به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « debate » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «debate» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یحیی بوذری نژاد، حسین ایرانپور*، محمدحسین جمال زاده
    زندگی ائمه (ع) مشحون از مبارزات با جهل، شرک و طاغوت بوده است. عصر امام رضا (ع) نیز خالی از این مساله نبود و حکومت عباسی مصداق بارز حکومت طاغوت به شمار می رفت. امام رضا (ع) در دوران «هارون الرشید» و پسرش «امین» شیوه های مختلفی برای مبارزه با آن دستگاه داشتند. این مبارزه در زمان مامون و با توجه به مساله ولایت عهدی رنگ و بویی تازه یافت و از این جهت در تاریخ ائمه (ع) منحصر به فرد به شمار می رود. در این دوره امام (ع) با توجه به ظرفیت های به وجود آمده با استفاده از روش گفتگوی فعال در قالب مناظره و خطابه توانستند اسلوبی مبارزاتی را عملیاتی کرده و به شیعیان خود نیز راه را آموزش دهند. در این نوشته با استفاده از روش «تحلیل اسناد» و روایات موجود با این مساله پرداخته می شود که امام رضا (ع) چگونه با استفاده از روش گفتگو محور در قالب مناظره (جدال احسن) و موعظه (خطابه) به مبارزه با دستگاه عباسی پرداختند؟ بدین منظور جستاری تقریبا جامع در میان روایات موجود از مناظرات و مواعظ حضرت انجام شده است.
    کلید واژگان: امام رضا (ع), جدل, خطابه, مبارزه}
    Yahya Bouzari Nejad, Hosein Iranpour *, Mohammad Hossein Jamalzadeh
    The life of Imams (as) was full of struggles with ignorance, polytheism and tyranny. The era of Imam Riḍā (as) was not free of this issue and the Abbasid government was considered a clear example of the tāghūt government. Imam Riḍā (as) during the era of Harun al-Rashid and his son, Amin had different ways to fight against that government. This struggle found a new way and method during Ma'mun's time and according to the issue of guardianship, and for this reason, it is considered unique in the history of Imams (as). In this period, Imam (as) was able to implement a combative style and teach his Shiites the way by using the active dialogue method in the form of debate and speech. In this article, using the method of analysis of documents and narratives, it is discussed how Imam Riḍā (as) fought against the Abbasid government by using the dialogue-based method in the form of debate (the best argument) and sermon (Khitābah). For this purpose, an almost comprehensive search has been conducted among the narratives of the debates and sermons of the Imam (as).
    Keywords: Imam Riḍā (As), Debate, Speech, Struggle}
  • اسما ایرانمنش*، احمد زارع زردینی، کمال صحرایی

    یکی از راهبردها و ابزارهای مبارزاتی و تبلیغی امام صادق با توجه به وجود جریان ها ونحله های دینی، سیاسی و فرهنگی زمانه مناظره است که با سازوکارهای زبانی و غیرزبانی مختلف در جهت ارتباط با فرد مقابل برآمده و به دفاع از اندیشه اسلامی در پرتو گفتگو در تعامل پرداخته اند.نظریه ی گفتار یا منطق گفتگویی میخائیل باختین از رویکردهای جدید در خوانش و نقد متون است باختین نظریه خود را بر مولفه هایی استوار کرده که در شکل گیری سخن و گفته موثرند. وی گفتار را دارای زمینه غیرزبان شناختی و بافت می داند و در حیطه فرا زبان شناسی به مطالعه گفتار می پردازد.این مقاله پس از معرفی مختصر نظریه ی گفتار باختین به عنوان یک مدل برای فهم بهتر روایات به بررسی مولفه های گفتار در مناظرات امام صادق با ابن ابی العوجاء پرداخته و با روش توصیفی- تحلیلی نقش هر یک از این مولفه ها را در فهم جامع تر متن مناظرات بیان می کند.

    کلید واژگان: امام صادق؟ع؟, مناظره, باختین, گفتار, ابنابیالعوجاء}
    Asma Iranmanesh*, Ahmad Zarezardini, Kamal Sahraei
  • مجتبی مرادی مکی*، مهدی فرمانیان، محمدجواد حاجی ابوالقاسم دولابی

    مناظره یکی از روش های مرسوم در دفاع از آموزه های دینی است، اما برخی کوشیده اند با تاکید بر برخی از روایات اهل بیت مبنی بر نهی از مناظره و مذمت مناظره کنندگان، این روش را مخالف سیره اهل بیت نشان داده و به آن خدشه وارد سازند. برخی دیگر با استناد به پیامدهای زیانبار اخلاقی مناظره، این امر را اخلاقی ندانسته و از آن گریزانند، اما از آن طرف، دلایل فراوانی در میان روایات و سیره عملی اهل بیت وجود دارد که نشان می دهد اصل مناظره مورد تایید آنهاست. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی به بررسی استنادات روایی دیدگاه منع اهل بیت از مناظره پرداخته و استناد دایمی به آنها را به سه جهت مخالفت با آموزه های قرانی، تعارض با آموزه های حدیثی و عدم اطلاق این روایات مخدوش دانسته و به منظوررفع تعارض ایجادشده، خوانشی نو از این احادیث ارایه می دهد. لذا براساس خوانش جدید، اصل مناظره یکی از شیوه های مورد قبول اهل بیت است، و روایات منع از مناظره اطلاق ندارد بلکه ناظر به ده وجه اساسی و مهم است که مناظره را به جدال غیر احسن سوق می دهد.

    کلید واژگان: مناظره, جدال, منع از مناظره, جواز مناظره, اهل بیت}
    Mojtaba Moradi Maki*, Mahdi Farmaniyan, MohammadJavad Haji Abol Ghasem Dolabi

    debating is one of the conventional methods for pleading religious doctrine. However, some have caused detrimental effects by believing the act of debate to be against the ways of the Ahl-al-Bayt (as) by citing certain narrations surrounding the prohibition of debate and the condemnation of the debaters. On one hand, some believe for debate to be immoral and thus are reluctant to engage in it by referring to the ethically harmful consequences of debating. While on the other hand, there are numerous reasons to believe that debate, in and of itself, is approved by Ahl-al-Bayt (as) by upholding its evident practicality throughout Ahl-al-Bayt’s (as) lives while also researching narrations that encourage the utilization of this method. This study uses the descriptive-analytical method to examine narrative references to Ahl-al-Bayt’s (as) interdiction of debate to argue that the constant citation of these narrations contradicts Quar’anic teachings and remains in conflicts with Hadith convictions. Thus, by proving them to be irrelevant, the following paper offers recently developed realizations of these narrations in an attempt to resolve the created conflicts. Consequently, by the newly founded realizations, the very act of debate is endorsed upon by Ahl-al-Bayt (as) and the hadiths to disagree as such are presumed non-applicable as this research will separately introduce ten major founding aspects that ultimately lead the debate to an ineffective argument.

    Keywords: Debate, Conflict, Prohibition of Debate, Approbation of Debate, Ahl-al-Bayt (as)}
  • فاطمه حاجی اکبری*، علیرضا حسینی

    مناظرات امام رضا (ع) به دلیل الگو بودن ایشان هماره مطرح و در پژوهش های گوناگون از زوایای مختلف بدان پرداخته شده است. تعداد و تنوع مقالات منتشر شده در این زمینه حکایت از اهمیت این موضوع دارد. هدف این پژوهش فراتحلیل مقالات با موضوع مناظرات رضوی برای ارایه و جمع بندی و دسته بندی یافته ها از اخرین تلاش های علمی انجام گرفته در ارتباط با موضوع و یررسی مولفه های بکارگرفته در این پژوهش ها است. بدین سبب این مقاله در چهارچوب فراتحلیل کیفی _که یکی از برترین کوشش های محققان برای غلبه بر پژوهش های تکراری است_ با شناسایی بیست مقاله علمی_پژوهشی در مجله فرهنگ رضوی به شیوه تمام شماری نمونه های در دسترس به تحلیل و بررسی مطالعات در زمینه مناظرات رضوی پرداخته است چرا که نتایج این پژوهش از یک سو به معرفی کامل همه پژوهش های انجام شده درباره یک موضوع می پردازد و مانع دوباره کاری می شود و از سوی دیگر با ترسیم توانایی ها و کاستی های پژوهش افق های پژوهشی جدیدی را به روی پژوهشگران می گشاید. نتایج این پژوهش نشان می دهد اکثر مقالات منتخب، مشتمل بر موضوعاتی است که به اصول کلی حاکم بر مناظرات نظیر روش شناسی، اهداف، مبانی، محورهای تربیتی مناظره، آزاد اندیشی در مناظره و...می پردازد. مهم ترین مولفه های مطالعات مناظرات رضوی در مقالات ذکر شده از جهت اصول کلی ناظر بر مناظرات شامل اصول اخلاقی، علمی و فنی است. پراکندگی مطالعات نشان می دهد که استان های مرکزی، شمال و شمال شرقی، غرب و سپس جنوب بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است که این محل بیشتر به دانشگاه های محل تحصیل پژوهشگران وابسته است.

    کلید واژگان: مناظره, امام رضا(ع), فراتحلیل کیفی, فصلنامه فرهنگ رضوی, مقالات رضوی}
    Fateme Hajikabari *, Alireza Hosseyni

    The debates of Imam Riḍā (as) have always been discussed because of his role model and have been discussed in various researches from different aspects. The number and variety of articles published in this field indicate the importance of this issue. The purpose of this research is meta-analysis of articles on the topics of Razavi debates to present and summarize and categorize the findings of the latest scientific efforts made in relation to the subject and review the components used in these studies. Therefore, this article has identified twenty scientific-research articles in Farhang Razavi Quarterly within the framework of qualitative meta-analysis - which is one of the best efforts of researchers to overcome repetitive research – then this article has analyzed and reviewed the studies on Razavi's debates using all the available examples; because the results of this research, on the one hand, fully introduce all the research done on a topic and prevent rework, and on the other hand, by drawing the strengths and shortcomings of the research, it opens up new research horizons for the researchers. The results of this research show that most of the selected articles include topics that deal with general principles in debates such as methodology, goals, foundations, educational axes of debate, free thinking in debate, etc. The most important components of Razavi's debate studies in the mentioned articles in terms of the general principles of debates include moral, scientific and technical principles. The distribution of studies shows that central, north and northeast, west and then south provinces have been more interested by researchers, which is more dependent on the universities where researchers study.

    Keywords: debate, Imam Riḍā (as), Qualitative meta-analysis, Razavi Culture Quarterly, Razavi Jornal Articles}
  • راضیه عامری فرد*، مهدی یار احمدی خراسان

    توان سخن گفتن، مباحثه و تبیین مسایل، یکی از امور مهم در رهبری سازمان می باشد. با سخنرانی خوب در تبیین برنامه ها و مشکلات و راه حل های موفق، نیروها را دلگرم، کدورت ها را مرتفع ساخته و دوستی و محبت را در بین کارکنان بوجود می آورند. در سازمانها بسیار دیده شده است، گفتگوها نه تنها باعث پیشرفتی در مذاکرات نمی شود بلکه طرفین در عقاید باطل خویش راسخ و استوارتر می شوند. هدف از بحث و مجادله، برتری جویی و تفوق طلبی و شرمنده ساختن طرف مقابل نیست، بلکه هدف، تاثیر کلام و نفوذ سخن در اعماق روح طرف است، و بهترین راه برای رسیدن به این هدف شیوه ی قرآنی است. جدال احسن یا محمود، مناظره ای برای اثبات حق و نفی باطل، و ثمره ی آن رشد و هدایت است. در این مقاله سعی برآن است موضوع جدال احسن در مباحثات و مناظرات سازمانی بر طبق آیات قرآنی و روایات بررسی شود.

    کلید واژگان: جدال احسن, جدال نیکو, سازمان, مباحثه, مناظره}
    Razieh Amerifard*, Mahdi Yar Ahmadi Khorasani

    The ability to speak, debate and explain issues is one of the most important things in organizational leadership. By giving a good speech explaining successful plans and problems and solutions, they encourage the forces, remove the ambiguities, and create friendship and love among the employees. It has been seen in many organizations that dialogue not only does not lead to progress in negotiations, but also strengthens the parties in their false beliefs. The purpose of the debate is not to seek superiority and supremacy and to embarrass the other party, but the purpose is the effect of the word and the influence of speech in the depths of the soul of the other party, and the best way to achieve this goal is the Qur’anic method. The controversy of Ahsan or Mahmoud is a debate to prove the truth and the denial of falsehood, and its fruit is growth and guidance. In this article, an attempt is made to examine the issue of good debate in organizational debates and debates according to Quranic verses and hadiths.

    Keywords: Good debate, Debate, Discussion, Organization}
  • بهزاد حسن نژاد کاشانی*، مهسا پایسته
    هدف این مقاله شناخت ویژگی های ارتباطی امام رضا علیه السلام در مواجهه با مخاطبین خود و تبیین روش های ارتباطی در انجام مناظرات برای تبیین و تبلیغ دین اسلام، رفع اختلافات و عقاید مختلف زمان خود می باشد. بدین منظور از روش مثلث ارتباطی (مدل ارتباطی هایدر) استفاده شد. طبق این مدل بهترین حالت یک ارتباط زمانی است که بین اضلاع سه گانه مثلث ارتباطی یعنی پیام فرست، پیام و مخاطب، رابطه مثبتی برقرار باشد. پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی و مبتنی بر سوال اصلی و موضوع تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که امام رضا علیه السلام با وجود اثبات حقانیت و ابطال ادعاهای طرف مناظره، از برخورد غیراخلاقی دوری فرموده و در کمال صراحت، دقت، ادب و احترام و با بهره گیری از ویژگی های ارتباطی موثر و تاثیرگذار توانستند، در مواجهه با نمایندگان ادیان و مذاهب گوناگون که مامون آنها را با اهدافی شوم برای انجام مناظرات دعوت کرده بود به عرصه ای برای دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام، امامت و عقاید به حق شیعه، به ویژه اثبات صلاحیت و حقانیت امام برای امامت و خلافت تبدیل نمایند. روش مندی مناظرات امام رضا علیه السلام، برخورداری از ویژگی های فردی و اجتماعی مطلوب، توجه به مهارت های بین فردی، روش های مناظراتی و نیز مخاطب شناسی در برقراری ارتباط از جمله یافته های این نتایج بود.
    کلید واژگان: امام رضا علیه السلام, ارتباط, مناظره, مخاطب, پیام فرست, پیام}
    Behzad Hassannezhad Kashani *, Mahsa Payesteh
    The purpose of this article is to know the communication characteristics of Imam Reza (Peace Be Upon Him) in facing his audience and to explain the communication methods in conducting debates to explain and propagate the religion of Islam, to resolve the differences and different opinions of his time. For this purpose, communication triangle method (Heider communication model) was used. According to this model, the best state of a relationship is when there is a positive relationship between the three sides of the communication triangle, i.e. message first, message and audience. The current research is based on the qualitative method and based on the main question and research topic using the library method. The results showed that Imam Reza Reza (Peace Be Upon Him), despite proving the legitimacy and refutation of the debate party's claims, avoided unethical behavior and was able to deal with the representatives of religions with full frankness, precision, politeness and respect and by using effective communication features. And the various religions that Ma'moun had invited for the debates with sinister purposes, turn them into an arena for defending the religious borders of Islam, Imamate and Shia's rightful beliefs, especially to prove the authority and legitimacy of the Imam for Imamate and Caliphate. Imam Reza's method of debates, having desirable personal and social characteristics, paying attention to interpersonal skills, debating methods and audience awareness in establishing communication were among the findings of these results.
    Keywords: Imam Reza (peace be upon him), communication, debate, audience, message sender, Message}
  • احد داوری چلقائی*

    مناظره با عالمان و دانشمندان مختلف یکی از ویژگی های عصر امام رضا (ع) است که آن حضرت با روش های مختلف و با استناد به منابع مورد قبول طرفین به سوالات آن ها پاسخ داده و حقانیت دین اسلام یا عقاید شیعه را اثبات کرده است. یکی از مناظره های آن حضرت مربوط به تبیین برترین فضیلت امام علی (ع) در آیات قرآن است که امام با استناد به آیه مباهله (آل عمران، 61) به سوالات مامون پاسخ داده و وی را در برابر استدلال صواب، به تسلیم وادار کرده است. این مقاله با کمک منابع کتابخانه ای و پس از بررسی متون مختلف نقل شده از مناظره مامون و امام رضا (ع) درباره آیه مباهله، به تحلیل آن پرداخته است و می خواهد به این سوالات پاسخ دهد که این مناظره در چه منابعی ذکر شده و صحیح ترین روایت آن کدام است؟ مبانی امام در مناظره چیست و چه نکات نظری و عملی از تحلیل متن مناظره به دست می آید؟ یافته های پژوهش نشان می دهد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در این مناظره با ملاحظه قراین پیوسته لفظی (واژه ها و الفاظ آیه)، قراین پیوسته غیرلفظی (ماجرای تاریخی مباهله) و استفاده از روایات نبوی ناظر به موضوع، بزرگ ترین فضیلت قرآنی امام علی (ع) را قرار گرفتن نفس آن حضرت به منزله نفس پیامبر در آیه مباهله دانسته و به شبهات پاسخ داده است.

    کلید واژگان: مناظره, آیه مباهله, امام علی (ع), امام رضا (ع)}
    Ahad Davari Chelaghaei *

    Debate with different scholars and scientists is one of the characteristics of the era of Imam Riḍā (as) that he answered their questions in different ways and citing sources accepted by both parties and proved the legitimacy of Islam or Shiite beliefs. One of the debates of that Imam is related to explaining the supreme virtue of Imam Ali (AS) in the verses of the Quran, in which the Imam, based on the verse of Mubāhilah (Āl-ʿImrān, 61), answered Maʾmūn's questions and forced him to submit to the correct argument. This study has analyzed it with the help of library sources and after reviewing various texts quoted from the debate between Maʾmūn and Imam Riḍā (as) about the verse of Mubahila, and it wants to answer these questions: in what sources is this debate mentioned and what is the most correct narration of it? What are the principles of the Imam in the debate and what theoretical and practical points can be obtained from the analysis of the text of the debate? The findings of the research show that Imam Ali ibn Mūsá al-Riḍā (as) in this debate, considering the continuous verbal evidence (words and words of the verse), continuous non-verbal evidence (historical story of Mubahila) and the use of prophetic narrations on the subject, expressed the greatest Qurʾanic virtue of Imam Ali (as) to be the soul of that Imam as the soul of the Prophet (pbuh) in the verse of Mubahila, and then he answered the doubts.

    Keywords: debate, Verse of Mubāhilah, Imam Ali (AS), Imam Riḍā (as)}
  • فرشته معتمد لنگرودی، بی بی سادات رضی بهابادی*، فتحیه فتاحی زاده

    عصر امام صادق (ع) صحنه رویارویی دگراندیشان و تضارب آراء در مسایل مختلف در حوزه جهان اسلام است. ایشان با جریان های فکری متعددی همچون زنادقه، معتزله و اهل رای به مناظره پرداخته است. یکی از مناظرات با معتزله، مناظره آن حضرت با عمرو بن عبید معتزلی درباره موضوع امامت است. این مقاله با مطالعه موردی و با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به منزله رویکرد میان رشته ای به بررسی این مناظره پرداخته است. ضمن آنکه این مناظره در قالب محورهای موضوعی دسته بندی شده و بر اساس بافت موقعیتی، به تحلیل دلالت های سطح کاردبردشناسی و منظورشناسی پیش رفته است. تحلیل مناظره گویای آن است که سبک بیانی مناظره امام(ع)، ایضاحی و از نوع اطناب است. هرچند محور اصلی گفتمان عمرو، طلب بیعت با نفس زکیه است، امام(ع) به جای مخالفت با شخص با فرعی گذاشتن اندیشه محوری گفتمان، مبانی اندیشه عمرو در خصوص حکومت داری را مورد بررسی و انتقاد قرار می دهد و به شکل غیرمستقیم، صلاحیت آن ها را در انتخاب رهبر تخطیه می کند. ایدیولوژی اصلی امام صادق(ع)، تبیین زمامداری اسلامی بر اساس آیات قرآن و سیره نبوی است که ملاک حق بودن گزینش حاکم را تعیین می کند. علم به قوانین اقتصادی برای تحقق عدالت و حسن تدبیر از جمله شروط لازم برای انتخاب رهبر جامعه است که امام(ع) از عمرو پرسیده است.

    کلید واژگان: امام صادق, سنت نبوی, عمرو بن عبید, تحلیل گفتمان, مناظره, نفس زکیه, فرکلاف}
    Fereshteh Motamed Lakgeroodi, Bibi Sadat Razi Behabadi *, Fathiyeh Fattahizadeh

    During the lifetime of Imam Ja'far Sadiq (a.s), theological debates and discussions were carried out quite often on various Islamic topics. Imam confronted with different thoughts of his era e.g. Zanadiqa and Mu'tazila. One of his debates was with Amr Ibn Ubayd Mo'tazili on the topic of imāmah. Thus, the present inquiry seeks to review the debate in the light of Norman Fairclough's interdisciplinary approach to critical discourse analysis. Classifying the debate's subjects based on the conditional context, I analyzed the points that imply aims and functions. The CDA findings reveal that Imam Sadiq's discourse is to clarify and Itnāb. In this debate, the main aim of Amr Ibn Ubayd is to bay'ah to Al-Nafs al-Zakiyyah (the oath of allegiance to the Pure Soul). Imam Sadiq (a.s) did not judge his view individually, but he criticized the origins of Amr Ibn Ubayd's thoughts on governing an Islamic society and indirectly showed they are not qualified to be employed in assigning a leader or caliph. Imam's main ideology is that Islamic governing rules are based on the Quranic verses and prophet's sunna. And these two principles are the prominent scales for choosing someone to be granted the caliphate. During the argument, Imam asked questions about the main features of a caliph by which he would abide, including the knowledge of economics, to practice justice, and effective management

    Keywords: Imam Sadiq (AS), Prophetic tradition, Amruben Obaid, Discourse Analysis, Debate, Zakia's Nafs, Falklaf}
  • سید علی اکبر ربیع نتاج، معصومه طاهریان قادی*
    نقلی از جلسه ازدواج امام جواد(ع) با ام الفضل (دختر مامون) و مناظره امام(ع) با یحیی بن اکثم در آن جلسه موجود است. هدف ما بررسی نسخه های موجود این روایت در کتب روایی، تفسیری و تاریخی است تا با مقابله آنها، مصدر یا مصادر اصلی این روایت کشف شود و میزان صحت این واقعه و جزییات مطرح شده در آن تحلیل و بررسی شود. با اثبات این واقعه تاریخی و بازیابی جزییات آن در منابع حدیثی و تاریخی شیعه و سنی، علم امام به عنوان یکی از دلایل شیعه برای پذیرش امامت ایمه(ع) تایید می شود. بررسی ها نشان می دهد که این روایت، سه منبع اصلی دارد : 1) تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی؛ 2) نقل ابن شعبه حرانی از کتاب علی بن ابراهیم قمی در موضوع تزویج امام جواد(ع) با ام الفضل که البته، به دست ما نرسیده است؛ 3) نقل شیخ مفید در کتاب الارشاد. این روایت در دیگر کتب روایی و حدیثی، به صورت نقل مستقیم یا نقل به مضمون درج شده است که نشان از اتفاق نظر علمای شیعه در باره جزییات این واقعه دارد. تصریح متون تاریخی بر وقوع این ازدواج و ذکر اجمالی این روایت در آثار اهل سنت نیز شاهدی دیگر بر صحت اصل واقعه است.
    کلید واژگان: ازدواج امام جواد(ع), مناظره, مقابله متون, امامت در کودکی}
    Seyyed Ali Akbar Rabi Nataj, Masomeh Taherian Ghadi *
    There is an account of the wedding of Imam Jawad and Umm al-Faḍl which, meanwhile, there happenned a debate between the Imam and Yaḥya b. Aktham. This paper aims to investigate the extant versions of the hadith in the Hadith, Tafsir, and historical sources and through the comparison find the main source of the Hadith and the authenticity of the Hadith could be evaluated. Three main sources of this account are 1) the Ali b. Ibrāhīm’s Tafsir, 2) Tuḥaf al-’Uqūl’s narration of Ali b. Ibrāhīm’s monograph on the wedding, which is not extant today, and 3) Shaykh Mufīd’s al-Irshād. The account is narrated in other Hadith books in two types of direct narration or quotation that implies the consensus of Shiite scholars on the event. The affirmation of the historical books in the wedding and the brief report of the event in Sunnite sources are the proof of the authenticity of the account.
    Keywords: Imam Jawad’s wedding, debate, Text comparison, The Imamate in Childhood}
  • احمد شجاعی *

    ‏خداوند در آیه 125 سوره نحل، از پیامبر6 می خواهد که برای دعوت به اسلام، از سه شیوه استفاده کند: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن. برخی این سه شیوه را منطبق با سه گونه استدال رایج در منطق (برهان، خطابه و جدل) دانسته اند؛ لکن بین آنها تفاوت هایی وجود دارد. حکمت در قرآن، سخن محکم و خلل‎ناپذیر مشتمل بر خیر و سعادت انسان بوده و قلمرو آن، حکمت نظری و عملی را شامل می‏شود؛ اعم از اینکه مفید یقین منطقی باشد یا نباشد، لکن در برهان مصطلح در منطق، یقین بالمعنی الاخص شرط شده است. مراد از موعظه حسنه، گفتار یا رفتاری است که مشوق دیگران به التزام عملی به دین و آیین حق است. بر این اساس، دعوت قرآنی در عین حکمی بودن، مصداق دعوت با روش موعظه حسنه نیز است، بنابراین با خطابه رایج در منطق متفاوت خواهد بود. هدف از جدل منطقی، غلبه بر خصم است لکن هدف از «جدال احسن»، روشن شدن حقیقت و هدایت طرف مقابل است. نکته ی دیگر، شیوه ی بکارگیری روش های سه گانه قرآنی است. نقش جدال احسن در دعوت به آیین اسلام، ثانوی و در برابر معاندان است، و میان حکمت و موعظه حسنه- با لحاظ مقام نبوت و دعوت پیامبرانه- نسبت تلازم برقرار است.

    کلید واژگان: شیوه های دعوت, حکمت, موعظه حسنه, جدال احسن, برهان, خطابه, جدل}
    Ahmad Shojaei *

    In verse 125 of Surah An-Nahl, God asks the Prophet (PBUH) to use three methods to invite people to Islam: Wisdom, good advice and good debate. Some have considered these three methods to be consistent with the three common arguments in logic (argument, rhetoric, and controversy); But there are differences between them. Wisdom in the Qur'an is a strong and unbreakable word that includes the goodness and happiness of human beings, and its realm includes theoretical and practical wisdom; Whether or not logical certainty is useful, but in the argument of the term in logic, there is certainty in a special sense. A good advice is a speech or behavior that encourages others to make a practical commitment to the true religion. Accordingly, the Qur'anic invitation, while having a wisdom, is also an example of invitation with the method of good advice, so it will be different from the common sermon in logic. The purpose of logical argument is to overcome the enemy, but the purpose of "good argument" is to clarify the truth and guide the other side. Another point is the method of using the three Qur'anic methods. The role of the best argument in the call to Islam is secondary to opponents, and there is a connection between wisdom and good advice - in terms of the status of prophethood and prophetic invitation

    Keywords: Methods of invitation, wisdom, good advice, good debate, Argument, sermon, debate}
  • ولی الله نقی پورفر، عبد الرضا زاهدی*، یعقوب فتحی
    از شیوه های تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت (علیهم‎السلام) در مواجهه با مخالفان، مناظره ها و احتجاج هایی بوده که از سوی آنان در طول تاریخ مدیریت شده است. در این بین، بررسی سیره تعلیمی تربیتی امام رضا (علیه‎السلام) در  مناظره با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف، علاوه برنشان‎دادن جایگاه علمیامام (علیه‎السلام) وشناساندن ایشان به عنوان یک شخصیت کامل انسانی، می تواند الگویی برای تدوین سند چگونگی یک مناظره صحیح و اخلاق‎محور و گامی در راستای تعلیم‎وتربیت انسان‎ها در طول تاریخ باشد. پژوهشحاضربهروشتوصیفی تحلیلی، به‎دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که محورهای مهم سیره تعلیمی تربیتی امام رضا (علیه‎السلام) در مناظره با اصحاب ادیان و مذاهب کدام موارد است؟ بر اساس یافته‎های پژوهش، هدف آموزشی، تاکید بر مبانی اساسی اسلام، استناد به متون مقدس و تسلط به زبان‎ها و لهجه‎های مختلف، جدال احسن، حفظ کرامت انسان، انصاف و عدالت در بحث و... از محورهای مهم سیره تعلیمی تربیتی امام (علیه‎السلام) در مناظرات با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف است.
    کلید واژگان: امام رضا (علیه‎السلام), مناظره, اصحاب ادیان, مذاهب, سیره تعلیمی تربیتی}
    Valiollah Naghipoorfar, Abdolreza Zahedi *, Yaghoob Fathi
    In Ahl Al-Bayt (A.S)'s school, debates and arguments, which were managed during the history by them, were employed to explain religious studies while facing with the opponents of Islam. Meanwhile, considering the educational style of Imam Reza (A.S) while debating with the followers of other different religions and schools of thought reflects the scientific position of Imam Reza, introduces him as a perfect human personality, can be a model to compile a document on how to do an accurate and ethics-driven debate, and can be a step towards the educating of humans during the history. The current descriptive-analytical study seeks to answer this main question: What are the main pivots of Imam Reza's educational style while debating with the followers of other religions and schools of thought? Based on the findings of the study, following educational goals, emphasizing key principles of Islam, referring to sacred texts, being dominant on different languages and accents, carrying out best debates, maintaining the human dignity, observing fairness and justice in debates and so on are the main pivots of Imam Reza's educational style while debating with the followers of other religions and schools of thought.
    Keywords: Imam Reza (A.S), debate, followers of different religions, School of Thought, Educational Style}
  • بی بی سادات رضی بهابادی، محمد جانی پور، فرشته معتمد لنگرودی *
    مسئله «توحید» و شبهات مطرح شده در این خصوص، از مهم ترین پرسش های تاریخی در طول بشریت بوده است و فرستادگان الهی تلاش های بسیاری برای پاسخگویی و تبیین این موضوع کرده اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با استفاده از روش «تحلیل محتوا»، موضوع چگونگی اثبات خالق و صانع و وحدانیت خداوند متعال در میان مناظرات امام صادق(ع) با ابن ابی العوجاء واکاوی شود.
    ابن ابی العوجاء یکی از زندیقان معروف در عصر امام صادق(ع) با نگرش ماتریالیستی بوده که چندین مناظره جدی در موضوعات مختلف دینی با حضرت داشته است. وجه نوآوری این پژوهش استفاده روشمند از روش «تحلیل محتوا» با رویکرد کیفی به عنوان روشی میان رشته ای برای استخراج، طبقه بندی و مقوله بندی یافته های تحقیق است. یافته های پژوهش گویای آن است که امام(ع) در تبیین مسئله توحید از روش ها و اصول گوناگونی بهره جسته که بر دو مبنای قواعد عقلانی و قواعد حسی تجربی استوار است. بدیهی است استخراج روش مواجهه عالمانه امام صادق(ع) با شبهه افکنان، می تواند الگویی مناسب برای احتجاجات عصر کنونی در مواجهه با آرای مخالفان باشد.
    کلید واژگان: امام صادق(ع), ابن ابی العوجاء, توحید, مناظره, روش تحلیل محتوا}
    fereshteh motamad langrody *, Bibisaadaat Razi Bahabadi, mohammad janipoor
    The problem of “monotheism”—and skepticisms concerning it—has been one of the most important questions throughout the human history, and Messengers of God exerted tremendous efforts to respond to, and account for, the problem. In the present research, by deploying the method of content analysis, we try to rediscover how the creator as well as the oneness of God are proved in Imām al-Ṣādiq’s debate with Ibn Abī-l-‘Awjā’.
    Ibn Abī-l-‘Awjā’ was a well-known disbeliever and materialist in the period of Imām al-Ṣādiq, and they had a number of serious debates concerning a variety of religious matters. The novelty of our research is the deployment of the method of content analysis with a qualitative approach as an interdisciplinary method for the extraction, classification, and categorization of the findings of the research. The findings show that Imām al-Ṣādiq exploited a variety of methods and principles in his account of the problem of monotheism, which are based on rational rules as well as sensory-experiential rules. Obviously, the extraction of Imām al-Ṣādiq’s scholarly encounter with skeptics can provide a right pattern for today’s debates and argumentations with opponents.
    Keywords: Imām al-Ṣādiq, Ibn Abī-l-‘Awjā’, monotheism, debate, method of content analysis}
  • مصطفی عباسی مقدم، محمد فلاح مرقی
    قرآن کریم تکیه گاه نخست مباحث تربیت و تبلیغ است که در کنار حکمت، برهان و موعظه حسنه، اتخاذ روش جدال به نیکوترین وجه را به پیامبر و مومنان دستور داده است. در این مقاله تلاش شده است مفهوم و معیارهای جدال احسن با استفاده از مقدمات قرآنی و روایی روشن شود. در قرآن، جدال در معانی متنوعی ازجمله خصومت در گفتار، گفت وگوی جانبدارانه، دفاع سرسختانه از باطل و مناظره برای مجاب کردن خصم به کار رفته است. در کاربرد قرآنی، جدال به معنای رویارویی و کشمکش گفتاری است که به دو روش احسن و غیراحسن انجام می شود و تنها نوع احسن آن، مجاز است و آیات به آن سفارش کرده اند. ازطرفی، با جمع بندی آیات و رهیافت های لغوی و تفسیری، جدال احسن قرآنی یا جدال به نیکوترین روش، نوعی از گفت وگو میان مومنان و مخالفان است که بر انگیزه و هدف الهی، مقدمات صحیح و مقبول نزد دو طرف و روش های پسندیده و رعایت اخلاق نیکو به ویژه آداب مناظره متکی باشد. هرچند در آیات قرآنی و تفاسیر، بر هر دو موضوع روش صحیح و اخلاقی و محتوای حقانی جدال تاکید شده است، درمجموع، ضابطه اصلی و مهم ترین معیار جدال احسن مطلوب قرآن، اتخاذ شیوه های درست و برخورد نیکو و رعایت آداب مناظره هدفمند و منطقی است و بهره گیری از محتوای حق و صحیح - در عین اهمیت - معیار بعدی و در درجه دوم است.
    کلید واژگان: جدل, جدال احسن, قرآن, مناظره, مراء}
    Mostafa Abbasi Moghaddam, Mohammd Fallahm Marghi
    The Holy Quran is the primary base for moral education and preaching. The Holy Quran has ordered the Prophet and the believers, along with the teaching of wisdom, reason and sermon, to follow best practices in their disputes and debates. This article intends to clarify the concept of best practices in disputes and describes its criteria based on the Quran and Hadith. In the Quran, in a protean verbal conflict or dispute has been used with different meanings including conflict in speech, biased argument, stubborn defense of the void idea, and debate used to convince the enemy. In Koranic usage, dispute and controversy refers to two methods of conflict is spoken words that can be either good or bad, only the best of which is recommended in the Holy Quran. What can be understood from the related verses of the Quran is that only the best forms of disputes used by the Moslems against unbelievers are recommendable. This best practice is one which follows a divine goal, uses best techniques, and followed the accepted etiquette. Even though the divine content and form of dispute has been mentioned in the Holy Quran, it can be understood that the main criteria are the standards of argumentation and the adherence to morally acceptable ways. The contents and their truth in a dispute become the second most important aspect based on the verses reviewed.
    Keywords: Efficient debate, Quran, debate, fussing}
  • امید ابراهیمی*، دل آرام محمدی
    مناظره گفتگویی برای ایجاد فهم مشترک و درک متقابل توام و یکی از شیوه های مطلوب و موثر برای تبیین و نشر معارف الهی است که انبیا و ائمه معصومین (علیهم السلام) در مواجهه با آرا و اندیشه های مخالفان ادیان الهی از آن بهره می جستند. به دلیل شرایط فرهنگی سیاسی و تضارب آراء که در دوران ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) روی داد، ایشان برای جلوگیری از تحریف اسلام، مناظره هایی با دانشمندان و بزرگان فرقه های مختلف داشتند. حضرت در این مناظره ها با رعایت اصول و دوری جستن از آفت ها و آسیب هایی که مانع اثرگذاری و ثمربخش بودن مناظره می شود، گفتگو را تا روشن شدن حقایق و حصول نتیجه ادامه داده اند. هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی مناظره بر اساس الگوی مناظرات امام رضا (علیه السلام) است. پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و بررسی منابع کتابخانه ای و اطلاعاتی، آسیب های مناظره را با استناد و تحلیل فرایند و محتوای مناظرات امام رضا (علیه السلام) شناسایی کرده است. آسیب های مناظره به دو صورت کلی است: آسیب های علمی (شامل مغالطه در بحث، تکیه بر اصول غیرمشترک، نداشتن نظم و ساختار در بحث و...) و آسیب های اخلاقی (شامل عدول از انصاف، تعصب و تقلید، ارزیابی شخصیت طرف و...). نتایج پژوهش نشان داد امام رضا (علیه السلام) با رعایت اصول مناظره و دوری جستن از آسیب های آن، روند مناظره را طی کرده و سعی در هدایت و روشنگری مخاطب داشته اند و همیشه نیز در میدان مناظرات پیروز می شدند.
    کلید واژگان: امام رضا (علیه السلام), آسیب شناسی, مناظره, ائمه معصومین (علیهم السلام), ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام)}
    Omid Ebrahimi *, Delaram Mohammadi
    The debate is a dialogue for common understanding and is one of the ffecivemthods­ to explain and educate celestial teachings. It was used by Prophets and Imams(PBUH) while facing with controversial opinions. Because of the political-cultural situation and dictation ov votes happened at the time of Imam Reza, he performed debates with scientists and elders of several sects to prevent distortion of Islam. He avoided the damages of debate and continued dialogue to clarify the facts, a method that approached considerable results. The aim of this study was the damage assessment of debate based onImam Reza,s debate schemes. The research has identified the damages of debate based on Imam Reza,s debates using descriptive – analytical methods and extensive literature review. The results showedthe debate damages would be divided to two major types: the scientific damages (e.g. fallacy in the argument, relying on the non-shared principles, lacking of order and structure in argument, etc) and moral damages (e.g. violation of fairness, prejudice and emulate, personality assessments, etc).The results demonstrated he continued his debates using the rules and avoiding the damages, tried to guide and enlighten the audience and always won all of debates.
    Keywords: Imam Reza, pathology, debate}
  • سیاوش یاری، مهدی اکبرنژاد، پیمان صالحی *
    در آیین اسلام تبلیغ جایگاه برجسته و ممتازی دارد. علاوه بر قرآن کریم، سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز به عنوان تکیه گاه جبهه توحید، مشحون از روش ها و تجربه های دعوت و ترویج دین الهی است. در همین راستا و با نظرداشت این واقعیت که مخاطب روایات اهل بیت (علیهم السلام) تمام مردمان در همه اعصار هستند، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع متعدد و معتبر روایی، مهم ترین ابزارها، آداب، زمینه ها و تکنیک های تبلیغ را در فرهنگ رضوی بررسی کرده است. نتایج بیانگر آن است که حضرت رضا (علیه السلام) از اهرم ولایتعهدی و شرکت در جلسات مناظره ای، بیشترین بهره را برای ترویج و نشر فرهنگ اصیل اسلامی برده اند. از جمله ویژگی های برجسته پارادایم تبلیغ رضوی این بود که همواره به سطح استعداد و میزان عقل مخاطب توجه داشت و متناسب با حال و درک او، پیام های خویش را تعدیل و مبلغان خود را نیز به این امر سفارش می فرمود. علاوه بر تبلیغ تشیع اعتقادی و تلاش برای بیداری اسلامی، در بخش فرهنگی، تبلیغ آن حضرت بر روی پرورش نخبگان فرهنگی، مقابله با اصطکاک فرهنگی میان جهان اسلام و غرب و نیز ترویج سبک زندگی اسلامی متمرکز بود.
    کلید واژگان: امام رضا (علیه السلام), مناظره, توحید, امامت, تبلیغ}
    Siavash Yari, Mehdi Akbarnejad, Payman Salehi *
    Propagation has a prominent place in Islam. In addition to the Holy Quran, the way of Imams lives is also considered as a backrest of monotheism front and filled with methods, call experiences and promotion of divine religion. In this way and with considering the fact that Ahl –Albait narrations addresses all people during all periods, this research studies the most important instruments, grounds and propagation technics in Razavi culture with a descriptive – analytical approach and with referring to several valid narrative sources. In this research we concluded that Imam Reza used the vicegerent lever and participating in debate meetings the most, to promote the Islamic culture. One of the most prominent features of Razavi propagation paradigm was paying attention to audience's talent and wisdom level. Regulating the massages proportional to their situation and understanding and recommended this to his propagandists. In addition to propagating ideological Shia and trying for Islamic wakefulness in cultural part, his propagation concentrated on training cultural elites, confronting cultural clash between Islamic world and west and also promoting Islamic life style.
    Keywords: Ali Ibn Mosa? Al Reza, debate, monotheism, Imamat, cultural, propaganda}
  • جواد فرامرزی، میثم خلیلی
    امام رضا(ع) در مجلس مامون و در مناظره با علمای مرو، درباره برتری عترت بر امت، از 34 آیه قرآن بهره می برد و روش های استفاده امام از این آیات در این مناظره گوناگون است. روش های امام در این مناظره عبارت است از: روش تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از شان نزول آیات، جری و تطبیق، بیان مصداق آیات و تفسیر مزجی. امام رضا(ع) با استفاده از روش قرآن به قرآن بسیاری از مبهمات آیات درباره اهل بیت(ع) را تبیین و با استفاده از شان نزول، لیاقت اهل بیت(ع) را برای جانشینی پس از پیامبر(ص) اثبات و از طریق روش جری وتطبیق، برخی آیات را به امام علی(ع) تطبیق می کند. همچنین با بهره گیری از روش تعیین مصداق، اهل بیت(ع) را مصداق ذی القربی در قرآن می داند و در نهایت با استفاده از روش تفسیری مزجی در پی برخی از آیات از جمله آیه «و انذر عشیرتک الاقربین»، آیه را فضیلتی بزرگ و مقامی ارجمند برای آل پیامبر(ع) در نظر می گیرد. روش تحقیق در این مقاله، به صورت توصیفی - تحلیلی است.
    کلید واژگان: روش شناسی استدلال های قرآنی, امام رضا(ع), مناظره, ولایت, علمای مرو}
    Javad Faramarzi, Meysam Khalili
    In Mamun’s house and in the debate with Merv’s scholars, Imam Reza (A.S) used 34 verses of Holy Quran to refer to the superiority of his descendant over his nation, and he took benefit of these verses in different ways during the debate. The methods he employed in the debate include interpretation of Holy Quran by the use of Holy Quran, referring to the context of revelation of verses, Jari and Tatbigh (the flowing and comparable nature of verses), stating instances of the verses and brief interpretations of verses. Imam Reza (A.S) cleared many obscurities of verses about Ahl al-Bayt (P.B.U.T.) using the approach of interpreting Holy Quran by the use of Holy Quran, proved the capability of Ahl al-Bayt in being the successors of Prophet Mohammad (P.B.U.H.) by referring to the context of revelation of verses, and attributed some verses to Imam Ali (A.S) through Jari and Tatbigh approach. Also, using the approach of instances of verses, he recognized Ahl al-Bayt as instances of Dhawi al-Qurba (literally meaning close relatives) mentioned in Holy Quran. Finally, by briefly interpreting such verses as “And warn [O Mohammad] your closest Kindred”, he considered the verse as an honor for the family of the Prophet. In this paper, descriptive- analytic research methodology is employed.
    Keywords: Methodology of Holy Quran reasoning, Imam Reza (A.S), Debate, Guardianship (Wilaya), Merv's Scholars}
  • انسیه خزعلی، زری انصاری نیا
    محور مناظرات معروف امام رضا(ع) در مرو که میان آن حضرت و بزرگان دو دین مسیحیت و یهودیت رخ داد، قضیه «الوهیت حضرت عیسی(ع)» است. در این مناظره، امام علیه این مدعا چندگونه استدلال اقامه فرمودند: استدلالهای مستقیم در نفی الوهیت حضرت عیسی(ع)، استدلال های غیرمستقیم در قالب اثبات نبوت حضرت عیسی(ع) و اثبات نبوت حضرت محمد(ص).
    امام رضا(ع) از دلالت های معنایی و زبانی برای اثرگذاری در مخاطب و اقناع وی و خنثی کردن استدلال او بهره می برد. در این میان استفاده از تاکید و ادوات انسجامی و به کارگیریافعال خاص و صیغه های ویژه آن فعل در برجسته سازی کلام نقش به سزایی دارد همچنانکه عبور سریع و بدون تاکید یا به کارگیری الفاظی که بارمعنایی کمی دارند، در به حاشیه راندن برخی مفاهیم اثرگذاراست. برخی از این دلالت ها درون متنی و به صورت ویژه زبانی است و برخی دیگر برون متنی و متاثر از بافت موقعیتی و نوع نگاه و باورهای مخاطب است.
    پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان بر پایه برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژیک ون دایک، به تحلیل تطبیقی مناظره امام رضا(ع) و جاثلیق در اثبات نبوت پیامبر(ص) می پردازد.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, مربع ایدئولوژیک, مناظرات, امام رضا(ع)}
    Ensieh Khazali, Zahri Ansari Nia
    The subject of the common debates among Imam Reza (P.B.U.H.), Christian scholars, and Jewish scholars in Marv was “the divinity of the Jesus”. In one of these debates, Imam Reza (P.B.U.H.) argued against this issue. He presented direct arguments against the divinity of the Jesus and indirect arguments to prove the prophethood of the Jesus Christ and Muhammad (P.B.U.H.). Imam Reza (P.B.U.H.) utilized semantic and linguistic proofs to influence and persuade the audiences and to neutralize their arguments, as well. The use of emphasis, cohesive devices, and special verbs plays a significant
    role in highlighting the speech, whereas ignoring, understating, and using expressions without connotations are effective in marginalizing some concepts. Some of his proofs are textual and specifically linguistic. Some of them are contextual and were influenced by the setting, the point of view, and the beliefs of the audiences. The current study, using descriptive and analytical approaches, examines the debate of Imam Reza (P.B.U.H.) and Catholicos about the prophethood of Muhammad (P.B.U.H.). This study uses the ideological square of Van Dijk as a methodology which is centered on highlighting and marginalizing.
    Keywords: Discourse Analysis, Ideological Square, Debate, Imam Reza (P.B.U.H.)}
  • معصومه شیردل *، بی بی سادات رضی بهابادی
    مناظره یکی از فنون منطقی و روش مند در مباحثات علمی و کلامی است که همواره مورد توجه عالمان و متکلمان اسلامی بوده است. از نمونه های برجسته آن در قرن اخیر، جلسات ده گانه مناظره میان جمعی از علمای فریقین در شهر «پیشاور» است که به شکل صمیمانه و بدون تعصب برگزار شده است. محور اصلی این مناظرات، تبیین جایگاه حقیقی امامت و ولایت، و رفع شبهات درباره آن است. مشروح این مباحثات در کتاب شب های پیشاور به قلم شیوا و داستانی سلطان الواعظین شیرازی یعنی همان «داعی» نگاشته شده است. با تتبع در این اثر و تحلیل و بررسی مولفه های مناظرات آن، می توان به الگوی مناسبی از روش مناظره در عرصه مباحثات کلامی دست یافت. در واقع «داعی» بر اساس آموزه های قرآن و سیره معصومان(ع)، نقش موثری در دفاع از حریم ولایت ایفا می کند و اغلب به روش برهانی و با استفاده از مقدمات قرآنی و روایی و گاهی به صورت جدال احسن یا در قالب خطابه مناظره می کند. اما طرف مقابل وی که غالبا نقش طراح سوال را دارد، متشکل از جمعی نظیر «حافظ»، «شیخ» و «نواب» است که روش ایشان اغلب جدلی بوده و خالی از مغالطه نیز نیست
    کلید واژگان: مناظره, سلطان الواعظین, شب های پیشاور, اهل بیت(ع), تشیع}
    Masoomeh Shirdel*, Bibisaadaat Razi Bahabadi
    The debate is one of the logical and methodical techniques in the scientific and theological discussions that always has been taken into consideration of Islamic scholars and theologians. One of its outstanding examples in the last century is the ten meetings of debate among a group of religious scholars in the city "Peshawar" that have been held as sincerely and without prejudice. The main axis of these debates is explaining the true position of Imamate and Guardianship also resolving doubts about it. The description of these discussions has been written by eloquent story of "Sultan al-Waizin Shirazi" namely the "Dai" in the book "Peshawar Nights". Investigating in this book and analysis of components of its debates can lead to a suitable pattern of the method in the field of theological debate. Actually "Dai" according to the teachings of the Quran and the tradition of Ahl al-Bayt (AS), plays a major role in defending the boundaries of guardianship and often debates axiomatic method and by basics of the Quran and traditions and sometimes controversial manner or in the form of sermon. But his opponents that often played the role of the question designer are composed of a group such as "Hafez", "Sheikh" and "Nawab" that their method is often polemical and also is not empty of fallacies
    Keywords: Debate, Sultan al-Waizin Shirazi, Peshawar Nights, Ahl al-Bayt (AS), Shiism}
  • محبوبه غلامی*، معصومه غلامی، محمد ابراهیم روشن ضمیر
    از شیوه های تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت، در مواجه با اندیشه های مخالفان اسلام، مناظره و احتجاج هایی بوده است که ائمه معصومین یا تربیت یافتگان آنها در طول تاریخ انجام دادند. «مناظره» صرفا برای ساکت نمودن طرف مقابل صورت نمی گیرد و نیز برای الزام دیگر مسلمانان به تمکین و قبول استدلال دینی و فرهنگی بین مذاهب اسلامی نمی باشد، بلکه مناظره زیربنای وحدت اسلامی و مقدمه ای برای رسیدن به اصول مشترک و حقیقت است. این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی به رشته تحریر درآمده، با نگاه مدبرانه به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که عوامل بروز آسیب «مراء»، پیامدها و عوامل رهایی از آن کدام است؟ بر اساس پژوهش به عمل آمده، از مهم ترین عوامل بروز آسیب آن، خودخواهی تعصبات قومی، غرور، جهالت و... می باشد و مهم ترین پیامدهای آن نیز نفاق و دورویی، دوری از شفاعت از شفعیان و... است. این اصول کاربردی، می تواند الگویی برای تدوین سند چگونگی یک مناظره صحیح و دور شدن آن از آسیب مراء باشد.
    کلید واژگان: مناظره, جدل, مراء, نفاق و درویی}
    Mahboubeh Gholami *, Masoumeh Gholami, Mohammad Ebrahim Roshanzamir
    Throughout the history, one of the widely used methods by Imams or their students for the religious teachings when they were faced by Islam’s opponents was debate. Debate is not merely used to silent the other side, nor is it used to force Muslims to religious and cultural arguments between different sects of Islam. However, debate is the foundation of Islamic unity and a method to achieve common grounds and truth. The study was based on a descriptive-analytical method and was written in a tactful manner to answer the following general question that “what are the factors which cause the harms of debate, their consequences, and factors for avoiding such harms?” The results indicated that the most important factors for such problems are selfishness, ethnic prejudice, arrogance, ignorance, and so on. Also, their most important consequences are hypocrisy, deprivation from Imam’s help, and so forth. These practical principles can be used as a framework and guideline in order to prepare a proper debate avoiding its possible harm.
    Keywords: Debate, argument, Hypocrisy}
  • مرتضی حسینی شاهرودی، معصومه رودی
    اعتقاد به وجود خداوند، عمومی ترین سوال ذهن بشر و اساسی ترین رکن اعتقاد دینی است. در منابع اسلامی، دلایل متعددی برای وجود خداوند ارائه شده است و فلاسفه نیز برهان های مختلفی در این زمینه مطرح کرده اند.
    امام رضا(ع) در مناظره های مختلف خود با عمران صابی، جاثلیق، سلیمان مروزی و مرد زندیق در مرو، دلایلی برای وجود خداوند برشمردند. این مقاله با تحلیل فرمایش های امام(ع) در آن مناظره ها، به دنبال اشاره های احتمالی ایشان به برهان های اثبات وجود خداوند است. براساس نتایج بررسی حاضر، برهان های حدوث، حرکت، نظم، امکان و وجوب و صدیقین از برهان های مورد اشاره امام(ع) بودند. حتی بعضی از عبارت های مورد استفاده ایشان طوری بیان شده اند که به اعتبار گوناگون، ناظر بر برهان های مختلف است.
    کلید واژگان: امام رضا (ع), برهان, حدوث, حرکت, نظم, امکان و وجوب, صدیقین, مناظره ها}
    Morteza Shahrudi, Masoomeh Roudi
    Belief in God is the most common question of human mind, and the most fundamental nessesity of faith. In Islamic sources are given some reasons for the existence of God and also philosophers have discussed several arguments.Imam Reza also has approved God`s existence in Marve`s debates with Omran Saby, Soleiman Marvazi, one of the Catholics, and a Zandigh man. In this article we have shown that Imam has referred to order, contingency, motion, probability and necessity, and truthfulness arguments. Even some of his reasons are able to be watched as different arguments
    Keywords: Imam Reza, argument, contingency, motion, order, probability, necessity, truthfulness, debate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال