به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Al-Qaeda » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Al-Qaeda» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامد آل یمین، علیو ابوبکر موسی

    القاعده در گستره بین الملل و بوکوحرام در مرزهای نیجریه، با رویکرد تقریبا مشابهی به اقدامات تروریستی می پردازند. اقدامات تروریستی این دو گروه به میزانی گسترده و خشونت بار است که در تمام کشورها، مورد توجه قرار گرفته و حتی دیگر مسلمانان غیر مرتبط با این سازمان ها نیز، از تبعات اقدامات آنها در امان نیستند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های القاعده و بوکوحرام، تاکید بر مذهب و رویکرد سیاسی در آنها است. در اهداف، مبانی، روش و رویکرد دینی این دو سازمان، اشتراکات فراوانی وجود دارد. برخی از این اشتراکات، برتر دانستن دیدگاه خود، خوانش جدید از مفاهیم اسلامی، تاکید بر جهاد و دعوت دیگران، تشکیل حکومت سیاسی، کشتن مخالفان خود و تشکیل حکومت مستقل می باشد. دو فرقه مذکور، تنها خود و پیروان خود را مسلمان می خوانند و با وعده های دروغین و استفاده از ابزار دین، سیاست و پول، افراد زیادی را وارد گروه خود می کنند. القاعده دارای تشکیلات به روزتر و گسترده تری است؛ اما بوکوحرام تشکیلات ضعیف تر و کوچک تری دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میان رویکرد این دو سازمان، مقایسه ای انجام داده است تا تمایزات و تشابهات میان آنها واضح گردد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تروریسم, القاعده, بوکوحرام, مذهب, سیاست, جهاد}
    Hamed Aleyamin, Aliyu Abubakr Musa

    Al-Qaeda in the international arena and Boko Haram in the borders of Nigeria, are engaging in terrorist activities with an almost similar approach. The terrorist actions of these two groups are so widespread and violent that they have been noticed in almost all countries, even in non-Muslim countries. One of the most important and characteristic features of Al-Qaeda and Boko Haram is their emphasis on religion and political approach. There are many commonalities in the goals, foundations, method and religious approach of these two organizations. Some of these commonalities are the superiority of one's own point of view, a new reading of Islamic concepts, emphasis on Jihad and inviting others, forming a political government, killing one's opponents, and establishing an independent government. The two mentioned sects call only themselves and their followers as Muslims, and with false promises and using the tools of religion, politics and money, they bring many people into their group. Al-Qaeda has a more up-to-date and wider organization; while Boko Haram has a weaker and smaller organization. This essay has made a comparison between the approach of these two organizations with descriptive-analytical method to clarify the differences and similarities between them.

    Keywords: Terrorism, Al-Qaeda, Boko Haram, religion, Politics, Jihad}
  • محسن عبدالملکی*، مهدی فرمانیان، محمد معینی فر، سید حسن آل مجدد شیرازی
    همه اسلام گرایان به اصل توحید حاکمیت معترف اند؛ لکن در نسبت سنجی رابطه دموکراسی با آموزه های اسلام، منازعات و چالش های مهمی میان آنها رخ داده است. برخی از اسلام گرایان، مطلق دموکراسی را ناقض توحید حاکمیت دانسته اند و برخی دیگر، ضمن نفی دموکراسی غربی، از امکان جمع میان روش دموکراسی با توحید حاکمیت، سخن گفته اند. واکاوی این منازعه این نتیجه را به دست می دهد که اختلاف، زاییده ابهام در مفهوم دموکراسی است. گروه های وهابیت، القاعده و داعش بر این باورند که سکولاریسم، انسان محوری و قبول بی قیدوشرط خواست اکثریت، به مثابه رکن، جوهر و ذاتی دموکراسی اند و پیراستن و انفکاک آنها از دموکراسی امکان پذیر نیست؛ بنابراین دموکراسی، متعین در نسخه دموکراسی غربی است و دموکراسی اسلامی امکان پذیر نیست. در مقابل برخی از اسلام گرایان گفته اند: مشارکت و نقش آفرینی مردم در حکومت، جوهر دموکراسی است و هیچ یک از سه عنصر مذکور در موضوع له دموکراسی اخذ نشده است؛ بنابراین، دموکراسی غربی صرفا مصداقی از دموکراسی است. درنتیجه باید گفت، ابهام در مفهوم دموکراسی، منشا اختلاف و منازعه لفظی و غیر حقیقی اسلام گرایان در نسبت سنجی رابطه دموکراسی با توحید حاکمیت شده است.
    کلید واژگان: دموکراسی, توحید حاکمیت, اسلام گرایان, داعش, القاعده, وهابیت}
    Mohsen Abdul Maleki *, Mahdi Farmaniyan, Mohammad Moeinifar, Sayyid Hasan Aal Mujaddid Shirazi
    All Islamists recognize the principle of monotheism; but in comparing the relationship between democracy and the Islamic teachings, important conflicts and challenges have arisen between Islamists. Some Islamists maintain that democracy in all its forms is a violation of monotheism, while others have rejected Western democracy but have spoken of the possibility of combining the democracy as a method with monotheism. The analysis of this conflict leads us to the conclusion that the problem lies in the ambiguity in the concept of democracy. The Wahhabis, al-Qaeda, and ISIS groups believe that the elements such as secularism, humanism, and unconditional acceptance of the will of majority, are inherent parts of democracy. So, that is impossible to separate them from democracy. Therefore, the democracy is determined in western version and we cannot have Islamic democracy. But, On the other hand, some Islamists have said: "People's participation and role-playing in government is the essence of democracy, and none of the three elements mentioned above are essential parts of democracy. Thus, Western democracy is merely an example of democracy. As a result, ambiguity in the concept of democracy has become the source of Islamists' verbal and unrealistic differences.
    Keywords: Democracy, Monotheism is Governance, Islamists, ISIS, Al-Qaeda, Wahhabism}
  • روح الله طالبی آرانی*، جمال گویلی کیلانه

    هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول سلفی گری است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و به این مساله اصلی پرداخته شده است که چگونه این اندیشه نضج گرفت و به مرور زمان در دوران معاصر به نیرویی عملیاتی که توسل به خشونت ویژگی تمایزبخش آن در جهان اسلام است، تبدیل گردید. همچنین با اتکاء به رویکرد روندکاوی تاریخی، با تمایزگذاری بین دو مفهوم سلفیه و سلفی گرایی، چارچوب کلامی شکل د هنده به سلفیه صدر اسلام نزد اهل سنت در تقابل با فرق دیگر به عنوان پس زمینه فکری تشریح گردید. در پرتوی همین تمایزگذاری، سلفی گری قدیم و جدید بازشناسی شده و با بررسی بازتاب های اندیشگی سلفی گری قدیم در سلفی گری جدید، پژواک های عملی آن در سه دهه اخیر تشریح شده است. نتایج نشان داد که دگرگون سازی این روند از طریق اشاعه آموزه های واقعی دین اسلام که می تواند نقش چشمگیری در به حاشیه راندن اندیشه و عمل خشونت ورزانه سلفی گری وهابیت بنیان در جهان پرتلاطم امروز داشته باشد، ضروری است. هرچه از زمان صدر اسلام به دوران معاصر نزدیک تر می شویم، رفتار مدعیان سلفی گری از آموزه های سلف صالح دورتر شده است.

    کلید واژگان: سلفیه, سلفی گری, اهل سنت, خلوص گرایی فکری, خشونت, جهاد, داعش, القاعده}
    Roohollah Talebi Arani *, Jamal Gavili Kilaneh

    The purpose of the present study is to explore transformations in the course of Salafism. The method of study is descriptive analysis and it deals with how this ideology grew within the contemporary era gradually turning into an operational force making use of violence as its distinctive feature in the Islamic world. Furthermore, relying on the approach of historical process mining and making a distinction between two concepts of Salafia and Salafism, it was attempted to explain the theological framework of Salafia in the early history of Islam from the view of Sunnis versus intellectual background differences. In the light of the above distinction, old Salafism was distinguished from new Salafism and by surveying the intellectual impacts of old Salafism on new Salafism, the practical reflections of this movement were studied within the past 3 decades. The results showed that the transformation of this process is essential by spreading the genuine instructions of Islam having a conspicuous effect in forcing out the violent ideology and practices of Salafis in today’s chaotic world. As we move from the early history of Islam towards the contemporary era, the behavior of those who claim Salafism has distanced from the instructions of the pious predecessors.

    Keywords: Salafia, Salafism, Sunni, Intellectual Purity, Violence, Jihad, ISIS, Al-Qaeda}
  • مرتضی آقامحمدی *

    در دهه های اخیر جهان اسلام و تحولات آن از خبرسازترین بخش ها در دنیا بوده است. در این میان برخی شخصیت ها از نقش و اهمیت بالایی برخوردار هستند که سید قطب از جمله آنهاست. تاثیرگذاری وی، بیش از آن که ناشی از شخصیت ممتاز یا سطح علمی بالای او باشد، معلول مجموعه ای از عوامل دیگر است. این مقاله با توسل به چارچوب نظری توماس اسپریگنز برای بحران، تلاش می کند تا توضیح دهد که چرا و چگونه سید قطب چنین تاثیری بر اسلام گرایان داشته است. این مقاله، پژوهشی است برای درک علل تاثیرگذاری آثار سید قطب بر جریان های سیاسی اسلام گرای معاصر. خلاء ایدئولوژیک کارآمد در زمان وی، ناکارآمدی ادبیات اخوان المسلمین، ارائه ایده نو در مورد جامعه اسلامی و حکومت توسط قطب و تجویز قیام علیه حاکم در عالم اهل سنت، شرایط تاریخی جامعه مصر، اعدام سید قطب و وجود شخصیتی همچون جمال عبدالناصر و مجموعه مسائل مربوط به اینها، همگی فضایی را ایجاد می نمایند که مخاطب هیجان زده در جامعه مصر، راه حل مشکلات خود را در محقق کردن جامعه ایده آلی می بیند که سید قطب ترسیم می نماید. حاصل آنکه تاثیر گسترده سید قطب بیش از آنکه از اندیشه های ممتازی نشات گرفته باشد، به سبب شرایط زمانی خاص او و تقاضای جامعه است و در همین راستا کتاب تاریخی «معالم فی الطریق» که با شور و حماسه و غیرت خاصی نوشته شده به مانیفست حرکت-های اسلامگرا در مصر تبدیل شده و بعدها در حرکت های اسلامی در دیگر نقاط هم اثر می گذارد.

    کلید واژگان: تاثیرگذاری, سید قطب, جهان اسلام, اسلام گرایان, جمال عبدالناصر}
    Morteza Agha Mohammadi *

    In recent decades, the Muslim world has frequently been in world news headlines. Sayyid Qutb is one of the characters who played a significant role in the events in that part of the world. By appealing to the theoretical framework of Thomas Spragens for crisis, this article struggles to explain why and how Sayyid Qutb had such an influence on the Islamists. His influence is due to several social factors rather than his distinguished personality or high scientific level. This article studies the causes of Sayyid Qutb's impact on contemporary political Islamist movements. The lack of efficient ideology at his time, the inefficiency of Muslim Brothers' literature, the suggestion of new concepts about ​​Islamic society and government, the prescription of the uprising against Sunni ruler by Qutb, the historical conditions of Egyptian society, the execution of Sayyid Qutb, all together created an atmosphere in which the excited addressee in Egypt and soon in other Arab and Muslim countries saw the solution to their problems in achieving the ideal society that Sayyid Qutb drew. In this regard, the well-known book of Qutb, "Ma'alim fi Al-Tariq" (Milestones), written with extraordinary passion and zeal, became the manifesto of Islamist movements in Egypt and later affected Islamic movements elsewhere.

    Keywords: Sayyid Qutb, Egypt, Islamic movements, Islamists, Jamal Abdul Nasser, Al-Qaeda}
  • جان لوییس ایسپاسیتو
    مترجم: محمدعلی واعظی
    John Louis Esposito *

    The global threat of al-Qaeda and the Islamic State of Iraq and the Levant after the events of September 11th has increased the conflict between Shiites and Sunnis. Many news headlines have been devoted to violence in the Middle East and Pakistan causing challenges among the states in regional and international levels.  Both extremist Muslims and some Western experts and analysts speak of a conflict among civilizations or cultural war between Muslims and Westerners. This discourse and the violence that originates in it again give rise to the question as to what the relationship between Islam and violence and terrorism. Is Islam a special and violent religion? To prove their claim, critics of Islam make use of some verses as well as some discourses such as Jihad and other events in the history of Islam referring to them as signs and proofs confirming the fact that the main reason behind the extremist conducts of Muslims and the emergence of Islamic terrorism are some verses of the Quran. A question that naturally comes up is: What do the Qur'an and Shari'ah say about violence, Jihad and war? What are the main slogans chanted by terrorists in the name of Islam? This article examines these questions as well as the spread of global jihadist movements, especially al-Qaeda and the Islamic State of Iraq and the Levant, the roots and origins of their advent, their ideologies and plans.

    Keywords: Violence, Islam, Jihad, al-Qaeda, Islamic State of Iraq, the Levant (ISIL), religious violence, Islamic state, ethnic conflicts between Shia, Sunni, suicide bombing}
  • ابوذر فروتنی

    مشروعیت خلیفه داعش یکی از مباحث اختلافی بین القاعده و داعش است. با توجه به اهمیت و تاثیر گذاری این دو گروه بر سائر جریانهای جهادی، نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی مبانی مشروعیت خلیفه از دیدگاه القاعده و داعش میپردازد. آنچه که از تحلیل ادله و استدلالهای این دو گروه بدست آمد این است که القاعده و داعش چهار مبنا در مشروعیت خلیفه دارند. اول اینکه خلیفه اهلیت خلافت را داشته باشد. دوم اینکه خلیفه از طریق شرعی بر مسند خلافت تکیه زند. سوم خلیفه بر اساس ما انزل الله حکم کند. چهارم اینکه خلیفه کافر به طاغوت باشد. این چهار مبنا مورد قبول القاعده و داعش است لکن اختلاف بین القاعده و داعش در تطبیق مبنای اول و دوم بر خلیفه داعش است. اما در مورد مبنای سوم و چهارم تبیین این دو گروه با مشهور اهل سنت و حتی دیگر سلفیان تعارض دارد. و از این دو مبنا در رد حاکمان کشورهای اسلامی بهره میگیرند. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی به نتایج فوق رسیده است.

    کلید واژگان: القاعده, داعش, مشروعیت, خلیفه, بیعت اهل حل و عقد, تغلب, اهلیت, حکم بما انزل الله, کفر به طاغوت}
    Abuzar Furutani

    Legitimacy of caliph is one of the controversial issues between al-Qaeda and ISIS. Considering the importance and influence of these two groups over other radical and jihadist movements, this study seeks to examine the foundations of legitimacy of the caliph according to al-Qaeda and ISIS or ISIL. It is inferred from the arguments and reasons presented by both groups that they have four principles with the regards to legitimacy of the caliph. First, the caliph should be eligible for caliphate. Second, the caliph takes the caliphate through legal ways. Third, the caliph should command what has been revealed by God. Fourth, the caliph should be opposed to any form of Taghut (tyranny and sin).  These four principles are acceptable to both al-Qaeda and ISIS. However, the discrepancy between al-Qaeda and ISIS is in the application of the first and second principles to the ISIS's caliph. As for the third and fourth principle, these two groups' explanation contradicts the well-known explanation given by Sunnis and Salafists.  They make use of these two principles to reject and excommunicate the rulers of Muslim countries. The present article has reached this conclusion using a descriptive analytical method.

    Keywords: al-Qaeda, ISIS, legitimacy, caliph, allegiance vowed by the people of dissolution, overpowering, divine commandment, rejecting tyranny}
  • توماس هیگهمر
    مترجم: مرتضی آقامحمدی

    آثار متعددی درباره نقش عربستان در اعزام نیروهای جهادی به کشورهای دیگر نگاشته شده است؛ اما درباره وضعیت ‏اسلام گرایان در داخل سرزمین عربستان مطالعات بسیار ناچیزی صورت گرفته است. این مقاله با بررسی زندگی نامه 240 ‏نفر از شبه نظامیان سعودی، به پرسش های پیش رو پاسخ می دهد: 1. در داخل شبه جزیره، چه افرادی به سازمان القاعده ‏پیوسته اند؟ 2. این افراد تا چه حد و اندازه ای از جهادی های کشورهای دیگر متمایز هستند؟ در پاسخ به این پرسش ها، ابتدا ‏طرحی کلی از ریشه های تاریخی و مبانی جریان های تروریستی داخل عربستان در سال 2003 بیان می شود و در گام بعد، ‏آماری از چگونگی پراکندگی شبه نظامیان، بر اساس معیارهایی همچون زمینه های اقتصادی-اجتماعی و ریشه های ‏جغرافیایی و قبیله ای آنان ارایه خواهد شد.‏

    کلید واژگان: القاعده, شبه جزیره, عربستان سعودی, اعزام تروریست, افغانستان}
    Thomas Hegghammer

    Several works have been written about Saudi Arabia’s role in the recruitment of Jihadi forces to ‎send to other countries. This is while studies are rarely written about the situation of the ‎Islamists inside Saudi Arabia. In this paper the biography of 240 people from Saudi Arabia is ‎examined and these questions are answered: who was joining the al-Qaeda organization inside ‎the peninsula? And to what extent are they different from other jihadist countries? In the answer, ‎a general outline of the historical roots and bases of terrorist movements in Saudi Arabia in 2003 ‎was presented. In the second step, statistics on the distribution of militants will be presented ‎based on criteria such as socio-economic backgrounds and their geographical roots and tribes.‎

    Keywords: Al-Qaeda, peninsula, Saudi Arabia, sending terrorists, Afghanistan‎}
  • سید جلیل موسوی، مرتضی حسنی نسب

    یمن در جنوب شبه جزیره عربستان، از دیرباز و از همان نخستین سال های پس از بعثت پیامبر$ محل توجه مسلمانان بود. مسلمانان این منطقه به شجاعت و قیام در دوره های مختلف تاریخی شهره اند و نقشی مهم در حوادث صدر اسلام ایفا کرده اند. القاعده نیز به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های سلفی - جهادی معاصر، پایگاهی در این منطقه دارد که پس از ادغام با گروه القاعده در عربستان سعودی، به القاعده شبه جزیره تغییر نام داد و به منطقه حاکمیت خود وسعت بخشید. در این مقاله می کوشیم فعالیت های القاعده در شبه جزیره و همچنین رویکردها و عملکردهای این گروه را بررسی کنیم، از جمله مسایلی همچون سیر شکل گیری این گروه، خط فکری، رهبران و شخصیت ها، و عملیات های القاعده شبه جزیره. جست وجوی دقیق و تتبع گسترده کتب و منابع الکترونیکی و پایگاه های اینترنتی در موضوعات فوق و تحلیل و بررسی اطلاعات گردآوری شده نشان می دهد القاعده شبه جزیره، یکی از اصلی ترین گروه های سلفی - جهادی است که توانسته است با برنامه ریزی گسترده، خود را به عنوان یکی از مهم ترین گروه های خاورمیانه مطرح کند و با انتشار مجله الملاحم به دو زبان عربی و انگلیسی، ایدیولوژی خود و همچنین فعالیت های خود را به خارج از مرزهای جغرافیایی، به خصوص اروپا و آمریکا صادر کند. با دقت در اقدامات القاعده در شبه جزیره درمی یابیم که این تشکیلات سعی دارد ایدیولوژی خود را، که مقابله با آمریکا و دولت های مشابه است، با تعبیر «کفار» به عنوان دشمن دور در کنار دولت های مسلمان به عنوان دشمن نزدیک، نمایش دهد.

    کلید واژگان: القاعده, القاعده شبه جزیره, سلفیه جهادی, یمن, ناصر الوحیشی}
    Seyed Jalil Mosavi, Morteza Hassani Nasab

    Located in the South of Arabian Peninsula, Yemen has always drawn Muslims attention to itself since the early days of Islam i.e. early years following the delegation of prophecy. Muslims of this region are known for bravery and revolting throughout the history. They have played an important role early history of Islam. Al-Qaeda as one of the main contemporary Salafi-jihadist groups has a base in this area. Having merged into Al-Qaeda in Saudi Arabia, this group has changed its name into Al-Qaeda of Peninsula and extended its domination in the region. The present writing tries to review their activities and approaches in the peninsula. We are going to review issues such as: the process of its formation, their line of thought, important figures and leaders and their operations in the peninsula. A deep research in the books and different websites regarding the issue reveals that the Al-Qaeda of Peninsula is one of the main Salafi- Jihadist groups in the Middle East which has been able to gain recognition through a detailed planning. By publishing the magazine of Almalahem (Epics) both in Arabic and English, they have exported their ideology and activities beyond borders especially to Europe and U.S. By a close look at the Al-Qaeda’s activities in the peninsula, we realize that this organization tries to represent his ideology, which is to oppose America and other similar governments, by referring to Unbelievers as a distant enemy next to the Muslim governments as close enemies.

    Keywords: Al-Qaeda, Al-Qaeda of Peninsula, Salafi Jihadists, Yemen, Naser Alwahshi}
  • رحیم صبور

    واژه «جاهلیت» یکی از مهم ترین مبانی به کار گرفته شده در سلفیه جهادی است. اوج بار معنایی این واژه در دوره زمانی پس از سید قطب است که بر آن، اثراتی همچون گسترش گروه های تکفیری، جنگ های مذهبی، اسلام هراسی در غرب - که باعث تنزل اسلام در چشم مردم جهان و نشان دادن اسلام به عنوان دین خشونت است- بار شده است. از جمله مهم ترین این گروه ها، گروه تروریستی جماعه المسلمین، جماعه الجهاد، القاعده و داعش است که هر یک از مفهوم جاهلیت برای رسیدن به اهداف خود استفاده، و احکام خاص خود از جمله تکفیر را بر آن مترتب کرده اند. جاهلیتی را که گروه سلفیه جهادی مطرح و درنتیجه احکامی بر آن مترتب کرد باعث لطمات جبران ناپذیری، همچون کشتار مسلمانان بی گناه، ویرانی و عقب افتادگی جوامع اسلامی، جنگ های داخلی، اسلام هراسی، بر جهان اسلام شد که باید سالیان متمادی بگذرد تا بتوان گوشه ای از آن را ترمیم کرد.

    کلید واژگان: سلفیه جهادی, جاهلیت, جهاد, تکفیر, سیدقطب, القاعده, داعش}
    Rahim Sabour

    The term Ignorance is one of the key basic concepts used in the Salafi Jihadism. The peak of the usage of this term refers to the area after the Seyed Qutb’s time. A time that had outcomes such as: the expansion of takfiri groups, religious wars and Islamophobia in West, all of which discredited Islam in the eyes of universal community and showed Islam as a religion of violence. Some of the main groups are, The Jama’at al-Muslimeen, The Jama’at al-Jihad , Al Qaeda, and ISIL. All of them have used the concept of ignorance to achieve their own goals and make certain rules such as takfir out of this concept. this concept of ignorance used by these Salafi Jihadist groups and the special way of making certain rules based on it have caused irreparable damages such as massacre of innocent Muslims, destruction and underdevelopment of Islamic communities, civil wars, Islamophobia, to Islamic world. Long years of repairing may only fix small part of these damages.

    Keywords: Salafi jihadist, ignorance, Jihad, takfir, Seyed Qutb, Al Qaeda, ISIL}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال