به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « enjoining the good » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «enjoining the good» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد دانیاری، عباسعلی حیدری *، محمود قیوم زاده خالقی

    قرآن کریم کتاب هدایت و مایه رحمت و بشارت برای مسلمانان است. در طول تاریخ آیات و مضامین قرآنی ابزاری هنری و منبعی الهام بخش برای شاعران و ادیبان بوده است .معناشناسی عامل بسیار مهمی است که به وسیله آن می _توان به تحلیل معنای واژگان یک متن پرداخت و جایگاه و مفهوم واقعی و دقیق کلمات و ترکیب های آن را با توجه به نظام معنایی که در آن قرار دارد به دست آورد. این نوشتار که از نوع کیفی است و با روش توصیفی تحلیلی به رشته تحریر درآمده، به تحلیل معناشناسی واژه و مفهوم "امرونهی" در دو فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر پرداخته است. با بررسی نظرات فقها و کنکاش در متون فقهی، در این پژوهش چنین استنتاج شد که امر و نهی در دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در همه مراتب آنها الزاما معنای واحد نداشته بلکه برای هر مرتبه ای از مراتب باید تطابق معنایی این الفاظ با مرتبه مربوطه لحاظ گردد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اصول فقه, امر به معروف, نهی, معناشناسی}
    Mohammad Danyari, Abbasali Haidary *, Mahmoud Ghayoum Zadeh Khaleqi

    The Holy Quran is a book of guidance and a source of mercy and good news for Muslims. Throughout history, Quranic verses and themes have been an artistic tool and an inspiring source for poets and writers. Acquired according to the semantic system in which it is located. This article, which is of qualitative type and has been written with a descriptive-analytical method, has analyzed the semantics of the word and the concept of "commandment" in the two duties of the famous commandment and the prohibition of evil. Examining the views of jurists and research in jurisprudential texts, in this study it was concluded that commanding and forbidding in the two duties of commanding the good and forbidding the evil, does not necessarily have a single meaning in all of them, but for each level of meaning, the meaning of this The words should be considered in the appropriate order.

    Keywords: Holy Quran, Principles Of Jurisprudence, Enjoining The Good, Prohibition, Semantics}
  • مهدی منتظر قائم*

    این مقاله در مورد «ادله روایی مشروعیت امر و نهی مردم به حاکمان» است. امر و نهی حاکمان به مردم به شکل قانون درمی آید و امر و نهی مردم به حاکمان، اغلب در قالب انتقاد و اعتراض خود را نشان می دهد. تاثیر زیاد این امر و نهی در جامعه ضرورت پاسخ مستدل به سوال از «ادله مشروعیت امر و نهی مردم به حاکمان» را افزایش می دهد. با نگاه درون دینی و به روش توصیفی-تحلیلی، دست کم با استناد به ده دلیل روایی می توان اثبات کرد که مردم حق دارند حاکمان را امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ از جمله: لزوم نترسیدن مردم از امر و نهی به حاکمان، مذمت ترک نهی از جور حاکمان، لزوم مخالفت عالمان با بدعت های حاکمان، تشویق مردم به مطالبه گری از حاکمان، فضیلت بیان حق و عدل در برابر حاکم، انگیزه حرکت امام حسین% و سیره معصومان. در این باره ادله معارضی هم هست؛ ولی با بررسی آن ها می توان به این نتیجه رسید که: ادله متعارض قابل جمع هستند و اگر امر و نهی به حاکمان با شرایط خودش انجام شود مشروع است و کسی نمی تواند با استناد به ادله دینی این حق را از مردم بگیرد.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, امر به حاکم, نهی از جور حاکم, انتقاد از حکومت, حقوق عمومی, مشروعیت}
    Mehdi Montazar Ghaem*

    This article is about the "narrative arguments of the legitimacy of the command and prohibition of the people to the rulers". The commands and prohibitions of the rulers to the people become laws, and people's commands and prohibitions to the rulers often show themselves in the form of criticism and protest. The great influence of this command and prohibition in the society increases the necessity of a reasoned answer to the question of "the argument of the legitimacy of the command and prohibition of the people to the rulers". With an intra-religious view and descriptive-analytical method, at least by citing ten narrative reasons, it can be proved that the people have the right to command the rulers to do what is good and forbid what is bad; including: the necessity for the people not to be afraid of commanding and forbidding the rulers, condemning abandoning the prohibition of the rulers from oppressing, the necessity for the scholars to oppose the heresies of the rulers, encouraging the people to make demands from the rulers, the virtue of expressing truth and justice before the ruler, and the motive behind the movement of Imam Hussain (as) and the lives of the infallible Imams (as). There are conflicting arguments about this; but by examining them, we can come to the conclusion that: conflicting arguments can be combined, and if commands and prohibitions are given to the rulers on their own terms, it is legitimate and no one can take away this right from the people based on religious arguments.

    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Evil, Commanding the Ruler, Forbidding the Ruler from Oppressing, Criticizing the Government, Public Rights, Legitimacy}
  • مرضیه بلخاری قهی*، محمدرضا شاهرودی، محمد صافحیان

    از مهم ترین فریضه های اسلام، امربه معروف و نهی از منکر است،که در قرآن و احادیث توجه ویژه ای به ان شده است. از آنجاکه امام حسین (ع) هدف قیام خود را این فریضه اعلام کردند، پژوهش های صورت گرفته روی سخنان ایشان متمرکز بر عاشورا بوده است از همین رو پرداختن به شیوه های تربیت اجتماعی در سخنانشان در این امر، مهم است. و چون نوه پیامبر (ص) و صحابه ایشان بوده، پژوهش در احادیثشان درمنابع اهل سنت ، جایگاه فعالیتشان تا قبل از عاشورا را برجسته تر می کند. از همین رو مسیله این مقاله بررسی شیوه تربیت اجتماعی ایشان دراین امراست. تحقیقات نشان می دهد که ایشان روایاتی را ابتدا نقل و سعی کرده اند سیره علمی و گفتاری پیامبر (ص) و امام علی (ع) را مطرح و از این طریق به ترویج این فریضه پرداخته اند. واز شیوه های مختلفی چون وضع قانون، نظارت بر اجرای ان، تشویق و ترغیب، تبشیر و انذار، ، تحریک عواطف توبیخی، درترویج ان ،پرداخته اند.

    کلید واژگان: امام حسین(ع), امربه معروف, نهی از منکر, منابع اهل سنت, احادیث اخلاقی}
    Marziyeh Bolkhari Ghahi *, MohammadReza Shahroodi, Mohammad Safehian

    A fundamental obligation of Islam is enjoining good and forbidding evil, and in Holy Qur'an and hadiths of Imams, special attention is paid to it. Since Imam Hussain’s goal of uprising was to enjoin good and forbid evil, the literature has mainly focused on his words within Ashura. Therefore, probing into methods of social education in Imam Hussain’s narrations regarding enjoining good and forbidding evil is significant. Moreover, since he was among descendants of Holy Prophet and his companions, conducting research on Imam Hussain’s hadiths highlights importance of his endeavors before Ashura. Therefore, the present study delves into methods of social education in Imam Hussain’s narrations in enjoining good and forbidding evil in Sunni sources. The findings revealed that Imam Hussain narrated a number of hadiths from himself and attempted to promote scientific and verbal conduct of Prophet and Imam Ali, to promote good and prevent evil in society. Imam Hussain took various approaches such as law-making, monitoring right implementation of law, proper ways of encouragement and persuasion, preaching and advising, appropriate means of proclaiming good news and bearing bad news, and different ways of provoking emotions and admonishing, to enjoin good and forbid evil in society.

    Keywords: Imam Hussain (as), Enjoining the Good, Forbidding the evil, Sunni sources, Socio-political Hadiths}
  • سیده فاطمه حسینی میرصفی*، سیدعبدالله دانشی

    «مهدویت» به عنوان آموزه مهم و مورد اجماع فرقه‌های اسلامی، دارای تعریف و تبیین‌‌های متنوعی است. «زیدیه» به عنوان فرقه چهار امامی؛ تحقق «حکومت عدل و نفی ظلم» را محور و معیار دیگر عقاید خود قرار داده و تمام امور را دایر مدار این مسئله عنوان کرده‌اند. هرچند در تحلیل و گفتارهای سران و متفکران زیدیه از امامت، نص و نصب الاهی سخن به میان آمده و حتی به صورت فرعی و تبعی از روایات خاص مربوط به امام مهدی؟عج؟ بهره گرفته شده است؛ آن چه اصالت دارد، نفی ظلم و ستم و قیام برای تحقق آن است که خلیفه‌‌ای از اهل بیت؟عهم؟ به صورت عام و نه معین آن را تحقق می‌‌بخشید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، متون و گفتارهای «زیدیه» را بررسی و چگونگی بهره برداری زیدیه را از مفاهیم مهدوی، اعم از شخص امام، خلافت، برنامه‌‌ها و علایم ظهور به‌منظور ایجاد «جامعه عدل» بازخوانی می‌کند. یافته‌‌های مهم این تحقیق عبارتند از: محوریت قیام و امر به معروف و نهی از منکر در ساختار معرفتی امامت زیدیه و معیار قرار دادن آن در شناخت امام.

    کلید واژگان: زیدیه, حکومت عدل, امام مهدی, قیام, جهاد, امر به معروف, نهی از منکر}
    Seyyedeh Fatemeh Husseini Mir-Safi, Seyyed Abdollah Daneshi

    "Mahdism" as an important doctrine and under the consensus of Islamic sects has various definitions and explanations. "Zaydiyya" as a sect with four Imams have made the realization of the "rule of justice and the denial of oppression" the axis and criterion of their other beliefs, and have stated that all matters revolve around this issue. Although in the analysis and speeches of the Zaydi leaders and thinkers, the Imamate, the divine text and designation have been mentioned, and they have benefited from the specific narrations related to Imam Mahdi (may God hasten his appearance) in a subordinate and following form, what is original is the denial of oppression and uprising to realize what a caliph from the Ahl al-Bayt (as) in general and not in a specific way make it be realized. This article examines the texts and speeches of "Zaydiyya" with a descriptive-analytical method and reviews how Zaydiyya uses the Mahdavi concepts, including the person of the Imam, caliphate, plans and signs of appearance in order to create a "society of justice". The important findings of this research are: the centrality of uprising and enjoining the good and forbidding the evil in the epistemological structure of the Zaydi Imamate and placing it as a criterion in recognizing the Imam.

    Keywords: Zaydiyyah, rule of justice, Imam Mahdi, uprising, jihad, enjoining the good, forbidding the evil}
  • حسین بستان نجفی*

    یکی از محورهای مهم مباحث امر به معروف و نهی از منکر، بحث مراتب امر و نهی است. این مقاله با توجه به وجود پاره ای ابهامات در این بحث کوشیده است با رویکرد اجتهادی و از طریق تحلیل روایات مسئله و با نگاهی به فتاوای فقها گامی در جهت ایضاح بیشتر ابعاد و زوایای آن بردارد. نتایج این بررسی نشان می دهد در شش محور امکان جرح و تعدیل یا ارایه تقریر دقیق تری از مساله وجود دارد. این محورها عبارت اند از: سه گانه بودن مراتب امر به معروف و نهی از منکر، کفایت انکار قلبی در سقوط تکلیف، دلایل ارایه شده برای تقدیم امر و نهی زبانی بر امر و نهی عملی، لزوم رعایت تدرج میان شیوه های امر به معروف و نهی از منکر، قلمداد کردن اجتناب از مجالس گناه به عنوان یکی از شیوه های امر به معروف و نهی از منکر و عمومی دانستن وظیفه امر و نهی عملی یا مشروط دانستن آن به اذن معصوم (علیه السلام).

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, انکار قلبی, انکار زبانی, انکار عملی}
    H. Bostan *

    One of the important topics regarding enjoining the good and forbidding the wrong is the  levels of enjoining and forbidding. Due to some ambiguities over the subject, this article has tried to take a step towards further clarifying its dimensions and angles with an Ijtihadi approach and analyzing the narrations about the issue throught a survey of the fatwas of the jurists. The results of the study show that the problem could be modified or presicely restated in six axes including: the threefold levels of the good and forbidding the wrong, the sufficiency of heartfelt denial in the obviation of the assignment, the reasons given for precedence of verbal command and prohibition to practical ones, the necessity of classification of methods of enjoining the good and forbidding the wrong, considering the avoidance of participation in sinful gatherings as one of the methods of enjoining the good and forbidding the wrong, considering practical enjoining the good and forbidding the wrong as a public duty, or perceiving it conditioned to the permission of the Infallible (P.B.U).

    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Wrong, Heartfelt Denial, Verbal Denial, Practical Denial}
  • بشری عبد خدایی*، محمد تقی فخلعی، محمدحسن حائری
    مقاصد شریعت به مثابه ابزار استنباط احکام که نقش نظارتی بر تفسیر نصوص را بر عهده دارد، راه را برای شناخت فقهی همراه مصلحت و در عین حال منضبط هموار میکند. آن چه در این نوشتار مورد توجه قرارگرفته است رویکرد مقاصدی به حکم «امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان یکی از مسائل فقه سیاسی است. در این رویکرد با توجه به مقاصد مهم شریعت هم چون: رفق و مدارا، و امنیت و آزادی انسانها، فقها به لزوم رعایت ملایمترین برخوردها برای تحقق دو فریضه و نیز حساسیت مرحله ی اقدام عملی حکم دادهاند. علاوه براین فقی هان معاصر در راستای نگاه دقیقت ر خو د تفکی ک و اولویت بندی امور مهم و غیرمهم را نسبت به انواع معروف و منکر لازم دانستهاند. حاصل این رهیافت مقاصدی در فقه سیاسی، توجه دقیقتر به نهاد حسبه به عنوان مجری امر به معروف و نهی از منکر است که با شناخت و اولویتبندی انواع منکر و معروف، ظرفیت های نهادهای مردمی و حکومتی را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر روشن می کند تا ضمن تحقق آثار امر به معروف ونهی از منکر، از آسیبهای برخوردهایی که بعضا ناقض مقاصد مهم شریعت در راستای این فریضه ی الهی است، جلوگیری شود.
    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, رهیافت مقصدگرا, فقه سیاسی, مقاصد شریعت}
    Boshra Abd Khodaie*, Mohammad Taqi Fakhlaie, Mohammad Hassan Haeri
    Purposes of Shari’ah as tools of inferring rulings that play supervisory role over texts pave the way for jurisprudent recognition together with expediency and at the same time, discipline. What is being attended in this article is an approach of purposes to ruling of “enjoining the good and forbidding the bad” as one of the issues of political jurisprudence. In this approach, jurisprudents have ruled the necessary observation of the mildest attitudes for materialization of the two hypotheses as well as sensitive stage of practical action by considering important purposes of Shari’ah like leniency and compromise, security and freedom of men. Besides, the contemporary jurisprudents by taking a more concise look have said it is necessary to separate and prioritize important and unimportant issues in relation to all kinds of enjoining the good and forbidding the bad. The results obtained from this approach in political jurisprudence are included in more concise consideration to good institutions as enforcers of enjoining the good and forbidding the bad which clarify state and popular institutions capacities for enforcing it through recognition and prioritization of all kinds of enjoined good and forbidden bad so that, while achieving its effects, damages resulting from contacts that sometimes violate important purposes of Shari’ah in line with this divine obligation might be avoided.
    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Bad, Purpose-oriented Approach, Political Jurisprudence, Purposes of Shariah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال