جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مولوی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «مولوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مفهوم وحدت وجود یکی از بنیادی ترین اصول در عرفان اسلامی است که توسط دو تن از بزرگ ترین عرفای این سنت، محی الدین ابن عربی و جلال الدین مولوی، به تفصیل مورد بحث و تبیین قرار گرفته است. این مقاله به تحلیل تطبیقی نظریات این دو متفکر درباره وحدت وجود می پردازد و تاثیر این نظریات را بر سلوک عرفانی پیروانشان بررسی می کند. ابن عربی با رویکردی فلسفی و عقلانی، وحدت وجود را به عنوان اصلی هستی شناختی مطرح می کند که در آن خداوند وجود مطلق است و تمامی موجودات، تجلیات او هستند. در مقابل، مولوی با رویکردی تجربی و عاطفی، وحدت وجود را از طریق عشق و تجربه عرفانی تبیین می کند، جایی که عشق الهی نیروی محرک برای تقرب به خداوند و تجربه وحدت است. تحلیل تطبیقی نشان می دهد که تفاوت های رویکردی این دو متفکر، تاثیرات متفاوتی بر سلوک عرفانی پیروانشان داشته است؛ به طوری که پیروان ابن عربی به سوی سلوکی مبتنی بر تفکر فلسفی و شناخت عقلی هدایت شده اند، در حالی که پیروان مولوی سلوکی مبتنی بر عشق و وجد معنوی را دنبال کرده اند. این تفاوت ها نشان دهنده غنای عرفان اسلامی و تنوع مسیرهای سلوکی در آن است. در پایان، پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده در حوزه عرفان اسلامی و وحدت وجود ارائه شده است که می تواند به درک عمیق تر از این مفهوم و کاربردهای آن در دنیای معاصر کمک کند.
کلید واژگان: وحدت وجود, ابن عربی, مولوی, عرفان اسلامی, سلوک عرفانی, تحلیل تطبیقی, عشق الهی, فلسفه عرفانیThe concept of the Unity of Being is one of the fundamental principles in Islamic mysticism, extensively discussed and elaborated upon by two of its greatest mystics, Muḥyiddīn Ibn Arabi and Jalāl al-Dīn Rumi. This article presents a comparative analysis of their theories on the Unity of Being and examines the impact of these theories on the mystical conduct of their followers. Ibn Arabi, with a philosophical and rational approach, proposes the Unity of Being as an ontological principle wherein God is the absolute existence, and all creatures are manifestations of Him. In contrast, Rumi, through an experiential and emotional approach, explains the Unity of Being via love and mystical experience, where divine love is the driving force for closeness to God and experiencing unity. The comparative analysis reveals that the differing approaches of these two thinkers have had varied influences on the mystical paths of their followers; Ibn Arabi's followers were guided toward a path based on philosophical thought and rational understanding, while Rumi's followers pursued a path rooted in love and spiritual ecstasy. These differences highlight the richness of Islamic mysticism and the diversity of its spiritual paths. In conclusion, suggestions for future research in the field of Islamic mysticism and the Unity of Being are offered, which can contribute to a deeper understanding of this concept and its applications in the contemporary world.
Keywords: Unity Of Being, Ibn Arabi, Rumi, Islamic Mysticism, Mystical Conduct, Comparative Analysis, Divine Love, Mystical Philosophy -
مولوی جلال الدین از شاعران بزرگ قرن هفتم هجری است که آثار او مملو از گنجینه هایی گران بها از معارف الهی، آیات و احادیث است. مولوی درآثار خویش گاهی برداشت های دیگرگونه ای از آیات و احادیث ارائه می کند که حاکی از احاطه عمیق شاعر به علوم اسلامی به ویژه علوم قرآنی است. فهم کلام ایشان در بسیاری از موارد بدون اشراف و آگاهی داشتن از این برداشت های دیگرگونه امکان پذیرنیست؛ زیرا در برخی موارد شاعر از یک آیه در دو متن یا دو موقعیت خاص، دو برداشت متفاوت ارائه می کند. فهم این نوع آیات و احادیث در سخنان مولوی گاهی مستلزم درک معانی مجازی برخی کلمات و عبارات است که به نمایندگی از اشخاص و اشیا و نظایر آن ها چهارچوب ظاهری کلام را شکل می بخشند. این عبارات وکلمات به منزله رموزی هستند که راه بردن به آن ها و دست یافتن به حقیقت مفهوم آن ها، جز از طریق گشودنشان ممکن نیست. هدف پژوهندگان در این مقاله این است که نشان دهند مولوی به تناسب موقعیت-های متفاوت و بسته به مقتضای شرایط و هم چنین رویکرد متفاوت تربیتی، تاویل های گوناگونی از یک آیه قرآن انجام می دهد. در این مقاله با مقایسه برداشت های دیگرگونه مولوی در فیه مافیه و مثنوی شریف از یک آیه، می کوشیم خوانندگان را در فهم سخن مولوی یاری دهیم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مولوی از یک آیه در شرایط خاص تربیتی برداشت ها و تاویل های متفاوتی داشته است.
کلید واژگان: تاویل, مثنوی, مولوی, قرآن, فیه مافیهComparison of Rumi's Different Perceptions of Quranic Verses infih-e Ma-fih and Masnavi Faye with Educational Approach Molavi is one of the most famous poets in the seventh century whose valuable verses and narrations are replete with divine teaching, verses from the Holy Quran and Hhadises. His different Interpretations of Quran verses and Hhadises in his works (fih-e-ma-fih) show that he has complete understanding over the Islamic and Quran science. The understanding of his words would be impossible without a sound knowledge of his interpretation of Holy Quran as it happens that the poet has more than one interpretations of the same verse. The difficulty in understanding Molavi’s Interpretations is mainly originated from his skillful use of signs and symbols. These symbols are considered as secrets whose decoding seems to be very difficult. In this paper, the researcher tries to investigate the speeches which have different meanings, helping the readers to interpretation this mystic poet.
Keywords: Fih-E-Ma-Fih, Different Interpretations, Masnavi, Verses, Molavi -
مضامین و اندیشه های ناب عرفانی زیادی در اندیشه های مولوی جلال الدین محمد و شاه عبدالطیف بهتایی وجود دارد، که بطور مختصر یکی از مضامین آن یعنی وحدت در کثرت و کثرت در وحدت را ذکر می کنیم. «وجود حقیقتی است واحد، که آن را چون از لحاظ مظاهر آن بنگرند، متعدد و متکثر بینند و اشکال گوناگون را خلق گویند؛ اما وقتی آن وجود واحد را از لحاظ ذات و حقیقت بنگرند، آن همه کثرات را به وحدت راجع بینند و آن وحدت را عین حق دانند.» (برزگر خالقی؛ نقل از ابن عربی، 1393، ص56) زیباترین مفهوم وحدت در کثرت و کثرت در وحدت در آثار مولوی در داستان دقیقی دفتر سوم مثنوی معنوی جلوه گر است (عبداله پور، 1397). هدف اصلی این تحقیق بررسی مضامین مشترک در مثنوی مولوی و گلشن راز شبستری است و اهداف فرعی عبارتند از بررسی ابعاد تاثیر پذیری و تتبع شبستری از مولوی پیرامون مسائل عرفانی و بررسی تفاوتهای فکری مولوی و شبستری و باز کاوی دلائل آن و مقایسه کیفیت شیوه های بیان مسائل عرفانی در مثنوی و گلشن راز، تحقیق حاضر از نوع بنیادی است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و نتایج به صورت کتابخانه ای بررسی شده است. روش گردآوری داده ها از طرق فیش برداری و یادداشت نویسی از روی منابع معتبر بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، مثنوی مولوی و گلشن راز شیخ محمود شبستری و حجم نمونه، اشعار سروده شده در آثار مذکور می باشد.
کلید واژگان: عرفان, مولوی, محمود شبستری, گلشن رازThere are many themes and pure mystical thoughts in the thoughts of Maulvi Jalaluddin Muhammad and Shah Abdul Latif Behtaei, which we briefly mention one of its themes, which is unity in multiplicity and multiplicity in unity. "Existence is a single truth, which, when viewed in terms of its manifestations, is seen as multiple and multiple, and various forms are called creation; But when they look at that one existence from the point of view of its essence and truth, they will see all the multitudes related to unity and consider that unity as the truth. (Barzegar Khaleghi; quote from Ibn Arabi, 2013, p. 56) The most beautiful concept of unity in plurality and plurality in unity in Maulavi's works is manifested in the detailed story of the third book of the spiritual Masnavi (Abd al-Pour, 2017). The main purpose of this research is to examine the common themes in Molavi's Masnavi and Shabastri's Golshan Raz, and the secondary objectives are to investigate the dimensions of Shabestari's influence and follow from Molavi regarding mystical issues, and to examine the intellectual differences of Molavi and Shabestari, and to explore its reasons and to compare the quality of expression methods. Mystical issues in Masnavi and Golshan Raz, the current research is of fundamental type. The research method of this research is descriptive and analytical, and the results have been reviewed in a library. The method of data collection was by taking notes and taking notes from reliable sources. The statistical population of the current research is the Masnavi of Molavi and Golshan Raz of Sheikh Mahmoud Shabastri and the sample size is the poems written in the mentioned worksKeywords: Irfan, Molvi, Mahmoud Shabestri, Golshan Raz -
نشریه سفینه، پیاپی 79 (تابستان 1402)، صص 112 -129
ضرورت بررسی بن مایه های اعتقادی شعرا و ادبا در جهت رسیدن به عمق محتوایی آثارشان، بدیهی به نظر می رسد، لکن در دوره معاصر کمتر بدین موضوع توجه شده است. لذا پژوهش های ادبی غالبا حالتی یکنواخت و سترون یافته اند، بدین معنا که غالبا در فرم و صورت خلاصه شده و اگر هم به محتوا توجهی کرده اند، فارغ از توجه به ریشه های اعتقادی شاعر و جهان بینی او بوده است. در این میان، حتی اغراض بلاغی و موسیقایی و زبانیی هم که منبعث و متاثر از نحوه نگرش شاعر به خود، جامعه و جهان هستی بوده است، نادیده گرفته شده، گویی که از اصل نبوده اند یا ارزش بررسی نداشته اند. در نتیجه داوری هایی غیر واقعی به بار آمد، که به جای روشنی، بر تاریکی ها افزود و می افزاید. بدین سبب، در این مقاله کوشیده ایم تا تاثیر ریشه های اعتقادی دو شاعر بزرگ یعنی سنایی و مولوی را در جهت فهم بهتر آثارشان، نشان دهیم، به امید آنکه قدمی باشد برای دوری از جهان اوهام و خیالات و نزدیکی به دیار حقایق و روشنایی ها.
کلید واژگان: سنایی, مولوی, شرع, وحی, تاویل, نقد ادبیSafineh Journal, Volume:20 Issue: 79, 2023, PP 112 -129Although the necessity of examining the fundamentals of belief of poets and writers in order to reach the depth of content of their works seems obvious, but in the contemporary period, less attention has been paid to this issue, and therefore literary researches have often found a uniform and monotonous state, which means that often in the form is summarized and if they paid attention to the content, it was without paying attention to the religious roots of the poet and his worldview. In the meantime, even the rhetorical, musical, and linguistic purposes that were emanated and influenced by the poet’s attitude toward himself, society, and the universe, have been ignored, as if they were not original or not worth investigating. As a result, they cause unreal judgments, which added to the darkness instead of light. For this reason, in this article, we have tried to show the influence of the religious roots of two great poets, Sanaei and Molavi, in order to better understand their works, hoping that it will be a step to get away from the world of illusions and fantasies and get closer to the land of truths and lights
Keywords: Sanaei, Molavi, Sharia, revelation, interpretation -
فصلنامه آیین حکمت، پیاپی 51 (بهار 1401)، صص 151 -186
کارکردهای شناختی عواطف در سال های اخیر به طور ویژه مورد توجه معرفت شناسان قرار گرفته است. از مهم ترین چالش ها در این زمینه آن است که آیا می توان از عواطف به عنوان ابزاری در جهت فهم بهتر یک پدیده سود برد. دو دسته از پاسخ ها را می توان ناظر به این پرسش مشاهده نمود. گروهی عواطف را مانع کسب شناخت و فهم درست از پدیده ها معرفی کرده می کنند و گروهی دیگر مدافع کارکردهای مثبت شناختی برای عواطف اند. از آنجا که بازخوانی و بازسازی سنت عرفانی ما حاوی بصیرت های راهگشایی در باب مسایل روز است، هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در راستای پرسش فوق و ارایه تحلیلی از چگونگی تاثیر مواجهه عاطفی در فهم بهتر یک پدیده است. به منظور کشف دیدگاه وی، علاوه بر مثنوی معنوی به فیه ما فیه و مکتوبات مولوی نیز رجوع شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد از منظر مولوی، مواجهه عاطفی با یک پدیده می تواند از طریق ایجاد همدلی و تغییر در نحوه توجه به آن، زمینه ساز فهم بهتر آن گردد. همچنین از آنجا که هر فرایند عاطفی شامل ارزیابی و قضاوت درباره یک پدیده است، مطابق نظرگاه عرفانی مولانا، زمانی مخاطب می تواند به این ارزیابی اعتماد کند که به لحاظ معنوی از صفای باطن لازم برخوردار باشد.
کلید واژگان: عواطف, فهم, مواجهه عاطفی, مولویAin - e - Hikmat, Volume:14 Issue: 51, 2023, PP 151 -186In recent years, the cognitive functions of emotions have received special attention from epistemologists. One of the most important challenges in this field is whether emotions can be used as a tool to better understand a phenomenon. Two groups of answers can be seen regarding this question. One group presents emotions as an obstacle to gaining knowledge and understanding of phenomena, and another group advocates positive cognitive functions for emotions. Since the rereading and reconstruction of our mystical tradition contains insightful insights into the issues of the day, the purpose of the current research is to examine the opinion of Maulana Jalaluddin Muhammad Balkhi in line with the above question and to provide an analysis of how emotional exposure leads to a better understanding of a phenomenon. In order to discover his point of view, in addition to spiritual Mathnavi, we have also referred to Fieh Ma Fieh and Maulavi's writings. The findings of the research show that from Maulavi's point of view, emotional encounter with a phenomenon can lead to a better understanding of it by creating empathy and changing the way of paying attention to it. Also, since every emotional process includes evaluation and judgment about a phenomenon, according to Rumi's mystical point of view, the audience can trust this evaluation when they have the necessary spiritual purity.
Keywords: emotions, understanding, Emotional Encounter, Maulavi -
عرفان یک جریان معرفتی مبتنی بر شهود و برخاسته از تهذیب نفس است که مبانی نظری آن در متون دینی و آثارعرفانی و ادبی تجلی یافته است.مسیله طی الارض در عرفان به عنوان یکی از اقتضایات برخاسته از مراتب کشف صوری در راستای تجلی اسماء و صفات الهی تحلیل و ارزیابی شده است. مراحل کمال آدمی از نگاه مولوی براساس تحول و تبدیل وجود انسان از نقص به سوی کمال نامنتاهی شکل می گیرد. این تبدیل و تحول، افزون بر تاثیر باطنی ، در کالبد جسم مادی او نیز اثر گذار است. ازاین رو از دید مولوی کیفیت طی الارض در این حوزه قابل تبیین می باشد. بر این اساس، باطن انبیاء و اولیاء الهی دارای صفات و قابلیت های خاصی است که جسم آنان را از دیگر افراد متمایز می کند و با توجه به تکامل و تعالی جسم در اثر سیر و سلوک، زمینه لازم برای پذیرش کراماتی همچون طی الارض را فراهم می کند. در این جستار پس از بررسی مفهوم طی الارض و مبانی طرح این مسیله در نگاه مولوی، به تشریح و تبین کیفیت تحقق آن می پردازیم.
کلید واژگان: مولوی, طی الارض, اسماء الهی, تکامل جسمMysticism as a cognitive trend based on intuition is originated from self-purification, whose theoretical principles are manifested in religious texts and literary and mystical works. The issue of tayy al-arḍ (thaumaturgical teleportation or folding up of the earth miraculously) has been analyzed and evaluated in mysticism as one of the exigencies arising from the levels of formal perception (shuhūd) in line with the manifestation of Divine Names and Attributes. According to Mawlavi (Rumi), the stages of human perfection are formed based on the evolution and transformation of human existence from imperfection to infinite perfection. This transformation, in addition to the inner impact, has an impact on his physical body as well. Therefore, from Mawlavi’s perspective, the quality of tayy al-arḍ can be explained in this field. Accordingly, the interior aspect (bāṭin) of the Prophets and Godly Saints has special qualities and capabilities that distinguish their body from that of other people and as per the evolution and transcendence of the body as a result of the spiritual wayfaring, it provides the necessary ground for the acceptance of miracles such as tayy al-arḍ. In this essay, after examining the concept of tayy al-arḍ and the principles of raising this problem from Mawlvi’s perspective, the quality of its realization will be explained.
Keywords: Mawlavi (Rumi), tayy al-arḍ (thaumaturgical teleportation), Divine Names, evolution of the body -
انسان در مقام اشرف مخلوقات خلقتی هدفمند دارد و باید در مسیر زندگی به درجه ی کمال دست یابد تا شایسته ی مقام اصلی خود گردد. این امر مهم، اندیشمندان را به این فکر واداشته تا راه رسیدن انسان به کمال را به شیوه هایی متعدد ابراز کنند. ابو حامد محمد غزالی به عنوان شخصیتی متفکر و اندیشمند با نگارش آثار متعدد، نظرات ارزشمندی را در مورد کمال بیان کرده اند. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیرات دیدگاه امام محمد غزالی در زمینه کمال انسان بر اندیشمندان متاخر خود به روش تحلیلی-توصیفی است. از دیدگاه ایشان کمال نهایی انسان در استیلا یافتن بر نفس و در نتیجه رسیدن به قرب الهی است. او برای کسب این مرتبه مراحلی را ذکر کرده است. این مراحل با یافتن راهنما (حاملان پیام الهی) و پیروی از دین آغاز و با کسب علم و معرفت تقویت می شود. سپس با دوری از رذایل و کسب فضایل این امر قابل دستیابی می شود. غزالی در زمینه کمال نسبت به متقدمین خود تحولات متعددی را ایجاد کرده است که اساس آن در میزان بهره مندی از دین بوده است. ایشان تاثیرات خود را در حوزه های مختلف فلسفه، کلام و عرفان گذاشته است که نشان از حوزه وسیع تاثیرات خود دارد. تاثیراتی چون برگردان بیشتر توجهات به دین، عقل گرایی اعتدالی، پیوست طریقت و شریعت و... . از جمله این اندیشمندان که بیشترین تاثیرات را از ایشان گرفته اند ملاصدرا، فیض کاشانی، سنایی و مولوی است.
کلید واژگان: غزالی, کمال انسان, ملاصدرا, فیض کاشانی, مولویHuman beings have purposeful creation in the position of Ashraf and must achieve the degree of perfection in the path of life in order to be worthy of their main position. This important matter has made thinkers to express the way to perfection in many ways. Abu Hamed Mohammad Ghazali, as a thinker and thinker, has expressed valuable opinions about perfection by writing numerous works. The main purpose of this article is to investigate the effects of Imam Muhammad Ghazali's view on the perfection of man on his later thinkers in an analytical-descriptive way. From his point of view, the ultimate perfection of man is to gain control over the soul and as a result to reach the closeness of God. He has mentioned steps to get this rank. These steps begin with finding a guide (bearers of the divine message) and following religion and are strengthened by acquiring knowledge and knowledge. Then by avoiding vices and acquiring virtues, this can be achieved. Ghazali has created many developments in the field of perfection compared to his predecessors, the basis of which was the amount of benefit from religion. He has left his influence in various fields of philosophy, theology and mysticism, which shows the wide scope of his influence. Influences such as turning more attention to religion, moderate rationalism, the integration of Tariqat and Sharia, etc. Molla Sadra, Faiz Kashani, Sanai and Maulvi are among these thinkers who have been most influenced by him.
Keywords: Ghazali, Kamal Insan, Mulla sadra, Faiz Kashani, Maulvi -
بازتاب احساسات عرفانی و آموزه های عارفان در قالب سرواد و سروده را می توان یکی از گسترده ترین رهاوردهای عرفان ایران در درازنای تاریخ ادب پارسی دانست. باارزش ترین نمود و نمایش پیوندهای تشیع و عرفان در ادب صوفیانه فارسی، وداد ایمه اطهار (ع)، و مهر شاعران عارف به اهل بیت نبی (س) و فرزندان امام علی (ع) است. در این پژوهش، به جهت همانندی ها و پیوندهای فراوان سنایی، عطار و مولوی با یکدیگر، و ارزش این سه عارف شاعر در گذار تاریخی شعر عرفانی، شمیم و نشان تشیع در ایشان، با درنگ نهایی بر مولانا، هم سنجی و کندوکاو می شود و اسناد و مدارک این زمینه بنیادین، کاویده و پژوهیده می گردد. درباره وابستگی شماری از بزرگان شعر و عرفان ایران به تشیع از دیرباز دیدگاه های گوناگونی وجود داشته، و از قول به تسنن تا قول به تشیع و همچنین قول به تشیع سنی و تسنن شیعیانه (شیعه گرا)، مجموعه ای از دیدگاه ها را شاهدیم. در این نوشتار کوشش شده تا با بررسی های ژرف، و بازنگری و بازخوانی سروده ها و یادبودهای سنایی، عطار و مولانا به برآیند و دستاوردی نوین و در خور نگرش، و روشن سازی کرانه هایی از دلبستگی و پیوستگی مثلث شعر عرفانی با مذهب تشیع برسیم.کلید واژگان: تشیع, تصوف, عرفان, سنایی, عطار, مولوی, تشیع محبتیThe reflection of mystical feelings and teachings of mystics in the form of poems is one of the widespread achievements of Iranian mysticism in the long history of Persian literature. The most valuable manifestation of the links between Shiism and mysticism in Persian Sufi literature is the affection to the Imams (AS), and the love of mystical poets for the Ahl al-Bayt (AS) and the children of Imam Ali (AS). In this research, due to the many similarities and connections between Sanai, Attar and Rumi, and also the position of these three poet mystics in the historical transition of mystical poetry, the symbols of Shiism are examined in them. There have long been different views about the affiliation of some great Iranian poets and mystics with Shiism, hence we see a range of opinions, including affiliation with Sunni, Shiism, Sunni Shiism, and Shia Sunni. In this paper, we have tried to show some aspects of the attachment and connection of the great mentioned poets with the Shiite religion through in-depth studies, and re-reading the poems and memorials of Sanai, Attar and Rumi.Keywords: Shiism, Sufism, mysticism, Sanai, Attar, Rumi, Love-centered Shiism
-
نهضت حسینی جنبشی مهم در تاریخ اسلام است که بازتاب آن در میان آثار شاعران اهل سنت مهم و قابل تامل است. در میان این دسته از شاعران، سنایی و مولوی سرآمدند و آثارشان مشحون از اشارات ریز و درشت به قیام الهی امام حسین (ع) است. در حدیقه الحقیقه مثنوی تعلیمی مشهور سنایی امام اساس دینداری تصویر شده و لعن یزید درون مایه ای رایج در این مثنوی است. مولوی در دیوان شمس امام حسین (ع) را سمبل امر قدسی و انسان کامل دانسته است. در این پژوهش، به روشی توصیفی- تحلیلی نقش امام حسین (ع) در این دو اثر ارزشمند بررسی شده است و جایگاه ایشان به عنوان قهرمان عالم دین و پهلوان عرصه ی شناخت حق تبیین شده است.
کلید واژگان: نهضت حسینی, امام حسین (ع), حدیقه الحقیقه و طریقه الشریعه, دیوان شمس, مولوی, سناییImam al-Husayn's movement left its profound impact on Persian Sunni poetical works, namely, Hadiqah al-Haqiqah of Sanayi Ghaznavi and Divan Shams of Mowlawi. In both of them, Imam al-Husayn is praised as a sublime personality and Yazid is described as a mean person.
Keywords: Imam al-Husayn's movement, Imam al-Husayn, Hadiqah al-Haqiqah, Divan Shams, Mowlavi, Sanayi Ghaznavi -
اختلاف قرایات قرآنی، که موضوع یکی از علوم مهم موجود در جغرافیای اسلام و از جمله مسایل مهم علوم قرآنی به خصوص در قرون اولیه به شمار می رفته است، عمدتا از اوایل قرن چهارم هجری، به شکل مدون در فرهنگ عامه مسلمانان در مواردی عدیده، معرکه آراء محققان، و مایه نزاع ها و زمینه ابراز تعصبات دینی و فرقه ای گردیده است. آیه 130 سوره صافات «سلام علی آل یاسین» از جمله این موارد است. این قرایت از آیه شریفه که در قرایت مشهور عام موجود در متن قرآن، به همین صورت مکتوب شده است، در برخی قرایات مشهور دیگر و در احادیث، به شکل «سلام علی آل یاسین» آمده است. نویسنده در این مقاله دیدگاه خاص مولوی را در این خصوص در مثنوی، مورد بررسی قرار داده و همسویی آن را با نظر گروهی از علمای اهل سنت، و نیز قاطبه علمای شیعه پیش چشم خواننده می نهد.
کلید واژگان: قرآن, اختلاف قرایت, آل یاسین, علمای اهل سنت, علمای شیعه, مولوی, مثنویThe difference between the Qur'anic readings, which is one of the most important sciences in the geography of Islam and one of the most important issues in the Qur'anic sciences, especially in the early centuries, mainly since the early of forth century, has been the subject of scholarly controversy, and the cause of religious and sectarian strife in a written form in Muslim public culture. Verse 130 of Surah Safat " سلام علی آل یاسین : Peace be upon Al-e-Yasin" is one of these cases. This recitation of the holy verse, which has been written in the same way in the popular recitation of the Qur'an, has been mentioned in some other famous recitations and in the hadiths in the form of " سلام علی آل یاسین ". In this article, the author examines Rumi's special view in this regard in Mathnavi, and presents its similarity with the opinion of a group of Sunni scholars, as well as the majority of Shiite scholars.
-
زیبایی های ظاهری و باطنی قرآن،جامعیت،نوبودن، و عمق مفهیم قرآنی موجب شده که شاعران و نویندگان مسلمان نوشته های خود را مزین به کلام وحی نمایند و در تحلیل و تبیین آن تلاش کنند.در میان شاعران شاید کسی به اندازه مولوی از قرآن تاثیر نپذیرفته،تجلی قرآن کریم در مثنوی در موضوعات گوناگون امری واضح و مبرهن است.جذابیت مثنوی بدون شک مرهون توجه خاص مولوی به قرآن است.تبلور آیات قرآن کریم در مثنوی آن چنان گسترده است که فهم بسیاری از ابیات آن جز با شناخت آیات قرآن و تفاسیر آن میسور نیست. با توجه به گستردگی موضوعات مثنوی که متاثر از قرآن است در این مقاله صرفا ،اوصاف قرآن کریم که در کلام وحی وارد شده و مولوی به آن آیات استناد کرده است مورد بررسی قرار گرفته است.یافته های تحقیق نشان می دهد که در مثنوی اغلب آیاتی که ویژگیهای قرآن را بیان کرده مورد توجه شاعر قرار گرفته و به تفسیر آنها پرداخته است و مولوی توانسته است برای نیل به اغراض خویش و اثبات اندیشه های دینی از قرآن کریم و آیات زیبای آن به بهترین صورت استفاده کند.
کلید واژگان: اوصاف قرآن, وحی, مولوی, مثنوی, آیهJournal of Theology, Volume:12 Issue: 47, 2019, PP 102 -126The outward and inward beauties of the Qur'an, the comprehensiveness, novelty, and depth of the Qur'anic meaning have caused Muslim poets and listeners to embellish their writings with the word of revelation and try to analyze and explain it. Unaffected, the manifestation of the Holy Quran in Masnavi in various subjects is clear and obvious. The attractiveness of Masnavi is undoubtedly due to Rumi's special attention to the Quran. And its interpretations are not possible. Due to the wide range of topics in Masnavi that is influenced by the Qur'an, in this article only, the attributes of the Holy Qur'an that have been included in the word of revelation and Rumi has referred to those verses have been examined. Research findings show that most verses in Masnavi Which has expressed the characteristics of the Qur'an and has been considered by the poet and interpreted, and Rumi has been able to use the Holy Qur'an and its beautiful verses in the best way to achieve his goals and prove religious ideas.
Keywords: Attributes of Quran, revelation, Rumi, Masnavi, verse -
تصرف در معنای ظاهری کتاب مقدس(قرآن کریم) و جایگزینی معنایی دیگر که در باطن آن لحاظ گردیده یکی از دغدغه های مهم اندیشمندان دینی است. علی رغم مخالفت برخی اندیشمندان در فرقه های مختلف اسلامی، موافقان تاویل دینی به تبیین و توجیه آن پرداخته اند. پرسش تحقیق این است که: معتقدان به جواز تاویل در قرآن، در جایگزینی معنای باطنی به جای معنای ظاهری چه اموری را باید مد نظر قرار بدهند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای در صدد است به بررسی تطبیقی دیدگاه ابن رشد و مولوی پیرامون ویژگی های اهل تاویل بپردازد. یافته های پژوهش حاضر این است که هر دو اندیشمند به تاویل در متون مقدس معتقد هستند. ابن رشد به عنوان فیلسوف مسلمان یکی از مهم ترین شرایط اهل تاویل را آشنایی با استدلال عقلی می داند. از سویی دیگر، مولوی به عنوان عارف مسلمان مهم ترین ویژگی اهل تاویل را سلوک در وادی شهود عرفانی می داند.
کلید واژگان: ابن رشد, مولوی, اهل تاویل, قرآن کریم, عقل, شهودTo modify of the apparent meaning of the Holy Qur'an and the other semantic substitution that contained in its ventricle, are one of the important concerns of religious scholars. In spite of the opposition of some scholars in various Islamic groups, religious paraphrase advocates have explained and justified it. The question of this research is that: The believers to paraphrase assent in Holy Qur’an in the replacement of the inner meaning rather than the apparent meaning, what issues they should consider. This investigation uses a descriptive-analytical method and with reference to library resources, compares the Ibn Rushd and Mulavi perspectives on the characteristics of the advocators of paraphrase.The findings of this research are that both scholars believe in paraphrase in Holy texts. Ibn Rushd as a Muslim philosopher, considers one of the most important conditions of the advocators of paraphrase to be familiar with intellectual reasoning. On the other hand, Mulavi as a Muslim mystic, considers the most important characteristics of the advocators of paraphrase as a way of mystical intuition.
Keywords: Ibn Rushd, Mulavi, the Advocators of Paraphrase, Holy Qur’an, Intellect, intuition -
The definition of life means to go beyond the repetitive life that just focuses on the satisfaction of instincts. That's one of the interdisciplinary discussions and intellectual processes of the modern age; so philosopher, psychologists, psychiatrists, scholars of religions and philosophy of religion and philosophy of ethics have presented different views on it. How a person can live and have an appropriate interaction with the universe is a matter that is shared by all these currents. In this paper we're looking for some questions like, what are the most important impediments of life comprehension impediments in Molana's point of view, by analytic and descriptional method. And ofcourse how do noetic and non_noetic impediments influence on this matter. We found that in addition to beliefe in the objective meaning of life, Molana emphasizes on the importance of understanding the meaningfulness of life with God, the immortality of the soul and the ethics of the system of the universe, the foundations and assumptions of his universe, anthropology, and theology moreover his beliefe in the objective meaning of life, the problem of understanding the meaning of life has reasons, obstacles and Dimensions and numerous effects. So far, he has offered some solutions to deal with the crisis of emptiness, frustration, loneliness and self-alienation of those who do not care about biosafety, and has drawn specific and concrete schema for human ideal life. Fanaticism and anxiety in a belief, suspicion and imagination are the most obvious obstacles to epistemology; also lack of adherence to religion and forgetfulness Alone of the remembrance of Allah, the Exalted, the Companions of the Criminals, the Creation, the Misconceptions Lying are some of the most important non-epistemologists in understanding the meaning of life in Rumi's thoughts, which are considered in this research.
Keywords: Barriers to understanding, meaning of life, molavi, Masnavi -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 34 (تابستان 1397)، صص 239 -261تحقیق حاضر پژوهشی در مساله نفخ روح در آدمدر تفسیر «المیزان» و «تفسیر مثنوی مولوی» اثر علامه جعفری است. علامه طباطبایی معنای دمیده شدن روح الهی در آدمی را ارتباط برقرار نمودن میان روح و بدن دانسته و برای روح در عین اتحاد با بدن، نوعی استقلال از بدن نیز تعریف می کند. ایشان تبیین می نماید اینکه خداوند روح دمیده شده در آدم را به خود منسوب و اضافه نموده، از روی شرافت دادن به این روح و نیز از باب اضافه لامی است که اختصاص و ملکیت را میرساند. علامه جعفری ضمن نقد و بررسی علمی نظرات دانشمندان به تبیین و تکمیل نظریه ای می پردازد که معتقد است یکی از اوصاف کمالیه خداوند، حیات به معنای عمومی بوده و همین صفت منشا بروز روح انسانی و ملکوتی در آدمیان نیز هست و به همین جهت همه موجودات، خصوصا انسان را جلوه گاه صفات الهی می دانند لذا فرموده خداوند ?و نفخت فیه من روحی? اضافه حقیقی بوده و احتیاجی به تاویل ندارد. ایشان با واکاوی بعد دیگر موضوع، میزان بهره مندی انسان از نسیم روح الهی را به مساله ایمان و تعهد و احساس مسئولیت در عالم وجود، مرتبط و وابسته می داند.کلید واژگان: نفخ روح, آدم, تفسیر المیزان, تفسیر مثنوی, مولوی
-
عشق از او صاف الهی و سرآغاز خلقت است، این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد، و زندگی بدون آن چون پوست های بی روح است. مولوی، عشق را شیوه سلوکی خود قرار داده ،آن گونه که ابن فارض درگام به گام مقامات عرفانی، آن را اساس کار خویش قرار داده است. بنابراین نگاه ابن فارض و مولوی، نگاه یک عاشق به معشوق حقیقی است و این نشانه معرفت و آگاهی این دو شاعر عارف است. در این مقاله ضمن بررسی واژه «عشق» با تکیه برآیات قرآن و احادیث و نظرعرفا، به موضوع «جاودانگی عشق الهی» در سروده های تائیه کبرای ابن فارض و غزلیات عربی مولوی در دیوان شمس، با اسلوب تطبیقی پرداخته شده است.کلید واژگان: عشق, قرآن, جاودانگی, جمال, معشوق, ابن فارض, مولویLove is one of the attributes of God and the origin of creation. In fact, this love denotes the Absolute Being, and life without it is like soulless skins. Molavi has adopted love for his spiritual way of life; similarly, ibn Farez has embraced love in every step of gnostic stations. Therefore, ibn Farez and Molavi's attitude is a lover's attitude towards the true beloved, and this is an indication of the gnostic knowledge and cognizance of these two gnostic poets. Holding an inquiry into the word love relying on the Quranic verses, hadiths, and gnostics, in this article, we have conducted a comparative study of the immortality of the Divine love" in ibn Farezs Tayyeh Kobra and the Arabic sonnets of Molavi in Divan-e Shams.Keywords: love, the Quran, immortality, beauty, beloved, ibn Farez, Molavi.
-
مثنوی معنوی از آثار بزرگ عرفانی است که مولوی در این مجموعه با گفتمان قرآنی خود آموزه ها و تعالیم بسیاری را در اختیار سالکان قرار می دهد. وی در عرصه تاویل آیات قرآن نیز نظرات خاصی دارد و با ذوق عرفانی خود سعی کرده جوانب مختلف معنایی آیات قرآن را تشریح کند. اولین کسی که به تقلید از مولانا به سرودن مثنوی پرداخت و از آموزه های مثنوی معنوی بهره برد، فرزندش سلطان ولد است؛ وی اگر چه در عرصه عرفان به تجربیات جدیدی دست یافته، لیکن منظومه فکریش بسیار متاثر از بزرگان طریقه مولویه خصوصا پدرش مولاناست. تامل در مثنوی های سه گانه او نشان می دهد که بسیاری از تاویلهای قرآنی مثنوی مولانا در این آثار بازتاب یافته است. نگارندگان در این جستار نظرات مولانا در مورد تاویل و معانی خاصی را که از آیات قرآن بیان می کند، بررسی می کنند و میزان تاثیر آنها را در مثنوی های سلطان ولد آشکار می سازند.
بر اساس نتایج این پژوهش مشخص می شود که مولانا و به تاسی از او سلطان ولد کلام خود را تفسیر قرآن می دانند و معتقدند که گفتار اولیای فانی مانند وحی راهگشای انسانهاست؛ پس مفسر قرآن اولیای الهی هستند، نه سخرگان هوس. در نظرگاه آنها قرآن لایه های معنایی متعددی دارد و تکیه بر ظاهر قرآن به هیچ روی شایسته مردان الهی نیست. مولانا بر آن است که اولیای واصل فقط تا بطن سوم قرآن را درک می کنند، لیکن سلطان ولد معتقد است افراد روحانی تا بطن سوم را درک می کنند و درک لایه های معنایی دیگر در انحصار اولیای معشوق است.کلید واژگان: تاویلهای قرآنی, مولوی, سلطان ولد, مثنوی معنوی, مثنویهای سلطان ولدMasnavi-i Manavi is an impressive work in the realm of Islamic mysticism, where Molavi using his Quranic discourse, provides disciples with many teachings. He also has certain opinions regarding Quranic interpretations and by means of his mystic intuition, he tried to explicate different semantic aspects of Quranic ayahs. The first person who imitating Molana wrote another Masnavi was his son Sultan Walad who enjoyed the teachings of Masnavi-i Manavi. Although he found a new way of experience in mysticism, his cognition and logic are very much affected by Mevlevi Order especially his fathers. Pondering on his three Masnavies reveals that many Quranic interpretations available in Molanas Masnavi have been reflected in his work. In the present article, the authors try to examine the viewpoints of Molana with regard to Quranic interpretation and meanings and weigh how much they influenced Sultan Walad's Masnavies.
The results points to the fact that Molana and his follower, Sultan Walad, consider their writings as Quranic interpretation and believe that the words of Allah's fāni spiritual men are illuminating for human beings as are the Quran's divine revelations. As a result, the Quran's interpreters are those who have really reached Allah not the servants of their desires. In their viewpoints, the Quran has different layers of meaning and merely relying on the surface layer does not befit Allah's spiritual men at all. Molana believes that Allah's wvasel (joined) men can only understand up to the third layer of the Quran, but Sultan Walad believes that spiritual men understand up to the third layer and understanding a layer beyond that is only in the monopoly of Allah's true lovers.Keywords: Quranic interpretations, Molavi, Sultan Walad, Masnavi, i Manavi, Sultan Walad's Masnavies -
آنچه جهان را به جنبش می آورد و ادامه حرکت آن را ممکن می سازد، و در اساس وجود جهان را به اثبات می رساند، عشق است؛ اشتیاق بازگشت به مبداء و غم غربت ملکوتی است. عشق ناسوتی گذراست و مشخصه ی آن ناکامی؛ ناکام ماندن شوق وصال لازمه ی عشق ناسوتی است. تنها مرگ و یا ترک نفس است که کامیابی غایی را با خود دارد. در عرفان اسلامی مرگ به صورت یک پدیده میمون و مبارک معرفی می شود که حجاب نفس را یک سو نهاده و موجبات وصل و رسیدن جان به حضرت جانان را فراهم می کند.از آنحا که محور اصلی اندیشه و سرود های شاعران برگزیده این جستار، عشق و مرگ است؛ بر آن شدیم به تجزیه و تحلیل موضوع عشق و مرگ بپردازیم.
کلید واژگان: حافظ, مولوی, عشق, مرگ
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.