به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "piety" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «piety» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میلاد اکبری، فرزاد نعمتی *، زهرا رضوی

    این مقاله به بررسی و تحلیل تطبیقی مفاهیم بصیرت، عدالت و تقوا در فقه اسلامی می پردازد. بصیرت به عنوان توانایی شناخت عمیق و تشخیص صحیح، نقش مهمی در تصمیم گیری های شرعی دارد و به فرد کمک می کند تا در مواجهه با چالش ها و مسائل پیچیده، تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کند. عدالت به عنوان یک اصل بنیادین، به رعایت انصاف و برابری در قضاوت ها و رفتارها توجه دارد و از هرگونه ظلم و ناعدالتی جلوگیری می کند. تقوا به عنوان ویژگی اخلاقی، فرد را به پرهیز از گناهان و رعایت اصول دینی و اخلاقی هدایت می کند. این مقاله با بررسی شباهت ها و تفاوت های این سه مفهوم، تاثیرات هر یک بر تصمیمات فقهی و زندگی فردی و اجتماعی را تحلیل می کند. نتایج نشان می دهند که بصیرت، عدالت و تقوا به عنوان اصولی مکمل، در تقویت نظام فقهی و اخلاقی اسلام نقش بسزایی دارند و رعایت هم زمان آن ها می تواند به تشکیل یک جامعه منصفانه و اخلاقی کمک کند. در نهایت، مقاله به ارائه پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده و کاربردهای عملی این مفاهیم در حوزه های مختلف فقهی و اجتماعی می پردازد، با تاکید بر لزوم توجه به این مفاهیم در نظام های آموزشی و حقوقی به منظور ارتقای ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه.

    کلید واژگان: بصیرت, عدالت, تقوا, فقه اسلامی, تصمیم گیری, اخلاق, حقوق اسلامی
    Milad Akbari, Farzad Nemati *, Zahra Razavi

    This article examines and conducts a comparative analysis of the concepts of insight (Basirat), justice, and piety (Taqwa) within Islamic jurisprudence (Fiqh). Insight, defined as the ability to deeply understand and accurately discern, plays a crucial role in making Sharia decisions and assists individuals in making informed choices when facing complex challenges and issues. Justice, as a fundamental principle, emphasizes the importance of fairness and equality in judgments and behaviors, preventing any form of oppression and injustice. Piety, as an ethical attribute, guides individuals to avoid sins and adhere to religious and moral principles. The article explores the similarities and differences among these three concepts and analyzes their impacts on legal decisions and individual and social life. The findings indicate that insight, justice, and piety, as complementary principles, significantly contribute to strengthening the moral and legal framework of Islam. Adhering to these concepts simultaneously can help establish a fair and ethical society. Finally, the article provides suggestions for future research and practical applications of these concepts in various legal and social domains, emphasizing the necessity of incorporating them into educational and legal systems to enhance moral and religious values within society.

     

    Keywords: Insight, Justice, Piety, Islamic Jurisprudence, Decision-Making, Ethics, Islamic Law
  • ام البنین خدمتی بیدگلی *

    مقاله حاضر به بررسی نقش توکل در تربیت دینی و اخلاقی از منظر الهیات و فلسفه اسلامی می پردازد. توکل به معنای اعتماد کامل به خداوند و واگذاری امور به او پس از به کارگیری توانایی های انسانی، به عنوان یکی از اصول اساسی ایمان در اسلام شناخته می شود. این پژوهش به تحلیل ابعاد مختلف توکل از دیدگاه متفکران اسلامی، از جمله ابن سینا، ملاصدرا و غزالی، می پردازد و تاثیر آن را بر تربیت روحی و اخلاقی فرد مورد بررسی قرار می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد که توکل نه تنها به عنوان یک عمل دینی، بلکه به عنوان یک عنصر کلیدی در فرآیند کمال معنوی و رشد اخلاقی افراد عمل می کند. توکل به فرد کمک می کند تا در مواجهه با چالش ها و مشکلات زندگی، به جای اضطراب و نگرانی، با آرامش و اطمینان به حکمت الهی، به تلاش خود ادامه دهد. همچنین، این مفهوم با مفاهیم اخلاقی نظیر صبر، تقوا و زهد ارتباط نزدیکی دارد و تاثیرات عمیقی بر رفتارها و شخصیت فرد دارد. در پایان، پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده در زمینه بررسی تاثیر توکل بر سایر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ارائه می شود. این مقاله به روشن تر شدن ابعاد مختلف توکل و اهمیت آن در تربیت دینی و اخلاقی در جامعه اسلامی کمک می کند.

    کلید واژگان: توکل, تربیت دینی, اخلاقی, ابن سینا, ملاصدرا, غزالی, فلسفه اسلامی, ایمان, صبر, تقوا
    Omolbanin Khedmati Bidgoli *

    This article examines the role of tawakkul (trust in God) in religious and ethical education from the perspectives of Islamic theology and philosophy. Tawakkul, defined as complete reliance on God and the submission of affairs to Him after utilizing human capabilities, is recognized as one of the fundamental principles of faith in Islam. This study analyzes various dimensions of tawakkul through the views of prominent Islamic thinkers, including Avicenna, Mulla Sadra, and Al-Ghazali, while exploring its impact on the spiritual and ethical development of individuals. The findings indicate that tawakkul acts not only as a religious practice but also as a key element in the process of spiritual perfection and moral growth. Tawakkul assists individuals in facing life's challenges and adversities, allowing them to continue their efforts with peace and confidence in divine wisdom rather than succumbing to anxiety and worry. Furthermore, this concept is closely related to ethical principles such as patience, piety, and asceticism, significantly influencing individual behavior and character. Lastly, the article provides suggestions for future research on the impact of tawakkul on various aspects of personal and social life. This research contributes to a deeper understanding of the multifaceted dimensions of tawakkul and its importance in religious and ethical education within the Islamic community.

    Keywords: Tawakkul, Religious Education, Ethics, Avicenna, Mulla Sadra, Al-Ghazali, Islamic Philosophy, Faith, Patience, Piety
  • Ebrahim Ghorbani, Mohammad Reza Aram*

    The subject of piety, maintaining and strengthening it has always been the focus of scholars and thinkers in Islam. Maintaining piety in the first stage, and strengthening it in the next stage, can only be realized by knowing the factors that prevent piety. The Holy Qur'an and the hadiths of the infallible Imams (as) are the most important sources and references for identifying the obstacles to piety, and in addition to introducing the obstacles that prevent piety, solutions to remove the obstacles to piety are also stated in these sources. Considering that the obstacles of piety are factors that prevent the emerging and maintenance of piety in individuals and society, it can be said that the only way out of these obstacles is to set examples of Qur'anic verses and hadiths. In the process of identifying the obstacles of piety, in addition to providing solutions to overcome the obstacles of piety by performing individual and collective acts of worship such as: prayer, fasting, zakāt, ḥajj, and other strategies such as appealing, trust, patience, dhikr, hoping for divine mercy, have also been described, which are very important to know in creating piety and maintaining it.

    Keywords: Piety, Commands, Prohibitions, Obstacles, Qura’Nic Solutions, Hadiths
  • روح الله زینلی*

    براساس آیه 96 سوره اعراف می توان رابطه ای معنادار میان ایمان و تقوا و برخورداری از برکت های آسمانی و زمینی برقرار دانست؛ اما وجود جوامعی از افراد مومن و باتقوا ولی محروم و افراد غیرمومن اما متنعم، با ظاهر آیه ناسازگار بوده و شبهه ایجاد کرده است. از بررسی تفسیرهای شیعی شش پاسخ به این شبهه قابل برداشت است که به دو بخش ایجابی و سلبی تقسیم می شوند. پاسخ های ایجابی مواردی مانند اختصاص آیه به زمان و مورد خاص، استدراجی بودن برخورداری غیرمومنان و تامل در معنای ایمان و تقوا و پاسخ های سلبی مواردی مانند انکار برخورداری غیرمومنان از برکات آسمانی و زمینی، انکار برخورداری غیرمومنان از برکات معنوی و انکار برخورداری کامل غیرمومنان از برکات را شامل می شود. هریک از این پاسخ ها به نوبه خود ارزشمند است و بخشی از شبهه را پاسخ می دهد؛ اما برای حل کامل و همه جانبه شبهه پاسخی جامع تر لازم است. ازاین رو با لحاظ کردن بخش هایی از پاسخ های یادشده و تامل در معنا و مصادیق برکات کوشیده شده پاسخی جدید ارائه شود. در این پاسخ، مراتب متعدد مقامات معنوی و معارف الهی از جمله برکات آسمانی معرفی شده و برای تقوا نیز معنایی گسترده و دارای مراتب مختلف در نظر گرفته شده است؛ چنان که همه گناهان اعم از گناهان ذکرشده در متون دینی و غیر آن را دربر بگیرد. براین اساس، اگرچه غیرمومنان از برخی مراتب برکت های آسمانی محروم می شوند، از برخی مراتب برکت های زمینی بهره مندند و مومنان نیز اگرچه از برخی مراتب برکات زمینی محروم اند، از برکات آسمانی بهره ها می برند. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ انتقادی سامان یافته است.

    کلید واژگان: ایمان, تقوا, برکات, موانع نزول نعمت, شرایط جغرافیایی دریافت برکت
    Ruhollah Zeinali *

    Based on verse 96 of A'raf Surah, a meaningful relationship can be established between faith and piety and enjoying heavenly and earthly blessings.  But societies with deprived believers and rich infidels raises the doubt of inconsistency with the verse. According to Shia interpretations, there are six possible answers to this doubt, which can be divided into two positive and negative parts. Positive answers are allocating the verse to a specific time and case, lead infidels gradually to prediction, and reflecting on the meaning of faith and piety. Negative answers also include denial of infidels' enjoyment of heavenly and earthly blessings, denial of infidels' enjoyment of spiritual blessings, and denial of full enjoyment of blessings by infidels. Each of these answers is valuable in turn and covers some parts of the doubt, but we need a more comprehensive answer to solve the doubt completely and comprehensively. Therefore, we have tried to provide a new answer considering parts of these answers and reflecting on the meaning and examples of blessings.  In this answer, various spiritual degrees, including heavenly blessings, have been introduced, and piety has a broad meaning with different degrees, which includes all sins, both within religious texts and others. In this case, infidels are deprived of some levels of heavenly blessings, while they benefit from some levels of earthly blessings, and believers, although they are deprived of some levels of earthly blessings, but they benefit from heavenly blessings. Therefore, the aforementioned doubt is resolved. This research is organized by descriptive and critical method.

    Keywords: Faith, Piety, Blessings, Obstacles To Blessings, Geographical Conditions Of Receiving Blessings
  • محسن قمرزاده، طیبه حیاتی*
    یعتبر علم الدلاله کاسلوب لتحلیل النص. وإن احد ابتکارات إیزوتسو فی تطبیق علم الدلاله نراه فی تحلیل النظام الدلالی للقرآن الکریم.حیث تعتبر نظریه الحقل الدلالی من نظریاته الشهیره فی هذا المجال العلمی. إن لکل کلمه من الکلمات المحوریه فی القرآن الکریم حقل من الدلالات، وفی تفاعل هذه الحقول والارتباط بینها، تعرف مفاهیم ومعانی کلمات القرآن الکریم بشکل افضل وادق.مع تقدم الدراسات فی العلوم الدلالیه، ادخلت بعض الملاحظات علیها. إحدی هذه الملاحظات هی مساله “تضمین الاسلوب التدریجی”التی تهدف إلی استکمال المعنی والمساعده لاستیعاب الحقل الدلالی للالفاظ. الاسلوب التدریجی هو عملیه مستمده من التفسیر التنزیلی للقرآن الکریم ویشمل دراسه السور والآیات الشریفه فی سیاق النزول التدریجی لها. جرت فی هذا المقال محاوله لمعرفه تاثیر “تضمین الاسلوب التدریجی” فی الدلالات من خلال دراسه المجال الدلالی لکلمه التقوی فی التجالس مع کلمه الصبر بطریقه وصفیه تحلیلیه. حیث توصلنا إلی ان کلمه التقوی قد وردت و تکررت فی القرآن الکریم وفقا لسیر النزول التدریجی للسور المکیه والمدنیه وقدما إلی قدم لها. بالإضافه إلی ذلک، فقد تم استخدام کلمه التقوی إلی جانب کلمه الصبر فی عملیه تدریجیه فی مجالین: المجال الاول هو التمهید، و المجال الثانی هو التکمیل، حیث یعتبر مکملا للمجال الاول. و نظرا للجو و مستلزمات المجتمع فی زمن نزول السور المکیه، فقد ورد ذکر الصبر فی البدایه کاساس لتحقیق التقوی. حیث کان یعتبر الصبر امر ضروری للوصول إلی التقوی، ثم مع نزول القرآن فی المرحله التالیه وبنسبه تکاملیه، اصبح کل من الصبر والتقوی معنی یودی کل منهما دوره بشکل مستقل إلی جانب الآخر. فکل من الصبر و التقوی ضروریان لکمال.
    کلید واژگان: علم الدلاله التدریجی, الحقل الدلالی, منهج ایزوتسو الدلالی, التجالس, التقوی والصبر
    Mohsen Ghamarzadeh, Tayyebe Hayati *
    Semantics is a method of text analysis. One of Izutsu's innovations in the application of semantics is seen in the analysis of the semantic system of the Holy Qur’an. The semantic field theory is considered one of his famous theories in this scientific field. Each of the pivotal words in the Holy Qur’an has a field of connotations, and in the interaction of these fields and the connection between them, the concepts and meanings of the words of the Holy Qur’an are known better and more accurately.As studies in semantic sciences progressed, some observations were made on them. One such observation is the issue of “gradual style inclusion” which aims to complete the meaning and help to comprehend the semantic field of words. The gradual method is a process derived from the revealed interpretation of the Holy Qur’an and includes the study of the noble surahs and verses in the context of their gradual revelation. In this article, an attempt was made to find out the effect of “including the gradual method” in semantics by studying the semantic field of the word piety in association with the word patience in a descriptive and analytical manner. We have come to the conclusion that the word piety was mentioned and repeated in the Holy Qur’an according to the progression of the gradual descent of the Meccan and Medinan surahs, from one foot to another. In addition, the word piety was used alongside the word patience in a gradual process in two areas:The first field is preliminary, and the second field is completion, as it is considered a complement to the first field. Given the atmosphere and societal requirements at the time of the revelation of the Meccan surahs, patience was initially mentioned as a basis for achieving piety. Whereas patience was considered necessary to achieve piety, then with the revelation of the Qur’an in the next stage and in a complementary ratio, both patience and piety became meanings, each playing its role independently alongside the other. Both patience and piety are necessary for the perfection and elevation of the human soul.
    Keywords: Progressive semantics, Semantic field, Izutsu’s semantic approach, sitting, piety, patience
  • سارا محمدزاده*

    این مقاله به بررسی مفهوم فنا فی الله از دیدگاه قرآن و احادیث امام علی (ع) و تحلیل روانشناختی آن می پردازد. فنا فی الله به معنای محو شدن در ذات الهی و از بین بردن تعلقات دنیوی است که در آیات قرآنی و احادیث امام علی (ع) به تفصیل بیان شده است. در بخش اول، به تحلیل آیات قرآن مرتبط با فنا فی الله و تفاسیر مختلف آن پرداخته شده است. در بخش دوم، احادیث امام علی (ع) در مورد این مفهوم بررسی و با تعاریف قرآنی مقایسه شده اند. بخش سوم به تحلیل روانشناختی فنا فی الله اختصاص دارد و نشان می دهد که این مفهوم چگونه می تواند بر سلامت روان و رفتار فرد تاثیر بگذارد. نتایج نشان می دهد که فنا فی الله نه تنها به عنوان یک هدف معنوی و دینی، بلکه به عنوان یک ابزار روانشناختی می تواند به بهبود سلامت روان و افزایش کیفیت زندگی کمک کند. این مقاله پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده در زمینه های تطبیقی بین ادیان، مطالعات بالینی و روانشناختی، و تحلیل های فلسفی و عرفانی ارائه می دهد.

    کلید واژگان: فنا فی الله, قرآن, احادیث امام علی (ع), تحلیل روانشناختی, سلامت روان, عرفان اسلامی
    Sara Mohammadzadeh*

    This article examines the concept of Fana Fillah from the perspective of the Quran and the Hadiths of Imam Ali (A.S.) and provides a psychological analysis of it. Fana Fillah, meaning annihilation in the Divine Essence and the elimination of worldly attachments, is elaborated upon in Quranic verses and the Hadiths of Imam Ali (A.S.). The first section analyzes relevant Quranic verses and various interpretations of Fana Fillah. The second section reviews the Hadiths of Imam Ali (A.S.) on this concept and compares them with Quranic definitions. The third section offers a psychological analysis, demonstrating how Fana Fillah can impact mental health and behavior. The findings indicate that Fana Fillah, besides being a spiritual and religious goal, can serve as a psychological tool to improve mental health and enhance life quality. The article provides suggestions for future research in comparative studies between religions, clinical and psychological studies, and philosophical and mystical analyses.

    Keywords: Spirituality, Life Satisfaction, Nahj Al-Balagha, Positive Psychology, Piety, Contentment, Psychological Well-Being
  • عبدالله آزاد*

    این مقاله به بررسی تطبیقی مفاهیم معنویت و رضایت از زندگی در دو منبع مهم نهج البلاغه و روانشناسی مثبت گرا پرداخته است. معنویت در نهج البلاغه به عنوان ارتباط عمیق و مستقیم با خداوند و تقوا تعریف شده، در حالی که در روانشناسی مثبت گرا به عنوان جستجوی معنا و هدف در زندگی و ایجاد ارتباط با نیرویی بالاتر شناخته می شود. رضایت از زندگی در نهج البلاغه به عنوان یک حالت روانی و معنوی، نتیجه پذیرش تقدیر الهی و قناعت است. در روانشناسی مثبت گرا، رضایت از زندگی به عنوان یک حالت ذهنی و روانی مثبت شامل ارزیابی های شناختی و عاطفی افراد از زندگی تعریف می شود. نتایج تحقیق نشان داد که هر دو دیدگاه بر اهمیت معنویت و رضایت از زندگی تاکید دارند، اما روش ها و رویکردهای هر یک متفاوت است. این تفاوت ها می تواند مکمل یکدیگر در ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش رضایت از زندگی مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهادات تحقیق شامل بررسی عمیق تر تاثیرات آموزه های معنوی نهج البلاغه بر جنبه های مختلف بهزیستی روانی و مقایسه تطبیقی با سایر متون دینی و فلسفی است.

    کلید واژگان: معنویت, رضایت از زندگی, نهج البلاغه, روانشناسی مثبت گرا, تقوا, قناعت, بهزیستی روانی
    Abdullah Azad*

    This article provides a comparative analysis of the concepts of spirituality and life satisfaction in two significant sources: Nahj al-Balagha and positive psychology. Spirituality in Nahj al-Balagha is defined as a deep and direct connection with God and piety, whereas in positive psychology, it is seen as the search for meaning and purpose in life and forming a connection with a higher power. Life satisfaction in Nahj al-Balagha is described as a psychological and spiritual state resulting from accepting divine fate and contentment. In positive psychology, life satisfaction is a positive mental and psychological state, including individuals' cognitive and emotional evaluations of their lives. The study's findings indicate that both perspectives emphasize the importance of spirituality and life satisfaction, though their methods and approaches differ. These differences can complement each other in enhancing the quality of life and increasing life satisfaction. The research suggests further in-depth exploration of the impact of Nahj al-Balagha's spiritual teachings on various aspects of psychological well-being and comparative analysis with other religious and philosophical texts.

    Keywords: Spirituality, Life Satisfaction, Nahj Al-Balagha, Positive Psychology, Piety, Contentment, Psychological Well-Being
  • علی ربانی

    روایات غیبت امام مهدی؟عج؟ در کتاب کافی با روایتی که در صدد بیان دشواری دین داری است، آغاز می شود. آغازین قرار گرفتن، گویای اهمیت و ضرورت پردازش موضوع مطرح شده در این روایت است. بررسی زوایای تشبیه به کار رفته در روایت و تبیین راهکار برون رفت از آسیب هایی که متوجه دین داری در دوران غیبت است؛ از ویژگی های متن حاضر است. متن پژوهی کمک می کند بعد از تببین صحیح روایت، راهکار رعایت تقوا و تمسک به دین که در این روایت بیان شده است، با نمونه های مشابه از دیگر روایات مقایسه شود.

    کلید واژگان: سختی دین داری, خرط قتاد, تمسک به دین, تقوا, عصر غیبت
    Ali Rabbāni

    The Islamic narrations about the disappearance of Imam Mahdi (pbuh) in the book al-Kāfi begin with a Hadith declaring the difficulties of religiosity during the time of Imam Mahdi’s disappearance i.e. “Certainly the rightful owner of this rule will have an occultation, such that the one who adheres to his religion during it will be like one who clutches on to a thorn bush with his hands…”2. This priority indicates the importance and necessity of paying attention to the mentioned subject. Examining the aspects used in the Hadith and explaining the way out of the harms damage the religiosity during the time of Occultation is one of the present paper. After the clarification of the narration, the text helps to compare the approach of observance of piety and referring to religion, noted in this Hadith, with the same examples from different narrations.

    Keywords: Hardness of religiosity, to clutch on to a thorn bush with their hands, to cling to religion, piety, the Occultation period
  • احمد کریمی، اکبر شهیدی تبار*، فرهاد مرسلی باورسی
    تعتبر قصه النبی یوسف وزلیخاء من اروع القصص فی القرآن الکریم، والتی رغم جمالها إلا انها تحتوی علی غموض. من نقاط الخلاف هی عباره « وهم بها لولا ان رای برهان ربه». العباره تتکون من جزاین؛ فما معنی «وهم بها»؟ وما حقیقه «رای برهان ربه» فما هو هذا البرهان؟! بحثنا هذا یهدف إلی إلقاء الضوء علی المعنی الحقیقی للعباره المذکوره اعلاه. بناء علی ذلک، وباستخدام اسلوب تحلیل المحتوی، تم دراسه الآیتین 23 و 24 من سوره یوسف جزءا جزءا وبشکل شامل حتی یمکن توضیح النقاط غیر الواضحه. فتظهر نتیجه الدراسه ان عباره «وهم بها» یمکن تفسیرها علی وجهین: یمکن ان تعنی مواجهه جسدیه مع زلیخاء، ویمکن ان تعنی ایضا نیه مماثله لنیه زلیخاء وإرادتها. ومعنی «لولا ان رای برهان ربه» متوقف علی المعنی الماخوذ من «وهم بها» فإذا اعتبر التاویل الاول، فإن معنی رویه برهان ربه هو رویه النبی یوسف الحل للخروج من المازق الذی وقع فیه. وإذا اعتبر التاویل الثانی فإن معنی مراقبه برهان ربه هو رویه قبیح الباطن فی طلب زلیخاء ومشاهده جمال ربه وبرکاته مما یجعل جمال زلیخاء وسحرها یبدو ضئیلا ومزعجا فی عینیه فیبتعد عنها ویرکض نحو الباب. ففی التفسیر الاول، فإن ملاحظه حجه ربه تصف النبی یوسف بانه شخص تقی یعینه الله بفضل تقواه الثابته، وفی التفسیر الثانی، فإن ملاحظه حجه الله تصور عصمه النبی یوسف ونزاهته مما یحول دون استسلامه للمیول والنوایا الدنیئه.
    کلید واژگان: النبی یوسف, زلیخاء, برهان الرب, عصمه الانبیاء, التقوی, قصص القرآن
    Ahmad Karimi, Akbar Shahiditabar *, Farhad Morsali Pavarsi
    The story of Prophet Yusuf and Zulaikha is one of the fascinating stories of the Holy Qur’an. One of the points of dispute is this section of the Holy Qur’an”… he would have made for her [too] had he not beheld the proof of his God ”. The significance of the sentence includes two parts: What does “…he would have made for her [too]…” mean? And what is the meaning of “…had he not beheld the proof of his God”? The objective of the current research is shedding enough light upon the true meaning of the afore-mentioned sentence. Accordingly, by utilizing the methodology of content analysis and narratology (White, 1973), verses 23 and 24 of Surah Yusuf have been analyzed thoroughly and meticulously to ultimately clarify the ambiguous points. The result of the study shows that the phrase “…he would have made for her [too]…” could be elaborated on in two ways: it can mean a physical confrontation with Zulaikha and it can also mean an intention similar to Zulaikha’s intention and will. The significance of “…had he not beheld the proof of his God” squarely depends on the meaning obtained from “…he would have made for her [too]…” In the first interpretation, the observation of the proof of his God describes Prophet Yusuf as a pious person whom God helps thanks to his steady piety, and in the second interpretation, the observation of the proof of God portrays the infallibility and impeccability of Prophet Yusuf which hinders him to succumb to sordid penchants and intentions.
    Keywords: Prophet Yusuf, Zulaikha, God’s Proof, piety, Infallibility of Prophets, Quranic Narratives
  • داود بیغمی*، محمدحسین صائینی، حسین مرادی زنجانی

    اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی بشر، هدف بعثت انبیاء را در تشکیل جامعه آرمانی می داند که مبتنی بر اصول و قواعد الهی باشد. یکی از اهداف والای حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، تشکیل حکومت الهی و به تبع آن ایجاد چنین جامعه ای تلقی می شود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، در پی پاسخ گویی به این سوال اساسی است که از منظر نهج البلاغه، جامعه آرمانی چه ویژگی هایی دارد؟ و حضرت علی علیه السلام چه استراتژی هایی را برای نیل به این جامعه بیان می دارند؟ برنامه ریزی بر اساس استراتژی های تعیینی ایمه معصومینb، اصلاحات همه جانبه، شفافیت امور و پاسخگویی و درنتیجه برقراری عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن، ضرورت رابطه مستقیم ولایت با جامعه، توجه و اهتمام توامان به ابعاد معنوی و مادی در جامعه، جاری شدن و حاکمیت قرآن و لزوم مردم سالاری و دموکراسی دینی از یافته های این پژوهش به شمار می رود. در مجموع می توان گفت نیل به جامعه آرمانی با چنگ زدن به ریسمان الهی و به کارگیری دستورات و استراتژی های پیامبر صلی الله علیه و آله و ایمه معصومین علیهم السلام به دست می آید.

    کلید واژگان: جامعه آرمانی, تقوی, نهج البلاغه, استراتژی, عدالت اجتماعی
    Davood Bighami *, Mohammed Hussain Saiene, Hussain Moradi Zanjani

    In Islam, for humankind's worldly and afterlife felicity, the purpose of sending prophets to form an ideal society should be based on divine rules and principles. One of the noble goals of Amir al-Mu'minin Ali (AS) was to create a divine government and, accordingly, the creation of such a society. This research, with a descriptive-analytic method, seeks to answer the fundamental question, what are the characteristics of an ideal society according to Nahj al-Balaghah? And what are Hazrat Ali's (AS) strategies to achieve such a society? The findings of this research included planning based on the strategies of infallible imams, all-round reforms, transparency of affairs, accountability as a result of establishing social justice in all its dimensions, the necessity of a direct relationship between the Imamt and the society, paying attention to the spiritual and material dimensions in society, the sovereignty of the Quran and the necessity of democracy and religious democracy. Generally, an ideal society is achieved by following the divine path and applying the instructions and strategies of the Prophet and the infallible imams.

    Keywords: ideal society, Piety, Nahj al-Balaghah, strategy, Social Justice
  • فرشته معتمد لنگرودی*، فاطمه علایی رحمانی، زینب متولی امامی
    تبیین احکام طلاق، یکی از مباحث محوری در آیات قرآن کریم است که بخشی از آن در سوره طلاق بیان شده است. موضوع این مقاله، رصد مضامین سوره طلاق با کاربست روش مطالعات بین رشته ای «تحلیل مضمون» است که بدین منظور با دو رویکرد کمی و کیفی به تجزیه و تشریح، مضامین پایه و سازمان دهنده این سوره پرداخته است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که خداوند متعال ضمن تشریع احکام طلاق در این سوره، سازه اخلاقی و رفتاری با عنوان «تقوا» را به بندگان توصیه کرده است به گونه ای که این مضمون در سراسر سوره وجود دارد. مضامین این سوره را می توان در قالب 5 مضمون سازمان دهنده شامل: الزام به تقوامداری، رعایت احکام طلاق، مبانی الزام به احکام طلاق و تقوامداری، تاکید بر اخلاق و تلطیف در احکام طلاق و تهدید به معاندان و بشارت به مومنان تشریح کرد. لذا رویکرد سوره طلاق بر لزوم اجرای احکام طلاق تنها هدف این سوره، نیست؛ بلکه این سوره در ضمن بیان احکام طلاق، به دنبال آن است تا نگرش و اخلاق افراد را در موضوع تنش زای طلاق ارتقاء ببخشد تا با داشتن تقوا به کنترل درونی و خودنظم دهی خویش بپردازند و در نتیجه آن تا یک جامعه ای سالم و با امنیت و به دور از خشونت را برای یکدیگر به ارمغان بیاورند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, طلاق, تقوا, خودکنترلی, حقوق زوجین, اخلاق
    Fereshteh Motamad Langrodi *, Fatemeh Alaee Rahmani, Zeynab Motavali Emami
    Explanation of the rules of divorce is one of the central topics in the verses of the Holy Quran, a part of which is stated in Surah Talaq. The subject of this article is to observe the themes of Surah Talaq by using the method of interdisciplinary studies "Theme Analysis", which for this purpose has analyzed and explained the basic and organizing themes of this Surah with two quantitative and qualitative approaches. The findings of the research show that while legislating the decrees of divorce in this Surah, the Almighty God has recommended the moral and behavioral structure called "Taqwa" to the servants in such a way that this theme is present throughout the Surah. The themes of this surah can be explained in the form of 5 organizing themes, including: the obligation to be strict, observing the rules of divorce, the basics of the obligation to the rules of divorce and strictness, emphasis on morality and refinement in the rules of divorce, threats to enemies, and good news to believers. Therefore, the approach of Surah Talaq on the necessity of enforcing the decrees of divorce is not the only purpose of this Surah; Rather, this surah, while stating the rulings of divorce, seeks to improve people's attitudes and morals in the stressful issue of divorce, so that they can have inner control and self-discipline with piety, and as a result, a healthy and safe society. and bring each other away from violence.
    Keywords: The Holy Quran, Divorce, Piety, Self-Control, Rights Of Couples, Ethics
  • حسین براتی*، محمدحسن رستمی

    ن التقوی هی من المواضیع المهمه التی اکد علیها القرآن الکریم والسنه النبویه بشکل خاص. حیث فی کتاب نهج البلاغه قام الإمام علی علیه السلام بصفته مولی المتقین بالتفسیر والشرح کثیرا حول هذا الموضوع وصلته بالمسایل الاخری. فی کثیر من الاحیان، فإن الإمام علی7 فی موضوع التقوی له نظره للآیات القرآنیه، وهذه الآیات تنعکس باشکال مختلفه فی کلامه، مما یشیر إلی الارتباط العمیق بینه وبین القرآن الکریم، وفی الواقع، یشیر هذا الامر إلی العلاقه الوثیقه بین الثقلین. ینقسم هذا الانعکاس إلی ثلاثه اقسام وهی الإستشهاد، الإقتباس والتلمیح. هذه الدراسه ذات الطریقه الوصفیه التحلیلیه هی محاوله لدراسه هذه الانواع وإظهار الارتباط بین القرآن الکریم ونهج البلاغه فی موضوع ومساله التقوی؛ کما ان التقوی فی القرآن الکریم قد جاءت بتفاسیر وامثله مختلفه؛ فإن الإمام علیه السلام دایضا من حیث اللفظ والمعنی ومن خلال الإستفاده من القرآن الکریم قام بتفسیره وتوضیحه؛ وکذلک قام بتبیین الموشرات، الارضیه، العوامل، الادوات، الآثار والعقبات فی موضوع التقوی وصفات المتقین، وربط مواضیع متعدده من خلال الاقسام المذکوره مع هذا البحث بحیث یکون مصدر ومنبع جمیع ذلک الکلام هو الوحی.

    کلید واژگان: القرآن, نهج ‏البلاغه, بین المتون, التقوی, الاستشهاد, الاقتباس, التلمیح
    Hossein Barati*, MohammadHasan Rostami

    Piety is one of the important issues that the Quran and Tradition emphasizes it. Imam Ali (PBUH), who is the leader of all pious, has in many cases, said in Nahj-ulBalagha about About this issue and its explanation and its connection with other issues. Imam Ali (PBUH) uses Verses of Quran to explan piety, this massive use of verses, reflects the union of Quran and Etra (Sa Ghaleyn). These reflections can be classified in three categories: Adaptation and Confessions and Quotation. In this research we used the descriptiveanalytic method to investigate the relation of Quran and Nahj-ul-Balaghah on the topic of piety. The topic of piety is referred in Quran from various points of view, in a similar matter, In terms of word and meaning, Imam Ali (PBUH) Inspired by the Holy Quran, he has defined it, he expressed characteristics, indicators ,fields,causes ,requirements, consequences and barriers of piely, he (PBUH) also describes properties of pious persons. and describes piety from various perspectives that The source of all that is the word of revelation.

    Keywords: Quran, Nahj-ul-Balagha Intertextuality, Piety, Adaptation, Confessions, Quotation
  • اریک الاندر*، ابوالفضل حری
    از منظر قرآن، تقوا ازجمله مضامین و بن مایه های اصلی است. این مقاله نشان می دهد چگونه این واژه از حیث واژگانی و معنایی، در بطن سپهر فراخ تر گفتمان قرآنی جای می گیرد و پیشنهاد می کند در پرتو عنایت به پویایی شناسی معنایی گسترده تر متن قرآن، از موضعی بهتر می توانیم طیف و دامنه نگرشی را که به ساختارهای مضمونی کلیدی قرآن شکل می دهند، استدراک کنیم. از حیث روش شناسی، این مقاله، از مطالعه آماری نظام مند واژگان قرآنی بهره گرفته و به کمک تحلیل رایانه ای، فهرستی جامع از تمام مشتقات واج ساختی ریشه هایی ناظر به مفهوم کلی «ترس» به دست می دهد که گروه معنایی بزرگتری مشتمل بر واژه تقوا را تشکیل می دهند. این مقاله براساس نتایجی که از مطالعه تجربی فراچنگ آمده، انعکاس مندی بینامتنی ذاتی قرآن را به مثابه چارچوب تحلیلی خود تلقی و استدلال می کند تغییرات معنایی محسوس در بلاغت اصطلاح تقوا، از سیر تطور و تکون آن در چینش اصلی متن قرآن حکایت می کند. این مقاله نشان می دهد توجه به سیر تاریخی چینش متن قرآن، همچنان مفید معنا می افتد.
    کلید واژگان: تقوا, خوف, تغییر معنایی, بافت مضمونی, تحلیل رایانه ای
    Eric Olander *, Abolfazl Hori
    One of the most ubiquitous terms in the Qur’an, taqwa, or ‘fear of God’, serves as a major theme and leitmotif of the wider Quranic vision. This study explores, both lexically and semantically, the way in which this term is situated within the Quranic universe of discourse, proposing that by attending to the broader semantic dynamism of the text itself we are in a better position to understand the range and scope of the vision which shaped the Qur’an’s  key thematic structures. Methodologically, the study has made use of a systematic statistical survey of the Quranic lexicon, deriving by way of computer- aided analysis a comprehensive inventory of all morphological derivations of radicals connoting the general idea of ‘fear’, a larger semantic grouping to which the term taqwa belongs. Predicated upon the results of this empirical survey, the study takes as its primary analytic framework the Qur’an’s  inherent intertextual reflexivity  and argues that observable semantic shifts in the rhetoricity of the term taqwa represent circumstantial developments in the text’s basic chronology.
    Keywords: Piety, Fear, Semantic Change, Thematic Texture, Computer Analysis
  • حسین علوی مهر، بهزاد جلالوند*

    فحص و تدقیق در مباحث علم زبان شناسی به خصوص معنی شناسی، ابعاد گوناگون یک متن را گشوده و در معنایابی و مفهوم سازی ترکیبات قرآنی، نقش محوری و اساسی را ایفا می کند. در بیان مفسران از آیات ابتدایی سوره بقره چنین فهمیده می شود که قرآن در هدایت و یا در لاریب بودن، صاحب جایگاه والایی است، اما براساس این مقال درک همنشینی ریب و تقوی در ترکیب آیه توجه عمیقی می طلبد چه اینکه چرا خداوند هدایت را به شرط تقوا، متناظر راه نداشتن شک در قرآن بیان می کند؟ روش استفاده شده در این مقال توصیفی- تحلیلی است. حاصل آنکه اخلاق و تقوای الهی شرط لازم بهره مندی از هدایت قرآن است که این عقیده با الهام از تفسیر آیه شریفه (ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین) به دست آمده است. «ریب» شک ساده نیست تا از طریق آگاهی زدوده شود. انسان مریب از حقیقت امر آگاه است و راه هدایت الهی را کتمان و انکار می کند. پس آنان را باید به پرهیزگاری و ترس از خدا فراخواند. از این رو هدایت گری کتاب وحی تنها برای متقین است. وجه تازگی مقاله تفاوت نگاه آن به نسبت تفاسیر است؛ مفسران به لاریب بودن قرآن و هدایت گری آن تنها برای متقیان اشاره داشته اند، اما در نسبت تقوی و ریب سکوت کرده اند. نتیجه پژوهش این است که انسان متقی به جهت نداشتن «ریب» مشمول هدایت گری قرآن است.

    کلید واژگان: تلائم, هدایتگری قرآن, هدایت پذیری, ریب, تقوی, هدایت, شک
    Hosein Alavi Mehr, Behzad Jalalvand *

    Examination of linguistics, especially semantics, opens up various dimensions of a text and plays a pivotal and fundamental role in the semantics and conceptualization of Qur'anic compositions. According to the commentators, from the first verses of Surah Al-Baqarah, it is understood that the Qur'an has a high position in guidance or in being Larib, but according to this article, understanding the companionship of piety and piety in combining the verse requires deep attention as to why God guides on the condition of piety, corresponding to the absence of doubt in the Qur'an? Using the descriptive-analytical method, it was pointed out that morality and divine piety is a necessary condition for guidance. This belief is inspired by the interpretation of the holy verse (ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین‌). Rib is not a simple doubt to be removed through consciousness. Man is oblivious to the truth of the matter and conceals and denies the way of divine guidance. Therefore, they should be called to piety and fear of God. Therefore, the guidance of the book of revelation is only for the pious.

    Keywords: translation, guidance of the Qur'an, rib, piety, Doubt
  • محمد عترت دوست، فتحیه فتاحی زاده، فاطمه کیانی*

    خطبه غراء ازجمله خطبه های طولانی حضرت علی (ع) است که به دلیل فصاحت و بلاغت بسیار و برخورداری از مضامین عالی، در طول تاریخ موردتوجه بسیار شارحان و ادیبان قرار گرفته است. یکی از مهم ترین سوالات در رابطه با این خطبه، کشف موضوع اصلی و غرض امام (ع) از بیان این مطالب است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد هرکدام از شارحان، موضوعی خاص را برای این خطبه در نظر گرفته و با رویکردی خاص به شرح آن پرداخته اند، ازجمله: توصیه به تقوا، بیان صفات خداوند، سرگذشت انسان، پرهیز از دنیاگرایی، توصیف قیامت، انذار از معاد و غیره. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوا و استخراج مقوله های مهم متن، ساختار هندسی خطبه غراء تبیین و در نهایت موضوع اصلی خطبه، کشف و شناسایی شود. یافته های حاصل از تحلیل محتوای مقوله های مهم خطبه نشان می دهند که حضرت علی (ع) در این کلام نورانی و فصیح خود به دنبال ترسیم نقشه راه نجات انسان ها بوده اند. به همین دلیل ابتدا به معرفی انسان و استعدادهای او پرداخته، سپس وضعیت حال (زندگی دنیایی) و آینده (زندگی آخرتی) او را گزارش کرده و در این مسیر، انسان را از فرصت ها و تهدیدهای پیش رو مطلع و در پایان راهکار اصلی نجات یعنی تقوا را معرفی و ثمرات آن را تبیین نموده اند. الگوی حاصل از تحلیل محتوای مقوله ای این خطبه می تواند ترسیم کننده راهکار نجات و سعادت انسان ها باشد.

    کلید واژگان: امام علی(ع), خطبه غراء, تحلیل محتوا, نقشه راه نجات انسان, تقوا
    Mohammad Etrat Doost, Fathiyeh Fattahizadeh, Fatemeh Kiani *

    The sermon of Al-Gharra is one of the long sermons of Imam Ali (pbuh) which has been considered by commentators and men of letters throughout history due to its eloquence and rhetoric and its excellent content. One of the most important questions in relation to this sermon is the discovery of the main subject and the purpose of Imam Ali in expressing these matters. Studies show that each of the commentators has considered a specific topic for this sermon and has explained it, including: piety, attributes of God, The story of man, avoiding worldliness, describing the resurrection, warning of the resurrection and so on. In this research, an attempt has been made to use the content analysis method and extract important categories of the text, the geometric structure of the sermon is explained and finally the main subject of the sermon is identified. The findings show that Imam Ali in this enlightening and eloquent speech sought to draw a roadmap for the salvation of human beings. For this reason, he first introduces man and his talents, then reports his present (worldly life) and future (hereafter life) status, and in this way, he has informed man of the opportunities and threats ahead, and finally the main solution of salvation, ie piety has introduced and explained its fruits. The pattern obtained from the analysis of the content of the categories of this sermon can depict the solution of salvation and happiness of human beings in the world.

    Keywords: Imam Ali (pbuh), Al-Gharra Sermon, content analysis, Roadmap to salvation human beings, piety
  • فاطمه علایی رحمانی، نجمه کاظمی*، فرشته معتمد
    متن کاوی سور قرآنی در جهت اخذ غرض سور، از جمله مباحث مهم در تفسیر آن ها بوده که از دیرباز مورد تحلیل و بررسی اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف کشف غرض سوره مبارکه احزاب سعی در ارایه سیاق درونی و تفهیم غرض اصلی سوره را داشته است. به منظور دست یافتن به این مهم، این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی با رویکرد کتابخانه ای به تبیین و تحلیل سیاق و ساختار محتوایی و مضامین درونی و ارکان آن به منظور کشف غرض کاربردی سوره پرداخته است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که سوره مبارکه احزاب با توجه به مدنی بودن آن در دو بعد شناختی و کاربردی، دارای غرض منحصر به فردی است؛ چرا که در مرحله مدنیت اسلام به مرحله ای رسیده که افراد نیازمند تقویت ایمان و نمود یافتن آن در اعمال خود و به عبارتی به دنبال اتخاذ راهکار برای مسئله و موضوعی هستند. لذا غرض از این مهم در بعد بنیادی و شناختی «خداشناسی در پرتو ایمان راسخ و تقوا محوری» و نیز در بعد عملی و کاربردی دارای غرض «اطاعت از خدا و رسول او (انجام اعمال صالح) و پیروی ننمودن از غیر حق» بوده است.
    کلید واژگان: : اطاعت, ایمان, تقوا, خداشناسی, سوره احزاب, عمل صالح
    Fateme Alaei, Najme Kazemi *, Fereshte Motamed
    One of the main methods in the interpretation of the Holy Qur’an, being discussed and analyzed by Muslim commentators throughout history, is exploring the texts of chapters to discover their main theme. This paper aims to explore the main theme of Surah Al-Ahzāb for revealing its intra- textual context. Based on the descriptive-analytical method and as a library research, the paper clarifies and analyzes the context, the content structure, the internal motifs, and the main parts of the Surah to discover its practical aim. Findings show that Surah Al-Ahzāb cognitively and functionally has a particular purpose, due to its being Madanī. The reason is that in the civilized stage, Islam reached a position where people needed to strengthen their faith and manifested it in their actions. That is, they sought to find a solution to a particular issue. Therefore, the fundamental and cognitive purpose is “theology in the light of firm faith and piety” and the practical and functional purpose is “obeying God and His Messenger (doing righteous deeds) and not following the evil”.
    Keywords: Surah Al-Ahzāb, Theology, piety, Righteous deed, Faith, Obedience
  • بررسی تطبیقی مفاهیم معنویت و رضایت از زندگی در نهج البلاغه و روانشناسی مثبت گرا
    رحیم بدرزاده*

    این مقاله به بررسی تطبیقی مفاهیم معنویت و رضایت از زندگی در دو منبع مهم نهج البلاغه و روانشناسی مثبت گرا پرداخته است. معنویت در نهج البلاغه به عنوان ارتباط عمیق و مستقیم با خداوند و تقوا تعریف شده، در حالی که در روانشناسی مثبت گرا به عنوان جستجوی معنا و هدف در زندگی و ایجاد ارتباط با نیرویی بالاتر شناخته می شود. رضایت از زندگی در نهج البلاغه به عنوان یک حالت روانی و معنوی، نتیجه پذیرش تقدیر الهی و قناعت است. در روانشناسی مثبت گرا، رضایت از زندگی به عنوان یک حالت ذهنی و روانی مثبت شامل ارزیابی های شناختی و عاطفی افراد از زندگی تعریف می شود. نتایج تحقیق نشان داد که هر دو دیدگاه بر اهمیت معنویت و رضایت از زندگی تاکید دارند، اما روش ها و رویکردهای هر یک متفاوت است. این تفاوت ها می تواند مکمل یکدیگر در ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش رضایت از زندگی مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهادات تحقیق شامل بررسی عمیق تر تاثیرات آموزه های معنوی نهج البلاغه بر جنبه های مختلف بهزیستی روانی و مقایسه تطبیقی با سایر متون دینی و فلسفی است.

    کلید واژگان: معنویت, رضایت از زندگی, نهج البلاغه, روانشناسی مثبت گرا, تقوا, قناعت, بهزیستی روانی
    A Comparative Study of Concepts of Spirituality and Life Satisfaction in Nahj al-Balagha and Positive Psychology
    Rahim Badrzadeh*

    This article provides a comparative analysis of the concepts of spirituality and life satisfaction in two significant sources: Nahj al-Balagha and positive psychology. Spirituality in Nahj al-Balagha is defined as a deep and direct connection with God and piety, whereas in positive psychology, it is seen as the search for meaning and purpose in life and forming a connection with a higher power. Life satisfaction in Nahj al-Balagha is described as a psychological and spiritual state resulting from accepting divine fate and contentment. In positive psychology, life satisfaction is a positive mental and psychological state, including individuals' cognitive and emotional evaluations of their lives. The study's findings indicate that both perspectives emphasize the importance of spirituality and life satisfaction, though their methods and approaches differ. These differences can complement each other in enhancing the quality of life and increasing life satisfaction. The research suggests further in-depth exploration of the impact of Nahj al-Balagha's spiritual teachings on various aspects of psychological well-being and comparative analysis with other religious and philosophical texts.

    Keywords: Spirituality, Life Satisfaction, Nahj Al-Balagha, Positive Psychology, Piety, Contentment, Psychological Well-Being
  • محمدصادق یوسفی مقدم*، لیلا دین دوست سرخابی

    طلاق عاطفی حکایت از گسستی عمیق در صمیمیت و روابط عاطفی میان همسران دارد. آمارها حاکی از روند رو به رشد این پدیده نامیمون است که زنگ خطری برای سلامت اجتماع به شمار می رود. اهمیت بررسی این مسئله و ضرورت پرداختن به راه حل های پیشگیرانه آن، انگیزه انجام بسیاری از مقالات و تحقیقات بوده است که با رویکردی جامعه شناسانه و روان شناسانه، در حل این معضل کوشیده اند. ویژگی ممیز این نوشتار، رویکرد متفاوت آن در رویارویی با پدیده طلاق عاطفی است. استمداد از کلام الهی، به عنوان خالق همسران که نظام زوجیت را بر مبنای «لتسکنوا الیها» بنا نهاده و بیشترین اشراف را بر فطریات و نیازهای بشر دارد، می تواند روشنگر راه و فصل الخطاب تمام آرا و نظریات باشد. بر این اساس در این مقاله به روشی توصیفی تحلیلی پس از بیان کوتاهی از مفاهیم مرتبط، راهکارهای قرآنی پیشگیری از طلاق عاطفی، بررسی شده است.

    کلید واژگان: طلاق عاطفی, راهکار, پیشگیری, تقوا, صله رحم, مشورت, کفویت, نشوز
    Mohamadsadegh Yousefimoqaddam *, Leila Din Parast

    Emotional divorce is all about a deep break in intimacy and emotional relationships between spouses. Statistics show that this inauspicious phenomenon is on the rise, which is a warning sign for the health of the community. The importance of studying this issue and the need to deal with preventive solutions has been the motivation for many papers and researches that have tried to solve this problem with a sociological and psychological approach. The distinctive feature of this paper is its different approach to dealing with the phenomenon of emotional divorce. Getting help from the divine words (the Qur'an), as the creator of the spouses, who has built the system of marriage on the basis of "Le Taskunu Ilayha" (that you may take comfort in them) and has been proficient on human instincts and needs, can illuminate the way and clarify all opinions and theories. Accordingly, in this paper, through a descriptive-analytical method, after a brief explanation of the related concepts, the Qur'anic strategies for preventing emotional divorce have been studied.

    Keywords: Emotional Divorce, solution, prevention, piety, observance of ties of relationship, counseling, equality, Noshouz
  • علی ابوعلی، محمد شفیعی*، حسن شعبانی آزاد
    عطار نیشابوری از شاعران نامدار ادب فارسی در قرن هفتم مضامین عرفانی را به صورت گسترده در آثارش وارد کرده است. وی با وجود داشتن مذهب شافعی در آثارش به مدح امام علی(ع) پرداخته است. عطار نیشابوری در آثار خویش در برشمردن صفات و سیره قرآنی امام علی(ع) اظهار ناتوانی کرده، شجاعت و دلاوری ایشان را بی همتا، وجود دین و دنیا را از وجود پربرکت ایشان دانسته و او را سرچشمه فضایل و نیکی ها می داند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی بر پایه اطلاعات کتابخانه ای به بررسی برخی از صفات و سیره امام علی(ع) که سند قرآنی دارند، در آثار ایشان می پردازیم. بر اساس یافته های تحقیق حاضر برخی از صفات و سیره امام علی(ع) که عطار در آثارش به آن ها پرداخته عبارت اند از اخلاص و تقوای امام، ذکر داستان لیله المبیت، بخشیدن انگشتر در نماز به سایل، عظمت مقام امام علی(ع)، وارث و برادر انبیای الهی، امامت امام علی(ع) و مساله جانشینی و شفا دادن امام.
    کلید واژگان: قرآن, عرفان, امامت, تقوا, لیله المبیت
    Ali Abu Ali, Mohammad Shafiee *, Hassan Shabani Azad
    Attar Neyshabouri, one of the famous poets of Persian literature in the seventh century, has included mystical themes extensively in his works. Despite having the Shafi'i religion, he has praised Imam Ali (as) in his works. In his works, Attar Neyshabouri has expressed his inability to enumerate the attributes and Qur'anic practices of Imam Ali (AS), considers his courage and bravery as unique, considers the existence of religion and the world as his blessed existence, and considers him as the source of virtues. In this article, with a descriptive-analytical method based on library information, we examine some of the attributes and manners of Imam Ali (AS) who have a Quranic document in his works. Based on the findings of the present study, some of the attributes and practices of Imam Ali (AS) that Attar has dealt with in his works are Imam's sincerity and piety, mentioning the story of Laylat al-Mobit, giving a ring to prayer, the greatness of Imam Ali (AS), heir and the brother of the divine prophets, the Imamate of Imam Ali (AS) and the issue of succession and healing of the Imam.
    Keywords: Quran, mysticism, Imamate, piety, Laylat al-Mobit
  • زهرا افضلی*، سپیده عبدالکریمی
    تعامل به عنوان یک اصطلاح در حوزه زبان شناسی اجتماعی مترادف با رابطه کلامی است که فهم گفتگو در آن مستلزم توجه به عوامل بیرونی و درونی است. ادب راهبردی مرتبط با تعامل است که در آن از وجهه افراد و حفظ یا تهدید وجهه آن ها طبق اصول خاصی سخن به میان می آید. با این تفاسیر آگاهی از چگونگی وجهه مخاطب در کنش های گفتاری با بررسی آن ها بر مبنای اصول ادب امکان پذیر است. بر همین اساس، در مقاله حاضر سخنان امام علی(ع) راجع به موضوع تقوا در نهج البلاغه محور پژوهش قرار گرفت و کنش های گفتاری موجود در آن بر مبنای اصول مذکور با روش توصیفی- تحلیلی موردبررسی واقع شد. این بررسی از آن جهت حایز اهمیت است که موضوع تقوا در کلام کسی که خود اسوه پرهیزکاران است، تاکنون با چنین رویکردی واکاوی نگردیده است. نتیجه پژوهش نشان داد که بیان مستقیم از بسامد بیشتری برخوردار است که‏این امر بیانگر وجود صراحت در کلام امام(ع) و انطباق میان کنش بیانی و کنش منظوری در بالاترین درصد از نمونه‏های موردبررسی است. با این حال، اختصاص یافتن شواهد زیاد به بیان مستقیم تاثیر منفی بر وجهه مخاطب نداشته است؛ چراکه عواملی چون شگردهای تلطیف کننده، صمیمیت و فاصله اجتماعی اندک، وجهه او را از تهدید حفظ کرده است.
    کلید واژگان: زبان شناسی اجتماعی, تعامل, ادب, نهج البلاغه, تقوا
    Zahra Afzali *, Sepideh Abdolkarimi
    Interaction as a technical term in sociolinguistics equates to verbal relationship. Interaction comprehension requires paying attention to internal and external factors of verbal relation. Politeness is a strategy related to interaction in which face, face protecting acts and face threatening acts are being discussed about on the basis of certain principles. Thus face protecting acts in speech acts are investigated with regard to politeness principles. Present research is an attempt to analyze Imam Ali’s recommendations in Nahgolbalaghe about piety along with speech acts used in them on the basis of politeness principles. Investigations have revealed that direct speech acts are seen with high frequency which in its own turn shows correspondence between locutionary and illocutionary acts and frankness in Imam Ali’s words. The mentioned directness doesn’t threaten addressees’ face since politeness strategies, solidarity and short social distance cause addressees’ face not to be threatened.
    Keywords: sociolinguistics, Interaction, Politeness, Nahlolbalaghe, piety
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال