به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « unity » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «unity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا آتشی*، محمدجواد سلمان پور، مریم باروتی

    نظریه اعتباریات، نظریه ای در حوزه معرفت شناسی است که در دیگر ساحت های حوزه های دانشی نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. اصول فقه، از جمله مهم ترین علومی است که نظریه اعتباریات در آن منشا اثر بوده است و علامه طباطبایی1 در کتاب حاشیه الکفایه از نظریه اعتباریات برای بررسی مسائل این علم سترگ بهره برده اند. از منظر ایشان، «امر و نهی» اعتباری بوده و از تبعات اعتبار ریاست است و امر، بستگی دادن خواست و ربط دادن اراده به فعل دیگری است. یکی از مهم ترین مسائل معاصر در قسمت امر در اصول فقه، مساله وحدت طلب و اراده است که علمایی چون آخوند خراسانی  قائل به وحدت از جهت مفهوم، إنشاء و خارج بین طلب و اراده شده اند. ولی علامه طباطبایی  این بحث را در سه ساحت لغوی، اصولی و عقلی مطرح کرده و از تبعات نظریه اعتباریات برای تبیین و حل آن بهره برده اند.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, اعتباریات, اتحاد, اراده, طلب, جبر, اختیار}
    Zahra Aatashi*, Mohammadjavad Salmanpour, Maryam Barooti

    The theory of subjective considerations (i’tibāriyāt) is an epistemological theory that has had a significant influence in various domains of knowledge. The Principles of Jurisprudence is one of the most important sciences where the theory of subjective considerations has been foundational, and ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, in his book "Al-Kifāyah with annotation", has utilized this theory to explore the issues of this major science. According to him, "command and prohibition" are subjective matters, and the consequences of subjectivity is the leadership. Command is the act of associating and connecting the desire and will to another action. One of the most contemporary issues in the domain of command in the Principles of Jurisprudence is the problem of the unity of desire and will, where scholars like Ākhūnd Khurāsānī have endorsed unity of desire and will in terms of meaning, creation, and the outside. However, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī has addressed this issue in the three domains: linguistic, usūlī and rational. He utilizes the implications of the theory of subjective considerations to explain and resolve it.

    Keywords: ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī, Subjective Considerations (I’Tibāriyāt), Unity, Will, Desire, Determinism, Free Will}
  • سید رضا مویدی*، محمدامین حاکمی

    حفظ جماعت از جمله آموزه های اصیل اسلامی است که همواره در میان مسلمانان جایگاهی ویژه داشته است؛ آموزه ای که امروز بیشتر با نام «وحدت» شناخته می شود. ایمه معصومین _ صلوات الله علیهم اجمعین _ دستورات و سفارش های متعددی در حفظ جماعت و اجتناب از تفرقه داشته اند. اما جالب توجه است که حکام جور هم عموما از این اصل به مثابه دست آویز، و در مواردی به عنوان اهرم فشار سیاسی سوءاستفاده کرده اند. در این میان، امام حسین علیه السلام در یکی از خطیرترین برهه های تاریخ اسلام، آموزه حفظ جماعت مسلمین را در حرکت خود لحاظ کرده و در سخنان خود بدان اشاره فرموده است. قول و فعل آن حضرت در مسیر مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا، شامل دلالت هایی است که با مطالعه آن، می توان الگویی از حفظ جماعت را ترسیم کرد. این پژوهش می کوشد با دلالت پژوهی گزاره های تاریخی و روایی مربوط به نهضت سیدالشهدا علیه السلام، عناصر و مختصات این اصل را استخراج کند. یافته های این پژوهش که مستخرج از گزاره های تاریخی و روایی است، دربردارنده جماعت حول امام، ویژگی های کلی جماعت و نهایتا مفهوم مقابل جماعت؛ یعنی تفرقه است. نتیجه آن که در این عرصه مفهومی، وحدت بر مدار امام معنا می یابد.

    کلید واژگان: امام حسین علیه السلام, سیره, وحدت, جماعت, تفرقه}
    Seyed Reza Moayedi *, MohamadAmin Hakemi

    Preservation of the congregation is one of the authentic Islamic teachings that has always had a special place among Muslims. A doctrine that is better known as Vahdat, today. The infallible imams have given many orders to protect the congregation and prevent division. But it is interesting that the cruel rulers have generally abused it as a pretext and in sometimes, as a lever of political pressure. Meanwhile, in one of the most dangerous periods of Islamic history, Imam Hussain has included the doctrine of protecting the Muslim congregation in her movement and has mentioned it. His words and actions on his way contain indications, we can say that we can draw a picture of the preservation of the congregation by studying them. Therefore, the question is what are the Attributes of unity and congregation in the scope of Imam Hussain's uprising? This research tries to extract the elements and coordinates of this principle by studying the implications of the historical and narrative statements related to the uprising of Imam Hussain. Then by highlighting and putting together the obtained components, draw a multi-dimensional picture of it; An image whose most important component is "Imam".

    Keywords: Imam Hussain, Sire, Unity, Congregation, Division}
  • محمدهادی امین ناجی، سید محمدمهدی جعفری، محمدصابر تیموری*

    تاکیدات النظام الفکری الإسلامی و وجود المنازعات و التفرق بین المسلمین فی البلدان الإسلامیه، تدل علی انه فی ساحه الوحده و تعیین المبانی و الاصول، الحدود و الحلول لها من قبل الباحثین و المترحمین و المتعاطفین للدین، تکون الحاجه إلی السعی النظری و العملی الکثیر. قد کان الإمام علی علیه السلام علی اساس المکانه والمرتبه العلیا له بین المسلمین، من الشخصیات الإسلامیه الکبیره التی یلعب دورا هاما فی إثاره الوحده الإسلامیه و إزاله التفرقه و التشتت. علی اساس آراء و سیره الإمام علی علیه السلام فی نهج البلاغه، یوجد المسلمون مسارا جدیدا للإتحاد و یحصلون علی العزه لهم فی الزمن الماضی من خلال إصلاح العلاقات مع المجتمعات غیر الإسلامیه و إثاره الإتحاد و التضامن السیاسی بین البلدان الإسلامیه و توفیر المجال فی سبیل الوحده السیاسیه بین المجموعات و الاحزاب و المذاهب و الادیان الإسلامیه. هذه الدراسه، التی اجریت بالمنهج الوصفی التحلیلی، یسعی ان یعرف الافکار و الآراء المعتدله للإمام علی علیه السلام و الإجتناب عن الإفراط و التفریط و تضیق المجال علی المجموعات القشریه و المتعصبه فی سبیل الوحده السیاسیه بین المسلمین. بالإضافه الی هذا، الإمام علی علیه السلام، قد اهتم بالتمسک بالقرآن الکریم و النبی صلی الله علیه و آله و الرجوع الی اولی الامر و الإطاعه عنهم و الفضایل و القیم الاخلاقیه و حفظ الحریه کاهم الاصول و المبانی للوحده السیاسیه للمسلمین؛ و فی هذه الظروف، یتحقق الإقتدار و العزه و التکامل المادی و المعنوی للامه الإسلامیه.

    کلید واژگان: الإمام علی علیه السلام, نهج البلاغه, الوحده, السیاسه, الوحده السیاسیه}
    MohammadHaadi Amin Naji, Sayd MohammadMehdi jafari, MohammadSaber Taimouri

    The affirmations of the Islamic intellectual system and the existence of differences and divisions among Muslims in Islamic countries indicate that a great practical and theoretical effort is needed in the field of unity and determination of the foundations and principles, limits, and solutions to remove them on the part of researchers and sympathizers of the religion. Imam Ali (PBUH) was one of the great Islamic personalities based on his position and high rank among Muslims, who played a significant role in creating Islamic unity and removing the division and disunity. Muslims find a new way for unity based on the theories and lifestyle of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balagha and Islamic religions and parties have gained esteem by reforming relations with non-Islamic societies and provoking political solidarity and unity among Islamic countries and providing the opportunity with the route of political unity among groups in the past. This research, which has been carried out in a descriptiveanalytical method, attempts to express the moderate thoughts and opinions of Imam Ali (PBUH) by avoiding extremes, excesses, and narrowing the area on petrified and bigoted groups on the route of political unity among MuslimsIn addition, Imam Ali (PBUH) adhered to the Holy Qur'an, the Holy Prophet (peace and blessings of God be upon him), referring to those in command, and obeying them and moral virtues and eruditions, and preserving freedom as the most important principles and foundations of the political unity of Muslims. The strength, pride, and material and spiritual integrity of the Islamic Ummah will be achieved.

    Keywords: Imam Ali (P.B.U.H), Nahj-ul-Balagheh, Unity, Politics, Fundamentals, Principles}
  • Morteza Alizadeh Najjar, MohammadTaqi Subhani

    Undoubtedly, referring to the biography and sayings of the Noble Prophet (peace be upon him and his progeny)is the best guide for presenting a religious and effective ideology in the realm of unity and affinity. From the common Islamic tradition, it is evident that the Messenger of Allah (peace be upon him and his progeny)consistently warned against the issue of leadership and succession - which has been the first point of separation in the Islamic nation - and considered the path of unity and affinity achievable only through this route. The present writing, adhering to the tradition of the Prophet of Islam(peace be upon him and his progeny), elucidates the path of unity and affinitywith the Imamate-centered model and deems its realization possible. In this perspective, Islamic unity, through agreement on the principles of leadership and affinity, will also be achieved by creating a common discourse centered around the Imamate. This discourse should open cultural and social avenues for dialogue on the issue of leadership and, in the first step, expose the truths of the beliefs of Islamic sects and their foundations, dispelling misunderstandings. The most important strategies of this theory include returning to the root of differences, enlightening on religious and historical truths, and delineating the distinction between unity and affinitythrough social unity and coexistence.

    Keywords: Sectarianism, unity, affinity, Imamate}
  • محمد رضائیان حق، بخشعلی قنبری*، بهزاد سالکی
    قرب در مکاتب عرفانی به عنوان یکی از مهم ترین احوال مطرح بوده و عارفان دو سنت یهودی و اسلامی به زوایا و مراتب آن توجه کرده اند. در متون قبالایی برای نزدیکی شدن انسان به خداوند از اصطلاح «دوقوت» که به معنای اتحاد و اتصال به خداوند می باشد، استفاده می شود. موسی بن یعقوب کوردوورو، آموزه ی «تقلید از خداوند» را لازمه ی اتحاد عرفانی و قرب انسان به خدا می داند. اتحاد با خداوند در نهج البلاغه به طور مستقیم بیان نشده است، اما اصطلاح قرب به خداوند به عنوان امری مشکک به کرات به کار رفته و با کیفیت اعمال عبادی، ارتباطی مستقیم دارد. با بررسی آثار کوردوورو و نهج البلاغه مصادیق مشترکی همچون نمازگزاردن، صدقه دادن، نیکوکاری و... موجب تقرب به خداوند می شود. مطابق حدیث «قرب نوافل» انسان با انجام فرایض و نوافل دینی به مرتبه ی خداگونگی می رسد. شرط رسیدن به این وحدت بنا به بیان نهج البلاغه و کوردوورو، نیت خالص و اخلاص در عمل است.
    کلید واژگان: تقلید از خدا, قرب, اتحاد, دوقوت, کوردوورو}
    Mohammad Rezaeiyan Hagh, Bakhshali Ghanbari *, Behzad Saleki
    Proximity is considered one of the most important conditions in mystical schools and mystics of both Jewish and Islamic traditions have paid attention to its aspects and levels. In the primary texts of Kabbalah, the term deveqot means union and connection with God for closeness to God. Musa bin Yaqub Corduro considers the doctrine of God’s imitation necessary for the mystical unity and closeness of man with God. Although union with God is not directly stated in Nahj al-Balaghah, the term closeness to God has been used many times as a questionable matter, and it has a direct relationship with the quality of acts of worship. Through examining the Corduro and Nahj al-Balaghah, we can point to common examples such as praying, giving charity, benefaction, etc., which bring us closer to God. Also, according to the hadith Qorb Nawafel, a person attains the status of God by performing religious duties and rituals. The condition to reach this unity, according to Nahj al-Balaghah and Corduro, is pure intention and sincerity in action.
    Keywords: Imitation Of God, Closeness, Unity, Deveqot, Corduro}
  • زهرا منصوری*، سید عبدالرسول حسینی زاده
    از ویژگی های سور قرآن کریم، وجود ارتباط و پیوستگی بین آیات می باشد؛ مسیله ای که برخی خاورشناسان به نبود آن اذعان دارند؛ تبیین انسجام محتوایی سور قرآن، ضمن آنکه این شبهه را رفع می کند، غرض اصلی سوره را مشخص می نماید. پژوهش حاضر درصدد است با روش تحلیل محتوای کیفی، ضمن بررسی انسجام محتوایی سوره حجرات، انگاره اخلاق محور بودن این سوره را به نقد بکشاند. این سوره در سه دسته موضوعی «توجه دادن به محوریت نبی اکرم (ص) در جامعه ایمانی»، «عوامل و موانع ایجاد و حفظ وحدت» و «تبیین حقیقت ایمان» به مهم ترین هدف دستورات الهی در این سوره که «امت سازی» توسط رسول اکرم (ص) می باشد، پرداخته است؛ وجود دو قطب حق و باطل در عالم و قد علم نمودن باطل در برابر حق از چالش هایی است که سد راه امت سازی است و اوامر الهی در سوره حجرات، علاوه بر منافع فردی، بایستی با دید کلی و اجتماعی درنظر گرفته شود تا امت سازی مدنظر قرآن کریم تحقق یابد.
    کلید واژگان: سوره حجرات, انسجام محتوایی, امت سازی, وحدت, تحلیل محتوا}
    Zahra Mansouri *, Abdorrasul Hosseiny Zadeh
    One of the characteristics of the Surah of the Holy Quran is the existence of connection and continuity between the verses; a problem that some orientalists admit to its absence; clarifying the content coherence of the Qur'anic surah, while removing this doubt, specifies the main purpose of the surah. The current research is trying to criticize the idea that this surah is morally oriented, while examining the content coherence of Surah Hajarat with the method of qualitative content analysis. This surah in three thematic categories "paying attention to the centrality of the Holy Prophet (PBUH) in the community of faith", "factors and obstacles for creating and maintaining unity" and "explaining the truth of faith", deals with the most important purpose of the divine instructions in this surah, which is "nation-building" by the Holy Prophet (PBUH). The existence of the two poles of truth and falsehood in the world and the height of knowledge of falsehood against the truth is one of the challenges that are an obstacle to nation-building, and the divine commands in Surah Al-Hujrat, in addition to individual interests, should be considered with a general and social perspective in order to build the nation as intended by the Holy Quran.
    Keywords: Surah Al-Hujurat, Content coherence. Ummah, unity, content analysis}
  • محمدجواد ابوالقاسمی*

    شهر تاریخی مرو به عنوان مادرشهر خراسان بزرگ و تاریخی دارای زمینه، ظرفیت و فرصت های تمدنی بالقوه ای بوده است. هجرت امام رضا(ع) نیز باعث شکوفایی این ظرفیت ها، فرصت ها و مهار آسیب ها و عوامل بازدارنده شد تا این سرزمین در شکل گیری و تثبیت فرهنگ و تمدن اسلامی ایفای نقش کند. در این مقاله، با رویکرد توصیفی تحلیلی و روش اسنادی، پس از تبیین عوامل و عناصر تمدن ساز به ویژه عنصر وحدت بخش از نگاه صاحب نظران، با مروری بر سابقه تاریخی مرو و اهمیت و جایگاه تمدنی آن در قرن سوم هجری و همچنین بررسی فرصت هایی که در اختیار امام رضا(ع) و اهل البیت پیامبر گرامی(ص) بوده، هجرت امام رضا(ع) به این دیار مطالعه شده است. در نتیجه، امام رضا(ع) ضمن درک صحیح موقعیت پیش آمده به عنوان ولی عهد و با استفاده از ظرفیت های عمومی خراسان با محوریت مرو و با داشتن مزیت های فردی در جایگاه عالم آل محمد و فرزند رسول خدا(ص)، توانست تاثیر شگرفی در بلوک های سازنده تمدن به ویژه عنصر وحدت بخش، شکوفایی و بقای تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری بگذارد.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), مرو, فرهنگ و تمدن, هجرت, وحدت}
    MohammadJavad Abolghasemi *

    As the mother city of the great and historical Khorasan, the historical city of Marv has had a potential civilizational background, capacity and opportunities. The emigration of Imam Riḍā (as) also led to the flourishing of these capacities, opportunities, and curbing the damage and inhibiting factors so that this land could play a role in the formation and stabilization of Islamic culture and civilization. In this article, Imam Riḍā’s (as) migration to this land has been studied with a descriptive analytical approach and documentary method, after explaining the factors and elements of civilization, especially the unifying element from the point of view of the experts, with an overview of the historical background of Marv and its importance and civilizational position in the third century of Hijri, as well as examining the opportunities that were available to the Imam Riḍā (as) and the Prophet’s (pbuh) progeny. As a result, Imam Riḍā (as) while correctly understanding the situation as the vicegerent and using the general capacities of Khorasan centered on Marv and having individual advantages in the position of the scholar of Muhammad’s (pbuh) progeny and the son of the Messenger of Allah (pbuh) was able to make a tremendous influence on the constructive elements of civilization, especially the unifying element, prosperity and survival of Islamic civilization in the 3rd and 4th centuries of Hijri.

    Keywords: Imam Riḍā (as), Marv, Culture, civilization, Emigration, Unity}
  • محمدجواد ابوالقاسمی*

    شهر تاریخی مرو به عنوان مادرشهر خراسان بزرگ و تاریخی دارای زمینه، ظرفیت و فرصت های تمدنی بالقوه ای بوده است. هجرت امام رضا (ع) نیز باعث شکوفایی این ظرفیت ها، فرصت ها و مهار آسیب ها و عوامل بازدارنده شد تا این سرزمین در شکل گیری و تثبیت فرهنگ و تمدن اسلامی ایفای نقش کند. در این مقاله، با رویکرد توصیفی تحلیلی و روش اسنادی، پس از تبیین عوامل و عناصر تمدن ساز به ویژه عنصر وحدت بخش از نگاه صاحب نظران، با مروری بر سابقه تاریخی مرو و اهمیت و جایگاه تمدنی آن در قرن سوم هجری و همچنین بررسی فرصت هایی که در اختیار امام رضا (ع) و اهل البیت پیامبر گرامی (ص) بوده، هجرت امام رضا (ع) به این دیار مطالعه شده است. در نتیجه، امام رضا (ع) ضمن درک صحیح موقعیت پیش آمده به عنوان ولی عهد و با استفاده از ظرفیت های عمومی خراسان با محوریت مرو و با داشتن مزیت های فردی در جایگاه عالم آل محمد و فرزند رسول خدا (ص)، توانست تاثیر شگرفی در بلوک های سازنده تمدن به ویژه عنصر وحدت بخش، شکوفایی و بقای تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری بگذارد.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), مرو, فرهنگ و تمدن, هجرت, وحدت}
    Mohammadjavad Abolghasemi *

    As the mother city of the great and historical Khorasan, the historical city of Marv has had a potential civilizational background, capacity and opportunities. The emigration of Imam Riḍā (as) also led to the flourishing of these capacities, opportunities, and curbing the damage and inhibiting factors so that this land could play a role in the formation and stabilization of Islamic culture and civilization. In this article, Imam Riḍā’s (as) migration to this land has been studied with a descriptive analytical approach and documentary method, after explaining the factors and elements of civilization, especially the unifying element from the point of view of the experts, with an overview of the historical background of Marv and its importance and civilizational position in the third century of Hijri, as well as examining the opportunities that were available to the Imam Riḍā (as) and the Prophet’s (pbuh) progeny. As a result, Imam Riḍā (as) while correctly understanding the situation as the vicegerent and using the general capacities of Khorasan centered on Marv and having individual advantages in the position of the scholar of Muhammad’s (pbuh) progeny and the son of the Messenger of Allah (pbuh) was able to make a tremendous influence on the constructive elements of civilization, especially the unifying element, prosperity and survival of Islamic civilization in the 3rd and 4th centuries of Hijri.

    Keywords: Imam Riḍā (As), Marv, Culture, Civilization, Emigration, Unity}
  • ابراهیم رستمی

    پژوهش پیش‌رو درپی تبیین و بررسی دلایل توحید ذاتی در دو مرتبه، یکی به‌معنای احدیت و دیگری به‌معنای واحدیت در فلسفه اسلامی است. روش‌شناسی مسیله احدیت و بساطت خداوند بدین‌گونه است که چون بساطت در مقابل مرکب است، ازاین‌رو فیلسوفان پس از شناخت انواع ترکیب‌ها در ممکنات، دلایل متعددی بر نفی همه این ترکیب‌ها در ذات باری‌تعالی اقامه کرده و بدین‌طریق به اثبات بساطت و احدیت خداوند می‌پردازند. ازآنجاکه خداوند وجود صرف است و وجود صرف و بسیط، محدود به هیچ حدی نیست، پس خداوند نامتناهی و تکرارناپذیر بوده و در عین بساطت، واحد است. از نتایج این پژوهش آن است که فیلسوفان مسلمان به توحید واجب‌الوجود در راس سلسله وجود باور دارند که هیچ علت و سببی برای آن متصور نیست و ماهیت و صورت عقلی نداشته و متصف به احکام ماهیت نمی‌شود و در عین بساطت، واحد بوده و مثل و شریکی ندارد.

    کلید واژگان: احدیت, توحید ذاتی, فلسفه اسلامی, واحدیت}
    Ibrahim Rustami

    The present research seeks to explain and examine the reasons for the unity of the divine essence in two stages: one in the sense of oneness and the other in the sense of unity in Islamic philosophy. The methodology of the problem of oneness and simplicity of God is such that since simplicity is opposite to compositeness, philosophers have studied the types of composites in possibilities and have then offered several reasons for denying all these composites in the divine essence of God the Exalted and thus proved the simplicity and oneness of God. Since God is the absolute being and the simple and absolute being is not confined to any limit, God is infinite and unrepeatable and is one while being simple. The results of this research show that Muslim philosophers believe in the unity of the necessary being at the top of the system of being for which there is no reason or cause and no nature and rational form; the unity of the necessary being is not characterized by the rules of nature, and is at the same time simple and one with no parallel or partner.

    Keywords: Oneness, unity of the necessary being, Islamic philosophy, unity}
  • جواد اسماعیل نیا*، نجیمه رضایی

    وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ و بقای اجتماع انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی، بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب، چاره ای جز پذیرش آن ندارد. در آیات و روایات اسلامی تاکید فراوانی بر حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه از سوی خداوند متعال و همچنین پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ایمه معصومین علیه السلام شده است. این وحدت دارای ابعاد فرهنگیف اقتصادی، سیاسی، عبادی و... است. آنچه در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است عوامل ایجاد وحدت فرهنگی است. این عوامل عبارتند از: 1. همبستگی و ارتباط با بلاد اسلامی خود شامل: همبستگی و ارتباط عالمان دینی و متفکران اسلامی، گفت و گوی وحدت بخش فرهنگی، تشکیل اجتماعات بزرگ 2. معاشرت نیکو با افراد مختلف که شامل: معاشرت نیکو با مخالفان، جلوگیری از تحریک احساسات و توهین به مقدسات، 3. شیوه آموزش که شامل مواردی ز جمله: تغییر در شیوه های آموزشی و منابع درسی مسلمانان در مدارس و دانشگاه ها، آگاهی بخشی به جامععه با راه اندازی نشریات و مطبوعات و... .

    کلید واژگان: وحدت, امت اسلامی, عوامل اجتماعی, قرآن کریم, روایات}
    Javad Esmaeilnia*, Najimeh Rezaei

    Unity is an inherent, rational, Sharia, political, and social necessary that is one of the most important factors of keeping human societies and mankind has no choice but to accept it because of having a collective survival and a good life. In the Quranic verses and narratives, God, the Prophet Mohammad, and innocent Imams put a strong emphasis on having unity and avoiding division. Unity has cultural, economic, political, religious, and... dimensions. What is considered in this descriptive-analytical research is the factors of creating a cultural unity. These factors are as follows: 1. correlation and relationship with Islamic countries, including communication among religious scholars and Islamic thinkers, cultural unifying dialogue, and the formation of large communities; 2. good association with different people, including good association with opponents, and the avoidance of provoking emotions and insulting holy things; 3. education method, including changes in the teaching methods and Muslims’ references at schools and universities, and giving information to the society by launching publications, the press, etc.

    Keywords: unity, Islamic nation, social factors, the Holy Quran, narrative}
  • مرتضی علیزاده نجار*، محمدتقی سبحانی
    بی گمان مراجعه به سیره و سخن پیامبر اکرم؟صل؟ بهترین راهگشا برای ارایه اندیشه ای دینی و کارآمد در حوزه وحدت و تقریب است. از سنت مشترک اسلامی چنین به دست می آید که رسول خدا؟صل؟ همواره نسبت به مسئله امامت و جانشینی _ که نخستین نقطه جدایی امت اسلام بوده است _ هشدار داده و مسیر وحدت و تقریب را نیز تنها در این طریق دانسته است. نوشتار پیش رو با تمسک به سنت پیامبر اسلام؟صل؟ مسیر وحدت و تقریب را با الگوی امامت محور تبیین کرده و تحقق آن را امکان پذیر دانسته است. در این دیدگاه، وحدت اسلامی با توافق بر اصول مسئله امامت، و تقریب نیز با ایجاد گفتمانی مشترک و امامت محور حاصل خواهد شد. این گفتمان باید زمینه های فرهنگی و اجتماعی برای گفتگو بر سر مسئله امامت را بگشاید و در گام نخست، حقیقت باورهای فرقه های اسلامی و مبانی آنها را فاش نماید و سوء تفاهمات را برطرف کند. مهم ترین راهبردهای این نظریه عبارت است از: بازگشت به ریشه اختلاف، روشنگری در حقایق دینی و تاریخی و مرزبندی میان وحدت و تقریب با اتحاد و همزیستی اجتماعی.
    کلید واژگان: تفرقه, وحدت, تقریب, امامت}
    Mortaza Alizadehnajjar *, Mohammadtaghi Sobhani
    Without an iota of doubt, in the domain of unity of muslims and approximation of Muslim sects, exploring the deeds and words of prophet is the most efficient solution. From the deeds of prophet shared among all Islamic sects, it is clearly understood that the holy prophet issued several warnings about the successor- which is the most notorious point of division among Muslims. The holy prophet has shown that the path of unity and approximation is solely sought in reaching a consensus on the successor. According to this view, unity among muslims is only attained when they concur upon the principles of Imamate, and approximation is achieved only when all Islamic sects adopt a discourse relying on Imamate principle. This discourse method must open new chapters for discussions about the issue of Imamate. The first goal of adopting such a discourse has to be disclosing the truth behind the ideology of different Islamic sects and their principles. The second goal must be removing the misconceptions and misunderstanding. The most significant aim of such an approach is: to revisit the root cause of grievences, to shed light on historical and religious issues, to establish a clear margin between unity and approximation on the one hand and unity and social coexistance on the other.
    Keywords: division, Unity, approximation, Imamate}
  • امیراحمد عظیمی، سید محمود میرزایی الحسینی*، مریم جلیلیان

    یکی از مفاهیم اساسی در کلام و اندیشه امام علی (ع) «وحدت» است چنان که در نهج البلاغه به عزت و اقتدار امت اسلامی در سایه وحدت تاکید شده است. گرچه واژه «وحده» در نهج البلاغه به معنای همبستگی و اتحاد به کار نرفته است؛ ولی ترکیب ها و تعبیرهای متنوعی در حوزه معنایی «وحدت» وجود دارد که با توجه به بافت موقعیتی و شرایط گوناگون سیاسی و اجتماعی، ذهن مخاطب را به سمت مساله حیاتی وحدت سوق می دهد. این مقاله،  واژگان و ترکیب های حوزه معنایی وحدت و مفاهیم و مصادیق آن را مورد بررسی و تحلیل معناشناختی قرار داده است و کوشیده است  با روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس علم معناشناسی، مولفه های معنایی و دلالت های بافتی واژگان و ترکیب های حوزه معنایی وحدت را در دو بخش «ترکیب های دال بر اتحاد مطلوب» و «ترکیب های دال بر اتحاد نامطلوب» و نیز رابطه معنایی «باهم آیی» بررسی و تحلیل نماید و بیان کند که مفاهیمی چون همکاری، سازش و اصلاح و مصادیقی همچون وحدت عقیدتی، اجتماعی، سیاسی و عاطفی در مقوله وحدت نقش آفرینی کرده اند و با توجه به بافت می توانند بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشند.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, وحدت, حوزه معنایی, رابطه باهم آیی}
    AmirAhmad Azeimei, Seyyed Mahmoud Mirzaee Al Hoseini *, Maryam Jalilian

    One of the basic concepts in the words and thoughts of Imam Ali is "unity", as in Nahj al-Balaghah, the dignity and authority of the Islamic nation (Ummah) is emphasized in the shadow of unity. Although the word "unity" is not used in Nahj al-Balaghah as solidarity, there are various combinations and interpretations in the semantic field of "unity".Considering the situational context and the various political and social conditions, it leads the audience's mind towards the vital issue of unity. This paper examines and semantically analyzes the vocabulary and combinations of the semantic field of unity and its concepts and examples. Using descriptive-analytical method and semantics, it has tried to examine and analyze  the semantic components and contextual implications of vocabulary and combinations of the semantic field of unity in two sections of  “ combinations indicating favorable unity” and “combinations indicating unfavorable unity”. It also  examines and analyzes  “collocation relation” to express the fact that  concepts of cooperation, compromise and reform and examples such as ideological, social, political and emotional unity have played a role in the field of  unity and can have a positive or negative semantic load according to the context.

    Keywords: Nahj al-Balaghah, Unity, semantic field, Collocation}
  • یحیی میرحسینی*، زهرا هاشمی

    «سلسله الذهب» مهمترین و مشهورترین سخن هشتمین امام شیعه است؛ جمله ای که به سال 200 هجری در نیشابور، به درخواست جمع زیادی از غیر شیعیان به ویژه اصحاب حدیث، صادر شد. بواسطه بازتاب روایت در منابع شیعه و اهل سنت، سلسله الذهب بسیار محل بحث و گفتگو بوده است. مروری بر پژوهش های بسیاری که درباره این حدیث سامان یافته، نشان می دهد برداشت های ایدیولوژیکی همچون توحید و امامت بیش از همه مورد توجه و تاکید بوده است. نوشتار حاضر می کوشد به روش تحلیل تاریخی و با نظرداشت شرایط گفتمانی و تاکید بر هرمنوتیک قصدگرای مولف محور، هدف و قصد امام رضا (ع) را از انتخاب و بازگفت این حدیث تبیین نماید. نتایج تحقیق نشان می دهد این گزینش کاملا هدفمند بوده است تا مسلمانان و فراتر از آن ادیان توحیدی را به همگرایی دعوت کرده، از آنان بخواهد از تکفیر همدیگر دست بشویند. تتمه حدیث در روایات شیعی که بر شرط امامت تکیه کرده نیز در پی ایفای این مقصود است که برای دستیابی به مراتب والای توحید باید به معارف اهل بیت علیهم السلام چنگ زد.

    کلید واژگان: سلسله الذهب, امام رضا (ع), توحید, وحدت, تکفیر, فضای صدور}
    Yahya Mirhoseini *, Zahra Hashemi

    The "Golden Chain" is the most important and famous speech of the eighth Shiite Imam; The sentence was issued in 200 AH in Neishabour, at the request of a large number of non-Shiites, especially the companions of hadith. Due to the reflection of the narration in Shiite and Sunni sources, the Golden Dynasty has been much debated. A review of the many researches that have been organized on this hadith shows that ideological concepts such as monotheism and Imamate have been the most emphasized. The present article tries to explain the purpose and intention of Imam Reza (as) from the selection and retelling of this hadith by the method of historical analysis and considering the discourse conditions and emphasizing the author-oriented hermeneutics. The results of the research show that this choice was completely purposeful in order to invite Muslims and beyond the monotheistic religions to converge and ask them to stop excommunicating each other. In order to prove this hypothesis, we showed that the completion of the hadith in Shiite narrations that rely on the condition of Imamate is different from the first part in terms of narrator and purpose.

    Keywords: Golden Series, Imam Reza (AS), monotheism, unity, convergence, export space}
  • اصغر منتظرالقائم، زهرا سادات کشاورز*
    تبیین مفهوم و نقش امت براساس مجموعه فرمایشات علمی و سیره عملی امام علی(ع) در فرآیند ساخت تمدن اسلامی، نقطه عزیمت این نوشتار است تا وانماید که این نظریه چه ظرفیت هایی در باروری تمدن سازی دارد. سوال پژوهش این است که امام علی(ع) برای احیای مفهوم امت اسلامی چه رفتارهایی داشتند و چه دیدگاه هایی را تبیین نمودند؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا این فرضیه را بررسی کند که ایده امت گرایی امام علی(ع) ناشی از اصول ثابت دیدگاه وحدت گرایانه و سیره آن حضرت بود که پیامد آن ارایه گفتمان نوین تمدنی در گستره جهانی و انسانی و فرامنطقه ای، فراقبیله ای و فرانژادی می باشد. کارکردهای تمدنی آموزه امت در این مقطع تاریخی را نباید در ظواهر تمدنی جستجو کرد بلکه مربوط به ساحت کلان و بنیان اندیشه متعالی و روح حاکم بر مبانی نظام سازی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تمدن سازی علوی می باشد.نتایج نشان می دهد انکار و مخالفت با مرزبندی های عقل قبیله ای، رسوم عصبیت اشرافیت جاهلی، قومی و نژادی، تلاش برای پی ریزی حفظ عقیده مشترک و پیاده کردن نشانه های شریعت و حدود آیین همگانی اسلام، ایجاد وحدت و انسجام اجتماعی، حفظ میراث فرهنگی و تمدنی همه انبیا، همزیستی همه اقوام و نژادهای گوناگون مسلمان، همسویی با آداب و سنن پسندیده اقوام و ملل و محبت نسبت به آحاد امت از سوی رهبر و امام الهی از ظرفیت های اثرگذار در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تمدن سازی اسلامی است. امام علی(ع) در عمل تمامی امکانات و تلاش خود را برای همسازگری امت به کار گرفت تا گفتمان خود را جامه عمل بپوشاند.
    کلید واژگان: امت اسلامی, وحدت, تمدن سازی, همسان سازی اجتماعی, نهج البلاغه}
    Asghar Montazerolghaem, Zahra Sadat Keshavarz *
    Explaining the concept and role of the nation based on the set of scientific orders and practical life of Imam Ali (AS) in the process of building Islamic civilization, is the starting point of this article to show what capabilities this theory has in the fertility of civilization. The research question is what were the behaviors and views of Imam Ali (AS) to revive the concept of the Islamic Nation? This descriptive-analytical study aims to investigate the hypothesis that the idea of ​​nationalism of Imam Ali (AS) was due to the fixed principles of the unityist view and the life of the Imam, which resulted in the presentation of a new discourse of civilization in the world and It is human and trans-regional, trans-tribal and trans-racial. The functions of civilization The doctrine of the nation in this historical period should not be sought in the appearances of civilization, but is related to the macro field and the foundation of transcendent thought and the spirit that governs the foundations of political, cultural and social systematization of Alawite civilization.The results show that denying and opposing the boundaries of tribal reason, the neural traditions of the pre-Islamic aristocracy, ethnicity and race, trying to establish a common belief and implementing the signs of Sharia and the limits of the common mirror of Islam, creating unity and Social cohesion, preservation of cultural and civilizational heritage of all prophets, coexistence of all different ethnic groups and races of Muslims, alignment with the good customs and traditions of nations and nations and love for the nation by the leader and the divine Imam are effective capacities in the social and political system. And it is the culture of Islamic civilization. Imam Ali (AS) in practice used all his facilities and efforts to harmonize the nation to put his discourse into practice.
    Keywords: Islamic Nation, Unity, Civilization, Social Assimilation, Nahj al-Balaghah}
  • علیرضا آزادگان*، مهدی عظیمی
    قاعده الواحد یکی از قواعدی است که از دیرباز موردتوجه فلاسفه بوده به نحوی که می توان اشاراتی از مفاد این قاعده را در آثار فلوطین یافت، ولی به نظر می رسد ابن سینا نخستین فردی است که در صدد اثبات منطقی قاعده الواحد برآمده است. اگرچه به نظر می رسد، نظریات او در آثار مختلفش برای توجیه صدور کثرت از وحدت، دچار اختلافاتی است، در مجموع وی را می توان جزء مدافعین این قاعده با مفادی که مورد نظر فلاسفه است، برشمرد. هدف نگارندگان جستار پیش رو آن است که با مراجعه به آثار ابن سینا، ضمن استخراج موارد اختلاف در بیان او درباره صدور کثیر از واحد، به نقد ادله ای که در تایید قاعده الواحد اقامه نموده، بپردازیم. هرچند تا به حال نقدهایی بر آراء ابن سینا (درباره این موضوع) نگاشته شده و عده ای نیز درصدد پاسخ برآمده اند، ما در این مقاله با تحلیل و بررسی خود کلام ابن سینا به مواردی دست یافته ایم که بیشتر آنها جزء موارد مطرح شده از جانب ناقدان نبوده و ازاین رو تحلیلی جدید به حساب می آید. از جمله می توان گفت اولا اثبات قاعده الواحد به لحاظ منطقی موجب دور است و ثانیا دیگر مبانی پذیرفته شده از جانب ابن سینا، نشان می دهد صدور کثیر از واحد بسیط امکان پذیر است و موجب ترکب در ذات، نخواهد شد.
    کلید واژگان: ابن سینا, قاعده الواحد, صدور, وحدت, کثرت}
    Alireza Azadegan *, Mahdi Azimi
    The principle of al-wāḥid is one of the principles that has long been of interest to philosophers so that some references to the contents of this principle can be found in the works of Plotinus, but Ibn Sina seems to be the first person to have tried to logically prove the principle of al-wāḥid. Although his theories seem to differ in his various works to justify the issuance of plurality from unity, he can generally be considered as one of the defenders of this principle with the contents intended by philosophers. The authors of the present article intend to refer to Avicenna’s works, and while extracting the differences in his statement about the issuance of plural from one, to critique the arguments he has presented in support of the principle of al-wāḥid. Although some criticisms have been written about Avicenna’s opinions (on this subject) and some people have sought to answer, we have, in this article, by analyzing Avicenna’s own words, reached some instances, most of which are not brought up by the critics and are therefore considered as a new analysis. For example, it can be said that, firstly, proving the principle of al-wāḥid logically causes a vicious circle, and secondly, other principles accepted by Avicenna show that the issuance of plural from the simple one is possible and will not lead to insertion (tarakkub) in essence.
    Keywords: Avicenna, principle of oneness, issuance, unity, multiplicity}
  • داود تقی لو*

    در فلسفه‌های سیاسی متاثر از ادیان توحیدی، اتحاد غیر از جنبه اجتماعی سیاسی، از صبغه دینی نیز برخوردار است. واکاوی امکان اتحاد جامعه در فلسفه سیاسی اسلامی و دلایل آن، مسئله پژوهش پیش‌روست. هدف این پژوهش نیز اثبات امکان اتحاد در جامعه اسلامی از دیدگاه فلسفه سیاسی اسلامی است. خاستگاه اتحاد در اندیشه سیاسی اسلام، توحید است. ازاین‌رو، یکتاپرستان از اتحادی حقیقی برخوردارند. از ویژگی‌های مسئله اتحاد در فلسفه سیاسی اسلامی، اولویت داشتن محبت در میان عوامل ایجاد اتحاد، حتی بر عدالت است. امکان نظری و عملی اتحاد در فلسفه سیاسی اسلامی مورد اتفاق اندیشمندان است. بحث از آثار اتحاد و موانع آن در منابع فلسفه سیاسی اسلامی از دلایل امکان وقوعی اتحاد از نگاه حکیمان مسلمان است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است.

    کلید واژگان: اتحاد, ماهیت اتحاد, ارکان اتحاد, امکان اتحاد, فلسفه سیاسی, فلسفه سیاسی اسلامی}
    Davood Taqiylu

    In addition to its socio-political aspect, unity has a religious precedence in political philosophies influenced by monotheistic religions. This paper investigates the possibility of social unity in Islamic political philosophy and its reasons. The purpose of this study is to prove the possibility of unity in Islamic society from the perspective of Islamic political philosophy. The origin of unity in Islamic political thought is monotheism. Therefore, monotheists have true unity. One of the characteristics of the issue of unity in Islamic political philosophy is the priority of affection over all the factors that create unity, even justice. The theoretical and practical possibility of unity in Islamic political philosophy is an idea shared by thinkers. Discussion of the effects of unity and its obstacles in the sources of Islamic political philosophy is one of the reasons for the possibility of unity from the point of view of Muslim philosophers.

    Keywords: unity, the nature of unity, the pillars of unity, the possibility of unity, political philosophy, Islamic political philosophy}
  • Dr.Seyyid Hasan Iftikhar Zadeh

    all divine religions seek one thing: justice for all. To make this happen, people have to stand up against tyrannies and injustices. But this does not mean war. In different eras and situations this combat can have different forms. In some cases even it needs to be calm and by this calmness go to war of injustices. The present article reviews some examples of the behaviors of the people around or contemporaries of Amir al-Muchr('39')minin ‘Ali in order to find out about the difference between the programs.

    Keywords: unity, infallible imams, Hazrat Zahra, Salman}
  • محمود ملکی راد*
    تقویت دو حوزه «دفاعی» و «امنیتی» از عناصر مهم برای توانمندی کشورها محسوب می شوند. عوامل گوناگونی در تداوم و پایداری امنیت و تقویت روحیه دفاعی در مردم نقش دارند. تثبیت باورها و آموزه های دین، از عناصر مهم استحکام روحیه دفاعی در مردم و به تبع آن، در تثبیت امنیت نقش مهمی دارند. در این زمینه «اندیشه مهدویت»، به عنوان یکی از آموزه های اساسی دین اسلام در امنیت افزایی و دفاع از نظام اسلامی، دارای کارکرد است. کارکرد اجتماعی باور به مهدویت در حوزه دفاع و امنیت را می توان در حوزه هایی چون نظم اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی، استحکام روابط اجتماعی، تقویت قدرت اجتماعی، مورد بازشناسی و تحلیل قرار داد. بدین جهت از مهم ترین یافته های این تحقیق، نشان دادن ظرفیت اندیشه مهدویت در حوزه دفاع و امنیت، از طریق «تبیین کارکرد اجتماعی» آن در ساحت نظم و انسجام و استحکام روابط و قدرت اجتماعی است. از برجسته ترین راهکارهای این اندیشه در این حوزه ها عبارت است از: استحکام باورهای دینی، به خصوص آموزه امامت، تولید و بازخوانی ارزش های اخلاقی مشترک، ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی در مردم، ایجاد اتحاد و هویت واحد بین اقوام و خرده فرهنگ ها، و ایجاد اعتماد عمومی که از تقویت ارزش ها و پایبندی به قواعد اخلاقی ناشی می شود.
    کلید واژگان: مهدویت, دفاع, امنیت, اجتماعی, انسجام, روابط اجتماعی, قدرت اجتماعی}
    Mahmood Maleki Rad *
    Strengthening the two fields of “defense” and “security” are considered as the important elements for the empowerment of countries. Various factors contribute to the continuity and sustainability of security and the strengthening of defensive spirit in the people. Consolidating the beliefs and teachings of the religion as an important element in strengthening the defensive spirit of the people consequently play an important role in stabilizing the security. In this regard, the “Mahdism thought” as one of the basic teachings of the religion of Islam has a function in enhancing the security and defending the Islamic system. The social function of belief in Mahdism in the fields of defense and security can be recognized and analyzed in the areas such as social order, social unity and solidarity, the firmness of social relations, the strengthening of social power. For this reason, one of the most important findings of this research is to demonstrate the capacity of Mahdism idea in the field of defense and security by “explaining its social function” in the realm of order, unity and firmness of relations and social power. The most prominent solutions of this thought in these fields are: the firmness of religious beliefs, specially the doctrine of Imamate, generating and re-reading the common moral values, establishing emotional relations and bonds in people, building unified union and identity between ethnic groups and sub-cultures, and building public trust which results from strengthening of values and adhering to ethical rules.
    Keywords: Mahdism, Defense, Security, Social, Unity, social relations, social power}
  • مصطفی آذرخشی*
    تعالیم اهل بیت علیهم السلام در بحث توحید، مجموعه ای منسجم، با اوصافی خاص است. در این نظام، هر یک از اجزاء، ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند و ویژگی هایی مانند هماهنگی معنایی و عدم تعارض، وحدت موضوعی، تشابه ساختار بیانی، تکرار مفاهیم هم مضمون و تلازم موضوعات مطروحه،به مثابه ارکان تشکیل دهنده نظام تعالیم اهل بیت علیهم السلام در مبحث توحید به شمار می روند. همچنین در بحث تلازم موضوعات مطروحه، میان موضوعاتی مانند قابل توهم نبودن خداوند، نفی مشابهت خداوند با مخلوقات،نفی جسم انگاری خداوند،تباین ذاتی خداوند و مخلوقات،ازلی بودن خداوند،مرکب نبودن ذات باری تعالی و محدود نبودن خداوند، تلازم و ارتباط تام وجود دارد.در پرتو این طرز تلقی از ارکان تشکیل دهنده نظام تعالیم اهل بیت(ع)در مبحث توحید و ارتباطات شبکه ای موجود میان موضوعات طرح شده در حوزه مباحث توحیدی، می توان به انسجام و هماهنگی کامل عناصر نظام تعالیم اهل بیت علیهم السلام در بحث توحید و فهم دسته ای از متشابهات اعتقادی وقوف یافت؛ ضمن آنکه آگاهی از اصل وجود چنین نظام یکپارچه ای در روایات پرشمار اهل بیت (ع) و اعتقاد به همبستگی درون شبکه ای آنها با یکدیگر،خود معیار و ملاکی روشنگر برای ارزیابی آراء و نظرات گوناگون در این زمینه به شمار می رود.
    کلید واژگان: تعالیم اهل بیت(ع), روایات توحیدی, نفی تشبیه, بینونت خدا و خلق}
    Mostafa Azarakhshi *
    The teachings of the Ahlul Bayt (PBUTH) in the issue of Monotheism is a coherent collection with special features. In this system each component has a fixed relationship with each other. Features such as semantic harmony and non-conflict, unity of subject, similarity of the expressive structure, repetition of the same meaningful concepts, and conjoining the relevant topics, are as the pillars composing the system of Ahlul Bayt’s teachings in the context of Monotheism. In light of such a reflection on the composing elements of the system of Ahlul Bayt’s teachings in Monotheism as well as the network connection between proposed subjects, man will find a complete coherence and harmony between the components of the system of Ahlul Bayt’s teachings in Monotheism and understand a group of theological misconceptions. In addition, information of the existence of such a united system in the Ahlul Bayt’s abundant narratives and belief in their inter-network coherence is a considerable criterion for assessing different opinions in this regard.
    Keywords: Resemblance (Tashbīh), Purification (Tashbīh), Unity, God, Narratives, System}
  • خدیجه افشین، محمدرضا کیخا*، امیرحمزه سالارزایی
    حج،فریضه ای عبادی وسیاسی است که متعلق امر شارع قرارگرفته وویژگی شاخص آن گردهمایی مسلمانان از اقصی نقاط جهان در یک مکان می باشد لکن احکام حکومتی به عنوان اسناد بالادستی بر آن نفوذ وتاثیر دارند زیرا ولی فقیه حسب شرایط جامعه انسانی از سوی شارع ماذون در صدور حکم مبتنی بر مصالح همگانی می باشد و حج یکی از موضوعات مجرای حکم حکومتی است.این پژوهش با روش توصیفی وتحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوال است: نقش احکام حکومتی در ارتقای ثمرات سیاسی و اجتماعی حج چیست؟دستاوردهای تحقیق نشان می دهد؛ ثبوت هلال ذی الحجه که نشان موعد برگزاری حج و به جای آوردن اعمال آن است با تعیین و اعلام حاکم مخالف حتی در صورت علم به مخالفت با واقع صورت می گیرد اما حکم حاکم اسلامی بر لزوم متابعت زائران در برگزاری حج با دیگر مسلمانان ثمراتی را در سطح کلان سیاسی عاید بلاد اسلامی مینماید و از سویی گستره نفوذ احکام حکومتی در موضوع حج تنها محدود به تعلیق یا تعطیل آن نمی شود زیرا صدورحکم ولایی بر معلق گذاشتن و منحل کردن حج، مشمول تمامی زائران بیت الله می گردد.گرچه مقصود حاکم از انشاء حکم حکومتی تامین و تسهیل مصالح جمعی می باشد لکن ایشان مجاز است باتوجه به وسعت حکومت و تعدد موضوعات که گاهی احکام آنها متعارض منافع همگانی قرار می گیرند، به اقتضای شرایط اجتماعی از تشرف به حج حامل مواد مخدر یا قاچاقچی کالا و یا بدهکار مالیاتی ممانعت به عمل آورده و با بازگشت منافع اجتماعی به مردم تحت حاکمیت اسلامی،مصالح عامه محقق شود لذا نفوذ احکام حکومتی در فریضه حج و ثمراتی که در سطوح مختلف و موضوعات مرتبط با مصالح عمومی تبیین گردد، در تقویت اتحاد و یکپارچگی جامعه اسلامی و بهره مندی از ظرفیت حکم حکومتی در موضوع حج ضروری و موثر است.
    کلید واژگان: حج, حکم حکومتی, مواد مخدر, هلال ذی الحجه, وحدت}
    Khadigeh Afshin, Mohammadreza Kaykha *, Amirhamzeh Salarzaie
    The pilgrimage is a religious ritual that belongs to the Shari'ah, and its characteristic feature is the gathering of Muslims from all over the world in one place. This research seeks to answer the following question: What is the role of government ordinances in promoting the political and social fruits of the Hajj? And instead of bringing Its application is by designating and announcing the ruling even if it is in opposition to the facts, but the Islamic ruling ruled that pilgrims must adhere to the Hajj on other political grounds, and on the other hand, broaden the influence of the rulings. The subject of the Hajj is not limited to suspension or closure, as the issuance of a provisional injunction on the suspension and dissolution of the Hajj applies to all pilgrims of Beitullah. They contradict me Prohibit public access to the material required by social conditions, including the imposition of a hajj on drugs or smugglers or taxpayers, and the return of social benefits to the people under Islamic rule, so that the influence of government decrees on the Hajj and fruits Explained at various levels and on issues related to public interest, it is essential and effective to foster the unity and integrity of the Islamic community and to enjoy the power of government in the matter of Hajj.
    Keywords: hajj, ruling, Drugs, crescent, unity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال