به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "foundations" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «foundations» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالحکیم عادلی*، سید حمید جزائری، حسین بستان نجفی

    شارع مقدس براساس توانایی ها، ظرفیت ها و تفاوت های جسمی، روحی و روانی زن و مرد، قوامیت در آیه 34 سوره نساء را برای مردان تشریع و آن را به «فضیلت تکوینی» و «انفاق اموال» معلل کرده است. مفسران با در نظر داشت معنای سببیت و تعلیل برای بای جاره، «و بما انفقوا من اموالهم» از نقش سبب انفاق برای قوامیت سخن گفته اند. برخی افراد شبهاتی را درباره آیه مطرح کرده و «انفاق اموال» توسط مرد را نوعی خفت تحمیلی برای زن و «سرپرستی» مرد بر زن را نوعی استبداد دینی و یادگار نظام برده داری تلقی کرده اس.ت در این مقاله کوشیده شده است با تحلیل مفهوم قوامیت، نفقه، حق و حکم بودن قوامیت، مبانی مکلفیت مرد به نفقه و تاثیر آن در تشریع قوامیت مردان را به بررسی بگیرد و به شبهات مندرج در این قلمرو در کتاب «نقد قرآن» پاسخ مستدل ارائه کند و نقش سببی هزینه مالی در قوامیت مردان را به عنوان آمیزه ای از حق و تکلیف با قابلیت تعیین و تحدید قلمرو از ناحیه زوجین به عنوان حق قابل انتقال در صورت عدم توانایی زوج در مدیریت خانواده، مطرح کند.

    کلید واژگان: قوامیت, فضیلت تکوینی, سببیت نفقه, حق, تکلیف, مبانی و پاسخ به شبهات
    Abdulhakim Adeli *, Seyyed Hamid Jazayeri, Hossein Bostan Najafi

    The Sacred Law, acknowledging the physical, spiritual, and psychological distinctions between men and women, has established the principle of guardianship (Qawamah) for men in Verse 34 of Surah An-Nisa. This principle is attributed to "inherent virtue" and the responsibility of "financial expenditure." Scholars have examined the significance of financial support as a determining factor for guardianship, particularly referencing the phrase "and by what they spend of their wealth." Some critics have expressed concerns regarding this verse, viewing men's financial contributions as a means of imposing control over women and likening men's guardianship to a form of religious oppression, akin to a system of slavery. This article intends to explore the notions of guardianship, maintenance (Nafaqah), and the dual nature of guardianship as both a right and a duty. It will also investigate the basis for men's obligation to provide maintenance and its implications for the legal framework surrounding men's guardianship. The goal is to offer well-founded responses to the critiques found in the book "Critique of the Quran" and to analyze the role of financial responsibility in men's guardianship as a combination of rights and duties, with the possibility of defining and restricting this scope by both partners in situations where the husband is unable to effectively manage the family.

    Keywords: Guardianship (Qawamah), Inherent Virtue, Causal Role Of Maintenance, Right, Obligation, Foundations, And Responses To Doubts
  • غفار شاهدی*

    در نگرش تفسیری آیت الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش شناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سوال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» می پردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی و وجود امام، ست.

    کلید واژگان: جامعه ولایی, ویژگی ها, مبانی, امام, آیت الله خامنه ای
    Ghafar Shahedi *

    In the interpretation view of Ayatollah Khamenei, belief in monotheism is one of the most important foundations for the formation of a state society, among the levels of monotheism is monotheism in divine lordship, divine lordship has various levels, including levels and levels of monotheism in legislation, sovereignty and It is obedience that can be practiced by forming a state community centered on the Imam. The current research, using the descriptive-analytical methodology and scientific organization, with the aim of analyzing the provincial society, investigates and analyzes the main question of the subject of this research: "Relying on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei, how are the foundations and characteristics of the provincial society in the Quran Has it been raised?" will pay. The most important achievement of the subject of this research is that, based on monotheism, only God has the right to fully control human actions and legislation, and he implements this right through the formation of a state society centered on the Imam.That is, in the direction of monotheism in His Lordship, by giving the permission to establish a religious government to the infallible prophets and imams and qualified jurists, as the imams of the community, God exercises his exclusive right to rule and rule. The imams who, with divine permission, are the center of the formation of the state society, which has three important characteristics, maintaining internal dependencies and negating external dependencies and the existence of an imam

    Keywords: State Society, Characteristics, Foundations, Imam, Ayatollah Khamene
  • مریم الهیاری نژاد، مهدی مطیع*، امیر احمدنژاد
    غالیان اولین گروه از جریان های تاویل گرا در تاریخ شیعه هستند که با وارد کردن اندیشه های غلوآمیز در متون تفسیری و حدیثی شیعه، سبب بدعت گذاری در معارف اسلامی گردیده اند. غالیان دارای دو گروه الحادی و غیر الحادی بوده که هرکدام با پیش-فرض های خاص خود، وارد تفسیر قرآن شده و آیات قرآن را به نوعی تاویل و تفسیر کرده اند. لذا شناخت مبانی و روش های تفسسیری غلات در جهت شناساندن بهتر و بیشتر غالیان اهمیت زیادی دارد.
    این مقاله درصدد است روایات غالیان در تفاسیر شیعی قرآن کریم را استخراج نموده و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی- انتقادی مبانی و روش های غالیان را بررسی و با کمک ابزارهای نقد حدیث به نقد و اعتبارسنجی آن ها بپردازد. با استخراج روایات سران غالی روشن گردید که اکثریت احادیث سران غلات در تفاسیر شیعی دارای اشکالات اساسی در سند و متن احادیث اند و محتوای بسیاری از آن ها با اصول و فروع شریعت در تعارض اند.
    کلید واژگان: تفاسیر قرآن کریم, روایات, روش ها, مبانی
    Maryam Allahyarinejhd, Mahdi Motia *, Amir Ahmadnezhad
    The exaggerators (Ghulāt) were the first group of interpretive currents in Shiite history to introduce heresy into Islamic teachings by incorporating their exaggerated ideas into Shi'i interpretive and hadith texts. They were divided into two groups of atheists and non-atheists, each of whom entered Quranic interpretation with their own presuppositions and interpreted the verses of the Quran according to their own methods. Therefore, it is very important to know their bases and methods of interpretation in order to recognize them better. In this article, an attempt is made to extract the exaggerations in Shi'a Quranic commentaries. Using the descriptive-analytical-critical method, their foundations and methods are examined and criticized and validated with the help of hadith criticism tools. Based on the hadiths of the great exaggerators, it is found that most of their hadiths in the Shi'ah commentaries have fundamental problems in terms of sanad and hadith text. In addition, the contents of many of these narratives are in conflict with the principles and branches of Shari'a.
    Keywords: Commentaries of the Holy Qur’an, Narratives, Methods, foundations
  • سید عبدالله اصفهانی*
    فهم و استنطاق مراد خداوند در قرآن کریم پس از نزول، از اساسی ترین مسائل مطالعات دین پژوهانه محسوب می شود. مستفاد از صراحت و اشارت آیات و روایات، سهولت و صعوبت سطحی از معانی و مراتب حقایق قرآن است. مسئله ی اساسی پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی نگارش یافته، کنکاش از مبانی سهولت و صعوبت فهم قرآن با محوریت دیدگاه های آیت الله جوادی آملی است. این مقاله مبانی سهولت فهم قرآن را عبارت از «مفاد برخی از اوصاف قرآن»، «مدلول التزامی تنوع خطابات قرآن»، «دعوت همگان به تامل در مفاهیم آن»، « تحدی قرآن»، «روایات عرض حدیث و روایات متعارض بر قرآن»، «توصیه به تمسک به قرآن» و... دانسته است؛ چنان که  معارف فوق بشری و بسیار عمیق در قالب الفاظ محدود، فاصله زمانی و مکانی و اجتماعی مخاطبان با زمان نزول، اکتناه ناپذیری حقایق قرآن، اشتمال قرآن بر الفاظ و عباراتی که در ظهور و خفای مراد خداوند یکسان نیستند. اشتمال همه ی آیات بر ظاهر، باطن، تاویل، حد و مطلع و لایه های طولی و عرضی متعدد و مدلولات فراعرفی و فرادلالی، تجلی خداوند در قرآن، اتصال قرآن به عنوان «حبل ممدود» به مرحله ی الهی «ام الکتاب»، تلقی مفسران عارف شیعه که تاویل قرآن را تطبیق کتاب جمعی قرآن با کتاب آفاقی و انفسی دانسته و مفاهیم و واژه های قرآن را مشتمل بر شریعت، طریقت و حقیقت دانسته اند و... . همگی از مبانی صعوبت فهم قرآن شمرده می شود.
    کلید واژگان: فهم قرآن, سهولت, صعوبت, آیت الله عبدالله جوادی, مبانی
    Sayyid Abdullah Esfahani *
    Understanding and deducing God’s intended meaning in the Holy Quran after its revelation is considered one of the fundamental issues in religious studies. Drawing upon the clarity and references of verses and narrations, there exists a superficial level of ease and difficulty in grasping the meanings and levels of truths in the Quran. The main issue of the present research, which has been written in a descriptive-analytical method, revolves around the exploration of the foundations of ease and difficulty in understanding the Quran, with a focus on the views of Ayatollah Javadi Amoli. This article considers the foundations of ease in understanding the Quran to include "the implications of some of the attributes of the Quran," "the diverse nature of the Quranic addresses," "the invitation to ponder its concepts," "the challenge presented by the Quran," "conflicting narrations and traditions regarding the Quran," and "the recommendation to adhere to the Quran," among others. It recognizes that the Quran encompasses transcendent and profound teachings within limited words, with a temporal, spatial, and social gap between the audience and the time of revelation. It acknowledges the undeniable truths contained in the Quran, as well as the inclusion of words and expressions that do not have the same appearance and meaning in the manifestation and hidden aspects of God's intentions. It encompasses the entirety of the verses, their outward and inward dimensions, interpretations, boundaries, introductions, and various longitudinal and transversal layers, as well as the overreaching implications and contextual explanations. It reveals the manifestation of God in the Quran, the connection of the Quran as the "extended rope" to the divine stage of the “Umm al-Kitab” ("Mother of the Book"), and the perception of Shiite mystic interpreters who consider the interpretation of the Quran as the reconciliation of the collective book of the Quran with the celestial and spiritual book, understanding the concepts and terms of the Quran as encompassing the divine law, the spiritual path, and the ultimate truth. All of these aspects contribute to the foundations of difficulty in understanding the Quran.
    Keywords: Understanding The Holy Quran, Ease, Difficulty Of Understanding, Ayatollah Javadi Amoli, Foundations
  • علی مجتبی زاده*

    تلاش تفکر سکولار و سیطره نظام‎های برآمده از آن، در کنار زرق و برق ظاهری تمدن مادی از یک‎سو و بروز برخی کاستی‎ها و ضعف‎ها، در نظام جمهوری اسلامی، با وجود همه پیشرفت‎ها و دستاوردها به‎عنوان یگانه نمونه عینی نظام مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام شیعی در عصر حاضر از دیگر سو، تشکیک‎ها و شبهاتی پیرامون اصل کارآمدی اندیشه سیاسی اسلام در عصر حاضر، به همراه داشته است. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به ارزیابی کارآمدی اندیشه سیاسی اسلام و پاسخ برخی شبهات در این زمینه پرداخته شده و نشان داده می‎شود، اندیشه اسلامی با برخورداری از استحکام منطقی و اتقان مبانی، در عین قابلیت سازواری با تحولات و الزامات متنوع و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای روز بشر و نظام سازی متناسب با مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی مختلف، از کارآمدی مناسب برخوردار است. بحران‎ها و چالش‎های تفکر و نظام‎های سکولار و توفقیات نسبی نظام جمهوری اسلامی با وجود همه دشمنی‎ها، مانع تراشی‎ها و ضعف‎ها، بستر مناسبی برای ارایه الگوی شایسته حیات بشری بر پایه اندیشه غنی اسلام را ایجاد نموده است.

    کلید واژگان: کارآمدی, اندیشه سیاسی اسلام, مبانی, ساختار, کارکرد
    Ali Mojtaba Zadeh *

    The rise of secular ideologies and the prevalence of systems influenced by them, coupled with the apparent allure of material progress on the one hand, and the exhibition of certain shortcomings in the Islamic Republic system, despite being a unique embodiment of Shiite Islamic political thought in the contemporary period, on the other hand have given rise to uncertainties and skepticism regarding the efficacy of Islamic political ideology. This article, using analytical and descriptive methods, evaluates the effectiveness of Islamic political thought and addresses some doubts in this regard. It demonstrates that Islamic thought, with its logical strength and solidity of foundations, possesses appropriate effectiveness. It not only adapts to changes and diverse requirements but also has the capacity to respond to the needs of humanity and systematize accordingly with the demands and conditions of various times and places. The crises and challenges inherent in ideological and secular frameworks, juxtaposed with the relative accomplishments of the Islamic Republic system, notwithstanding adversities, impediments, and vulnerabilities, establish an opportune foundation for delineating a commendable model of human existence grounded in the profound Islamic thought.

    Keywords: Effectiveness, Islamic political thought, Foundations, Structure, Function
  • مریم براتی، رضاعلی نوروزی*، مجتبی سپاهی
    هدف پژوهش حاضر استنتاج مبانی عدالت اجتماعی بر مبنای عقلانیت عملی از منظر علامه طباطبایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که از روش استنتاج عملی فرانکنا برای تبیین بهره برده است. به همین منظور ابتدا مباحث مربوط به عقلانیت عملی در آثار علامه طباطبایی بررسی و سپس مبانی عدالت اجتماعی در دو دسته مبانی پیشا اجتماع و پسا اجتماع استنتاج گردید. مبانی پیشا اجتماع شامل: استخدام عالم هستی بر اساس قوانین حاکم بر آن و استخدام همنوعان با خدمت رسانی و خدمت گیری عادلانه، اعتبار حسن عدالت اجتماعی بر مبنای علوم عقلی در مجرای فطرت سلیم، عدالت اعتقادی با ایمان آوردن به حق و التزام عملی و عدالت فردی با کسب اخلاق فاضله از طریق تلقین علمی و تکرار عملی است. مبانی پسا اجتماع شامل: عدالت اجتماعی با قرارگیری هر یک از اعضای جامعه در جایگاه مناسب و برخورداری از حقوق برابر، عدالت سیاسی به معنای مشارکت اعضای جامعه در تاسیس حکومت، تعیین مسیولان و امر قانون گذاری در حیطه ضوابط الهی، ملکیت با تصرف مشروع انسان در ممالکش، عدالت اقتصادی با رشد و توسعه مال در دسترس به نحو احسن مطابق با احکام اسلام و مصالح جمعی و حقوق اجتماع با تشکیل خانواده برای قوام نسل است.
    کلید واژگان: مبانی, عدالت اجتماعی, عقل عملی, ادراکات اعتباری
    Maryam Barati, Reza Alli Nowrozi *, Mojtaba Sepahi
    The aim of this research is to infer the foundations of social justice based on practical rationality from the perspective of Allameh Tabatabaei. This qualitative study utilizes the practical inference method of Frankena to elucidate the topic. To achieve this goal, the concepts related to practical rationality in the works of Allameh Tabatabaei are examined, and the foundations of social justice are inferred in two categories: pre-social foundations and post-social foundations. The pre-social foundations include the employment of knowledgeable individuals based on the governing laws and the fair service and interaction with peers, the credibility of social justice based on rational sciences in the course of sound nature, religious justice by instilling faith in rights and practical obligations, and individual justice through acquiring virtuous ethics through scientific indoctrination and practical repetition. The post-social foundations encompass social justice by placing each member of society in an appropriate position and ensuring equal rights, political justice in terms of the participation of members in establishing the government, appointing officials, and legislating within the framework of divine regulations, ownership through legitimate human possession of their properties, economic justice through growth and development of accessible wealth in accordance with Islamic principles and collective interests, and social rights by forming families for the preservation of future generations.
    Keywords: foundations, social justice, practical rationality, perceptual credibility
  • حسن احسانی*، مهدی غلامعلی، وحید سهرابی فر
    نظریه «عقلانیت و معنویت» همراه با تاکید بر هماهنگی با واقعیت های اجتناب ناپذیر دنیای مدرن، کارآیی دین سنتی را جهت آرامش و کاهش آلام، نفی می کند؛ ولی به لحاظ باورمندی به این که انسان نمی تواند بدون معنویت، زندگی مطلوبی داشته باشد «عقلانیت و معنویت» را جایگزین دین سنتی قرار داده است. در این بین با توجه به معنویت عمیق نهج البلاغه در برابر این سوال که مبانی نظریه تا چه میزان با معنویت در نهج البلاغه سازگار است؟ پاسخ آن با استفاده از روش تحلیلی استنباطی با تامل در گزاره های نهج البلاغه و جستجوی الفاظ مرتبط بررسی و ارزیابی شد. نتایجی که از تحلیل مبانی «معرفت شناختی»، «هستی شناختی» و «ارزش شناختی» نظریه به دست آمد اینکه "عقلانیت و معنویت" با صرف نظر از ابهام و تضاد بعضی گزاره ها که فهم برخی مبانی خود را دچار ابهام کرده اگرچه دارای نقاط مشترکی با معنویت در نهج البلاغه است؛ اما به جهت قایل بودن به ناتوانی عقل نظری در شناخت مابعدالطبیعه مانند خداوند و تعلیق ایمان آوری به عقل عملی در رسیدن به طراز معنویت نهج البلاغه و دست یابی حداکثری به هدف خود کسب آرامش و کاهش آلام قاصر مانده است.
    کلید واژگان: مدرنیته, معنویت, امام علیj, نهج البلاغه, عقلانیت و معنویت
    Hassan Ehsani *, Mahdi Gholamali, Vahid Sohrabifar
    The theory of rationality and spirituality, along with the emphasis on harmony with the inevitable realities of the modern world, negates the effectiveness of traditional religion in calming and reducing pain. This theory, which believes that a person cannot live a good life without spirituality, has replaced traditional religion with rationality and spirituality. Considering the deep and comprehensive spirituality of Nahj al-Balaghah, this question is raised: to what extent are the foundations of the theory compatible with the spirituality in Nahj al-Balaghah? The answer to this question was investigated and evaluated using the analytical-inferential method by studying Nahj al-Balaghah and searching for related words. The result obtained from the analysis of the cognitive knowledge, cognitive ontology, and cognitive value of the theory's indicated that rationality and spirituality has confused understanding of some fundamentals by ignoring the ambiguity and contradiction. However, it has some points in common with spirituality in Nahj al-Balaghah. Yet, because of the inability of theoretical reason to recognize metaphysical concepts like God and the suspension of belief in practical reasoning, this theory cannot reach the level of spirituality of Nahj al-Balaghah in terms of fundamentals and achieving maximum peace and pain reduction.
    Keywords: foundations, modernity, Spirituality, Imam Ali (AS), Nahj al-Balaghah, Rationality, Spirituality
  • علی حسن بیگی

    همواره دانشیان حدیث با کاربست قواعد فهم، اقدام به ارایه فهم و مستندات خویش از حدیث کرده اند؛ ولی مبانی فهم خویش را ابراز نکرده اند. بر اساس بررسی صورت گرفته، تاکنون نوشته ای با عنوان «روش های کشف مبانی فهم حدیث» یافت نشد. نگارنده با به کارگیری روش توصیفی - تحلیلی در آثار محدثان، حدیث پژوهان و استنادکنندگان به حدیث، راه های دستیابی به مبانی فهم حدیث را ارایه کرده است. راه های دستیابی مبانی فهم حدیث، عبارتند از: تصریح پژوهشگر به مبنا، دقت و تامل در فهم پژوهشگر از حدیث، توجه به لوازم رای پژوهشگر، دقت در رای و مستندات پژوهشگر، تامل و دقت درتوجیه و تاویل حدیث از سوی پژوهشگر، توجه به رفتار و گفتار استناد کننده به حدیث و آشنایی با آرا و اعتقادات فرقه ها از طریق رجوع به کتب ملل و نحل.

    کلید واژگان: روش های فهم حدیث, مبانی
    Ali Hasanbeygi

    The hadith scholars have always presented their understanding and documents of hadith through applying the rules of understanding. However, they have not expounded their foundations of understanding. Since the scholarship on “methods of discovering the foundations of Hadith understanding” is not available, this study applies the descriptive-analytical method to present the methods of discovering the foundations of Hadith understanding through the works of Hadith scholars, Hadith researchers, and Hadith citators. These methods are as follows: the researcher’s reference to his foundation, concern, and reflection of understanding the hadith, attention to the researcher’s means, attention to the researcher’s decisions and documents, attention to and concern for the researcher’s explanation and interpretation of the hadith, attention to the behavior and language of the person who refers to the hadith, and familiarity with the sects' opinions and beliefs by referring to the books of nations (milal) and sects (nihal).

    Keywords: understanding hadith, foundations, Methods
  • MuhammadHossein Baroomand, Amir Joudavi *, Batool Alavi

    Identifying the main parts of a topic and making a logical link between them is important. One of the sciences that need careful consideration in the methodology of Quranic exegesis is the foundations of Ijtihadi-logical exegesis. The objective of this study is to provide a suitable plan for the topics of the foundations of exegesis. In this field, topics of foundations of exegesis were identified by analytical and theorizing methods, and the position of each one was determined. Therefore, after careful consideration, five topics were regarded, respectively: definition, organization, manner of usage, resolving the conflict, and the course of changes in the foundations of Ijtihadi-logical exegesis.

    Keywords: methodology, exegesis, foundations, topics, Methodical Plan
  • علی همت بناری، مسلم احمدلو*
    نقش فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از مهمترین مسایلی است که در علوم تربیتی بحث می شود. قرآن کریم با توجه به مبانی وحیانی خود دارای مولفه هایی است که برای شناخت این فرایند باید به آن مولفه ها دست یافت؛ زیرا پیش از تعیین آنها نمی توان این فرایند را به صورت صحیح مشخص کرد. این مولفه ها شامل مبانی، اصول، ویژگی ها، اهداف و مراحل است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به استخراج این مولفه ها از قرآن کریم پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، مبانی فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از منظر قرآن کریم عبارت است از: یکتاپرستی، اختیار و فطرت؛ اصول این فرایند: وحیانی بودن، تکریم انسان و توازن جسم و روح است؛ ویژگی ها و خصوصیات آن: اعتدال و میانه روی، قابل اجرا بودن و آگاهی بخشی است؛ اهدافش نیز اصلاح سبک زندگی، رسیدن به کمال و قرب الهی و رستگاری است؛ مراحل فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از منظر قرآن کریم نیز در سه مرحله خلاصه می شود: مرحله ورودی (بعد نظری و شناختی) مرحله فعالیت ها (بعد عملی و رفتاری)؛ مرحله خروجی (تصمیم گیری).
    کلید واژگان: فرایند ایجاد انگیزش, تربیت اخلاقی, مبانی, اصول, اهداف, مراحل
    Ali Himmat Banari, Muslim Ahmadloo *
    The role of the motivation process in moral education is one of the most important issues discussed in educational sciences. The Holy Quran, according to its revelatory principles, has components that must be achieved to understand this process; because this process cann’t be specified correctly before determining them. Therefore, it is necessary to identify the components of the process of motivation in moral education from the perspective of the Holy Quran. These components include the foundations, principles, characteristics, goals, and steps. This article uses the descriptive-analytical method to extract these components from the Holy Quran. The results of the research indicate that the principles of the process of motivating moral education from the perspective of the Holy Quran are monotheism, free will and nature; Principles of this process: Revelation is respect for human beings and balance of body and soul; Characteristics: moderation, applicability and awareness; its goals are to improve the lifestyle, to reach perfection and nearness to God and salvation; The stages of the process of creating motivation in moral education from the perspective of the Holy Quran can be summarized in three stages: the input stage (theoretical and cognitive dimension), the stage of activities (practical and behavioral dimension); output stage (decision making)
    Keywords: Motivation Process, moral education, foundations, principles, Goals, Steps
  • حمزه امام

    إن البناء الفکری والثقافی هو الامر الاساس والرساله المرکزیه للقرآن الکریم، فقد نزل الکتاب الحکیم لکی یبنی الإنسان عقلا وروحا وجسما، وقد حاول البحث تبیین هذه المساله عبر بیان الاسس والاصول المبناییه التی یهدف القرآن إلی بناء ثقافته علیها، وهی الفطره البشریه التی خلق الله بها الإنسان ومزج روحه وعقله بها، فهی مرکز العواطف والإحساسات الروحیه، ثم العقل الذی امتاز به الإنسان عن سایر المخلوقات، ثم الدین الممزوج بالروح والفکر الذی لا یستطیع احد التخلی عنه فهو اساس جذری فی البناء الثقافی، ثم الاساس الاخیر الذی یتشکل بالسیره العقلاییه المرکوزه التی تتوافق وتتواطو عقلاء العالم علی اعتمادها فی طریق الکمال الإنسانی ونجاحه المادی والمعنوی. وتظهر اهمیه امثال هذا البحث فی النظر إلی ترکیز العالم الغربی علیه للقضاء علی هویتنا الإسلامیه عموما، ولزوم توجیه المجتمع الإسلامی إلی تاصیل فکره علی هذه المبانی والاسس اعتمادا علی النصوص القرآنیه. وقد استفدنا من عده مناهج علمیه فی البحث، وهی: المنهج النقلی، والمنهج التوصیفی والمنهج التحلیلی. وتوصل البحث فی نهایته إلی استخراج الاسس الرصینه التی اعتمد علیها القرآن لتحقق هذا البناء العظیم والصرح المقدس للثقافه الإلهیه علی الارض الواقع

    کلید واژگان: البناء الثقافی, الاسس, الفطره, العقل, الوحی, بناء العقلاء
    Hamza Imam Musa

    Intellectual and cultural construction is the basic matter and the central message of the Holy Qur’an. The Holy Quran was revealed in order for man to build a mind, a soul and a body for himself. In this research, it has tried to clarify this issue by explaining the foundations on which the Qur’an aims to build its culture, which is the human instinct with which God created man. This instinct is the soul and mind of human beings, and it is the center of emotions and spiritual sensations. The wisdom is another characteristic of humans which distinguishes him from other creatures. The religion mixed with spirit and thought - that no one can abandon it - is another attribute of human beings. The next characteristic of human beings is the common sense that the people agree on it to reach the perfection in material and spiritual life.  The importance of this research lies in focusing the west to destroy our Islamic identity. It is necessary for the Muslim societies to build the cultural foundations of society according to the holy Quran. In this research, we have used from different approaches: the textual approach, the descriptive approach, and the analytical approach. Finally, we have extracted some solid foundations on which the Qur'an relied on them to achieve this goal and apply the divine culture on the ground

    Keywords: cultural construction, foundations, Instinct, Reason, Revelation, common sense
  • سید احمد رهنمایی
    بیانیه گام دوم انقلاب در دو بخش مجزا، ابتدا به تبیین  برکات انقلاب اسلامی در یک هفتگانه پرداخته است، سپس با نگاهی امیدوارانه و نویدبخش، توصیه های هفتگانه ای را به منظور حفظ کیان انقلاب اسلامی و تضمین آینده ای روشن و مسرت آمیز ارایه داده است. این مقاله، با تکیه بر خط سیر برگرفته از هفتگانه نخست، سعی دارد مبانی فطری و کلامی این بخش را تبیین و تشریح نماید. در این راستا، قرآن و روایات معصومین علیهم السلام، در جایگاه نخست منابع اصلی، همچنین رهنمودهای امام راحل و رهبر انقلاب، در جایگاه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، از جمله مستندات بخش مزبور را تامین می کنند. همه محورهای هفتگانه در بیانیه مطابق خواست فطرت انسان و مستند به مبانی کلامی اسلام است. از این رو، بیانیه اولا با نگاه فطری، برای همه آحاد انسانی که به اقتضای فطرت خویش نظر می دهند و بر اساس آن رفتار می کنند حجت است و ثانیا از منظر کلامی برای همه کسانی که به آن مبانی اعتقاد و التزام دارند دلیل و راهنما خواهد بود. در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد اکتشافی- استنتاجی استفاده شده است تا بر اساس شواهد قرآنی و روایی، تجزیه و تحلیل روشنی از مبانی مزبور ارایه شود.
    کلید واژگان: مبانی, مبانی فطری, مبانی کلامی, بیانیه گام دوم, رویکرد اکتشافی-استنتاجی
    Sayyid Ahmad Rahnamaei
    In two separate parts, the second phase of [Islamic] revolution statement first explains the blessings of the Islamic revolution under seven headings and then with an optimistic outlook presents seven recommendations with the aim of preserving the Islamic revolution and guaranteeing it a clear and happy future. This article aims to explain the natural and theological foundations of the first seven points. It refers to the Holy Quran and the infallibles’ traditions as their main sources and the directions of the late Imam Khomeini and the supreme leader as their upstream documents. All the seven axes mentioned in the statement are in accordance with human nature and are rooted in Islamic theological principles. This statement is authoritative for all human beings who judge and behave on the basis of their natures and similarly for those who endorse Islamic theology and abide by its principles. In order to present a clear analysis of the said principles on the basis of the Holy Quran and traditions, this article makes use of a descriptive analytic methodology with a heuristic– inferential attitude.
    Keywords: foundations, Natural Foundations, Theological Foundations, Statement on Second Phase of Revolution, Heuristic-Inferential Attitude
  • محمد کاوه*
    حکومت الهی یکی از نعمات خداوند است که موجب تنظیم بهتر روابط انسان، هدایت و در نهایت سعادت او می گردد. قرآن مجید و عهدین هر دو از حکومت سیلمان سخن گفته اند. با توجه به جایگاه بنیان های هستی شناختی حکومت به عنوان مبنای بنای حکومت، سوال پژوهش حاضر این است: بنیانهای هستی شناختی حکومت سلیمان در قرآن و عهدین چیست؟ اهمیت موضوع به تاثیرگذاری مستقیم بنیان های هستی شناختی حکومت در شکل و ساختار حکومت، رفتار حاکم با مردم و مردم با همدیگر دارد. برای پاسخ سوال پژوهش، به روش توصیفی بنیانهای هر دو کتاب بیان، مقایسه و تحلیل گردیده است. یافته های حاکیست تفاوت بنیانها در دو کتاب، در بخش عالم غیب، برخی مربوط به ارایه جامع و عمیق مبانی مشترک در قرآن و برخی به طرح موضوعات منحصر بفرد قرآن مانند نبوت سلیمان، حکمت، علم نافع زیاد، وجود کارگزاران فرا مادی و اعتقاد به معاد است. و در بخش عالم شهود تسخیر خاص سلیمان، بینش گسترده فقر مخلوقات مادی و حرکت جهان مادی به سمت خداوند در جهان آخرت، همگی در دو کتاب متفاوت می باشد.
    کلید واژگان: «بنیانها», «هستی شناختی», «حکومت سلیمان», «قرآن» و «عهدین»
    Mohammad Kavveh *
    Divine government is one of the divine blessings that regulates human relationships, guidance and happiness. The Holy Quran and the Testaments speak of King Silman. Given the position of the ontological foundations as an effective basis for the construction of government, the research question is, what are the ontological foundations of the government of Solomon in the Qur'an and the Testaments?The question is important in influencing the ontological foundations of government in the form of government, its structure, the behavior of rulers and even the people together. To answer the research question, the content of both books has been described descriptively and then compared and analyzed.The present study first divides the ontological foundations of property into occult and intuitive, and then the foundations of each are expressed and compared in the Qur'an and the Testaments.The findings indicate that the differences in the unseen section of the two books are more related to the comprehensive and deep presentation of common ground, as well as to unique issues of the Qur'an such as the prophecy of Solomon, great knowledge, the existence of metamaterial agents and belief in resurrection in the structure of government.And in the material world of Solomon's special conquest, the vast comprehensiveness of presenting the poverty of the creatures of the material world and the movement of the material world towards God, all differ in the behavior of Solomon from the perspective of the two books.
    Keywords: Foundations, Ontology, Solomon's Government, Quran, Covenants
  • Ayatullah Muhammad Taqi Mesbah Yazdi, Ali Mesbah

    Visions and understandings about the nature and dimensions of human being, the objective(s) of education, and how human beings develop and advance toward the given objective(s) shape the foundations of education in every system of thought. Therefore, before elaborating on Islamic educational system, one has to determine its theoretical bedrocks and practical principles. The ultimate goal of Islamic education is to pave the way for maximal perfection of human beings, and its practical aims are understood in this direction. Deliberating upon the Islamic ideas about the true nature of human beings, their ontological dimensions, the goal of their creation, their ultimate perfection, and the way they have to move towards this end, the author has come up with twelve points as cornerstones of an Islamic education, as well as twelve practical principles.

    Keywords: Islam, Education, Foundations, Principles, Human Nature, Creation, Perfection.
  • حسن یوسف زاده

    مفهوم سبک زندگی در تمدن غربی به این دلیل که اغلب در چارچوب نوعی مصرف گرایی سطحی نمود یافته، به ابتذال کشیده شده است. سبک زندگی در این تلقی، نوعی زندگی مسرفانه، پر زرق و برق و تجملی را تداعی می کند که عمدتا بر منطق چشم و همچشمی در مصرف کالا و مد استوار است. اما سبک زندگی در تلقی قرآنی اشاره به واقعیت بنیادینی دارد که همه مفاهیم، تعاریف، دیدگاه ها و روایت های معطوف به فرهنگ و تمدن از آن سرچشمه می گیرند. سبک زندگی در حقیقت محتوا و روح عینیت یافته فرهنگ و تمدن به شمار می رود. از این رو، «واقعیت اعلا» یا «بخش حقیقی و نرم افزاری تمدن»، در حقیقت جامع ترین و سنجیده ترین بیانی است که اهمیت کانونی این واقعیت را در حیات انسانی به وضوح منعکس می کند. در این نوشتار مبانی فرهنگ شناختی سبک زندگی از منظر قرآن با استفاده از روش تحلیلی استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که از نگاه قرآن کریم، سبک زندگی طیب در جامعه ای امکان تحقق و وقوع دارد که الگوها و هنجارهای رفتاری آن از نظام فرهنگی متعالی و رشدیافته ریشه گرفته باشند. از نظر قرآن، نظام فرهنگی متعالی حق مدار، حکیمانه، مبتنی بر فطرت، دارای بنیادهای ثابت، سودمند و سازواره و منسجم است.

    کلید واژگان: قرآن, مبانی, سبک‌زندگی, فطرت, فرهنگ, فرهنگ‌شناختی
    Hassan Yousefzadeh*

    The concept of lifestyle in Western civilization has been vulgarized because it is often shown in the framework of a kind of superficial consumerism. Lifestyle in this sense is associated with a kind of extravagant, glamorous, and luxurious life, which is mainly based on the logic of "keeping up with Joneses" in the consumption of goods and fashion. However, lifestyle in the Qur'anic viewpoint refers to the fundamental fact from which all concepts, definitions, viewpoints and narratives focused on culture and civilization originate. In fact, lifestyle is considered as the objectified content and spirit of culture and civilization. Therefore, the "supreme reality" or "real and software part of civilization" is in fact the most comprehensive and prudent expression that clearly reflects the importance of this reality in human life. In this paper, the cultural foundations of lifestyle from the perspective of the Qur'an have been examined using inferential analytical methods. The findings suggest that according to the Holy Quran, a pure lifestyle can be realized in a society whose patterns and behavioral norms are rooted in a transcendent and developed cultural system. According to the Qur'an, the transcendent cultural system, which is right-based, wise, nature-based, has fixed, useful, coherent and harmonious foundations.

    Keywords: The Quran, foundations, lifestyle, nature, culture, culture studies
  • محسن منطقی*
    شناخت پدیده‌ی سازمان و حل مسایل آن، نیازمند شکل‌گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهت‌گیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است. روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. که با ایجاد داده‌های محاسبه‌پذیر آغاز و سپس به استنتاج پدیده‌ها، پرداخته و در نهایت به روایت‌گری پژوهش انجام شده است. در این پژوهش سه دسته از مبانی انسان‌شناختی با عنوان مبانی فلسفی، مبانی تجربی، و مبانی دینی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدلی برای شناخت انسان، که در رفتار سازمانی موثر است شناسایی گردید. در این پژوهش تنها به نه مبنای انسان‌شناختی توجه شد و کاربرد آنها در رفتار سازمانی نشان داده شده است.
    کلید واژگان: مبانی, انسان‌, شناختی, رفتار
    Mohsen Manteghi *
    Understanding the organization phenomenon and solving its problems requires the formation of intellectual foundations and the basic foundations of organization knowledge and management. Understanding the human element in organization and management requires understanding the many basics in which this article has attempted to explain some of them. The orientation of this research is fundamental and exploratory. Information was also collected on the basis of library studies. The strategy used in this study is qualitative content analysis. This study begins with the creation of computable data and then deduces the phenomena and finally narrates the research. In this study, three categories of anthropological foundations were identified as philosophical, scientific, and religious. Based on the results of this study, a model for human cognition that is effective in organizational behavior was identified. In this study, only nine anthro pological foundations were considered and their application in organiz ational behavior has been demonstrated.
    Keywords: Anthropological, Philosophical, foundations
  • محمدحسین برومند، حسین ابویی، امیر جودوی*، بتول علوی

    کتاب «مبانی و روش های تفسیر قرآن» عمید زنجانی با تکیه بر دو محور: شکل کلی موضوعات در ارتباط با یکدیگر، و یکایک موضوعات به طور مستقل از شکل کلی، ارزیابی شده است. موضوعات مبانی تفسیر به طور خلاصه به ترتیب شامل: 1- تعریف، 2- سازماندهی، 3- نحوه استفاده، 4- رفع تعارض و 5- سیر تغییرات است. عملکرد عمید زنجانی در شکل کلی بدین گونه است که تمام موضوعات را به طور کامل ذکر کرده، اما از نظمی منطقی پیروی ننموده است. در محور محتوایی از نقاط قوت عملکرد مولف می توان توجه به نحوه استفاده درست و غلط، رد دیدگاه موافقان، استفاده انحصاری و ارائه راهکار مناسب رفع تعارض در دو حالت اشاره کرد. گنجاندن انواع تفسیر در سازماندهی، تاثیر نحوه استفاده بر چیدمان، خلط استفاده انحصاری و غلبه ای یا بیشتر در یکدیگر، و انحصار فهم ناشی از تعارض میان داده های مبانی تفسیربه یک حالت، از جمله نقاط ضعف عملکرد وی به شمار می رود.

    کلید واژگان: مبانی تفسیر, تفسیر اجتهادی, نقد شکلی, نقد محتوایی, عمید زنجانی
    Muhammad Hossein Boroumand, Hossein Abouyi, Amir Joodavi *, Batool Alavi

    The book entitled as The Foundations and Methods of Qur'an Interpretation written by Amid Zanjani has been evaluated into two modes as either based on the general form of the topics in relation to each other or based on individual topics independent from the general form. The topics of interpretation foundations include: 1.definitions; 2. organization; 3. application; 4. resolving the conflicts; 5. the changes trend. Amid Zanjani's procedure is generally in this way that he has mentioned all of the topics completely, but he has not followed a specific logical order. With respect to the content, the strength of such a work is his attention and presentation of the right and wrong methods of discussion and rejecting the pros opinions, and using the proper means of resolving the conflicts in either of the two modes. The weaknesses of such a work included using different interpretations in organization, the influence of the method of arrangement, mingling the inclusive usage of each topic, limiting the understanding emanating from the conflict of one interpretation data to one mode.

    Keywords: Ijtihadi interpretation foundations, formal criticism, content criticism, Amid Zanjani, foundations, methods of Qur'an interpretation
  • مجید معارف*، لیلا سادات مروجی

    یکی از مفسران شیعی در قرن دوازدهم، «ابوالحسن شریف عاملی اصفهانی» صاحب کتاب «مقدمه مرآت الانوار و مشکات الاسرار» است. وی این اثر را به عنوان مقدمه ای بر تفسیر قرآن خود نوشته و البته تفسیر را به پایان نرسانده است. عاملی در این اثر، اهتمام خود را بر گرد آوری روایات باطنی و تاویلی قرار داده و در حجم عمده کتاب، برای حدود 1200 واژه ی قرآنی به ترتیب الفبا ، معنای تاویلی بر مبنای روایات ارایه داده است. انتخاب روایات توسط او، بر یک سری مبانی علمی و اعتقادی استوار بوده که می توان به مواردی چون اعتقاد به تحریف ناپذیری قرآن، حجیت ظواهر قرآن، حجیت روایات، اجتهاد ضابطه مند و پرهیز از اجتهاد بی اساس اشاره کرد. کتاب مذکور در منظومه آثار شیعی و از لحاظ اثر گذاری بر تفاسیر بعد از خود، جایگاه متوسط یا کمتری دارد و بنا به تصریح مولف، برای پر کردن خلا موجود در عصر وی نسبت به این روایات تالیف شده است. در عین حال، نظریات قرآن پژوهان معاصر که درمورد تاویل صاحب نظر و اثر هستند، در ارزیابی مبانی عاملی اصفهانی اهمیت دارد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, تاویل, مبانی, ابوالحسن عاملی اصفهانی, مقدمه مرآت الانوار و مشکات الاسرار

    One of the Shia commentators in the twelfth century, "Abolhassan Sharif Ameli Esfahani" that he is the owner of book "The Preface to Mer’atol- An’war and Mesh’katoll-Asrar ". He wrote this work as a preface to the interpretation of the Qur’an, of course he did not finish the interpretation. Ameli has focused on collecting inner and transcendental narrations in this work. And he has provided in the major volume of the book, at about 1200 Quranic words, to alphabet arrangement the paraphrase meaning based on narratives. Choice of narratives by him is based on a series of scientific and belief bases. Which can be found in cases such as belief in the not distorted of the Qur''an, the validity of the appearances of the Qur’an, the validity of the narrations, the disciplinary ijtihad, and the avoidance of unfounded ijtihad. This book among the Shiite works, has a moderate or lower position for influencing the interpretations after him. And according to the writer opinion, it is written to fill the gap in his era about these narratives. However, the views of contemporary Qur''anic scholars, who are authority on paraphrase, are very important in evaluating Ameli Esfahani foundations

    Keywords: Holy Qur’an, paraphrase, foundations, Abolhassan Ameli Esfahani, Preface by Mer’atol- An’war, Mesh’katoll-Asrar
  • پژمان قاسمی*
    دانش اسباب نزول از کهن ترین مباحث علوم قرآنی و مرتبط با فهم قرآن است. در دوره معاصر علی رغم تداوم آرای گذشتگان نزد قرآن شناسان کلاسیک، در قریب به تمام مباحث این علم تغییر و تحولاتی مشاهده می شود. مطالعه حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی رویکردهای قرآن شناسان و تحول دیدگاه های آنها در این حوزه می پردازد. بررسی انجام شده نشان می دهد که تداوم دیدگاه گذشتگان در دوره معاصر نتیجه عواملی همچون گرایش به تفسیر بر پایه روایات و احیانا گرایش به تقلید از شیوه تفسیری گذشتگان است. تغییر و تحولات مذکور نیز عمدتا برخاسته از تحول دیدگاه ها در باب ماهیت متن قرآنی، میزان تعامل متن قرآنی با واقعیت، رویکرد نقادانه نسبت به روایات، اعتقاد به ضرورت بازنگری دقیق دیدگاه های گذشتگان و بررسی همه جانبه میراث دینی است. به نظر می رسد که دوران معاصر، عصر توسعه بحثها درباره سبب نزول بوده، و شکل گیری دیدگاه های متعدد را در پی داشته است؛ خواه دیدگاه هایی مانند بی نیازی تفسیر از اسباب نزول، و عدم ضرورت وقوع سبب و نزول آیه در تعریف سبب نزول که از دید غالب مفسران معتبر به شمار نیامده اند و در این مطالعه به تفصیل نقدهایشان هم ذکر خواهد شد، و خواه دیدگاه های متعدد دیگری که مقبول مفسران مسلمان افتاده اند.
    کلید واژگان: اسباب نزول, رویکرد کلاسیک و سنت گرا, رویکرد جدید و نقادانه, تحولات, علل و مبانی, بررسی و نقد
    Pezhman Qasemi *
    Asbab al-nuzul science is one of the oldest topics in the knowledge of Quranic science and is related to understanding of the Quran. In the present time, although theories of the Qur'anic scholars of the past have continued with the classical Qur'anic scholars, Changes and developments have occurred in almost all the topics of this science. This paper examines the approaches of the Qur'anic scholars and the evolution of their views in this science based on a descriptive and analytical method. The analysis shows that the persistence of the views of the of the Qur'anic scholars of the past in the present era is due to the rule of the atmosphere of narrative, imitation of the predecessors, and so on. The changes and developments are mainly due to the evolution of views on the nature of the Quranic text, the critical approach to narratives, the revision of the views of the predecessors, and so on. Regardless of the weakness and inaccuracy of theories such as "the knowledge of interpretation does not need to Asbab al-nuzul ," based on the reasons for the approval of these developments, they emphasize their importance. Regardless of the weakness and inaccuracy of theories such as "the knowledge of interpretation does not need to Asbab al-nuzul ," based on the reasons for the approval of these developments, they emphasize their importance.
    Keywords: Asbab al-nuzul, Traditional approach, new, critical approach, developments, Causes, Foundations, scrutiny, critique
  • علی پناهی، رسول رضوی
    برائت به معنای دوری کردن از چیزی که همراهی با آن ناپسند است، در عرف متشرعه از بغض دشمنان دین آغاز، و به عداوت و مبارزه با آنها منتهی می گردد و در مقام اعتقاد و عمل به صورت اصلی مهم و مسلم، مورد استناد و استفاده مومنان قرار می گیرد. اما به علل گوناگون سیاسی و اجتماعی، ریشه های اعتقادی این آموزه و همچنین قلمرو کاربرد آن مورد بررسی کافی و مطلوب پژوهشگران قرار نگرفته است. برای یافتن زیربنای اعتقادی این باور و عمل صحیح بر طبق آن، بررسی آیات و روایات این باب ضروری است و این کار نیازمند استقرای منقولات شرعی و تحلیل آنهاست.
    کلید واژگان: مبانی, توحید, برائت, بغض, عداوت
    ali panahi email, RASUL RAZAVI
    Barā’ah [disavowal] means warding off something which having it is disliked. In the ‘urf [communal understanding] of religious lawmakers, it begins with having hatred for the enemies of religion, and ends with bearing animosity and fighting them. In belief and practice, it is referred to and practiced by believers as an important and definitive principle. However, owing to various political and social reasons, the doctrinal roots of this teaching as well as the domain of its function have not been studied adequately and the desired results of researchers have not been obtained. In order to find the doctrinal infrastructure of this belief and the correct way of practicing it based on that belief, studying the verses and narrations on this subject is necessary. This task requires inductive reasoning and analysis of religious transmissions.
    Keywords: foundations, monotheism, disavowal, hatred, animosity
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال