به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مالیات » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مالیات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالرحمن نجفی عمران*

    اخذ مالیات از عوایدی بر سرمایه، به این معنی است که بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد تقسیم می شود و برخی از افراد سرمایه دار، به جای سرمایه گذاری در بخش مولد، به سراغ بخش غیرمولد می روند و چنین امری موجب افزایش قیمت خرید و اجاره املاک و مستغلات می شود. برای سامان بخشی به وضعیت تولید و اقتصاد کشور، لازم است که از چنین امری جلوگیری شود و یکی از راه های آن، وضع مالیات بر عوایدی سرمایه است. از این رو لازم است بحث شود که آیا وضع چنین مالیات هایی در دین اسلام مشروعیت دارد؟ آیا در این زمینه موازین اسلامی مراعات شده است؟ پژوهش حاضر با هدف تصویب قانون اخذ مالیات از عوایدی بر سرمایه نگاشته شده و برای جمع آوری داده ها، از روش تحلیلی توصیفی و تدبر در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی و اقوال فقها بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد که هرچند پیرامون جواز اخذ مالیات دو دیدگاه است و برخی با تمسک به ادله ای نظیر انحصار واجبات مالی در اسلام و نبود مالیات در بین آن، قاعده سلطنت انسان بر مال خود و حرمت گرفتن مال از او، قاعده احترام مال مسلمان و بر اساس روایات قائل به آن شدند که گرفتن مالیات از عوایدی بر سرمایه جایز نیست، ولی دیدگاه درست، جواز اخذ مالیات از عوایدی بر سرمایه است و ادله جواز اخذ مالیات توسط حاکم، گرفتن زکات با عنوان مالیات و لزوم حفظ نظام معاش بر آن دلالت دارد.

    کلید واژگان: مالیات, حفظ نظام, تزاحم مصالح, عوایدی سرمایه, خانه های خالی}
    A.Najafi Omran*

    Taxing capital gains means that the capital market is divided into two parts: productive and unproductive, and some capitalists, instead of investing in the productive sector, turn to the unproductive sector, which leads to an increase in the prices of buying and renting properties and real estate. To organize the country's production and economic situation, it is necessary to prevent this, and one way is to impose taxes on capital gains. Therefore, it is necessary to discuss whether such taxes are legitimate in Islam and whether Islamic principles have been observed in this regard. The present study was written to approve the law on taxing capital gains, and to collect data, the analytical-descriptive method and contemplation of the verses of the Holy Quran, Islamic narrations, and the opinions of jurists were used. The results showed that although there are two views on the permissibility of taxation, and some, relying on reasons such as the exclusivity of financial obligations in Islam and the absence of taxes among them, the rule of human sovereignty over his property and the prohibition of taking his property, the rule of respecting the property of Muslims and narrations, believed that taking taxes on capital gains is not permissible. However, the correct view is the permissibility of taxing capital gains, and the reasons for the permissibility of taxation by the ruler, taking zakat as tax, and the necessity of preserving the livelihood system indicate this.

    Keywords: Tax, Preserving The Regime, Conflict Of Interests, Capital Gains, Vacant Homes}
  • محمدرضا یوسفی شیخ رباط*

    زکات در آیه 103 سوره توبه واجب شد و مصارف آن نیز در آیه 60 سوره توبه بیان شده است. ولی قرآن سخنی در باره متعلقات زکات بیان نکرده و بنابر روایات وارده، تعیین متعلقات زکات توسط پیامبر انجام شده است. این متن در مقام پاسخگویی به این سوال است که آیا پیامبر در مقام تعیین متعلقات زکات، به عنوان یک مالیات عرفی بوده و یا مالیاتی شرعی بوده است؟ منظور از مالیات عرفی، منبع درآمدی ثابت برای دولت بوده تا هزینه های انجام تعهدات خود را بپردازد. پایه های این نوع مالیات ها، قابلیت تغییر در طول زمان را داشته و بر اساس مصلحت عمومی در مورد اصل، کیفیت و نرخ آن تصمیم گیری می شود. و منظور از مالیات شرعی، مالیاتی است که از طرف خداوند تعیین شده است و ثابت بوده و برای هر زمان و مکانی جاری است. روش بررسی، تحلیلی توصیفی و تحلیل محتوا بوده است. نتایج به دست آمده بیان می کند که زکات امری تعبدی نبوده و مناطات آن قابل کشف است. بر این اساس با تکیه بر 9 دلیل، تلقی مالیات از زکات نتیجه گرفته شده است.

    کلید واژگان: زکات, نصاب, نرخ, مالیات, متعلقات زکات}
    MohammadReza Yousefi Sheikh Robat *

    According to verse 103 of Surah At-Tawbah, zakat is mandatory for all Muslims and the Quran in verse 60 of Surah At-Tawbah specifies how zakat is to be distributed precisely. However, the Qur'an has not mentioned zakatable items, and according to Islamic traditions, the Prophet has specified zakatable items. This article is to answer the question whether the purpose of the Prophet to determine categories for zakat disbursement as a form of taxation or was it a Sharia tax? Tax is a fixed source of income for the government in order to meet the expenses of fulfilling its obligations. The bases of these forms of taxation are flexible and have the potential to change over time, and based on public interest, decisions are made regarding its principle, quality, and rate. And what is meant by Sharia tax is a tax that has been determined by God and is fixed and valid for any time and place.The research method is analytical-descriptive and content analysis. The results state that zakat is not a matter of worship and its causes and philosophy of the decrees can be discovered. Based on this and relying on nine reasons, it has been concluded that zakat is a kind of taxation.

    Keywords: Zakat, nisab, Rate, tax, Zakatable Items}
  • محمدحسین رضوی

    واژه «عشار» به معنای «گمرکچی»، بارها و به گوناگونی در روایات امامیه به کار رفته است. از همین رو در این مقاله سعی شده  در مورد چیستی و ویژگی های آن، حکم شرعی این عمل، راه های مقابله با عشار و توجیه هایی که امروزه برای گرفتن گمرک انجام می شود، پاسخ دقیقی داده شود. نتایج به دست آمده در این پژوهش که با روش توصیفی- کتابخانه ای انجام شده است این شد که جهنمی بودن، مورد لعن خداوند قرار گرفتن، مستجاب نشدن دعا و شاخص عذاب شدن برای دیگران از ویژگی های چنین افرادی بوده و اجرای اوامر دستگاه جور، ظلم به مردم و ایجاد فشار مالی برمومنان از مهم ترین عوامل مورد مذمت قرار گرفتن آن ها و حرمت عملشان است و از این رو  مومنان می توانند با ندادن زکات و حتی قسم دروغ، خود را از ظلم آنها رهانیده و از اموال خویش محافظت کنند. بنابراین اگر این گمرک از سوی حکومت اهل بیت(علیهم السلام) گرفته شود اشکالی بر آن وارد نمی باشد.

    کلید واژگان: عشار, عشور, گمرک, مالیات, گمرکچی}
  • ایران سلیمانی*

    زکات از واجبات عبادی مالی، اصلی ترین منابع درآمدی بیت المال و بزرگترین مالیات اسلامی است. پدیداری رویکرد های متفاوت اجتماعی، اقتصادی و مقتضیات زمان، پیدایش مشاغل جدید، شرایط و وجوب آن را متغیر نموده است. این تحقیق با طرح پرسش بنیادین با هدف تجزیه وتحلیل پرداخت زکات علی رغم تصویب مالیات های متعدد به روش توصیفی - تحلیلی به این نتیجه دست یافت؛ که فقه گوهربار شیعه در برخورد با حوادث مستحدثه و نیازهای روز به غور، تفکر و انعطاف نیاز دارد. که این امر در غیاب امام معصوم (ع) بر فقهاء و کبایر شریعت واجب است تا در طی طریق بر سبیل اجتهاد تلاش کنند و با توجه به مقتضیات زمان، مصارف بیت المال، پرداخت دو سویه، حفظ حکم وجوب زکات و تداوم آن در جامعه اسلامی، زکات و نظام مالیاتی را توامان منابع بیت المال محسوب و با در نظر گرفتن مشکلات فقهی، اجرایی، ساختاری و تقنینی با تغییر رویکردها موجبات اصلاحات اساسی و پیاده سازی نظام مالیاتی مطلوب در قالب دین اسلام مبادرت نمایند تا مثمرثمر و پاسخگو به تحولات روز باشد.

    کلید واژگان: مالیات, وجوهات شرعی, زکات, خراج, الگوی اسلامی}
    Iran Soleimani *

    Zakat is one of the financial religious obligations, the main source of income for the treasury and the largest Islamic tax The emergence of different social and economic approaches and the requirements of the time, the emergence of new jobs, has changed its conditions and requirements. This research reached this conclusion by posing a fundamental question with the aim of analyzing the payment of zakat despite the approval of many taxes in a descriptive-analytical method Shi'a precious jurisprudence needs consideration, thinking and flexibility in dealing with new events and daily needs This matter is obligatory on the jurists and scholars of Sharia in the absence of Imam Masoom to strive for ijtihad during the way and according to the requirements of the time, the expenses of the treasury, two-way payment, maintaining the obligation of zakat and its continuation in the Islamic society, , zakat and the tax system are considered as two treasury resources and taking into account legal, executive, structural and legislative problems By changing the approaches, they should initiate fundamental reforms and implement the desired tax system in the form of Islam, so that it is fruitful and responsive to the developments of the day.

    Keywords: Taxes, Shariah funds, zakat, Kharaj, Islamic model}
  • تورج شمشیری

    تامین بودجه جهت صرف هزینه‌های خدمات اجتماعی یک کشور ازجمله امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و رفاه اجتماعی نیازمند درآمدی مستمر و مناسب برای دولت‌ها می‌باشد، که مهم‌ترین منبع درآمدی این بودجه در اقتصاد جهان امروزی مالیات می‌باشد .مالیات برحسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است الزامی و بلاعوض که ممکن است به شخص، موسسه، دارایی و غیره تعلق گیرد. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها متفاوت و همچنین میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آن‌ها دارد، زیرا مالیات مهم‌ترین ابزار اجرای عدالت اجتماعی می‌باشد که در صورت استفاده بهینه از آن، به‌عنوان مهم‌ترین ابزار برای اجرای سیاست‌های پولی و مالی هر کشور واقع می‌گردد. بر همین اساس شناخت عوامل ارتکاب جرم در نظام مالیاتی و راه‌های پیشگیری از آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برخورد جدی با اشخاصی که به‌انحاءمختلف با انجام جرایم گوناگون باعث بروز فساد در نظام مالیاتی می‌شوند تا از این طریق به ثروت‌اندوزی خود ادامه دهند و دایما حقوق دولت که درواقع همان حقوق فرد فرد آحاد جامعه است را تضییع نمایند دارای اهمیت خاص می‌باشد.

    کلید واژگان: مالیات, راه های پیشگیری, جرم مالیاتی, عوامل ارتکاب, نظام کیفری ایران}
  • علی اکبر ذاکری*

    دریافت مالیات از کارهای مرسوم حکومت هاست. مقدار و چگونگی دریافت به صورتی که موجب نارضایتی مردم و تعطیلی واحدهای تولیدی نشود از مهمترین مسایل حکومت ها بوده است. این مقاله با نگاهی تحلیلی به سیره امیرالمومنین، به واکاوی این پرسش می پردازد که ملاک دریافت مالیات در سیره امام چه بوده است؟ در این بررسی نشان داده شد، معیار اصلی امام برای دریافت مالیات توجه به آبادی شهرها بوده است. از این رو ایشان از مازاد بر نیازهای مردم، مالیات دریافت می کرده است. بر همین مبنا، امام دستورالعمل هایی برای کارگزاران صادر کرده بودند تا از سرمایه اولیه مردم، مالیات دریافت نشود. امام علی ع خود بر عملکرد مودیان مالیات نظارت می کردند و بازرسانی نیز برای رسیدگی به شکایات مردم انتخاب کرده بودند.

    کلید واژگان: خراج, زکات, عدالت اقتصادی امام علی, مالیات}
    Ali Akbar Zakeri *

    Collecting taxes is one of the routines of governments. The amount and method of collecting taxes in a way that it might not raise people's dissatisfaction and productive units are not closed up had been the most important issues for governments. Having investigated Imam Alii's conduct, this study analyzes this question that based on what criterion had Imam Ali collected taxes? It was proven that the primary criterion for the Imam had been focus on building and recovering. Thus, he had collected the amount of extra money from people's income. Thus, based on this criterion, Imam issued instructions to his governors to consider this point not to collect taxes from people's fixed capitals. Imam Ali would control himself the functions of tax collectors, and appointed inspectors to resolve peoples' complaints.

    Keywords: Kharāj, zakat, Imam Ali's economic justice, tax}
  • فریبا قنبریان زاده مهابادی، سید محمد موسوی بجنوردی*

    قاعده الخراج بالضمان یکی از قواعد نبوی است؛ مفهوم این حدیث شریف که از پیامبر اکرم (ص) نقل می شود؛ عبارتست از اینکه: منافع در مقابل ضمان است. هر کس ضامن و عهده دار چیزی شود منافع و سود آن برای او خواهد بود و از آن بهره مند می شود. این قاعده در آثار فقهای عظام محدود به ضمان منافع مستوفات و بخش معاملات می شود. اما طبق دیدگاه متفاوت امام خمینی (ره) و سید محمد موسوی بجنوردی این قاعده از احکام حکومتی و سلطانیه است و می تواند جزو مبانی اختصاصی مسیولیت مدنی دولت باشد. بدین معنا، مالیاتی که دولت از مردم به صورت خمس و زکات و... می گیرد، در مقابل آن تعهداتی در جهت سروسامان دادن به امورعامه دارد. هدف از این پژوهش این است که ابتدا مفهوم فقهی و حقوقی قاعده الخراج بالضمان ارایه شود و سپس کاربرد این قاعده با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) و سید محمد موسوی بجنوردی در رابطه با مسیولیت مدنی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: خراج بالضمان, مالیات, مسئولیت مدنی, دولت, حکم حکومتی}
    Fariba Qanbarian Zadeh Mahabadi, Sayyed Muhammad Musawi Bujnurdi *

    The rule of expulsion with guarantee is one of the prophetic rules; The meaning of this noble hadith which is narrated from the Holy Prophet (PBUH); It means that: benefits are against guarantee. Whoever becomes the guarantor and responsible for something will benefit from it and benefit from it. In the works of the great jurists, this rule is limited to guaranteeing the interests of the Mostafa and the transaction sector. However, according to the different views of Imam Khomeini and Seyyed Mohammad Mousavi Bojnourd, this rule is one of the rulings of the government and Soltanieh and can be one of the specific principles of government civil liability. In this sense, the tax that the government collects from the people in the form of khums, zakat, etc., in return, has obligations to regulate public affairs. The purpose of this study is to first present the jurisprudential and legal concept of the expulsion rule with guarantee and then to examine the application of this rule according to the views of Imam Khomeini and Seyyed Mohammad Mousavi Bojnourd in relation to government civil liability.

    Keywords: Guarantee tribute, tax, Civil liability, Government, Government decree}
  • سید محمد موسوی بجنوردی*، فریبا قنبریان زاده مهابادی

    قاعده الخراج بالضمان یکی از قواعد نبوی است؛ مفهوم این حدیث شریف که از پیامبر اکرم (ص) نقل می شود؛ عبارتست از اینکه: منافع در مقابل ضمان است. هر کس ضامن و عهده دار چیزی شود منافع و سود آن برای او خواهد بود و از آن بهره مند می شود. این قاعده در آثار فقهای عظام محدود به ضمان منافع مستوفات و بخش معاملات می شود. اما طبق دیدگاه متفاوت امام خمینی (ره) و سید محمد موسوی بجنوردی این قاعده از احکام حکومتی و سلطانیه است و می تواند جزو مبانی اختصاصی مسیولیت مدنی دولت باشد. بدین معنا، مالیاتی که دولت از مردم به صورت خمس و زکات و... می گیرد، در مقابل آن تعهداتی در جهت سروسامان دادن به امورعامه دارد. هدف از این پژوهش این است که ابتدا مفهوم فقهی و حقوقی قاعده الخراج بالضمان ارایه شود و سپس کاربرد این قاعده با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) و سید محمد موسوی بجنوردی در رابطه با مسیولیت مدنی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: خراج بالضمان, مالیات, مسئولیت مدنی, دولت, حکم حکومتی}
    Sayyed Muhammad Musawi Bojnordi *, Fariba Qanbaryan Zadeh Mahabadi
  • مجید رضایی دوانی
    سوره های توبه و مائده حاوی مهمترین دستورات ثابت اسلام از جمله امور اقتصادی در دوره گسترش اسلام است. تأمل در محتوای آن برای شرایط فعلی جامعه ایران که در پی بهره گیری از تجربه صدر اسلام است مفید است. سوال اصلی مقاله آن است که اصول اقتصادی که قرآن در دوره اخیر رسالت (پس از فتح مکه) بیان کرده کدامند و چه حقیقتی را آشکار می کند؟ آیا می توان با استفاده از آن تشخیص داد که مهمترین مباحث اقتصادی در جریان گسترش جامعه چیست و بر روی کدام مطلب باید در شرایط مذکور تکیه کرد؟
    فرضیه مقاله که با تامل در قرآن اثبات شده آن است که قرآن در سالهای پایانی رسالت و به عنوان مهمترین دستورات اقتصادی بر معیار های همکاری اجتماعی و لزوم انجام تعهدات و اصلاح نظام درآمد دولت، دوری جریان وجوه نقدینگی از هر گونه فساد مالی، هدایت دارایی های مالی به سمت تولید و بهبود نظام توزیع داوطلبانه در کنار نظام توزیع مجدد درآمد الزامی و معیار تولید و مصرف تاکید دارد.
    کلید واژگان: آیات اقتصادی, اقتصاد اسلامی, ربا, کنز, انفاق, مالیات, دوره اخیر رسالت پیامبر اسلام}
    Majid Rezaie Davani
    Surah Ma' idah and Surah Tawbah contain the most important fixed commands of Islam including the economic issues in the era of spread of Islam> Contemplation in the contents would be beneficial to the current conditions of Iran, which seeks to utilize the experiences of early Islam. This paper questions what are the economic principles which Quran has specified in the late era of prophecy (after the conquer of Mekka), and what reality do they reveal? Can the most important economic issues in the spread of a society be understood from these principles? Which subject need to be emphasized in the aforementioned conditions? The hypothesis of this article which is proved by contemplation in Quran is that in the final years of Prophecy, the Quran -giving economic instructions- focuses on the criteria of social cooperation, necessity of commitment and reform of government revenue, distancing the cash flow from any financial corruption, guidance of financial assets toward production and improvement of voluntary distribution system along with the mandatory system of income redistribution and criteria of production and consumption.
    Keywords: Economic Verses, Islamic Economics, Magnets, Cairns, Spend, Tax, The Late Era Of Prophecy}
  • Dr. Alireza Rahimi
    The subject is to over view one of the important shared concepts of upbringing and management in Amir Almomenin’s managing methods with the help of his words. We think that humanist is a fundamental task in the thoughts, words, and manners of Imam Ali. But we should explain these terms according to the examples and witnesses in Nahj Al balaghah.What is going to be studied in this article is a very small part of Imam words in a field of economical management in Islamic society. The examples of his words which are used by the writer are pointing to a small part of economical managements, the tax.The writer has used Nahj Al balaghah as a document, which its documentary is accepted as a hypothesis, and according to the writer’s understanding from this text, he is classifying some notes which the sum up of all these show the humanist management of Imam Ali.
  • آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی
    جهت دوم در بحث ارث زوجه از عقار، جزئیات و تفصیلات فراوانی در سخنان فقها ذکر شده یا ممکن است ذکر شود که در اینجا به بررسی برخی از آنها می پردازیم:- تفصیل میان زوجه فرزند دار و زوجه بی فرزند: رای مشهور این است که زوجه فرزنددار از عین رباع ارث می برد و زوجه بی فرزند از رباع ارث نمی برد. در بخش نخست مبنای این تفصیل را مشروحا بیان کردیم و نیازی به تکرار آن نیست.
    - تفصیل میان رباع و دیگر زمینها: برخی از فقها میان رباع که عبارت است از خانه و زمین مسکونی و دیگر زمینها مانندباغها و مزارع تفصیل داده اند. براساس این تفصیل، زوجه فقط از رباع یعنی زمین مسکونی ارث نمی برد و از قیمت ساختمانهاو ابزار و مصالح آنها حتی درختان ارث می برد، اما از عین زمینهای دیگر و عین اشیایی که در آنهاست همچون سایر اموال ترکه ارث می برد. این تفصیل، رای شیخ مفید است، وی در کتاب مقنعه می گوید: «زوجه از ارث رباع یعنی خانه ها و منازل محروم است نه باغها و اراضی کشاورزی». ((1)) ظاهر سخن سیدمرتضی نیز گویای همین تفصیل است، وی در کتاب انتصار می گوید: «زوجه از رباع هیچ ارث نمی برد، بلکه حق او از قیمت ساختمان و ابزار و آلات داده می شود نه از قیمت عرصه».((2)) شیخ طوسی با این تفصیل مخالف بوده و باغها و مزارع را نیز به رباع ملحق کرده است.
    کلید واژگان: ارث زوجه, رباع, عقار, زمین, مالیات, حق خیار, فسخ, ذمه, سید محمد کاظم یزدی, شیخ الشریعه اصفهانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال