به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیه میثاق » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آیه میثاق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حاتم مهدوی نور، صغری رادان*
    پیمان الست و تفاسیر مختلف از آیه میثاق یعنی 172 سوره اعراف در بسیاری از آثار ادبی و عرفانی اثرگذار بوده است و علاوه بر ایجاد زیبایی در این آثار موجب ارایه نظرات و دیدگاه های تاویلی از آیه میثاق شده است. این پژوهش به شیوه تحلیلی به بررسی تاریخی تفسیر آیه میثاق از صدر اسلام تا سید حیدر آملی می پردازد. یافته ها نشان می دهد تا قبل از ابن عربی تفسیر میثاق حول عهد با انسان قبل از تولد و یا خاص بنی اسراییل است که بیشتر تحت تاثیر دانش زمانه است. با ظهور محی الدین ابن عربی مفاهیم عرفانی در تفسیر آیه میثاق اوج می گیرد. ابن عربی با عنوان «سر القدر» که به عقیده وی، از با ارزش ترین دانش ها است و آملی در قرن هشتم با تعریف خاصی که از معرفت دارد، این آیه را به عرفان و کشف و شهود پیوند می زنند. هر دو در تفسیر آیه، بر عالم استعداد و ذات فطری توحیدی بر اساس قابلیت هایشان تاکید کرده اند. نظریه فطرت همه انسان ها را بر اساس یک شایستگی و شناخت فطری یکسان دانسته اند که بر آن خلق شده اند؛ اما ابن عربی و سید حیدر آملی استعدادها و قابلیت ها را متنوع دانسته، کمال هر کسی را در رسیدن به همان قابلیت و استعداد ذاتی که بر اساس آن خلق شده است، تفسیر کرده اند.
    کلید واژگان: آیه میثاق, ابن عربی, پیمان الست, توحید, سرالقدر, سید حیدر آملی, معرفت}
    Seyyed Hatam Mahdavinoor, Soghra Radan *
    The Treaty of Alast and various interpretations of the verse of the Covenant, ie 172 of Surah Aʿrāf, have been influential in many literary and mystical works, and in addition to creating beauty in these works, it has provided comments and interpretive views of the verse of the Covenant. Meanwhile, two of the greats in this field, whose views have been significantly reflected in their later works, especially in literature and mysticism, are Mohi al-Din ibn Arabi and Seyed Haidar Amoli. Ibn Arabi, entitled "Sir al-Qadar", who he believes is one of the most valuable sciences, and Amoli, with his special definition of knowledge, link this verse to mysticism, discovery and intuition, and the views of these two worlds in other opinions and interpretations. Their mystical foundations are reflected. In this research, with an analytical method, the interpretive point of view of these two mystics has been examined specifically about the verse of the Covenant. The result is that both interpret the verse to emphasize the world of monotheistic talent and innate nature based on their abilities. The theory of nature considers all human beings to be created on the basis of the same natural instinct and knowledge on which they were created; but ibn Arabi and Seyed Haidar Amoli have considered the talents and abilities to be varied, and they have interpreted the perfection of everyone in achieving the same innate ability and talent on the basis of which he was created.
    Keywords: The Alast Covenant, Sir al-Qadar, knowledge}
  • محمد ابراهیمی راد*

    چکیده همه دانشمندان اسلامی معتقدند که بر اساس آیه 172 سوره اعراف، بین خداوند و انسان ها مکالمه ای وجود داشته و در این مکالمه، انسان ها به ربوبیت خدا اقرار کرده اند؛ ولی در مورد «واقعی» یا «نمادین» بودن این مکالمه و اقرار، بین اندیشمندان اسلامی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. برخی از دانشمندان اسلامی دلالت آیه «میثاق» بر وجود «عالم ذر» را مورد تایید قرار داده و در نتیجه معتقدند این مکالمه و اقرار، «واقعی» و در عالم مادی قبل از آفرینش انسان در دنیا بوده و مفاد آیه حاکی از آن «واقعه» است. برخی دیگر، استفاده «عالم ذر» از آیه «میثاق» را مورد انکار قرار داده و معتقدند عالمی به نام «عالم ذر» وجود ندارد؛ ولی بعضی از اینان، مفاد آیه مذکور را «تمثیل» و «نمادین» عنوان کرده و درنتیجه این اقرار را «واقعی» ندانسته اند. بعضی دیگر، «تمثیل» و « نمادین» دانستن مفاد آیه را غیر قابل قبول و این میثاق و اقرار را «واقعی» دانسته اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولا، لازمه انکار استفاده «عالم ذر» از آیه میثاق، پذیرش «تمثیل» و «نمادین» دانستن مفاد آیه میثاق است، نمی توان استفاده «عالم ذر» از آیه میثاق را مورد انکار قرار داد و در عین حال، آن میثاق و اقرار را «واقعی» دانست. ثانیا، «تمثیل» و «نمادین »دانستن مفاد آیه «میثاق» از جهات متعددی بر خلاف ظاهر آیه «میثاق» بوده و در نتیجه غیر قابل قبول است.

    کلید واژگان: عالم ذر, آیه میثاق, تمثیل, عالم ملکوت, عقول}
    Mohammad Ebrahimirad *

    Islamic scientists believe that on the basis of verse 172 in Aaraf chapter, there has been a conversation between Allah and human beings and in this conversation all the human beings have accepted monotheism. But there were different ideas about the reality and symbolic nature of this conversation among Islamic scientists. Some of these scientists believe that Mithagh supports the idea of Zar world and this conversation and acceptance has been real and it was realized in the materialistic world before the creation of human being and the contents of Mithagh verse reveal it. Others deny using Zar World from that verse. And they believe that there is no Zar World. But some of them do not see the content of verse tamthil as symbolic and they see it real. The findings show that to deny using Zar World based on mithagh verse, you should accept Mithagh verse as having Tamthil and symbolic view of the content of this verse. And you cannot deny inferring Zar world from the verse and view that acceptance as real. Moreover, viewing it as Tamthil and symbolic is against the content of the verse from different perspectives. And therefore, it is unacceptable.

    Keywords: Zar World, Mithagh Verse, Tamthil, Heavenly world, Wisdoms}
  • فاطمه میرزایی، سیده شیرین حجازی*، مریم گرمرودی

    شناخت کارکردهای هدایتی آیات و به کارگیری این کارکردها در هدایت انسان ازجمله اهداف درک و فهم قرآن کریم است که غالب پژوهش های تفسیری و تدبری پیرامون آیات قرآن کریم نیز در همین راستا صورت می گیرد. آیه 172 سوره اعراف که به آیه میثاق شهرت دارد یکی از آیاتی است که بیشتر، از جنبه شرح عالم غیب بررسی شده و کمتر به کارکرد هدایتی آن پرداخته شده است. در این جستار، به منظور دست یابی به کارکرد معرفتی و هدایتی آیه میثاق، به روش توصیفی_تحلیلی، عالم ذر و بررسی ماهیت انسان در این عالم، تبیین شده است که نشان می دهد شهود حق در عالم ذر برای انسان صورت گرفته است و انسان در این عالم، عبودیت، مربوبیت و مظهریت را با شعور و ادراک پذیرفته است. همچنین انسان با شهود قلبی می تواند انتساب خود را به ذات خداوند در حیات دنیوی بیابد. آگاهی به این اتصال و مفاد آن که در فطرت انسان نمود ظاهری دارد، به انجام احکام و عبادات دینی، اشتیاق می دهد و ظهور و فعلیت اوصاف حق برای انسان به عنوان تنها راه کسب آرامش و آسایش نمود می یابد.

    کلید واژگان: آیه میثاق, عالم ذر, کارکرد معرفتی, زندگی, هدایت انسان}
    Fatemeh Mirzaii, Shirin Hejazi *, Maryam Garmroodi

    Recognition of the guiding functions of the verses and application of these functions in guiding human beings is one of the goals of understanding the Holy Quran, which is the main interpretive and contemplative researchs on the verses of the Holy Quran. The verse 172 of Surah Al-A'raf, which is known as the verse of the Covenant (Mithaaq), is one of the verses that has been studied more in terms of the description of the Unseen World (Alam Al-Ghayb) but its guiding function has been less discussed. In this article, in order to achieve the epistemological and guiding function of the verse of the Covenant, in a descriptive-analytical method, the World of Pre-Existence (Alam Adh-Dhar), and the study of human nature in this world are explained, which shows that the intuition of Divine Truth (Haqq) in the world of pre-existence is done for man and he has accepted in that world his servitude (Uboudiyyat), divine lordship (Marboubiyyat) and being a manifestation of God (Madhariyyat) with consciousness and perception. Also, with heart's intuitive guidance, man can find his attribution to the Divine Essence in worldly life. Awareness of this connection and its contents, which is exist apparently in human nature, encaurages him in order to perform religious rules and worshiping deeds, and the emergence and actuality of the Divine Attributes for man is considered as the only way to reach spritual peace and comfort.

    Keywords: Verse of the Covenant, Particle World, Epistemological Function, Life, Guidance of Man}
  • حسن نقی زاده، سید ابوالقاسم حسینی زیدی*

    آیه 172 سوره اعراف از پیمان و میثاقی که خداوند از فرزندان آدم در موطن ویژه ای گرفته، حکایت دارد.این نوشتار با بررسی نظریه تمثیل در این آیه و بیان دلایل این نظریه به این نتیجه دست یافته است که حمل آیه بر بیان واقعیت دست کم با ظاهر پنج فقره از آیه شریفه، مخالفت دارد؛ اما تمثیل انگاری آن با این برداشت که آیه مربوط به فطرت انسان است، به مراتب از دیگر نظرات استوارتر خواهد بود زیرا دلالت ظاهری آیه بگونه‏ای نیست که عدول از آن جایز نباشد، بلکه در صورت وجود دلیل یا قرینه‏ای برخلاف، باید از ظاهر متن دست کشید و به مفاد آن دلیل و قرینه ملتزم شد؛ اگر آیات دیگر قرآن را در کنار آیه میثاق و آیه فطرت قرار داده و طبق روش تفسیر قرآن به قرآن، همگی را یک جا مورد مطالعه قرار دهیم، درستی احتمال یاد شده آشکارتر خواهد شد؛مفاد مجموع این آیات، آن است که آفرینش انسان بگونه‏ای است که با اندکی‏ تامل در نظام آفرینش و هستی خویش، بر وجود خداوند اذعان می‏کند

    کلید واژگان: تفسیر تمثیلی, زبان نمادین, زبان حال, آیه میثاق}
    Hasan Naqizadeh, Sayyed Abolqasem Hosseini Zeydi*

    Verse 172 of A'raf Surah states the covenant and contract that God took from the children of Adam in a special homeland indicating that the human beings have witnessed the oneness of Right (God) in one single realm and have confessed the Lordship of God and worshiping him so that the way is closed to any excuses.Making an investigation into the allegorical theory in this verse and stating the reasons for this theory, this paper has concluded that the verse interpretation to stating the reality is contrary to at least 5 verses but its allegory will be much more solid than other viewpoints with the perception that it is related to the human nature because the apparent meaning of the verse is not such that it would not be permissible to deviate from it, but if there is any reason or analogy contrary to it, we should give up the appearance of the text and refer to the reason’s contents; If we put the other verses of the Qur'an beside the Covenant Verse and the Nature Verse and study all of them in the lump according to the interpretation method of the Qur'an to the Qur'an, the correctness of the mentioned possibility will become more obvious; The total contents of these verses is that the creation of the human being is such that he/she confesses the existence of God with a little reflection on our system of creation and existence provided that he/she is safe from the temptation of

    Keywords: Allegorical interpretation, Symbolic language, present language, covenant verse}
  • محمد ابراهیمی راد*

    موضوع مقاله پیش رو، بررسی اشکالات علامه طباطبایی بر استفاده«عالم ذر» از «آیه میثاق» است. در مورد استفاده عالم ذر یا عدم استفاده آن از آیه 172-173 سوره اعراف که به «آیه میثاق» معروف است، بین اندیشمندان اسلامی اختلاف دیدگاه وجود دارد. برخی از مفسران و اندیشمندان اسلامی، دلالت آیه میثاق را بر وجود عالم ذر مورد انکار قرار داده و مبنای انکار آنان سلسله اشکالاتی است که بر استفاده عالم ذر از آیه میثاق وارد کرده اند. از جمله کسانی که بر استفاده عالم ذر از آیه میثاق اشکالات متعددی وارد کرده اند، علامه طباطبایی است. ایشان در تفسیر المیزان بردلالت آیه مذکور بر وجود عالم ذر اشکالاتی وارد کرده که در آثار سایر اندیشمندان ومفسران نیامده است و در نتیجه وجود عالم ذر را به این معنا که همه انسان ها در عالمی قبل از آفرینش آنان در دنیا، آفریده شدند و خداوند از آنان، در حالی که دارای روح و در نتیجه دارای عقل و شعور بودند، به ربوبیت خویش پیمان و اقرار گرفته؛ انکار کرده و مفاد آیه میثاق را به گونه دیگری توجیه کرده است. در این مقاله، اشکالات ایشان مطرح و به همه آن ها تفصیلا پاسخ داده شده است و در نتیجه اشکالات ایشان نمی تواند استفاده عالم ذر از آیه میثاق را مانع شود.

    کلید واژگان: آیه میثاق, بدن ذری, ذریه آدم, عالم ذر, علامه طباطبایی}
    Mohammad Ebrahimirad *

    This article aims to evaluate the critiques raised by Allameh Ṭabāṭabāī to the application of the pact (mīthāq) verse for Dhar world. Islamic thinkers have different views on the indication of the verses 172-173 of surah al-'A'rāf, known as "Pact Verse", to Dhar world. Some Islamic exegetes and thinkers denied the meaning of the Pact verse on the existence of Dhar world. The basis of their denial is a series of quotations concerning the use of this verse for Dhar world. Among them may be mentioned of Allameh Ṭabāṭabāī who has made various concerns to it. In his interpretation of Al-Mīzān, he criticized the existence of Dhar world based on the Pact verse. His comments are not seen in the works of other scholars. Allameh denied this theory about Dhar world that all human beings had been created before this world in a previous world and Allah the almighty has made a covenant with them to confess His Lordship, while having a material body and soul and consequently intellect and consciousness. He justified the Pact verse in another way. In this article, his critiques are discussed and answered in detail, and it is concluded that his comments cannot prevent the application of this verse for Dhar world.

    Keywords: Pact Verse, Dhar Body, Adam’s Offspring, Dhar World, Allameh Ṭabāṭabāī}
  • صغری رادان*، محمدتقی دیاری بیدگلی

    در تفسیر آیه 172 سوره اعراف معروف به آیه ذر و میثاق، مفسران از روایاتی بهره گرفته اند و عالمی با نام «ذر» را معتقد شده اند که در آن، از همه انسان ها عهد ستانده شده و بشر به این میثاق «بلی» گفته است. بسیاری از این بزرگان این روایات را متواتر دانسته اند. لازم است که این احادیث در یک پژوهش خاص مورد بررسی سندی و محتوایی قرار گیرد. ازاین رو با روش تحقیق حدیث شناسانه، به بررسی سندی و متنی روایات پرداخته و از نظر بزرگان مخالف اعتبار و تواتر این روایات نیز در تایید بهره گرفته و در نتیجه پژوهش به این غایت رسیده است که نه تنها این روایات در حد احادیث متواتر نیستند، بلکه بسیاری با سند ضعیف و دارای متنی مضطرب هستند که موجب شده هر مفسری در تایید نظر خود از برخی از این احادیث بهره بگیرد.

    کلید واژگان: عالم ذر, روایات تفسیری, عهد الست, آیه میثاق}
    Soghra Radan *, MohammadTaqi Diari Bidgoli

    In the interpretation of Q7:172 that known as the verse of the “Dharr” and the “Vow”, referring to the traditions, commentators believed that there is a world called the "Dharr" in which a promise made by all humans and human has said "Yes" to the vow. Many of them, have considered these traditions to be Mutawātir. These traditions should be examined in Isnad and Matn. The present study investigate Isnad and Matn of this traditions by Hadith studies method. To this end, it has been used from scholars' viewpoint who are disagree with the validity and consecution of these traditions. The result indicates that these traditions not only are not Mutawātir, but also are weak in Isnad and disarrayed Matn which has caused every commentator to use some of these traditions to confirm his opinion.

    Keywords: Dharr World, interpretative traditions, Alast Vow, Verse of Vow}
  • حمید نگارش
    سریان عشق به خدا در لایه های وجودی انسان سخنی است که آیه میثاق بر آن گواهی می دهد. این آیه نه از باب تمثیل است و نه از اقرار عقل بر یگانگی خدا خبر می دهد و نه اخباری است از آنچه در عالم ارواح رخ داده است. بلکه بیان حال درونی انسان است که عقربه وجودی اش همواره رو به خدا دارد، هرچند زنگارهای طبیعت مانع از این سلوک معنوی و فطری باشند.
    نوشتار پیش رو، پس از مفهوم شناسی فطرت و میثاق، با بیان آرای هم تراز و نقد و بررسی آنها، خواننده را با چهره واقعی آیه از دیدگاه نویسنده مواجه می کند و حقیقت فوق را تقریر می نماید.
    کلید واژگان: فطرت, آیه میثاق, اهل حدیث, علامه طباطبایی, ملکوت}
    Hamid Negaresh
    Diffusion of Divine love in existential layers of mankind is a truth testified by the holy verse of Covenant. The verse is an analogy, nor as statement of confession of human reason to the Unity of God, nor as an account of event that took place in the realm of spirit. Rather this verse is an indication of inner state of each man whose existential needle is directed to God, though rusts of sins may prevent realization of this spiritual innate journey.
    Having provided conceptual analysis for primordial nature and explanation of rival theories, the present article is to present a new interpretation of the Covenant verse and formulation of the truth in question.
    Keywords: primordial nature, Covenant verse, people of Tradition (Literalists), Allama Tabatabae, heavenly kingdom}
  • مرضیه آب یاری، علی اکبر نصیری
    یکی از مهم ترین استنادات قرآنی در فطری بودن معارف دینی، آیه 172 اعراف «الست بربکم قالوا بلی» است که می توان آن را احتجاجی در برابر معاندین و منکرین دین دانست. آرای گوناگونی از متقدمین و متاخرین در مورد این آیه مطرح شده است؛ برخی آیه را در حد تمثیل دانسته اند و بعضی دیگر معتقدند که آیه درصدد بیان واقعیت خارجی است. ضرورت بحث از این موضوع، زمانی نمایان می شود که اختلاف نظرات متعدد و به ظاهر متناقض در این زمینه، موجب تشویش اذهان عرف و به ویژه علاقه مندان به این بحث می شود.
    مقاله حاضر پس از بررسی نظرات دیدگاه های شهید مطهری و استاد جوادی آملی پیرامون عالم ذر، بیان می دارد که وجه تشابه این دو بزرگوار در عنایت به دیدگاه علامه طباطبایی است با این تفاوت که شهید مطهری ظاهرا این نظریه را پذیرفته اند ولی استاد جوادی آن را نقد نموده اند، به نظر می رسد نوآوری نوشتار حاضر این است که می توان دیدگاه ملکوت علامه طباطبایی را با نظریه ی فطرت استاد جوادی آملی جمع نمود.
    کلید واژگان: آیه میثاق, عالم ملکوت, فطرت, مطهری, جوادی آملی}
    Marziyeh Abyari, Ali Akbar Nasiry
    One of the most important Quranic evidences about be innate religious Learning’s، is verse 172 «اَلَسْتُ بِرَبِكُم قالُوا بَلي» that can know it an argument against enemies and deny - makers of the religion. Different Opinions have been raised about this verse by earlier and succulents; some have considered this verse allegory and others believe that the verse is explaining an external reality. when necessity of this subject is found that difference of several ideas and apparently contradictory in this field، be frustrated the minds of custom and specially Enthuse of this field. The present study after examining opinions and views of Martyr Motahari and Master Javadi Amoli about the curved universe، states that similarity of these two honorable scholars is into grant favor to Scholarly Tabatabaei ''s view، with this difference that Martyr Motahari apparently has accepted the theory but Master Javadi has contradicted it. It seems that innovation of this article is that it can gathering the «malakut» view point of Allameh Tabatabaei with nature view point of Professor Javadi Amoli.
    Keywords: misagh verse, the curved universe, the Heaven, nature, Motahari, Javadi Amoli}
  • امیر توحیدی
    علمای علم کلام معمولا بحث پیرامون معرفت خدا را با عنوان «اثبات صانع» آغاز می کنند و با طرح مقدماتی، وجوب معرفت باری را مطرح می نمایند. اهل کلام شناخت و معرفت خدا را امری بدیهی و بی نیاز از اثبات نمی دانند و معتقدند این موضوع نیز همانند دیگر موضوعات مجهول و مشکوکی است که شناخت آن ها از طریق علم حصولی و تصور آن ها صورت می گیرد، ولی از آنجا که تصور خدا امری محال است، می گویند: معرفت خدا یعنی قطع به وجود خدا با تصور وجه او، نه تصور خودش. و این معرفت را «معرفت بالوجه» می نامند. این در حالی است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام معرفت خدا را امری بدیهی و فطری می داند که نیاز به تذکر و یادآوری انبیا و اولیای الهی دارد.
    در این مقاله تلاش بر این است که فطری بودن معرفت خدا را با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسد و انبیا و اولیای الهی را به عنوان مذکران این نعمت فراموش شده معرفی گردند.
    کلید واژگان: معرفت, پیشینه معرفت, عالم ذر, آیه میثاق, مذکران عهد نخست}
    Amir Tohidi
    The discussion concerning knowledge of God is normally commenced by theologians with the title “to prove the Creator” and then through some preliminaries the necessity of knowledge of God is raised. Theologians do not treat knowledge of God as something self-evident and needless to prove; rather, they believe that this subject is like other unknown, doubtful things whose knowledge takes place through their representation in the mediated knowledge. However, since representation of God is impossible, they say that knowledge of God is to believe in certainty of His existence through representation of His Wajh (Face) and not Himself calling such a knowledge “Ma’rifa bi’l Wajh”, while the holy Quran and hadiths of the Infallibles treat knowledge of God as something self-evident and natural which simply needs reminding of prophets and saints. The present essay attempts to prove, through Quranic verses and hadiths, that knowledge of God is natural and introduce prophets and saints as reminders of that forgotten blessing.
    Keywords: knowledge, background of knowledge, world of Dharr, mithaq verse, reminders of the taken promise}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال