به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the mercy » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « the mercy » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مهدی شامحمدی بنی*

    پیچیدگی نظام اجتماعی انسان و مسایل و مشکلات متعددی که بهزیستی اجتماعی را تهدید می نماید، امر مدیریت اجتماع را بسیار سخت نموده است. از آنجا که وضع قانون به تنهایی قدرت حل و فصل تمامی مسایل اجتماعی را ندارد، دین اسلام مجموعه ای از آموزه های اخلاقی را نیز به کار گرفته است. شناخت درست این آموزه ها امری مشکل بوده و نیازمند مقدماتی است. شناخت دقیق از مفهوم واژگان کلیدی، یکی از مهمترین بایسته ها فهم و کاربست درست و حداکثری آموزه دینی است. ه «رحمت» یکی از این دست واژگان است. هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این دو پرسش اساسی است: مفهوم دقیق واژه «رحمت» در حوزه روابط اجتماعی چیست؟ آثار تربیتی «رحمت» در روابط اجتماعی چیست؟ در پاسخ به این دو سوال، با روش مطالعه کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی، آیات و روایات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ابتدا مفهوم «رحمت» درحوزه روابط اجتماعی واکاوی گردیده است. مطابق یافته‏های پژوهش، واژه «رحمت» صرفا به انفعالات درونی انسان همچون مهربانی و دلسوزی و ترحم محدود نشده بلکه شامل اقدام ایثارگرانه و بدون چشمداشت در جهت جبران نقص و ضعف مرحوم نیز می شود. همچنین وجود رحمت در روابط اجتماعی آثار تربیتی ای به دنبال دارد که تاثیر شگرفی بر بهزیستی اجتماعی خواهد داشت. این آثار عبارتند از: انعطافپذیری در زندگی جمعی؛ توسعه روابط و همبستگی اجتماعی؛ گسترش گذشت، تغافل و استغفار؛ ایجاد حس مسیولیت پذیری نسبت به جامعه؛ برقراری امنیت کامل در روابط؛ برآورده شدن حداکثری نیازها؛ عدم چمشداشت در ایصال رحمت و در نهایت زمینه ساز رشد فردی و اجتماعی.

    کلید واژگان: رحمت, تربیت, روابط اجتماعی, بهزیستی اجتماعی}
    Mahdi Shamohammadi Beni *

    The complexity of the human social system and the numerous issues and problems that threaten social well-being have made it very difficult to manage society. Islam religion has also used a set of moral teachings. Accurate understanding of the concept of key words is one of the most important requirements for understanding and applying religious teachings correctly. "Mercy" is one such word. The aim of the current research is to answer these two basic questions: What is the exact meaning of the word "mercy" in the field of social relations? What are the educational effects of "mercy" in social relations? In response to these two questions, the verses and narrations have been examined and analyzed with the descriptive-analytical qualitative study method. First, the concept of "mercy" has been analyzed in the field of social relations. According to the findings of the research, the word "mercy" is not only limited to human inner actions such as kindness, compassion, and pity, but also includes selfless and selfless actions to compensate for the shortcomings and weaknesses of the deceased. Also, the presence of mercy in social relationships has educational effects that will have a tremendous impact on social well-being. These works include: flexibility in collective life; development of relationships and social solidarity; Spreading forgiveness, forgiveness and forgiveness; creating a sense of responsibility towards society; establishing complete security in relationships; maximum fulfillment of needs; Lack of patience in delivering mercy and ultimately the basis for personal and social growth.

    Keywords: The mercy, upbringing, Social Relations, social well-being}
  • رضا کریمیان*

    این مقاله به بررسی جوانب عرفانی و تاثیرات روانشناختی داستان یونس (ع) در قرآن کریم می پردازد. داستان یونس (ع) به عنوان یکی از مهم ترین داستان های قرآنی، حاوی مفاهیم عمیقی همچون توبه، رحمت الهی، صبر و استقامت است. این پژوهش با تحلیل عرفانی این داستان، نشان می دهد که چگونه یونس (ع) به عنوان نماد انسان عارف، با توبه و بازگشت به سوی خدا، از مشکلات و سختی ها عبور کرده و به رحمت الهی دست می یابد. همچنین، تاثیرات روانشناختی این داستان بر روی روان انسان ها و کاربردهای درمانی آن در مشاوره و روان درمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که مفاهیمی چون توبه و پشیمانی، امید و نجات، و استقامت در مواجهه با مشکلات، می توانند به تقویت روانی و بهبود وضعیت روانی افراد کمک کنند. این مقاله همچنین داستان یونس (ع) را با داستان های مشابه در ادبیات عرفانی اسلامی و سایر ادیان و فرهنگ ها مقایسه کرده و نشان می دهد که مفاهیم مشابهی در این داستان ها نیز وجود دارد که می تواند به بهبود وضعیت روحی و روانی انسان ها کمک کند. این پژوهش با تحلیل جامع و تخصصی داستان یونس (ع)، نشان می دهد که چگونه این داستان می تواند به عنوان یک منبع غنی از آموزه های دینی و معنوی، به تعمیق ایمان و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

    کلید واژگان: یونس (ع), قرآن کریم, عرفان, روانشناسی, توبه, رحمت الهی, صبر, استقامت, مشاوره, روان درمانی}
    Reza Karimian*

    This article examines the mystical aspects and psychological impacts of the story of Yunus (PBUH) in the Holy Quran. The story of Yunus, as one of the most important Quranic narratives, contains profound concepts such as repentance, divine mercy, patience, and perseverance. Through a mystical analysis, this study demonstrates how Yunus, as a symbol of a mystic human, overcomes difficulties and achieves divine mercy by repenting and returning to God. Additionally, the psychological impacts of this story on human psyche and its therapeutic applications in counseling and psychotherapy are explored. The findings indicate that concepts like repentance and remorse, hope and salvation, and perseverance in facing challenges can enhance psychological resilience and improve mental well-being. This article also compares the story of Yunus with similar stories in Islamic mystical literature and other religions and cultures, showing that similar concepts in these stories can aid in improving mental and spiritual well-being. Through a comprehensive and specialized analysis, this research highlights how the story of Yunus can serve as a rich source of religious and spiritual teachings, aiding in deepening faith and enhancing individuals' quality of life.

    Keywords: Yunus (PBUH), Holy Quran, Mysticism, Psychology, Repentance, Divine Mercy, Patience, Perseverance, Counseling, Psychotherapy}
  • علی رضایی کهنمویی*

    از رایج ترین دیدگاه هایی که از دیرباز در خصوص تفاوت دو وصف شریف «الرحمن» و «الرحیم» مطرح شده، عام بودن متعلق رحمانیت و خاص بودن متعلق رحیمیت است. البته دیدگاه مزبور با تقریرات متفاوتی ابراز شده است که رایج ترین آن، ناظر بودن الرحمن بر کل انسان ها یا کل مخلوقات، و ناظر بودن الرحیم، تنها بر مومنین است. تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی به تبارشناسی این دیدگاه و عیارسنجی آن پرداخته است. به نظر می رسد دیدگاه محل بحث، علیرغم اینکه سعی شده متکی بر شواهدی قرآنی و ادبی معرفی شود، با برآیند کاربست قرآنی از «الرحمن» و «الرحیم» مغایرت دارد و ساخت صرفی دو وصف شریف نیز با دیدگاه مزبور همخوان نیست. نهایتا بر اساس مطالعه کاربست قرآنی و همچنین با ساختارشناسی صرفی، می توان چنین گفت که «الرحمن» وصفی ذاتی است که اساسا متعلق خارجی برنمی دارد و «الرحیم» صفتی فعلی و دارای مراتب است که مرتبه ای از آن با متعلق عام و مرتبه ای شدید و دایمی از آن، با متعلق خاص پیوند می خورد. البته در روایاتی دیدگاه محل بحث تایید شده است که اتقان سندی ندارند و با عنایت به برآیند محکم بحث قرآنی و ادبی، ظاهرشان مردود است، هرچند امکان تاویل به معنایی خلاف ظاهر که موافق دیدگاه مرجح باشد فراهم است.

    کلید واژگان: الرحمن, الرحیم, گستره شمول رحمت, رحمت عام, رحمت خاص}
    Ali Rezaei Kahnamoei *

    One of the most common Comments that have been made for a long time and about the difference between "Al-Rahman" and "Al-Rahim" is the generality of the function of "Al-Rahman" and the specificity of the function of "Al-Rahim". Of course, this view has been expressed in different interpretations, the most common of which is that "al-Rahman" includes all human beings or all creatures, but "al-Rahim" includes only believers. The present study has descriptively-analytically examined the genealogy of this Comment and its validity. It seems that the Comment under discussion, despite attempts to introduce it based on Qur'anic and literary evidence, contradicts the result of the Qur'anic use of "Al-Rahman" and "Al-Rahim" And the morphological construction of two sacred descriptions is not consistent with this Comment. Finally, based on the Qur'anic usage and morphological form, it can be said that "al-Rahman" is an internal attribute that does not belong to the external creature And "al-Rahim" is a current and hierarchical adjective, one of which is related to the public and the strong and permanent of which is associated with specific people.Of course, in some hadiths, the Comment of the place of discussion has been confirmed that their document is weak and their appearance is rejected due to the strong outcome of the Qur'anic and literary discussion, However, it is possible to have an interpretation that agrees with the chosen view.

    Keywords: Al-Rahman, Al-Rahim, The scope of mercy, General mercy, Special mercy}
  • Reza Berenjkar

    One of the most frequently asked questions about Coronavirus and evils is that how does this evil align with God's mercy and compassion? If God is Compassionate and Merciful, why does He make people suffer with diseases like Corona? The present article to answer this question first explains various forms of evils as mentioned in Quran and traditions.

    Keywords: evils, divine mercy, power of infallibiles regarding evilsIntroduction}
  • علی رضایی کهنمویی*
    وصف رحمت در قرآن کریم بارها در قالب های مختلف به خدای سبحان منتسب گشته و آثاری اساسی و بس مهم برای آن یاد شده است؛ از این رو، ارتقای معرفت در خصوص آن مهم و مفید است. طبیعی است که واکاوی مفهوم «رحمت الهی» ابتدایا منوط به مفهوم یابی خود ماده رحمت است. تحقیق حاضر کوشیده به شیوه توصیفی _ تحلیلی به تعریفی دقیق تر از ماده رحمت و در پی آن ارایه مفهومی دقیق تر در خصوص «رحمت الهی» بپردازد و البته در این مسیر به گونه مقتضی از راهکارهای معناشناسی بهره برده است. باری می توان گفت: «رحمت» در معنای اصلی اش عبارت است از میل درونی به ایصال خیر به «مرحوم»، که از محبت برخاسته از نوعی مبدا مشترک یا قرب پیشین نشیت می گیرد. در موارد انتساب ماده «رحمت» به خدای سبحان در آیات شریفه نیز، به رغم برخی تاویلات خلاف ظاهر، به نظر می رسد مراد از رحمت، مفاد متعارف معنای پیش گفته، البته با لحاظ شان الهی است؛ هرچند از باب مجاز، گاه رحمت الهی، به فعل افاضه و انعام الهی یا مصداق خارجی نعمت و فیض الهی نیز اطلاق شده است.
    کلید واژگان: رحمت, رحمت الهی, مهربانی خدا, اوصاف الهی, معناشناسی}
    Ali Rezaei Kahnamooi, *
    The description of mercy in the Holy Qur'an has been attributed to God Almighty many times in various forms and fundamental and very important works have been attributed to it; therefore, promoting knowledge about it is important and useful. It is clear that the analysis of the "divine mercy" concept is primarily dependent on mercy concept itself. The present study intends to extract a more accurate definition of the mercy concept in a descriptive-analytical manner and then provide a more accurate concept of "divine mercy". Of course, in this way, semantic solutions have been used appropriately. In general, mercy in its original meaning is the inner desire to deliver good to the deceased, which arises from common love. As for the mercy of God Almighty, in spite of some statements, the meaning of mercy does not mean anything other than the conventional concept; however, sometimes the act of divine bestowal or reward or the external example of divine blessing and grace is also referred to as mercy.
    Keywords: mercy, divine mercy, God's kindness, divine attributes, semantics}
  • محمد ذوقی هریس، مرتضی عالی پور*
    در احادیث امان، اهل بیت: مظهر رحمت عام و خاص الهی هستند. رحمت عام شامل خلقت عالم و هدایت آنها است، و رحمت خاص شامل هدایت تشریعی و مصونیت از عذاب و هلاکت دنیوی و اخروی است. اهل بیت: نیز دو گونه امان دارند: یکی امان عام که مظهر رحمت عام الهی و سبب مصون ماندن موجودات از عدم و ضلالت می گردد، و دیگری امان خاص که مظهر رحمت خاص الهی و سبب مصون ماندن انسان از ضلالت و گمراهی در وصول به شریعت و امان آنها از عذاب دنیوی و اخروی (شفاعت) است. امان از عدم یعنی اهل بیت: مجرای فیض الهی هستند و به یمن وجود آنها است که کل هستی از خداوند تبارک و تعالی هستی گرفته و می گیرد، و امان از ضلالت یعنی هدایت الهی از طریق آنها در عالم ساری و جاری است و کسانی که ولایت آنها را بپذیرند در طریق هدایت الهی و صراط مستقیم خداوند قرار می گیرند. امان بودن اهل بیت: از عذاب نیز به دو صورت مجسم شده است؛ یکی اینکه به یمن وجود آنها عذاب دنیوی از امت رفع و دفع شده، و صورت دیگر اینکه به سبب شفاعت اهل بیت: در آخرت از عذاب اخروی مصونیت می یابند.
    کلید واژگان: احادیث امان, مظهریت اهل بیت:, رحمت عام و خاص, هدایت عام و خاص}
    In the traditions of Amman, the Ahl al-Bayt are the manifestation of divine mercy. General mercy includes the creation and guidance of the universe, and special mercy includes anatomical guidance and immunity from worldly retribution. The Ahl al-Bayt also has two types of safeguards: One which safeguards the divine mercy and preserves the creatures from impurity, and the other specifies the safest embodiment of the divine mercy and safeguards the human from damnation and misguidance. Being the channel of divine grace is the meaning of safeguard from damnation, and by their Exalted Being, the whole being derives and receives from God. Safeguard from misguidance means the world get divine guidance by them and those who accept their guardianship can receive the divine guidance and direct guidance of God. The immunity from retribution could be considered in two forms, one being that they have abolished the worldly torment of the community, and the other being immune from the Hereafter because of the intercession of the Prophet (peace be upon him) in the Hereafter.
    Keywords: Aman traditions, The Manifestation of Ahlul-Bayt, general, special mercy, general, special guidance}
  • فرشته معتمد لنگرودی *، بی بی سادات رضی بهابادی
    تبیین هدف کلی سوره و کشف محور اصلی سوره های قرآن یکی از مباحث مهم در تفسیر آنهاست که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با رویکرد کشف غرض سوره مریم، سعی در یافتن الگویی برای تبیین غرض اصلی سوره های قرآن کریم دارد. در این راستا، این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا دیدگاه های مفسران درباره هدف سوره مریم را مورد بازخوانی قرار داده است. در ادامه با بررسی سیاق سوره و ارکان آن، محور اصلی سوره مریم تبیین و تحلیل شده است. مهم ترین یافته های این مطالعه از رهگذر سیاق سوره مریم این است که هدف این سوره، «رحمت الهی» با زیرمجموعه های «عبودیت» و «بشارت و انذار» است که با سیاق مجموعه آیات سوره هماهنگی دارد. در حقیقت مضمون اصلی سوره بدین گونه است که با رحمت آغاز شده و در آیات پایانی، بشارت و انذار بیان شده و در آیات میانی سوره، عبودیت خداوند راه رسیدن به سعادت معرفی شده است. این محور با معیارهای درونی شناخت محور سوره مریم نیز هماهنگ است. ارتباط آغاز و پایان سوره، اسماء الحسنی، کلمات پرتکرار و تک کاربرد و داستان های سوره، مهم ترین معیارهای کشف محور سوره مریم است که با مجموعه سیاق و مضامین آن نیز منطبق است.

    کلید واژگان: سوره مریم, رحمت الهی, بشارت, انذار, عبودیت, سیاق, تفسیر المیزان}
    Fereshteh Mo’tamed Langrudi *, Bibi Sadat Razi Behabadi
    Elucidation of the overall purpose of a sūra and unveiling the main basis of the Qur’anic sūras is one of the significant discourses in their interpretation, which has received the attention of Muslim scholars since early times. With an approach to uncover the purpose of Sūrat Maryam, the present study tries to find a pattern for elucidating the main purpose of the sūras of the Holy Qur’an. Thereby, with a descriptive-analytical method, this article has first reappraised the viewpoints of interpreters on the purpose of Sūrat Maryam and then, with a study of the context of the sūra and its pillars, has elucidated and analyzed the main theme of Sūrat Maryam. The most important findings of this study in terms of context is that the purpose of this sūra is “Divine Mercy” with subdivisions of “devotedness” and “good tidings and warnings, which are compatible with the context of the collected verses of the sūra. In fact, the main theme of the sūra is that it begins with mercy, states glad tidings and warning in the final verses, and introduces servitude of God as the way to reach happiness in the middle verses of the sūra. This aspect conforms to the inner standards of cognition of the core of Sūrat Maryam. The relation of the beginning and ending of the sūra, the Most Beautiful Names of God, the frequently used and once-used words, and the stories of the sūra, are the most important standards for unveiling the core of Sūrat Maryam, which are in accordance with the collection of its context and themes.
    Keywords: S?rat Maryam, Divine mercy, glad tidings, warning, servitude, context, Tafs?r al-M?z?n}
  • Mansur Pahlavan
    Eexplaining fundamental Islamic ethics based on teachings of Sahifah Sajjadiyah is the core of the present article. The author after giving essential basic information regarding Sahifah Sajjadiyah, introduced Tuhid (the Unity of God) as the source of all ethical codes and outlined six points in this regard: the gnosis of God, God’s Mercy to all regardless of people’s derivability, Fear and Hope, Hope in God’s blessings, relying on God’s special opportunities given to mankind (Tufigh), and trusting God.
    Keywords: Islamic ethical codes, principles, ethics, Sahifah Sajjadiyah, Tuhid, Sahifah Sajjadiyah, khuf, raja, Sahifah Sajjadiyah, God's Mercy, Sahifah Sajjadiyah}
  • محمد اسعدی
    نظریه پلورالیزم دینی برای به رسمیت بخشیدن تکثر و تنوع دینی در جهان، به تفسیر خاصی از برخی مفاهیم و آموزه های دینی روی آورده تا آنها را همسو با دیدگاه خود معرفی کند. از جمله این مفاهیم، اوصاف کلیدی رحمت، هدایت و حکمت الهی در قرآن است که نقش مهمی در موضوع خداشناسی و معادشناسی دارند. براساس این نظریه، نفی حقانیت و سعادت صاحبان ادیان دیگر، که جمع زیادی از انسان ها را در بر می گیرد، با اتصاف خداوند به رحمت، هدایت و حکمت، ناسازگار است. با تتبع در همه آیات مرتبط می توان دریافت که این نظریه از تفسیر ناقص و یک سویه ای از این اوصاف سود جسته و تفسیر درست وجامع این دسته از آیات، به هیچ روی نظریه مزبور را بر نمی تابد. خلل های جدی در تفسیر این اوصاف در نظریه پیش گفته عبارت اند از:خلط میان رحمت عام و خاص الهی، غفلت از گوناگونی مراتب هدایت الهی به مثابه صفت فعل خداوند، خلط میان نظام تکوین و تشریع، و نیز بین اراده تکوینی و تشریعی الهی و اقتضائات و لوازم هر یک در تفسیر حکمت خداوند.
    کلید واژگان: اسماء و اوصاف الهی, نظریه پلورالیزم دینی, رحمت الهی, هدایت الهی, حکمت الهی}
    Muhammad AsadÎ
    Seeking to give recognition to religious plurality and diversity in the world, the theory of religious pluralism has turned to a special interpretation of certain religious concepts and teachings in order to present them as its confirmatory evidence. The key divine attributes such as divine mercy, guidance, and wisdom in the Quran are among the concepts playing a significant role in theological and eschatological issues. Based on this theory, denying the legitimacy and perfect happiness of followers of other religions empacing a large number of people is inconsistent with divine qualities such as His mercy, guidance, and wisdom. Investigating all the relevant verses indicates that the theory in question benefits from an incomplete and one-dimensional interpretation of these attributes. However, the correct and comprehensive interpretation of these verses would not approve this theory at all. Serious flaws in the interpretation of these attributes are as follows: confusion of divine all-empacing mercy with the special one, neglecting the gradation of divine guidance as an attribute of action, confusion of the divine genetic system with the legislative one, as well as that of the divine genetic will with the legislative one, and the influence as well as requirement of each of these concepts and systems on the interpretation of divine wisdom.
    Keywords: names, attributes of God, theory of religious pluralism, divine mercy, divine guidance, divine wisdom}
  • ویلیام سی چیتیک
    مترجم: وحید صفری
    ویلیام چیتیک یکی از اسلام شناسان بزرگ غربی است که تاکنون مطالعات زیادی درباره عرفان اسلامی انجام داده است. از جمله کارهای مهم وی ترجمه صحیفه سجادیه، کتاب دعای منسوب به امام زین العابدین از زبان عربی به زبان انگلیسی است. او مقاله حاضر را در مقدمه ترجمه انگلیسی صحیفه سجادیه نگاشته است. چیتیک، ضمن توضیحی کوتاه درباره امام زین العابدین و نیز تبیین جایگاه دعا و مناجات در اسلام، کوشیده تا یک بحث تاریخی کوتاه درباره سندها و نسخه های مختلف صحیفه ارائه کند. همچنین تحلیلی محتوایی نیز از ساختار ادعیه و مناجات های موجود در صحیفه ارائه کرده است.
    کلید واژگان: امام زین العابدین, صحیفه, دعا و مناجات, ذکر, رحمت, طلب بخشایش, اسمای الهی, مصنویت اسلامی}
    William C. Chitic, Translated By Vahid Safari
    William Chitic is one of the great western scholars who have done many researches on Islamic mysticism. One of his important works is a translation of Sahiffa Sajjadia ascribed to Imam Zain al-Abidin from Arabic into English. The present paper is concerned with the introduction which has been written by William Chitic to his translation. Rendering a brief explanation about Imam Zayn al-Abidin and also clarifying the status of prayer and supplication, Chitic tries to make a brief and short historical discussion about documents and different versions of Sahifa. He also renders a content-wise structural analysis of supplications of Sahiffa. The interesting point of Chitic's analyses is that he deals with Sahiffa in a open way far from criticism usual with the western writers.
    Keywords: Imam Zayn al Abidin, Sahiffa, Prayer, Supplication, Remembering God, God's Mercy, Asking for God's Forgiveness}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال