به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "readings" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «readings» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هادی حجت*، محمدرضا غریبی
    در بین کتب قرایات و علوم قرآن و تفاسیر، شاخص های مختلفی در تشخیص رجحان قرایت های مشهور بر یکدیگر وجود دارد؛ شاخص هایی که عالمان این فن در طول تاریخ این علم همواره بدان ها استدلال کرده اند. عربیت قرایت، از مهم ترین این شاخص هاست. همراهی با قواعد مشهور صرف و نحو، افصح بودن و بلاغت که ذیل مباحث ادبی قرار می گیرد، از ملاک های تشخیص عربیت به حساب می آید.در شمارش وجوه رجحان قرایات بر قرایت حفص، بیش ترین وجه از حیث آماری، متعلق به رجحان ادبی بر اساس قواعد مسلم عربی است؛ به این معنا که در موارد متعددی، قرایت دیگری نسبت به حفص از حیث عربیت، رجحان دارد. همچنین بررسی سیاق آیات نیز در مواردی، بیانگر رجحان قرایات دیگر بر قرایت حفص است. این ترجیحات، سبب تفاوت در انظار تفسیری مفسران نیز شده است. بررسی این وجه رجحان و تحلیل برخی از موارد بر اساس دیدگاه امین الاسلام طبرسی و فراء با نگاهی به برخی دیگر از مفسران فریقین، محور این مقاله است. حل برخی معضلات در توجیه وجه ادبی آیات در تفسیر با توجه به قرایات مشهور دیگر، بیان وجه معنایی روشن تر در تفسیر، همراهی علمی فریقین در این جهت و... از نتایج این تحقیق است.
    کلید واژگان: قرائات, قرائت حفص, رجحان ادبی, رجحان قرائت, سیاق
    Hadi Hojjat *, Muḥammad Reḍā Gharībī
    Among the books of Quranic readings and Quranic sciences and exegesis, there are different indicators to determine the preference of popular readings over each other; indicators that the scholars of this field have always used in reasoning throughout the history of this science. One of the most important indicators is that the readings are inArabic. Adhering to the common laws of Arabic usage and syntax, eloquence and rhetoric are counted as some of the criteria for deciding Arabicness.When counting the aspects of the preference of readings over the Hafs Reading, the aspect that is most statistically preferred is the one related to literary preference based on indisputable Arabic laws, in the sense that in numerous instances, another reading in terms of Arabicness is preferred over the Haf reading. Similarly, a study of the context of verses in some instances expresses the preference of other readings over the Hafs one. These preferences have also led to differences in the exegetic views of interpreters. The focus of this article is to study these aspects of preference and analysis of some of the instances based on the views of Tabarsi and Farra in comparison to other Sunni and Shiite exegetes. Some of the results of this research include: resolving some of the problems in justifying the literary aspect of verses in exegesis considering other popular readings, explaining the semantic aspect more clearly in exegesis, the academic acceptance of both the Sunnis and Shias in this aspect, etc.
    Keywords: Readings, Hafs reading, literary preference, reading preference, context
  • حامد شریفی نسب*

    با ابداع نظریه «تصریف»، برخی تلاش کرده اند که تاریخ جمع قرآن را با این نظریه پیوند دهند. بر اساس نظریه تصریف، پیامبر اکرم (ص) عموم صحابه را به دخل و تصرف در مفردات و ترکیبات آیات قرآن کریم تشویق و تحسین می کرد و خود نیز به تصریف آیات اقدام می کرد. ادعای ارتباط این نظریه با تاریخ جمع قرآن نیز این گونه مطرح شده است که عملکرد پیامبر (ص) در گسترش تصریفات صحابه، موجب پدید آمدن اختلافات در قرآنی پنداشتن برخی تصریفات شد که پس از رحلت پیامبر (ص)، خلیفه دوم پیشنهاد گردآوری قرایات تصریفی پیامبر (ص) را به ابوبکر می دهد و از دست رسی مردم به آن قرایات تصریفی جلوگیری می کند و سپس عثمان همه قرایات تصریفی را از بین می برد تا متن قرآن به صورت یکسان باقی بماند. پژوهش حاضر با هدف جلوگیری از رواج نظریات باطل و بی اساس، به نقد ادعای پیوند تاریخ جمع قرآن با نظریه تصریف پرداخته و نشان داده است که این ادعا همانند اصل نظریه تصریف، بر مبانی فکری اهل سنت، روایاتی ضعیف، برداشت های نادرست، تاویل گسترده روایات و گزارش های تاریخی و ادعاهای متناقض پایه گذاری شده است.

    کلید واژگان: کتابت, جمع قرآن, قرائات, تصریف
    Hamed Sharifinasab *

    After the invention of the theory called the Taṣrīf, some authors have tried to link this theory to the history of collecting the Qurʾan. On the basis of the theory of taṣrīf, the Prophet (pbuh) was encouraging all his companions to alter the sentences structure and vocabulary of the Qurʾan and the Prophet (pbuh) was doing it himself too. The claim of linking this theory to the history of collecting the Qurʾan has been explained that the Prophet's act of expanding the companions' taṣrīf, led to the disagreement about the imagination of some taṣrīf as the Qurʾanic verses and after the death of the Prophet (pbuh), the second caliph offered Abu Bakr to collect the Prophet's taṣrīfs and prevent people from accessing those taṣrīfs and finally ʿUthmān destroyed all the taṣrīfs to make the text of all codices the same. With the aim of preventing the prevalence of false and baseless theories, the article criticizes the claim that the theory of taṣrīf is linked to the history of collecting the Qurʾan and shows that this claim, like the principle of the theory, is based on the Sunnis' foundations, weak narratives, false inferences, contradictory claims and distortion of the many traditions and historical reports.

    Keywords: Writing, Collecting the Qurʾan, readings, Taṣrīf
  • آلاء وحیدنیا*

    در میان نسخه های کهن قرآنی متعلق به قرون نخست اسلامی، مجموعه ای از مصاحف خطی یافت می شود که نظام آوانگاری ثبت شده در آنها ویژگی خاصی در اعراب گذاری هاء ضمیر مفرد مذکر نشان می دهد. در این دست مصاحف هاء ضمیر مفرد مذکر که گاه از آن تعبیر به هاء کنایه می شود در کلماتی که قبل از آن یاء ساکنه یا کسره آمده باشد همچون: "الیه"؛ "فیه"؛ "علیه"؛ "اخیه"؛ "بعده"؛ "فضله" و... همچنین هاء متصل به فعل مجزوم که از آن تعبیر به هاء اضمار می شود در کلماتی چون: "یوده"؛ "نوته"؛ "یتقه"؛ "نصله" و... دارای علامت ضمه هستند. تنها مورد استثناء در این دسته، واژه "به" است که علامت کسره را برای هاء نشان می دهد. بررسی سه نسخه تقریبا کامل، از میان چندین نسخه یافت شده با این خصوصیت نشان داد که این مصاحف نه تنها دارای خصوصیات مشترک نسخه شناختی همچون خط نگارش و قطع مصحف اند. بلکه ویژگی های متنی و قرایی موجود در این مصاحف تعلق به مکتب بصره را در هر سه نسخه نشان می دهد. بنابراین با مجموعه ای از مصاحف همبسته مواجه ایم که احتمالا مابین اواخر قرن دوم تا اواخر قرن چهارم، در منطقه بصره و توابع آن همچون مناطقی از ایران تولید شده اند.

    کلید واژگان: نسخه خطی, قرائت, بصره, إعراب گذاری
    Ala Vahidnia *

    The characteristic of vocalizing the third person singular masculine pronoun hā’ with -u (ḍamma), in words that the pronoun hā is preceded by -i (kasra) or -ī (yā’) like: “'Akhīhu”, “fīhu” and also the hā’ attached to a jussive (majzūm) verbal form like: “Nu'utihu”, “Nuşlihu” is widely attested in early Qur’an manuscripts.AbstractThe characteristic of vocalizing the third person singular masculine pronoun hā’ with -u (ḍamma), in words that the pronoun hā is preceded by -i (kasra) or -ī (yā’) like: “'Akhīhu”, “fīhu” and also the hā’ attached to a jussive (majzūm) verbal form like: “Nu'utihu”, “Nuşlihu” is widely attested in early Qur’an manuscripts.AbstractThe characteristic of vocalizing the third person singular masculine pronoun hā’ with -u (ḍamma), in words that the pronoun hā is preceded by -i (kasra) or -ī (yā’) like: “'Akhīhu”, “fīhu” and also the hā’ attached to a jussive (majzūm) verbal form like: “Nu'utihu”, “Nuşlihu” is widely attested in early Qur’an manuscripts.

    Keywords: manuscript, vocalizing, Basra, readings
  • حامد شریفی نسب*، علی اکبر بابایی
    نقش دانش قرایت و تاثیر مستقیم آن در تفسیر آیات قرآن کریم انکارناپذیر است و از این رو مساله قرایات همواره مورد توجه قرآن پژوهان قرار داشته است. یکی از ابعاد مهم در مساله قرایت، بررسی رویکرد علماء سده های نخست هجری به قرایت، به ویژه رویکرد آنان نسبت به قرایت رایج امروزی (روایت حفص از قرایت عاصم) می باشد که می تواند بیانگر رویکرد تاریخی به این قرایت تلقی گردد. اگر چه اخفش از بزرگان ادبیات عرب است و روند کلی حاکم بر کتاب معانی القرآن وی، اهتمام به مباحث ادبی است اما وی در راستای مباحث ادبی، به صورت گسترده به مساله قرایت نیز توجه داشته است که با تحقیق در آن می توان به مبانی او در مساله قرایت و معیارهای وی در پذیرش یا گزینش قرایت دست یافت. بررسی عملکرد اخفش در مواجهه با روایت حفص از عاصم نیز نشان می دهد که اولا وی در ترجیح و گزینش قرایت، بارها قرایتی مغایر با روایت حفص را برگزیده است و ثانیا برداشت برخی نویسندگان از تعابیری چون «قرایه العامه» در کتاب اخفش که آن را به عنوان قرایتی رایج و مستقل بین مردم تفسیر کرده اند، برداشتی نادرست و بر خلاف گزارش های صریح تاریخی است افزون بر آنکه اینگونه تعابیر گاه بر خلاف قرایت امروزی (روایت حفص از عاصم) به کار رفته اند.
    کلید واژگان: تفسیر, قرائه العامه, قراءه الناس, قاریان, قراءات
    Hamed Sharifinasab *, Aliakbar Babayi
    The role of Qera't science (knowledge of reading the Quran) and its direct effect on the interpretation of the verses of the Holy Quran is undeniable. Therefore, the issue of Qera't has always been of interest to the quranic researchers. One of the important aspects in the matter of Qera't is to study the approach of the scholars of the first centuries AH to Qera't, especially their approach to today's common reading (Hafs's narration from Asim's qera't) which can be considered as a historical approach to this reading. Although Akhfash is one of the greats of Arabic literature and the general trend of his book, The Meanings of the Qur'an, is to pay attention to literary issues, in the direction of literary discussions, he has also paid close attention to the issue of reading which we can achieve his principles in the matter of Qera't and his criteria in accepting or choosing a Qera't By researching it. An examination of Akhfash's performance in the face of Hafs's narration from Asim's qera't also shows that , first of all, In prefering and choosing of a recitation, he has repeatedly chosen a recitation contrary to the Hafs's narration and secondly, some authors' Inference from some phrases such as "qera'tolAmmah" (The Public reading) in Akhfash's book is incorrect and contrary to explicit historical reports. that Inference that interpreted the phrases as a common and independent reading among the people. In addition, such phrases are sometimes used contrary to today's reading (Hafs's narration from Asim's qera't).
    Keywords: interpretation, Public reading, People read, Readers, Readings
  • محمدرضا ستوده نیا*، سید ثمرالدین صمداف

    ابوالبرکات نسفی از مفسران قرن هشتم در تفسیر خود؛ مدارک التنزیل و حقایق التاویل، ضمن تکیه به قراء سبعه، از قراء عشره، مانند: یعقوب و خلف و از قاریان شاذ، مانند: حسن و اعمش نقل نموده و در این میان بعضی از قرایت های منسوب به ابوحنیفه مانند قرایت موضوع را ذکر می کند، همانطور که به قرایت های صحابه مانند ابن مسعود و ابن عباس نیز استناد جسته است. نسفی در بین قرایات متواتر مطابق دیدگاه اهل سنت قرایت عاصم را بر قرایت مکی، بصری و نافع ترجیح می دهد. نسفی سه نوع ترجیح را در تفسیر مدارک التنزیل به کار گرفته است و بر ترجیحات خود بر قواعد و معیارهای عربی، بلاغی و سیاقی اعتماد کرده و برای اختیار و ترجیح قرایات، به هفت معیار تکیه نموده است. او ضمن نادیده گرفتن صحت قرایت که نقل و تواتر آن است، بعضا قرایات شاذ را بر متواتر ترجیح داده است.

    کلید واژگان: قرائات, ابوالبرکات نسفی, تفسیر مدارک التنزیل
    MohammadReza Sotoudehnia*, Samaruddin Samadaf

    Abu al-Barakat al-Nasafi, one of the commentators of the eighth century in his commentary ‘Madarik Al-Tanzil and Haqa’iq Al-Ta'wil’, while relying on the seven out of ten famous readers, quotes from Ya'qub and Khalaf. As such he quotes from unknown readers such as Hassan and A’mash. He has referred to the readings of the Companions such as Ibn Mas'ud and Ibn Abbas. From among the most frequently narrated readings, according to the Sunni view, Nasafi prefers Asim's reading to Makki's, Basari and Nafi’s readings. Nasafi has used three types of preferences in his commentary ‘Madarik Al-Tanzil and Haqa’iq Al-Ta'wil’ and has relied on his preferences over Arabic, rhetorical and contextual rules and criteria. He has relied on seven criteria to choose and prefer any reading. In the meantime, he ignores the common standard for accuracy of a reading which is its frequency. Thus, he has sometimes preferred the unknown reading to the most frequently narrated reading.

    Keywords: Readings, Abu al-Barakat Nasafi, commentary of ‘Madarik Al-Tanzil’
  • محمدصادق یوسفی مقدم، ریحانه حقانی*

    علم قرایت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرایات، موثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. مستشرق یهودی تبار، گلدتسیهر (1921-1850) با تمسک به اختلاف قرایات و انتساب آن به اجتهاد قاریان، درصدد برآمده قرآن را برخوردار از نصی مضطرب و فاقد متنی یگانه و غیرمصون از تحریف بداند و به آیاتی نیز استشهاد کرده است. در این مقاله سعی شده علاوه بر پاسخگویی به برخی استشهادهای وی، با استناد به اهتمام فراوان مسلمانان در فراگیری قرآن از لسان پیامبر، برخورداری آن از متن واحد مستند به وحی اثبات شود؛ هرچند این متن واحد، در دوران کتابت، به سبب محدودیت های رسم الخط عربی آن روز و عاری بودن از نقطه، حرکت و اعراب، دچار اختلاف قرایت شده است؛ اما طبقات بعدی قاریان و مفسران، تنها مجاز دانسته اند که از میان قرایت های ماثور، قرایتی را براساس اجتهاد شخصی انتخاب کنند و این اجتهاد نه به معنای روابودن هر قرایتی بر مبنای خواست و نظر شخصی فرد، بلکه به معنای تعلیل قرایت مختار است و تاثیری در اساس متن قرآن ندارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات آن اسنادی -کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: قرآن, مستشرقان, قرائات, گلدتسیهر
    Mohammad Sadeq Yusefi Moghadam, Reyhaneh Haqani*

    Reading (the Qur'an) is one of the Qur'anic sciences that plays an important role in understanding the Qur'an, and differences in reading will be effective in receiving different meanings of the Qur'an. Golddecher, an Orientalist (1850-1921), relying on the differences in the readings and attributing it to the ijtihad of the Qaris (Qur'an reciters), seeks to make the Qur'an have an incoherent text and without unity, as well as a text not protected from distortion, and then he has referred to some verses. In this paper, in addition to responding to some of his evidence, an attempt has been made to prove the existence of a single text documented in revelation, referring to great efforts of Muslims in learning the Qur'an from the tongue of the Prophet. However, this single text, at the time of writing, due to the limitations of the official Arabic calligraphy of that time and its lack of full stop, movement and I'rab (the change of the vowel marking on the final letter of the word) has been faced with differences in readings. However, the next Qaris and commentators of the Qur'an only allowed choosing a reading based on personal ijtihad from the narrated readings and not only doesn't this ijtihad have the sense of validity of every reading based on the one's personal wishes and opinions, but also it means finding a reason for autonomy reading, and it does not affect main text of the Qur'an. The paper has been conducted by a descriptive-analytical method and the method of data collection is documentary-library.

    Keywords: the Qur'an, orientalists, readings, Goldziher
  • سید رضا مودب، علی خوشنویس
    امین الإسلام طبرسی در کتاب «مجمع البیان فی تفسیر القرآن» ، نزول و ابلاغ قرآن را مطابق یک قرآئت می داند و حتی یک حرف از قرآن را مشمول ضیاع تلقی نمی کند. او اختلاف در قرآئت را متعلق به دوره بعد از ابلاغ قرآن می شمرد و نیز در مواضع اختلاف قرآئات، قرآن و قرآئات را دو حقیقت متمایز نمی داند، بلکه معتقد به وجود علم اجمالی به قرآئت وحیانی می شود و لذا تلاش می کند تا با اتخاذ برخی مبانی، از جمله برخی مبانی زبانی ادبی، قرائت وحیانی را در این مواضع به صورتی قطعی تعیین و یا به صورت ظنی ترجیح بدهد. این مقاله با در پیش گرفتن روشی توصیفی تحلیلی، به استقرای خصوص مبانی زبانی ادبی یاد شده می پردازد و علاوه بر توضیح عناصر مفهومی آنها، جایگاه استفاده از آنها را نیز از نظر علامه طبرسی بیان می کند و در نهایت به نقد و بررسی مبانی یاد شده می پردازد.
    کلید واژگان: قرآن, قرآئات, ترجیح, مبانی زبانی, مجمع البیان
    seyyed reza moaddab, ali khoshnevis
    Shaykh Tabarsi believes that firstly the sending down and proclamation of the Qur'an is just based on one reading; secondly he does not consider even one letter of the Qur'an as futile, thirdly, he accounts the reading diversity to appear after the proclamation of the Qur'an, and fourthly, does not regard the Qur'an and the readings as two distinct realities but believes in the synoptic knowledge of the divine reading and tries to definitely determine the divine reading or prefer it via conjecture and through adopting a number of principles including some linguistic-literary ones. Using a descriptive-analytical method, the present research analyzed the characteristics of the aforementioned principles and besides explaining their conceptual elements, states the position of their usage from Shaykh Tabarsi's view and eventually scrutinizes these principles.
    Keywords: the Qur'an, readings, preference, principles, Majma' al-Bayan
  • زهره اخوان مقدم، زهره دانشی کهن
    تحلیل قرائات منسوب به معصومان از مباحث در خور در عرصه تفسیر است و تحلیلی و بررسی روایات تفسیری و فقهی قرائات نتایج جالب توجهی را به دست می دهد که بارزترین نتیجه آن، پی بردن به ارزشمندی این قرائات و روایات مربوط به آنهاست هر اینکه در کنار دیگر قرائات در تفسیر آیات باید مورد توجه واقع شوند. همچنین توجه به بعضی از قرائات منقول از معصومین تاثیر بسزایی بر تفاسیر شیعه دارد، ولی مفسران و فقهای شیعه، روایات قرائات را نیز همچون دیگر روایات تفسیری کمتر مورد توجه ویژه قرار داده اند، در حالی که این روایات در خور اهتمام و استفاده بهینه است. این مهم در سوره مائده بیشتر جلب توجه می کند.
    کلید واژگان: قرآن, سوره مائده, قزهره اخوان مقدم, زهره دانشی کهن, رائات, معصومان, روایات تفسیری
    Zohreh Akhavan Moqaddam, Zohreh Danishi Kohan
    Analysis of readings attributed to the infallibles (peace be upon them) is one of the most important topics in the field of exegesis. Analyzing and reviewing the exegetical and jurisprudential traditions gives interesting results, the most striking of which is realizing the value of these readings and the related traditions, even though other readings need to be considered in tandem while interpreting the verses. In addition, attention to some of the narrated readings of the infallibles (a) have a significant impact on Shīʿī exegesis. However, Shīʿa commentators and jurists have unfortunately paid little attention to the narrations about the readings just as they have done with other exegetical traditions.
    This being despite the fact that these traditions are of great importance and substantially beneficial [in the field of exegesis]. The importance of this is further magnified in the case of Surah al- Māʾidah.
    Keywords: Quran, Surah al-Māʾidah, readings, infallibles (a), exegetical traditions
  • محمدحسن زمانی، محمد مهدی الله وردی ها
    از همان آغاز دعوت نبوی، آیات آسمانی قرآن مورد هجوم دشمنان و ناآگاهان قرار داشته است و مستشرقان در حوزه وحی قرآنی، اختلاف قرائات را بستری خوب و دستاویز مناسبی برای مشوش جلوه دادن نص قرآن شمرده اند؛ چرا که گاه آن را مساوی با تحریف قرآن و گاه ناشی از جواز نسخ یا دلیل بر نقص و کاستی قرآن یا نتیجه دستبرد در متن قرآن دانسته اند. بلاشر نیز همچون دیگر مستشرقان به این امر دامن می‏زند وخود به نوعی، در سردر گمی گرفتار آمده است. این نوشتار با دقت در سخنان او، برخی از ریشه ها، زمینه ها وعوامل اختلاف قرائت ها، (مانند تاثیر نفوذ مراکز قاریان بر شیوه قرائت‏ها، تعدد مصحف‏ها و رابطه آن با اختلاف قرائت ها، کثرت قاریان، و فاصله زمانی طولانی از زمان نزول وحی، تاثیر عوامل سیاسی و حاکمیت‏ها بر انتخاب یک قرائت) را بررسی نموده و در یک تحلیل منطقی روشن نموده که هیچ کدام از این موارد نمی‏تواند موجبات سستی، کاستی، یا خدشه در متن قرآن را فراهم نمایند.
    کلید واژگان: قرائت, بلاشر, خاورشناسان, اختلاف قرائت, تحریف
    Muhammad Hasan Zamani, Mohammad Mehdi Allahverdi
    Since the beginning of the Prophet’s mission, the heavenly verses of the Qurʾān have been attacked by the enemies and ignorant people. Orientalists who study the Qurʾānic revelation have considered the variant readings as a good pretext for presenting the text of the Qurʾān as a confused jumble. They sometimes equate it to the presence of distortion in the Qurʾān, and at other times attribute it to the permissibility of abrogation, or as evidence of defects and redactions in the Qurʾān, or the result of
    changes introduced into the text of the Qurʾān. Blacher, like other Orientalists, latches on to this idea and has to some extent been caught up in this fallacy. The present paper carefully studies his statements, as well as some of the roots, causes and factors that led
    to the variant readings (such as the influence of the centers where [famous] reciters lived on the modes of reading, the different manuscripts and their relation to the variant readings, the large number of reciters, the long time gap from the era of revelation, the
    influence of political factors and the preference of a particular reading by certain sovereigns). After a systematic analysis of this, we show that none of these factors could have led to weakness, defects, or distortions in the text of the Qurʾān.
    Keywords: Readings, Blacher, Orientalists, variant readings, distortion
  • محمد شریفی*، قاسم فائز

    برخی از آیات قرآنی با قواعد مشهور علم نحو همخوانی ندارد. از این رو، نحوی ها در توجیه آن ها آرای گوناگونی اظهار کرده اند و همین امر سبب شده است که دشمنان اسلام اعراب این کلمات را دستاویز قرار دهند و اعلام کنند این کتاب، آسمانی نیست و ساخته دست بشر است و ایرادهای نحوی فراوانی دارد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی درصدد آن شد که توجیه صحیح اعراب این کلمات را بیان نماید. از این رو، به نقد و بررسی آرای دشمنان و نیز نحوی های بزرگ و قرائت های قرآن</em> پرداخت و به این نتایج دست یافت که هیچ یک از ایرادهای گرفته شده به وسیله مخالفان وارد نیست و همه آن ها طبق قواعد و فرهنگ زبانی عرب جاهلی است و توجی هات زبان شناختی دارند. هیج گزارش تاریخی از صدر اسلام، به ویژه قبل از هجرت نداریم که بلیغی از بلغای جاهلی، خاصه آنان که در صف دشمنان بودند (مثل مغیره) از این اعراب ها ایراد گرفته باشد و کسانی که از اعراب قرآن</em> ایراد گرفته اند، از منکران، نصاری و مستشرقان هستند و زبان عربی را خوب نمی شناسند و از ظرایف آن آگاه نیستند که هدف آنان، ایجاد شبهه در بین مسلمانان نسبت به کتاب آسمانی ایشان است.

    کلید واژگان: اعراب قرآن, قرائت, علم نحو, مستشرقان

    A few ayahs of the Quran appear to violate famous rules of syntax for which different syntacticians have tried to provide explanations. However, the enemies of Islam have taken advantage of this fact, suggesting that the Quran is not a divine book, that it was written by a human being and, as a result, it has many syntactic mistakes. This paper, via a descriptive-analytical method, seeks to provide a sound explanation for the diacritical marks of the abovementioned Quranic words. Having reviewed and criticized opposing views as well as great syntacticians’ views and readings of the Quran, the present study reached the following conclusions None of the objections raised by the opposing side are acceptable insofar as they are all based on the language rules and conventions of pre-Islamic Arabia in its days of Jahiliyyah (ignorance) and, thus, can be explained by linguistic justifications. There is no historical account of any objection about the diacritical marks of Quranic words in the early days of Islam, especially before the emigration of the Prophet, by a pre-Islam rhetorician such as Mughira from among the enemies of Islam. Those who have found fault with the diacritical marks of Quranic words are from among the disbelievers, Christians and Orientalists; they either do not specialize in Arabic or are unaware of its subtleties. The goal of the enemies is to raise doubts among Muslims about their divine scripture.

    Keywords: Diacritical marks of the Quran, Readings, Syntax, Orientalists
  • قاسم بستانی، نصره باجی
    اعراب قرآنی و تجزیه و تحلیل این متن مقدس بر اساس قواعد عربی یکی از کهن ترین علوم اسلامی قرآنی است. از سویی دیگر، به اسبابی، گاهی بر یک یا چند لفظ عبارت قرآنی، اعراب های مختلفی ذکر شده که به توجیه صحت این اعراب ها یا نقد و بررسی صحت و سقم آن ها نیازمند می شود و از جمله مهم ترین مستندات و منابع توجیه این اعراب ها، علوم قرآنی(علوم ماخوذ از قرآن کریم) است. اما علم توجیه اعراب چیست؟ و علومی که کم و بیش در توجیه اعراب قرآن استفاده شده و نحوه این استفاده کدام اند؟ در این مقاله به روش کتابخانه ای در ابتدا و اختصارا به مفهوم شناسی علوم قرآن و مفهوم شناسی علم توجیه اعراب پرداخته و سپس علوم قرآنی مورد استناد در توجیه اعراب قرآنی، شامل رسم الخط مصحف، شان نزول، احادیث تفسیری، قراءات و بالاخره تفسیر و معنا و ذکر نمونه هایی از این کاربرد ذیل هر علمی، پرداخته و تلاش می شود به این پرسش ها پاسخ داده شود که علوم قرآن، چگونه مفسران و نحویان را برای توجیه اعراب قرآن یاری ساخته و چگونه این توجیه ها، قرآن از شبهه عدم فصاحت دور ساخته است.
    کلید واژگان: قرآن, صرف و نحو, تفسیر نبوی, اسباب نزول, قراءات
    Qasem Bostani, Nasreh Baji
    Quanic Diacritics and analysis of this Holy manuscript based on Arabic rules is one of the most ancient Quranic Islamic sciences. On the other hand sometimes different diacritic may be added to the same word or lexicon in which the need to an appropriate tool in order to check the accuracy or inaccuracy is felt. One of the most important documents and sources to explain these diacritic. But what is the science for explaining the diacritic? The present paper initially and briefly attempts to study the Qauranic sciences semantics and then the Arabic diacritic science in library method and offers samples of their applications in different fields; it tries to answer the related questions and describes how the Quranic sciences aid interpreters to explain these diacritics; and how these explanations removes the doubts in Quran's accuracy.
    Keywords: Quran, grammar, Nabavi interpretation, readings
  • اعظم پویازاده، معصومه آگاهی
    پاره ای از مستشرقان، به ویژه نویسنده مقاله حاضر، بر اساس برخی منابع کهن شیعه چنین پنداشته که شیعه قرآنی را که در دوره عثمان، قرآن معیار قرار گرفت از روی تقیه پذیرفته است و گرنه معتقد است که آیاتی در مورد اهل بیت(ع) در قرآن وجود داشته که از آن حذف شده است. دایانا استیجروالد علاوه بر منابع کهن، منابع متاخر را نیز مورد بررسی قرار داده و رای متاخران را متفاوت با رای متقدمان یافته و معتقد است عقیده به تحریف قرآن در میان متاخران وجود ندارد. مقاله حاضر کوشیده است ضمن ارایه ترجمه ای دقیق و وفادار به متن از مقاله این نویسنده برخی دیدگاه های وی را مورد نقد قرار داده و این نقدها را مستند به منابع شیعه کرده است.
    کلید واژگان: قرآن, جمع قرآن, تحریف, مصحف علی(ع), قرائات
    Diana Stager Wald, Dr. Azam Puya Zadeh, Masumeh Agahi
    Based on a number of old Shi’ah resources, some orientalists and the author of present paper in particular imagines that the Qur’an in use at the time of ‘Uthman was accept out of taqiyyah (precautionary dissimulation) by Shi’ah, whilst they never believe that some verses related to the Ahl al-Bait (‘a) were removed from the Qur’an. In addition to the old references, Diana Stager Wald has examined the latter references and has found that their viewpoints are different from the formers’; she holds that the formers did not believe in the change of Qur’an. Presenting precise and faithful translation to the text of the author, the paper seeks to criticize his viewpoints announces that they are based on Shi’ah references.
    Keywords: Taqiyyah, compilation of Quran, change in the Quran, the guarded tablet, Ali's book, readings
  • امیر توحیدی
    یکی از مسائل مهم در تفسیر شریف لاهیجی، استفاده او از روایات مربوط به اختلاف قراءات است. در این مقاله ضمن ارائه شرح حال مختصری از مفسر، اقسام این قراءات بیان شده و سپس برای هر قسم شواهدی ذکر گردیده است. این مقام تنها به توصیف این قرائات می پردازد و داوری آن به خوانندگان احاله شده است.
    کلید واژگان: شریف لاهیجی, قرائات, روایات اختلاف قرائات, روش تفسیری
    Amir Tohidi
    One of the significant issues in Sharif Lähiji’s interpretation is his utilization of narrations related to differences of readings of the Quran. This article presents various types of these readings together with some evidence on each type providing a short biography of the interpreter. The writer merely explains these readings and leaves their judgment to the readers.
    Keywords: Sharif Lähiji, readings, narrations related to differences of readings (of the Quran), interpretation method.
  • بمانعلی دهقان منگابادی
    بی تردید قرائات قرآنی تاثیر بنیادی بر علم نحو داشته است. نحویان برای تبیین قواعد زبان عربی بیش ترین بهره را از قرائات برده اند. این موضوع موجب شده است، رابطه گسست ناپذیری میان علم نحو و قرائات ایجاد گردد. از آن جهت که قرائات قرآنی در بردارنده ناب ترین لهجات و گویش های زبان عربی است، مورد توجه ویژه متخصصان علم نحو قرار گرفته است و بر این اساس کتاب های متعددی را تحت عنوان «اعراب القرآن» تالیف نمودند. شاید بتوان گفت برای نحویان مقدور نبوده است، بدون بهره گیری از قرائات به تبیین دقیق قواعد و نکات زبان عربی و ذکر شواهد نحوی بپردازند. بعضی از نحویان متاخر درتبیین قواعد به رد و انکار پاره ای از قرائت ها پرداختند؛ اما علم قرائات سهم زیادی در گسترش و تنوع قواعد زبان عربی داشته است.
    کلید واژگان: قرائات, علم نحو, نحویان
    Bemanali Dehghan Mongabadi
    Doubtless، Quranic readings had fundamental influence upon syntax. In order to expound rules of Arabic language، grammarians benefited from readings too much. This fact has created an unbreakable relation between syntax and readings. Since Quranic readings contain purest Arabic accents، they are considered in a special way by syntax experts who composed several books entitled I’rab al-Quran. It may be said that grammarians could not precisely expound rules and points of Arabic language and syntactic evidence without benefiting from readings. In expounding syntactic rules، some later grammarians rejected and negated some readings، but the science of readings shared a lot in expansion and variation of Arabic language rules.
    Keywords: readings, syntax, grammarians
  • سیدمحمدباقر حجتی، ابراهیم اقبال
    اندکی پس از نزول قرآن بحث و تالیف درباره آن آغاز شد و در سده های بعدی گسترش یافت. می توان تالیفات موجود و نیز آثار یادشده در فهرست ها و منابع را دسته بندی و پیشگامان نگارش در هر دسته و علم را شناسایی کرد. این نوشتار ضمن تقسیم علوم قرآن براساس تالیفات، پیشگامان نگارش در هر یک از آن علوم را معرفی و تالیفات و کیفیت آنها را بیان می کند و از رهگذر آن پیش نگاشته های موجود و انتشاریافته را روشن و آراء موجود درباره نخستین مولفان در اهم علوم قرآن را بررسی می کند.
    کلید واژگان: تاریخ قرآن, قرائات, رسم الخط, اعراب قرآن, فضائل قرآن, واژه شناسی, ناسخ و منسوخ, محکم و متشابه, علوم بلاغت
    Sayyed Mohammad Bagher Hojjati, Ebrahim Eghbal
    Discussing، investigating، and writing about the Quran commenced shortly after its descend and developed in later centuries. One may classify those works and identify pioneers of any category and science through investing extant writings as well as those mentioned in the earlier sources. Dividing Quranic sciences on the basis of writings، this essay introduces pioneers of writing in each of those sciences and expounds their writings and qualities. Thus، it clarifies what is published in this regard and criticizes existing opinions concerning those who initiated writing on major Quranic sciences.
    Keywords: pioneers of Quranic sciences, Quranic history, readings, handwritings, Quranic Irab, terminology, Nasikh, Mansukh, miracle, eloquence sciences
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال