچنین مقید شدن حکم در آن به دو شرط ابهاماتی دارد که مفسران فریقین، نظرات گوناگونی در حل آنها ارایه داده اند. از جمله این ابهامات، ارتباط فقره اول این آیه که در قالب شرط بیان شده، با فقره دوم و جزاء است. در این نوشتار، پس از تبیین دیدگاه های گوناگون در تفسیر این آیه، با بررسی روایات، قراین لفظی و دلایل دیگر، تفسیر جدیدی از آیه ارایه شده است که بر اساس آن، حکم تعدد زوجات از حالت مطلق و بدون قید و شرط خارج شده، محدود به شرایط خاص و ضرورتهای اجتماعی می شود. در این مقاله، با استناد به آیات قرآن (سوره نساء/3،27، 129و...) عدم مقبولیت عمومی تعدد زوجات از دید اسلام نتیجه گیری شده است. قرآن با بیان شرایط دشوار امکان پذیر شدن ازدواج مجدد (مانند: رعایت عدالت میان همسران آن هم در موقعیتهای استثنایی و برای افراد خاص) تلاش بر آن دارد تا تعدد زوجات را امری قرین به محال معرفی نماید.

    کلید واژگان: نکاح, عدالت, قرآن, ازدواج, تعدد زوجات}
    mohammadreza Aram *

    The topic of polygamy, is one of the most challenging issues of marriage in Islam, that has many agrees and disagrees. Advocates believe that apparently the commandment of remarriage has been stated in the third verse of Sura Nisā. However, this verse because of its structure and tying the order in which to two condition, has some ambiguities that the interpreters of two sects have given various opinions for their solutions. One of these ambiguities is the relationship of first part of this verse which is expressed in terms of condition with the second part and its penalty. In this research, after explanation of different views on interpretation of this verse and with surveying the narrations and verbal evidences and other reasons, a new interpretation of the verses is presented upon which, the commandment of polygamy is extracted from its absolute and unconditional status and is limited to particular circumstances and social necessities. In this article, according to the verses of Quran failing of polygamy from Islam’s viewpoint has been concluded. The Quran, with statement of difficult condition of possibility of remarriage (As: Observation of justice between the wives, even in exceptional circumstances and for certain people) attempts to express that polygamy is close to impossible. Regarding to this issue that Islam has a comprehensive expression that expresses individual and social commandments, in this case, the topic of polygamy can be included in exceptional issue of marriage that the Quran refers to it with the expression of its particular circumstances.

    Keywords: Marriage, Polygamy, Justice, Quran, Nikah}
  • مجتبی عطارزاده*
    مراسم حج هر سال و حضور بی پیرایه و عاری از تعلقات دنیوی حجاج در سرزمین وحی، زمینه ای مناسب برای احساس ضرورت مسیولیت همگانی آحاد مسلمین در پیگیری هدفی واحد، یعنی کوشش برای خداگونه شدن انسان ها در روی زمین و تلاش برای تحقق عدالت در جوامع اسلامی فراهم می سازد. این نوشتار در پاسخ به این پرسش که «چگونه مناسک حج به ایجاد همبستگی معطوف به عدالت در جامعه اسلامی مدد می رساند؟» در پی آن است تا صحت این فرضیه که «با درک مفهوم عدالت مداری طی مناسک مختلف حج به منزله ارزشی مشترک در هویت اصیل اسلامی، عدالت خواهی به مثابه یک مکانیسم میانجی، می تواند پیوند و همگرایی آحاد مسلمین را به ارمغان آورد» را از رهگذر مطالعه کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که مناسک حج از احرام گرفته تا رمی جمرات و قربانی، همگی در صدد طرح عدالت در جایگاه یک ارزش و یک معیار و مکانیسم میانجی در زندگی اجتماعی انسان ها است تا به انبوه مسلمانان در این اجتماع سالانه یادآوری شود چنانچه عدالت در پهنه جوامع صورت عملی به خود بگیرد، می تواند با پی ریزی روابط در همه حوزه ها، سبب گسترش حلقه های پیوند در خلق همکاری های اجتماعی دنیای اسلام گردد.
    کلید واژگان: عدالت, حج, همبستگی, غایت گرائی, هویت دینی}
    Mojtaba Attarzadeh *
    The Hajj ceremony every year and the unrestrained and free presence of pilgrims in the land of revelation is a suitable ground for feeling the necessity of the responsibility of all Muslims in pursuing a single goal, which is to try to make people like God on earth, including trying to realize justice in Islamic societies. This article is in response to the question, "How does performing Hajj rites help to create Islamic solidarity?" It seeks to verify the validity of this hypothesis that "by understanding justice in Hajj rituals as a common value in authentic Islamic identity, seeking justice as a mediating mechanism can bring the connection and integration of Muslims" through a library study. And analyze it in a descriptive-analytical way. The findings of the research show that Hajj rites from Ihram to Ramie Jamrat and Qurbani are all aimed at projecting justice as a value and a criterion and mediating mechanism in the social life of humans to the masses of Muslims. In this annual meeting, it should be remembered that if justice is implemented in the society, it can expand the links in the creation of social cooperation in the Islamic world by building relationships in all areas.
    Keywords: Justice, Pilgrimage, Solidarity, telepathy, Religious Identity}
  • مصطفی حبیبی کندسر، بهروز دیلم صالحی*، سعید اسلامی
    هدف پژوهش حاضر بازخوانی ارتباط دو مفهوم حق و عدالت از دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که عدلی که در مورد رفتار بشر مطرح است، عدل به معنای حقوق دیگران است. عدالت اجتماعی رعایت مساوات در وضع و اجرای قانون است، به گونه ای که در پرتو آن هر کس به حق و حقوق خود دست یابد. مهم ترین اثر منفی نبود عدالت در جامعه، برهم خوردن تعادل، آرامش و سلامت روان جامعه و شهروندان آن است که موجب تغییر غیرمنطقی افکار، اعتقادات، باورهای اخلاقی و رفتار اعضای جامعه می شود و محیط زندگی ناامنی را فراهم می کند.
    کلید واژگان: عدالت, حق, مساوات, شهید مطهری}
    Mostafa Habibi, Behrouz Deylamsalesi *, Saeed Islami
    The purpose of the present study is to review the relation between the two concepts of right and justice from the viewpoint of Shahid Motahhari. The research method is descriptive analysis and the results showed that the subject of justice mentioned about human behavior implies human rights. Social justice is the observance of equality in the legislation and execution of law so that everyone would achieve his/her right. The most significant impact of lack of justice in society is the disruption of the balance, calmness, and mental health of society and its citizens which would unreasonably change their thoughts, moral beliefs, and behavior and bring unsafety in the living environment.
    Keywords: Justice, Right, Equality, Shahid Motahhari}
  • احمد اولیایی*
    دنیای معاصر امروز دنیای تزاحمات و تنازعات است. این تنازعات در امور بسیاری خود را نشان می دهد اما در سبک زندگی انسان امروز که در عرصه فرهنگ بازنمایی می شود، به اوج می رسد. عدالت همان مفهومی و فضیلتی است که برای این تنازعات پا به میدان می گذارد و این بار چون عرصه، عرصه فرهنگ است، عدالت فرهنگی مدنظر خواهد بود. اما مشکل اصلی در بسط عدالت اجتماعی و به تبع عدالت فرهنگی در یک جامعه، فقدان معیار و در ادامه، سنجه است. حوزه عدالت فرهنگی به عنوان یکی از ساحت های حیات جمعی به میزان عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی کار و معیارهای آن نیز تنقیح نشده است. لذا در بحث معیارهای عدالت فرهنگی نیز با مشکل بزرگی روبرو هستیم. بنظر می رسد ابتدا باید با توجه به بحث های پیرامون معیار در عدالت اجتماعی، باید اقسام معیار در عدالت فرهنگی بررسی شود. این مقاله در صدد است معیار های متصور در عدالت فرهنگی را تبیین نماید. حق فرهنگی، خیر فرهنگی، کار فرهنگی، نیاز فرهنگی، برابری فرصت های فرهنگی و معیار ترکیبی از جمله معیارهای عدالت فرهنگی است که می تواند معیار بسط عدالت در عرصه فرهنگ باشد.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت فرهنگی, معیار های عدالت, معیار عدالت فرهنگی, حق, نیاز, برابری}
    Ahmad Olyaei *
    Today's contemporary world is a world of struggles and conflicts. These conflicts show themselves in many matters, but they reach their peak in the lifestyle of today's people, which is represented in the field of culture. Justice is the same concept and virtue that sets foot on the field for these conflicts, and this time, because the arena is the arena of culture, cultural justice will be considered. However, the main problem in the development of social justice and, consequently, cultural justice in a society, is the lack of criteria and the measure. The field of cultural justice as one of the areas of collective life has not been refined to the extent of political justice and economic justice of work and its criteria. Therefore, we are facing a big problem in the discussion of cultural justice criteria. It seems that first, according to the debates about the criteria in social justice, the types of criteria in cultural justice should be examined. This article aims to explain the considered criteria in cultural justice. Cultural right, cultural good, cultural work, cultural need, equality of cultural opportunities, and a combined criterion are among the criteria of cultural justice, which can be the criteria for the expand of justice in the field of culture.
    Keywords: Justice, cultural justice, criteria of justice, criteria of cultural justice, Right, Need, Equality}
  • معصومه ریعان*
    تحول گفتمانی اروپای بعد از رنسانس، تغییرات شگرفی در تعریف و منزلت اجتماعی و حقوقی زنان به‎وجود آورده است. انتقال چنین مفاهیمی به جهان اسلام به‎خصوص در صد سال اخیر، مواجهه‏ی مسلمانان را با رویکردهای سنتی جهان اسلام در مسائل حقوقی زنان به چالش کشیده است. این بحران‎ها که برنتابیدن زنان از تفاسیر سنتی یکی از دستاودهای آن است، موجب بازنگری اندیشمندان مسلمان در مسائل حقوقی زنان گردیده و آیات مربوط به حضور اجتماعی زنان را محور اندیشه و نگارش‎های متعددی نموده است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر منابع کتاب‏خانه‏ای سامان یافته است، آیات مربوط به ملکه سبا در سوره نمل را نمونه کامل این بازخوانی قرار داده و با تحلیل محتوای آیات، حضور سیاسی-اجتماعی زنان را در بالاترین عرصه اجرایی واکاوی نموده است. نتایج این پژوهش نشان‏می‏دهد، انتقال تجربه زیسته ملکه سبا در امر سیاسی، تایید قرآن بر آگاهی‏های زنان در عرصه‏های فراگیر خطر است که با نیل به صلح و عدالت، راه حل جنگ و غلبه نظامی را در اولویت عملکرد خود ندانسته و تعالی و توسعه انسانی را جایگزین موثر آن قرار می‏دهند. گرایش و عملکرد ملکه سبا در تغییر سازوکار جنگی به مصالحه، و اولویت وی در صلح، امنیت و عدالت، امروزه با واژگان حکمرانی خوب مورد بحث است. این رهیافت با تغییر در روش‏مندی تفاسیر سنتی به روش‎های نوین تفسیری در آیات مربوط به زنان محقق می‎گردد و راه حل منطقی و عقلانی آیندگان را در پذیرش صلح جهانی و عدالت فراگیر و در پذیرش زنان در سیاست‏ورزی و رهیافت گفتمان سیاست زنانه می‏داند.
    کلید واژگان: سوره نمل, ملکه سبا, حکمرانی خوب, صلح, عدالت, امنیت, زنان}
    Masoumeh Rayann *
    The discursive and paradigmatic evolution of Europe after the renaissance has brought about tremendous changes in the definition and social and legal status of women. The transfer of such concepts to the Islamic world, especially in the last hundred years, has challenged the confrontation of Muslims with the traditional approaches of the Islamic world in women's legal issues. These crises, where women's rejection of traditional interpretations is one of its achievements, have caused Muslim thinkers to reconsider women's legal issues and have made the verses related to women's social presence the focus of many thoughts and writings. The current research, which is organized by analytical-descriptive method and based on library sources, made the verses related to the Queen of Sheba in Surah Namal a complete example of this reading and by analyzing the content of the verses, the political-social presence of women in the highest The executive field has been analyzed. The results of this research show that the transfer of the lived experience of the Queen of Sheba in political matters is the confirmation of the Quran on the awareness of women in the all-pervading arenas of danger, that by achieving peace and justice, the solution to war and military conquest is the priority of their performance. They don't know and replace it with human excellence and development. This approach is achieved by changing the methodology of traditional interpretations to modern interpretation methods in the verses related to women, and the logical and rational solution of the future is to accept world peace and universal justice and to accept women in politics and the approach of political discourse. Feminine knows.
    Keywords: Surah Nemal, Queen Of Sheba, Female Politics, Peace, Justice}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال