به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nahj » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «nahj» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد شریفی*، فاطمه پور مهدی امیری
    افزایش شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی و ناتوانی در رفع آن در هرجامعه ای به بحرانی شدن وضع و به نوعی انحراف اجتماعی، انتقال فرهنگ کج روی می انجامد که می توان با استمداد از سحنان گوهربارمعصومین خصوصا نهج البلاغه این فرهنگ کج را ریشه یابی ورفع نمود که نقش حوزه و دانشگاه در این بصیرت افزایی بسیار بالاست. انسان موجودی کرامت یافته، با فطرت پاک الهی و سرشته شده به مکارم اخلاقی و خرد متعالی و دارای استعداد و نیروی رشد و شکوفایی فوق العاده که در پرتو آن، می تواند یک زیست فرهنگی شکوهمندی را تجربه کند و با آموزش ژرف وعمیق در سطح فراگیر و جهان شمول، هویت انسانی و الهی خود را بروز دهد و خود را از فقر و تنگدستی برهاند. در این راستا، این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی برای شناخت ابعاد بصیرت افزایی در ریشه کنی فقر فرهنگی از دیدگاه نهج البلاغه نگاشته شده است و نتایج پژوهش، گویای این است که افزایش بصیرت و آگاهی بخشی در راستای ریشه کنی فقر، بسترسازی و اشتغال مناسب و سالم سازی خانواده ها منجر به ریشه کنی فقر فرهنگی و در نهایت، اجرای عدالت اجتماعی می گردد.
    کلید واژگان: بصیرت, بصیرت فرهنگی, عدالت اجتماعی, فقر فرهنگی, نهج البلاغه}
    Mohammad Sharifi *, Fatemeh Poor Mahdi
    Man is a dignified being, with a pure, divine nature, endowed with moral virtue and sublime wisdom, and with the talent and power of extraordinary growth and prosperity. Universal, to express his human and divine identity and free himself from poverty and hardship. In this regard, this research has been written with a descriptive and analytical method to understand the aspects of increasing insight in the eradication of cultural poverty from the perspective of Nahjul Balagha, and the results of the research show that increasing insight and awareness in the direction of poverty eradication, providing a platform and suitable employment and health Families lead to the eradication of cultural poverty and finally, the implementation of social justice.
    Keywords: cultural insight, social justice, cultural poverty, Nahj, al-Balagha}
  • پرستو مصباحی جمشید*، حسین رضا طاهری
    پلورالیسم یکی از اندیشه های برآمده از اندیشه تنوع ادیان در کلام مسیحی است که دین را به تجربه دینی تقلیل می دهد. یکی از انواع نظریات در باب تجربه دینی نظریه احساس شلایرماخر است. در این نظریه بر جنبه شهودی و عاطفی دین تاکید می شود و دین امری مستقل در تجارب انسانی و فاقد بعد معرفتی تلقی می گردد. در این نوشتار ضمن تبیین نظریه احساس شلایرماخر، به اشکالات وارد بر آن بر اساس تعریف دین و رابطه دین با عقل و احساس پرداخته می شود و از منطق حاکم بر نهج البلاغه در ارایه روش صحیح دینداری و مولفه های اساسی آن بهره گیری می شود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و نتایج حاکی از آن است که نظریه احساس شلایرماخر تببین دقیق و جامعی از مبنا و غایت فعل دیندارانه انسان ارایه نمی دهد. در مقابل، نگرش اسلامی نسبت به اصل مقوله دین، رویکردی است که طبق آن مصنوع بودن دین توسط خدا و نظارت آن بر حوزه باورها و اعمال در اولویت توجه است. در این رویکرد تعادلی منطقی و مفهومی نسبت به وجود عقل و احساس در بطن دین نمایان است.
    کلید واژگان: پلورالیسم, نظریه ی احساس, نهج البلاغه, شلایرماخر, تجربه دینی}
    Parastoo Mesbahi Jamshid *, Hoseyn Reza Taheri
    Pluralism is one of the ideas emerging from the diversity of religions in Christian theology that reduces religion to a religious experience. One of the theories about the religious experience is Schleiermacher's theory of emotion. The theory emphasizes the intuitive and emotional aspect of religion, and religion is seen as independent of human experience and lacks the epistemic dimension. In this article, while explaining Schleiermacher's theory of emotion, it deals with its problems based on the definition of religion and the relationship among religion, reason, and emotion, and uses the logic of Nahj al-Balagha to present the correct method of religiosity and its essential components. The research method is descriptive-analytical and the results indicate that Schleiermacher's feeling theory does not provide a comprehensive explanation of the basis and end of the human religious act. In contrast, the Islamic view of the principle of religion is an approach that prioritizes religion's artifact by God and its control over beliefs and practices. In this approach, there is a logical and conceptual balance to the existence of reason and feeling within religion.
    Keywords: pluralism, theories of emotion, Nahj, Schleiermacher, religious experience}
  • محمد ذاکری*، اسماعیل اسدی، هادی لطفی
    جانشین پروری مدیران و اطمینان سازمان ها از در اختیار داشتن مدیران مجرب و شایسته در هر زمانی از مهم ترین دغدغه های سازمان هاست. در این راستا پژوهش حاضر باهدف تبیین الگوی جانشین پروری در حکومت امام علی(ع) در چارچوب شایسته سالاری مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب سازه های اصلی مورد بررسی شامل فرایند جانشین پروری و مدل شایستگی در حکومت علوی است. برای انجام این مهم از روش تحقیق کیفی (روش تحلیل محتوا از نوع «تحلیل تم») بهره گرفته شده بدین معنی که پس از مطالعه ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، محتوای کتاب شریف نهج البلاغه که شامل خطبه ها، نامه ها و حکمت های امام علی(ع) خصوصا در زمان زمامداری ایشان است با استفاده از فرم وارسی بسته و پیش سازمان یافته مورد مداقه و تحلیل قرارگرفته و جملات و عبارات منتخب به انضمام متن فارسی و آدرس در حوزه های منبعث از چارچوب نظری به عنوان روش یا پیش نیاز درج گردید. نتایج این بررسی نشان داد که امام در دوران زعامت خود از نظامی جامع و چندوجهی برای جانشین پروری شایسته سالار بهره می برده که شامل شش مرحله آماده سازی، تعریف شایستگی ها، شایسته شناسی، شایسته پروری، شایسته گماری و ارزیابی بوده و بر این اساس پیشنهادهایی برای اجرای اثربخش جانشین پروری در سازمان های اداری ارائه شده است.
    کلید واژگان: جانشین پروری, شایسته سالاری, امام علی(ع), نهج البلاغه}
    Mohammad Zakeri *, Esmail Asadi, Hadi Lotfi
    Succession planning and having a secure pool of talented and competent managers has been an important concern of organizations. So the succession planning model of managers in Imam Ali state has been developed by meritocracy approach in this research. Thus the basic variables of this research are succession planning process and competency model of managers in Alavi state. To perform this research, qualitative approach via content analysis has been used in which after literature review and developing theoretical framework, the content of holy Nahj al-Balagha including sermons, letters and sayings especially in Imam's governing period was analyzed. The results show that Imam Ali has used a comprehensive and polygonal system which includes six steps of preparation, competency definition, competent-recognition, competent-development, competent-appointment and evaluation to install a competency-based succession planning and based on this result some suggestions were offered to establish a more effective process in Iranian public organizations.
    Keywords: Succession planning, Meritocracy, Imam Ali, Nahj, al, balagha}
  • حسن مقیاسی*
    در پژوهش های زبان شناسان شناختی معاصر، استعاره مجموعه ای از فرآیندهای ذهنی-زبانی است که ناشی از نگرش مفهومی و ذهنی در برخورد با اشیاء و محیط پیرامون است. در قرآن بسیاری از مفاهیم انتزاعی در قالب مجموعه ای از مفاهیم عینی بر پایه طرح واره های تصوری نمود یافته است. چنین عملکردی در ساختار استعاری آیات، امکان درک پدیده های انتزاعی آموزه های قرآنی را از طریق انطباق استعاری پدیده های فیزیکی که ماهیتی قابل ادراک دارند فراهم می سازد. از آنجا که کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه در راستای آموزه های معرفتی و نیز اعجاز بیانی منحصر به فرد قرآن است؛ از این رو اغلب استعاره های به کار رفته در کلام ایشان با الهام از قرآن و به منظور تفهیم پدیده های انتزاعی در قالب تصاویر حسی است که حضرت(ع) با الگوگیری از ساخت های استعاری آیات از طریق انطباق استعاری پدیده های قابل ادراک از یک حوزه مفهومی برای شناخت حوزه مفهومی دیگر بهره می بردند؛ به گونه ای که شیوه بیان ایشان در طرح مفاهیم، تداعی کننده سبک بیانی قرآن است. بر این اساس در پژوهش حاضر، آن دسته از ساختارهای استعاری نهج البلاغه که منطبق با الگوهای استعاری مطرح از سوی زبان شناس شناختی، مارک جانسون است در قالب سه طرح واره «حرکتی»، «حجمی» و «قدرتی» ارزیابی می گردد. در این راستا با توجه به موضوع موردنظر، به آن دسته از طرح واره های تصوری در نهج البلاغه پرداخته می شود که ماهیت آن ها برگرفته از استعاره های مفهومی قرآن کریم است. در این میان، کارکرد استعاره های قرآنی در قالب طرح واره حرکتی از بسامد بالاتری نسبت به سایر طرح واره ها در نهج البلاغه برخوردار است.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, استعاره مفهومی, طرح واره های تصوری}
    Hassan Meghyasi*
    In the contemporary cognitive, linguistic researches, metaphor is a set of linguistic-mental processes originating from the mental and conceptual treatment with the things and the environment. This built-in mechanism in the metaphoric structure of the Quranic concepts paves the way in that it becomes possible to recognize and understand the abstract and mental phenomena of the Quranic doctrines and teachings by the way of metaphoric mapping of the concrete and physical phenomena that are understandable by their nature. Since Imam Ali’s speech in Nahj-ol-Balagha is in conformity with the Divine speech as well as with the epistemological teachings and the unique expressive miracle of the Quran, so, to have been portrayed and made understood the abstract phenomena as concrete and visual images, much of Nahj-ol- Balagha’s metaphors have been driven from the Quran. In fact, to find similarity and metaphoric mapping in the conceptual phenomena, Imam Ali has employed one conceptual domain to recognize another conceptual domain with respect to image schemas. As a result, the form and the content of Imam Ali’s speech have got a root in the Quranic image schemas. Accordingly, this study investigates the metaphoric structures in Nahj-ol- Balagha appearing in line with the metaphoric templates proposed by Johnson in the framework of three schemas: path, containment and power. In this regard, the framework of the subject matter deals with the image schemas in Nahj-ol- Balagha which their structures and natures are derived from Quranic conceptual metaphors. It seems that the function of the Quranic metaphors in the form of path schemas has a higher frequency in comparison to other kinds of schemas.
    Keywords: Nahj, ol, Balagha, Conceptual metaphor, Image schemas}
  • سکینه رسمی، مجید واحدپور*
    دقت و تامل در مباحث سیاسی مطرح شده در اخلاق ناصری نشان می دهد که خواجه نصیر در بیان اصول سیاسی در موارد متعدد، متاثر از نهج البلاغه بوده است. این مقاله برآن است تا با درک درست و متقن مباحث سیاسی مطرح شده در اخلاق ناصری، نشان دهد که خواجه نصیر در تبیین مسائل سیاسی، تحت تاثیر اندیشه های امام علی ( ع ) در زمینه سیاست و حکومت، واقع شده است. نیاز جامعه اسلامی به امام و ضرورت وجود امام در راس حکومت، از مسائل اساسی تفکر سیاسی شیعی است که به نحو مستوفی در نهج البلاغه بدان پرداخته شده است. خواجه نصیر نیز با تاثیرپذیری از آراء و اندیشه های امام علی(ع) بدین مسئله توجه کرده است. اصل عدالت و رعایت آن از سوی رهبر جامعه و کارگزارانش، نقش عدالت در استواری و دوام حکومت، پیوند اجتناب ناپذیر سیاست با اخلاق، و عدم جدایی میان سیاست و دین، دیگر مباحث قابل اعتنا هستند که می توان اثرپذیری اخلاق ناصری از نهج البلاغه را در این عرصه ها ملاحظه کرد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, اخلاق ناصری, امامت, سیاست, عدالت, دین}
    Sakineh Rasmi, Majid Vahedpour*
    Carefully and reflect on political issues raised in Akhlag-e- Naseri shows that Khajeh Nasir also has not freed itself from the Nahj-ol-balagheh In the expression of political principles In many cases. . Goal that this article is to achieve , is the correct and firm understanding from certain political issues raised in Akhlag-e- Naseri, and specify the origin and root of that discussions. So with referring to Nahj-ol-balagheh, as an origin of important part of the political debate in Akhlag-e- Naseri, is clear that Khajeh Nasir, while an explanation of the political issues, has been affected Imam Ali thoughts , in the field of policy and governorship. Islamic society need to Imam and the need for him on top of government t, is the underlying issues in shiite political thought that is noted totally to that in Nahj-ol-balagheh. Also Khajeh Nasir with pattern of Imam Ali thoughs , has spoken from this issue. Principle of equality and the implementation of that by ruling and his authorities, and role of justice in steadfastness of the continuity, is another issue, that Khajeh Nasir has expressed that, with influence of Nahj-ol-balagheh. The inevitable link politics and morality, and lack of separation between politics and religion, is another two significant basis, that can be Show the impact of Akhlag-e- Naseri from Nahj-ol-balagheh
    Keywords: Nahj, ol, Balagheh, Akhlag, e, Naseri, pontificate, Politics, Justice, Religion, Ethics}
  • رسول محمدجعفری*، مریم رستمی
    از جمله مهم ترین متون دینی و روایی در اسلام، نهج البلاغه است. آفریننده این اثر فراوان از قرآن و سخنان پیامبر (ص) متاثر بوده است، از این روی نهج البلاغه امام علی(ع) از سویی تجلی بخش آیات قرآن است و از سویی دیگر انعکاس دهنده سخنان پیامبر(ص). هدف از پژوهش حاضر بررسی گونه های انعکاس سنت و سخنان پیامبر(ص) در نهج البلاغه و تبیین تاثیرپذیری امام علی(ع) از ایشان است. از آنجا که در این زمینه خلا پژوهشی مستقل و جامع وجود داشت، تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافت. جهت دست یابی به هدف پژوهش خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه، جستجو گردیدند، یافته ها حکایت از آن داشت که انعکاس حدیث نبوی(ص) به سه گونه تلمیح، تضمین مبهم و تضمین مصرح است. از نظر محتوا موضوعات اعتقادی، اخلاقی و فقهی را در بردارند، مع ذلک غالبا در حوزه عقاید و اخلاق متمرکز هستند، در این بین در تضمین مصرح فراوان از مساله خلافت پس از پیامبر(ص) سخن به میان آمده است. هم چنین تمام گونه های احادیث نبوی(ص) در جوامع روایی فریقین - هر دو یا یکی از آن ها - مصدریابی گردیدند.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, حدیث نبوی(ص), تلمیح, تضمین مبهم, تضمین مصرح}
    Rasoul Mohammadjafari *, Maryam Rostami
    One of the main narrative religious texts in Islam is Nahj-ol-Balaghe. The author of this book is affected by Quran and Prophet (P.B.U.H). Therefore, Nahj-ol-Balaghe written by Imam Ali, in one hand manifests Quran sings and in another hand reflects Prophet (P.B.U.H) words. The aim of present article is study the reflective type of Prophet Tradition in Nahj-ol-Balaghe and making clear being impressed Imam Ali by him. Since, there is the lack of comprehensive independent article in this respect; present study is organized by descriptive-analytic method. To obtain the aim of project, sermons, letters and philosophies of Nahj-ol-Balaghe are investigated. According to finding, the way of presenting prophetic Tradition is in 3
    Methods
    allusiveness, ambiguous and explicit inclusion. In respect of contents, they contain belief, moral and jurisprudence subjects, but most of them are based on moral and belief subjects. In this regard, explicit inclusion mostly is about caliphate issue after prophet (P.B.U.H). Moreover, all types of Prophet Tradition are infinite in narrative parties –one of them or more.
    Keywords: Nahj, ol, Balaghe, Prophet Tradition, Allusiveness, Ambiguous Inclusion, Explicit Inclusion}
  • رسول فتحی مظفری *، گلاویژ علیزاده
    یکی از جدیدترین شاخه های علم روان شناسی که امروزه به عنوان موج چهارم مطرح می باشد، روان شناسی مثبت گرا است که به مطالعهتجربیات انتزاعی مثبت، مانند شادی، سعادت، امید، تاب آوری، خوش بینی، بهزیستی روان شناختی و... می پردازد. تاکنون نظریات مختلفی پیرامون بهزیستی روان شناختی مطرح شده است که در این بین، نظریه بهزیستی روان شناختی ریف از اهمیت به سزایی برخوردار بوده که متشکل از شش مولفه خودمختاری،هدفمندیدرزندگی،تسلطبرمحیط،رشدشخصی،ارتباطمثبتبادیگران وپذیرشخود است. با توجه به ارتباط عمیق بین دین و سلامت روان، در این جستار تلاش بر این است که با روش توصیفی – تحلیلی، به کاوش شش مولفه بهزیستی روان شناختی در سخنان حضرت علی(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه پرداخته شود. برآیند این جستار حاکی از این است که نگرش امام علی(ع) به مسائل روان شناختی، خصوصا بهزیستی روان شناختی کاملا مطابق با معیارهای شناخته شده این حوزه است و کسب رضایت و آرامش در زندگی و عوامل به وجود آورنده آن که از اهداف مهم بهزیستی روان شناختی بوده، مورد اهتمام آن حضرت نیز واقع شده است.
    کلید واژگان: روان شناسی مثبت, بهزیستی روان شناختی, نهج البلاغه}
    Rasoul Fathimozafari *, Galavizh Alizade
    One of the most important branches of psychology which is considered today as the fourth wave is positive psychology. This particular field of positive psychology is focused on the positive study of subjective experiences, such as joy, happiness and hope, resiliency, optimism, and psychological well-being also. In this regard, many different theories have been proposed in the field of psychological well-being. In the meantime, the ryff’s theory of Psychological well-being is considered the most important of these ideas. This theory is based on six components which include: Autonomy, Personal growth, Environmental mastery, Purpose in life, Positive, relation with others, Self- acceptance. Due to the deep relationship between religion and mental health, in this article by using the analytical - descriptive method, we have tried to analyze the Six Components in the Imam Ali’s words. The outcome of this article suggests that Imam Ali's Attitude (AS) to the psychological problems, especially mental health, is strictly in accordance with recognized standards in this field. And satisfaction and peace in life and their causes as the important objective of the psychological well-being, is Imam Ali's attention.
    Keywords: positive psychology, psychological well, being, Nahj, Albalaghah}
  • شیرین پورابراهیم*
    ترجمه استعاره و چالش های آن همواره از مسائل ترجمه و ترجمه متون مذهبی بوده است. در این مقاله، با اتخاذ رویکرد معنی شناسی شناختی به ترجمه، می خواهیم بدانیم کدام نوع از انواع ده گانه ترجمه استعاره توسط الهراسی (2000) در ترجمه های نهج البلاغه کاربرد بیشتری دارد و چگونه می توان به تبیین دلایل کاربرد این شیوه یا شیوه ها پرداخت. همچنین، ترجمه های انگلیسی و فارسی نهج البلاغه چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند. به این منظور، کلیه استعاره های طرحواره تصوری حرکتی از بخش حکمت های نهج البلاغه استخراج گردید و ترجمه های آنها در متون منتخب فارسی و انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. مشاهده شد که در ترجمه های نهج البلاغه استعاره ها در همه موارد حفظ شده است و در اکثر موارد از شیوه سوم انتقال استعاری که همان حفظ تصور غنی متن مبدا در متن مقصد است استفاده و هرگاه مترجم نتوانسته همان تصور غنی را منتقل کند، تصور غنی دیگری از همان طرحواره را حفظ کرده یا از روش های دیگر ترجمه استعاری سود جسته است. این امر نشان می دهد که ترجمه استعاره، اگر از دیدگاه شناختی به آن نگریسته شود، چالش های سابق را ندارد و این نظریه قادر است با اتکا به طرحواره حرکتی، چالش ها و ناهماهنگی ها را از میان بردارد. همچنین، پنج ترجمه یاد شده توانسته اند استعاره ها را به خوبی در متن مقصد منعکس کنند.
    کلید واژگان: ترجمه استعاره, استعاره طرحواره تصوری, تصور غنی, نهج البلاغه}
    Shirin Pourebrahim*
    Metaphor translation and its challenges have always been among the problems of translation and religious text translation. In this paper, having taken a cognitive semantics stand into translation, the author tries to investigate which procedures- among ten procedures used by Al-Harrasi (2000)-are the most common ones in the translation of movement image schemata of Nahj-Ul-Balaghe. Moreover, how the reasons of using this (or these) procedure(s) could be examined. In addition, what the difference(s) (if any) between Persian and English translations is (are). To achieve this goal, all Movement Image Schemata Metaphors of Nahj-Ul-Balaghe are identified and the equivalents of these metaphors in the selected English and Persian texts have been analyzed. It has been observed that in all translations, either English or Persian, metaphors have been translated and in most cases, the third procedure has been used. In other words, the same rich image in Arabic text has been translated into English and Persian. When the translators don’t use this procedure, they have used a different rich image that belongs to the same image schema- forth procedure- or another metaphorical procedure. This shows that MT, if considered from a cognitive view, is not much problematic as before. Moreover, this theory can deal with the challenges and problems of the previous theories by using image schemas. In addition, the five selected translations were able to transfer the same metaphors to the target text relatively well.
    Keywords: Cognitive Metaphor, Translation, Image Schema, Nahj, Ul, Balaghe}
  • مصطفی دلشاد تهرانی، مژگان حامی
    پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، وقایعی در حکومت اسلامی رخ داد، که در اثر آن مسلمین به انواع آسیب های اخلاقی مبتلا شدند. زورگویی، بی بصیرتی، قدرت طلبی، و ناهنجاری های اخلاقی از جمله آسیب هایی بود که با ماجرای سقیفه جان تازه ای یافت و در دوره ی خلفا نهادینه شد. بدین سبب، امر هدایت جامعه، با موانع و مشکلاتی روبرو شد. این مقاله با روش تحقیق کتابخانه ای و به روش متن پژوهی، آموزه های امام علی(علیه السلام)، در نهج البلاغه را استخراج، دسته بندی و تحلیل نموده است. نتایج حاصله نشان داد که ریشه های آسیب های اخلاقی عملکرد خلفا، بسیار عمیق بوده، و هسته ی آغازین آن با ماجرای سقیفه شکل گرفت و ریشه ی معضلات دوران حکومت عدل محور امام علی شد.
    کلید واژگان: آسیب شناسی اخلاق اجتماعی, کارکرد خلفا, مردم, حکومت امام علی (علیه السلام), نهج البلاغه}
    Mojgan Hami, Mostafa Delshad Tehrani
    After the death of the Holy Prophet, events in the Islamic state that Muslims were suffering all kinds of ethical issues. Bullying, Bybsyrty, dedication, and moral abnormality such as the damage that the event Saqifah form again during the guided caliphs became institutionalized and the community, facing hurdles. This paper library research method and the method of research text, the teachings of Imam Ali (PBUH), in Nahjolbalagha to extract, categorize and analyze is. The results showed that the roots of moral issues caliphs performance is important, and root problems of the reign of Imam Ali.
    Keywords: Pathology social ethics, the function of the caliphs, the people, the rule of Imam Ali (PBUH), Nahj}
  • علی سلیمی، روژین نادری
    ترجمه های نهج البلاغه، آثار و برکات فکری و فرهنگی بسیاری در پی داشته است که در جایگاه خود آثاری کاملا دینی به شمار می روند. ترویج آرمان گرایی، اعتمادسازی در فرهنگ، بسط آموزه های دینی، استوارسازی سدهای تدافعی در برابر هجمه های مادی گرایان و اسلام ستیزان، جاری ساختن خون جوشنده ی حماسه و حضور علی (ع) در رگ های جامعه و افزودن یک مائده ی آسمانی دیگر به منابع فکری دردمندان دین پژوه، از اهم امتیازات، برگردان های نهج البلاغه است. در این میان، ترجمه ی «سید علی نقی اصفهانی» ملقب به فیض الاسلام و «سید جعفر شهیدی» از این کتاب گهربار، در عرصه ی آثار دینی و از لحاظ کمیت و کیفیت مکتوبات دینی، سیری نو برای طرح مفاهیم دینی و معارف از راه بارگردان آنها، به شمار می رود. مقاله ی حاضر، با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی مقابله ای این دو ترجمه بر مبنای ویژگی های متنی و اصول نظری ترجمه ی متون دینی پرداخته است و در نهایت به این مهم رسیده که سبک ترجمه ی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است و از حیث انتقال معنا و حفظ شکل نقطه ی مقابل یکدیگر هستند و آن که اولویت دادن به حفظ شکل یا انتقال معنا به عنوان دو ویژگی برجسته، حاصل شیوه ی متفاوت دو ترجمه است. شهیدی به مبداگرایی و رعایت اسلوب و ابعاد فصاحت و بلاغت نهج البلاغه توجه شایان ذکری داشته است و فیض الاسلام به انتقال معانی واژگان و نیز برگردان لایه های گوناگون معنایی توجه ی خاصی مبذول داشته و ترجمه ای خواننده محور ارائه نموده است.
    کلید واژگان: ترجمه, نهج البلاغه, فیض الاسلام, شهیدی}
    Ali Salimi, Rozhin Naderi
    Translations of Nahj stress, intellectual and cultural works and blessings has created many works in their place are quite religious. Promote idealism, confidence in religious expansion, establishment of defensive barriers against materialism and Islam Hjmhhay, shed blood, and the epic Jvshndhy Ali (PBUH) and add a manna in the vessels of the other intellectual resources Dynpzhvh suffering from Post ohms Bazgrdanhay nahj is great. The translation of Feiz-ul-Islam Seyed Jafar Shahidi and Gohar time the miracle of this book, in the realm of faith and religion written in terms of quantity and quality indicators seem bright and creativity of these two interpreters great pioneering new Siri for the design of the religious concepts Education and revert to the way they are. This paper examines these two features based on the translated text and translation of religious texts has theoretical And finally reached the conclusion that each of them is different translation styles And the preservation and transmission of meaning as a double feature in translation in any of the translations, the intensity and significance of the different Shahidi with a commitment to build the original formal aesthetic elements tried to keep the text in translation His commitment to making the original formal aesthetic elements tried to keep the text in translation But Faiz al biased towards the reader, the translation based on linguistic features of contemporary organized and fluent text is lost.
    Keywords: Nahj, translator, Faiz Al eslam, al, Shahidi, Comparison}
  • تورج زینی وند، سارا حسنی، فریبا اکبرزاده
    در کنار وجوه گوناگون مضمونی و اسلوبی نهج البلاغه، تحمیدیه های آن از آثار ارزشمند و تاثیرگذار ادبیات دینی و تعلیمی به شمار می آید. امام علی (ع) در این آغازیه ها مفاهیم فکری برجسته ای را بیان نموده است که همواره مطمح نظر ادیبان، خطیبان و اندیشمندان بوده است. چنین رویکردی، مورد اهتمام شاعران کهن ادب فارسی، به ویژه شاعران معنوی گرا، نیز قرار گرفته و اینان نیز جلوه های معروف و ماندگاری را برای این ادبیات به ارمغان آورده اند. ازاین رو، این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با گزینش 15 مضمون برجسته ی این تحمیدیه ها در نهج البلاغه و شعر کهن فارسی-که به گواه یافته های این جستار شباهت زیادی میان آنها وجود دارد- به بررسی و تحلیل تطبیقی آنها پرداخته است. افزون بر این، یافته های این جستار، بیانگر این است که در میان صفات گوناگون الهی، مفهوم توحید و سپس برشمردن دیگر اسماء و صفات پروردگار، شاخص ترین مضمون مشترک در تحمیدیه های نهج البلاغه و شعر فارسی است. دیگر مضمون ها نیز در یک چرخه معنایی، بر گرداگرد این محور اساسی (توحید) در حرکت و پیوند هستند.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, شعر کهن فارسی, تحمیدیه, صفات الهی}
    Toraj Zeynivand, Sara Hasani, Fariba Akbarzadeh
    Besides all different modes of content and methods in Nahj-Albalaghe, its Tahmidies are considered as valuable and effective works in didactic and religious literature and Intellectuals. Imam Ali (peace be upon Him) has noted brilliant thought concepts that have been always the object of scholars and orators. This kind of approach has been investigated by poets of ancient Persian Literature specially spiritual poets and they therefore bring up famous and permanent manifestations and other characters attributed for this literature. Thereby, this descriptive-analytic research, by choosing fifteen outstanding content of these Tahmidies in Nahj-Albalaghe and ancient Persian poem, which on the basis of this paper have many similarities, is aimed to investigate and analyze them by a comparative method.
    Keywords: Nahj, Albalaghe, Ancient Persian Poems, Tahmidie, Allah atttributes}
  • علی حاجی خانی، کاوس روحی، علیرضا صفاریان همدانی
    یکی از شبهات محتوایی که بر کتاب شریف نهج البلاغه وارد شده، شبهه دنیاگریزی و یاد مرگ به صورت افراطی است. به عقیده عده ای، برخی از مطالبی که در نهج البلاغه درباره مذمت دنیا، شیوه زندگی زاهدانه، ترک تعلق به دنیا و توجه به آخرت و همچنین مطالبی که درباره یادآوری مرگ به عنوان دروازه ورود به سرای جاوید در این کتاب آمده، سابقه ای در صدر اسلام نداشته و تحت تاثیر رهبانیت مسیحی و یا جریان تصوف قرار دارند. این جستار درصدد است با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی شرایط اجتماعی و مقتضیات زمان صدور خطبه ها و نامه های مورد تشکیک و همچنین با توجه به جغرافیای کلام در هر مورد ضمن اثبات بی اساس بودن شبهه، این حقیقت را روشن نماید که نه تنها چنین نگاهی، افراط گرایانه نیست، بلکه القای آن از سوی امام جامعه مسلمین امری ضروری و به جا شمرده می شود؛ زیرا گرایش هایی به دنیاطلبی و مادی گرایی در میان خواص و عوام جامعه آن روزگار دیده می شد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, شبهات, دنیاگریزی, مرگ, فضای صدور}
    Ali Hajikhani, Kavos Rohi, Alireza Safariyan Hamedani
    One of the doubts about content of the honorable book Nahj al-Balaghah is Death- reminding and Life-aversion in an excessive mode .According some scientists some contents of Nahj al-Balagha about living ascetic life style, leaving belonging to life and also some content about Death- reminding as a gateway to the other world are formed under influence of Christian monasticism or Sofia orientation and have no precedent to beginning of Islam. This article figures on utilizing Analytical descriptive method and with analyzing the social conditions and requirements for the time of issuing sermons and suspected letters, while proving the unfounded suspicion , this fact makes clear that not only this is not extremist but also its induction by Imam Muslims community is considered necessary and appropriate. Because trends to worldliness and materialism, among the properties and laity of that time is see.
    Keywords: Imam Ali, Nahj, al, balagha, Doubt, Life, aversion, Death, of issuing}
  • علی طاهری
    هدف از ایجاد آشنایی زدایی که معمولا از طریق هنجارگریزی و همراه با برجسته سازی گفتار عادی در کلام صورت می گیرد، جلب توجه مخاطب به موضوع است. آشنایی زدایی روند عادی و مورد انتظار کلام را که جان و هیجانی ندارد و مخاطب را برنمی انگیزد، برهم می زند و آن را تازه و برجسته می کند و با نمایان ساختن دلالت های پنهان کلمات، خالق اثر ادبی را در بیان عواطف و تجربه های ادبی اش کاراتر می سازد. یکی از شیوه های آشنایی زدایی و برجسته سازی کلام، صنعت التفات است که در کنار سایر فنون بلاغی به وفور در خطبه های نهج البلاغه به کاررفته است. مقاله ی حاضر می کوشد کاربرد التفات را در قالب انواع تغییرات سبکی از قبیل تغییر در ضمایر، اشخاص، اعداد و... با روش توصیفی- تحلیلی در خطبه های نهج البلاغه بررسی نماید. برآیند پژوهش نشان می دهد که التفات در صیغه، نسبت به سایر انواع آن از بسامد بالایی برخوردار است و به کارگیری گسترده ی التفات به ویژه در خطبه های نهج البلاغه ازاین رو است که علاوه بر تغییر حال و هوای سخن و زدودن خستگی و ملال شنونده از یکنواختی گفتار بکاهد و با برجسته سازی کلام با روش آشنایی زدایی، فراز و فرود احساسی صاحب سخن را بنماید و بر پویایی و تاثیر نفوذ آن بیفزاید.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, التفات, آشنایی زدایی, برجسته سازی}
    Ali Taheri
    The main purpose of Defamiliarization that is usually done through highlighting and breaking the norm of speech in discourse is drawing attention of the audiences to the subject.
    Defamiliarization disrupts the normal and the expected process of speech.One of the Defamiliarization and high lighting styles of speech is “Apostrophe” (Elefat) that has been used frequently in Nahj-al-Balaghe sermons along with other rhetorical techniques. This makes Imam Alis (AS) sermons more attractive and more effective. In these sermons, the full interaction between thought and speech produce fruitful results and supreme thoughts flow through the selected word, and effective and appropriate style.
    The present study tries to investigate in a descriptive- analytic way the application of Apostrophe (Eltefat) through changes in different styles including manipulation of pronouns, persons and numbers. It also attempt to prove the hypothesis that many kinds of Apostrophe (Eltefat) in Nahj-al-Balaghe have been used considering their rhetorical intentions. These Apostrophes influence different levels of speech behaviors through changes in pronouns, persons, verb tenses, syntactic structures and so on.
    Keywords: Imam Ali(AS), Nahj, al, Balaghe, Apostrophe, Defamiliarization}
  • کلثوم صدیقی*، عاطفه ستایش مهر
    «انسجام» ارتباط دستوری و واژگانی عناصر داخل یک متن است که به وسیله آن متن یکپارچه و معنی دار می شود؛ در این مقاله بر آنیم تا بر پایه دیدگاه مایکل هلیدی و رقیه حسن، عامل «ارجاع» را به عنوان یکی از عوامل «انسجام متنی» در «گزیده های نهج البلاغه و ترجمه های فارسی و انگلیسی آن» از طاهره صفار زاده بررسی نماییم؛ در این تحقیق با کاربست روش نمونه گیری سیستماتیک و تحلیل تطبیقی ترجمه ی فارسی و انگلیسی نهج البلاغه ابتدا براساس فرمول کوکران، از تعداد 1111 جمله موجود در کتاب، تعداد 285 جمله انتخاب شده و همراه با ترجمه این عبارات، عامل «ارجاع»، شناسایی، جداسازی و مقایسه گردیده است. برای بررسی این فرضیه از آزمون chi-square و جدول توافقی crosstabs استفاده شده است؛ در بررسی به عمل آمده، به این نتیجه رسیدیم که در متن اصلی نهج البلاغه و متون ترجمه شده ی آن، با وجود استفاده ی بیشتر از «ارجاع» و «ادوات ربط» نسبت به سایر عوامل «انسجام»، در کاربرد ارجاع، بین متن عربی و متون ترجمه شده فارسی و انگلیسی تفاوت معنی داری وجود دارد .
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, انسجام متنی, عوامل انسجام, ارجاع, ضمیر, نهج البلاغه, ترجمه}
    Kolsum Seddighi*, Kolsumatefe Seddighisetayesh Mehr
    “Cohesion” is the grammatical and lexical linking within a text that holds a text together and gives it meaning. Analysis of cohesion in texts has been considered by many analysts. In this paper, we are going to analyze the "reference" as one of the "textual integrity" in" A trilingual selection from Nahj-al-Balagha in Arabic, Persian and English” that is written by Mrs. T. Saffarzadeh, according to the principles of Michael Halliday and R. Hasan.
    In this research with using systematic sampling and comparative analyzing between arabic' English & Persian texts of Nahj-al-Balaghe Firstly, according to Cochran's formula, among 1111 sentences in this book, 285 sentences were selected, .In these phrases, the "references" were identified, isolated and compared. To investigate this hypothesis, chi-square test and crosstabs were used.
    In our results, we find that in the original text and the translated text of Nahj-al-Balaghe ," reference" and" relevant components" are used more than any other cohesive factors . However, compared to the use of reference between the Arabic, Persian and English, there are significant differences.
    Keywords: Discourse Analysis, Textual Coherence, Cohesive Devices, Reference, Pronoun, Nahj, al, Balaghe, Translation}
  • علی نجفی ایوکی*، معصومه حسین پور، صدیقه جعفری نژاد
    نهج البلاغه که برگزیده ای از سخنان گرانسنگ حضرت علی(ع) است، ضمن اینکه پس از قرآن کریم از جمله آموزه های نافذی است که در سازندگی و تربیت اخلاقی بشر نقش تعیین کننده ای دارد، با تعابیری زیبا و مفاهیمی ژرف، سخن سنجان را شیفته ی خویش ساخته است. نزاهت و عفت کلام گنجانده در متن نهج البلاغه، یکی از آن موارد است؛ امام(ع)که دارای اسلوبی تربیتی و اخلاقی است و انسان ها را به تزکیه و تهذیب نفس سفارش می کند با پرده پوشی از برخی مفاهیم زشت و ناروا، کلامش را از آوردن این گونه واژگان و تعابیر، دور ساخته و با حساسیت ویژه در گزینش آن ها، از کاربست واژگان رکیک و ناشایست پرهیز نموده و از این رهگذر، جذابیت و عمق بخشی به معانی و تاثیرگذاری کلامش را دو چندان کرده است. در پرتو این مساله، مقاله ی حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی از گونه های مختلف نزاهت کلام حضرت علی(ع) پرده بردارد و آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. با بررسی نمونه های مختلف نزاهت های به کار رفته، چنین استنباط می شود که برای صاحب سخن هم چه گفتن مهم بوده است و هم چگونه گفتن؛ لذا با کاربست شیوه های مختلف بیانی از مفاهیمی نازیبا و ناشایست با تعابیری مناسب و عفیف سخن رانده است به گونه ای که آن تعابیر با حفظ آبروی اشخاص و عدم پرده دری همسویی دارد.
    کلید واژگان: نزاهت, نزاهت در کلام, نهج البلاغه, امام علی(ع)}
    Ali Najafi Ayooki*, Masoumeh Hoseinpour, Sedigheh Jafarnezhad
    Nahj-al-Balaghe is a collection of precious speech made by the master of speech, Hazrat Ali(AS) and After holy Quran is among the influential trainings playing determining role in building and nurturing moral aspect of humanity, because Imam Ali is the infinite sea of divine wisdoms and his elegant application of words entailing deep meanings and trainings has fascinated many avid rhetoric fans.But the issue that has intensified its attraction is the verbal purity leading his speech to reach the peak of rhetoric. In other words, by avoiding using offensive and indecent words and by applying certain ethical and nurturing method, Imam tries to invite people to refinement and purification.His great sensitivity to selection of words and phrases hasled him to avoid applying incorrect and inappropriate words and in this way the profundity and effectiveness of his speech have been doubled.
    The present study aimed at revealing and analyzing various type of purity noticed in speech of Imam Ali (AS). It has been found that Imam has applied various speech techniques to euphemizeindecent and unpleasant words with the most refined and pure substitutions in a way to keep the reputation of people and to avoid divulgence.
    Keywords: purity, purityin Word, Nahj, al, Balaghe, Imam Ali}
  • رحمت الله مرزوقی*، جعفر ترک زاده، زینب پیروی نژاد
    هدف اصلی این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی رهبری معنوی اسلامی در سازمان از منظر نهج البلاغه بوده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و صاحب نظران حوزه مدیریت اسلامی در دانشگاه شیراز بود که در مرحله کیفی براساس روش نمونه گیری غیرتصادفی اشباع نظری، 30 نفر و در مرحله کمی براساس روش نمونه گیری غیرتصادفی افراد کلیدی، 34 نفر انتخاب شده اند. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع الگوسازی بوده که با استفاده از روش همسوسازی داده های چندگانه به تدوین و اعتباریابی چارچوب نظری اولیه پرداخته شده است. نتایج پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که الگوی رهبری معنوی اسلامی مشتمل بر سه بعد بینشی دربرگیرنده ی سه مولفه ی اعتقادی، عقلانی و تخصصی، بعد نگرشی دربرگیرنده دو مولفه عاطفی و فرهنگ سازی و بعد کنشی شامل دو مولفه منشی و هدایت گری می باشد. در مرحله کمی، نیکویی مدل اندازه گیری از طریق تحلیل عامل تاییدی بررسی گردید و یافته ها بیانگر تایید روایی و پایایی الگو بود. لذا الگوی نهایی این پژوهش می تواند مبنای مناسبی برای شناخت رهبران از جایگاه خود و همچنین سنجش و ارائه راهکارهای بهبود نقش مدیران سازمانی به عنوان رهبران معنوی در سازمان خویش، قرار گرفته و براساس معرف های تعریف شده در این الگو، آموزش های متناسب برای ایفای هرچه بهتر آنها ارائه گردد.
    کلید واژگان: رهبری, رهبری معنوی, مدیریت اسلامی, نهج البلاغه}
    Rahmatallah Marzoghi*, Jafar Tokrzadeh, Zeynab Peyravinezhad
    The purpose of this research was Developing and Accrediting an Islamic Spiritual Leadership Framework in Organization From the Perspective of Nahj-al-Balaghe. Statistical population was faculty members and experts in the field of Islamic management in Shiraz University which in qualitative stage 30, and in quantitative stage 34 people, were selected by “theorical saturation non-random sampling method” and “critical case non-random sampling method” respectively. This study was a mixed researched from sequential exploratory type, which using Aligning Multiple Data Method was developed and accredited primary theoretical framework. The results of research in qualitative stage, showed that Islamic spiritual leadership consisted of insight, attitude and action dimensions. Insight dimension consisted of the components such as Believe, Rational and Specialty; attitude dimension consisted of the components such as Emotional and Culture making; and action dimension consisted of the components such as Self making and Steering. Also in quantitative stage, fitting of measurement model using Conformity Factor Analysis was evaluated.In this sector, the results showed that this framework validity and reliability is confirmed. Thus, final framework of this research can appropriate foundation for leaders recognition from their position. This results also can placed foundation for measurement and present of solutions of organizational managements role improvement as a spiritual leaders in their organization. Moreover, according to described indexes in this framework, can present proportionate trainings for the best perform of this roles.
    Keywords: Leadership, Spiritual leadership, Islamic Management, Nahj, al, Balaghe}
  • ابراهیم اناری بزچلویی*، سمیرا فراهانی
    تجسم گرایی یکی از زیر شاخه های اصلی هنجارگریزی معنایی است. این نوع از هنجارگریزی به بررسی شاخصه ها و عناصر زیبایی شناسانه در متون ادبی می پردازد و ارتباط ناگسستنی با علم بلاغت و آرایه های ادبی به کار رفته در آن دارد. تجسم گرایی عمدتا برای بیان مفاهیم مجرد و عقلی به کار می رود تا با به تصویر کشیدن این دسته از مفاهیم در قالب صورت های مجسم، حسی و ملموس زمینه ساز پویایی و تحرک تصاویر در متون ادبی گردد. تجسم گرایی به زیر شاخه های فرعی دیگری همچون جاندارپنداری، سیال پنداری و جسم پنداری تقسیم می شود که با توجه به ماهیت و ویژگی های هر یک از آنها، کارکردشان در متون مختلف از بسامد متفاوتی برخوردار است. نهج البلاغه در ابعاد متعدد خود، چه از نظر صورت و چه از لحاظ محتوا و مضمون پیوند مستحکمی با قرآن کریم دارد؛ از این رو نوع بیان حضرت در بازگو کردن مفاهیم معرفتی و یا اندیشه های شخصی ایشان، انعکاسی از بیان ادیبانه و هنرمندانه ی قرآن کریم است؛ به همین جهت بسیاری از تصاویر ادبی قرآن در متن نهج البلاغه نمود بارزی یافته است. حضرت علی(ع) در بیان ادیبانه خود، تا آن جا پیش می رود که پیوستگی و درهم تنیدگی کلام ایشان با کلام وحی یکی می شود و این درهم تنیدگی به گونه ای است که متن و بینامتن در کلام حضرت یک هویت واحد می یابد. آن چه در این مقاله بدان پرداخته می شود، بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهج البلاغه از منظر روابط هنجارگریزی معنایی است. بر این اساس در پژوهش حاضر، کارکرد تصاویر تجسمی قرآن که در قالب صورت های انسان پنداری، حیوان پنداری، جسم پنداری و... نمود می یابد، در نهج البلاغه بررسی و ارزیابی می گردد تا چگونگی کارکرد هر یک از انواع یاد شده در بافت کلام حضرت(ع) تحلیل و تبیین شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که از میان تصاویر تجسمی، جاندارپنداری در نهج البلاغه نسبت به سایر انواع تجسم گرایی از بسامد بالاتری برخوردار باشد.
    کلید واژگان: تصاویر تجسمی قرآن, نهج البلاغه, هنجارگریزی معنایی}
    Ebrahim Anari Bozchallouei*, Samira Farahani
    As one of the sub-branches of the semantic deviation, visualization tries to examine the aesthetic features and elements of literary texts, and has an inextricable relation with rhetoric and the literary figures of those texts. As a way to express the abstract and the mental concepts, visualization tries to portray these concepts as the concert and tangible images in literary texts to make them appear dynamic and alive. Concerning different dimensions, either its form or content, Nahj-al-Balaghe has got a tight connection with the Quran. It means that Imam Ali(AS) has taken into account the aesthetic and the elevated language of the Quran to express his own thoughts and his epistemological concepts. It is why much of the Quranic literary images have been overtly reflected in Nahj-al-Balaghe. In his elevated use of speech, Imam Ali goes so far as his coherent and interwoven speech becomes identical with divine speech so that in his speech the texts and the inter-texts become identical. This paper aims to study the Quranic visual images in Nahj-al-Balaghe in the light of the semantic relations of deviation. In this sense, the Quranic visual images that are portrayed in the forms of anthropomorphism, animism and physicality, are analysed and evaluated in Nahj-al-Balaghe to show that how these kinds of visualization become functional in the context of Imam Ali’s speech. It seems that animism in comparison to other kinds of visualization has got a higher frequency.
    Keywords: QuranicVisual Images, Nahj, al, Balaghe, Semantic Deviation}
  • محمد آهی
    مطالعات شناخت شناسی به عنوان علم مستقل چندان قدمتی ندارد. اما به خاطر اهمیت فوق العاده و کاربرد آن در بیشتر رشته ها، همواره از اولویت های پژوهشی به شمار می رود. این مطالعات با توجه به نوع و موضوع مطالعه (ماهیت علم یا متعلق آن) به دو شاخه ی شناخت شناسی عام و شناخت شناسی خاص تقسیم می گردد. البته پژوهش در این زمینه بدون در نظر گرفتن منابع وحی و صاحبان آن، قطعا پژوهشی ابتر خواهد بود. از میان این منابع نهج البلاغه و صاحب آن امام علی(ع) بعد از قرآن کریم و رسول اکرم(ص) بالاترین جایگاه را در این زمینه دارد. لذا در این مقاله سعی شده است؛ براساس شناخت شناسی خاص، علم علوی در نهج البلاغه مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این پژوهش که بر اساس روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای تعقلی- منطقی انجام گرفت؛ نشان می دهد که علم علوی دارای هشت ویژگی عمده است: 1- وحی گرایی 2- شهودگرایی 3- حقیقت گرایی 4- باطن گرایی 5- وحدت گرایی 6- فزون گرایی 7- شمول گرایی 8- خاص گرایی.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, علم علوی, شناخت شناسی عام, شناخت شناسی خاص}
    Mohammad Ahi
    Epistemology studies as independent science is not very old.Due to span and application it in all fields always is from the research priorities. Depending on the type and subject of study (essence of science or belonging it) cleave into two branches of general epistemology and special epistemology. However, research in this arearegardless of the sources of revelation and owners it certainly would be a incomplete research. of these among Nahj-al-Balaghe and owners it Ali (AS) after the holy Quran and the Prophet (peace be upon him and his family) hasthe highest position in this field.Therefore,in this paperis triedaccording to special epistemologyAlavi Science in Nahj-al-Balaghe is study.Based on this researchScience Alavi has eight feature: 1-Revelation orientation 2- Intuitionism 3- Verism 4-Inwardness 5-Unitarianism 6-Furthermore orientation 7- Inclusivism 8- Particularism.
    Keywords: Nahj, al, Balaghe, Alavi Science, general epistemology, special epistemology}
  • کرم سیاوشی*، سید جواد فاضلیان
    موضوع ارتباط عقل و دین با یکدیگر و چگونگی مواجهه باورمندان به ادیان الهی با عقل، از دیرباز مورد بحث و مناقشه گروه های مختلف فکری بوده است. چه، ظاهرا از یک سو برخی از متدینان بر این باورند که باید تمام توجه و نگاه خویش را صرفا به آموزه های کتب آسمانی بدوزند و در کنار آن به هیچ منبع الهام بخش دیگری اعتنا نکنند. چنان که از سویی نیز برخی، ادیان و کتب آسمانی را به مخالفت با عقل متهم می کنند! هر چند در ادوار مختلف پاسخ های درخوری از سوی اندیشمندان مسلمان به هر دو دیدگاه داده شده است؛ لکن در این پژوهش رویکرد امام علی(ع) به عنوان یکی از برجسته ترین پیشوایان و نیز مفسران دین اسلام در این رابطه نمایانده شده است. در پرتو بررسی دقیقی که در کلمات امام(ع) در نهج البلاغه و حتی در دیگر منابع صورت گرفته، به دست می آید که هر دو نگاه پیش گفته، نادرست و نارساست و این امام همام نگاه ویژه و عنایت خاصی به امر تعقل و خردورزی در امور دین و دنیا دارد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, تعقل, نشانه های عقل گرایی}
    Karam Siyavoshi*, Seyed Javad Fazelian
    The relationship between reason and faith with each other and Interaction of believers of religions to Reason Has long been thought to discuss and debate various groups. Because On the one hand, it seems to be some believers that might just have a look all their attention solely on the teachings of the scriptures and in addition to any other source of inspiration ignore. On the other hand, some people, accuse the religions and scriptures to be opposition contrary to reason. Although appropriate responses at different times by Muslim scholars in both perspectives is; However, in this article we trying to look at Particular attention of the Imam Ali (AS) as One of the most prominent followers and commentators in this regard.
    Light on the precise words of Imam in Nahj-al-Balaghe and even other resources, Obtained that both the foregoing is false and inexpressive look and this great Imam have Special Account and special attention to the reasoning and being believer-based reasoning.
    Keywords: Imam Ali(AS), Nahj, al, Balaghe, reasoning, Signs of rationalism}
  • سیدمهدی مسبوق، شهرام دلشاد
    نهج البلاغه دربردارنده ی حکایت های زیادی است و این حکایت ها بیشتر تاریخی می باشند. قدر مسلم هدف امام (ع) در نهج البلاغه حکایت گویی نیست و حکایت ابزاری است برای بیان مسائلی از قبیل امور عقیدتی، سیاسی و نظامی. بنابراین ایشان در روایت به تطویل سخن نمی گویند و به دنبال شرح و تفصیل حوادث رخ داده نیستند.
    با تکیه بر مولفه های نقد جدید در ادبیات داستانی، همگونی ها و مانندگی های بسیاری بین حکایت های نهج البلاغه با گونه ی ادبی مدرن یعنی داستانک می یابیم که از آن به عنوان کمینه گرایی یا مینی مالیسم یاد می شود. جستار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر عناصر داستانک به بررسی حکایت حمله ی لشکریان معاویه به شهر انبار که در خطبه جهاد آمده می پردازد. برآیند پژوهش نشان می دهد که این حکایت از بیش تر مولفه های داستانک برخوردار است و همگونی های بسیاری با شاخصه های این نوع ادبی جدید دارد و از جهت تکنیک های داستان نویسی ممتاز است و در زمره ی داستانک های مینی مالیستی جای می گیرد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, حکایت, مینی مالیسم, داستانک}
    Seyedmehdi Masbogh, Shahram Delshad
    Nahj-al-balaghe contains many anecdotes and this story more are historically. Undoubtedly, the Imam (as) in Nahj-al-balaghe not storytelling It represents a means of expression issues such as the ideological, political and military. So he does not like long tradition and is followed by elaboration events. Relying on new cash component of fiction, assimilation and many similarities between the story of the Nahj-al-balaghe with modern literary types that we Stories Which is known as the minimum orientation or minimalism. In the present research with descriptive analytical approach based on the Stories of a beautiful story of Nahj-al-balaghe al-Jihad in the sermon explains. The result of this study shows that although this story has all the elements of the story but most of them have been and like many of the indicators of this new literary genre the technique of writing is excellent and is among the minimalist stories.
    Keywords: Nahj, al, balaghe, Story, Minimalism, Very short story}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال