به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « medina » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «medina» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا زارع خورمیزی*

    در ایام حج و عمره بیشترین اتهامی که از جانب مخالفان تقریب اسلامی در حرمین شریفین مکه و مدینه به پیروان مکتب اهل بیت: وارد شده و می شود، اتهام ناسزاگویی (سب) به صحابه است، این در حالی است که منابع تاریخ اسلام نشان می دهد انگاره سب شخصیت های اسلامی موضوعی است که از جانب مخالفان ائمه شیعه: آغاز و به آن دامن زده شده. بنابراین ضروری است واقع امر روشن شود. حال سوال اینجاست که ناسزاگویی آشکار با نام و نشان نسبت به اهل بیت : و صحابه اولین بار از طرف چه کسانی و چگونه در ایام حج و در حرمین شریفین ترویج شد؟ علل و عوامل آن چه بود و چه تاثیراتی بر جامعه اسلامی نهاد؟نویسنده در این تحقیق با روش توصیف و تحلیل منابع دست اول تاریخ سده اول اسلامی به این داده ها رسید که نخستین بار بدعت ترویج ناسزاگویی نسبت به امیرالمومنین علی (ع) به وسیله خلفا خلیفگان و امرای اموی و زبیری در ایام حج و حرمین شریفین آغاز شد و در ورای هدف اصلی آنها از این بدعت، که همان بیرون راندن رقیب سیاسی بود، انگیزه های متعدد اجتماعی و روانی نیز وجود داشت و خروجی این بدعت، عادی سازی ناسزاگویی به امیرالمومنین علی (ع) در حج و حرمین شریفین از سال 41 تا 99 ، ترویج اندیشه ناصبی گری و گسترش فرهنگ ناسزاگویی در جامعه اسلامی بود.

    کلید واژگان: حرمین شریفین(مکه و مدینه), حج, سب علنی, امیرالمومنین علی(ع), معاویه, امویان}
    Mohammadreza Zare Khormizi *

    During the Hajj and Umrah, the most common charge leveled by those opposed to Islamic approximation against the adherents of the Ahl al-Bayt School in the Holy Shrines of Mecca and Medina is the insulting of the Companions. However, Islamic historical sources confirm that the subject of insulting the Muslim figures was initiated and fostered by the opponents of the Shia Imams (as). Therefore, it is necessary to clarify the fact. Now the question is, by whom and how was the open curse against the Ahl al-Bayt (as) and the Companions first promoted during the Hajj season and in the Holy Shrines? What were its causes and reasons, and what were its effects on Islamic society? In this study, the author describes and analyzes primary sources of the history of the first century of Islam to arrive at the conclusion that the Caliphs, the rulers of the Umayyad and Zubair dynasties, initiated the heresy of spreading blasphemy against Amir al-Mu'minin Ali (as) during the Hajj and in the Holy Shrines for the first time, and there were several social and psychological reasons in addition to their primary objective of driving out the political opponent behind this heresy. The result of this heresy was the normalizing of insulting Amir al-Mu'minin Ali (as) in the Hajj season and in the Holy Shrines during the years 41-99, and the promotion of the School of Nasbiism and the blasphemy culture in Islamic society.

    Keywords: Haramain Al-Sharifain (Mecca, Medina), Hajj, Clear Insulting, Amir Al-Mu'minin Ali (As), Muawiya, Umayyads}
  • زهره کدخدایی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*، مهدی مطیع
    نوع زندگی و فرهنگ و تفکر انسان در پیدایش شهر و شهرنشینی دخیل بوده است. انسان بر شهر و ساختار آن تاثیر داشته و شهر نیز بر انسان و رفتار و اندیشه وی تاثیر می گذارد. با استفاده از روش معنا شناسی در این مقاله، حوزه های معنایی متفاوت واژگان «بلد، «مدینه» و قریه» بیان و این مسئله بررسی شده است که چرا خداوند از سه واژه متفاوت برای مفهوم شهر استفاده کرده است؟ یافته های تحقیق بیانگر آن است که واژ گان «بلد، «مدینه» و قریه» در قرآن در معانی متفاوتی به کار رفته و تابعی از متغیر فرهنگ ها و هنجا رها و ناهنجاری های انسانی و اجتماعی جامعه است. «بلد» واژه ای عام است که بر سرزمین دلالت می کند، در «مدینه» فرهنگ شهرنشینی ملاک قرار دارد و تحت قوانین خاصی اداره می شود و «قریه» دارای آبادی ظاهری و مادی است.
    کلید واژگان: معناشناسی, فرهنگ شهرنشینی, بلد, مدینه, قریه}
    Zohreh Kadkhodaei, Mohammadreza Hajiesmaeili *, Mahdi Motie
    The type of human life, culture, and thought has been involved in the emergence of the city and urbanization. Humans influence the city and its structure, and the city, in turn, affects humans and their behavior and thoughts. In this article, using the method of semantics, the different semantic domains of the words "bald," "medina," and "qaryah" are explored, investigating why God has used three different words to convey the concept of a city. The research findings indicate that the words "bald," "medina," and "qaryah" in the Quran are employed with different meanings, serving as a reflection of cultural variables, urbanization, and human and social irregularities in society. "Bald" is a general term referring to land, in "medina," the culture of urban living is the criterion, governed by specific laws, and "qaryah" possesses a visible and material settlement.
    Keywords: semantics, Urban Culture, Bald, Medina, Qaryah}
  • محمد میرزائی*، مصطفی کریمی، علی سلیمی، علی اصغر شعاعی
    آنومی ازجمله مفاهیم کلان در آسیب های اجتماعی است که یکی از علل مهم شکل گیری این آسیب ها را تبیین می کند. آنومی به وضعیتی اطلاق می شود که در آن، فرد قطعیت های گذشته را ازبین رفته می یابد و وجدان جمعی توانایی پشتیبانی و راهنمایی اخلاقی او را از دست می دهد. شناخت عوامل آسیب های اجتماعی، نقش مهمی در پیشگیری و درمان آنها دارد. سیوالی که وجود دارد این است که آیا قرآن - به عنوان مهم ترین منبع معرفتی مسلمانان - به مفهوم آنومی در جامعه اسلامی توجه داشته است. هدف این تحقیق، آشکارکردن توجه قرآن به مفهوم آنومی است. آشکارکردن توجه قرآن به این مفهوم، مقدمه بحث از راهکارهای قرآن برای مقابله با این وضعیت است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد ترکیبی است. یافته ها نشان می دهد که عواملی که منجر به وضعیت آنومی در ابتدای حکومت اسلامی در مدینه شده اند عبارتند از: مرجعیت علمی اهل کتاب، القایات اهل کتاب، تغییر قبله و نومسلمانی. ازجمله آثار آنومی که در قرآن بازتاب یافته اند، عبارتند از: ضعیف شدن اعتبار باورها، ارزش ها، هنجارهای اسلامی، شکل گیری دلبستگی ها و آگاهی های دوگانه، سرگردانی افراد در انتخاب نظام های اعتقادی و ارزشی موجود و متزلزل شدن آنان در عمل کردن یا پایبندماندن به باورها، ارزش ها و هنجارهای اسلامی.
    کلید واژگان: آنومی, قرآن, سوره بقره, جامعه اسلامی, شهر مدینه, اهل کتاب}
    Mohammad Mirzayi *, Mostafa Karimi, Ali Salimi, Aliasghar Shoaei
    Anomie is among the macro concepts within social maladies, explaining one of the key factors contributing to the emergence of such issues. Anomie refers to a state where an individual loses the certainties of the past and collective conscience loses its ability to support and morally guide them. Understanding the factors behind social maladies plays a pivotal role in their prevention and remedy. The question arises whether the Quran, as the most important source of knowledge for Muslims, has paid attention to the concept of anomie within Islamic society. This research aims to elucidate the Quran's attention to the concept of anomie. Revealing the Quran's attention to this concept serves as a prelude to discussing the Quran's strategies to counter this state. The research methodology employs qualitative content analysis with a combined approach. Findings indicate that the factors leading to a state of anomie at the inception of the Islamic governance in Medina include: the scholarly authority of the People of the Book, their influences, the shift of the Qiblah, and the emergence of new converts to Islam. Among the manifestations of anomie reflected in the Quran are: the weakening of the credibility of beliefs, values, and Islamic norms, the formation of dual loyalties and awareness, individuals' confusion in choosing existing religious and moral systems, and their wavering commitment to Islamic beliefs, values, and norms.
    Keywords: Anomie, Quran, Surah Al-Baqarah, Islamic society, Medina, People of the Book}
  • احمد حیدری*، محترم فاتحی
    معماری یکی از هنرهای کاربردی است که از ضروریات زندگی بشری بوده و جلوه گر فرهنگ و تمدن ساز است. یکی از وجوه تمدن اسلامی، آثار و بناهای برجای مانده در جوامع انسانی و اسلامی است. این پژوهش درپی پاسخ به این پرسش است که چه عباراتی در قرآن کریم به معماری و یا فضاهای مرتبط با سازه یا شهر اشاره داشته است؟ هدف از این پژوهش آن است که نقش و جایگاه معماری در قرآن را شناسایی نماید و به توضیح و بازخوانی معنای برخی از واژگان مرتبط با معماری و شهر بپردازد. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و این پژوهش به این نتیجه می رسد که برخلاف کتاب های عهد عتیق و جدید که در آن ها اطلاعات جغرافیایی و توصیفات مادی وجود دارد، روح حاکم بر قرآن کاملا روحانی و غیر مادی بوده و از هرگونه توصیف این جهانی دوری جسته و در بسیاری موارد عبارات مرتبط با بنا و سازه ها ارتباطی به توصیف یک معماری یا اثر مادی نداشته و معنای آن عمل نیک انسانی است. در این پژوهش، به توضیح و بازخوانی برخی واژگان همانند مدینه، بیع، مسجد، یعمر و محاریب پرداخته شده است.
    کلید واژگان: بیت, مدینه, قریه, مسجد, محاریب}
    Ahmad Heidari *, Mohtaram Fatehi
    Architecture is one of the applied arts that is one of the necessities of human life and is a manifestation of culture and civilization. One of the aspects of Islamic civilization is the relics and buildings left in human and Islamic societies. This research seeks to answer the question of which one of terms in the Holy Qur’an refers to architecture or spaces related to a structure or cities? The purpose of this study is to identify the role and place of architecture in the Qur’an and to explain and reread the meaning of some words related to architecture and the city. The research method is descriptive-analytical and this research concludes that unlike the books of the bible Old and New Testament in which there is geographical information and material descriptions, the spirit of the Qur’an is completely spiritual and immaterial. Any description of this world has been avoided and in many cases the terms related to buildings and structures has nothing to do with the description of an architecture or material work and its meaning is a good human deed. In this research, some words such as Medina, Beya, mosque, Maharib and Yaemoro have been explained and interpretationed.
    Keywords: Beit, Medina, village, Dar, Mosque}
  • سید رضا مهدی نژاد *

    «تمدن» یا «حضاره» از جمله واژگانی است که در قرآن کریم به طور مستقیم از آن یاد نشده، اما راه پژوهش درباره آن از طریق جستجوی واژه های مرتبط، به ویژه واژه های دارای بار اجتماعی می باشد. «امت»، «قوم»، «قریه» و «مدینه» از مهم ترین واژگانی بوده که تاکنون از آن ها برداشت تمدنی شده است. پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که واژگان فوق چه رابطه معنایی با تمدن دارند و آیا می توان از رهگذر آن ها به مفهومی از تمدن در قرآن دست یافت؟ در این مقاله تلاش شده با روش توصیفی - تحلیلی، نخست به بررسی و توصیف مفهومی واژگان مذکور پرداخته شود و سپس رابطه آن را با تمدن واکاوی گردد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که واژگان مذکور، دلالت معنایی مستقیمی بر مفهوم تمدن ندارند و نمی توان آن ها را به مثابه تمدن تلقی نمود؛ اما با توجه به معنا و ظرفیت اجتماعی این کلمات، می توان از آن ها بهره برداری تمدنی کرد و تمدن را به این مفاهیم و ظرف های اجتماعی منتسب نمود. در این میان، واژگان «امت» و «مدینه»، ظرفیت بالایی برای پیوند مفهومی با تمدن دینی دارند.

    کلید واژگان: قرآن, تمدن دینی, امت, قوم, قریه, مدینه}
    Seyed Reza Mehdi Nejad *

     "Tamaddun" or "hadzarah" [civilization] is a word that is not directly mentioned in the Holy Quran, but the way to research it is by searching for related words, especially words with a social connotation. "Ummah" [nation], "qawm" [ethnic group], "qaryah" [village] and "madinah" [city] are among the most important words that have been already considered as a form of civilization. The main question of the present article is what is the semantic relationship between the above words with civilization and is it possible to achieve a concept of civilization in the Qur'an through them? In this article, an attempt has been made to use a descriptive-analytical method to first study and describe the concept of the mentioned words and then to investigate its relationship with civilization. The findings of this study indicate that these words do not have a direct semantic signification on the concept of civilization and they can not be considered as civilization; But according to the meaning and social capacity of these words, they can be employed as the word “civilization”, ie, the wird civilization can be attributed to these concepts and social contexts. Meanwhile, the words "ummah" and "medina" have a high capacity for conceptual connection with religious civilization.

    Keywords: Quran, Religious Civilization, Ummah, Ethnic Group, village, Medina}
  • جواد فرامرزی، سید قاسم حسینی*، سید عبدالله اصفهانی، سید معصوم حسینی

    تاریخ گذاری آیات و سور قرآنی از جمله تحقیقات نو پدیدی است که ریشه در روایات و تفاسیر قرآن دارد. در دوره معاصر، نخست غربیان و سپس محققان اسلامی با معیار های گوناگون به تاریخ گذاری قرآن پرداخته اند. از جمله آیاتی که همواره در تاریخ نزول آن مناقشات فراوانی درگرفته، فقر ه 196 تا 203 سوره بقره است که پیرامون تشریع حج تمتع و اصلاح برخی بدعت های جاهلی در مراسم حج و عمره است. مفسران سال های متفاوتی را برای نزول این فقره در نظر گرفته اند که از سال های ششم تا دهم را در بر می گیرد؛ این در حالی است که در نزول سوره بقره، در هییت سوره در دو سال نخست هجری جای شکی نیست. اما نتایج این مطالعه که به صورت توصیفی تحلیلی و با توجه به منابع تفسیری و تاریخی و با نگاهی که برآمده از شاخص های جامع است آن جام گرفته حاکی است که می توان سال نزول این فقره را سال دوم هجری و همگام با نزول سایر فقرات سوره بقره دانست. شاخص اول که مربوط به تناسب آیات و موضوعات این سوره است می رساند که این فقره هم چون نتیجه برای فقرات قبل، از جمله ماجرای بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم از آیه 125 به بعد و برخی مناسک آن از جمله سعی بین صفا و مروه است. شاخص دیگر که جنبه قرآنی  تاریخی داشته، حج مردم مدینه در سال های اول و دوم هجری است که این فقره در خصوص آنان نازل شده است. هم چنین عدم دلالت واژه حصر در آیه 196 بر ماجرای عمر ه حدیبیه، این فقره را با سایر بخش های سوره بقره پیوند می دهد. اصلاح بدعت های جاهلی در حوزه حج و عمره، رویکردی است که با سال های نخستین مدینه سازگار تر است و این فقره را با سایر بخش های سوره بقره مرتبط می سازد.

    کلید واژگان: تشریع حج تمتع, حج, مدینه, تاریخ گذاری آیات}
    Javad Faramarzi, Qasem Hoseni *, Abdolla Esfahani, Masoom Hosseini

    Chronology of the verses of the Qur'an is one of the emerging researches that is rooted in the narrations and interpretations of the Qur'an. In the contemporary period, first Westerners and then Islamic scholars have studied the Qur'an by various criteria. One of the verses that has always been the subject of much controversy on the date of its revelation is verses 196 to 203 of Surah Al-Baqarah, which are about the legislation of islamic ritual of Hajj and the correction of some innovative additions performed by the polytheists before Islam, in Hajj and Umrah. The commentators have considered different years for the revelation of this item, which includes the sixth to tenth years; Meanwhile, there is no doubt about the revelation of Surah Al-Baqarah in the first two years of the prophet's emigration to Medina. But the results of this study which is descriptive analytical and according to the interpretive and historical sources  - indicate that the year of revelation of this item can be the second year of AH and simultaneously with the revelation of other verses of Surah Baqara.

    Keywords: Legislation of Hajj, Medina, Hajj, Chronology of Verses}
  • مرضیه رستمیان*، مرتضی ایروانی

    ابن مجاهد، قاری بغداد، در قرن چهارم هجری با استفاده از منصب شیخ القرایی و نفوذ سیاسی و با توجه به رواج و شهرت حدیث نزول قرآن بر هفت حرف، هفت قرایت از پنج شهر مهم را رسمیت بخشد و به تدریج در بستر زمان سایر قرایات به عنوان شاذ شناخته شدند. درحالی که بسیاری از این قرایات شاذ، شرایط صحت یک قرایت صحیح را دارا بودند. نگارنده در این پژوهش بر آن است که قرایت زید بن علی را که در زمره قرایات شاذ قرار دارد، بررسی کند؛ زیرا بنا بر نقل شیخ طوسی در الفهرست، زید به صحت قرایت خود اطمینان داشته و آن را منتسب به حضرت علی j می نموده است. از این رو، نگارنده سعی دارد با رویکردی تحلیلی تاریخی درباره چگونگی شکل گیری قرایت زید در مدینه، به بازیابی معیارهای صحت قرایت زید با معیارهای صحت قرایت از دیدگاه ابن جزری بپردازد که درنهایت با توجه به بررسی انجام شده، باید گفت که قرایت زید بن علی، معیارهای صحت قرایت را تا حد زیادی داراست، همچنین بررسی تاثیر قرایت زید بر تفسیر قرآن، مولفه ی دیگری از این پژوهش است.

    کلید واژگان: قرائات شاذ, زید بن علی, مدینه, قرآن, معیارهای صحت قرائت}
    Marzieh Rostamian *, Morteza Iravani

    Ibn Mujahid, the reciter of Baghdad, in the fourth century AH, using the position of Sheykh al-Qurra’ (the head reciter) and political influence, and according to the prevalence and reputation of the hadith of the revelation of the Qur'an through Seven Letters, formalized seven readings from five important cities and gradually over time other readings became known as Shazz (unreliable). While many of these shazz readings had the qualifications of a correct reading. In this research, the author intends to examine the recitation of Zayd ibn Ali, which is among the popular readings; because according to the narration of Sheikh Tusi in the Fehrest, Zayd was sure of the correctness of his recitation and attributed it to Imam Ali (a.s). Hence, the author tries to retrieve the criteria of the correctness of the recitation of Zayd with the criteria of reading accuracy from Ibn Jazari's point of view with an analytical-historical approach on how the recitation of Zayd was formed in Medina. Finally, according to the study, it should be said that the recitation of Zayd ibn Ali has the criteria for the recitation accuracy to a large extent, also the study of the effect of Zayd recitation on the interpretation of the Qur'an, is another component of this research.

    Keywords: Rare, irregular, Zayd Ibn Ali, Medina, Quran, criteria for reading accuracy}
  • دکتراکبر ساجدی، میرمحسن عرفانی راد، جواد نعمتی
    ادبیات مرثیه یکی از مهم ترین منابع تحقیق و پژوهش در معارف حسینی است. زبان هنر در هر قالبی که درآید، ماندگاری و اثربخشی آن را مضاعف می کند. زبان شعر به خاطر ویژگی های احساسی، حماسی و ادبی سهم بیشتری را در بیان ابعاد حماسه حسینی داشته است. در بین شعرای معاصر، شهریار نیز خود را از این جرگه خارج ندانسته و با آفرینش چند قطعه مرثیه ادبی، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان داده است. نوشتار حاضر ضمن معرفی کوتاهی از این شاعر بلندآوازه تبریزی، یکی از مرثیه های معروف او را موضوع تحقیق خود قرار داده و سعی نموده است که مبانی تاریخی این مرثیه را واکاود. شهریار در مرثیه مزبور سیر تاریخی حضرت را از مدینه و مکه تا کربلا به زیبایی تمام به تصویر کشیده و تسلط خود را بر مبانی تاریخی و اعتقادی اصیل شیعه نشان داده است.
    کلید واژگان: ادبیات مرثیه, شهریار, سیر امام حسین از مدینه و مکه تا کربلا}
    Dr. Akbar Sajedi, Mir Mohsen Erfani Rad, Jawad Nemati
    Marthiya/ marsiya mskes an important daya for research into Husayni literature. As artistic expression makes the content more endurable, the poetic language of marthiya contributes to the eternal life of Husayni literature. The Iranian poet Shahriyar composed some poems to mark his devotion to Imam al-Husayn. In it, Shariyar renders a poetical rendition of the life and times of Imam al-Husayn from his leaving Medina to Mecca, and then to Karbala. In this way, he showed to be aware of thevhistorical-cum-doctrinal aspects of that phase of Shiite history. 
    Keywords: Marthiya literature, Shahriyar, Imam al-Husayn, Medina, Mecca, Karbala}
  • مهدی نورمحمدی، صدیقه اقرار
    یکی از مهم ترین مسایل قابل پژوهش در قیام امام حسین (ع) ، مساله خروج ایشان از مدینه است. برای شناخت عمیق و همه جانبه این پدیده همچون هر پدیده تاریخی دیگر، نیاز به یک مطالعه فراگیر بسترشناسانه از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… است. این مقاله پاسخ به این پرسش اصلی است که تاثیر اوضاع فرهنگی مدینه بر خروج امام حسین (ع) از این شهر چگونه بوده است؟ فرضیه نویسنده آن است که امام حسین (ع) ، مجبور به خروج از مدینه بوده و عوامل چندی از جمله وضعیت فرهنگی مدینه، در این مهم موثر بوده اند. پژوهش پیش رو تلاش کرده تا با مطالعه متون تاریخی و غیرتاریخی و با روش توصیفی تحلیلی نشان دهد که در بخش فرهنگی، حوزه علمی مدینه و مکتب خلفا، رواج اسرائیلیات، سیاست های فرهنگی امویان از جمله تخریب، مبارزه و تبلیغات منفی علیه اهل بیت (ع) ، گرایش اعتقادی کم رنگ اهل مدینه به ائمه (ع) و اوضاع نامناسب دینداری در این شهر، از شاخصه های مهم اوضاع فرهنگی مدینه در عصر امام حسین (ع) بوده که ایشان را به این نتیجه رسانده که برای عدم بیعت با یزید مجبور به خروج از مدینه است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), امویان, مدینه, اوضاع فرهنگی مدینه, اهل بیت (ع)}
    Dr. Mahdi Nour, Muhammadi, Sidiqeh Eqrar
    One of the key factors in the movement of Imam al-Husayn was the culturally corrupt atmosphere of Medina at that time. Research shows that the teachings of the rulers who preceded Imam Ali, the spread of fabricated Israelite traditions, and the Umayyads' propaganda against the Ahl al-Bayt, and the unfavorable religious situation of Medina forced Imam al-Husayn to leave Medina so as not to take an oath of allegiance in favor of Yazid.
    Keywords: Imam al-Husayn, the Umayyads, Medina, the Ahl al-Bayt}
  • محمد جانی پور*
    بررسی تحولات صورت گرفته در خصوص گسترش قرائات در بوم های مختلف و شیوع اختلافات و کثرت قراء مشهوری که قرائتی خاص بدان ها منتسب است، نشان می دهد که جریان های تاریخی فرهنگی مهمی زمینه ساز این اختلافات بوده و در پژوهش های قرآنی می بایست به این گونه عوامل تاریخی و فرهنگی نیز توجه نمود. از جمله این جریان های تاریخی فرهنگی مهم و اثرگذار در بسیاری از تحولات علوم قرآنی، جریان «مدینه محوری» بوده است که در این مقاله تلاش شده تا تاثیرات این جریان در گسترش و ترویج برخی قرائات قرآنی در طول تاریخ جهان اسلام بررسی شود. آنچه اهمیت پرداختن به این موضوع را ترسیم می کند؛ ابهام در برخی گزارش های تاریخی مربوط به علل گسترش و ترویج برخی قرائت های خاص در بوم های خاص جهان اسلام است که به علت تحول فهم های مختلف صورت گرفته از این گزارش های تاریخی درگذر زمان، و عدم تبیین دقیق جریان های تاریخی فرهنگی، امروزه نتوانسته ایم نگاه واقع بینانه ای به مسئله اختلاف قرائات قرآنی داشته باشیم.
    کلید واژگان: تاریخ اسلام, اختلاف قرائات, قراء سبعه, مدینه, بصره}
    Mohammad Janipoor *
    Study of developments in regard to prevalence of various Quranic readings in different regions, spread of variants in this respect, and the large number of popular readers to whom special readings are attributed, indicate that some important politico- cultural circles have paved the way for these various readings. Thus these politico cultural factors should be taken into account while making Quranic researches. The Medinan –oriented circle is among these politico-cultural circles proved to be significant and influential in many developments of Quranic sciences.
    The present article is an attempt to study the influence of this circle in development and prevalence of certain Quranic readings in the history of Muslim world. What points to the significance of dealing with this subject is the ambiguity in some historical reports relevant to the causes of development and prevalence of some special readings in certain regions of the Muslim world. These reports have been subject to different interpretations in different times. These differences and the lack of precise explanation of politico- cultural circles have hindered us from a realistic look to the issue of variants in Quranic readings.
    Keywords: history of Islam, variety in Quranic readings, the Seven Readers, ?Medina, Basra}
  • سمیه خاری، محسن قاسم پور *

    دروزه از مفسران معاصری است که تفسیر خود را براساس ترتیب نزول قرآن سامان داده است. از جمله دلایل او در تنظیم چنین تفسیری، فهم بهتر تفسیر قرآن براساس فرآیند نزول تاریخی قرآن است. دروزه شیوه ی امام علی- علیه السلام- را در جمع آیات قرآن پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام- صلی الله علیه وآله- به عنوان پشتوانه چنین نگاهی در تفسیر قرآن به شمار آورده است. اهتمام به سیاق آیات و تقسیم سوره های قرآن به مکی و مدنی در تقسیم کلام الهی از محورهای بنیادینی است که دروزه اساس شیوه ی تفسیری خود را بر آن قرار داده است تاکید دروزه در تقسیم سورمکی به مکی و مدنی به قاعده ی سیاق و مضمون باعث شده که روایات در تفسیر او از جایگاه مهمی برخوردار نباشند و تمام همت او مصروف ایجاد نوعی رابطه و تبیین وحدت موضوعی بین آیات سوره ها باشد.
    این رویکرد باعث گردیده در پاره ای موارد دروزه در تفسیر درست آیات الهی بر مبنای مکی و مدنی مسیر نادرستی طی کند و از پای بندی قواعد تفسیر و از جمله استناد به روایات صحیح - به مثابه مولفه ی مهم در فهم آیات- دور نشود. در عین حال دروزه در پاره ای موارد توانسته با التزام به نقش مکی و مدنی در تفسیر صحیح قرآن توفیق یابد.

    کلید واژگان: تفسیر الحدیث, سبب نزول, مکی و مدنی, سیاق, وحدت موضوعی}
    Somayeh Khari, Mohsen Ghasempour

    Darvazeh is one of the contemporary interpreters that his interpretation is based on chronological order. One of his reasons to interpret the Quran in this method is understanding the interpretation of the Quran based on the process of revelation of the verses. Darvazeh followed the method of Imam Ali (Pbuh) in collecting the verses of Quran after the death of Prophet Mohammad (Pbuh) as the supporter of his attitude. his attempt in "Siyaq al Ayah(verses)" and chronological order of verses based on Mecca and Medina origin of the verses in dividing divine words are Darvazeh's fundamentals of interpretational method. Darvazeh's emphasis in dividing the Suras based on Mecca and Medina origin of the verses in "Siyaq al Ayah" and "theme" resulted in the ignorance of traditions and also all of his efforts focused on explaining the thematic unity among the verses of the Quran. Darvazeh's approach resulted in a incorrect interpretation based Mecca and Medina origin of the verses. his approach also distanced his interpretation from adherence to interpret rules such as referring to correct traditions as important component in understanding the verses. however, Darvazeh succeeded in offering correct interpretation by commitment to the role of chronological order of verses.

    Keywords: Al, Tafsir al Hadith, Causes of revelation, Siyaq, Thematic unity, Mecca, Medina}
  • مینا شمخی، قاسم بستانی، نصره باجی
    به آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی اصطلاحا «آیات مستثنی» گفته می شود. از جمله سوره های قرآنی که گفته شده دارای آیات مستثنی هستند، سوره های مکی انعام و اسراء. اما این سخن تا چه اندازه ای صحیح است؟ برخی با توجه به روایات ضعیف و نادرستی این آیات را استثنا کرده اند که در این تحقیق سعی می شود این روایات بررسی شوند.
    در این مقاله با استفاده از ادله و شواهد درون متنی و برون متنی، ابتدا یکپارچگی نزول این دو سوره، سپس با اقامه دلایلی تاریخی وتطبیق آنها با محتوا و سیاق آیات و روایات ترتیب نزول، زمان و مکان نزول سوره ها در مکه اثبات می شود.
    کلید واژگان: سوره انعام, سوره اسراء, مکی و مدنی, اسباب نزول, ترتیب نزول}
    Mina Shamakhi, Ghasem Bostani, Nosre Baji
    Medina verses in Mecca Surahs and Mecca verses in Medina Surahs are so-called exceptional verses. Surahs the Cattle and the Israelites are surahs in which there are some exceptional verses. But to what extent this is right? Someone with respect to inaccurate traditions has called this verse exception. These traditions will be studied in this research.Initially the unity of descent of these two surahs, and then, by virtue of some historical reasons and their correspondence with the content and the style of verses and traditions related to the order of descent, the place and the time of descending of these surahs in Mecca will be proved in this paper by using some intra and extra textual evident.
    Keywords: surah the Cattle, surah the Israelites, Mecca, Medina, the reason of descend, the order of descend}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال