به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Qurānic studies » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Qurānic studies» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • HamidReza Mostafid*

    One of the commentators on the meaning of belief in the unseen in the verse "Those who believe in the unseen" (Al-Baqarah: 3) has mentioned some points, suggesting that it does not mean believing in hidden truths beyond human senses, but rather believing while being unseen. The commentator, who qualifies the term "unseen" in this verse, has referred to other verses as reference. The author of this article divides the commentator's speech into five sections and, in each section, on the bases of rules of literature, acceptable methods of interpretation and also the views of the interpreters has highlighted the error in the views of the commentator and has concluded that the meaning of the verse is belief in the unseen realities and it is beyond the reach of human senses.

    Keywords: Quranic studies, belief in the unseen, meaning of verse 3 of Surah Al-Baqarah, Quranic vocabulary}
  • سید عیسی مسترحمی*

    تفسیر علمی ازجمله روش های تفسیری است که در دوران معاصر موردتوجه پژوهشگران قرآنی قرار گرفته است. تحلیل و بررسی مبانی این روش تفسیری از آنجا بایسته است که بسیاری از داوری ها درباره روش تفسیر علمی، بر اساس قضاوت درباره مبانی مورداعتقاد و عمل باورمندان به تفسیر علمی صورت می گیرد. پذیرش یا عدم پذیرش این مبانی مفسر را عامل اشتیاق یا رویگردانی از این شیوه تفسیری خواهد گشت. اندیشه ورزان خاورشناس ازجمله افرادی هستند که به داوری مبانی تفسیر علمی پرداخته اند. دسته ای به خطای این مبانی رای داده و به نقض و انکار آن پرداخته اند. دسته ای دیگر به صحت آن مبانی و پذیرش تفسیر علمی قرآن حکم کرده. مطالعه و تحلیل دیدگاه های مستشرقان نشان می دهد دسته دوم که در این مقاله با عنوان خاورشناسان مثبت نگر نامبردار شده اند، با پذیرش ابتنای احکام قرآنی بر مصالح و مفاسد واقعی و امکان آزمون تجربی برخی از معارف علمی قرآن، به نفی هرگونه تعارض قرآن و علم، معتقدند. آنان بهره گیری از معارف علمی قرآن را ضرورتی غیرقابل تردید تلقی کرده و در این راستا، یافته ها در دانش بشری را قرینه ای برای فهم بهتر قرآن کریم معرفی می کنند. این گروه، تمدن علمی و فرهنگی اسلامی گذشته را مدیون معارف قرآنی دانسته و بر پاسخگویی قرآن به نیازهای انسان معاصر و آینده تاکید می ورزند. توجه به اعجاز علمی قرآن به مثابه یکی دیگر از مبانی تفسیر علمی، انسان برای این گروه از مستشرقان چشمگیر بوده که باعث استبصار برخی از آنان گردیده است.

    کلید واژگان: مبانی تفسیری, تفسیر علمی, مطالعات قرآن و علوم, رابطه قرآن و علم, خاورشناسان مثبت نگر}
    Seyyed Esa Mostarhami *

    Scientific interpretation of Quran is one of the interpretive methods that has gained attention from Quranic researchers in the contemporary era. Analyzing and examining the foundations of this interpretive approach is necessary because many criticisms of the scientific interpretation method are based on judgments about the beliefs and practices of believers in scientific interpretation. Acceptance or rejection of these foundations will determine the interpreter’s enthusiasm or aversion to this interpretive method. Orientalist thinkers are among those who have engaged in evaluating the foundations of scientific interpretation. Some have criticized and denied these foundations, while others have deemed them valid and accepted scientific interpretation of the Quran. Studying and analyzing the perspectives of Orientalist scholars indicates that the second group, referred to in this article as positive Orientalists, believe in the conformity of Quranic teachings with actual benefits and harms and the possibility of empirically testing some scientific knowledge in the Quran, thereby negating any conflict between the Quran and science. They consider the utilization of scientific knowledge in the Quran as an undeniable necessity and present scientific findings as a means to better understand the Holy Quran. This group attributes the past Islamic scientific and cultural civilization to Quranic teachings and emphasizes the Quran’s responsiveness to the needs of contemporary and future humans. Another key foundation of scientific interpretation for this group is the consideration of the scientific miracles of the Quran, which has been remarkable for some Orientalists and has led to their insight.

    Keywords: Interpretive Foundations, scientific interpretation, Quranic Studies, Sciences, Relationship between the Quran, Science, positive orientalists}
  • رحمان مجازی، علیرضا رجب زاده اصطهباناتی*، علیرضا مظلوم رهنی

    مصلحت مولی علیه به عنوان یک ضرورت در هر جامعه ای، امری مسلم و خدشه ناپذیر است. علاوه بر تاکید شارع مقدس بر حمایت از افراد ناتوان و محجوران که توانایی حراست از اموال و شناسایی مصالح امور خود را ندارند ؛ عقلاء، مصلحین اجتماعی و علمای حقوق نیز در هر جامعه ای بر اهمیت موضوع واقف بوده و بر اجرای درست حمایت از محجورین اهتمام ویژه دارند. با توجه به اینکه اداره اموال و مصلحت های زندگی صغار، مجانین، اشخاص غیر رشید و... دارای جنبه های مختلف بوده و شامل مصادیق متعدد می شود. گاهی اتفاق می افتد ولی، قیم، سرپرست قانونی، مقام قضایی دخیل در امور مولی علیه و...، در امور مالی و غیرمالی با مواردی مواجه می شوند که دو مصلحت در برابر یکدیگر قرار می گیرند که تشخیص اینکه کدام امر از امور متعارض از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی به سود مولی علیه می باشد ؛ ضابطه مشخصی ندارد. در این باب هم نقص و اجمال قوانین مطرح است و هم تصمیمات ولی، قیم یا سرپرست قانونی در موارد مختلف ممکن است متناقض باشد که این امر با عدالت سازگار نیست. در این پژوهش با بررسی « مصلحت محجورین در مطالعات قرآنی و حقوق » به تحلیل موضوع می پردازیم. 

    کلید واژگان: مصلحت, محجورین, مطالعات قرآنی, حقوق}
    Rahman Majazie, Alireza Rajab Zadeh *, Alireza Mazloom Rahnie

    As a necessity in any society, the pecuniary interest is certain and inviolable. In addition to the emphasis of the Holy Law on supporting disabled and disabled people who do not have the ability to protect their property and know the interests of their affairs; Intellectuals, social reformers and legal scholars are also aware of the importance of the issue in every society and pay special attention to the proper implementation of protection for the imprisoned. Due to the fact that the management of the property and interests of minors, madmen, non-reshid persons, etc. has different aspects and includes many examples. Sometimes it happens, however, guardians, legal guardians, judicial authorities involved in financial affairs, etc., in financial and non-financial affairs, come across cases where two interests are placed against each other, to determine which of the conflicting matters From the Shari'a, moral and legal point of view, it is against financial gain; There is no specific rule. In this regard, there are shortcomings and abridgements of the laws, and the decisions of guardians, guardians or legal guardians may be contradictory in different cases, which is not compatible with justice. In this research, we will analyze the issue by examining the "expediency of prisoners in Quranic studies and law".

    Keywords: expediency, prisoners, Quranic studies, Law}
  • سید علی نقی ایازی*، محمدعلی ایازی

    نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی، ارتباط تنگاتنگی با روش شناسی دارد. از همین منظر، تعامل مطالعات قرآنی با روش های نوین، می تواند منجر به ظهور نظریات جدیدی در حوزه قرآن پژوهی شود. کاوش در روش شناسی کیفی مطالعات قرآنی و به طور مشخص روش نظریه زمینه ای، به این پرسش پاسخ می دهد. فرایند بکارگیری روش کیفی نظریه زمینه ای در قرآن پژوهی چگونه است؟بدین منظور مراحل این روش، در مطالعه موردی «موانع عدالت اجتماعی در قرآن»، ترسیم شده است تا به این پرسش پاسخ دهد.موانع عدالت اجتماعی در قرآن مبتنی بر نظریه زمینه ای چیست؟بر این اساس، این نوشتار با بکارگیری روش های نوین داده پردازی در مطالعات قرآنی، به منظور کشف نظریات و دیدگاه ها در عرصه موانع عدالت ورزی، به تبیینی از انواع آفات فکری و اخلاقی فردی و جمعی در مقوله وجود روحیه عدالت گریزی با احصاء مفاهیم؛ تجاوزگری، ترک حمایت اجتماعی، سرقت، افزون خواهی داوری ناعادلانه، فرار از جهاد و مقوله فرهنگ ستم با احصاء مفاهیم گمراهی، تفرقه افکنی، اشاعه ناهنجاری ها و دوستی با کفار محارب، دست یافته که در یک تعامل پیوسته و در ارتباط با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و الگوی موانع تحقق عدالت را شکل داده و شرایطی را ترسیم کرده که عدالت به عنوان یک آرمان و رویای ناکجاآبادی تغییر گفتمان داده است.

    کلید واژگان: روش های کیفی», عدالت اجتماعی», مطالعات قرآنی», نظریه زمینه ای», عدالت گریزی»}
    Ali Naqi Ayazi *, Sayed mohammadali Ayazi

    Theorizing in the humanities is closely related to methodology. From this perspective, the interaction of Qur'anic studies with new methods can lead to the emergence of new theories in the field of Qur'anic research. Exploration of the qualitative methodology of Quranic studies and specifically the method of contextual theory, answers this question.What is the process of applying the qualitative method of contextual theory in Quranic research? To this end, the steps of this method are outlined in the case study "Barriers to Social Justice in the Quran" to answer this question.What are the barriers to social justice in the Qur'an based on grounded theory? Individual and collective In the category of the existence of the spirit of evasion of justice by enumerating concepts; Rape, abandonment of social protection, theft, increase in unfair arbitration, escape from jihad And the category of culture of oppression has been achieved by enumerating the concepts of misguidance, division, spreading anomalies and friendship with infidel warriors.Which has been analyzed in a continuous and interrelated interaction and has formed a pattern of obstacles to the realization of justice and has drawn the conditions under which justice has changed discourse as an ideal and a dream of nowhere.

    Keywords: Qualitative methods, Social justice, Quranic studies, Grounded theory, Evasion of justice}
  • حسن رضایی هفتادر*، سید محمد موسوی مقدم، مومنه سادات حسینی، محمدعلی مهدوی راد
    بررسی روش های مطالعات قرآنی مستشرقان، از جدیدترین موضوعات در خورتوجه در حوزه پژوهش های قرآنی است. جرالد هاوتینگ، خاورپژوه معاصر بریتانیایی و ادامه دهنده نظریات جنجال برانگیز ونزبرو است که در این تحقیق، مهم ترین روش های مطالعات قرآنی وی، به صورت مختصر کشف، تبیین و تحلیل می شود. مهم ترین روش مطالعات قرآنی هاوتینگ، نقد تاریخی است که زیرشاخه های آن، نقد ادبی، نقد محتوایی و نقد منبع محسوب می شوند. تاثیرپذیری از اندیشه پست مدرنیسم و عدم نتیجه عملی اطمینان بخش، از برجسته ترین نقدهای وارد بر روش نقد تاریخی و زیرشاخه های آن است. روش های قرآن پژوهی هاوتینگ، متاثر از مبانی فکری و علمی رایج در غرب به ویژه استادش ونزبرو و نقد کتاب مقدس است. از آنجا که هاوتینگ قرآن را به منزله متنی بشری تلقی کرده است، روش های سازگار با جهان بینی مادی و خاص متون بشری را بر آن تحمیل کرده است
    کلید واژگان: روش نقد تاریخی, روش نقد ادبی, نقد منبع, جرالد هاوتینگ, مطالعات قرآنی}
    Hasan Rezaee Haftador *, Seyyed Mohammad Musavi Moqaddam, Momenesadat Hosseini, Mohammadali Mahdavirad
    Examining the methods of Quranic studies by Orientalists is one of the most recent topics in the field of Quranic studies. Gerald Hawting is a contemporary British orientalist and a continuation of Wensbrough’s controversial ideas. In this research, the most important methods of his Quranic studies are briefly discovered, explained and analyzed. The most important method of Hawting’s Quranic studies is historical criticism, whose sub-branches are literary criticism, content criticism, and source criticism. Being influenced by post-modernism and the lack of convenient practical results are among the most prominent criticisms of the historical critical method and its sub-branches. Hawting’s methods of studying the Quran are influenced by the common intellectual and scientific foundations in the West, especially his teacher Wansbrough and the criticism of the Bible. Since Hawting has considered the Quran as a human text, he has imposed on it methods compatible with the materialistic and specific worldview of human texts
    Keywords: Historical Criticism Method, Literary Criticism Method, Source Criticism, Gerald Hawting, Quranic Studies}
  • پرویز آزادی*، مجید معارف
    اندرو ریپین از دانشمندان مشهور غربی بود که مطالعات قرآنی و تفسیری ایشان تاثیر به سزایی در مطالعات قرآنی غرب داشته است. تالیف کتب و مقالات بسیاری در حوزه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث از او برجای مانده است. با توجه به اینکه مبانی محقق در روش او تاثیر به سزایی می گذارد و موجب سوگیری های خاصی در آثارش می شود، در این نوشتار مبانی مطالعات قرآنی ریپین موردتوجه قرار گرفت. در مطالعات قرآنی ریپین باور به گزاره هایی از قبیل اینکه قرآن کریم دو قرن بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تدوین شده است، قرآن از عهدین اخذ شده است، قرآن در محیط فرقه ای نوشته شده است، قرآن از تمدن بین النهرین گرفته شده است و همچنین برخی مفاهیم قرآن استعاری است، موجب شده ریپین مسیر مطالعاتی خود را در جهت اثبات این مبانی و پیش فرض هایش قرار دهد که در این نوشتار در آثارش نشان داده می شود.
    کلید واژگان: اندرو ریپین, مبانی, مطالعات قرآنی, محیط فرقه ای, عهدین, مفاهیم استعاری}
    Parviz Azadi *, Majid Maaref
    Andrew Rippin was one of the famous Western scholars whose Qur'anic and interpretive studies have had a great impact on Western Qur'anic studies. He has authored many books and articles in the field of Quranic sciences, commentary and hadith. Considering that the researcher's principles have a great effect on his method and cause certain biases in his works, in this article, the principles of Ripin Qur'anic studies were considered. In the Qur'anic studies, Ripin believes in propositions such as that the Holy Qur'an was compiled two centuries after the death of the Holy Prophet (PBUH), that the Qur'an was taken from the Testaments, that the Qur'an was written in a sectarian environment, that the Qur'an was taken from Mesopotamian civilization. Some concepts of the Qur'an are metaphorical, which has led Ripin to study in order to prove these principles and assumptions, which are shown in his works in this article.
    Keywords: Andrew Ripin, Basics, Quranic Studies, Sectarian Environment, Covenants, Metaphorical Concepts}
  • حسن رضایی هفتادر*، فاطمه نجارزاده گان
    برخی خاورشناسان، به بررسی اعجاز قرآن پرداخته اند. جان ادوارد ونزبرو قرآن پژوه نام دار امریکایی، از زمره آن هاست. وی در بحث اعجاز، نخست به گونه شناسی ابن قتیبه درباره معجزات انبیا و به ویژه جایگاه موسیA اشاره می کند و با بررسی مفاهیم اصطلاحاتی چون: «کتاب»، «کلمه»، کلمات»، «کلم» ، «کلام الله» و «قول» که به باور وی مرتبط با اعجازند، آن ها را با وحی موسوی یا آموزه های عهد عتیق (هم چون دستور آفرینش یا بیان ضمنی اراده الهی) پیوند می دهد. وی لغت «کتاب» را در آیاتی که محتوای جدلی صریحی دارند، به معنای «سلطان» می داند و بر دشواری تشخیص «کتاب» در معنای «قرآن» تاکید می ورزد. سپس آیات دال بر ضرورت وجود کتاب مقدس (نیاز به تایید کتبی کلام الله) را بازتاب دهنده جدال یهودی-مسیحی برمی شمرد و افزون بر «کتاب»، برخی موارد کاربرد «کلمات»، «کلام الله» و «قول» را نیز به مفهوم «قرآن» می خواند. در ادامه، عبارات «نصیبا من الکتاب»، «تفصیل الکتاب» و «کلم» را بر وحی موسوی اطلاق می کند و هم نشینی «نبوت» و «کتاب» یا «الکتاب»، «الحکم» و «النبوه» را به یهودیان اختصاص می دهد و به گزارش مواجهه کعب با عمر اشاره می کند. هم چنین پنج مورد از مجموع نه مرتبه کاربرد «کتاب الله» را به حکم و فرمان تفسیر می کند، و در نهایت بیان می دارد که «کلمات»، «کلمه» و «قول»، برای بیان اراده الهی نیز به کار می روند و مشابه بیان ضمنی اراده الهی در عهد عتیق یا دستور آفرینش هستند. پژوهش حاضر، مستندات ونزبرو را از قرآن و عهدین بررسی می کند و با روش تحلیلی-انتقادی، به ارزیابی آراء وی می پردازد. بررسی دیدگاه ونزبرو درباره اعجاز قرآن، نشان می دهد وی با طرح شبهات، تلاشی نافرجام کرده تا اعجاز قرآن را زیر سوال ببرد.
    کلید واژگان: ونزبرو, کتاب مطالعات قرآنی, اعجاز قرآن, اصطلاحات بیان گر اعجاز, صورت اولیه اعجاز}
    Hasan Rezaee Haftador *, Fateme Najjarzadehgan
    Some orientalists have examined the miraculousness of the Qurān. John Edward Wansbrough, the outstanding American Qurān researcher is one of them. In his discussion of the miraculousness concept, Wansbrough first refers to Ibn Qutayba’s typology of the prophets’ miracles in general and the status of Moses (a) in particular. Examining the concepts of the terms such as “kitāb,” “kalima,” “kalimāt,” “kalama,” “kalāmullāh,” and “qawl” – which are deemed by him as related to miraculousness – he links them to the revelations made to Moses (a) or the teachings of the Old Testament (e.g., the order of creation or the implied description of the Divine Will). He takes the word “kitāb” in the verses with clear dialectic content to mean “sulṭān” and emphasizes the difficulty of identifying the word “kitāb” as the Qurān. He then introduces the verses on the necessity of the existence of the Bible (i.e., the necessity of having the written confirmation of the Divine Book) as a reflection of the Judo-Christian controversy, and in addition to “kitāb,” interprets some applications of the terms “kalimāt,” “kalāmullāh,” and “qawl” as the Qurān. Next, he attributes the phrases “naṣīban min al-kitāb,” “tafṣīl al-kitāb,” and “kalama” to the revelation onto Moses (a), and exclusively attributes the juxtaposition of “nubuwwat” and “kitāb” or “al-kitāb,” “al-hukm,” and “al-nubuwwa” to the Judaists and refers to the encounter between Ka‘b and ‘Umar. He also interprets five out of nine cases of the use of the term “kitābullāh” as order and command. Finally, he maintains that the terms “kalimāt,” “kalima,” and “qawl” are also used to express the Divine Will and are similar to the implied reference to the Divine Will in the Old Testament or the order of creation. This study investigates Wansbrough’s evidences taken from the Qurān and the Testaments, and evaluates his views using an analytical-critical approach. The examination of Wansbrough’s stance to the miraculousness of the Qurān reveals that the doubts he casts are fruitless efforts to question the miraculousness of the Qurān.
    Keywords: Wansbrough, Quranic Studies, Miraculousness of the Qurān, Terms Expressing Miraculousness, Early form of miraculousness}
  • ابراهیم فتح الهی*

    شناساسی وجوه ارتباطی «مطالعات قرآنی» با مباحث «علم زبانشناسی» از چند نظر حایز اهمیت است. اولا، به دلیل اینکه مطالعات قرآنی، از تنوع روشی برخوردار است لذا روش های مختلف تحقیق از جمله روش های علم زبانشناسی و روش تحلیل زبانی در مطالعات قرآنی کارآیی دارد. ثانیا، قرآن متنی زبانی است و در قالب لفظ نازل شده است لذا مثل هر متن دیگری می تواند موضوع مطالعه علم زبان شناسی قرار گیرد. بنابراین، عالم قرآنی باید نسبت خود را با علم زبانشناسی تعیین کرده و بر اساس کارآیی روش های علم زبانشناسی آن ها را در مطالعات قرآنی به کار ببندد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر که به روش تحلیل مفهومی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است می توان گفت: بخش عمده ای از مطالعات مربوط به قرآن در مطالعات زبان شناسی قابل دسته بندی است. زیرا قرآن غیر از جنبه های وحیانی آن، متنی زبانی و از مقوله خطاب های لفظی است. همچنین یک تعامل دوسویه بین مطالعات قرآنی و حوزه دانش زبانشناسی وجود دارد. یعنی هم مطالعات قرآنی می تواند موضوع پژوهشهای زبانشناسانه قرار گیرد و هم می توان در فهم و تفسیر قرآن از نظریات، تیوری ها و دستاوردهای دانش زبان شناسی بهره برد.

    کلید واژگان: مطالعات قرآنی, زبان شناسی, تحلیل زبانی, زبانشناسی قرآن, مباحث زبانشناختی قرآن}
    EBRAHIM FATHOLLAHI *

    Identifying the relational aspects of "Quranic studies" with the topics of "linguistics" is important from several points of view. First, because Quranic studies have a variety of methods, so different research methods, including methods of linguistics and linguistic analysis, are effective in Quranic studies. Secondly, the Qur'an is a linguistic text and has been revealed in the form of words, so like any other text, it can be the subject of the study of linguistics. Therefore, the Qur'anic scholar must determine its relation to the science of linguistics and use them in Qur'anic studies based on the efficiency of linguistic science methods. Based on the findings of the present study, which has been done by the method of conceptual analysis and library studies, it can be said that a major part of the studies related to the Qur'an can be categorized in linguistic studies. Because the Qur'an, apart from its revelatory aspects, is a linguistic text and a category of verbal speeches. There is also a two-way interaction between Qur'anic studies and the field of linguistics. That is, both Qur'anic studies can be the subject of linguistic research and theories, theories and achievements of linguistic knowledge can be used in understanding and interpreting the Qur'an.

    Keywords: Quranic Studies, Linguistics, linguistic analysis, Linguistics of the Quran, Linguistic Issues of the Quran}
  • فاطمه نجارزادگان*، فتح الله نجارزادگان

    براساس ادعای ونزبرو،کانون (canon) قرآن حاصل کنار هم قرار گرفتن «بیانات پیامبرانه» است که بنا بر الزامات فرقه ای در جوامع گوناگون پدید آمده و در پی فرآیند جامعه سازی، با کمک معدودی از قواعد بلاغی سازوار شده اند. آیات مربوط به ماموریت شعیب، توصیف چهار باغ بهشت (الرحمن: 76-46) و داستان گزارش جعفر و نجاشی نمونه های «بیانات نبوی» هستند. انکار اصالت تاریخی داستان شعیب، تاکید بر کارکرد تمثیلی این داستان و اقتباس برخی از درون مایه های آن از عهدین؛ تاکید بر تدوین آیات 62 - 76 (وصف دو باغ دوم) پیش از آیات 46-60 (وصف دو باغ نخست)؛ اصرار بر خیالی بودن گزارش هجرت به حبشه و گفتگوی جعفر با نجاشی، ساختگی بودن آیات مرتبط با این داستان و اقتباس آن از توصیف ضروریات دین جدید در کلام مبلغان مسیحی، مدعیات ونزبرو درباره این سه نمونه است. از آنجا که وی با روش تحلیل ادبی به بررسی پرداخته است، این مقاله نیز با بهره گیری از همین روش، آرای وی را ارزیابی می کند.

    کلید واژگان: بیانات پیامبرانه, جان ونزبرو, کتاب مطالعات قرآنی}
    Fateme Najjarzadegan *, Fatollah Najjarzadegan

    According to Wansbrough, the Qur'anic canon is the result of the juxtaposition of “prophetical logias” that appeared due to the sectarian requirements in various communities and were organized following the socialization process using a limited number of rhetorical rules. The verses related to “Shoaib's mission”, “the description of the four gardens of Paradise” (Al-Rahmān: 46-76) and “the story of Ja’far and Najāshī” are examples of “prophetical logia”. Denying the historical authenticity of Shoaib's story, emphasizing the allegorical function of this story and adapting some of its themes from the Testaments, emphasizing the compilation of the verses 62-76 (description of the second two gardens) before verses 46-60 (description of the first two gardens), insisting the imaginary report of the emigration to Abyssinia and Ja’far's conversation with Najāshī, the fabrication of the verses related to this story and its adaptation from describing the necessities of the new religion in the words of Christian missionaries, are Wansbrough's claims about these three examples. Since he has studied the issue with the method of literary analysis, this article also uses the same method to evaluate his views.

    Keywords: John Wansbrough, Quranic studies, prophetical logia}
  • Abdur Raheem Kidwai *
    The present paper identifies the ideological  presuppositions and doctrinal interpolations in the  select English translations of the Quran. Out of the  total 150 complete English translations, the most  influential are the ones produced by the Orientalists.  These dominated the field until 1930s before the  appearance of the English translations by Muslim  scholars. Apart from being unfaithful to the original  Arabic text of the Quran, the Orientalist versions seek  to discredit Islam and the Quran. Instances in point are  the translations by Ross (1649) Sale (1734), Rodwell  (1861) Bell (1937-39), Alan Jones (2007) and A. G.  Droge (2014) N. J. Dawood, an Iraqi Jew’s translation  (1955) too, casts aspersions on things Islamic.  Far from letting readers learn what the Quran is, these  Orientalist forays aim at driving them away from the  Quran by projecting a repulsive view of the Quran
    Keywords: Orientalism, English translations of the Quran, Orientalist approaches, Western Islamic studies, Quranic studies, Quran translations}
  • ایثار حسین شاه*، محمدحسن زمانی

    مطالعات قرآنی غربیان در طول تاریخ خود براثر عوامل مختلف فرهنگی، سیاسی و مذهبی تغییر رویکردی و انگیزه ای داشتند. بررسی تاریخی تغییر و تحول رویکردها و عوامل آن که تاثیر زیادی بر فهم و درک صحیح و بیشتر از سیر تطور مطالعات اسلامی و قرآنی غربیان دارد، در پژوهش دانش مندان اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است. نوشتار حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای در صدد بیان سیر تاریخی تغییر و تحول رویکردها در مطالعات دوره های مختلف تاریخی غربیان و مهم ترین عوامل آن می باشد.نوشتار حاضر تغییرات رویکردی مطالعات قرآنی غربیان را در دوره های شش گانه تاریخی مورد بررسی قرار داده و مهم ترین رویکردهای هر دوره را با ذکر عوامل پیدایش و تغییر آن، بیان نموده است و به این نتیجه رسیده است که رویکرد غالبی مطالعات مذکور از آغاز قرن هفتم تا قرن هفدهم میلادی براثر عوامل مختلف مذهبی هم چون تعصب و استقلال مطالعاتی کلیسا، سیاسی مانند تهدید امپراطوری عثمانی، شکست در جنگ های صلیبی و فرهنگی هم چون کم آگاهی از اسلام و قرآن و عدم توسعه فکری، به شدت جدلی و انتقادی بودند که با تغییر شکل های خود از انتقادات عمومی و کلی به تخصصی، اصالت انتقادی خود را حفظ کرده اند، اما رویکرد غالبی مطالعات قرآنی آن ها از قرن هجدهم به بعد براثر عواملی برخلاف عوامل پیشین، علمی و ملائم گشته و تا هنوز اصالت علمی خود را جز در دوره کوتاه نیمه اول قرن نوزدهم میلادی که براثر غلبه رویکرد استعماری کم رنگ شده بود حفظ کرده است.

    کلید واژگان: مطالعات قرآنی, تغییر و تحول رویکردها, غربیان, عوامل}
    Easar Hussain Shah *, Muhammad Hasan Zamani

    Throughout their history, Western Qur'anic studies have been motivated by a variety of cultural, political, and religious factors. The historical study of the change and evolution of approaches and its factors, which has a great impact on comprehension and better understanding the course of Western Islamic and Qur'anic studies, which have been neglected in the research of Islamic scholars. This article aims to explain the historical evolution of approaches in the study of different historical periods of Westerners and its most important factors, using library research method.The present article examines the changes in the approach of Western Qur'anic studies in the six historical periods and has highlighted the most important approaches of each period with the factors of its emergence and change and has concluded that the dominant approach of these studies since the beginning of the seventhe until the seventeenth centuries, due to various religious factors, such as the fanaticism and independence of church studies, such as the threat of the Ottoman Empire, defeat in the crusades and cultural wars, such as the lack of knowledge of Islam and the Koran and the lack of intellectual development, were highly controversial and critical. Then their forms of general criticism were changed into the specialized one, preserving the early content of their criticism. However, the dominant approach of their Qur'anic studies since the eighteenth century has been influenced by factors contrary to earlier, scientific, and linguistic factors, and still retains their scientific authenticity except in the brief period of the first half of the nineteenth century which was diminished by the prevailing colonial approach.

    Keywords: Quranic Studies, Evolution of Approaches, Westerners, Factors}
  • حسن رضایی هفتادر، مرتضی ولیزاده
    انبیاء اولواالعزم به پیامبرانی گفته می شود که دارای کتاب آسمانی و دین الهی مستقل باشند. حضرت نوح، إبراهیم، موسی، عیسی^ و حضرت محمد’ از پیامبران اولواالعزم هستند. خاورپژوهان درباره حضرت نوح، إبراهیم و موسی^ در قرآن، تحقیق کرده اند. مقاله حاضر به نقل، تحلیل و نقد آراء آنان در این باره می پردازد. اگرچه بررسی دیدگاه های خاورپژوهان در تفسیر انبیاء اولواالعزم در قرآن، مرکز توجه و تحلیل بوده، اما برای تکمیل این تحقیق در مواقع مورد نیاز، از دیدگاه های عالمان مسلمان نیز استفاده شده است. بررسی دیدگاه های خاورپژوهان در تفسیر انبیاء اولواالعزم در قرآن، گویای پژوهش بسیار آنها در منابع اسلامی است اما اشتباهاتی که از آنان درباره موضوع یادشده سر زده، نشان می دهد که آنان به همه منابع معتبر اسلامی در تفسیر قرآن دسترسی یا اشراف کامل نداشته اند. خدشه به عصمت انبیاء، نکته مهمی است که در آراء خاورپژوهان درباره این پیامبران به چشم می خورد. استفاده از روایات ضعیف و برداشت های نادرست از برخی آیات قرآنی موجب عرضه چنین دیدگاه هایی از سوی آنان شده است.
    کلید واژگان: مطالعات قرآنی, خاورپژوهان, انبیاء اولواالعزم}
    Hasan Rezaei Haftadar, Morteza Walizadeh
    Those prophets of independent revealed book and Divine religion are known as ululazm prophets. The prophets Noah, Abraham, Moses, Jesus and Mohammad (a) are called ulul-azm. Orientalists have studied Noah, Abraham and Moses in the holy Quran. This paper studies their views critically. Though the subject of the paper has been centered on, in this paper, the views of Muslim scholars are brought into consideration. As shown in the paper, orientalists have studied the subject in detail; yet, their mistakes in the field show that they have not referred to all pertaining sources. Their reliance on some weak traditions has led them to the view of the prophets` not being pure.
    Keywords: Quranic Studies, Orientalists, Ulul-Azm Prophets.}
  • قاسم درزی*، احمد پاکتچی، احد فرامرز قراملکی
    تحقق یک مطالعه میان رشته ای صحیح در گرو ایجاد هم سنخی و مجانست میان رشته های درگیر در آن است. ایجاد سه گونه هم سنخی برای چنین مطالعاتی ضروری است:هم سنخی از جهت روش ، زبان و مبانی معرفت شناختی. ایجاد هم سنخی در این سه جهت می تواند ترکیب و هم گرایی را در مطالعه میان رشته ای ایجاد کند. مسلما هم سنخی روشی یکی از مهمترین این الزامات محسوب می شود. بررسی نمونه محور بخشی از پژوهش های میان رشته ای در حوزه مطالعات قرآنی سه لازمه روش شناختی را برای ایجاد هم سنخی روشی نشان می کند: 1- استفاده از روش هایی که در گفتمان علمی خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را یافته باشند؛ 2- تنقیح دقیق معنای مورد نظر از روش مورد استفاده و بیان تمایز روش مورد نظر با روش های مشابه و بیان ضرورت استفاده؛ 3- استفاده ارگانیکی از روش مورد نظر به جای استفاده مکانیکی از آن. تحقق این سه ویژگی موجب می شود ایجاد زبان مشترک و برقراری گفت وگوی میان رشته ای که به حل مسئله و یا فهم بهتر پدیدار منجر می شود، به دست آید.
    کلید واژگان: مطالعات میان رشته ای, الزامات روش شناختی, مطالعات قرآنی, ترکیب و هم گرایی, پژوهش های زبانی}
    Ghasem Darzi *, Ahmad Pakatchi, Ahad Faramarz Gharamaleki
    Achievement an interdisciplinary study needs congruence between Disciplines involved in ýresearch. Such studies are necessary to establish three species congruence.Methodological, ýlinguistically and Epistemological congruencies are three Necessities that create integration in ýinterdisciplinary study. Sample-based survey of Part of interdisciplinary research in the field of ýQuranic Studies, propose three methodological necessities for establishing methodological ýcongruency:1- Using methods that have been accepted in its scientific discourse;
    2- Displaing the ýexact meaning of the methodology used and expression the differentiate of the method used;
    3- ýOrganic using of methods instead of mechanical one which could improve the integration ýprocedure and catalyze of new achievements in research. Indubitable Achieving these three ýNecessities can leads the interdisciplinary study to create common language and to establish an ýinterdisciplinary dialogue that leads to problem solving and a better understanding emerges ýobtained
    Keywords: Interdisciplinary studies, methodological requirements, Quranic studies, ?Integration, Linguistically studies}
  • جمال فرزندوحی، صاحبه سادات حواسی

    از جمله شخصیت های بارز معاصر در حیطه قرآن پژوهی علامه طباطبایی و آیت الله معرفت می باشند، که آثار بر جای مانده از این دو عالم شیعی، پاسخگوی بسیاری از مسایل علوم قرآنی بوده است. از آنجا که علوم قرآنی دانشی متشکل از علوم مختلف است، این پژوهش در صدد مقایسه اندیشه و دیدگاه این دو عالم بزرگ در برخی از این علوم (ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه) به روش توصیفی - تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای است. با بررسی دیدگاه های این دو اندیشمند روشن می گردد که هر دو قایل به نسخ به معنای حقیقی آن در قرآن بوده اند. علاوه بر این آیت الله معرفت با طرح نسخ مشروط، یک قاعده کلی (هر ناسخ و منسوخی در گرو حالت ویژه و قید مصلحت است) به دست می آورد و با ارایه نسخ تمهیدی، بسیاری از مسایل قرآنی را تحلیل و  تبیین می نماید. در باب محکم و متشابه نیز دیدگاه ها تقریبا یکسان است، به طوری که  هر دو شخصیت معتقداند تشابه در آیات قرآن به معنای مطلق آن، که قابل درک و فهم نباشد، هرگز در قرآن راه ندارد. البته آیت الله معرفت در بیان و درک این مبحث نسبت به علامه طباطبایی از نوآوری بیشتری برخوردار است.

    کلید واژگان: علوم قرآنی, نسخ در قرآن, محکم و متشابه, علامه طباطبایی, آیت الله معرفت}
    Jamal Farzandvahy, Sahebe asadat Havasi


    Among the main characters of contemporary knowledge in the field of Quranic researchers are Allameh Tabatabai and Ayatollah Maarefat, which remains works of them has been responsible for many of the Quranic issues. Since the Quranic knowledge are organized from various sciences, this study try to compare the opinions and views of the two great scholars in some issues (“Nasekh and Mansokh” and “Mohkam and Motashabeh”) by descriptive - analytical and the library method.  By examining the views of these two men, clarify that both of them accepted thd “Naskh” in Quran with its true meaning, In addition Ayatollah Maarefat by bring up the “Naskh Mashrot” gains a general rule (all the “Nasekh and Mansokh” are mortgage in special case and indicating interest)  And by offer the “naskh Tamhidi” he analysis and explain a lot of Qur'anic isusues.  About the “Mohkam and Motashabeh” both scholars have similar views, So that both scholars believe that the “tashaboh” in Quran with tha absolute meaning that don’t understood, does not exist in the Quran, however The Ayatollah Maarefat has more innovation than Allameh Tabatabai in expression and understanding of this topic.

    Keywords: Quranic Studies, “Naskh” in Quran, “Mohkam, Motashabeh”, Allameh Tabatabai, Ayatollah Maarefat.}
  • صابر اکبری جدی*
    در سده اخیر، ظهور موج اصلاح گری و نواندیشی دینی با رویکرد بازگشت به قرآن، فصل جدیدی در تفکر دینی، مطالعات قرآنی و تفسیر قرآن کریم گشوده است. آن چه این دوره را متمایز می کند ظهور رویکردهای نوین به دین و تفسیر قرآن است. در این میان جریان «التقاط» به ویژه در ایران تاثیر به سزایی در اندیشه دینی، تفسیر و مطالعات قرآنی داشته است. این مقاله به تبارشناسی التقاط و بررسی اشکال دگرگونی آن می پردازد. ازاین رو ابتدا با ارائه تعریفی روشن از التقاط، پیشینه و زمینه های آن تبیین می گردد. سپس با ارائه مصادیق آشکار، روزنه های نفوذ التقاط در نواندیشی دینی و تفسیر قرآن، نمایانده و در نهایت به دسته بندی و معرفی کوتاه سه جریان اصلی التقاط در سده اخیر ایران پرداخته می شود. به این امید که بتوان با نقد و بررسی جریان التقاط مطرود و تفکیک آن از نوآوری مطلوب، از یک سو حربه اتهام التقاط را در برابر نوآوری روشمند ناکارآمد کرد و از سوی دیگر به روند شتاب آمیز مطالعات قرآنی و اشتیاق روز افزون به تفسیر قرآن، کمک نمود تا محققان، قرآن پژوهان و مفسران جوان، ناخواسته در دام التقاط های نوین و نهان گرفتار نشوند.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, مطالعات قرآنی, التقاط, جریان التقاط, نواندیشی دینی}
    Saber Akbari Jeddi*
    During recent century, emergence of religious innovation and reformation aimed at for returning to Quran has initiated new discussions about religious thoughts, Quranic studies and interpretation of the Holy Quran. What makes this period distinct from the others lies in the emergence of novel approaches in religion and commentary of the Quran. Meanwhile, eclecticism, especially in Iran, has had significant influence on religious thoughts, and Quranic studies and interpretation. This paper deals with the genealogy of eclecticism and analyzes its changes. Therefore, providing a clear definition of the stream, its background and context have been explained. Then, with giving clear examples, its apertures of influencing religious innovation and Quran commentary have been shown and finally, three major cases of the stream introduced briefly and classified during the recent century in Iran. Criticizing the despicable eclecticism and discerning it from reasonable innovation, it is hoped, on the one hand, to prove that the acts of the alleged eclecticism are deficient against systematic innovation and. on the other hand, to help the accelerating process of Quranic studies and increasing enthusiasm in Quran commentary so that the researchers, Quran scholars and young commentators would not be entrapped by “innovative and hidden cases eclecticism”.
    Keywords: Quran commentary, Quranic studies, hybridization, Hybridization process, religious innovation}
  • پرویز آزادی، مجید معارف
    مطالعه اسلام همواره در کانون توجه شرق شناسان، خاصه شرق شناسان مسیحی و یهودی، بوده است و در میان موضوعات اسلامی، قرآن مهم ترین حیطه این توجه بوده است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این مسئله است که اصلی ترین رویکرد مستشرقان در مطالعات قرآنی چه بوده است؟ برای یافتن پاسخ ابتدا به ریشه یابی وجود رویکردهای غیرعلمی در آثار قرآن پژوهان غربی پرداخته و علل پدید آمدن این رویکردها در آثار آنان تبیین می شود. از همان ابتدا رویکرد اصلی مطالعات قرآن شناختی مستشرقان رد و تخطئه قرآن بوده است.
    با وجود بارقه هایی از تحول مثبت در رویکرد غربیان به قرآن در نیم قرن اخیر، رویکرد انکارگرایانه همچنان باقی است؛ با این تفاوت که آثار جدید در قالب های پوشیده تر و ظریف تری ارائه می شود.
    کلید واژگان: مطالعات قرآنی, مستشرقان, شرق شناسی}
    Parviz Azadi, Majid Maaref
    Study of Islam has always been a major concern of orientalists particularly Christian and Jewish ones, the holy Quran being the most important in their Islamic topics. The present article seeks to respond to the following question: What is the principal approach of orientalists in Quranic studies? To find an answer, the article traces the roots of non scholarly approaches in the works of western Quranic scholars, explaining the causes of their emergence in orientalists works. From the very beginning, the principal approach in orientalists’ Quranic studies has been rejecting and falsifying the Quran. In spite of glimmers of promising developments in western approaches towards the Quran in the second half of the 20th century, the denial -oriented approach is still there. The only difference is that the new works are authored in more concealed and more delicate forms.
    Keywords: Quranic studies, orientalists, orientalism}
  • محمدعلی امیرمعزی، مجید منتظر مهدی
    آنچه در پی می آید مقاله ای است که در مقدمه فرهنگ قرآن به زبان فرانسه به چاپ رسیده است. این فرهنگ برای مخاطب عام غربی نگاشته شده است. هدف مقاله آشنایی خواننده غیرمتخصص با تاریخ متن قرآن و شکل گیری آن در بافت تاریخی اش است. آنچه این مقاله را برای خواننده متخصص ایرانی حائز اهمیت می کند تصویر منسجمی است که از تلاش های محققان غربی در یک قرن و نیم گذشته به دست می دهد. تلا ش این محققان که روش ها و گرایش های مختلفی داشتند، آن بوده است که نظریه ای منسجم در باب تاریخ قرآن ارائه دهند که حداکثر هماهنگی را با گزارش های تاریخی داشته باشد. مهم ترین ویژگی این مقاله پوشش هر سه حوزه آلمانی، فرانسه و انگلیسی زبان است که باعث می شود شمایی کلی از تحقیقات پژوهشگران غربی در دسترس خواننده قرار گیرد.
    کلید واژگان: قرآن پژوهی, تاریخ قرآن, جمع و تدوین متن قرآن, نگرش های کلی}
    M. A. Amir-Moezzi, Majid Montazer-Mahdi
    What follows is the Persian translation of an article which has been published as the introduction to the French Dictionary of Quran. This dictionary is written for the western general readership. The aim of this article is to make the non-expert readership familiar with the history of the Quranic text and its development in its historical context. What makes this writing remarkable for Iranian expert readership is the coherent and comprehensive picture it offers of the attempts made by the western scholars for the past one century and a half. Based on different methods and orientations, the attempts of these scholars have been to put forward a coherent theory of the history of the Quran which is aimed to have the utmost consistency with historical accounts. The most important characteristic of this article is its coverage of the three Germanic, French, and English-speaking arenas which provides the readers with an overview of the researches carried out by western scholars.
    Keywords: Quranic studies, history of Quran, compilation of Quranic text, general views}
  • مرتضی کریمی نیا

    در این مقاله، به بررسی اثار مولفانی می پردازیم که چالش های روش نشاختی بنیادینی در برابر رهیافت ونزبرو در بررسی سنت تفسیر اسلامی و فرضیات وی در فصل چهارم کتابش، یعنی مطالعات قرآنی، در افکنده اند. پافشاری ونزبرو بر این که برای اثبات دعاوی تاریخی باید شواهد متن شناختی اقامه کرد و نیز این اعتقاد وی که متونی که شواهد تاریخی ارائه می دهند، خود ترکیبی فراهم آمده از اعتقادات و بیانات چندین نسل از مولفان اند، همواره با اعتراض عمومی مواجه بوده است.

    کلید واژگان: متون تفسیری نخستین, روش های تفسیر, مطالعات قرآنی, نظریه های جان ونزبرو, ابن عباس}
    Morteza Kariminia

    In this article I will focus upon authors who have suggested basic methodological challenges to the assumptions of Wansbrough's approach to the Muslim interpretative tradition found in part IV of his book, Quranic Studies. A common objection arises to Wansbrough's insistence on having textual evidence for historical claims and his seeing those texts which do provide historical evidence as complex expressions of several generations of editors. Two works, one and article by Issa Boullata and the other, a book by C.H.M, Versteegh, will be dealt wilh in some detail in this paper in order to clarify the issues which are at stake.

    Keywords: early interpretative texts, methods of tafsir, Quranic studies, John wansbrough's Quranic studies Ihn Abbas}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال