به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sheikh mofid » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «sheikh mofid» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن قاسمپور، سید عباس ذهبی*، محمد سعیدی مهر

    کمتر مسیله ای در تاریخ تفکر بشری به اندازه شناخت خدا و صفاتش، بشر را به اندیشه واداشته است؛ پاسخ به این مسیله همواره یکی از کوشش های جدی متفکران هر عصری بوده است. در تفکر کلامی امامیه، اندیشه شیخ مفید، که از تاثیرگذارترین و پایدارترین اندیشه ها در حوزه کلام است و تحولات فکری عمیقی را پس از خود سبب شده است، امتیازات ویژه ای در پاسخ به این مسیله دارد. در این نوشتار می کوشیم با رجوع به تفکر کلامی شیخ مفید در جغرافیای فکری شیعه، مبانی این اندیشمند را در مهم ترین مسیله از مسایل بحث صفات الاهی، یعنی «تحلیل نحوه رابطه اسماء و صفات الاهی با ذات باری» بررسی کنیم. پس از بررسی برخی از دیدگاه های متکلمان مسلمان در این بحث، همچون «زیادت»، «نیابت» و «نظریه احوال» و نیز تحلیل آرای موافقان و مخالفان دیدگاه امامیه، یعنی «عینیت ذات و صفات»، می کوشیم با توجه به مبانی مستخرج از آرای این متفکر در مسیله پیش گفته، فقدان تعارض در عبارات شیخ مفید در اثبات اصل عینیت را نشان دهیم و بر امتیاز توحیدی تفکر شیعی به منزله مبنای این دیدگاه و نیز یافته نهایی این پژوهش، که وجه جامع میان متکلمان امامی پس از ایشان است، تاکید کنیم.

    کلید واژگان: صفات الاهی, نظریه عینیت, کلام امامیه, شیخ مفید}
    Mohsen Ghasempour, Abbas Zahabi *, Mohammad Saeedimehr

    There are few issues in the history of human thought that have made people reflect as much as the cognition of God and his attributes. Trying to answer this question has always been one of the serious efforts of thinkers of every era. In the theological thought of Imamiyyah, the opinion of Sheikh Mofid, which is one of the most influential and stable ideas in the field of theology and has caused deep intellectual changes after him, has special privileges in answering the mentioned issue. This article seeks to examine the foundations of Sheikh Mofid regarding the most important issue of divine attributes, i.e. "analysis of the relationship between God's essence and His names and attributes" by referring to his theological thought in the Shia intellectual system. After examining some views of Muslim theologians on this issue, such as "excess", "substitution" and "state theory" as well as analyzing the opinions of supporters and opponents of the Imamiyyah view, i.e. "the identity of the essence with attributes", we try to show the lack of conflict in Sheikh Mofid's statements in proving the principle of identity, considering the principles extracted from his opinions on the aforementioned issue. Finally, we emphasize the superiority of monotheism in Shiite thought as the basis of Sheikh Mofid's view and the final finding of this research, which has been the common feature among Imami theologians after him.

    Keywords: divine attributes, Theory of Identity, Theology of Imamiyyah, Sheikh Mofid}
  • کاظم استادی

    کتاب کنونی سلیم بن قیس، کتابی است حدیثی با موضوعات تاریخی اعتقادی، که گفته‌اند اولین کتاب شیعه است، و روایات متعددی در زمینه امام زمان(ع) و پیشگویی پیامبر؟صل؟ از عدالت ایشان و همچنین، پیشگویی درباره سفیانی، نفس زکیه و یاران حضرت مهدی(عج)، مقام امام زمان(عج) در بهشت، و زندگی در دولت امام زمان (عج)، در آن وجود دارد. از سوی دیگر، همواره دیدگاه‌های مخالفی درباره اصالت متن کتاب سلیم، ابراز شده است، تاجایی که برخی آن‌ را ساختگی دانسته‌اند. یکی از راه‌های شناخت اصالت و اعتبار کتاب سلیم، بررسی نسبت این کتاب با منابع نخستین است؛ که از جمله مهم‌ترین دسته‌ منابع نخستین شیعی را آثار شیخ مفید(م413ق) می‌توان نام برد. در پژوهش حاضر، با روش کتابخانه‌ای به بررسی آثار شیخ مفید و نسبت آن آثار با کتاب کنونی سلیم پرداخته است. نتیجه این که شیخ مفید، یا کتاب‌های کنونی منسوب به سلیم را ندیده است (و این کتاب‌ها، ساخته و پرداخته پس از دوران شیخ مفید هستند)؛ یا این‌که، اساسا وی این کتاب‌ها را معتبر نمی‌دانسته است.

    کلید واژگان: احادیث مهدی, کتاب سلیم, شیخ مفید, سلیم بن قیس}
    Kazem Ostadi

    The present book of Solaim ibn Qays is a book of hadith with historical-doctrinal subjects, which is said to be the first Shiite book, and several narrations in the field of Imam of the Time (as) and the prophecy of the Prophet (pbuh) on his justice and also, the prophecy about Sufyani, the pure soul and the companions of Imam Mahdi (as), the position of the Imam of the Time (as) in heaven, and life in the government of Imam of the Time (as) exists in it. On the other hand, opposing views have always been expressed about the authenticity of the text of the book of Solaim, to the extent that some have considered it to be fabricated. One of the ways to know the authenticity and validity of Solaim's book is to examine the relationship between this book and the first sources; One of the most important sources of the first Shiite sources that can be named is the works of Sheikh Mofid (AD 413 AH). In the present study, we have studied the works of Sheikh Mofid and their relationship with Salim's current book using the library method. The result is that either Sheikh Mofid had not seen the current books attributed to Solaim (and these books were made after Sheikh Mufid’s period); Or, he basically did not consider these books valid.

    Keywords: Mahdavi Hadiths, Solaim’s Book, Sheikh Mofid, Solaim Ibn Qais}
  • زینب ایزدخواستی*، محمدتقی دیاری بیدگلی، غلامحسین اعرابی

    اعتبار اخبار آحاد در اعتقادیات از بحث برانگیزترین مسایل در میان عالمان در حوزه معرفت دینی است. حجیت این قبیل اخبار در نگاه اصولی با دو مشکل اساسی روبروست: عدم کاشفیت ذاتی در روایات آحاد که این دسته روایات را در مقابل متواترات در طبقه ظنون قرار می دهد و فقدان اثر عملی در عقاید. پژوهش حاضر که با بهره مندی از روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی بررسی عوامل رویکرد اختلافی شیخ صدوق و شیخ مفید، پیرامون عمل برپایه خبرهای واحد ظنی (ثقه)، در حوزه اعتقادیات است که در ظاهریکی به حجیت این گونه خبرباور دارد و دیگری هیچگونه اعتباری برای آن قایل نیست. در این راستا برخی عوامل، زمینه ساز تفاوت رویکرد شیخین در رویارویی با حدیث آحاد و در پی آن حدیث ضعیف و اعتبار آنها محسوب می شود: 1. شیخ صدوق به مستنداتی در باب مفهوم و مصادیق خبر آحاد دست یافته که بر شیخ مفید، مجهول مانده است. 2. شیخ مفید نیز برای اخبار آحاد، اعتبار قایل بوده، مگر اخبارآحادی که از سوی عامه وضع شده بود. 3. شیخ صدوق نظیر متکلمان شیعی زمان خود خبر واحد را علم آور نمی دانسته و اعتقادی به خبر آحاد نداشته است. 4. یکی از مفاهیم خبر آحاد ثقه، خبر ضعیف است و این مفهوم در منظر شیخین به سبب قراین مورد توجه شیخین متفاوت بوده و بدیهی است، این رویکرد اختلافی در مفهوم حدیث ضعیف در پذیرش اعتبار و یا عدم اعتبار خبر آحاد از سوی ایشان تاثیر گذار خواهد بود.

    کلید واژگان: شیخ صدوق, شیخ مفید, رویکرد حدیث شناختی, اخبارواحد, اخبارضعیف, اعتقادیات, قرائن}
    Zeinab Izadkhasti*, Mohammad Taqi Diari Bidgoli, Gholam-Hossein A’Rabi

    The reliability of akhbar-e ahad in the field of beliefs is one of the most controversial issues among the scholars in the field of religious knowledge. The authenticity of such hadiths has two main problems from the perspective of Usul al-Fiqh: the lack of inherent illuminativeness in such hadiths, which distinguishes them from the frequently-narrated hadiths and makes them doubtful and devoid of practical effect on beliefs. The present study, which was conducted using the descriptive-analytical method, seeks to examine Sheikh Saduq and Sheikh Mofid’s different approaches to relying on doubtful akhbar-e ahad in the field of beliefs. Apparently, one of them believes in the authority of such hadiths, but another does not give any credit to them. In this regard, some factors underlie their different approaches in dealing with akhbar-e ahad and hence weak hadiths and their reliability: 1) Sheikh Saduq had obtained some documents about the meaning and examples of akhbar-e ahad, which had not been known to Sheikh Mofid. 2) Sheikh Mofid, too, considered akhbar-e ahad to be reliable, except for those which had been made-up by Sunnis. 3) Sheikh Saduq, like the Shiite theologians of his time, did not consider akhbar-e ahad to be illuminative and did not believe in them. 4) One of the concepts of akhbar-e ahad-e thaqeh is weak hadith, and the two sheikhs had different views about this concept due to the evidence considered by them, and obviously this differential approach to the concept of weak hadith has influenced their acceptance or rejection of the reliability or unreliability akhbar-e ahad.

    Keywords: Sheikh Saduq, Sheikh Mofid, cognitive hadith approach, akhbar-e ahad, weak hadith, field of beliefs, evidence}
  • محمد عظیمی، رقیه حاج احمدی

    شیخ مفید (م 413ق) از مکتب کلامی بغداد و علامه حلی (م 726ق) از مکتب کلامی حله، از متکلمان برجسته شیعه هستند. هرچند هر دو، در میان متکلمان عقل گرا قرار دارند، از دو رویکرد مختلف در مسائل کلامی برخوردارند. 
    در نوشتار پیش رو، کوشیده ایم تا تطور جایگاه و ساختار بحث معاد را که یکی از مسائل مهم کلامی در نزد این دو متکلم بزرگ شیعه است، تحلیل و بررسی کنیم. به لحاظ روش، هر دو متکلم از منبع عقل و نقل برای شناخت معاد بهره جسته اند. بااین حال، حجم مباحث کلی و عقلی در آثار علامه بیش از شیخ مفید است؛ برای نمونه، با اینکه هر دو به تجرد روح انسان باور دارند، شیخ مفید برای اثبات این نظریه به دلایل نقلی استناد می کند؛ درحالی که علامه حلی به دلایل عقلی و فلسفی تمسک می جوید. به لحاظ موضوعات بحث معاد، شیخ مفید برخلاف علامه، جزئیات معاد را بیشتر با دلایل نقلی واکاوی کرده است. یکی از علل اساسی این تغییر و اختلاف را باید در ورود فلسفه به کلام دانست. 

    کلید واژگان: جایگاه معاد, شیخ مفید, علامه حلی, تجرد روح, ساختار معاد}
    Mohammad Azimi, Roghayeh Haj Ahmadi

    Sheikh Mofid (born in 413 AH) from the Baghdad theological School, and 'AllÁmeh Hilli (born in 726 AH) from the theological school of Hillah, are prominent Shi'i theologians. Although they are both rationalist theologians, they have two different approaches to theological issues. In the present paper, we have tried to analyze the changes and developments in the position and structure of the issue of resurrection, which is one of the important theological questions for these two great Shi'i theologians. In terms of method, both theologians have used the two sources of reason and tradition to know the resurrection. However, there are much more general and rational discussions in the works of 'AllÁmeh than in those of the Sheikh Mofid. For example, although they both believe in the incorporeity of the human soul, Sheikh Mofid offers textual reasons to prove this theory, while 'AllÁmeh Hilli has recourse to rational and philosophical reasons. Regarding the issues of
    resurrection, Sheikh Mofid, unlike 'AllÁmeh, has elaborated on the issue of the resurrection mainly through textual evidence. One of the main causes of this difference is the introduction of philosophy into theology.

    Keywords: position of resurrection, Sheikh Mofid, 'All?meh Hilli, incorporeity of thesoul, resurrection structure}
  • سید محمد عالمی
    تعریف امامت، اساس و پایه بحث های امامت پژوهی است. در تفکر شیعه، تعریف سامانمند و منطقی از امامت برای اولین بار از سوی متکلمان مدرسه بغداد مطرح شده است. نویسنده در این نوشتار، تعریف امامت را از دیدگاه مهم ترین شخصیت های مدرسه بغداد موردبررسی قرار داده و ویژگی های این تعاریف و نسبت آن ها با مفهوم نبوت و رسالت از منظر متکلمان مدرسه بغداد و تفاوت این تعاریف را به بحث گذاشته و در پایان به ارزیابی عام رویکرد مدرسه بغداد در تعریف امامت پرداخته است. از نظر نویسنده، به لحاظ روشی، رویکرد متکلمان مدرسه بغداد در تعریف امامت موردپذیرش است، ولی به لحاظ محتوا و جامع ومانع بودن و تناسب آن با معارف قرآنی و روایی در ارتباط با امامت، با اشکالاتی مواجه است. به همین جهت تعریف امامت با توجه به جایگاه آن در قرآن و روایات، نیازمند تکمیل و بازبینی است.
    کلید واژگان: تعریف امامت, نبوت, رسالت, مدرسه بغداد, شیخ مفید, سید مرتضی, شیخ طوسی}
    Seyyed Mohammad Alemi
    The definition of Imamate serves as the foundation of Imamate studies. Within the Shiite thoughts, a systematic as well as reasonable definition of Imamate was for the first time put forward by the theologians in Bagdad School. In the present study, the researcher has investigated the definition of Imamate from the viewpoint of the most eminent theologians in Bagdad School. He has also dealt with the traits of these definitions along with their relation to the concepts of Prophethood and apostleship through the eyes of the theologians in Bagdad School, while elaborating on the differences among them. And finally, he has conducted a general evaluation of the Bagdad Schools’ approach to defining Imamate. In researcher’s view, the approach of Bagdad School’s theologians to defining Imamate is methodologically acceptable; however, it is problematic in terms of content and comprehensiveness as well as its conformity to traditional and Quranic teachings in relation to Imamate. Accordingly, Imamate needs to be completely defined and likewise redefined. And this should be accomplished with respect to the position of Imamate in the Quran and traditions as well as the related concepts of Imamate employed in the Shiite thought.
    Keywords: The definition of Imamate, prophethood, apostleship, Bagdad School, Sheikh Mofid, Seyyed Morteza, Sheikh Tousi}
  • علی نقی خدایاری
    نقد حدیث در آثار شیخ مفید جایگاه درخوری دارد. وی در نقدهای خود از روش های پیچیده ای بهره گرفته است. روش های نقد حدیث در آثار مفید به چهار دسته تقسیم می شود که به ترتیب اهمیت عبارت اند از: 1. نقد متن محور، 2. نقد سند محور، 3. نقد ماخذ محور، 4. نشان دادن قرینه های عدم صدور یا قابل اخذ نبودن حدیث. هر کدام از این روش ها با به کارگیری معیارها و ابزارهای متعددی صورت بسته است.
    کلید واژگان: شیخ مفید, نقد حدیث, نقد متنی, نقد سندی, نقد ماخذمحور}
    Ali Naqi Khodayari
    Hadith criticism has an appropriate status in the works of Sheikh Mofid. He has utilized complicated methods in his criticism. Methods of hadith criticism in the works of Sheikh Mofid are divided into four groups. According to their importance: 1- text-oriented criticism, 2- document-oriented criticism, 3- source-oriented criticism, 4- demonstrating the evidences for lack of issuance or unreceivability of hadith. Each of the above mentioned methods has been developed utilizing many techniques and criteria.
    Keywords: Sheikh Mofid, Hadith Criticism, Criticism of Text, Criticism of Document, Source, oriented Criticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال