جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "salaf" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «salaf» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
امروزه گروه هایی از وهابیت با انتساب دیدگاه های خود در معیار تشخیص دارالإسلام و دارالکفر به ابن تیمیه دست به تکفیر بلاد اسلامی می زنند. مقاله حاضر با بررسی مدعای آنها به این نتایج رسید: 1. برخلاف تقسیم ثنایی وهابیت، ابن تیمیه تقسیمی ثلاثی مطرح کرده و دارالمرکبه را قسیمی برای دارالإسلام و دارالکفر قرار داده است؛ 2. معیار ابن تیمیه در تشخیص دارالإسلام، «کثرت جمعیتی» و «اقامه شعائر» بود، اما این طیف از وهابیت، علاوه بر دو معیار پیش گفته، «غلبه احکام» و «حاکم مسلمان» را نیز بر معیارهای ابن تیمیه افزودند و بدین وسیله دایره دارالکفر را توسعه بخشیدند. در جنگ خلیج فارس، سلسله وقایعی که با صدور فتوای جواز استعانت از غیرمسلمانان و تکفیر صدام از جانب هیئت علمای کبار آغاز شد و اعتراض جریان صحوه و مواجهه قهری حاکمیت را در پی داشت و در نهایت به تکفیر حکام ریاض از جانب طیف رادیکال صحوه انجامید، موجب رونمایی از معیارهای ویژه وهابیت شد. تبارشناسی جریان های درون وهابی و سه دوره حاکمیت آل سعود نشان داد ناسازه ریشه دار آنها در دو وجه ایدئولوژیک و پراگماتیک، با اولویت بخشیدن به بقا در دوره سوم، از حالت تعادل نسبی خارج، و موجب انشقاق شد. هرچند تبدیل دارالإسلام به دارالکفر بر اساس معیارهای «غلبه احکام» و «حاکم مسلمان» هیچ سابقه ای در دیدگاه علمای سلف نداشت، طیف رادیکال صحوه هم راستا با طیفی از القاعده که مولود این جریان وهابی بود، سرزمین وحی را «دارالکفر» نامید و به جهاد داخلی روی آورد.
کلید واژگان: دارالإسلام, دارالکفر, ابن تیمیه, وهابیت, صحوه, جنگ خلیج فارسFirst, contrary to the binary division of Wahhabism, Ibn Taymiyyah presented a threefold division. And Dar al-Murkabah has been divided into Dar al-Islam and Dar al-Kufr. Secondly, Ibn Taymiyyah's criterion for distinguishing Dar al-Islam was "a large number of people" and "the performance of rituals", but this range of Wahhabism, in addition to the two aforementioned criteria, also added "predominance of rulings" and "Muslim ruler" to Ibn Taymiyyah's criteria. They developed the means of Darul Kufr circle. During the Persian Gulf War, the series of events that began with the issuance of a fatwa on the permission of non-Muslims and the takfir of Saddam by the Kabar Ulema led to the protest of the Sahwa movement and the coercive action of the government, and finally the takfir of the rulers of Riyadh by the radical Sahwa spectrum. led to the unveiling of the special criteria of Wahhabism. The genealogy of the Wahhabi currents and the three periods of Al Saud rule showed that their deep-rooted disharmony in two ideological and pragmatic aspects, by prioritizing survival in the third period, left the relative balance and caused a split. Although the transformation of Dar al-Islam into Dar al-Kufr based on the criteria of "prevailing rules" and "Muslim ruler" had no precedent in the view of the Salaf scholars, ,The radical spectrum of Sahwa aligned with spectrum of Al-Qaeda, called the Land of Revelation Dar al-Kafr and turned to internal jihad.
Keywords: Salaf, Salafism, Intellectual Characteristics, Ibn Taymiyyah, Ḥadīth Scholars -
وهابیان قریب به سه قرن است که با شعار پیروی از قرآن، سنت و سلف، قرایتی خاص از توحید و شرک ربوبی و الوهی را ترویج می کنند که نتیجه آن کفر انگاری برخی از باورها و رفتاری رایج در میان عالمان و عامیان مسلمان مذاهب مخالف وهابیت است. این در حالی است که این خوانش وهابیان از توحید و تکفیرهای برآمده از آن، نه در سلف مشتهر به سلف صالح در میان اهل سنت راه دارند و نه در قرآن. این مقاله، تساوی و یکسانی راه وهابیت با سلف طالح (یعنی خوارج)، را اثبات کرده و ادعای وهابیان را مورد بررسی قرار داده است؛ از این رو، با توجه به مدعای وهابیت که خود را تابع سلف می دانند، این سوال مطرح است که آیا سلف صالح به ویژه در سه قرن اول، چنین تفکر تکفیری ای داشتند؟ اگرچه موضوع کفر و مسیله تکفیر در مباحث کلامی و فقهی سنی و شیعه وجود دارد، ولی اکثر مسلمانان، هیچ گاه مخالفین فکری خود را به بهانه ی تکفیر مهدورالدم ندانستند؛ اما در اواسط قرن اول هجری، عده ای به نام خوارج و با شعار «لاحکم الالله» دست به قتل مسلمانان زدند و کشتن آنان را به سبب کفر و شرک جایز دانستند؛ از این رو، ریشه تکفیر وهابیت، امروز در میان تاریخ اسلام نه تنها به سلف صالح، بلکه به سلف طالح یعنی خوارج برمی گردد.
کلید واژگان: سلف, تکفیر, خوارج, وهابیت, محمد بن عبدالوهاب, شرک, کفرMuhammad bin Abd al-Wahhab and his followers call themselves monotheists and followers of Salaf. For almost three centuries, the Wahhabis, with a special interpretation of monotheism and polytheism, have considered their fellow Muslim brothers pagan and infidel, and began killing them. While if we have a close look, we will see that the Wahhabis are not the true followers of Salaf, and do not follow the teachings of Quran. This essay shows that there are similarity between the Wahhabi ideology and Khawarij. An important question is that whether the true Salaf had the Takfiri ideology in the first three centuries in Islam or not? The fact is that the issue of Takfir had existed in the past among the Muslims but the majority of Muslims did not excommunicate their follow Muslims easily. But a group named Khawarij did that. They killed other Muslims. it seems that the roots of Takfiri ideology in Wahhabism refer to the Khawarij.
Keywords: Salaf, Takfir, Khawarij, Wahhabism, Muhammad bin Abd al-Wahhab, shirk, Kufr -
مهم ترین ادعای مکتب «سلفیه» در مشروعیت بخشی به خود، ادعای انتساب به اصحاب حدیث پیش از حیات ابن تیمیه و در کل سلف صالح بوده است. مسیله اصلی جستار حاضر کنکاش درباره صحت این مدعا و راستی آزمایی آن از طریق مقایسه تطبیقی پنج نمونه از مهم ترین شاخصه های فکری ابن تیمیه و اصحاب حدیث و زمینه های اشتراک و اختلاف آنهاست. تحقیقات پیشین بیشتر با رویکرد مبانی اعتقادی یا تاریخی سلفیه بوده است، اما در تحقیق حاضر با تطبیق شاخص های مهم تفکر ابن تیمیه و اصحاب حدیث و بیان اشتراک ها و اختلاف ها، بحران مشروعیت جریان سلفی گری آشکار گشته است و جز مشترکاتی اندک، غالبا اختلاف ها به اندازه ای است که نمی توان جریان سلفی گری را به پیش از ابن تیمیه نسبت داد. ابن تیمیه به تعدد شخصی عقل قایل بوده و مبنای نقل گرایی اش را در الفاظ و تاویل، با تقدم بخشیدن به عقل موید شرع، نسبت به عقل معارض، حفظ کرده بود، اما اصحاب حدیث با فقدان نص، سراغ قیاس و دیگر روش های عقلی رفته بودند. وی فهم سلف را از باب کاشفیت و مرجعیت منبع تشریع می دانست، درحالی که اصحاب حدیث اجماع سلف را منبع تشریع نمی دانستند. او همچنین با پذیرش حیات روح پس از مرگ و عدم پذیرش لوازم آن بر خلاف سلف خود، استغاثه، توسل و زیارت را از مصادیق شرک دانست و در نهایت ابن تیمیه عصمت انبیا و فضایل امیرالمومنین و اهل بیت را انکار کرد و احیاکننده طیف افراطی اصحاب حدیث (جریان عثمانی گری) بود.The most significant claim of the Salafiyyah School for self-legitimization is the attribution to ḥadīth scholars before Ibn Taymiyyah’s life and al-salaf al-ṣāliḥ in general. The main problem of this article is to explore the validity of this claim and verify it through the comparison of the five instances of the most important intellectual characteristics of Ibn Taymiyyah and ḥadīth scholars, as well as their commonalities and differences. Previous research mostly approached the belief or historical foundations of the Salafiyyah; while comparing the most important characteristics of Ibn Taymiyyah’s views and ḥadīth scholars’ thinking, and expressing their commonalities and differences, this article reveals the crisis of the legitimacy of the Salafiyyah. Except for a few commonalities, the differences are often so broad that Salafism cannot be attributed to the era before Ibn Taymiyyah. Ibn Taymiyyah believed in man’s pluralism of reason and preserved the basis of his narrativeism in words and interpretations by giving priority to the Sharia-supporting reason over the opposing reason. But ḥadīth scholars, due to the lack of texts, turned to analogy and other rational methods. Ibn Taymiyyah considered the understanding of the predecessors (aslaf) in terms of discovery and reference a source of legislation, while ḥadīth scholars did not find the predecessors’ consensus a source of legislation. Unlike his predecessors, Ibn Taymiyyah accepted the soul’s life after death but ignored its requirements. In his view, intercession, recourse, and pilgrimage were examples of polytheism. He denied the infallibility of the prophets and the virtues of Amīr al-Muʾminīn (as) and Ahl al-Bayt (as), and he was the revivalist of the extreme spectrum of ḥadīth scholars (ʿUthmānism).Keywords: Salaf, Salafism, intellectual characteristics, Ibn Taymiyyah, ḥadīth scholars
-
بین سلف در مسیله مفهوم ایمان باوجود ادعای وهابیت، دیدگاه واحدی وجود ندارد. وهابیت در مفهوم ایمان، هرچند یک تعریف را ارایه می دهند؛ اما زمانی که به تحلیل تعریف پرداخته می شود در میان آنان اختلافات شدیدی به چشم می خورد. آنها ایمان را قول، اعتقاد و عمل می دانند و این تنها یکی از نظراتی است که سلف، ارایه کرده است. با بررسی های انجام شده کشف می شود وهابی ها نه تنها در این موضوع با سلف همراهی کامل ندارند؛ بلکه در میان خودشان تفاسیر و تحلیل های متفاوتی وجود دارد و همین امر موجب می شود عملکردهای متفاوتی از ایشان صادر شود.
کلید واژگان: مفهوم الایمان بین السلف و الوهابیه, اختلافات وهابیان در مفهوم ایمان, دیدگاه سلف در مفهوم ایمانDespite the claim of Wahhabism, there is no single view among the "Salaf" on the concept of faith. Although the Wahhabis claim that they have one definition on the concept of faith, there is no such a unanimous definition and they have differences in interpreting such a definition. They consider faith to be articulation, belief and action. But such a definition is just one of the views put forward by the predecessor. Studies have shown that Wahhabis definition from faith, not only do not concord with Salaf definition; Rather, there are different interpretations and analyzes among themselves, and this leads to different actions being taken by them.
Keywords: Salaf, faith, Concept, differences, Wahhabism -
انسان بعد از مفارقت روح از کالبد و بدن جسمانی، در «برزخ» عالمی میان عالم دنیا و آخرت ادامه حیات می دهد. طبق گزارش هایی که از آیات و روایات به دست آمده وضعیت حیات مردگان در عالم برزخ به گونه ای است که قادرند کلمات و اصوات اهل دنیا را در عالم قبر و برزخ بشنوند. در این میان وهابیان، که اصل تفکرشان برگرفته از اندیشه ابن تیمیه حرانی و محمد بن عبد الوهاب نجدی است، معتقدند: اموات هیچگونه ارتباطی با اهل دنیا ندارند و با برداشت نادرست از برخی آیات، مانند)انک لاتسمع الموتی((نمل:80) و)و ما انت بمسمع من فی القبور((فاطر:22) اصل را بر عدم سماع اموات گذاشته و در مقابل دلایلی را که در کتاب و سنت مبنی بر سماع مردگان وجود دارد به معجزه و خلاف واقع حمل می کنند و گاهی هم به سند روایات ایراد می گیرند، در حالی که خود ابن تیمیه و برخی دیگر از بزرگانشان این روایات را صحیح دانسته اند.
این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی ادله وهابیت را نقد و بررسی کرده است. برین روی، پس از بیان و توصیف به تحلیل و نقد آنها پرداخته و مطالبی را از سلف صالح بیان کرده است که اثبات می کند برداشت وهابیت خلاف برداشت سلف است و آنان سماع موتی را پذیرفته اند.کلید واژگان: وهابیت, سماع موتی, سلف, کفار -
یکی از مواردی که وهابیان آن را از علل تکفیر می خوانند، سب صحابه است؛ دلیل ایشان بر این اعتقاد، فتوای بزرگان سلف، اجماع مسلمانان، آیات و روایاتی است که صحابه را دارای مقام و منزلت رفیعی دانسته و از سب صحابه بر حذر می دارد؛ اما در این مقاله به شیوه ی توصیفی _ تحلیلی اثبات می گردد که اولا، در میان خود وهابی ها، در مورد حکم سب کنندگان صحابه، اجماعی وجود ندارد؛ ثانیا، نوع فتاوا در مذاهب اربعه نیز بر خلاف ادعای وهابیت، نهایتا حکم به تادیب و تعزیر سب کننده می باشد؛ ثالثا، محتوای آیات و روایت نهایتا حرمت این عمل را می رساند و رابعا، سیره و روش صحابه، برخلاف این ادعا می باشد.
کلید واژگان: سب کنندگان, صحابه پیامبر6, وهابیت, سلفOne of the Wahhabi excuses for Takfir is cursing on the Holy prophet's companions, believing that it is according to high rank companions, Muslim consensus, Quranic verses and Hadith that warns us from insulting to the companions. The method in this research is descriptive-analytic and the results are as the following: 1- there is no consensus among the Wahhabi themselves what is the verdict for the curser to the companions. 2- the Fatwas in the main four Islamic denominations show that there is no serious punishment for the curser to the companions. 3- the Quranic verses and Hadiths indicates that this act is Haram. 4- the conducts of the companion show that we cannot oust a Muslim from the Islamic circle just for cursing the companions.
Keywords: The curser, the prophet's companions, Wahhabism, Salaf
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.