به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "sheikh mufid" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «sheikh mufid» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی sheikh mufid در مقالات مجلات علمی
  • ابراهیم بهشت، محمدصادق کاملان*، سید محمدعلی ایازی

    فقه شیعه از دیرباز کارآمد، پویا و پاسخگوی مسائل و نیازهای جامعه بوده و مبتنی بر این امتیاز توانسته در عین پایبندی بر اصول فقهی، جامعه شیعه را در مقاطع و دوره های مختلفی چون عصر مهجوریت و یا حکمرانی راهبری نماید. با وجود عوامل مختلف اما شاید بتوان عرف را دارای نقشی اساسی در این خصوص دانست. این تحقیق تلاش دارد با تکیه بر منابع کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی به این سوال پاسخ دهد که از منظر فقهای شیعه حد فاصل قرن پنجم تا هفتم، عرف چه نقشی در کشف ملاکات احکام داشته است. بررسی این موضوع در یک بستر تاریخی خواهد توانست علاوه بر تبیین دیدگاه فقهای این دوره و تبیین تطورات دانشی، امکان ترسیم نموداری از فراز و فرود مباحث فقهی مرتبط را فراهم ساخته و ما را در شناسایی فرصت ها و چالش های پیش رو یاری رساند. شرائط تحقق عرف، چگونگی تحولات عرفی و کشف ملاکات احکام توسط عرف، ترابط حجیت عرف و حکم عقل و دیدگاه هر یک از فقهای مشهور این دوره همانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ مفید، ابن ادریس، ابن زهره، محقق حلی و سید بن طاووس از مهمترین مباحث ارائه شده در این مجال می باشد. بر اساس نتایج این تحقیق حجیت عرف، نقشی فراتر از امضا یا اثبات عدم ردع داشته و چه بسا فقهایی که هر یک از عرف، بناء عقلاء یا سیره عقلاء را دارای اثری یکسان دانسته و حتی برخی دیگر حجیت عرف را ذاتی انگاشته اند که در این صورت عرف همانند عقل خواهد توانست به عنوان یکی از منابع کشف ملاکات احکام عمل نماید.

    کلید واژگان: عرف, ملاکات احکام, فقه شیعه, شیخ مفید, محقق حلی
    Ebrahim Behesht, Mohammadsadegh Kamlan*, Seyed Mohammadali Ayazi

    Shia jurisprudence has long been efficient, dynamic and responsive to the problems and needs of the society, and based on this advantage, it has been able to guide the Shia society in different phases and periods, such as the era of desertion or governance, while adhering to the principles of jurisprudence. In spite of various factors, perhaps custom can be considered as having a fundamental role in this regard. Based on library sources and descriptive-analytical method, this research tries to answer the question that from the point of view of Shiite jurists between the fifth and seventh centuries, what role did custom play in discovering the criteria of rulings. Examining this issue in a historical context, in addition to explaining the views of the jurists of this period and explaining the scientific developments, will provide the possibility of drawing a diagram of the ups and downs of related jurisprudential issues and help us in identifying the opportunities and challenges ahead. The conditions for the realization of custom, the way of custom developments and the discovery of the criteria of rulings by custom, the correlation between the authority of custom and the ruling of reason and the views of each of the famous jurists of this period, such as Sheikh Mofid, Seyyed Mortaza, Sheikh Mofid, Ibn Idris, Ibn Zahra, Mohaghegh Hali and Seyyed Ibn Peacock is one of the most important topics presented in this field According to the results of this research, the authority of custom has a role beyond the signature or proof of non-repudiation, and that is why the jurists who consider each custom, the construction of the intellects, or the way of the intellects have the same effect, and even some others have considered the authority of the custom to be inherent, which in this Like common sense, it will be able to act as one of the sources to discover the criteria of rulings.

    Keywords: Custom, Criteria Of Rulings, Shia Jurisprudence, Sheikh Mufid, Mohaghegh Hali
  • کاظم استادی*
    از گذشته ی دور تا کنون، کتاب هایی درباره توقیعات امام زمان (ع) نوشته شده است. در منابع حدیثی شیعه امامیه، حدود صد توقیع از امام زمان (ع) موجود است که بیشتر آن ها در کتاب های «کمال الدین» صدوق و «الغیبه» طوسی نقل شده اند. در این میان، جدای از گزارش داستان توقیع امام زمان (ع) پیرامون فتوای فقهی شیخ مفید (که متنی از آن در دسترس نیست و هم روایتی متاخر و موضوع است)، فقط دو توقیع منسوب به شیخ مفید، برای عصر غیبت کبری گزارش شده است؛ که البته برخی از اندیشمندان، در انتساب و اعتبار آن ها، تشکیک نموده اند. با توجه به این که تاکنون پژوهش مستقلی پیرامون اعتبار این توقیعات شیخ مفید (موجود در کتاب احتجاج) صورت نگرفته است؛ اکنون لازم است بررسی گردد که: 1 اسناد روایی و نسخه ای این توقیعات چگونه هستند؟ 2 متن آن ها در منابع شیعی، چه سابقه ای دارند؟ 3 اعتبار توقیعات شیخ مفید در احتجاج، در چه حدی هستند؟ 4 آیا این توقیعات از نظر انتساب به شیخ مفید، قابل قبول هستند؟ در پژوهش حاضر، ضمن بررسی اسناد و تحلیل داده ها، مشخص شد که به دلایل متعددی، این توقیعات عصر غیبت کبری، از امام زمان (ع) و برای شیخ مفید نیستند و انتساب توقیعات به ایشان نادرست و بی اعتبار است.
    کلید واژگان: تفسیر عسکری, شیخ مفید, احتجاج, توقیعات, امام زمان (ع)
    Kazem Ostadi *
    From the distant past until now, books have been written about the signatures of Imam al-Zaman (a.s.). In the hadith sources of Shia Imamia, there are about a hundred taqee’s of Imam Zaman (a.s.); Most of them are mentioned in the books of Kamal al-Din Sadouq and al-Ghaibah Sheikh Tusi. In the meantime, apart from the report of the story of Imam Zaman (a.s.) about the jurisprudential fatwa of Sheikh Mofid “the text of which is not available and it is a later narration and subject”, only two of the stories attributed to Sheikh Mofid, for the age of great absence of the report has been Of course, some thinkers have doubted their attribution and validity. Due to the fact that so far, no independent research has been done regarding the validity of Sheikh Mufid’s assertions “found in the book of protests”; Now it is necessary to research that: 1- What are the narrative documents and copies of these allegations? 2- What history do their texts have in Shiite sources? 3- What is the validity of Sheikh Mofid’s assertions in the protest? 4- Are these convictions acceptable in terms of attribution to Sheikh Mofid? In the present research, while examining the documents and analyzing the data, it was found that due to several reasons, these revelations of the era of the great disappearance of Imam Zaman (a.s.) are not useful for the sheikh; And attributing the facts to them is incorrect and invalid.
    Keywords: Tafsir Askari, Sheikh Mufid, Protest, Toqiyat, Imam Zaman (a.s.)
  • کاظم استادی

    توقیعات منسوب به امام عصر؟عج؟، همه به دوره غیبت صغرا متعلق هستند. در این میان، دو یا سه توقیع منسوب به شیخ مفید، با تاریخ‌های 410 و 412ق، در نسخه کتاب الاحتجاج منسوب به طبرسی، گزارش شده؛ که به عصر غیبت کبرا مربوط هستند. برخی از اندیشمندان، در انتساب و اعتبار آن ها، تشکیک کرده‌اند. از سوی دیگر، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این توقیعات از امام زمان؟عج؟ و برای شیخ مفید نیستند. با توجه به عدم انتساب و اعتبار توقیعات منسوب به شیخ مفید به امام عصر؟عج؟؛ این سوال به وجود می‌آید که اگر این توقیعات موجود در کتاب احتجاج، از امام زمان؟عج؟ و برای شیخ مفید نیستند؛ برای چه کسانی هستند؟ چگونه می‌توان این نامه‌ها را به شخص دیگری استناد داد؟ یا چه دلایلی و قراینی وجود دارند که نشان دهند، این توقیعات به شخص بخصوصی متعلق هستند؟ پژوهش حاضر، با ذکر مقدماتی، به شواهدی می‌پردازد که نشان می‌دهد این توقیعات، به احتمال بسیار قوی، نامه‌های رد و بدل شده میان ناصر کبیر اطروش و ابن‌نعمان، حاکم ساریه طبرستان، هستند؛ که به واقعه فتنه حسن بن قاسم، و کمک‌ رسانی لیلی بن نعمان به بازگشت ناصر للحق به حکومت مربوط هستند.

    کلید واژگان: غیبت کبرا, الاحتجاج, توقیعات امام زمان؟عج؟, شیخ مفید, ناصر اطروش, لیلی بن نعمان
    Kazem Ostadi

    The inscriptions attributed to Imam al-Asr (as) all belong to the period of minor occultation. In the meantime, two or three inscriptions attributed to Sheikh Mufid, dated 410 and 412 AH, have been reported in the copy of the book Al-Ihtijaj attributed to Tabarsi, which are related to the era of greater occultation. Some thinkers have been skeptical of their attribution and validity. On the other hand, new research shows that these inscriptions from the Imam of the Age (a.s) for the Sheikh Mufid. Due to the lack of attribution and validity of the inscriptions attributed to Sheikh Mufid written to Imam of the Age (a.s), the question arises that if these inscriptions in the book of Al-Ihtijaj are not from the Imam of the Time (a.s) to the sheikh, whom are they for? How can these letters be cited to someone else? Or what are the reasons and evidences to show that these petitions belong to a certain person? The present study, mentioning a preliminary introduction, deals with the evidences that show that these inscriptions are most likely the letters exchanged between Nasser Kabir Atroush and Ibn Numan, the ruler of Sariyeh Tabarestan, which are related to the sedition of Hassan ibn Qasim, and the assistance of Lily ibn Nu'man to the return of Nasser al-Lahaq to the government.

    Keywords: greater occultaion, Al-Ihtijaj, Imam of the Time’s (a.s) inscriptions, Sheikh Mufid, Nasser Atroush, Lily Ibn Numan
  • عمیدرضا اکبری*

    از دیرباز شرح و نقدنگاری بر آثار عالمان در میان فرق، خاصه در مسایل کلامی، امری رایج بوده است. بااین حال، برخی از این کتب در طول تاریخ اسلام ازمیان رفته، یا چندان مورد توجه قرار نگرفته اند. کتاب تصحیح الاعتقادات شیخ مفید هم که حاشیه ای بر الاعتقادات ابن بابویه است، در سده های میانی کم تر مورد توجه بوده، و این امر به همراه برخی آراء مندرج در این کتاب موجب شده است بعضی از معاصران در اصالت کتاب تردید کنند و حتی آن را غیراصیل و برساخته دوران متاخر بدانند. در این مطالعه با نقد مستندات منکران نسبت اثر، در جستجوی قراینی برآمده ایم که نسبت کتاب را به شیخ مفید تایید می کنند. از آن جمله، گزارش های مکرر ابن شهرآشوب از نسخه ای از شیخ مفید است؛ نسخه ای که مطالبش به سان حاشیه ای بر الاعتقادات ابن بابویه ذکر می شود. شواهدی موید آن است که جوابات ابی جعفر القمی و الرد علی ابن بابویه که نجاشی و ابن شهرآشوب از جمله آثار شیخ مفید ذکر کرده اند، احتمالا همین کتاب است. این کتاب از نظر منابع، مبانی و ادبیات هم خوانی بالایی با آثار شیخ مفید دارد.

    کلید واژگان: شیخ مفید, تصحیح الاعتقادات, الرد علی ابن بابویه, روایات ابن شهرآشوب
    Amidreza Akbari *

    It has long been time to describe and criticize the works of scholars in different sects, especially in theology matters. However, some of these books have disappeared or have not been considered in the history of Islam. The Sheikh-e-Saduq al-E'teqdat and the Tashih al-E'teqdat of the Sheikh Mufid, which is the margin of reference to the Sheikh Saduq's ethic, has been less popular in the Middle Ages, and this and some of the opinions in this book have caused some contemporaries to doubt the authenticity of the book, and even Non-original and built in the late era. In this article, by criticizing the documentation of the deniers of the proportion of the work, there are many scattered indications confirming the proportion of the book to Sheikh-Muddh. Including repeated reports of Ibn Shahr-ashshub is a version of the Sheikh-Mufid, which has been a margin of appreciation for Sheikh Saduq's al-Eteqdat, and those reports are also available in the Tashih. According to the evidence of the book "Jafar Qumi 's replies" and "Alrad Ala ibn-Babouyeh", which Najashi and Ibn Shahr-Ashub have mentioned for useful, this book is probably. And many of the useful concerns and even the interpretations and literature of his works are also seen in Tashih al-E'teqdat. Also, the items referred by the author of the Tashih al-E'teqdat as their works are the works of Sheikh-Mufid. In general, the book is in contrast to the views of some of the critics with the basics of Sheikh's usefulness.

    Keywords: Sheikh Mufid, Tashih al-E'teqdat, Alrad Ala ibn-Babouyeh, Ibn Shahr-Ashub's reports
  • کامران اویسی*

    آیه 40 سوره توبه معروف به آیه غار به علت اشتمال آن نسبت به قضیه مصاحبت ابوبکر با پیامبر؟صل؟ در غار میان مفسران امامیه و اهل تسنن مورد بحث بوده است. هدف از این نوشتار، تحلیل و تبیین ادله تفسیری فریقین و داوری بین آن ها با تاکید بر مناظره منقول از شیخ مفید می باشد که براساس گردآوری اطلاعات کتابخانه ای از تفاسیر شیعه و اهل تسنن و برخی کتب کلامی مرتبط و روشب توصیفی _ تحلیلی آن ها به گونه تطبیقی و توجه به اشتراک ها و افتراق ها و سپس قضاوت بین دلایل انجام گرفته است. استفضال برای ابوبکر توسط مفسران عامه با ایرادهایی مواجه است؛ مانند مصداقیت عبدالله بن بکر به جای او؛ روایت عایشه در عدم نزول آیه درباره او و خاندانش مگر حادثه افک؛ حضور ابوبکر در نماز جماعت سالم بن حذیفه در قبا هم زمان با وقوع حادثه غار. با لحاظ ادبیات مناظره علمای شیعه در مقام تفسیر یا جدل با مخالفان، دیده می شود که اولا، منطق بر این استدلال ها حکم فرماست؛ ثانیا، ادب مناظره نیز رعایت شده است؛ درصورتی که در این میان برخی مفسران اهل تسنن با تعصب به تفسیر این آیه پرداخته اند.

    کلید واژگان: حزن, تفسر تطبیقی, سکینه, شیخ مفید, صاحب, غار
    kamran oveisi *

    The verse 40 Sura al-Tawba known as the Verse of the Cave due to its inclusion of the case of Abu Bakr's accompanying the Prophet (s) to the cave has been debated and discussed by both Imamiyyah and Sunni commentators. The purpose of this article is to analyze and explain the interpretive arguments of the two branches of faith and to judge between them by emphasizing the debate transmitted from Sheikh Mufid based on the information collected from library resources from both Shiite and Sunni schools of jurisprudence and some related theological books and their comparative descriptive-analytic methods. Attention has been paid to the differences and then judgments have been passed about the reasons offered by both sides. The fact that Abu Bakr has been considered superior and virtuous by Sunni commentators is subject to objections. There are, for example, reports saying that the verse could refer to Abdullah bin Abu Bakr or there is a narration  from Aisha which says that no verse was revealed about her and her family except the  verse concerning the Ifk incident and the presence of Abu Bakr in the Jama'at prayer led by Salim bin Huzaifa which was concurrent with the Cave incident.  When it comes to Shiite scholars' commentary or arguments and its comparison with those of the opposition, it is clear that there is more logic and rationale behind their arguments; secondly, the polity of the debate has been respected, while some Sunni commentators have interpreted this verse in a biased way.

    Keywords: sadness, comparative interpretation, Sakina, Sheikh Mufid, companion, Cave
  • سیدمجید نبوی*، حسین محمدی فام
    غلو و مصادیق آن در طول تاریخ امامیه همواره محل بحث بوده، و درباره حدود و ثغور آن اختلافاتی وجود داشته است. برخی اعتقادات گاهی غلوآمیز تلقی شده، و گاهی به همان ها طور دیگری نگریسته شده است. در این مطالعه بنا داریم سیر تطور تاریخی مسئله غلو را بازکاویم و منشا برخی اختلافات در سه مکتب کوفه، قم و بغداد را در تعریف آن بازشناسیم؛ همچنان که می خواهیم بدانیم کدام شخصیت ها در این مکاتب و هر یک به سبب چه دیدگاه هایی متهم به غلو شده اند. با مطالعه شخصیت هایی مانند جابر بن یزید جعفی، مفضل بن عمر، ابن ابی یعفور، هشام بن حکم از مکتب کوفه، ابن بابویه از مکتب قم، و شیخ مفید از بغداد چنین به نظر می رسد برخی افراد احتمالا به دلیل نقل احادیثی که اهل بیت (ع) فقط به نزدیکان و صاحبان سر خود می گفته اند متهم به غلو شده اند؛ روایاتی که مضمون غالب آنها فضائل اهل بیت (ع) است. همچنین برخی اعتقادات مانند عدم سهو النبی در یک مکتب غلو محسوب می شده، درحالی که در مکتب دیگری غلوآمیز نبوده است.
    کلید واژگان: غلو, سهو النبی, غلات, شیخ مفید, ابن بابویه
    Seyyed Mahid Nabawi *, Hoseyn Mohammadi Fam
    The issue of exaggeration (ghuluww) and its typical examples has always been discussed during the history of the Imamia religion, and there has been a discrepancy about the extent of its existence. So that, Some beliefs were sometimes ghuluww and sometimes not ghuluww. In the paper, we were going to investigate the Historical evolution of the Ghulat issue in the three Kufa, Qom and Baghdad schools, and find the origin of some differences between them. Besides that, we sought to know which important characters were in these schools, and what their views were accused of ghuluww. In this article, we studied in the Kufa theological schools some characters such as, Jabir ibne-Yazid al- Jafi, Mufadla ibne-Omar, Ibne- abiyafour, and Hisham ibne- hakam. In addition to, In the Qom theological schools, Sheikh Saduq, and in the Baghdad schools, Sheikh Mufid were studied. The research was conducted in a descriptive and analytical as a library one. As a result, It seems that Some people who quoted special Hadiths of Ahl al-Bayt about their Fazail(who were Secret Owners of Imam) , caused people to tell them Ghali. Also, some beliefs, (such as Sahv Al-Nabi) were considered ghuluww in a school while in another one, it was not ghuluww.
    Keywords: ghuluww, Sahv Al-Nabi, Ghali, Sheikh Saduq, Sheikh Mufid
  • محسن دیمه کار*، محمدحسن رستمی، حسن نقی زاده، سید محمد امام زاده
    جستار حاضر می کوشد تا بن مایه های تفسیری کلامی امامت را در قصص قرآن از منظر شیخ مفید بررسی و تبیین نماید. بررسی ها در میراث علمی شیخ مفید نشان می دهد که اعلم بودن، صدور معجزه، عصمت و محدث بودن از مهم ترین بن مایه های کلامی در حوزه شرایط و لوازم امامت در قصص قرآن است و از سوی دیگر پنهانی بودن ولادت امام عصر (عج)، تصدی مقام امامت در کودکی، غیر عادی نبودن غیبت، طول عمر امام عصر(عج)، عدم تعارض حدیث «من مات و هو لا یعرف إمام زمانه مات میته جاهلیه» با غیبت امام، استمرار نیاز به امام در حال غیبت نیز از مهم ترین بن مایه های کلامی در حوزه مسائل تخصصی مهدویت در قصص قرآن از نگاه شیخ مفید است. بررسی شبهه انحصار معجزه به انبیا نیز از دیگر مباحث این نوشتار است.
    کلید واژگان: قصص قرآن, امامت, شیخ مفید, استنباط کلامی و تفسیر کلامی
    Mohsen Dimehkar*, Muhammad Hasan Rostami, Hasan Naqizadeh, Seyyed Muhammad Imamzadeh
    Sheikh Mufid is one of the great Imami jurisprudents, mujtahidin, theologians and muhadithin in the 3rd and 4th A.D that it can be seen intellectualization and flowering of Ijtihad in his precious record in the different fields of Islamic sciences. His interpretative opinions in the field of the Quran exegesis like other fields show obviously his ijtihad in interpreting of the noble Quran which his theological interference from the noble Quran narratives on Imamate is one of the most obvious backgrounds in his creativity and innovation in determining theological subjects of imamate and answering its obscurities. Therefore, this paper endeavors to determine and study the exegetical- theological themaics of Imamate in the noble Quran narratives. The studies in his scientific heritage of sheikh Mufid show (enlighten) that the most learned, performing miracles, infallible, being addressed by God are of theological thematics in the field of circumstances and necessities of Imamate in the Quran narratives and from the other side being concealed the birthday of our Age Imam (peace be upon him), mastering of Imamate in childhood, the norm of absence of Imam, the length of the life of the Imam of the Age, there is no conflict between the tradition “who dies but does not know the Imam of his time will have died the death of ignorance” and the absence of the Imam of the Age, continuing necessity to the Imam in the time of absence are of the most important theological thematics in the professional field of Mahdaviat in the noble Quran narratives in the discourse of Sheikh Mufid. The study of the obscurity of the restriction of performing miracles to prophets is of the other subjects of this note.
    Keywords: The Quran narratives, Imamate, Sheikh Mufid, Theological interpretation, Theological exegesis
  • حسین بیرشک *، بهنام طالبی
    از جمله دیدگاه ها در تبیین رابطه میان امر خدا و فعل انسان، نظریه تکلیف است. بر پایه این دیدگاه، مشخصه بارز آموزه های دینی تکلیفی بودن آنهاست؛ این که انسانها به خاطر برخورداری از عقل، از جانب خداوند ملزم به انجام دادن یا ترک مجموعه ای از افعال شده اند. نظریه تکلیف تا بدانجا در فرهنگ اسلامی پذیرفته شده که مکلف بودن بندگان از اصول موضوعه علم فقه به شمار آمده است؛ چنان که حتی در تعریف علم فقه، موضوع آن را «افعال مکلفان» بیان می دارند. متکلمان مسلمان در تفکیکی کلی و کلان، تکالیف را از دو سنخ عقلی و شرعی دانسته اند. رابطه میان این دو سنخ تکلیف، شیوه عمل در فرض تعارض این دو با یکدیگر، و مسائلی دیگر از این دست، به پدید آمدن اختلاف نظرهای گسترده ای در میان عالمان مسلمان انجامیده است. این میان، عالمان مکتب شیعی فقی هان متکلم بغداد، خوانشی خاص خویش از نظریه تکلیف ارائه کرده اند. بناست که در این مطالعه بعد بازشناسی ارکان نظریه تکلیف، خوانش خاص دو فقیه و متکلم برجسته مکتب فقهی متکلمان بغداد شیخ مفید و سید مرتضی را از نظریه تکلیف، و هم، تمایز نگرشهای آن دو را به مسئله بازکاویم.
    کلید واژگان: حسن و قبح, عقل و سمع, شیخ مفید, سید مرتضی, شیخ طوسی, ابوالصلاح حلبی, مکتب فقهی متکلمان بغداد
    Hoseyn Birashk*, Behnam Talebi
    Among the views explaining the relationship between God and human action, is the theory of assignment. Based on this view, the distinct characteristic of religious teachings is their assigning nature, according to which human beings enjoying the gift of wisdom have been assigned by God to practice or avoid certain kinds of acts. The theory of assignment is a widely accepted view in Islamic culture in a way that it is considered a preliminary principle of jurisprudence. The general theme of jurisprudence has been introduced by the scholars as "The Acts of religiously assigned Muslims" Muslim theologians have divided the human tasks into two kinds of intellectual and religious. The relations between these two kinds of tasks and the practical solutions in case they contradict each other, are the subjects which have caused widespread divergences among Muslim scholars. Meanwhile, the Baghdad Shiite theologians and jurists have offered special reading toward this theory. In this essay after introducing the foundations of the theory of assignment, the particular reading of the two Shiite scholars of this school namely Sheikh Mufid and Sayyed Murtaza about the theory and their disagreement will be elaborated.
    Keywords: Good, Evil, Wisdom, Hearing, Sheikh Mufid, Sayyed Murtaza, Sheikh Tusi, Abu al Salah Halabi, Jurisprudential Scholl of Baghdad Theologians
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال