به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کوثر" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «کوثر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی کوثر در مقالات مجلات علمی
  • محمد سبحانی نیا*

    در رابطه با شخصیت نگین جهان و جنان حضرت فاطمه (س)، پژوهش های مختلفی با رویکردهای تاریخی، حدیثی، کلامی و قرآنی از سوی محققان صورت گرفته است. در آیات متعددی از قرآن، به حضرت فاطمه (س) اشاره شده است. درباره شمارگان آیات مربوط به حضرت فاطمه (س)، نظرات متفاوتی ارایه شده است.گاهی از 60 آیه در 41 سوره قرآن،[1] و گاهی از 135 آیه در 67 سوره نام برده اند.[2] عبدالحسین بن محمد علی خوشنویس اصفهانی، در کتاب خود 10 آیه قرآن را درباره حضرت فاطمه (س) مورد بحث قرار داده است.[3] ابوالفضل واصف نیز در کتاب فاطمه زهرا (س) از نظر آیات قرآن، 30 آیه را منطبق با شان حضرت فاطمه (س) می داند که بر آن حضرت تاویل یا تطبیق شده اند. [4] کم یا زیاد بودن تعداد آیات مربوط به حضرت فاطمه (س) به خاطر نوع انتخاب و گزینش نویسندگان است. گاهی شان نزول آیات مربوط به ایشان بوده و گاهی تاویل و بطن آیه مربوط به حضرت فاطمه (س) است و گاهی نیز آیه به ایشان تفسیر شده یا حضرت فاطمه (س) از مصادیق آن شمرده و به اصطلاح تطبیق شده است. بعضی از آیات تنها بر شخصیت حضرت زهرا (س) دلالت دارد.  از آنجا که بررسی همه آیات از حوصله این نوشتار خارج است، به مهم ترین آن ها که در کتب اهل سنت نیز بیان شده است، می پردازیم.   [1]. محمدعلی حلو، ما نزل من القرآن فی شان فاطمه الزهرا (س). [2]. علی حیدر موید، فضایل فاطمه الزهرا (س) فی الذکر الحکیم . [3]. عبدالحسین قدسی خوشنویس و سیدجواد میرشفیعی، سیمای حضرت فاطمه (س) در قرآن کریم. [4] محمد واصف، فاطمه زهرا (س) از نظر آیات قرآن .

    کلید واژگان: فاطمه(ع), قرآن, مباهله, تطهیر, کوثر
  • حمزه شریفی دوست*

    در این نوشتار سیر مواجهه مفسران فریقین درباره تفسیر واژه «کوثر» بررسی شده و تطور تاریخی گرایش مفسران به اقوال مربوط به «کثرت نسل» انعکاس یافته است. توسعه معنایی و مصداقی واژه «کوثر» که به تدریج در قالب نظریه به کتب تفسیری راه یافته، حاکی از این است که مفسران به مصادیق روایی کوثر که همان نهر بهشتی است، اکتقاء نکرده و با کاوش در معنای لغوی و قراین موجود در سوره و بخصوص سیاق سوره کوثر، مصادیق وسیعتری از جمله کثرت نسل را برای تفسیر واژه کوثر پذیرا شده-اند. لذا هرچه به قرون اخیر نزدیکتر میشویم، توجه مفسران به مصادیق عینی تر از جمله خیر نسلی» بیشتر شده و به تدریج بر تعداد این دسته از مفسران افزوده شده است. کثرت نسل پیامبر بعنوان یکی از مصادیق خیر کثیر» از این حیث که ملازم با توجه به دختر گرامی پیامبر بوده، در قرون اخیر مفسران را به تامل بیشتر در فقرات سوره و بهره گیری از شواهد تاریخی واداشته و در نتیجه فاطمه نه تنها بعنوان واسطه و مجرای این خیر، بلکه فاطمه زهرا بعنوان مصداق اتم کوثر به صورت نظریه ای مطرح به منابع تفسیری راه یافته است. تکثیر کمی و کیفی نسل پیامبر و انتساب آن به حضرت فاطمه از این نظر که مستند به قراین لغوی، معنایی و تاریخی میباشد نشان دهنده منزلت قرآنی حضرت زهرا نیز تلقی میشود.

    کلید واژگان: تطور تاریخی, تفسیر فریقین, کوثر, کثرت نسل, خیر کثیر, حضرت فاطمه (س)
    Hamzeh Sharifidoost *

    In this article historical context of the encounter of the famous commentators of two sects regarding the interpretation of the word Kawthar is analyzed and the historical evolution of the commentators' tendency towards the views of Multiplicity of Generations is reflected.The semantic and exemplary development of the word Kawthar which has gradually found its way into commentary books in the form of probability indicates that the commentators have not been satisfied with the narrative examples of Kawthar which is the stream of paradise and by exploring the lexical meaning and evidences in Surah and especially the context of Surah Kawthar they have accepted wider examples such as Multiplicity of Generations to interpret the word Kawthar.The multiplicity of the Prophet's generation as one of the examples of multiple goodness in the sense that it is associated with the daughter of the Prophet in recent centuries has forced commentators to think more about the verses of the surah and use historical evidence, as a result, Fatemeh, not only as a mediator of this good, but also Fatemeh as a perfect example of Kawthar has found its way to interpretive sources as a theory.The quantitative and qualitative reproduction of the Prophet's generation and its attribution to Fatima, in terms of being documented in lexical, semantic and historical contexts, also shows the Quranic status of Zahra.

    Keywords: Historical evolution, interpretation of the two sects, Kawthar, multiplicity of generations, Abundant goodness, Hazrat Fatemeh (as)
  • حمید نادری قهفرخی*

    به رغم ارایه حدود 26 مصداق برای «کوثر» در تفاسیر مختلف، سید محمدحسین طباطبایی مصداق انحصاری آن را کثرت ذریه پیامبر اکرم| دانسته است. بررسی مستندها نشان می دهد این دیدگاه با وجود نقاط مثبت فراوان، نقاط مبهمی نیز دارد. از این رو اهمیت علمی تفسیر المیزان و رجوع گسترده محققان به آن، ایجاب می کند نقاط مثبت و مبهم این دیدگاه به طور دقیق تبیین شود. تحلیل این دیدگاه نشان می دهد رکن اصلی استدلال علامه طباطبایی ظهور «ابتر» در معنای «فرد بدون نسل» است و با توجه به همین نکته، روایات سبب نزول را تقویت و سایر احتمال ها را نفی می کند. توجه به صدر و ذیل سوره، توجه به واقعیت خارجی در مصداق شناسی «کوثر» و... جزء نکات مثبت این دیدگاه است؛ اما عدم توجه به واقعیت خارجی در مورد بدون نسل شدن شماتت کنندگان پیامبراکرم|، عدم قدرت دفع احتمال های رقیب و... از نقاط مبهم این دیدگاه است.

    کلید واژگان: سوره کوثر, کوثر, ابتر, تفسیر المیزان
    Hamid Naderi Ghahfarkhi*

    Despite presenting approximately 26 examples for "Kawthar" in various interpretations, Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai has considered the multiplicity of descendants of the Holy Prophet (PBUH) as the exclusive example of this verse. A review of the evidence shows that this view, despite its many positive points, suffers some ambiguities. Therefore, the scientific importance of Al-Mizan interpretation on the one hand and the widespread reference of researchers to it on the other, requires that the positive and ambiguous points of his view be explained precisely. The study shows that the main pillar of Allameh Tabatabaichr('39')s argument is the apparent meaning of "Abtar" that equals "person without generation". Given this point, the narrations strengthen the cause of revelation and deny other possibilities. Paying attention to the beginning and the end of the chapter, paying attention to the external reality in the case study of "Kawthar", etc. are among the positive points of Tabatabaichr('39')s view; but paying no attention to the external reality about the fact that the generation of the prophetchr('39')s enemies did not last, the inability to repel the rival possibilities, etc. are among the ambiguous points of his view.

    Keywords: Chapter Kawthar, Kowsar, Abtar, Tafsir Al-Mizan
  • محمدرضا قضایی*، امین مرادی، محمد مهدی کریمی نیا
    سوره کوثر از ابتدای نزول از توجه خاصی در نگاه مفسران برخوردار بوده است. تبیین مصداق واژه «کوثر» از زمان نزول این سوره از موارد چالشی در میان مفسران بوده است. این آراء تفسیری در میان تفاسیر روایی رونق بیشتری داشته است. آنچه در این تفاسیر به چشم میخورد بیان معنای کوثر و ذکر مصادیق این معنا است و از مصداق این واژه در زمان نزول سوره کوثر غفلت شده است. در این تحقیق تلاش شد تا با بررسی تطبیقی روایات و اقوال تفسیری در تفاسیر روایی، نگاهی گذرا از آنچه گفته شده ارایه شود و سپس به ارزیابی تمام آنها بپردازد. توجه به شان نزول، روایات وارد شده درباره سوره، سیاق آیات و قضایای مسلم تارخی، روشی بود که به بررسی این تفاسیر کمک کرد. نتیجه به دست آمده آنست که تنها مصداق دنیایی کوثر در زمان نزول سوره، حضرت زهرا س است که در عین وحدت، شانیت کثرت را دارا بوده و نسل پیامبر از طریق ایشان گسترش پیدا کرد و نقشه های دشمنای برای ابتر ماندن دین اسلام را از بین برد.
    کلید واژگان: کوثر, ابتر, نهر بهشتی, حوض, خیر کثیر, حضرت زهرا (سلام الله علیها)
    Mohammad Reza Ghazaie *, Amin Moradi, Mohammad Mahdi Kariminiya
    In order to deal with some of the crimes, Islam considers some ways which one of them is the establishment of the criminal laws. These laws including several stages to be approveed, are based on the education of individuals and the community. To legislate the law, it is needed some different process; for instance, the passing of the preparatory stages. Then, it is time to execute Islamic punishment enjoying its own ethical requirements. The current paper tries to present an appropriate role model in legislation system through analysis of Islamic methodology in the introduction of and howness of educational and legislative process. It also tries to explain ethical requirements that are needed in executing prescribed punishments. The results can be categorized into two stages: the first, in the level of legislation; the second in the level of execution. The first stage includes four principals, e.g. the rule of the prevention, treatment, gradual training and giving information to the man. The second level possesses the principle of education, paying attention to the culprit’s rights and conditions of forgiveness in Islam during.
    Keywords: Ethical Methodology, Islamic Training, Gradual Education, the Legislation of Prescribed Punishments, Implementation of Prescribed Punishments
  • ندیم حسین حیدری*
    واژه «کوثر» بخشی از آیه قرآنی است که در سوره مبارکه کوثر به کار رفته و مجال شناخت این واژه با توجه به شرایط ویژه آن، معرکه نظرات و تقابل آرای فریقین شده است. پژوهش پیش رو با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و با راهبرد جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای تلاشی روشمند برای کشف و تبیین مصداق «کوثر» از منظر فریقین است. یافته های تحقیق نشان می دهد هرچند در منابع تفسیری و روایی فریقین مصداق های فراوانی برای کوثر ذکر شده است، ولی در مصادیقی همچون: نهری در بهشت، حوضی در بهشت، خیر کثیر، جمع بین اقوال، فاطمه زهرا سلام الله علی ها، همه نعمت های ظاهری و باطنی اشتراک و در دو مصداق: کتاب و عترت و وحی و نبوت افتراق دارد. نتیجه تحقیق با عنایت به بررسی تطبیقی نظریات اندیشمندان فریقین نشان می دهد که مصداق اصلی کوثر، فاطمه زهرا سلام الله علی ها است که در گستره تاریخ تاکنون منبع خیر کثیر شده است.
    کلید واژگان: فاطمه زهرا سلام الله علیها, کوثر, فریقین, بررسی تطبیقی
    Nadim Hossein Heidari
    The word 'Kawsar' is a part of a Quranic verse has been applied in surah Kawsar. There have been different viewpoints in the two orders in terms of understanding this word. A descriptive-analytic method has been applied in this research in order to discuss 'Kawsar' in the two orders'
    viewpoint. Findings of the present research indicated although there have been mentioned many instances for 'Kawsar' in the commentary and narrative sources, there are equivocation in stances such as stream in paradise, a pond in paradise, abundant goodness, collecting the
    quotations, Fatemeh Zahra(AS), and all external and internal blessings, and also, there are separation in stances such as the Book, Relatives of Prophet, divine Revelation, and prophethood. By a comparative study of scholars' viewpoint of the two orders, results of the present research
    showed that the main instance of 'Kawsar' is Fatemeh Zahra (AS) who has so far been an abundant goodness source during the history.
    Keywords: Fatemeh Zahra(AS), Kawsar, the two orders(Shiite andSunni), comparative study
  • محمدیعقوب بشوی*
    صاحب نظران تفسیر درباره مصداق و معنای «الکوثر»، در آیه «إنا اعطیناک الکوثر»، دیدگاه های متعددی را مطرح نموده اند. از جمله آن ها، نهر بهشتی، حوض و خیر کثیر، جایگاه ویژه ای در میان اندیشمندان دارد. در صورت قبول چنین دیدگاهی برای تفسیر «الکوثر» در هنگام نزول، شکاف عمیقی در روایات فریقین دیده می شود. برخی روایات در این زمینه به ویژه درباره نهر بهشتی، ضعف سندی و متنی دارند. تاویل های غیر دقیق، مخالف سیاق آیات، روایات اسباب نزول و قانون عرض حدیث بر قرآن اند. بنابراین، این نوع دیدگاه نمی تواند مصداق «الکوثر» در هنگام نزول باشد. بسیاری از سخنان مطرح شده مفسران نیز ربطی به تفسیر آیه ندارد و نوعی خلط مفهومی را در این زمینه به وجود آورده است. برخی از این دیدگاه ها به عنوان مصداق اخروی «الکوثر»، قابل پذیرش است.
    کلید واژگان: کوثر, روایات فریقین, فاطمه, نهر, حوض, خیر کثیر, اولاد پیامبر
    Muhammad Yaqub Bashowi *
    Exegetes and experts in the field of Quranic sciences have expressed different views concerning the meaning of 'alkawthar' (translated as abundance) in the first verse of chapter 108 of the Quran. Some have defined it as heavenly river, others have said that 'al-kawthar' refers to a pond and yet a third group of scholars have stated that it refers to 'abundant good'. Keeping these views into consideration, there seems to be a huge gap in the traditions transmitted by both branches of faith in terms of the interpretation of 'al-kawthar' at the time of the revelation of this verse. Some of the reports and narrations in this regard, especially those interpreting 'al-kawthar' as a heavenly river are poor in terms of the chain of transmission, and the text of the reports cannot be verified either. Imprecise interpretations are antagonistic to the context of the verses as well as incoherent with the traditions concerning the causes of revelation. Therefore, such type of opinions cannot pinpoint and introduce the manifestation of 'al-kawthar' at the time of revelation. Most of what has been expressed by the exegetes have nothing to do with the interpretation of the verse, thus causing misconception and false impression in this regard. Some of the views expressed in regard with the heavenly manifestation of 'al-kawthar' are acceptable.
    Keywords: al-kawthar, traditions, Shia, Sunni, Fatima, river, pond, abundant good, offspring of the Prophet (S)
  • حسین توفیقی
    چهره زیبا و پرفروغ کتاب الهی زیر ابرهای تیره و متراکم اوهام انسان ها پنهان است. با زدودن هر ابری خورشیدی نورافشانی می کند و راهی به سوی کمال و سعادت گشوده می شود. حقیقت این است که برخی از مفسران صدر اسلام با اظهارات غیرمسئولانه و متعارض خود شماری از محکمات قرآن را به متشابه تبدیل کرده و موجب سرگردانی امت اسلام شده اند. در این مقاله با برخورداری از شیوه تفسیر قرآن با قرآن و نادیده گرفتن اقوال آن مفسران، در سوگندهای کتاب خدای متعال تدبر خواهیم کرد و با در نظر گرفتن ارتباط آنها با فواصل آیات، تفسیر قطعی آنها را پیش روی قرآن پژوهان قرار خواهیم داد. به تفسیر قطعی حروف مقطعه و «کوثر» نیز اشاره خواهد شد.
    هدف ما از نگارش مقاله حاضر این است که نقاب از جمال دلربای قرآن کریم برگیریم و کلام خدای سبحان را با شکوه و شادابی آغازینش دریافت کنیم.
    کلید واژگان: حروف مقطعه, فواصل آیات, عصر, تین و زیتون, صافات, عادیات, کوثر, سوگندهای قرآن
    Hosseintofighi
    The brilliant face of the Quran is hidden under the dark and thick clouds of men’s whims. As soon as a cloud disappears, a sun would start shining and a way towards perfection and happiness would open. Having presented irresponsible and contradictory views in interpretation, some commentators of the early centuries of Islam have given rise to the confusion of Muslim community. Being benefited from the exegetical method of interpreting the Quran by the Quran and neglecting the opinions of those commentators, we will reflect on the oaths of the Book of God and by considering their relation to the end-rymes of the verses their definite meaning will be determined. The definite meaning of the “separate letters” and that of Kawthar will be given, as well. The present article is an attempt to unveil the attractive face of the holy Quran making the words of God Almighty understandable to all with their original glory and freshness.
    Keywords: separate letters, end, rhymes of the verses, Asr, fig, olive, Saffat, Adiyat, Kawthar, oaths of the Quran
  • جین دمن مک اولیف
    این مقاله شامل دو بخش است:نخست: ترجمه مقاله «فاطمه» (Fatima) خانم «جین دمن مک اولیف» در دائره المعارف قرآن لیدن که شامل گزارشی کوتاه از زندگی فاطمه و جایگاه ایشان. سپس سه آیه تطهیر (احزاب / 33)، مباهله (آل عمران / 61) و آیه مربوط به مریم (آل عمران / 42) است که با ذکر روایات تفسیری مربوط نتیجه می گیرد که دو آیه نخست به فاطمه و آیه سوم به جایگاه مریم و فاطمه و مقایسه آن دو مربوط است. وی در مورد آیه تطهیر روایتی از عکرمه نقل می کند که آن آیه تطهیر را در ارتباط با زنان پیامبر تفسیر کرده است.
    دوم: بررسی و نقد مقاله نخست کتابهای مربوط به فاطمه و آیات ذکر می شود. سپس 135 آیه که ذیل آنها در مورد فاطمه روایت نقل شده است بیان می گردد، آن گاه روایات یاد شده به چند دسته «تفسیری»، «تطبیقی»، «تاویلی» و «باطنی»، «شان نزولها» و «فضایل» تقسیم می شود. در پایان برخی از مهم ترین آن روایات از نظر مفسران و محدثان شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار می گیرد؛ از جمله: سوره کوثر و آیات نذر در سوره انسان.
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, فاطمه, تطهیر, مباهله, کوثر, جین دمن مک اولیف, مستشرقان
    Dr. Jane Dammen Mcauliffe
    This article consists of two parts: The first part is the biography and the translated text of the article “Fatima” written by Dr. Jane Dammen McAuliffe in the Encyclopedia of Quran which is a short report from the life and position of Fatima (S). The author later on deals with the three verses of Tathier (Ahzab\33), Mobahala (Ale-Emran\61), and verse 42 of Ale-Emran which is about Mariam. She mentions related interpretations and narrations and concludes that the two above mentioned verses are related to Fatima and the third one deals with the position of Mariam and Fatima and a comparison between the two. In regard to the Tathier verse, Mrs. McAuliffe quotes a narration from Akrama who has interrupted this verse about the wives of Prophet Mohammad. The second part of the article is the criticism and assessment of the above mentioned article which first lists the books related to Fatima and then mentions 135 verses of the Quran and their narrations about Fatima, and divides them into interpretative, comparative, eternal, paraphrase, causes of revelation and virtues. Then he evaluates the most important of them from the Shiia and Sunni interpreters and narrators perspectives. Among them Sura Kawthar (کوثر) and verses of dedication in Sura Insan.
    Keywords: Quran, Interpretation, Fatima, Tathier, Mobahala, Kawthar, Jane McAuliffe, orientalists
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال