جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نجد" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نجد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مورخان وهابی، تاریخ نجد را به دو برهه قبل و بعد از قدرت یافتن محمد بن عبدالوهاب تقسیم کرده اند. آنان همواره از نجد پیش از وهابیت، تصویری آکنده از شرک و کفر ترسیم می کنند و نجد پس از وهابیت را تابناک و توحیدی جلوه می دهند. این پژوهش، تبیین ماهیت روایت وهابیان از نجد است؛ این روایت به ظاهر تاریخی است، اما در حقیقت، مقوله ای برآمده از خوانش و باورهای منحصربه فرد آنان در باب توحید و شرک است؛ از این رو برای وارسی آن باید، روش اعتقادی را برگزید. اثبات اعتقادی بودن این موضوع با گردآوری داده های کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی، در دو محور امکان پذیر است؛ دقت در قراین زمانی و مکانی، تامل در علل و معیارهای حاکم بر روایت وهابیان از نجد، نشانگر اعتقادی بودن این مسیله است.کلید واژگان: نجد, نجد قبل از وهابیت, وهابیت, محمد بن عبدالوهاب, گفتمان ابن غنامWahhabi historians have divided the history of Najd into two periods: before and after Muhammad bin Abd al-Wahhab. They always picture Najd before Wahhabism as full of polytheism and Shirk, and picture Najd after Wahhabism as bright and monotheistic. In this essay, the Wahhabi narrative from Najd will be explained. It seems that this narrative is historical but if we have a closer look, we will see that it is ideological and related to monotheism and Shirk. So, care must be taken that their methodology is not historical. For doing so, we will analyze this issue in a descriptive-analytic method in two aspects: considering the historical situations, and pondering in factors that the Wahhabis ruled according to them. All the evidences show that this Wahhabi narrative on Najd is ideological and not historical.Keywords: Najd, Najd before Wahhabism, Wahhabism, Muhammad Ibn Abdulwahhab, Ibn Ghannam Discourse
-
نشریه سراج منیر، سال نهم شماره 33 (بهار 1398)، صص 113 -132
حکومت وهابیت از نظر تاریخی به سه دوره مختلف تقسیم می شود. وهابیان در دوره اول (1157-1234ق) جنایات بی شماری مرتکب شدند. بیشتر این جنایات، در منطقه نجد رخ داد. از مهم ترین جنایات وهابیت در این دوران، می توان به قتل و غارت مردم ریاض، حریملا، قطیف و احسا اشاره کرد. در این مناطق، وهابیان چند هزار نفر را کشتند و اموال آنان را غارت کردند. ابن بشر، تاریخ نگار وهابی، بیشتر این جنایات را با عنوان «فتوحات» ذکر کرده است. این پژوهش با روش توصیفی و با تاکید بر کتاب ابن بشر، جنایات وهابیت را ذکر نموده و سپس با استفاده از دیگر منابع، عمق جنایات آنان را تبیین کرده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی مستقل در رابطه با جنایات وهابیت در منطقه نجد نوشته نشده است، اهمیت چنین پژوهش بیشتر قابل درک است.
کلید واژگان: جنایات وهابیت, کشتار مردم ریاض, وهابیت, محمد بن عبدالوهاب, نجد, ابن بشر, عنوان المجد, آل سعودSeraje Monir Magazine, Volume:9 Issue: 33, 2019, PP 113 -132We can divide the Wahhabism ruling into three periods. In the first period (1157-1234) they committed so many crimes. Most of these atrocities we done in Najd region. Some examples of these crimes are as the following: killing and robbing the people in Riyaz, Huraimela, Ghatif and Ahsa. In this region wahhabists murdered so many people and robbed their properties. Ibn Beshr, the famous historian, named this atrocities "victories"! this article with a descriptive – analytic method is going to investigate in these crimes. The main source in this essay would be the Ibn Beshr's history book. Of course, other secondary sources also is used to clarify the depth of wahhabists. Regarding that this essay is novel and no one else did not write about this topic so far, we can understand the significance of this research.
Keywords: Wahhabists Atrocities, Killing People in Riaz, Muhammad Ibn Abdulwahab, Ibn Beshr -
درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: وهدیناه النجدین قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآن پژوهان و محدثان بر آن اند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شربوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبی ها و بدی ها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آن ها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیه هایی نیز در تایید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاه ها و بررسی سیاق آیات سوره نشان می دهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علی رغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.
کلید واژگان: سوره بلد, نجد, نجدین, خیر و شر, هدایت به نجدینMajority of Islamic scholars as the Quran exegetists and translators, the researchers of the noble Quran and Islamic traditionalists (muhaddithin) about the meaning and sense of the 9thverse of surat al-Balad (the city) believe that «نجدین» means “good and evil path”. The meaning of the verse reveals that almighty God has created man with endowment of recognition of good and evil and given him authority to recognize and figure out one from other. The Quranic and tradition reasons have been presented to prove this. But there are two rare (exceptional) opinions. First, the meaning of the verse is instinctive guidance of the baby towards mom’s breasts as soon after his birth which the term of «نجدین» is used in Arabic language in this meaning. Second, the term of «نجدین» (two ways) means the path towards the fortune in the world life and hereafter. Close attention to the reasons of these two attitudes and studying the linguistic sense (siaq) of the verses shows that because of the Islamic tradition reasons of the first view in spite of its famousness they comprise of the weakness of the sanad (the chain of narrators of the tradition). To convey this verse to this meaning confronts some problems and from other side, the second view is more harmony and coincidence with the literal meaning of the verse words. The second opinion is preferable.
Keywords: Surat al Balad, Najd (way), Najdain (two high ways), Good, evil, Guidance to two high ways (good, evil) -
محمد بن عبدالوهاب با کمک محمد بن سعود جنبش وهابیت را در منطقه نجد عربستان بنا نهاد. او با تکفیر مسلمین راه را برای قتل و غارت ها و جنگ های ابن سعود علیه مسلمانان نجد باز کرد. موافقان محمد بن عبدالوهاب به پیروی از او و برای توجیه اقدامات جنگ جویانش، قائل به مشرک و جاهل بودن مرم نجد در دوران او می باشند. در مقابل، مخالفان ابن عبدالوهاب این فکر را زیربنای مشروعیت بخشیدن به قتل و غارت های وهابیون می دانند و با شواهدی که ذکر می کنند، فهمیده می شود که حکم به کفر و جهل مردم نجد وسیله ای برای دستیابی به قدرت سیاسی و اجتماعی و دستاویزی برای انتقام از مردمی بود که زیر بار سخنان او نرفتند.
در این مقاله به بررسی وضع علمی دوران محمد بن عبدالوهاب از منظر موافقان و مخالفانش می پردازیم.کلید واژگان: محمد بن عبدالوهاب, نجد, شرکBy the help of Muhammad bin Saud, Muhammad ibn 'Abd Al-Wahhab founded the Wahhabi movement in Najd Arabia. Making takfir upon Muslim he prepared the ground for bin Saud to murder, plunder and war against Muslims in Najd. Following and justifying the belligerent actions Muhammad ibn 'Abd Al-Wahhab, his advocates believed that the people of Najd at that period of time are Pagan (mushrik) and ignorant. On the other side, the opponents of ibn 'Abd Al-Wahhab places this idea a basis to legitimize murder and plunders happened by the hand of Wahhabis, and with their evidence we understand that verdict of disbelief and ignorance was a means to achieve to the political and social power and a pretext for taking revenge of the people whom did not accept his innovations (Bid’a).In this article, we review the scientific conditions of Muhammad ibn abd al-wahhab from the perspective of advocates and opponents.
Keywords: Muhammad Ibn Abd Al Wahhab, Najd, Polytheism (Shirk) -
مقاله ای که پیش رو دارید نوشته ای است در بررسی حدیث قرن الشیطان به نقل از پیامبر اکرم6، در کتب معتبر اهل سنت مانند صحاح و مسانید و تبیین موضوع این حدیث از دیدگاه علمای اهل سنت. از حاصل نظر علمای اهل سنت به دست می آید که مصداق بارز و اصلی حدیث قرن الشیطان، محمد بن عبدالوهاب موسس فرقه وهابیت است و علامتشان تراشیدن سر می باشد؛ چون از طرفی پیامبر اکرم6 به سمت مشرق یعنی سرزمین نجد اشاره کردند و فرمودند که فتنه از آنجا آغاز می شود و حزب شیطان از آنجا خروج می کند. ابن تیمیه امام و مقتدای محمد بن عبدالوهاب می گوید: شرق مدینه همان نجد و درعیه است؛ جایی که مسیلمه کذاب از آنجا خروج و ادعای نبوت کرد و محل پیمان نامبارک محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود است و فتنه ها از آنجا آغاز شد. از طرف دیگر با توجه به جنایات زیاد وهابیت از قتل و غارت و تخریب و... معلوم می شود که مراد بارز حضرت از این پیشگویی، محمد بن عبدالوهاب و پیروان او می باشد.
کلید واژگان: نجد, فتنه, قرن الشیطان, محمد بن عبدالوهاب, وهابیت, تحلیق -
برآمدن محمد بن عبدالوهاب در نجد واکنش های گسترده ای در پی داشت. نگرش های متفاوت به بنیادهای فکری و رفتاری او، پرسش های فراوانی را در ذهن ها بر انگیخت؛ مانند وهابیت چیست؟ اعتراض او به کدامین گفتار و رفتار مسلمانان است؟ آموزه های اصلی آن کدام است؟ نتایج سیاسی اجتماعی وهابیت به سود چه کسانی تمام می شود؟ رویکرد اندیشمندان اهل سنت به آموزه های وهابیت و ارزش گذاری آن چگونه است؟
این نوشتار در صدد پاسخ به برخی از پرسش هاست و بستری را برای بحثی روشن در این زمینه فراهم می آورد.
کلید واژگان: محمد بن عبدالوهاب, نجد, عالمان, مخالفت
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.