به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیشگیری » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیشگیری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد ابراهیمی، محمدرسول آهنگران، سید ابوالقاسم نقیبی

    شهادت به عنوان ابزار و از ادله مشترک در اثبات دعوی، در فقه امامیه و حقوق ایران و مصر، دارای جایگاهی پر اهمیت است. لذا برای پیشگیری آن از آفت تزویر بایسته است اقداماتی در دو حوزه پیشینی و قبل از وقوع یعنی عدم ابتلا به جرم شهادت زور و حوزه پسینی و بعد از وقوع جرم، یعنی حوزه درمان پرداخت. در این مقاله در حوزه پیشینی و کنشی به بررسی رویکردهای اخلاق و عدالت در فقه و حقوق ایران و مصر پرداخته شده و معتقد است توجه به عدالت در شاهد به عنوان پلیس درونی، عنصری بازدارنده از ارتکاب شهادت زور می باشد و بکارگیری عامل اخلاق تضمین کننده در بازدارندگی از شهادت زور محسوب می گردد. در حوزه اقدامات پسینی و واکنشی ضمن پرداختن به مجازاتهای مختلف، بر بکارگیری مجازات تشهیر که از مختصات و شاخصه فقه می باشد به عنوان اقدام اساسی و اصلی بازدارنده از تکرار جرم شهادت زور، تصریح شده است. و در تطبیق سه نظام یاد شده خلاء عناصر عدالت و اخلاق و تشهیر در حقوق مصر و نیز فقدان این مجازات در حقوق ایران به عنوان نقاط ضعف هر یک از نظامات حقوقی یاد شده تلقی گردیده است.

    کلید واژگان: شهادت زور, پیشگیری, عدالت, اخلاق, مجازات, تشهیر}
  • محمدجواد عبداللهی*

    پدیده کودک‌آزاری در تمام کشورها معضلی اجتماعی شناخته میشود که میتواند ناشی از اقدامات نادرست والدین یا سایر افراد جامعه باشد. با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه وسیع در جوامع مختلف، تمام ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر قرار گرفت. یکی از آثار این همه‌گیری و محدودیتهایی که بهمراه داشته، افزایش کودک‌آزاری و خشونت نسبت به کودکان است و قرنطینه شدن کودکان بمدت طولانی در خانه‌ آنها را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است. در این نوشتار، سعی شده است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌یی، نخست به بررسی تاثیر ویروس کرونا بر افزایش آزار و اذیت کودکان پرداخته شود و پس از آن، با رویکرد فلسفی، ظرفیت قوانین و راهکارهایی که در راستای حمایت حقوق آنها وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: حقوق کودک, قرنطینه, کرونا, کودک آزاری, پیشگیری}
    Muhammad Jawad Abdollahi*

    The problem of child abuse throughout the world is considered to be one of the social problems which are rooted in the improper attempts taken by parents and other members of a society in this regard. Following the outbreak of coronavirus and the beginning of quarantine period, all aspects of life have been affected, one of which is the rise of child abuse. As a matter of fact, children are prone to undergo such threat. The present article is an attempt to follow a descriptive- analytic approach based on library sources and study the impact of coronavirus on the rise of child abuse and also seek to sort out certain legal solution in order to protect children rights.

    Keywords: children rights, quarantine, Corona, child abuse, prevention}
  • ابوالقاسم ولی زاده*، رحیم میردریکوندی، محمد مهدی ولی زاده
    هدف

    از تحقیق حاضر، معرفی راهکارهای پیشگیری و درمان حسد از منظر اسلام بود.

    روش

    تحقیق، توصیفی- تحلیلی بود. در این پژوهش که از نوع تحقیقات کاربردی است، با استفاده از قرآن کریم، تفاسیر و کتب روایی، راهکارهایی برای پیشگیری و درمان حسد شناسایی شد و پس از عنوان دهی، دسته بندی و تجزیه و تحلیل شد. تفکیک راهکارهای درونی و بیرونی و نیز ارایه راهکارهای شناختی، عاطفی و رفتاری(طبق الگوی نظریه الیس) از ابتکارات این تحقیق است. برای این منظور، راهکارها به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم شد.

    یافته ها

    با توجه به آیات و روایات، در خصوص راهکارهای درونی، شش راهکار شناختی، سه راهکار عاطفی و هفت راهکار رفتاری و در زمینه راهکارهای بیرونی، چهار راهکار خانوادگی و سه راهکار اجتماعی برای پیشگیری و درمان شناسایی و معرفی شد.

    نتیجه گیری

    بینش صحیح نسبت به خدا و جهان هستی و نیز آموزه های دینی همچون: تقوا، توکل، صبر، دعا و... نقش مهمی در کاهش و درمان حسد دارند. البته با توجه به اینکه راه های پیشگیری و درمان در بیشتر موارد همپوشانی داشتند، از این رو، پیشگیری و درمان از هم تفکیک نشده است.

    کلید واژگان: حسد, پیشگیری, درمان, راهکارهای درونی, راهکارهای بیرونی}
    Valizadeh A*, Mirderikvandi R, Valizadeh M
    Aim

    The purpose of the present study is to introduce strategies for the prevention and treatment of jealousy from the perspective of Islam.

    Method

    The research method is descriptive-analytical. In this research, which is a type of applied research, using the Holy Quran, interpretations and narration books, strategies for the prevention and treatment of jealousy were identified and after naming, classification and analysis. Separation of internal and external solutions as well as presentation of cognitive, emotional and behavioral strategies (according to Ellis's theory model) are among the initiatives of this research. For this purpose, the solutions were divided into two categories: internal and external.

    Results

    According to verses and hadiths, about internal strategies, six cognitive strategies, three emotional strategies and seven behavioral strategies and in the field of external strategies, four family strategies and three social strategies for prevention and treatment were identified and introduced.

    Conclusion

    Correct insight into God and the universe, as well as religious teachings such as piety, trust, patience, prayer, etc., play an important role in reducing and healing jealousy. However, due to the fact that the ways of prevention and treatment overlapped in most cases, therefore, prevention and treatment have not been separated from each other.

    Keywords: jealousy, prevention, treatment, internal strategies, external Strategies}
  • انور خیرآبادی، جواد نیک نژاد*، محمد بارانی، مهدی اسماعیلی

    در خصوص موضوع پیشگیری از وقوع جرم در اصل 8 قانون اساسی با توجه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ی همگانی و حاکمیتی تعریف شده ولیکن گروهی که پدیده ی مجرمانه را موضوعی انسانی و اجتماعی می دانند که ممکن است در هر جامعه دینی هم بروز و ظهور کند و پیشگیری از جرم را نیازمند استفاده از دستاوردها و آموزش های علمی، عملی می دانند و با این پیش فرض که لزوم اجرای قوانین کیفری که در اصل 4 قانون اساسی هم به آن اشاره شده به این نتیجه می رسند که براساس بند 5 اصل 165 قانون اساسی اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان را از وظایف قوه قضاییه می دانند». شاید به دلیل برخورد غیر علمی با این مقوله ی سهم موضوع پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه امری ذهنی و تشریفاتی بوده و در نتیجه طیف عظیمی از نخبگان، حقوقدانان و جرم شناسان و جامعه شناسان جرات نقد و ورود به این موضوع را نداشتند و این موضوع ناخودآگاه منجر شد که قوه قضاییه خود در سیطره ی مجرمین قرار بگیرد و نفوذ عوامل قدرت و ثروت باعث ایجاد بحران ساختاری در مواجه با مجرمین گردید ولیکن با طلوع افق های نوین و سکان داری قاضی القضات جدید و تغییرات بنیادین و مبارزه با مجرمین یقه سفید و دانه درشت بار دیگر این امید در افکار جامعه زنده شد که قوه قضاییه پرچمدار مبارزه با جرم و پدیده ی مجرمانه و بلکه مهمتر از آن پیش قراول پیشگیری از جرم باشد در این مقاله ضمن توجه به مقررات قانونی که تکلیف قوه قضاییه را در ارتباط با پیشگیری از جرم مشخص کرده در پی آنیم که دیدگاه های نوین و جدید قوه قضاییه را اعم از آموزش های تخصصی و همگانی و طرح هر مسجدی حقوقدان و سازمان ها و مراجع زیر مجموعه ی این قوه را که نقش اساسی و گسترده در پیشگیری اجتماعی با رعایت الگوی ایرانی اسلامی از جرم دارند مورد بررسی قرار دهیم و به عبارت دیگر سعی می کنیم فارغ از دیدگاه پیشگیری کیفری از دیدگاه پیشگیری وضعی از وقوع جرم در قوه قضاییه بپردازیم و بررسی عوامل اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی را در وقوع جرم به دیگر صاحب نظران موکول کنیم.

    کلید واژگان: جرم, پیشگیری, پیشگیری اجتماعی, قوه قضائیه, الگوی اسلامی}
  • محمد علی حاجی ده آبادی، عبدالوهاب کریمی

    از جمله مباحث مهم در دو حوزه جرم‎شناسی و اخلاق اسلامی، شرم و حیا است که تاثیرات آن در پیشگیری از رفتارهای نابهنجار و مجرمانه مورد تاکید هر دو حوزه دانشی یادشده است؛ باوجوداین، دقت نظر در مبانی و یافته‎های جرم شناسی و آموزه های اخلاق اسلامی، می تواند تفاوت های ظریفی را که این دو با یکدیگر در این محور، یعنی تاثیر شرم بر پیشگیری از جرم دارند آشکار سازد. پژوهش حاضر می کوشد تا با روش توصیفی - تحلیلی این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که باوجود اشتراکات شرم از نظر ماهیت و اصل پیشگیری از جرم، تفاوت های معناداری بیین این دو حوزه دانشی از جهت قلمرو، دامنه بازدارندگی، عوامل و مولفه ها و هم چنین به لحاظ کیفیت و چگونگی تاثیرگذاری، وجود دارد.

    کلید واژگان: شرم, حیا, بازدارندگی, پیشگیری, کنترل, شرمساری, جرم}
  • موسی سلیمانی مارشک، سید حسین سید موسوی *، فهیمه شریعتی

    انسان‌ها در زندگی خود با انواع هیجانات روبه‌رو هستند. این هیجانات به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. در نوع دوم افراد برای خودداری و رهایی از آنها تلاش می کنند. هیجانات از منظرهای فلسفی و زیستی و روان‌شناسی بررسی می‌شوند. محمدبن‌زکریای رازی و ابن‌سینا از فیلسوفانی هستند که درباره هیجان حزن و اندوه بحث کرده‌اند. با مقایسه و گزارش آثار این دو درمی یابیم که محمدبن‌زکریای رازی با پیش‌گرفتن روش اخلاق فلسفی افلاطونی، هدفش را سلامت‌محوری قرار می دهد. رویکرد وی معطوف به جسم و روان است. حزن و غم از منظر وی مذموم و عدم اعتدال مزاج و پنداره ثبات داشته‌ ها، عوامل ایجادی آن است. حفظ اعتدال مزاج، منفی‌انگاری دارایی و اصلاح نگرش ثبات داشته ها ازجمله روش های درمانی مورد توجه رازی در کتاب طب روحانی است. ابن‌سینا نیز در مواجهه با حزن و اندوه با اتخاذ روش اخلاق فلسفی ارسطویی، رویکرد کمال‌محور را برمی گزیند. وی در درمان غم و اندوه به امری فراتر از سلامت تن می اندیشد. شیخ‌الرییس در درمان این عارض نفسانی، درمان های روانی و معنوی را موثرترمی داند. از نظر وی افزون بر اصلاح انگاره ثبات داشته ها، زیارت و دعا عامل مهمی برای زدودن غم است.

    کلید واژگان: زکریای رازی, ابن سینا, هیجان, حزن, اندوه, درمان, پیشگیری}
    Mousa Soleimani, Syed hussain Seyed Mousavi, Fahimeh Shariati

    Human beings experience every kind of emotion in their everyday lives. Traditionally, emotions are categorized as negative or positive. People, however, tend to escape, disengage from, or avoid the latter type. Emotions are studied from philosophical, biological, and psychological perspectives. On the other hand, al-Rāzī and Ibn Sina are two Muslim scholars who discussed the grief and sorrow disorders in their philosophy. Comparing their works reveals that al-Rāzī applies Plato's moral philosophy, therefore his main focus is on health and well-being. He considers both physical and psychological aspects. In his view, grief and sorrow are unpleasant. Also, the lack of balance in humors and stability of thoughts are the direct causes of raising such strong emotions. Keeping the balance in humors, anti-negativity, and restoration of stability of thoughts are the treatments al-Rāzī suggests in Kitāb al-Ṭibb al-rūḥānī (Book of Spiritual Medicine). Inspired by Aristotle's moral philosophy, Ibn Sina follows the approach of perfectionism. Treating the disorder of grief and sorrow, he goes beyond bodily health issues and admits that moral and psychological treatments are more effective. Apart from the restoration of stability of thoughts and emotions, he is of the opinion that prayers and pilgrimage play a significant role in coping with grief and sorrow.

    Keywords: Muhammad ibn Zakariyyā al-Rāzī, Ibn Sina, Emotions, Grief, Sorrow, Treatment, Prevention}
  • رامین علیزاده، حسین غلامی*، محمدعلی جاهد
    زمینه

    یکی از ویژگی های بارز اخلاق، جلوگیری از تعارض و تنش در جامعه و بین افراد می باشد و زمانی که اخلاق و اخلاق مداری در جامعه وجود داشته باشد، به تبع آن برخی ناهنجاری ها در جامعه از بین خواهند رفت. در روابط کسب و کار نیز اخلاق اهمیت خاصی داشته و باعث رونق کسب و کار و اعتماد و صداقت و حسن نیت خواهد بود و در این صورت مراودات و معاملات اقتصادی در بستری سالم و اطمینان بخش انعقاد خواهد یافت. پرسشی که در این تحقیق مطرح می شود عبارت است از اینکه: آیا اخلاق تجاری در پیشگیری از جرائم بانکی موثر می باشد؟ به منظور پاسخ گویی به این پرسش، کارکرد و نقش اخلاق تجاری بررسی گردیده است. در این مقاله روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با ابزار فیش برداری می باشد که در آن الگوی نوین پیشگیری در علم حقوق تبیین گردیده است.

    نتیجه گیری

    اخلاق تجاری علمی هنجارساز محسوب می شود که باعث بهبود و ارتقاء مراودات تجاری می گردد و یکی از مراودات تجاری همان معاملات بانکی می باشد که بایستی در بستری عاری از تخلف و جرم صورت بگیرد و چون از اخلاق تجاری به عنوان پلیس روابط کسب و کار یا پلیس روابط تجاری یاد می گردد، لذا در صورت نهادینه کردن آن در بانک ها، می توان از بسیاری از جرائم بانکی پیشگیری نموده و شاهد سلامت اقتصادی در حوزه کسب و کار باشیم. در واقع اخلاق تجاری به عنوان الگویی نوین در حقوق بانکی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد که عینی ترین حضور اخلاق در دنیای تجارت، همان مجموعه قواعد رفتاری با کدهای اخلاقی است.

    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق تجاری, جرائم بانکی, پیشگیری}
    Background

    One of the prominent features of ethics is to prevent conflict and tension in society and between individuals, and when ethics exist in society, some abnormalities in society will be eliminated. Ethics are also important in business relationships and will promote business prosperity, trust, honesty and goodwill, and economic transactions will result in a healthy and reassuring environment. The question posed in this study is: Is business ethics effective in preventing bank crimes? In order to answer this question, the function and role of business ethics has been examined. In this paper, a descriptive-analytical research method with a pick-up tool in which a new model of prevention in law is explained.

    Conclusion

    Business ethics is a normative science that improves and promotes business transactions and is one of the business transactions that should be conducted in a crime-free environment and because of business ethics as a police business relationship or the police business relationship is mentioned, so if you institutionalize it in banks, you can prevent many bank crimes and see the economic health of the business. In fact, business ethics as a new model of banking law has a special place, the most objective presence of ethics in the business world is the same set of codes of conduct.

    Keywords: Ethics, Business ethics, Banking crime, Prevention}
  • غلامرضا مهدوی، محمود قیوم زاده*

    ساختار اخلاقی و مفهوم آن شامل معنای اصطلاحی و عرفی بوده و جایگاه اخلاق در این خصوص از اهمیت والایی برخوردار است. فرهنگ و مفهوم آن مبنی بر اینکه اساسا فرهنگ چیست و چه ویژگی هایی در جهت پیشرفت اخلاقیات جامعه دارد و ارتباط آن با اخلاق جزء مباحث اساسی اخلاق اجتماعی می باشد. پیشگیری و مفهوم آن و انواع پیشگیری و اهداف پیشگیری و نقش آن در فرهنگ سازی اخلاقیات در جهت جلوگیری از اعتیاد در جامعه از لایه های اساسی پژوهش حاضر است. همچنین علل گرایش به اعتیاد مورد کاوش قرار گرفته که عبارتند از : لذت جویی ، نارضایتی ، نابردباری،زیاده خواهی،ناسپاسی،... و اینکه اساسا اعتیاد چیست و معتاد کیست؟ تبیین شده و راهکارهای لازم در خصوص این موارد ارائه گردیده است. در مورد الگوهای اخلاقی در پیشگیری فرهنگی از اعتیاد مبنی بر اینکه رویکرد اخلاق اسلامی بر مبنای خیرباوری است نه لذت جویی و یا رنج وبا قبول اینکه عملکرد هر انسان تابع نگرشی است که به جهان هستی و نظام حاکم بر آن دارد در نتیجه اصلاح رفتار و تغییر رویکرد لذت جویی به خیر باوری با زهد و تقوا و یاد مرگ و با جایگزین نمودن واکنشهای غیر کیفری به نام اخلاق بجای واکنشهای کیفری و مجازات در اثر ترویج فرهنگ اخلاق اسلامی که سبب کاهش هزینه های مادی و معنوی مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد خواهد بود از نتایج پژوهش حاضر می باشد.

    کلید واژگان: ساختار اخلاقی, پیشگیری, فرهنگ, مواد مخدر, اعتیاد}
    Mahmoud Ghayoumzadeh*

    The ethical structure and its implications include the idiomatic and customary meaning and the place of ethics is of great importance in this regard. Culture and its concept of what culture really is and what it has to do with the development of community ethics and its relation to ethics is one of the core issues of social ethics. Prevention and its implications and types of prevention and prevention goals and its role in the culture of ethics in order to prevent addiction in society are the main layers of the present study. The causes of addiction tendency have also been explored, including pleasure, dissatisfaction, intolerance, greed, apathy, .... and what is addiction and who is addicted? The necessary explanations and solutions have been provided. On the ethical patterns in cultural prevention of addiction that the Islamic ethics approach is based on benevolence, not pleasure or suffering, and the acceptance that the performance of every human being is subordinate to the attitude of the world and its ruling system as a result of behavior modification and change. The pleasure-seeking approach to belief in asceticism and piety and death by substituting non-criminal reactions in the name of morality rather than criminal and punitive reactions by promoting Islamic ethics culture that will reduce the material and spiritual costs of drug abuse and addiction prevention. Was one of the results of the present study.

  • علی صادقی، زهرا ربانی تبار
    قرآن راهکارهای متعددی برای پیشگیری از گناهان اجتماهی ارائه نموده است. این راهکارها در سه حیطه باورها و عقاید، تمایلات و گرایشات و کنش و رفتار می باشد. هرچند در زمینه پیشگیری از جرم از نگاه اسلام مقالاتی نوشته شده ولی جنبه نوآوری تحقیق حاضر این است که راهکارهای پیشگیری از گناهان اجتماعی را از سه منظر بینشی، گرایشی و کنشی بررسی نموده است که در تحقیق های مشابه سابقه ندارد. در پیشگیری بینشی به تبیین راهکارهایی مانند ایمان به خدای متعال، اعتقاد به نظارت الهی و تقویت ایمان به معاد پرداخته ایم. در پیشگیری گرایشی نقش تقوا، محبت الهی، یاد نعمت های الهی، صبر، توکل و کنترل دوستی را در جلوگیری از گناهان اجتماعی بررسی کرده ایم. در پایان به پیشگیری کنشی از جمله کیفرهای پیشگیرانه اعم از مجازات های دنیوی و اخروی، پیشگیری های اجتماعی، پیشگیرهای اقتصادی و انجام عبادات پرداخته ایم.
    کلید واژگان: قرآن, راهکار, پیشگیری, گناهان اجتماعی, پیشگیری بینشی, پیشگیری گرایشی, پیشگیری کنشی}
    Ali Sadeqi, Zahra Rabbani Tabar
    The subject of this thesis is how to prevent the social sins of the Quran. Since the main purpose of the community to reach perfection in this direction away from sin we have social needs; therefore, to discuss strategies to prevent social sins, sins in the Quran that human life is a book of guidance and guidelines, reach us at for this purpose, will lead. spreading from the perspective of verses and Islamic traditions and prevention strategies of these sins in the Quran in several follow-up season. At first insight to prevent such faith in God, belief in divine supervision and strengthen the faith in resurrection. The preventive approach, such as the role of piety, love of God and worship in preventing social sins study. And at the end to prevent such an act of preventive punishments ranging from worldly and otherworldly. Sectional research methods in this thesis is transmitted. and provides numerous interaction.
    Keywords: Quran, guilt, social protection, social sins}
  • حمزه حاجی
    قرآن کریم، به عنوان آخرین و جامع ترین کتاب آسمانی، از قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی بالایی در حوزه های مختلف از جمله پیشگیری از رذایل اخلاقی به منظور سالم سازی فرد و جامعه برخودار است. یکی از رذیلت های اخلاقی چالش زا که گسترش و فراگیری آن از عوامل مهم سقوط و تباهی هر جامعه ای به شمار می آید، انحرافات جنسی است که به جهت پیامدهای جسمی و روحی این انحرافات، قرآن با رویکردی پیشگیرانه و با ظرافت و موشکافی خاصی در صدد پیشگیری از وقوع آنها بر آمده است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل نحوه فرهنگ سازی قرآن در راستای پیشگیری از انحرافات جنسی می باشد. پژوهش در آیات مرتبط با مسائل جنسی این نتیجه را به دست می دهد که قرآن کریم به شیوه های مختلف و متنوعی از قبیل تشویق و ترغیب به رفتار و کردار پسندیده، معرفی الگوهای خوب، بیان قصص و داستان های عبرت آمیز، تکریم ارزش ها و انسان های پاکدامن، نکوهش ضد ارزش ها و ناهنجاری ها و بهره گیری از عرف و افکار عمومی به فرهنگ سازی جهت پیشگیری از بروز انواع انحرافات جنسی پرداخته است.
    کلید واژگان: قرآن, فرهنگ سازی, انحرافات جنسی, نابهنجاری جنسی, عفت و پاکدامنی, پیشگیری}
    Hamzeh Haji
    The holy Quran, the last and comprehensive divine book, is endowed with cultural capabilities and capacities in different fields including the prevention of moral vices in order to bring discipline to individual and society. One of the challenging moral vices whose spread and prevalence function as important cause of every society's collapse and ruin is sexual deviation, in that the Quran attempted to prevent it from happening with a preventive approach, as well as utilizing special scrutiny and investigation, due to its physical and psychological impacts the deviations create. The aim of this research is to explore and analyze how the Quran builds culture in line with the prevention of sexual deviation. An exploration into verses relating to sexual problem led us to conclude that the Holy Quran built a culture in order to prevent various sexual deviations by means of different ways including encouraging and persuading people to engage in decent conduct and behavior, introducing good patterns, explaining fines and cautionary tales, respecting values and virtuous people, condemning anti-values and anomalies, as well as utilizing conventions and public thoughts.
    Keywords: the Quran, culture building, sexual deviation, sexual anomaly, chastity, prevention}
  • قربان علمی، مسعود شاورانی
    خودکشی به عنوان معضلی پیچیده و چند بعدی، امروزه به همراه تغییرات سریع جوامع رو به افزایش است. در این مقاله، نقش و جایگاه باورها و مناسک اسلامی، با در نظر گرفتن چند تباری بودن پدیده خودکشی، برای تعیین تاثیر آنها در پیشگیری از خودکشی و در نتیجه، کمک به کاهش آن بررسی می شود. به دلیل چند تباری بودن مسئله خودکشی، روش تحقیق به صورت اسنادی، تحلیلی و فراتحلیلی است. مروری بر برخی مطالعات، تحقیقات و مستندات آماری و تجربی موجود و در دسترس بیانگر ارتباط برخی عوامل همچون افسردگی، روابط جنسی نامشروع، ضعف خانواده و مشروبات الکلی با خودکشی است. حرمت خودکشی و وسوسه و فکر آن در قرآن و روایات، نقش باورهای اسلامی در معنادار ساختن زندگی (همچون موهبت زندگی، توبه، امید و خوش بینی، آزمایش و ابتلا، صبر، توکل، یاد مرگ و آخرت، ارتباط با خدا و قضا و قدر) و مناسک جمعی و گروهی در اسلام و شبکه های مذهبی حمایت اجتماعی در پیشگیری از خودکشی بسیار موثر است. در مجموع متغیر دینداری در دو بعد فردی و اجتماعی و مستقیم و غیر مستقیم در این امر تاثیر زیادی دارد.
    کلید واژگان: خودکشی, باور, مناسک, پیشگیری, اسلام}
    Ghorban Elmi, Masud Sharvani
    Committing suicide, as a complex multidimensional problem, is on increase parallel with the rapid change of human societies. The present study is an attempt to study the impact of Islamic beliefs and rituals on the prevention of committing suicide and as a result its reduction. Due to the interdisciplinary nature of this problem, the research method incudes document analysis and meta-analysis. A review of related studies and available statistical documents and empirical evidence shows that there is a relationship between variables such as depression, illicit sex, alcohol and poor family morals on the one hand and committing suicide on the other. The impermissibility of committing suicide and its temptation in the Quran and Hadith, the role of Islamic beliefs (such as the blessing of life, repentance, hope and optimism, divine tribute, patience, trust, remembrance of death and the hereafter, relation with God and destiny) and the role of collective rituals and religious group social support networking in making life meaningful are very effective in preventing committing suicide. Altogether, the variable of religiosity with its individual and social aspects has an impact on this phenomenon directly or indirectly.
    Keywords: committing suicide, belief, ritual, prevention, Islam}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال