به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مفاتیح الغیب » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مفاتیح الغیب » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عابد حسین مقدسی
    قرآن برای هدایت انسان ها روش های گوناگونی دارد که آن ها احتجاجات قرآنی نامیده شده است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و روش گردآوری منابع کتابخانه ای و محوریت قرار دادن دو تفسیر مهم المیزان علامه طباطبایی و تفسیر مفاتیح الغیب (تفسیر کبیر) فخر رازی، برخی از احتجاجات قرآنی را بیان نمودیم.
    به طورکلی احتجاج دو نوع می باشد؛ قولی مانند جدال احسن، برهان، خطابه، حکمت، موعظه حسنه، تمثیل و تشبیه می باشد و عملی مانند معجزه، تحدی و مباهله پژوهش حاضر هر دو نوع احتجاج پرداخته است. همچنین برخی از روش هایی که در قرآن برای احتجاج استفاده گردیده است عبارت اند از: 1- پیروی از معیارهای عقلی 2- رعایت آداب و ارزش های اخلاقی که در احتجاج رعایت ادب در حفظ احترام مخاطب، شرط آغازین برقراری ارتباط موثر، مطلوب و باثبات است. 3- روش های مدارا کردن برای بیرون راندن خصم از موضع گیری و یا همراهی کردن وی 4- روش استدلال به شیوه پرسش        5- همراه کردن مثال های محسوس با استدلال های عقلی و عملی و... که می تواند سهم عمده ای در موفقیت احتجاج داشته باشد
    کلید واژگان: ساختار, احتجاجات, قرآن, المیزان, مفاتیح الغیب}
  • علی صادقی، عابدحسین مقدسی*

    قرآن برای هدایت انسان ها روش های گوناگونی دارد که آن ها احتجاجات قرآنی نامیده شده است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و روش گردآوری منابع کتابخانه ای و محوریت قرار دادن دو تفسیر مهم المیزان علامه طباطبایی; و تفسیر مفاتیح الغیب (تفسیر کبیر) فخر رازی، برخی از احتجاجات قرآنی را بیان نمودیم. به طورکلی احتجاج دو نوع می باشد؛ قولی مانند جدال احسن، برهان، خطابه، حکمت، موعظه حسنه، تمثیل و تشبیه می باشد و عملی مانند معجزه، تحدی و مباهله پژوهش حاضر هر دو نوع احتجاج پرداخته است. همچنین برخی از روش هایی که در قرآن برای احتجاج استفاده گردیده است عبارت اند از: 1- پیروی از معیارهای عقلی، 2- رعایت آداب و ارزش های اخلاقی که در احتجاج رعایت ادب در حفظ احترام مخاطب، شرط آغازین برقراری ارتباط موثر، مطلوب و باثبات است. 3- روش های مدارا کردن برای بیرون راندن خصم از موضع گیری و یا همراهی کردن وی، 4- روش استدلال به شیوه پرسش، 5- همراه کردن مثال های محسوس با استدلال های عقلی و عملی و... که می تواند سهم عمده ای در موفقیت احتجاج داشته باشد.

    کلید واژگان: ساختار, احتجاجات, قرآن, المیزان, مفاتیح الغیب}
  • شکرالله وفائی مهر، عباس همامی*، بخشعلی قنبری

    این پژوهش درصدد مقایسه دیدگاه تفسیرالمیزان و مفاتیح الغیب در موضوع «رویت» است. رویت، دیدن خداوند با چشم ظاهر یا مشاهده قلبی است. المیزان رویت در دنیا با چشم ظاهر را نپذیرفته، و امکان رویت قلبی در آخرت، برای مومان را منتفی نمی داند. مفاتیح الغیب با استدلال به ظواهر آیات، رویت در دنیا را جایز، و در آخرت را قطعی می داند، و معتقد است که ظاهر آیات در این مورد گویا است و نیازی به تاویل آنها نیست. بنابراین حضرت موسی(ع) درخواست رویت خداوند در کوه طور را، از طرف خود ابراز نمود، و در حداقلی بدان نایل شد، زیرا صحنه وقوع صاعقه و مدهوش شدن آن حضرت موید این مطلب است. پیامبر اسلام(ص) در معراج گرچه به عالی ترین جایگاه تقرب انسان به خداوند رسید، اما آن حضرت هم خداوند را با چشم ظاهری ندید. گزارش قرآن از «رویت» در معراج واقعیتی است، که درک کیفیت آن برای بشر عادی روشن نیست.

    کلید واژگان: رویت, میقات, معراج, المیزان, مفاتیح الغیب}
    Shokrullah Vafaeimehr, Abbas Hemami *, Bakhshali Qanbari

    This study seeks to compare the views of Tafsir al-Mizan and Mafatih al-Ghayb on the subject of “ro’yat”. “Ro’yat” refers to seeing God with physical eyes or inner eyes. Al-Mizan does not accept the experience of “ro’yat” in the world with the eyes of the body, but it does not rule out the possibility of spiritual vision in the hereafter for believers. Arguing on the basis of the appearance of the Quranic verses, Mafatih al-Ghayb considers “ro’yat” in this world as permissible and definite in the hereafter. It holds that the appearance of the verses clearly reveal this point, and there is no need to interpret them. Therefore, Prophet Moses (p.b.u.h.) expressed his request to see God on Mount Toor, and he achieved it in a short time because the scene of the thunderbolt and his being fainted confirms it. Although the Prophet of Islam (p.b.u.h.) reached the highest position of human closeness to God in mi’raj, he did not see God with physical eyes. The Quran's account of “ro’yat” in mi’raj is a reality the quality of which is not clear to ordinary human beings.

    Keywords: “ro’yat”, miqat, mi’raj, al-Mizan, Mafatih al-Ghayb}
  • عباس اقبالی*

    در آیات قرآن، گذشته از تعبیراتی که ظاهر الفاظ آن ها بیان مقصود را می رساند، پاره ای تعبیرات، بر مفهومی فراتر از این الفاظ دلالت دارند، مفاهیمی که با عنوان سایه های معنا معادل ظلال المعنی یاد می شوند و نشانه هایی از قبیل جایگزینی برخی از واژگان، تقدیم و تاخیر، واژگان متضاد، پژوهشگر قرآنی را به تدبر در آن ها و تبیین این مفاهیم سوق می دهد؛ از این رو در روش تفسیری مفسران، استناد به این نوع از بیان ها و تفسیر آیات شریفه قرآن پربسامد است. در این جستار با رویکرد به تفسیر فخر رازی و با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی، روش مفسر در کشف سایه های معنای برخی از آیات و تعابیر واکاوی شده و مستندات وی تبویب شده است. از جمله نتایج این پژوهش آن است که فخر رازی به استناد نشانه های غیر لفظی، مانند جایگزینی واژگانی یا نحوی، تقدیم و تاخیر، سایه معنای نهفته در برخی از آیات را بیان کرده است. هم چنین استناد به پدیده جایگزینی در روش کشف سایه معنای تعبیرات، پربسامدتر است.

    کلید واژگان: روش شناسی, تفسیر, فخر رازی, مفاتیح الغیب, جایگزینی, سایه معنی}

    In the verses of the Qur'an, in addition to the expressions whose appearance transfers the meaning of the words, some others imply impressions beyond these words referred to as shadows of meaning – Dhilalolma'ni. There are also signs such as the substitution of some vocabularies, advancement and deferral, antonym words that direct the Qur'anic researchers to reflect on them and to explain these concepts; therefore, the Qur'an exegetes frequently use this exegetical method citing this type of expressions in interpreting the noble verses of the Qur'an. Using Fakhr Rāzi's exegetical approach and a descriptive-analytical research method in discovering the exegete's meaning shadows, some verses and expressions are analyzed and their related evidences and documentations are dichotomized. Among the research findings, it is proven that Fakhr Rāzi, based on the non-verbal signs such as lexical or syntactic substitution, and advancement and deferral, has stated the implied shadow meaning in some verses. Similarly, the substitution method is used more frequently in the method of discovering expressions shadows of meaning.

    Keywords: Methodology, exegesis, Fakhr Rāzi, Mafatihol Ghayb, substitution, meaning shadow}
  • داود اسماعیلی*، نسیبه براتی

    میزان پایبندی مفسر برجسته ای همچون فخررازی در اختیار یک قرایت و تفسیر قرآن براساس آن از نکاتی است که افق دید مخاطب را در استفاده از تفسیر فراخ تر می نماید. در این پژوهش به شیوه ی تحلیلی توصیفی رویکرد فخررازی در تفسیر مفاتیح الغیب نسبت به اختلاف قرایات واکاوی گردیده است؛ بدین سان وی در مواجهه با این موضوع گاه ساکت است و گاه تنها به ذکر اختلاف قرایات اکتفا نموده و در تفسیر برخی آیات با ذکر دلایل به تحلیل و ترجیح یک قرایت پرداخته است. استفاده وی از دانش قرایات جهت بسط معنایی یک آیه یا عبارت، همچنین تقویت یک معنا و ابهام زدایی از آیات مشکل، بهره هایی است که این مفسر از این دانش در تفسیر خویش از آن سود جسته است.

    کلید واژگان: قرائات, فخر رازی, مفاتیح الغیب, ترجیح قرائت}
    Davood Ismaili *, Nasibeh Barati

    The level of adherence of a prominent interpreter such as Fakhr Razi to a specific reading (of the Quran) and interpretation of the Quran on the basis of it is one of the points that widens the audience's horizon in using his interpretation. Using the descriptive-analytical method, this study explores Fakhr Razi's approach in Tafsir al-Mafatih al-Ghayb to the differences in readings of the Quran. In dealing with this issue, he is sometimes silent, and at times he only suffices to mention the differences in readings, and in the interpretation of some verses, he analyzes them and chooses one particular reading by mentioning the relevant reasons. Fakhr Razi has made use of the knowledge of readings (of the Quran) in interpretation to expand the meanings of verses, as well as to reinforce meanings and remove ambiguity from challenging verses.

    Keywords: readings (of the Quran), Fakhr Razi, Mafatih al-Ghayb, preference of a reading}
  • بررسی تحلیلی شبهه تحریف قرآن در تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان
    میلاد اسدی*

    یکی از ویژگی های قرآن کریم و باورهای بنیادین مسلمانان، تحریف ناپذیری کلام الهی است. این موضوع مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان از گذشته تا کنون بوده است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد قرآنی و روایی مشخص می نماید، امام فخررازی ذیل آیه: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» رای خود را بر عدم تحریف قرآن اعلام می دارد و معتقدند با توجه به این آیه هیچ گونه فزونی و کم و کاستی در قرآن کریم رخ نداده است. زیرا اگر چیزی به آن افزوده یا کم می شد، نظم قرآن به هم می خورد و عقلا این مسیله را می فهمیدند. علامه طباطبایی صراحتا نظر خود را ذیل آیات: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»؛ «انه لکتاب العزیز*لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه» بیان می دارد و معتقدند قرآن کریم مصون از هرگونه فزونی وکم وکاستی می باشد. و اشاره به روایات تحریف می نمایدکه، مخالف با کتاب بوده و باید مطرود شود. و منظور از مخالفت این روایات با قرآن، فقط مخالفت با ظاهر دو آیه ذکر شده نیست، زیرا ظهور الفاظ آیه از ادله ظنی است و به همین دلیل مخالف با دلالت قطعی قرآن کریم است.

    کلید واژگان: تحریف ناپذیری, امام فخررازی, علامه طباطبایی (ره), مفاتیح الغیب, المیزان}
    Analytical investigation of the suspicion of distortion of the Qur'an in the interpretation of Mufatih al-Ghayb and Al-Mizan
    Milad Asadi *

    One of the characteristics of the Holy Quran and the fundamental beliefs of Muslims is the incorruptibility of the divine word. This topic has been the focus of commentators and Quran scholars from the past until now. This article, in a descriptive-analytical way and with a Qur'anic and narrative approach, specifies that Imam Fakhrazi under the following verse: "Inna nanahu nazlana dhikr wa inna laho lahafizoon" declares his opinion on the non-distortion of the Qur'an and believes that according to this verse there is no There is no increase or decrease in the Holy Quran. Because if something was added or subtracted from it, the order of the Qur'an would be disturbed, and wise men understood this issue. Allameh Tabatabai clearly stated his opinion under the following verses: "This is the Book of Al-Aziz* La Yaatiyeh Al-Bateel Min Bayin Yadiya and La Min Khalfeh" and they believe that the Holy Qur'an is immune from any increase, decrease, or deficiency. And referring to hadiths distorts them, which are against the book and should be rejected. And the meaning of opposing these narrations with the Quran is not only opposing the appearance of the mentioned two verses, because the appearance of the words of the verse is a speculative evidence and for this reason it is against the definitive meaning of the Holy Quran.

    Keywords: Incorruptibility, Imam Fakhrazi, Allameh Tabatabaei (r.a.), Mofatih al-Ghaib, Al-Mizan}
  • اعظم رحمت آبادی، سیده زهرا موسوی
    آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که ولایت و امامت علی† بعد از پیامبر… را اثبات می کند، اما علما و مفسران اهل سنت در دلالت این آیات شبهه ایجاد می کنند؛ از آنجا که فخررازی یکی از مفسران بسیار برجسته اهل سنت است که امامت بلا فصل علی† را رد کرده و به خلافت ابوبکر بعد از پیامبر… معتقد است، بررسی و رد آرای نادرست او اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش، تمام شبهات فخررازی در این مورد که ذیل 12 آیه از قرآن مطرح شده از تفسیر کبیر استخراج و به ترتیب آیات مصحف، نقد و بررسی شده است.
    فخررازی در ذیل شبهات، از علی† با احترام و تکریم یاد نموده است و اگر در مواردی، نام حضرت را بدون دعا آورده به خاطر بی احترامی به حضرت نبوده است چرا که در مورد دیگر صحابه پیامبر… مانند: ابوبکر، عمر و عثمان نیز این گونه سخن گفته است.
    کلید واژگان: علی (ع), ابوبکر, فخررازی, مفاتیح الغیب, تفسیر کبیر, امامت بلا فصل}
    Azam Rahmat Abadi, Seyyedeh Zahra Mousavi
    There are verses in the Holy Quran that proves the leadership and Imamate of Ali (PBUH) after the Holy Prophet. The Sunni scholars and interpreters raise doubts about the indication of these verses. Since Fakhr-e-Razi is one of the most prominent Sunni interpreters who rejected the immediate Imamate of Ali (PBUH) and believed in the caliphate of Abu Bakr after the Prophet, review, and rejection of his misconceptions is of great importance. Therefore, present study has reviewed all doubts of Fakhr-e-Razi, according to the Kabir interpretation regarding the 12 verses from the Quran that are associated with this subject in order of verses of the Holy Quran. Fakhr-e-Razi has referred to Ali (PBUH) with respect and reverence following the doubts. However, in some cases, he hasn’t mentioned the name of Ali (PBUH) with pray that couldn’t be due to the disrespect to the majesty, since he has refered to other companions of the Prophet, such as Abu Bakr, Omar, and Osman in the same way.
    Keywords: Imam Ali (PBUH), Abu Bakr, Fakhr-e-Razi, Mafatih al-Ghaib, Kabir Interpretation, Immediate Imamate}
  • محسن قاسم پور*، محمد علی مهدوی راد، فاطمه حاجی اکبری
    موافقان وقوع نسخ در قرآن، ناسخ و منسوخ را جزو دستورات الهی می دانند که پروردگار با علمی که بر مصلحت بندگانش دارد، آن را جاری ساخته و در مقابل، مخالفان نسخ معتقدند، کتاب خدا قانون فراگیر و همیشگی داشته و از اختلاف و باطل به دور است. در حقیقت نسخ در دیدگاه منکران، نوعی قصور در علم خداوند یا نقص تلقی می شود. فخر رازی و شیخ طوسی گرچه به لحاظ کلامی دارای دو خاستگاه فکری اند اما با توجه به رویکرد عقل گرایانه خود در تفسیر، در قلمرو نسخ دارای دیدگاه های خاصی اند. مواجهه با نسخ از سوی این دو مفسر به ویژه با مد نظر قراردادن انگاره فردی مانند ابومسلم اصفهانی _ به مثابه بارزترین عالم مسلمان منکر نسخ_در مباحث تفسیری از جمله نسخ، قابل مطالعه است. شیخ طوسی در مقدمه تفسیر تبیان ضمن تشریح نسخ و اقسام آن هر سه قسم نسخ را صحیح می شمرد، اما فخر رازی همراه با ذکر اقوال درباره نسخ برخی آیات، اهتمام ویژه ای به ذکر آرای ابومسلم اصفهانی داشته و در اغلب موارد آنها را صحیح دانسته است که با توجه به اشعری بودن فخر غیر قابل انتظار می نماید. فخر در موضوع نسخ به آرای وی تمایل دارد. شیخ طوسی نیز در پاره ای موارد، در حوزه نسخ دارای دیدگاهی است که با نظریات دیگر عالمان شیعه متفاوت است.
    کلید واژگان: نسخ, بررسی تطبیقی, التبیان فی التفسیر القران, مفاتیح الغیب}
    Mohsen Qhasempoor *, Mohammad Ali Mahdawirad, Fatimah Haji Akbari
    Proponents of the occurrence of abrogation in the holy Quran believe that the abrogator and abrogated are among Divine commands which are carried out by God due to His knowledge of His servant's best interest. On the contrary, opponents of abrogation hold that God's Book is an all-comprehensive and everlasting command with no contradiction and falsehood. In fact, they believe that abrogation is a kind of deficit in God's knowledge and a defect. Although Fakhr Razi and Sheikh Tusi have two distinct theological views, they have certain views about abrogation, given their rationalistic approach to exegesis. Their views about abrogation are worth of studying, given Abu Muslim Isfahani's view on commentary issues, who is the most prominent Muslim Scholar denying abrogation. In the introduction of his Tebyan commentary, Sheikh Tusi elaborates on abrogation and its three types, and regards them true, while Fakhr Razi mentions different views about the occurrence of abrogation in some Quranic verses, pays particular attention to Mutazilite Abu Muslim Isfahani's views, and regards most of them as correct, which is unexpected as he is an Asharite. It seems that Fakhr Razi has tendency towards his views in terms of abrogation. Sheikh Tusi also has a view about some instances of abrogation, which is different from those of other Shia scholars.
    Keywords: abrogation, comparative study, Al-Tebyan fi Tafsir Al-Quran, Mafatih Al-Qayb}
  • علی کربلایی پازکی *، فاطمه محرمی
    امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان است و آیات قرآن کریم آنان را به امر به معروف و نهی از منکر امر کرده است. امادر مورد قلمرو، شرایط وکیفیت وجوب این واجب الهی در بین گرایش های کلامی مطرح در دنیای اسلام اختلاف دیدگاه هایی وجود دارد. مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره علی رغم شباهت در بعضی ویژگی های امربه معروف و نهی از منکر، تفاوت هایی در این مسئله با یکدیگر دارند. این امر، موجب شده همواره بین مفسران و متفکران این سه مذهب تضارب آراء در مورد ویژگی های امر به معروف ونهی از منکر وجود داشته باشد. تحلیل و نقد آراء کلامی و دیدگاه های این متکلمان و مفسران اسلامی، موجب تبیین راه حق می شود. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا و به شیوه تطبیقی به واکاوی مسئله امر به معروف و نهی از منکر در آیات 104 و110 سوره آل عمران و 17 سوره لقمان از منظر سه مفسر برجسته اسلامی: علامه طباطبائی، فخر رازی و زمخشری، در تفاسیر المیزان، مفاتیح الغیب و کشاف می پردازد. اگرچه مفسران فوق در اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر اتفاق نظر دارند و آن را اجماعی امت می دانند؛ اما در مورد کیفیت وجوب وشرایط آنبا هم اختلاف دیدگاه دارند.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, المیزان, مفاتیح الغیب, کشاف}
    Ali Karbalaie Pazouki *, fatemeh moharrami
    “Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice” is one of the practical decrees of Muslims and the verses of the holy Quran, commands Muslims to enjoin to virtue and forbid from vice, but the domain of this divine obligation and the due state and dimension in which it should be considered, has caused differences of opinion among various Islamic faiths. Imamiyah’, ‘Mu’tazila’, and ‘Asha’erah’ faiths, despite some similarities in a few features of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’, they have some differences. Thus, constantly there have been contradictions of opinion among interpreters and thinkers of these three schools of Islamic theology.
    Analyzing and criticizing scholastic opinions and viewpoints of these interpreters and thinkers may lead to clarification of the divine path. In the current research, it has been tried to explore and clarify the issue of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’ in verses 104 and 110 of surah ‘Al-e-Imran’, and verse 17 of surah ‘Luqman’, through a descriptive approach and content analysis using a comparative method, from the viewpoint of three prominent Muslim interpreters, Allamah Tabatabaie, Fakhr-e-Razi and Zamakh’shari in their books of interpretation ‘Al-mizan’, ‘Mafatih-ul-qaib’, and ‘Kashaf’, respectively. Though, above mentioned interpreters have similar viewpoints on obligation of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’, and assume it as a consensus of ‘Ummah’ (body of Muslim nation), but yet there are differences of viewpoints among them, about the quality of obligation, limitations, conditions and instances of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’.
    Keywords: Enjoining to Virtue, Forbidding from Vice, Al-mizan, Mafatih-ul-qaib, Kashaf}
  • زهره اخوان مقدم، لیلا خانی اوشانی
    مطالعات تطبیقی یا مقارنه ای در قرن حاضر مورد توجه قرار گرفته، زیرا در این نوع بررسی ها، محاسن و معایب نظریه ها آشکار می گردد. مقاله ی حاضر به منظور دست یابی به موارد اختلاف و اشتراک دو تفسیراطیب البیان و مفاتیح الغیب، سوره ی انسان را مورد توجه قرار داده است؛ زیرا دیدگاه دو مفسر شیعه و سنی در این سوره متفاوت است.
    نتایج مقاله حاکی از آن است که مفسر سنی بعضا به روایات ضعیف متمسک شده و دلائل کافی برای اثبات مکی بودن سوره ندارد. نیز در بیان شان نزول سوره، فخر رازی گاه دلائل روشنی را که خودش بیان کرده، نادیده می گیرد. مفسر شیعی با توجه به روایات شیعه، سوره را مدنی و شان نزول آن را خاص می داند که درباره ی علی )علیه السلام (و صدیقه ی طاهره و حسنین (علیهما السلام) است.
    کلید واژگان: سوره انسان, اطیب البیان, مفاتیح الغیب, مطالعات تطبیقی}
    Zohreh Akhavan Moghadam, Lyla Khani Oshani
    The comparative studies have gained much attentions in this century, because the advantages and disadvantages of the theories are revealed in these types of reviews. The present article has tended to "Human Surah" to achieve differences and commonalities of the two commentaries, Atib Al-Bayan and Mafatih Al-Ghaib, since the views of both Shii and Sunnis interpreters are different regarding this chapter.
    The results of the article show that the Sunni commentators have spoken anomalously and it contradicts the weak narrations and doesnt have sufficient reasons to prove that the Surah is Makki. Fakhr Razi, too, has not shown fairness in expressing the descent dignity and he ignores the clear reasons he has already expressed. According to the Shia narratives, the Shii commentators believe that this Surah is Madani and it has a special descent status which is related to Ali (PBUH) and Sedigheh Tahereh and Hasanin (PBUH).
    Keywords: Human Surah, Atyab al-Bayan, Mafatih al-Gheib, Comparative Studies}
  • امان الله ناصری کریموند*، عباس مصلایی پور

    تفسیر المیزان، به منزله میزان و سنجش بسیاری از تفاسیر دیگر است. از جمله آن تفاسیر، تفسیر مفاتیح الغیب فخر رازی است که علامه طباطبایی به طور گسترده به بررسی و نقد آن پرداخته است. در این بررسی علامه طباطبایی سه نوع دیدگاه نسبت به آراء تفسیری فخر رازی دارد: در مواردی از جمله: مطابقت با سیاق آیات قرآن، مطابقت با روایات، مطابقت نظر فخر رازی با نظر علامه، استناد به برخی از بیانات تفسیر مفاتیح الغیب، رای فخر رازی را تایید کرده است، در موارد متعددی از جمله: عدم تعیین معنای صحیح واژگان قرآن، عدم توجه دقیق به قواعد ادبیات عرب، ناسازگاری با سیاق آیات، عدم توجه به ارتباط بین آیات و... نظر وی را نقد و رد کرده است و در مواردی نیز تنها به ذکر نظر رازی پرداخته است، بدون این که به تایید یا رد آن مبادرت ورزد.

    کلید واژگان: سید محمدحسین طباطبایی, المیزان, مفاتیح الغیب, تفسیر کبیر, نقد آراء فخر رازی}
    Amanollah Naseri Karimvand*, Abbas Mosalaeipour

    Tafsir Al-Mizan is deemed to be the criterion and measurement of many other commentaries including Mafatih Al-Gheyb Commentary written by Fakhr Razi which is significantly analyzed and criticized by Allameh Tabatabei. In this analysis, Allameh has three viewpoints about Fakhr Razi’s Commentary beliefs. Allameh has confirmed Fakhr Razi’s viewpoint in cases such as compliance with the verses of the Quran, compliance with narrations, compliance of Fakhr Razi’s comments with those of Allameh’s and he has also cited some statements of Tafsir Mafatih Al-Gheyb. On the other hand, Allameh has criticized and rejected Fakhr Razi’s ideas about lack of determining the correct meaning of the Quran’s words, lack of accurate attention to the rules of Arabic literature, incompatibility with the context of the verses, inattention to the relation between the verses, etc. and in some cases, he has mentioned Razi’s opinion without either confirming or rejecting the same.

    Keywords: Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei, Al, Mizan, Mafatih Al Qeyb, Tafsir Kabir, Criticizing Fakhr Razi's Viewpoints}
  • اکرم خلیلی نوش آبادی*
    یکی از اصطلاحات شناخته قرآنی «الراسخون فی العلم» است که در هفتمین آیه از سوره آل عمران یاد شده، و در تفاسیر اسلامی با بحث تاویل آیات متشابه گره خورده است. این اصطلاح در آثار ملاصدرا اعم از تفسیری و فلسفی نیز به وفور دیده می شود. وی افزون بر این که در بحثهای تفسیری خویش رسوخ در علم را ملاک جواز ورود به عرصه تاویل دانسته، کاربرد این ملاک را توسعه بخشیده، و در گستره ای از مباحث اعتقادی و فلسفی از آن همچون معیار حقانیت و بطلان آراء مفسران و فیلسوفان و متکلمان بهره جسته است. در این مطالعه بنا داریم ضمن بازخوانی ویژگی های راسخان در علم از نگاه ملاصدرا و پی جویی مصادیق آن در آرای تفسیری وی، دریابیم که این مفهوم در نظام فکری او چه جایگاهی دارد.
    کلید واژگان: صدارالدین شیرازی, تاویل, محکم و متشابه, حکمت متعالیه, الهام, شهود, مفاتیح الغیب, تاریخ تفسیر, نمادگرایی}
    Akram Khalili Nush Abadi
    One of the well-known Quranic expressions which has been mentioned in the seventh verse of chapter 3 is "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" (those who are firmly grounded in knowledge). This notion is correlated with the subject of interpretation of the ambiguous verses in Islamic commentaries. In Mullā Ṣadrā's works –including both exegetical and philosophical ones- this expression is frequently mentioned. In his exegetical works, he considers having firm knowledge as the necessary element for starting interpretation. He has also expanded the usage of the expression, using it in a wide variety of theological and philosophical matters. For instance, he regards it as a criterion to whether confirm or deny the expert's views in exegesis, philosophy and theology. Reviewing the features of "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" from the perspective of Mullā Ṣadrā and identifying the referents of the notion within his exegetical works, the present study aims at clarifying this expression in his system of thought.
    Keywords: Ṣadr al Dīn al Shīrāzī Interpretation, Firm, Ambiguous Verses, Transcendent Wisdom, Inspiration, Intuition, Mafātiḥ al Ghayb, History of Exegesis, Islamic Symbolism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال