به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Purgatory » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Purgatory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نسرین وجدانی*، سهیلا جلالی کندری
    گابریل سعید رینولدز ایده «جزای فوری شهدا پس از مرگ» را با تکیه بر برداشت خویش از ظواهر آیات و روایات و نیز آرای تفسیری طبری، به معنای عدم تجربه برزخ و وصول بلافاصله آنان به بهشت جاودان انگاشته و آن را متاثر از آموزه های پدران کلیسا، به ویژه پدران سریانی و ناظر به برخی آیات در کتاب مقدس برشمرده است. در این پژوهش پس از نقد این فرضیه باتوجه به شواهد قرآنی و روایی با روش توصیفی و تحلیلی، دیدگاه رینولدز و مستندات وی بررسی و این نتایج حاصل شده است که رینولدز در برداشت خود از تفسیر طبری اشتباه کرده است؛ به علاوه ادعای اینکه این ایده افزون بر آموزه های پدران سریانی از آموزه های پدران کلیسا در غرب نیز اثر پذیرفته است، با دقت در آرای «ترتولیان» که از پدران کلیسای لاتین و بنیان گذار الهیات غربی به شمار می آید، سوءبرداشتی از آرای وی تلقی شده است. خوانش محققان نخستین از دیدگاه های ترتولیان روشن می سازد که شهدا نیز همانند سایر ارواح تا روز رستاخیز در مکان ارواح متوفا باقی می مانند. همچنین سیاق آیات مورد استناد رینولدز از کتاب مقدس و بازخوانی برخی اصطلاحات آن گویای این است که بر طبق آموزه های بایبل نیز شهدا دوره برزخ را طی می کنند.
    کلید واژگان: بایبل, برزخ, بهشت, جزای فوری, رینولدز, شهید, قرآن}
    Nasrin Vejdani *, Soheila Jalalikondori
    Gabriel Said Reynolds developed his idea on the "Immediate retribution of Martyrs after Death" based on his interpretation of some Quranic verses and narrations and the opinions presented in Tabari's commentary. He believed that martyrs immediately ascend to eternal heaven without experiencing the intermediate state Barzakh (purgatory). Reynolds credited the Church Fathers, particularly the Syriac Fathers and selected verses from the Bible as inspiration for this idea.This study examined Reynolds' viewpoint and supporting documents using descriptive and analytical methods. This hypothesis was initially criticized based on Quranic and narrative evidence. It has been subsequently demonstrated that Reynolds has misunderstood Tabari's interpretation. Moreover, the claim that this doctrine, in addition to the Syriac Fathers, can also be found among church fathers in the West, such as Tertullian, who has been called the father of Latin Christianity and the founder of Western theology, was deemed a misinterpretation. Based on research on Tertullian's views about this idea, early scholars' reading of Tertullian's views revealed that martyrs, like other souls, remain in the place of deceased souls (Hades) until the Day of Resurrection.Furthermore, analyzing the context and revising some of the terms in the Bible verses cited by Reynolds suggested that martyrs do experience the Barzakh period Barzakh (purgatory) according to the Bible's teaching. If this idea is proven, the commonality of this concept in Christian-Jewish theology and Islamic theology can be explained by the belief in the unique origin of divine revelation.
    Keywords: Bible, Purgatory, Heaven, Immediate Retribution, Reynolds, Martyr, Quran}
  • فاطمه اسماعیلی*

    دعای ابوحمزه ثمالی به روایت ثابت بن دینار ثمالی از امام سجاد(ع) است. الفاظ این دعا، علاوه بر تعلیم مناجات با خدا، حقایقی از آیات قرآن را در زمینه های مختلف بیان می نماید. در قسمتی از دعا، امام سجاد(ع) برای آگاهی انسان از نتایج اعمال خوب و بد، و رابطه ی دنیا و آخرت، به بیان حالات واتفاقات زمان دردناک خروج جان از بدن، ورود به عالم برز خ، فشار قبر، سوال نکیر و منکر، خروج از آن مرحله، و ورود به عالم رستاخیز را پرداخته است. در این نوشتار مستندات قرآنی و روایی آن ها ارایه شده است؛ و با استفاده از کتب شرح دعای ابوحمزه، تفاسیر مختلف و روایات ایمه؟عهم؟ و به روش توصیفی- تحلیلی به شرح کلمات نورانی آن بزرگوار و بیان راه های کاهش و آسانی سکرات مرگ، راه های تخفیف یا حذف فشار قبر، راه های آسان شدن سوال قبر و راه های خلاصی از شداید قیامت پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تاریخ ابوحمزه ثمالی, دعا, سکرات موت, برزخ, رستاخیز}
    Fatemeh Esmaily*

    The prayer of Abu Hamza Thumali is narrated by Thabet bin Dinar Thamali   from Imam Sajjad (a.s.).
    The words of this prayer, in addition to teaching prayers with God, express truths from the verses of the Qur'an in various fields.
    In a part of Imam Sajjad's (a.s.) prayer for human awareness of the consequences of good and bad deeds, and the relationship between this world and the hereafter to express the situations and events of the painful time of leaving the body, entering the purgatory, grave pressure, questioning and denying , Has left that stage and entered the world of resurrection.
    In this article, Quranic documents and their narrations are presented; And by using the books explaining the prayer of Abu Hamza, various interpretations and narrations of the Imams (a.s.) and in a descriptive-analytical method, describing its luminous words and expressing ways to reduce and ease the sorrow of death, ways to reduce or eliminate the pressure of the grave, ways The simplification of the question of the grave and the ways to get rid of the severity of the resurrection have been discussed

    Keywords: Abu Hamza Thumali, Prayer, states of Death, Purgatory, Resurrection}
  • زهره نریمانی*، جعفر فیروزمندی بندپی

    عموم مفسران برآنند که پرسش عزیر در آیه 259 سوره بقره، از چکونگی احیاء بوده، و عزیر در این ماجرا با الاغش احیاء شده و او شاهد نحوه زنده شدن الاغش بوده است. غذا و شراب او نیز به قدرت الهی، پس از صدسال دستخوش تغییر نشده است. پژوهش حاضر با بررسی لغوی، و تبیین پیوند معنایی آیه با آیات پیشین و پسین خود به تشریح و پردازش ضعف و کاستی های رای مشهور تفسیری پرداخته و به تبیین دیدگاه جدیدی که کمترین نقد به آن وارد شود، مبادرت ورزیده است. برپایه این دیدگاه، عزیر نه از کیفیت معاد و إحیاء بلکه از زمان و چگونگی گذر زمان در امر احیاء، پرسش نموده و خداوند نیز با میراندن خود عزیر و پوساندن استخوان هایش زمان و نحوه مرور زمان در برزخ بدو نشان می دهد. در این تفکر الاغ عزیز و طعام و غذای او مشمول این صدسال برزخی نبوده بلکه همان یک روز و یا نیم روز مورد اشاره عزیر است. در این مقاله به ارتباط تنگاتنگ بین آیات 258 تا 260 و ارتباط معنایی و محوری آن ها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: عزیر, معاد, برزخ, زمان برزخی, آیه 259 بقره}
    Zohreh Narimani*, JAFAR FIROOZMANDI BAND PAY

    Most commentators believe that Uzair's question in verse 259 of Surah Al-Baqarah was about how he was revived, and that Uzair was revived with a donkey in this matter, and he witnessed how the donkey came to life. His food and wine have not been changed by divine power after a hundred years. The present study, by lexical examination, and explaining the semantic connection of the verse with its previous and subsequent verses, has described and processed the weaknesses and shortcomings of the famous interpretive opinion and has attempted to explain a new point of view that receives the least criticism. According to this view, Uzair asked about time and how time passes in the matter of revival, and God, by killing Uzair in a hundred years of purgatory and reviving him during the Ba'ath, shows the passage of time. According to this view, donkey's food and wine have not been subjected to this hundred-year purgatory.

    Keywords: Uzair, Resurrection, Purgatory, Purgatory Time, verse 259 of Baqarah}
  • باب الله محمدی*، عزت الله مولائی نیا، محمدتقی دیاری بیدگلی، حسن رضایی هفتادر

    اعتقاد به وجود عالم برزخ یکی از اصول پذیرفته شده بیشتر مسلمانان است. برخی از آیات قرآن مانند؛ آیه 11 سوره غافر و آیه 154 سوره بقره به آن پرداخته اند، همچنین ایمه هدی (ع) نیر در احادیث خویش به این امر مهم اشاره کرده اند، با این وجود، برخی از فرق مسلمانان در این امر شبهه ایجاد کرده اند. قرآن بسندگان شبه قاره، یکی از فرقی است که جود برزخ را انکار کرده است. قرآنیان شبه قاره با ادله عقلی «1. نامشخص بودن ماهیت نفس انسان؛ 2. عدم آثار عذاب در جسد در داخل قبور» و نقلی «آیات؛ 11 و 46 سوره غافر و آیه 154 سوره بقره»، با روش تفسیری نامتداول از جمله؛ رای گرایی، تاویل و علم گرایی، به اثبات عدم وجود برزخ پرداخته اند. از این رو، تحقیق پیش رو بر آن شده، آراء قرآنیان شبه قاره را با روش توصیفی- انتقادی، حتی الامکان مورد ارزیابی قرار دهد.

    کلید واژگان: جیراج پوری, سر سید احمدخان, شبه قاره هند, عالم برزخ, قرآنیان}
    Babollah Mohammadi *, Ezatollah Molaei Nia, Mohammad Taghi Diari Bidgoli, Hasan Rezaee Haftadur

    Belief in the Purgatory is one of the accepted principles of most Muslims. Some Qur’anic verses such as Surah Al-Ghāfir/11 and Surah Al-Baqarah/154 deal with this issue. Also, the Infallible Imams (AS) mentioned this important matter in their sayings. However, some Islamic sects have cast doubt on it; The Qur’anists of the Indian Continent are among those who denied the existence of the Purgatory. They proved their idea of the non-existence of Purgatory through rational arguments of “1. uncertainty of the nature of the human soul, 2. the lack of torment’s signs on the body laid in the grave” and narrative evidences of the verses “Surah Al-Ghāfir/11 and 46 and Surah Al-Baqarah/154" with an unusual exegetical method, including self-idea, interpretation (ta’wīl), and scientism. This paper intends to evaluate the views of the subcontinental Qur’anists based on a descriptive-critical method, as much as possible.

    Keywords: Purgatory, Indian Subcontinental Qur’anists, Jiraj Puri, Sir Seyed Ahmad Khan}
  • سید حسین کریم پور، محسن نورایی

    جریان «میقات بنی‌اسراییل» در قرآن، مبحثی پر دامنه میان مفسران اسلامی است. از مسایل مهم در این زمینه، بررسی مفهوم و مصداق فراز «ا تهلکنا بما فعل السفهاء» (اعراف/ 155) است. بیش‌تر مفسران عبارت «ا تهلکنا» را به حضرت موسی (ع) نسبت‌داده، آن را به عذاب و عقاب تفسیر کرده‌اند؛ اما با توجه به موارد استعمال مشتقات «إهلاک» در قرآن و نیز با لحاظ سیاق و آیات همگون، به نظر مفهوم و مصداق دقیق‌تری می‌توان برای عبارت مورد بحث جست‌وجو کرد.
    جستار حاضر بر آن است، با روش توصیفی  تحلیلی، ضمن نقد آرای مفسران، دلایل و شواهد تفسیر برگزیده را تبیین نماید. پژوهش پیش‌رو به این نتیجه می‌انجامد که «إهلاک الاهی» در عرف قرآن به‌معنای «عذاب و مرگ بدفرجام» است و این معنا با وضعیت حضرت موسی ‌(ع) در جریان میقات بنی‌اسراییل هماهنگ نیست؛ بلکه تطبیق عبارت «ا تهلکنا» بر گفت‌وگوی برگزیدگان بنی‌اسراییل با خداوند پس از صاعقه مرگ، با «حقیقت قرآنی إهلاک» سازگارتر می‌نماید.
    از پیامدهای کلامی این بحث می‌توان به تایید سخن‌گفتن خداوند با صاعقه‌زدگان بنی‌اسراییل در عالم برزخ و دنیا، امکان احتجاج با بنی‌اسراییل در پی این مکالمه و نیز زدودن ابهام از مسایلی چون امکان رجوع به دنیا در صورت «إماته» نه إهلاک اشاره کرد.

    کلید واژگان: آیات میقات, بنی اسراییل, قرآن, واکاوی, إهلاک, حیات برزخی}
    Seyyed Hosein Karimpour, Mohsen Nouraei

    The story of Bani Israel's Miqāt in the Qur'an is an extensive issue among Islamic commentators.
     One of the important issues in this field is the study of the meaning and extension of the phrase "would You annihilate us for the deeds of the foolish ones among us" (sura al-A`raf: 155).
    Most commentators have attributed the phrase "would You annihilate us" to Prophet Moses (PBUH) and interpreted it as torment and punishment; but, considering the cases of using the derivatives of "annihilation"(Ihlak) in the Qur'an and also in terms of homogeneous context and verses, it seems that it can can be searched a more accurate concept and example for the above-mentioned phrase.
     This paper, while criticizing the opinions of the commentators, intends to explain the reasons and evidence of the chosen interpretation by a concept-analytic method. This research leads to the conclusion that "the Divine annihilation" in the usage of Qur`an means "torment and accursed death" and this meaning is not consistent with the situation of Prophet Moses (PBUH) during the appointment with Bani Israel; Rather, the harmony of the phrase "would You annihilate us" to a conversation between Israelite elites with God after the thunderbolt of death is more compatible with the "Qur'anic truth of annihilation."
    Some theological implications of this discussion include the confirmation of God's speech to the lightning, stricken Bani Israel in the purgatory (Barzakh life) and this world, the possibility of arguments with the Israelites following this conversation, and the removal of ambiguity from issues such as the possibility of returning to this world in case of "annihilation" - not death- can be mentioned.

    Keywords: Miqāt verses, Bani Israel, Qur`an, Analysis, Annihilation, Purgatory}
  • روح الله محمدعلی نژاد عمران*، کامران اویسی

    اگرچه اصل شفاعت از امور مسلم بین مسلمانان است اما اینکه محدوده شفاعت، علاوه بر قیامت، برزخ را هم شامل شود، همواره میان اندیشمندان شیعی مورد بحث بوده است. به گونه ای که شفاعت در برزخ موجب آمرزش گناهان شده و از سویی مایه ارتقاء رتبی و تعالی درجه معنوی افراد شود. علامه طباطبایی وجود شفاعت در عالم برزخ را نپذیرفته و استعانت های معصومان (ع) در برزخ را نوعی اجازه تصرف از سوی خدا در عالم برزخ می داند. لذا معتقد است که شفاعت در عوالم پیش از قیامت محقق نمی شود زیرا از دیدگاه ایشان بحث شفاعت پس از مسجل شدن ورود به بهشت یا جهنم معنا می یابد و برای این منظور نیز به برخی روایات استناد می کنند. در این مقاله ضمن پرداختن به دیدگاه های مطرح، و نقد و بررسی ادله آراء ایشان روشن می گردد که با توجه به اطلاق ادله آیات و روایات و عدم تقیید آیه به شفاعت در قیامت و شمولیت آن نسبت به عالم برزخ، نیز توجه به مثالیت عالم برزخ و وجود پدیده های دنیا در آن عالم با مرتبه شدیدتر، و استمرار شفاعت پیامبر (ص) از دنیا تا برزخ و نیز قیامت، و التفات به اصل تخویف و ترساندن و هشداردهی برای پیشگیری از وقوع گناه در دین اسلام و نیز اصل سبقت گیری رحمت الهی بر غضب او و همچنین اصل نجات بخشی انسان، می توان امکان شفاعت برزخی را اثبات نمود. و اینکه شفاعت در برزخ نیز وجود دارد.

    کلید واژگان: برزخ, شفاعت, طباطبائی, قرآن, روایت, قیامت}
    Roohallah MohammadAli Nejad Omran *, Kamran Oveisi

    Although intercession is taken for granted among Muslims, whether its scope covers purgatory as well as resurrection has been a point of disagreement among Shi’a thinkers. This is so that intercession in purgatory leads to the remission of sins, and also promotes the spiritual rank of individuals. Allameh Tabataba’i has not accepted intercession in purgatory, and considers the aid of the infallibles in purgatory to be a kind of permission of authority from God in the world of purgatory. Therefore, he believes that intercession is not realized in the worlds prior to resurrection because in his view, intercession is done after it is decided whether the individual belongs to heaven or hell. He refers to certain narratives to support this view. In the present paper, the emergent views are studied, and Allameh Tabataba’i’s reasoning is criticized and analyzed. It is explained in the paper that considering ayahs and narratives and the non-exclusionary nature of the ayahs regarding resurrection and its inclusion of purgatory, and also considering the nature of purgatory and the existence of worldly phenomena in that world with a higher rank, and the continuous intercession of the Prophet (PBUH) in this world, in purgatory, and finally during the resurrection, and also with emphasis on the principle of intimidation and warning in the world in order to prevent sins being committed, and the principle of God’s mercy being more powerful than his wrath, and also the principle of rescue, intercession in purgatory can be proven.

    Keywords: purgatory, intercession, Allameh Tabataba’i, Quran, narrative, Resurrection}
  • آرش رجبی، علی نصیری
    در آیه 11 غافر دو مرحله اماته و احیاء بیان شده است. مفسران و متکلمان فریقین، در تبیین این دو مرحله با یکدیگر اختلاف نظر دارند و دیدگاه های مختلفی را بیان کرده اند. دراین باره هشت دیدگاه مطرح شده که تنها دو دیدگاه آن مبتنی بر سیاق است. بر اساس سیاق آیات و با توجه به مجموع آیات قرآن این نتیجه به دست می آید که آیه در صدد بیان تمام مراحل موت و حیات و اماته و احیاء انسان از آغاز تا انجام نیست، بلکه با توجه به اعتراف کافران، مراد از دو اماته، اماته از حیات دنیا به برزخ و اماته از برزخ با نفخ صور نخست است و مراد از دو احیاء، احیاء در برزخ و حیات برزخی و احیاء در قیامت پس از نفخ صور دوم است. بنابراین مراحل اماته و احیاء بر اساس آیه فوق بدین ترتیب است: اماته از حیات دنیا، احیاء در برزخ و شروع حیات برزخی، اماته از حیات برزخی به هنگام نفخ صور نخستین و احیاء در قیامت به هنگام نفخ صور دوم.
    کلید واژگان: آیه 11 غافر, اماته, احیاء, برزخ, معاد, تفسیر تطبیقی}
    Arash Rajabi, Ali Nasiri
    Two stages of death and revival are mentioned in verse 11 of surah al-Qafir. Fariqain’s commentators and theologians have disagreement with each other and proposed different viewpoints. Eight viewpoints have been proposed in this regard among which only two of them are based on context. Based on the context of the verses and due to the whole of the Quran verses it is concluded that this verse does not seek to state all stages of human death and life from the beginning to the end but as unbelievers confess¡ the two deaths refer to death from mundane world to purgatory and death from purgatory to the day of blowing the trumpet and the two revivals refer to revival in purgatory or purgatory life and revival in resurrection day after the second blowing of the trumpet. Therefore¡ based on the above verse¡ the stages of death and revival are as follows: death from mundane world¡ revival in purgatory and start of purgatory life¡ death from purgatory life at the time of the first blowing of the trumpet¡ and revival in resurrection day at the time of the second blowing of the trumpet.
    Keywords: Verse 11 of Al Qafir, Death, Revival, Purgatory, Resurrection, Comparative Commentary}
  • عباسعلی صالحی *، علی فقیه حبیبی
    یکی از مسائل مهم میان علما اسلامی، موضوع حیات برزخی است که دارای نقش کلیدی در موضوعات مهم و اساسی دیگر مانند شفاعت، توسل، استغاثه و... است به طوری که اگر قائل به ثبوت حیات برزخی باشیم، این مسائل اساسی و مهم قابل اثبات است و اگر منکر این موضوع باشیم، بالطبع این مسائل هم نفی می شود. این مطلب بطور متعدد در آیات قرآن به کار رفته است. واژه برزخ در سوره آل عمران، غافر و مومنون آمده است و در برخی دیگر آیات قرآنی به این مفهوم اشاره شده است. برخی از مفسران اهل سنت، در مورد برخی از این آیات، دیدگاه متمایزی از سایرین دارند و دلالت آن آیات را بر ثبوت حیات برزخی نپذیرفته اند و معتقدند بعد از مرگ در حیات دنیوی، مسئله حیات برزخی اتفاق نمی افتد بلکه حیات بعدی انسان بعد از نفخه صور در قیامت اتفاق می افتد و ما در این تحقیق ضمن بیان نظریات مختلف، به بررسی و تحلیل نظریات ایشان می پردازیم.
    کلید واژگان: برزخ, توسل, شفاعت}
    Abbasali Salehi*, Ali Faqih Habibi
    One of the important issues among Islamic scholars is the notion of purgatory life which plays a pivotal role in many other issues like intercession, invocation, cry, etc. in a way that by proving the existence of such a life after death, other basic issues will be proved as well, and the denial of purgatory life will lead to the negation of other issues too. This has frequently been mentioned in the Quran. The term "Barzakh" (purgatory life) has been explicitly mentioned in the Quran, chapters 3, 40 and 23, while the general concept of such a life has been implied in some other verses. Some of the Sunni exegetes have a distinct view about the meaning of these verses saying they do not imply the existence of such a life, instead, they believe that the next life of man after death will occur in the Hereafter following the blowing of the trumpet and not in this world. The present study aims at expressing and analyzing different views in this regard.
    Keywords: purgatory, invocation, intercession}
  • رضا رستمی زاده، حلیمه محمدی
    خداوند در قرآن از زاویه های مختلف به مسئله حیات پس از مرگ، عالم برزخ و جهان آخرت پرداخته است؛ از این میان می توان حداقل بیست آیه را یافت که بر جهان برزخی دلالت دارد و از مجموع این آیات حقیقت وجود عالم برزخ تا حد زیادی روشن می شود. این پژوهش در صدد بررسی عالم برزخ در آیات مذکور است، که از یک طرف ذهن مخاطب را به حقیقت عالم برزخ متوجه می کند، و از طرف دیگر در ساماندهی اعمال و رفتارش که تعیین کننده وضعیت او در عالم برزخ است نقشی اساسی دارد؛ لذا در این راستا به مفهوم شناسی برزخ، تفسیر، شرح و توضیح آیات مربوط به این موضوع، فلسفه برزخ، و در نهایت بهشت و جهنم برزخی و تفاوت آن با بهشت و جهنم رستاخیز به منظور بیان حالت های آن عالم اشاره می شود.
    کلید واژگان: قرآن, دنیا, برزخ, جهنم برزخی, بهشت برزخی}
    Reza Rostamizadeh, Halimeh Mohammadi
    God in the Quran has noticed the life after death, the hereafter and the intermediary world from different aspects. Referring to the Quran, we can find at least twenty verses that imply the intermediary world.And from the sum of these verses, it goes clear the reality of the intermediary world.This study seeks to examine the intermediary world in the above verses.That, on one hand, attracts the audience’s mind to the truth of the intermediary world; and on the other hand, by managing their actions and behavior that affect his status in intermediary world, let them think about the basic measures. Therefore, in this context, the concept of intermediary world, interpretation, explanation of the verses relating to this subject, philosophy of the intermediary world, and eventually intermediary Heaven and Hell and its differences with the Heaven and Hill of the resurrection are mentioned in order to express the state of that world.
    Keywords: the Quran, the World, Purgatory, Purgatory Hell, Purgatory Heaven}
  • مرضیه خزعلی، سید مرتضی موسوی گرمارودی
    چگونگی حیات برزخی و مراحل پس از آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. برخی از آیات قرآن نظیر: مومنون / 101 100؛ آل عمران / 170 169؛ یس / 27 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ به روشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگی های آن است، چنان که حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداش های آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمت های برزخی است.
    همچنین روایات فراوانی که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارش های مربوط به احوال اولیای الهی و انسان های متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.
    کلید واژگان: عالم برزخ, حیات برزخی, نعمت های برزخی, عذاب برزخی, شفاعت در برزخ}
    Marziyeh Khazali, Sayyed Murtaza Musavi Garmarudi
    Purgatory life of man and the stages following it have always occupied human mind. Some verses of Quran such as Al-ŵƵŵŝŶƵŶ ϭϬϬ-ϭϬϭ͕ ů-/ŵƌĂŶ ϭϲϵ-ϭϳϬ͕ zĂ-Sin Ϯϲ-Ϯϳ͕ ů-DƵǭŵŝŶ ϭϭ ĂŶĚ ϰϲ͕ ů-DƵŶĂĮƋƵŶ ϭϬ ĂŶĚ Ŷ- EĂŚů ϯϮ ĐůĞĂƌůLJ ĚĞƐĐƌŝďĞ ƉƵƌŐĂƚŽƌLJ ǁŽƌůĚ ĂŶĚ ŝƚƐ properties. As is understood everlasting life of martyrs of holy wars and their rewards has been regarded as a proof for purgatory and its gifts. Furthermore, a large number of traditions, by successive hearsay, in the field has transmitted in Shiite and Sunni sources. They describe the states of good and pure servants to God, the states of the sinful and the quality of relation between this world and purgatory and its stages.
    Keywords: purgatory, purgatory life, purgatory gifts, purgatory punishment, intercession in purgatory}
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش)
    در جغرافیای نمادین ادیان مختلف، کوه ها از جایگاه ویژه ای برخوردارند. از جمله کوه هایی که درفرهنگ اسلامی و بویژه نزد شیعیان، تداعی گر معانی نمادین به شمار می رود، کوه رضوی است. دراین مطالعه نخست بانظر به پیشینه جغرافیایی، وشواهد نام شناختی، زمینه حضور این نماد در فرهنگ اسلامی بازشناسی می شود. درمرحله بعد، با نظر به شواهد حضورآن درباور عموم مسلمانان وبویژه شیعیان، همراه بامقایسه با نگرشهای مشابه درادیان دیگر، میان زمینه های جغرافیایی، تاریخی، و فرهنگی پیدایی و تکامل این نماد، تا حد امکان ارتباط برقرار می گردد.
    کلید واژگان: جغرافیای نمادین, اساطیر, کوه, رضوی, تاریخ فرق اسلامی, شیعه, بهشت و برزخ}
    Hamed Khani
    Mountains are of special status in the symbolic geography of various religions. Radwa is among mountains reflecting symbolic meanings in the Islamic، and especially Shiite، culture. The purposes of the present study is to recognize realm of presence of that symbol in the Islamic culture through considering geographic background and other evidence first and then create relationship between geographic، historical، and cultural background of generation and evolution of that symbol through considering evidence of its presence among Muslims in general and Shiites in particular alongside with its comparison with similar perspectives in other religions.
    Keywords: symbolic geography, myths, mountain, Radwa, history of Islamic sects, Shia', paradise, purgatory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال