به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « shiite imams » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «shiite imams» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سجاد واعظی منفرد*، محمد نصیری
    دوازده امام، نماینده نما و نهان «ولایت»، و چشمه مهر و دانایی، افزون بر پیشوایی همگانی و جانشینی رسول (ص)، الگوهای زیست معنوی و نمایندگان درون گرایی اسلامی نیز بوده اند، بدان گونه که دلبستگی به آل احمد (س) کلیدواژه همه طریقت های عرفانی، به ویژه عارفان خراسان بوده و آموزه های ایشان، یکی از سرچشمه های بنیادینی است که مکتب عرفانی خراسان را بر پای داشته است. در پژوهش پیش رو کوشیده ایم با آوردن گواه های انبوه از یادگارها و نوشته های دیرمان مکتب خراسان و قومس، و بازخوانی سخنان پیران خراسان به روش واکاوانه (تحلیلی)، ارج نهادن و گرامی شمردن نبیره زهرا (س) و دلبستگی و سرسپردگی به پیشوایان تشیع را استوار کنیم؛ نوعی راستی پژوهی با گواهی های تاریخی که از یک سو از انگیزه های گرایش ایرانیان به تشیع پرده برمی دارد و از سوی دیگر نزدیکی بیشتر تشیع و تصوف (عرفان) را می نمایاند. وارسی تاریخی پیوند معنوی پیران و عارفان خراسان با امامان شیعه (ع)، نشان دهنده سیری تاریخی از تشیع محبتی تا تشیع اعتقادی و کلامی، و استمرار معنویت آل زهراء در اقلیم خراسان و عرفان این سرزمین است.
    کلید واژگان: تصوف, تشیع, عرفان, امامان شیعه, مکتب خراسان, پیران خراسان, عرفان خراسان}
    Sajad Vaezi Monfared *, Muhammad Nasiri
    The twelve Imams, the visible and hidden representatives of the divine guardianship, and the source of love and wisdom, in addition to the general leadership and succession of the Prophet (S), have also been the role models of spiritual life and representatives of Islamic introversion, so that attachment to them is the key to all mystical paths, especially the mystics of Khorasan. Their teachings are one of the fundamental sources that established the mystical school of Khorasan. In the present research, we try to establish the honor and respect of Zahra's (AS) descendants and the attachment and devotion to the Shiite leaders by bringing a lot of evidence from the relics and ancient writings of Khorasan and Qumis schools and re-reading the words of Khorasan elders in an analytical way. A kind of fact-finding with historical evidence, on the one hand, can reveal the motives of Iranians' tendency towards Shiism and on the other hand, can show the closeness between Shiism and Sufism (mysticism). The historical examination of the spiritual connection of the elders and mystics of Khorasan with the Shiite Imams (AS) shows the historical current from love-based Shiism to doctrinal and theological Shiism and the continuation of the spirituality of the descendants of Zahra and mysticism in Khorasan
    Keywords: Sufism, Shiism, mysticism, Shiite Imams, khorasan school, Khorasan Elders, Khorasan mysticism}
  • ملیحه دانشمند، شهربانو دلبری*، سید حسین رئیس السادات

    رسم و سنت برده داری که مطابق آن یک انسان تحت مالکیت انسانی دیگر قرار  می گیرد، در آستانه ظهور اسلام و در عربستان رایج بود. گسترش قلمرو اسلامی و فتح مناطقی از آسیا و شمال آفریقا در سده های اول و دوم هجری قمری، و ورود بردگان و اسرا، زمینه را برای تقویت برده داری در جامعه عرب فراهم آورد و بردگان به ابزار زندگی خانواده های مرفه و اشراف جامعه اسلامی بدل شدند. پیامبر اکرم و ایمه اطهار (ع) ضمن نقد نگاه ابزارگرایانه به بردگان و نقض حقوق و کرامت انسانی آنان که در تنافی و تضاد با مبانی حقوق اسلامی بود، افزون بر آگاه ساختن مسلمانان در این زمینه، در رفتار و سلوک فردی خود الگوی اسلامی رفتار با بردگان را به نمایش گزاردند. در این پژوهش تلاش شد  با بهره گیری از نوشته های تاریخی و غیر تاریخی  منش و الگوی رفتاری ایمه (ع) نسبت به بردگان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و با استفاده از روش توصیفی۔ تحلیلی، داده های به دست آمده تجزیه و تحلیل شود. نتایج این پژوهش، نشان می دهد در شرایطی که نسبت به غلامان و کنیزان از سر جهل و تعصب تبعیض روا داشته می شد، ایمه معصومین (ع) با نگاهی انسانی و  برگرفته از مبانی و آموزه های اصیل اسلامی، ضمن حمایت حقوقی و اخلاقی از بردگان، با آزاد کردن و تعلیم و تربیت آنان، عملا الگویی از رفتار درست و اسلامی ارایه دادند و جایگاه و منزلت بردگان را ارتقا بخشیدند.

    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, الگوی رفتاری ائمه معصومین (ع), رفتار با بردگان, کرامت انسانی}
    Malihe Daneshmand, Shahrbanoo Delbari *, Seyedhusain Raissossadat

    On the eve of the rise of Islam, the practice of slavery, according to which one man was the subject of another man's property, was common in Saudi Arabia. The expansion of Islamic territory and the conquest of parts of Asia and North Africa in the first and second centuries AH and the arrival of slaves and captives provided the ground for the strengthening of slavery in Arab societyIn this study, the character and behavioral pattern of the Imams (AS) towards slaves using historical and non-historical writings for social understanding of the subject has been studied and studied using descriptive-analytical method has been analyzed. The results of this study show that in a situation where slaves and slave girls bought in the Arab society were in a position of humiliation and were discriminated against and prejudiced, the Imams (AS), having a humane view based on the principles of Islam, while providing legal support And the morality of slaves, by freeing them, educating them, practically provided a model of correct and Islamic behavior in society, and promoted the status and dignity of slaves, and adopted a practical solution to combat slavery

    Keywords: Behavioral pattern, Shiite Imams, slavery, slaves, maids}
  • محمودرضا محمددوست*، محمد اصغریان دستنایی، عیسی مولوی وردنجانی
    رهبران شیعی همواره در تنگنای فراگیر دوران قرار داشته و به منابع بنیادین قدرت مانند: حکومت و اقتصاد دسترسی نداشته اند؛ بنابراین پاسخ به این مساله که «مهم ترین مولفه های امامان برای امتداد حیات اجتماعی شیعه چه بوده است؟» استفهام مهمی است که این مقاله بر اساس منابع تاریخی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوای سخنان باقی مانده از امامان معصوم علیهم السلام در پی پاسخ به آن می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ مهم ترین راهبرد ایشان برای خروج از این وضعیت، «اقتدارفرهنگی» بوده است که «مرجعیت علمی» و «سرمایه گذاری فرهنگی» از مهم ترین ارکان آن به شمار می آیند و در اثر آن، تقویت و استمرار حیات شیعه خارج از دایره قدرت و غلبه بر گفتمان اکثریت حاکم، حاصل شده است؛ تا جایی که ایشان با اتخاذ این راهبرد حیاتی توانستند، جان تازه ای به کالبد نیمه جان شیعیان بخشیده و علاوه بر اثرگذاری عمیق بر دیگر فرهنگ ها، توسعه نفوذ قلمرو جغرافیای فرهنگی تشیع؛ به اوج اقتدار حقیقی دست یافته و فراتر از قلمرو سیاسی حاکمان، به قدرت اجتماعی تبدیل شوند تا امتداد اجتماعی خود را نیز تضمین نمایند. بدیهی است به کارگیری این بنیادهای حرکت آفرین، می تواند چراغ راه شیعه در جهانی سازی فرهنگ تشیع و نقش آفرین در ارتقای اقتدار اجتماعی آنان در مسیر شکوفایی تمدن نوین اسلامی باشد.
    کلید واژگان: راهبرد فرهنگی, امامان شیعه علیهم السلام, اقتدار فرهنگی, مرجعیت علمی, حیات اجتماعی}
    Mahmodreza Mohammaddost *, Mohammad Asgharian Dastenaei, Eesa Molavi Vardanjani
    Shiite leaders have always been in a pervasive dilemma of their eras and have not had access to basic sources of power, such as government and the economy. Therefore, the answer to the question "What have been the most important components of the Imams for the extension of Shiite social life?" is an important question that this study seeks to answer based on historical sources and through using the method of analyzing the content of the remaining sayings of the 12 Infallible Imams. The findings show that their most important strategy to get out of this dilemma has been "cultural authority", of which "scientific authority" and "cultural investment" are the most important pillars and as a result, the strengthening and continuation of Shiite life has been achieved outside the sphere of power and overcoming the discourse of the ruling majority. As far as they were concerned, by adopting this vital strategy, they were able to give new life to the half-dead body of the Shiites. In addition to the profound impact on other cultures as well as the development of the influence of the Shiite cultural geography, they reached the pinnacle of true authority and became social power beyond the political realm of the rulers in order to guarantee their social extension. Obviously, using these motivating foundations can be a beacon for the Shiites in the globalization of Shiite culture and play a role in promoting their social authority on the path to the flourishing of the new Islamic civilization.
    Keywords: Cultural components, Shiite Imams, continuation of Shiite life, cultural authority, scientific authority}
  • اصغر منتظرالقایم*، سمیه سادات هاشمی فشارکی، شبنم سادات هاشمی فشارکی
    معتزله، یکی از فرقه های کلامی پدید آمده در تاریخ اسلام است. این فرقه درآغاز سده دوم هجری در بصره پا به عرصه وجود گذاشت. واصل بن عطا، بنیان گذار این فرقه شناخته می شود. اختلافات معتزله و امامان شیعه (ع) ، حول محورهای توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و منزله بین منزلتین و دیگر مباحث اعتقادی می باشد. روش معتزله بر پایه حجیت افراطی عقل ،استوار بود و به استدلال و ادله افراطی عقلی، اتکا داشت. معتزله، در صورتی که آیه و روایتی را بر خلاف عقل تشخیص می داد، آن را تاویل و به نفع عقاید خود از آن استفاده می نمودند. گرچه شیعه، در پاره ای از مسائل با معتزله به نوع سازگارانه هماهنگی پیدا می کرد؛اما به دلیل اختلافات عمیق فکری، این سازگاری به سوی ردیه نویسی هم، پیش می رفت. چنان که اصحاب امامان شیعه (ع) اقدام به نوشتن ردیه هایی بر معتزله کردند تا بدین شکل سلامت فکری و فرهنگی جامعه اسلامی را حفظ نمایند. در این پژوهش به این سوال پاسخ گوییم: که ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه (ع) چه تاثیری بر گسترش علوم اسلامی داشته است؟
    کلید واژگان: امامان شیعه(ع), معتزله, ردیه نویسی, اصحاب ائمه}
    Asghar Montazer ol ghaem *, Somayeh Hashemi Fesharaki, Shabnam Hashemi fesharaki
    Motazeleh is one of the eloquent sects appeared through the history of Islam at the beginning of 2nd century A.H. in Basra. Its founder was Vasel Ibn Ata. There are many differences between Motazeleh and Shiiism, most of them are about unity, justice, giving and doing promises, obeying good deeds and rejecting bad, the status between various situations, and some other issues. Methodology of Motazeleh is based on “extreme wisdom reasoning” and they believed in extravagant and very high wisdom extremism. If a dilemma or a question was against wisdom, Motazeleh would change it into something acceptable for themselves. Although Shiism harmonized itself somehow with some issues in Motazeleh, but because of deep-rooted differences in their thoughts, this harmonization usually took the shape of denial and rejections. This led to Shiite disciples to write rejection treaties on Motazeleh in order to keep cultural and intellectual principles of the Islamic society safe and secure. In this research we try to answer the question: how and what was the influence of these rejections and denial treaties on the development of Islamic sciences?
    Keywords: Shiite Imams, Motazeleh, Rejection, Denial Treaties, Shiite Imams’ Disciples}
  • کامران محمدحسینی*، اصغر قائدان
    در میراث حدیث شیعه، با روایاتی مواجه می شویم که افعال خارق عادات و کرامات ائمه (ع) را با هدف اثبات حقانیت ایشان در برابر مخالفان نقل می کنند. این روایات مانند دیگر احادیث حاکی از قول و فعل امامان (ع)، باید از نظر متن و سند بررسی و نقد شود. با توجه به اینکه نقل روایات دلایل و کرامات امامان (ع) محل توجه و علاقه غالیان بوده، نقد و پالایش این روایات ضرورت بیشتری دارد. مسئله این پژوهش، که اسناد روایات دلایل امامان (ع) را بر اساس قواعد علم درایه الحدیث بررسی می کند، این است که: جایگاه کتب و روایات دلایل و راویان آن بر اساس قواعد درایه الحدیث چگونه است؟ محدوده بررسی این پژوهش، کتب دلایل نگاری، و مجموعه های روایی موجود شیعه تا قرن هفتم هجری و روایات کرامات و دلایل امام ششم (ع) تا امام یازدهم (ع) شیعیان اثناعشری است. این بررسی نشان می دهد برخی اشکالات اساسی به مولفان متون دلایل نگاری یا اعتبار این کتب وارد است و اشکالاتی نیز به سند روایات و راویان آنها، که یا ضعیف اند یا مجهول، یا روایاتشان مرسل است؛ و البته اختلاف نظر رجالیان در توثیق یا تضعیف راویان، قضاوت را دشوار کرده است
    کلید واژگان: امامان شیعه (ع), دلایل, کرامت, درایه الحدیث, علم رجال}
    Kamran Mohammadhosseini, * Asghar Qaedan
    There are traditions in the Shiite tradition heritage that declare Imams extraordinary acts and miracles to prove their rightfulness against opponents. These narratives, like other traditions, should be investigated and criticized in terms of text and chain of transmitters. Exaggerators (Gholat) showed special interesting to these traditions; therefore criticize and refine of these traditions is more necessary. This paper studies the chain of transmitters of these narrations, and aim to answer these questions on the basis of Dirayat al-hadith: what position have the books and narrators of these traditions? What is the main problem of the chain of narrators of these traditions? According to `Ilm al-Rijāl, what position have narrators of these narrations? Domain of this study is books and collections of traditions till 7th century and traditions of miracles of sixth to eleventh Shiite Imams. This study shows that the authors of these texts or the books have major drawbacks. There are also some disadvantages in the chain of transmitters and narrators; some are weak and some are unknown (majhul) or their narrations are Mursal. Disagreements of Rijal scholars about validity of narrators makesthejudgment more complex
    Keywords: Shiite Imams, miracle (dalayel), supernatural work (Kirama), Dirayat al-hadith, Ilm al-Rijāl tt}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال