به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل گرایی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سهیلا جلالی کندری، فاطمه عظیمی*

    احمد قابل یکی از نواندیشان دینی معاصر در ایران است که با توجه به مبنای آرا و اندیشه هایش می توان او را یکی از طرفداران گرایش نواعتزالی دانست. او در استنباط احکام فقهی کارکرد ویژه ای برای عقل مستقل قائل است و با تکیه بر عقل گرایی و مبانی خاص خود، در مسائل فقهی گوناگون آرای خاصی را درخصوص مسائل بانوان مسلمان ارائه داده است. از جمله؛ امکان تغییر نسبت ارث زن و مرد درصورت تغییر عمومی کلیه مناسبات اقتصادی خانواده و عدم وجوب پوشش سر و گردن زنان. در پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی مبانی فقهی احمد قابل استخراج و برخی آرای او درمورد مسائل بانوان بررسی و نقد شده است. این نتیجه حاصل شد که برخی آرای احمد قابل درخصوص مسائل زنان که تحت تاثیر پیش فرض ها و مبانی نواعتزالی اوست، قابل نقد و بازبینی است و از سوی دیگر برخی آرای او هم چون رای بر عدم برتری مردان بر مبنای قوامیت آنان، موافق با قرآن و سیره حضرت رسول (ص) است و تایید می شود.

    کلید واژگان: احمد قابل, نواندیشان, عقل گرایی, مسائل بانوان, حجاب}
    Soheila Jalalikandari, Fateme Azimi *

    Ahmad Ghabel is one of the modern religious thinkers in Iran, and according to the basis of his opinions and thoughts, he can be considered one of the supporters of the neo-atzali trend. In the derivation of jurisprudence, he attaches a special function to the independent intellect, and relying on his rationalism and special foundations, he has presented special opinions regarding the issues of Muslim women in various jurisprudential issues. Including; The possibility of changing the ratio of inheritance between men and women in the event of a general change in the economic relations of the family and the absence of the obligation to cover the head and neck of women. In the present research, by descriptive-analytical method, Ahmad's jurisprudential foundations can be extracted and some of his views on women's issues have been examined and criticized. The result was that some of Ahmad Qal's opinions regarding women's issues, which are influenced by his presuppositions and neo-atzali foundations, can be criticized and revised, and on the other hand, some of his opinions, such as the opinion on the non-superiority of men based on their stature, It is in agreement with the Qur'an and the life of the Prophet(PBUH) and is confirmed.

    Keywords: Ahmad Qabel, Neo-Thinkers, Rationalism, Women', S Issues, Hijab}
  • مصطفی آذرخشی، علی اکبر حسین نژاد

    در گفتمان دینی، ارایه معجزات همواره به عنوان یکی از نشانه های پیامبری مطرح بوده است. با ختم نبوت، این مساله مطرح می شود که چگونه می توان برای انسانی که عصر پیامبران را درک نکرده است، الهی بودن دعوت آنان و بالاخص آخرین پیامبر را آشکار کرد تا در پی آن، آدمیان را نسبت به تبعیت از آموزه های ایشان متقاعد ساخت؟
    برای پاسخ به این سوال باید این نکته ی مهم را در نظر داشت که آنچه هیچگاه با گذشت سالها و قرنها، کهنه و مندرس نمی گردد و همواره جاذبه های نامحدودی برای انسانها به همراه دارد،"علم و معرفت" است. از مهمترین ویژگی های انسانی که در عصر مدرن زندگی می کند نیز توجه تام و تمام او به ساحات مختلف علمی است.
    چنین است که خدای متعال برای تایید رسالت و حقانیت دعوت، با عنصر علم و معرفت، انسانهای تمام اعصار پس از خاتم النبیین(صلی الله علیه و آله)  را در کتاب نازل شده خویش رهنمون ساخته است. قرآن کریم در ساحات مختلف علمی، بینات روشنی برای آدمیان ارایه کرده است که حاکی از این حقیقت است که وحی نازل بر رسول اکرم(ص) برای مردمان گذشته و زمانه ی محدودی نیست؛ بلکه چراغ راه تمامی انسانها در همه ی ادوار تا قیامت است.
    اشارات قرآن کریم به حقایق عالم تکوین که در شمار مکشوفات انسان در دوران مدرن است؛ نیز مطالب بنیادینی که در ساحات علوم انسانی مطرح ساخته است، دلایل کافی و روشنی برای اهل تحقیق و انصاف در دوران مدرن است که به الهی بودن این کتاب پی برده و آموزه های آن را راهنمای سعادت خود قرار دهند.نظر به این اغراض مهم است که هیچگاه در قرآن کریم، از چنین دلایلی، تعبیر به معجزه نشده است؛ بلکه به جای آن، کلماتی همچون آیه، بینه، نور، برهان که همگی از سنخ دانایی و آگاهی است، به کار رفته است.

    کلید واژگان: انسان, عصر مدرن, اعجاز قرآن, بینه, انسان گرایی, علم گرایی, عقل گرایی}
    Mostafa Azarkhashi, Ali Akbar Hosseinnejad

    In religious discourse, the presentation of miracles has always been discussed as one of the signs of Prophethood. With the end of Prophethood, the question arises of how to manifest the divine nature of the call to someone who has not experienced the era of the Prophets, especially the last Prophet. How can the divine nature of their invitation, and particularly the last Prophet, be made clear to humans so that they can be convinced to follow their teachings?
    To answer this question, it is important to consider that what never becomes obsolete and always holds unlimited attraction for humans over the years and centuries is “knowledge and understanding.” One of the most important characteristics of modern humans is their complete attention to various scientific fields.
    Therefore, the Almighty God, to confirm the mission and authenticity of the call, has made humans of all ages after the Seal of the Prophets (peace be upon him) guided by the knowledge and understanding contained in His revealed book. The Holy Quran has provided clear explanations in various scientific fields, indicating the fact that revelation to the noble Prophet (peace be upon him) is not limited to the people of the past and a specific era; rather, it is a guiding light for all humans in all periods until the Day of Judgment.
    The Holy Quran’s references to the realities of the natural world, which are among the discoveries of humans in the modern era, as well as the fundamental concepts it presents in the field of human sciences, provide sufficient and clear evidence for those who seek knowledge and justice in the modern era to discover the divine nature of this book and consider its teachings as a guide to their happiness. For these important purposes, the Holy Quran has never interpreted such evidence as miracles; instead, it employs words like verse, clear sign, light, and evidence, all stem from the root of knowledge and awareness.

    Keywords: Human, Modern Era, Quranic Miracles, Manifestation, Humanism, Science, Rationalism}
  • روح الله دهقانی، ایوب اکرمی*، عبدالقاسم کریمی

    «فهم حدیث» از جایگاه والایی نزد دانشمندان شیعه برخوردار است با این وجود، فهم های اندیشمندان حدیثی شیعه در مواجهه با احادیث ازجمله احادیث اعتقادی متفاوت است. برخی از اختلاف فهم ها مربوط به مفسر حدیثی است که اختلاف در سطح درک افراد، اختلاف در گرایش ها و اختلاف در مبانی و رویکردها را می توان از این عوامل دانست. آنچه به نظر مهم می آید اختلاف در اصول و مبانی و مواجهه عالمان شیعی با متون روایی است که نقش بسزایی در تنوع فهم احادیث ایفا می کند. از میان این رویکردها، گفتمان نص گرایی و عقل گرایی عالمان قرن چهارم مانند شیخ صدوق و شیخ مفید در مواجهه با روایات اعتقادی است. بدیهی است نوع نگاه صاحبان این دو رویکرد، نتایج متفاوتی از احادیث اعتقادی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه نتیجه رویکرد نص گرایی، توقف در فهم متن برخی احادیث اعتقادی و نتیجه رویکرد عقل گرایی در حدیث بسط معارف اعتقادی و سنجش آن بر اساس عقل خواهد بود. نوشتار حاضر بعد از مفهوم شناسی فهم، عقل گرایی و نص گرایی با روش مطالعه توالی تاریخی و تحلیلی به بررسی تمایزات نص گرایان و عقل گرایان در شاخصه هایی مانند: انگاره و نوع نگاه آنان به پذیرش احادیث و همچنین عقل گریزی یا اجتهاد در احادیث اعتقادی که باعث فهم های گوناگون در احادیث مربوط به مسایلی چون سهوالنبی، افعال بندگان و خلقت ارواحقبل از اجسام شده است، می پردازد.

    کلید واژگان: فهم حدیث, روایات اعتقادی, تنوع فهم, عقل گرایی, نص گرایی}
    Rohollah Dehghani, Ayyoub Akrami *, Abdolqasem Karimi

    Understanding Hadith’ enjoys a high ranking position among Shia scholars; however, Shia hadith thinkers’ understanding of the hadiths including religious hadiths is different. Some of the differences in understanding stems from hadith interpreters due to their diversity in their level of understanding people, their tendencies, the principles, and attitudes. What seems to bear significance is the difference in principles and foundations and the encounter of Shia scholars with narrative texts, which plays a significant role in the diversity of understanding the hadith. Among all these approaches, the discourse of textualism and rationalism of the 4th century scholars such as Sheikh Sadouq and Sheikh Mofid in the face of theological traditions are much discussed. It is obvious that the views of the holders of these two attitudes will lead to different understanding of the theological hadiths since the result of the textualism would be to stop understanding the text of some theological hadiths, and the result of of rationalism in the hadith will be the expansion of theological knowledge and evaluating it by means of reason. Having conceptualized understanding, rationalism, and textualism, the present study has used the historical and analytical sequence to examine  the distinctions of textualists and rationalists in some indexes including their conceptions and view on the acceptance of hadiths, as well as evasion from rationality through Ijtihad in theological hadiths, which causes different understandings in hadiths with regard to issues such as possibility of error on the part of the prophet, the deeds of servants, and the creation of souls before bodies.

    Keywords: Understanding Hadith, Religious Narratives, Diversity of Understanding, Rationalism, Textualism}
  • عبدالله جبرئیلی، حمیدرضا طوسی*

    یکی از شاخصه های تفسیری نواعتزالیون مغرب عربی معاصر، نقد همه جانبه سنت است. ادله نومعتزلیان درباره نقد سنت، دو گونه اند؛ پاره ای از دلایل با دیدگاه انتقادی آنان بر متن قرآن اشتراک دارد و پاره ای دیگر، اختصاص به سنت دارد. در دسته اول دلایل انتقادی، نومعتزلیان مسیله سیالیت معانی متون مربوط به سنت را مطرح کرده اند. در دسته دوم با پیش کشیدن مسیله رابطه دین و تجدد (سنت و مدرنیته) هم ادعای عدم قداست داشتن سنت را مطرح کرده اند و هم به سمت تقلیل قلمرو سنت معتبر رفته اند. حاصل پژوهش نشان می دهد که مبانی تفسیر عقل گرای نومعتزله از قبیل برداشت آنان از سنت، اعتقاد به تاریخمندی و اصول هرمنوتیکی و قلمرو سنت، همگی قابل انتقاد است. این تحقیق درصدد است با روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی جریان نومعتزله مغرب عربی معاصر و رویکرد آنان به سنت را تصویر کرده و آسیب های آن را بررسی کند.

    کلید واژگان: نومعتزلیان, سیالیت متن, قلمرو سنت, عقل گرایی}
    Abdullah Jabreili, HamidReza Tousi *

    One of the characteristic features of contemporary Abab Maghrebi New Mu'tazilites interpretations is the comprehensive critique of the Sunnah. New Mu'tazilites arguments regarding the critique of the Sunnah can be divided into two categories: some reasons share a critical perspective on the text of the Quran, while others specifically target the Sunnah. In the first category of critical reasons, New Mu'tazilites raise the issue of the fluidity of meanings in texts related to the Sunnah. In the second category, they address the relationship between religion and modernity (Sunnah and modernity), claiming both the lack of sanctity in the Sunnah and a reduction in its valid scope. The research findings indicate that the foundations of the rationalist New Mu'tazilites interpretation, such as their understanding of the Sunnah, belief in historicity, hermeneutical principles, and the scope of the Sunnah, are all subject to criticism. This study aims to depict and examine the contemporary Arab Maghrebi New Mu’tazilites movement and their approach to the Sunnah using a descriptive-analytical and critical methodology and its drawbacks.

    Keywords: New Mu'tazilites, Fluidity of Text, The Scope of Sunnah, Rationalism}
  • مینا شمخی*، علی شریفی، سید یوسف محفوظی موسوی

    در حوزه تفسیر نگاری معاصر، تفسیر اجتماعی یکی از مهم ترین دستاوردهای این عرصه است. نگاه جامع گرایانه، ساده نویسی و تاکید بر هدایت گری قرآن، عقل گرایی در تفسیر و عدم پیروی کردن از شیوه تفسیری سلف از شاخص های اصلی این رویکرد جدید تفسیری است..کتاب «التفسیر لکتاب الله المنیر» آیت الله محمد کرمی ، از تفاسیر اجتماعی به شمار می آید. ایشان که از مفسرین خطه خوزستان است با توجه به شرایط روز، روش تفسیر اجتماعی را برگزیده است و سعی کرده شاخص های تفسیر اجتماعی را رعایت کند. این مقاله که به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است، نخست به شاخص های تفسیر اجتماعی اشاره نموده، سپس به بررسی شاخص های اجتماعی تفسیر شیخ کرمی می پردازد. در ادامه پس از بررسی روش تفسیری ایشان، رویکرد تفسیری این مفسر را مورد نقد قرار می گیرد. در پایان به این نتیجه می رسیم که ایشان از روش تفسیر اجتماعی در برخی آیات پیروی ننموده و تفسیر خود را بر اساس شاخص های تفسیر اجتماعی تدوین نکرده است. در واقع آیت الله کرمی برخی آیاتی که مباحث گسترده اجتماعی دارند به آنها وارد نشده و در حد اشاره ای کوتاه گذر کرده است

    کلید واژگان: تفسیر اجتماعی, محمد کرمی, عقل گرایی, آموزه های تربیتی}
    Mina Shamkhi *, Ali Sharifi, Seied yousef Mahfouzi Musavi

    Social commentary in the field of contemporary commentary is one of the most important achievements in this field. Holistic view, simplistic writing and emphasis on the guidance of the Quran, rationalism in interpretation and not following the interpretation method of the predecessor are the main indicators of this new interpretation approach.The book "Al-Tafseer Lektab Allah Al-Munir" by Ayatollah Mohammad Karami, one of the contemporary elders, is one of the contemporary social interpretations. He, who is one of the commentators of the Khuzestan region, has chosen the method of social interpretation according to the current conditions.Therefore, the main goals of this article, after referring to the indicators of social interpretation, is whether the mentioned commentator has observed the social indicators in his interpretation? Can the mentioned interpretation be called a social interpretation only? After examining his interpretation method, we come to the conclusion that he did not follow the method of social interpretation in some verses and did not compile his interpretation based on the indicators of social interpretation. They didn't enter and it just passed by.

    Keywords: social interpretation, Mohammad Karami, rationalism, educational teachings}
  • ابوذر رجبی، سید محمد کاظمی شیخ شبانی*

    در ادیان الاهی – به ویژه دین اسلام و مذهب تشیع – نسبت به متون دینی، به طور کلی، با دو نگرش و رهیافت مواجه هستیم: «نص گرایی» و «عقل گرایی». جریان نص گرا، در فهم دین محوریت و اصالت را به متن داده و بر فرع و حاشیه بودن عقل تاکید می کند و جریان عقل گرا (اعتدالی)، ضمن پایبندی به متن، برای عقل نیز شان کشف معارف دینی قایل است. حوزه علمیه قم در سده اخیر، شاهد حضور این دو جریان در صحنه مهدویت پژوهی بوده است. جریان عقل گرای اعتدالی با نقد تک ساحتی بودن روش نص گرایان افراطی، بین عقل و متن و پایایی و پویایی باورداشت مهدویت پیوند و آشتی برقرار کرده و مبارزات علمی بر جریان نقل گرای افراطی غالب شد. پژوهش پیش رو، از آن جا که به دنبال کشف بروندادهای غلبه جریان عقل گرایی اعتدالی بر نص گرایی افراطی حوزه علمیه قم در مهدویت است و به توصیف و تحلیل نتایج غلبه تفکر عقل گرایی بر نص گرایی در آن آموزه می پردازد، و بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی مبتنی است؛ از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفی تبیینی خواهد بود.

    کلید واژگان: عقل گرایی, نص گرایی, حوزه علمیه قم, مهدویت, فهم دین, انتظار سازنده}
    Abuzar Rajabi, Seyyed Muhammad Kazemi Sheikh Shabani*

    In the Abrahamic religions - particularly Islam and Shiism- we encounter two general approaches and attitudes towards religious texts: "textualism" and "rationalism." The textualist approach gives centrality and authenticity to the text in understanding religion, emphasizing the subordinate nature of reason, while the rationalist (moderate) approach, while adhering to the text, also recognizes the importance of reason in discovering religious knowledge. In recent century, the Qom seminary has witnessed the presence of these two currents in the arena of Mahdism studies. The rationalist moderate movement has established reconciliation through criticism of the monolithic approach of extremist text-oriented thinkers, linking the beliefs of Mahdism to the balance between reason and scripture, and stability and dynamism. Scientific struggles have dominated the extremist traditionalist movement. This progressive research aims to discover the prevalence of the moderate rationalist movement over the extremist textualism orientation in the scientific domain of Qom Seminary in relation to Mahdism. It delves into describing and analyzing the implications of the prevalence of rationalistic thinking over textualism in this doctrine and is based on library and documentary studies; it will be descriptive-explanatory in terms of research methodology.

    Keywords: rationalism, textualism, Qom seminary, Mahdism, religious understanding, constructive anticipation}
  • رحمن عشریه، حسین مقدس، حامد عشریه

    «مدرنیسم» به‌مثابه محصول معرفتی فرهنگ غرب، با اصالت‌بخشی به زندگی دنیوی و این جهانی، ابعاد قدسی هستی را انکار نموده، زبان به انکار اصول و بنیان‌های ثابت معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی گشوده است. این مکتب تلاش می‌کند با طرح و ترویج اصول و مبانی خودساخته در سه محور معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی به تبیین و تفسیر جهان و انسان بپردازد. در این میان، از آن‌جا که مبانی معرفت‌شناختی مدرنیسم پایه معرفتی مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی آن‌را تشکیل می‌دهد، جستار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به ارزیابی این مبانی در اندیشه محمد عبده در تفسیر المنار و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌پردازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که محمد عبده به دلیل داشتن مواضع اصلاح‌طلبانه‌ در مقابل فرهنگ غرب، تمایلات خرد گرایی و علم گرایی از خود نشان داده است، این در حالی است که علامه طباطبایی ضمن جامعیت و تخصص در دانش‌های عقلی و نقلی، با دقت و عمق به ارزیابی مبانی معرفت‌شناختی مدرنیسم پرداخته است.

    کلید واژگان: مدرنیسم, حس گرایی, عقل گرایی, محمد عبده, علامه طباطبایی}
  • محسن حاکمی، انشاء الله رحمتی*، عزیز الله افشار کرمانی

    بحث از جایگاه عقل در معارف الهی و بشری، از موضوعات پر چالش در محافل علمی دین پژوهان، فیلسوفان دین و مخصوصا در میان پیروان ادیان است. نقش عقل در کسب معرفت، منجر به ایجاد فرقه ها و مکاتب و اندیشه های مختلف گردیده است. آنچه در این پژوهش مورد نظر است ارزیابی جایگاه عقل و ارزش آن در قرآن کریم است. آیا قرآن قایل به حجیت بی حد و حصر عقل است؟و یا قرآن پای عقل را چوبین دانسته و آن را نه تنها از ورود در مسایل دینی بلکه از اندیشیدن در حوزه مسایل و مشکلات بشری نیز منع می کند؟ آیا عقل تنها ابزاری در فهم دین است یا از جایگاه یک منبع قابل اتکاء برخوردار است؟ در جهان اسلام سه پاسخ در قالب مکاتب اعتزالی، اشعری و شیعی به پرسش های فوق داده شده است که به ترتیب منجر به ظاهرگرایان (اهل حدیث در اهل سنت و اخباریون شیعه)، عقل گروی اعتزالی و عقل گروی شیعی شده است. درجهان مسیحیت هم منجر به بروز تفکرات ایمان گرایانه افراطی و ایمان گرایی اعتدالی، و عقل گروی (انتقادی) اعتدالی و عقل گرایی حداکثری شده است. در این پژوهش به منظور یافتن پاسخ هایی مستدل برای این سوالات و استخراج نظرات قرآن به آراء استاد مطهری مسلمانی اندیشمند مراجعه شده است. نظر مطهری ، برآمده از نگاه قرآنی درباره عقل این است که عقل، دارای مقام والایی است و می توان از آن بعنوان عقل مطهر یاد کرد؛که در قرآن هیچ ممنوعیتی برای کاربست عقل وجود ندارد بلکه عقل حجت و سند محسوب می گردد.

    کلید واژگان: عقل, قرآن, استاد مطهری, عقل گرایی, معرفت دینی, زبان دین, عقل گرایی اعتدالی}
    Mohsen Hakemi, Ensha Allah Rahmati *, Aziz Allah Afshar Kermani

    The discussion of the place of reason in divine and human knowledge is one of the most challenging topics in the scientific circles of religious scholars, religious philosophers, and especially among the followers of religions. The role of intellect in acquiring knowledge has led to the creation of different sects and schools and thoughts. What is intended in this research is to evaluate the place of reason and its value in the Holy Quran. Does the Qur'an believe in the limitless validity of reason? Or does the Qur'an consider reason as a wooden foot and forbids it not only from entering into religious issues but also from thinking about human issues and problems? Is reason the only tool in understanding religion or is it a reliable source? In the Islamic world, three answers have been given to the above questions in the form of Etzali, Ash'ari, and Shia schools, which have respectively led to the appearanceists (Ahlul Hadith in Ahl al-Sunni and Shia Akhbarists), the Etzali-oriented intellect, and the Shiite-oriented intellect. The degrees of Christianity have also led to the emergence of extreme faith-based thinking and moderate faith-based thinking, and moderate (critical) rationalism and maximum rationalism. In this research, in order to find well-reasoned answers to these questions and to extract the opinions of the Quran, the opinions of the thinker Motahari Muslimi have been referred to. Motahari's opinion, arising from the Quranic point of view about intellect, is that intellect has a high position and can be referred to as pure intellect; that there is no prohibition in the Qur'an for the use of intellect, but intellect is considered as evidence and evidence.

    Keywords: Intellect, Quran, Master Motahari, Rationalism, Religious Knowledge, language of religion, moderate rationalism}
  • سجاد محمدفام*، پریسا جلیل زاده باشبلاغ

    در بررسی روش تفسیری مفسران قرآن کریم، بررسی پیش‏زمینه اولین گام شمرده می‏شود. یکی از پیش‏زمینه های معرفتی ازوتریک (باطنی و نهان)، نگاه کمینه‏ گرا یا بیشینه ‏گرا داشتن مفسر نسبت به مسایل مختلف است. مسیله اصلی این نوشتار بررسی زمینه های کمینه ‏گرایی و بیشینه‏ گرایی اثرگذار در روش تفسیری مفسران قرآن کریم است. با توجه به اینکه قرآن در درجه اول از محتوای دینی و مذهبی برخوردار بوده و همچنین به صورت یک متن است، لذا زمینه های کمینه ‏گرایی و بیشینه‏ گرایی مطرح‏شده در این مقاله هم تابعی از این دو ویژگی- دینی و ادبی- و ناظر به آنها است و به زمینه های دیگر پرداخته نشده است. از این رو در این نوشتار، دین، شریعت، متن (نصوص) و تاویل به عنوان چهار زمینه مهم در کمینه‏گرا یا بیشینه ‏گرا بودن مفسران، با رویکرد توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و اثرگذاری آن بر نوع فهم و تفسیر از آیات تبیین شده است. همچنین راه های احراز کمینه‏ گرا یا بیشینه‏ گرا بودن مفسر در هر کدام از زمینه ها نیز تبیین شده است.

    کلید واژگان: روش ها و مکاتب تفسیری, تفسیر قرآن کریم, تاویل گرایی, متن گرایی, عقل گرایی}
    Sajjad Mohammadfam *, Parisa Jalilzadeh Bashbulaghi

    Analyzing the backgrounds of a commentator is the first step in examining his method of interpretation. One of the esoteric backgrounds is the minimalist or maximalist view of the interpreter in various issues. The main theme of this article is to study the areas of minimalism and maximalism that are effective in the interpretive method of the commentators of the Holy Quran. Since Quran is a text with a religious content, the contexts of minimalism and maximalism discussed in this article also look at these two characteristics - being a text and having a religious content - and do not address other issues. Therefore, in this article, religion, Sharia, text (Nosus) and exegesis as four important fields in the minimalism or maximalism of commentators has been studied with a descriptive-analytical approach and its effect on the type of understanding and interpretation of verses has been analyzed. In addition, the ways to prove that the interpreter is minimalist or maximalist are explained in each of the fields.

    Keywords: Interpretive Mmethods, Interpretation of Quran, Textualism, Ta'wil, Rationalism}
  • محمد رمضانی*، علی ربانی گلپایگانی

    قاضی نور الله شوشتری از متکلمان برجسته قرن دهم است که متناسب با نیازهای عصر خویش به مباحث کلامی ورود پیدا کرده است. وی در علم کلام آثار مختلفی به رشته تحریر در آورده است که از میان آنها کتابهای «احقاق الحق و ازهاق الباطل»، «مصایب النواصب فی الرد علی نواقض الروافض»، «مجالس المومنین» و «صوارم المهرقه فی نقد الصواعق المحرقه» دارای جایگاه ویژه ای هستند. ایشان از متکلمان عقل گرای غیر فلسفی به شمار می رود که به اقتضای نوع مساله کلامی، از علوم مختلف عقلی و نقلی بهره برده است. بیان دیدگاه ها و نظرات اندیشمندان و فرق و مذاهب مختلف، از دیگر ویژگی های روش کلامی وی به شمار می رود.

    کلید واژگان: قاضی نورالله شوشتری, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی}
    Mohammad Remezani*, Ali Rabbani

    Judge Noorullah Shoushtari is one of the leading theologians of the tenth century who has entered theological discussions in accordance with the needs of his time. He has written various works in theology, among which are the books "Ahqaq al-Haqq wa Azhaq al-Batil", "Masaib al-Nawasib fi al-Rad ala-Nawaqid al-Rawafid", "Majalis al-Mu'minin" and They are special. He is one of the non-philosophical rationalist theologians who has used various intellectual and narrative sciences according to the type of theological problem. Expressing the views and opinions of thinkers and different sects and religions is another feature of his theological method.

    Keywords: Judge Noorullah Shoushtari, theological methodology, rational method, Narrative method, interpretation}
  • مصطفی کریمی*، صدیقه پروان

    از شبهات دیرین درباره سلامت وحی، تاثیرپذیری آن از حالات درونی پیامبر اکرم(ص) بوده است و مخالفان بر اساس این پندار نادرست، قرآن را آمیزه ای از سخن خدا و کلام بشری دانسته اند. این مقاله در پی اثبات عصمت پیامبر از تاثیرگذاری بر وحی و سلامت قرآن است. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و پردازش اطلاعات به صورت تحلیل محتوا و تفسیر موضوعی روش مند تطبیقی است. پاسخ به این شبهه، با محوریت آیه 15 سوره یونس، در چهار تفسیر التبیان، المیزان، کشاف و فی ظلال القرآن از تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت خواهد بود که دارای رویکرد عقل گرایانه هستند. این تفاسیر افزون بر استدلال به این آیه به عنوان یکی از ادله نقلی عصمت پیامبر از تاثیرگذاری بر قرآن، به پاره ای براهین عقلی نیز استناد کرده اند. ره آورد این پژوهش آن است که طبق نظر چهار تفسیر، عبارت آیه شریفه بر سلامت وحی دلالت دارد و پیامبر(ص)، از تاثیرگذاری بر وحی معصوم بوده و در قرآن هیچ گونه تغییر، تبدیل، تعویض، حذف یا اضافه ای صورت نگرفته است. براهین عقلی مورد نظر مفسران عبارتند از: «عدم مالکیت پیامبر»، «مالکیت الهی و سلب مالکیت از پیامبر»، «مدبریت، خالقیت و علم الهی»، «عدم قدرت پیامبر» و «توحد قدرت» که برهان اخیر نسبت به دیگر براهین، محکم تر به نظر می رسد.

    کلید واژگان: عصمت, وحی, تفاسیر عقل گرا, عقل گرایی, برهان عقلی, آیه 15 سوره یونس, اثرگذاری بر وحی}
    Mostafā Karimi *, Sediqeh Parvān

    One of the old arguments on the authenticity of Wahy (revelation) is whether it has been affected by the inner sentiments of the holy Prophet (PBUH) or not so based on this inappropriate thought, the opponents have considered the Qur’an a mixture of the word of God and human word. The present study aims to prove infallibility of the Prophet in terms of affecting Wahy and the Qur’an’s authenticity. Data collection is conducted using library method and data analysis is done through content analysis and comparative methodical thematic interpretation. Answering this argument is based on the 15th verse of Surah Yunus discussed in four important Shi’ite and Sunni exegetical books named “at-Tibyān”, “al-Mizān”, “Kashshāf”, and “Fi Zilāl al-Qur’an” all having a rationalist approach. These exegeses, in addition to making a reference to this verse as one of the traditional reasons for infallibility of the Prophet in terms of not affecting the Qur’an, have also referred to some rational arguments. The results of the study show that according to the four above exegeses, this holy verse implies the authenticity of Wahy and the prophet is infallible in terms of affecting that so there has not been any change, transformation, exchange, deletion, or addition in the Qur’an. The rational arguments focused by the commentators include “the prophet’s lack of ownership”, “divine ownership and taking this right away from the Prophet”, “God’s prudence and His creative power and science”, “the Prophet’s lack of power”, and “unity of power” that the last one seems to be more reliable.

    Keywords: Infallibility, Wahy (Revelation), Rationalist Exegeses, rationalism, Rational Argument, the 15th Verse of Surah Yunus, Affecting Wahy (Revelation)}
  • محمد زاهدی*، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
    ملا رجبعلی تبریزی، حکیم و متکلم برجسته شیعی قرن یازدهم هجری قمری است که در مدرسه شیخ لطف الله اصفهان به تدریس علوم عقلی اشتغال داشت. روش کلامی او عقلی فلسفی است، ولی در مباحث فلسفی و کلامی از آیات و روایات نیز بسیار بهره برده است. در این نوشتار با رجوع به آثار فلسفی و کلامی وی، جایگاه عقل و نقل را در روش کلامی ایشان بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: ملا رجبعلی تبریزی, روش شناسی, عقل گرایی, تاویل, نفی صفات}
    Mohmmad Zahedi *, Abdorrahim Soleimani Behbahani
    Muhazzab Al-Din Basri was one of the well-known thinkers of Imami theology in the 11th century AH and has left several works in the field of doctrinal and theological issues. He has used a non-philosophical rational method in explaining and strengthening doctrinal issues. His use of the different functions of intellect in post-revelatory beliefs, and the belief in the necessity of interpreting God's narrated attributes, indicate his rational method, and the lack of use of specific philosophical concepts and issues and the critique of some philosophers' opinions confirm his non-philosophical rational method. The orientation of studies, his special method of compilation and his mastery of the beliefs of other Islamic sects, along with his exclusive style of organizing and presenting topics, has given a unique look to his theological works.
    Keywords: Muhazzab Al-Din Basri, theological methodology, Non-Philosophical rational method, Hermeneuticism, Functions of Intellect}
  • مصطفی سلطانی*، امیر چهری
    کلام جدید در زمره علوم عقلی است که نقش مهمی در دفاع از مباحث اعتقادی و دینی دارد. جریان اعتزال نیز یکی از فرقه های خردورز کلامی است که در سده دوم پیدایش اسلام شکل گرفت و تا اواخر قرن چهارم فعال بود، اما در تطور تاریخ کم کم فروغش را از دست داد و با حمله مغولان در قرن هفتم افول کرد. در دو سده اخیر، نومعتزله خردورزی معتزله کهن را احیا کردند و بنیادهای فکری و اعتقادی معتزله با رویکرد جدید عقل گرایی در مبانی دینی در حال توسعه و انتشار است. کلام جدید (مسایل جدید کلامی) در روش استنباط با معتزله و نومعتزله همگرا است. پژوهش پیش رو با جمع آوری داده های کتاب خانه ای و تحلیل و توصیف آنها در مقام دست یابی به پاسخی برای این پرسش است که مسایل جدید کلامی، خصوصا رابطه عقل و دین، چه اعتبار و جایگاهی در معتزله و نومعتزلیان دارد.
    کلید واژگان: کلام جدید, معتزله, نومعتزله, عقل گرایی, رابطه عقل و دین}
  • حسن کریمی، علی حاجی خانی*، کاوس روحی برندق

    نواندیشان دینی با گرایش های متفاوت، سعی در حفظ کارکرد دین در دنیای مدرن نموده اند. یکی از این گرایشها، متن گرایی است که افرادی نظیر شحرور و عبدالعلی بازرگان نماینده آن هستند و گرایش دیگر عقلگرایی است که سروش، شبستری و نصر ابوزید آنرا نمایندگی می کنند. پژوهش حاضر تلاش نموده با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه این دو طیف نواندیشی را در زمینه وحی، مورد تحلیل، تطبیق و نقد قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را مورد واکاوی قرار دهد. نتایج بدست آمده بیانگر آنست که راهبرد عقلگراها در حل معضلات وحی، نه به شکل روبنایی و موردی بلکه با تغییر دیدگاه های بنیادین است. اما متن گراها وحی را فرابشری دانسته و معضلات آن را سعی می کنند موردی حل کنند. تلاش برای فهم نسبی از پدیده وحی، بستر سازی برقراری تعامل و مفاهمه برون دینی با غیر دینداران، رفع مبنایی معضل اجرای قوانین کیفری قرآن در عصر مدرن، از امتیازات نواندیشی عقلگرا و حذف تشریعات وحی و فراهم شدن بستر گذر از تشریعات عبادی آن، تنزل قرآن در حد یک کتاب بشری خطاپذیر زمانمند نیز از نقاط ضعف آن قلمداد می شود. در مقابل، انطباق بیشتر دیدگاه فرابشری بودن وحی با واقعیتهای متنی، عدم عبور از شریعت قرآنی، دفاع از عدم تعارض وحی و علم، از نقاط قوت رویکرد متن گرایی و تاویلهای تکلف آمیز در مورد تشریعات و گذر از برخی عناصر چالش برانگیز قرآن از حیث زمانمند بودن، بدون روشن شدن جایگاه آنها در دنیای مدرن از نقاط ضعف آن شمرده می شود.

    کلید واژگان: نواندیشی دینی, متن گرایی, عقل گرایی, اصلاح طلبان, وحی}
    Hassan Karimi, Ali Hajikhani *, Kavoos Roohi Barandagh

    Religious modern thinkers with different trends try to preserve religion’s function in modern world. One of this trends is textualism represented by scholars like Shahroor and Abdolali Bazargan, while another trend is intellectualism presented by scholars like Soroush, Shabestari and Nasr Hamed Abuzeid. Based on the analytical descriptive method, this research aims to analyze, compare and criticize the opinions of both texualist and intellectualist groups about revelation and detects their strength and weakness. The results show that intellectualist strategy for solving problems of revelation is not superficial in specific cases but is changing the religious fundamental views, while textualists consider revelation superhuman and try to solve its problems by case. Efforts for relative comprehension of revelation, setting of establishment of outside religious interaction with non-religious people and the principal solving of problem of implementing the penal laws of the Qur’an in the modern era are some advantages of intellectualism. In addition, eliminating the Qur’anic law, providing for transcending its worshiping setting, and degrading the Qur’an to a human mistakable book are some of disadvantages of the intellectualism. In contrast, further adaptation of the superhuman view of revelation to textual facts, non-transcendence of Qur’anic law, and defense of non-conflict between revelation and science, are the strengths of the textualist approach while compelling interpretations of legislation and overcoming some challenging elements of the Qur’an in terms of timeliness, without clarifying their place in the modern world, is considered its weakness.

    Keywords: Religious Modern Though, Textualism, Intellectualism, Reformists, Revelation}
  • زکریا فصیحی*
    عقل گرایی شیعه در اخلاق بر مدار اصل حسن و قبح عقلی می چرخد؛ اما به دلیل حدیث محور بودن اخلاق، تا قرن ها تنها کسانی مثل ابن مسکویه و خواجه نصیر طوسی به کارایی عقل در اخلاق اعتبار داده بودند. از قرن یازده به بعد علمایی چون فیض کاشانی و بعدا نراقی ها، این اعتباردهی را احیا کردند که تا کنون ادامه دارد. کارکرد عقل نظری در شناخت مبانی ارزش های اخلاقی و شناخت حسن و قبح افعال اخلاقی و کارکرد عقل عملی در ایجاد انگیزه برای ترک یا فعل آن افعال، نمود پیدا می کند. عقل در المحجه البیضاء، می تواند مفاهیم و مبانی اخلاقی را کشف و فهم و حتی افعال اخلاقی را داوری کند که وابستگی اخلاق به عقل را می رساند؛ اما در مکتب اخلاقی نراقی ها، برای فهمیدن احکام و افعال اخلاقی در کنار شرع قرار می گیرد، هرچند دامنه فهم اش محدود است. دیگر قوای نفس را رهبری می کند و نتیجه این رهبری عقل، فرمان بری دیگر قوا و سعادت نفس است. در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، چگونگی عقل گرایی در آثار اخلاقی متاخر شیعی بررسی شده و تعیین جایگاه معرفتی و کارکردگرایانه عقل در اخلاق شیعی، هدف آن است.
    کلید واژگان: عقل, اخلاق, عقل گرایی, محجه البیضاء, جامع السعادات, معراج السعاده}
  • علی مهمان نواز*

    حدیث امامیه در گذر زمان دچار تحولاتی شده است. تغییر اندیشه ایشان از دوره اهل بیت و انتقال آن از کوفه به بغداد و سپس قم، با فراز و نشیب های گوناگونی همراه بوده است. بوم گرایی و جریان های موثر بر هر یک از بوم ها از جمله عوامل جهت گیری های گوناگون در میان اندیشمندان سده های نخستین قلمداد می گردد. در این مجال کوشیده شده در گذر از رویکردهای حدیثی بوم های گوناگون، به ویژگی های هر منطقه پرداخته و اثرات آن را بر تفاوت نگرش های حدیثی و فقهی نشان دهد. چه این که جریان های غالب بر هر یک از بوم ها توانسته است بر خطی مشی درایی یا روایی حدیث و به تبع آن گوناگونی آراء فقهی، اثر گذار باشد. ازاین رو، با رصد کردن جریان های غالب در هر منطقه به واکاوی پیوند هر جریان با گفتمان برآمده از مکاتب حدیثی و روایی آن عصر پرداخته و در نهایت اثرات آن بر موضع گیری های فقهی واکاویده شده است.

    کلید واژگان: فقه, حدیث امامیه, عقل گرایی, نقل گرایی, اصحاب رای, اصحاب حدیث}
    Ali Mehmannavaz *

    Imami hadith has experienced evolutions over time. The evolution of Imami thought from the period of Ahl al-Bayt and its transfer from Kufa to Baghdad and then Qom, has had various ups and downs. Hadith centers and the currents affecting each of the centers are among the factors for creating different tendencies among the thinkers of the first centuries. In this regard, an attempt has been made to consider various hadith approaches of different centers which have resulted in the characteristics of each region, and to show its effects on the differences in jurisprudential attitudes. What is more, the prevailing currents in each of the centers have been able to affect the methods applied in narrating and understanding the hadith and, consequently, affected the diversity of jurisprudential opinions. Therefore, by observing the dominant currents in each region, the author has analyzed the connection of each current with the discourse derived from the hadith and narration schools of that era, and finally, its effects on jurisprudential positions have been investigated.

    Keywords: Imami jurisprudence, Rationalism, Narration, supporters of rationalism, supporters of hadith}
  • پوران میرزایی*
    چگونگی شناخت خداوند متعال و اینکه کسب معرفت، ثمره تلاش انسان است یا امری است که از سوی خداوند به انسان اعطا می شود و بشر در اکتساب آن نقشی ندارد، از جمله مباحث مشکل روایی در حوزه توحید است که اندیشمندان شیعی در علوم مختلف اسلامی را به تلاش در رفع ابهام از آن واداشته است. دلیل اصلی این ابهام به دلالت ظاهری روایاتی بازمی گردد که حاکی از توقیفی بودن اعطای معرفت، و بی اختیاری انسان در کسب آن هستند. پژوهش حاضر با تحلیل اسناد این روایات، پرداختن به خاستگاه صدوری و مکتوب هر حدیث، تحلیل میزان اعتبار منابع و نیز بازشناسی و مقایسه واکاوی های شرح الحدیثی، سعی دارد به شیوه توصیفی تحلیلی، به تبیین رویکردهای عالمان شیعی در تبیین این احادیث مشکل بپردازد. ثمره این واکاوی، پس از تحلیل رویکردهای «پذیرشی، توقفی و انکاری» عالمان، دستیابی به مفاهیمی از ظاهر این روایات است که مشکل جایگاه اختیار و تلاش انسان در کسب معرفت و نیز سازگاری این دسته روایات با عدل خداوند متعال را حل می کند. از جمله این مفاهیم می توان به حمل ظاهر روایات بر فطری بودن نقطه آغازین معرفت؛ اعطای مقدمات کسب معرفت از سوی خداوند و یا اعطای کمال معرفت و درجات عالی هدایت از سوی خداوند و... اشاره کرد.
    کلید واژگان: احادیث مشکل, کسب معرفت, معرفت اضطراری, عقل گرایی, نقل گرایی}
    Pouran Mirzaei *
    Tawhid is one of the most dangerous areas with a large number of difficult traditions, forcing Shiite scholars to try to avoid the conflation of traditions. The discussion of how to obtain the knowledge of God the Almighty is one of the topics that fall into this scope, because the overarching concept of its traditions implies the confinement and exclusivity of the knowledge of God the Almighty, and the incapacity of man to acquire it. By analyzing the documents of these narrations, addressing the source and writing of each hadith, analyzing the validity of the sources and recognizing and comparing the scholarly accounts of the scholars, the present study attempts to explain the transcendental and transcendental approaches of narrators in a descriptive-analytical manner. Solve the problematic traditions in this field, the result of which is to adopt "acceptance, deterrence, and denial" approaches. Being innate and granting the starting point of knowledge by God Almighty; Knowing God merely as the prerequisites of knowledge; Giving God full knowledge of knowledge and accessing excellent degrees of guidance are concepts that believe in the problem of man's position of authority and effort and how He justly solves the Almighty God in these traditions, and himself points to the existence of a consensus between the two rationalist and transcendent specters of scholars.
    Keywords: Problematic Hadiths, Knowledge, Emergency Knowledge, Rationalism, Transference}
  • عبدالمجید حکیم الهی*

    با آغاز غیبت امام دوازدهما دوره حیرت در جامعه شیعی آغاز می شود؛ از سویی جامعه شیعی از درون با پرسش هایی مواجه است و از سوی مقابل نیز شیعیان با شبهات و پرسش-هایی از طرف فرقه ها و مکاتب دیگر به ویژه زیدی ها و معتزله مواجه شده اند. با توجه به این فضای فکری است که دو مکتب قم و بغداد با دو رویکرد نص گرایانه و عقل گرایانه دو منظومه معرفتی شیعه را شکل داده اند. با توجه به بحران های دوره حیرت است که شیخ صدوق و شیخ مفید تلاش می کنند با نوآوری های خود در دایره دو رویکرد نص گرا و عقل گرا، جامعه شیعی را از این بحران خارج سازند. با توجه به آنچه گفته شد، نوشتار حاضر تلاش دارد به این پرسش بپردازد که در یک بررسی تطبیقی، عقل چه جایگاهی در منظومه معارف مکتب عقل گرای بغداد و نص گرای قم داشته است و نوآوری های شیخ صدوق و شیخ مفید در جایگاه عقل چیست. در پاسخ به این پرسش تلاش خواهد شد تا نشان داده شود که جایگاه عقل در معارف شیعی و صورت بندی نص گرا و عقل گرا در دو مکتب قم و بغداد پس از عصر غیبت معصوم} به دلیل آموزه های اهل بیت] با شکاف عمیقی که در کلام و فقه اهل سنت با دو رویکرد اشعری و معتزلی به وجود آمد، مواجه نشد و پس از آغاز عصر غیبت و نیازهای جوامع شیعی در این عصر، شیخ صدوق و شیخ مفید با نوآوری های خود در حدیث شناسی و علم کلام جایگاه عقل در معارف شیعی را رشد دادند که تاثیرات آن از حدیث شناسی به علم کلام و سپس به فقه و اصول فقه انتقال یافت و عقل به عنوان ادله چهارم در فقه جای گرفت.

    کلید واژگان: مکتب قم, مکتب بغداد, نص گرایی, عقل گرایی, شیخ صدوق, شیخ مفید, رشد جایگاه عقل}
    Abdul Majid Hakim Elahi *

    With the commencement of the occultation of the Twelfth Imam (a), a period of perplexity (ḥayrah) begins in the Shīʿī community: on the one hand, the Shīʿī community is faced with questions from within, and, on the other hand, the Shīʿīs are confronted with doubts and questions from other sects and schools, especially the Zaydīs and the Muʿtazila. It was in this intellectual milieu that the two schools of Qom and Baghdad shaped the two distinct Shīʿī doctrinal systems based on scripturalism and rationalism. The crises of the period of perplexity led al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd to employ their innovative thinking in their respective scripturalist and rationalist approaches so as to bring the Shīʿī community out of this plight. The present article seeks to carry out a comparative study of the place of intellect in the doctrinal systems of the rationalist school of Baghdad and the scripturalist school of Qom, as well as the innovations brought about by al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd in presenting the role of reason. In examining this question, an attempt will be made to show that, due to the guiding teachings of the Ahl al-Bayt (a), the place of reason in Shīʿī doctrines and the categorization of the two schools of Qom and Baghdad into scripturalist and rationalist in the era of the Infallible’s occultation did not result in a deep fissure, as witnessed between the Ashʿarī and Muʿtazilī theological schools.After the commencement of the age of occultation and the needs of Shīʿī communities in this era, al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd, with their novel approaches in hadith studies and theology, elevated the role of reason in Shīʿī teachings. The effects of this were subsequently transferred from ḥadīth studies to theology and thereafter to jurisprudence and legal theory, and reason became the fourth principle in jurisprudence.

    Keywords: The school of Qom, the school of Baghdad, scripturalism, Rationalism, al-Shaykh al-Ṣadūq, al-Shaykh al-Mufīd, elevation of the role of reason}
  • سیده زینب رضوی کیا، محسن قاسم پور*

    مفسران شیعه طی قرون متمادی به لحاظ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شرایط یکسانی نداشته اند. از آنجا که تاثیر کلی فضای زمانه بر گرایش، سبک و محتوای تفسیر امری انکارناپذیر است؛ تفسیر تبیان نیز از این امر مستثنی نیست. در نگاهی کلی و با ملاحظه شرایط فرهنگی و تاریخی عصر شیخ طوسی می توان تصدیق کرد رویکرد حاکم بر این تفسیر، رویکرد عقلی کلامی است، این مهم حتی نحوه نگرش شیخ طوسی را در مواجهه با روایات تحت تاثیر قرار داده است. در تحلیل این رویکرد عقل گرایانه، شرایط عصری سده پنجم هجری، و تحولات تاریخی حاکم بر تبادلات علمی فرهنگی آن را در بغداد نباید نادیده گرفت. نقطه عطف این تحول فکری در گفتمان شیعی آن عصر است و باید آن را در  مواجهه خاص عالمانی نظیر شیخ مفید و سید مرتضی با معرفت دینی و تفسیری - حدیثی  جستجو نمود. با صرف نظر از برخی اختلافات فرعی شیخ طوسی با  آن دو متفکر،  باید خاطر نشان کرد که او در کلان  قضیه، پیرو مکتب فکری  آنها بوده و بازتاب  این پیروی را در مواجهه او با روایات تفسیری  ملاحظه می کنیم. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی در مقام تبیین چرایی و چگونگی تاثیر فرایند تاریخی بر روند بهره گیری این مفسر، به ویژه در حوزه روایات تفسیری است.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, شیخ طوسی, التبیان, عقل گرایی, روایات تفسیر‍‍}
    Sayyideh Zeinab Razavikiya, Mohsen Qasempour*

    Shiite commentators have not had the same historical, social and cultural conditions over the centuries. The general impact of the conditions of the time on the predisposition, style and content of interpretation is undeniable, and al-Tibyan commentary is no exception to this rule. Having a general view and considering the cultural and historical conditions of Sheikh Tusi's era, we can acknowledge that a rational-theological approach is adopted in al-Tibyan commentary, which has even affected Sheikh Tusi's attitude towards narrations. In analyzing this rationalist approach, the conditions of the fifth century AH and the historical developments governing the scientific and cultural exchanges in Baghdad in this era should not be overlooked. The turning point of this intellectual transformation lies in the Shiite discourse of that era, and it should be sought in the special challenges of scholars such as Sheikh Mofid and Sayyid Morteza with their religious and interpretive-hadith gnosis. Regardless of some of Sheikh Tusi's minor disagreements with these two thinkers, it should be noted that he was substantially a follower of their school of thought, and the reflection of this following is seen in how he deals with interpretive narrations. Using the descriptive-analytical method, this article seeks to explain why and how the historical process affects the way this commentator takes advantage of various elements, especially in the field of interpretive narrations.

    Keywords: fiqh al-hadith, Sheikh Tusi, al-Tibyan, rationalism, interpretative narrations}
  • سید علی حسینیان، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی*

    محقق دوانی یکی از متکلمان برجسته اشعری است که- بنابر شواهد- بعدها شیعه شد. ایشان علاوه بر علم کلام، در سایر علوم از قبیل فلسفه، تفسیر، فقه و... صاحب اندیشه بود، و این جامعیت در آثار کلامی اش نمایان است. وی در کلام، از روش کلامی خواجه نصیرالدین طوسی، و در فلسفه از ابن سینا و سهروردی تاثیر پذیرفت. او با اینکه در عقاید، مشی اشعری دارد، اما این امر، مانع آزاداندیشی و تفکر فیلسوفانه او نگردید. بر همین اساس رویکرد او در بیشتر مباحث کلامی، بهره گیری از استدلال عقلی فلسفی است، و در موارد تعارض بین عقل با ظاهر نقل، با ابتنای بر عقل، به تاویل نقل اقدام نمود. البته در مسایلی که وجه غالب آنها نقلی بود به نقل قطعی عنایت ویژه ای داشت و از ادله نقلی بهره مند گشت، چنان که در مواردی هم سر سفره ی ادله ی عقلی و نقلی توامان نشست.

    کلید واژگان: محقق دوانی, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی, تاویل گرایی}
    Seyyed Ali Hoseyniyan, Abdorrahem Soleymani *

    Zayn al-Din Bayazi is one of the prominent Shiite scholars in the ninth century AH. Using the sciences in which he was considered a professor, he was able to compile valuable works in theology. He hold a special place on reason, and makes extensive use of rational reasoning. However, he is not unaware of the authority of revelation and uses this method of knowledge in its place. The same approach and method caused the emergence of pure theological works from him with the color and smell of reason and at the same time having the authority of revelation.

    Keywords: Zayn al-Din Bayazi, methodology, Theological Method, Rationalism, traditional method, Esoteric commentary}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال