به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آرمان گرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آرمان گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدتقی امیرپور

    دو مکتب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی از مکاتب معروف روابط بین‌الملل و عرصه دیپلماسی هستند. با توجه به اهمیت دیپلماسی و تامین منافع و امنیت ملی در کنار مصالح اسلامی و انقلابی، این سوال مطرح می‌شود که چه رویکردی در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری قرار دارد؟ روش پژوهش استفاده از روش توصیفی تحلیلی است. هدف اصلی این پژوهش ارایه نگاه جامع و کامل نسبت به دیپلماسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به دو مکتب مهم آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است. نوآوری و یافته مهم این مقاله این است که بررسی سایر ویژگی‌های مکاتب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، حاکی از عدم انطباق کامل سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با مکاتب مزبور است؛ لذا تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، الگویی منحصربه‌فرد را می‌طلبد. ازاین‌رو، با طرح آرمان‌گرایی واقع‌بینانه و انقلابی سعی در شناخت آن داریم.

    کلید واژگان: آرمان گرایی, واقع گرایی, روابط بین الملل, دیپلماسی, سیاست خارجی}
  • نجف لک زایی*، حسن صادقیان
    ازآنجاکه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش های اسلامی است، قوانین حکومتی باید بر اساس ضوابط شرعی و بر مبنای سیره معصومان علیهم السلام تدوین شوند. یکی از منابع اصلی برای الگوبرداری، سیره حکومتی امیر مومنان علیه السلام می باشد، مطالعه سیره حکومتی ایشان، نشان می دهد که حضرت به هیچ وجه حاضر به نادیده گرفتن ایده آل ها، احکام و قوانین شریعت نبوده اند، حتی اگر منجر به تضعیف قدرت و حکومت شود. اما تتبع در ابواب فقهی مثل «باب تزاحم» یا «احکام ثانویه»، نشان می دهد که طبق ضوابط شناخته شده فقهی، گاهی برای حفظ حکومت، ترک یک حکم شرعی، مجاز، قلمداد می شود. با توجه به این نکته، رفتار آرمانی امیر مومنان علیه السلام، با ضوابط فقهی چگونه قابل توجیه است. هدف این مقاله، این است که با بررسی تک تک این نمونه ها نشان دهد که رفتارهای حضرت تعارضی با ضوابط فقهی نداشته و بر همان اساس، قابل تحلیل می باشد.
    کلید واژگان: فقه سیاسی, آرمان گرایی, سیره علوی, احکام ثانویه, تزاحم}
    Najaf Lakzaei*, Hassan Sadeqian
    Since our government is ideological, the laws must be based on religious rules and the infallibles` lifestyle. One of the primary sources for taking pattern on, is Imam Ali`s (peace be upon him) governorship. Studying his governorship shows that he never consented on neglecting the ideals, principles and religious rules, even if it meant undermining the power and ruling. Research in the sections on "conflict" or "secondary rules" indicates that based on the known rules on jurisprudence, to preserve a government, sometimes neglecting a religious rule, is legal. In such a case, the primary rule must not be emphasized. Such an insistence, is not only a sign of piety, but also is rationally and religiously discouraged. Having this fact in mind, the ideal behavior of Imam Ali (peace be upon him) is not adaptable to the known jurisprudent rules. This paper seeks to examine each of these samples so that it shows that Imam Ali`s (peace be upon him) behavior were completely adapted with jurisprudent rules and they can be examined in the same manner.
    Keywords: political jurisprudence, idealism, Alavi lifestyle, secondary rules, conflict}
  • مهدی خادمی*
    قرآن کریم دو دیدگاه متفاوت و در عین حال سازگار با هم نسبت به انسان دارد؛ نگاهی آرمان گرایانه در مقام تشریع و تکلیف و در عین حال دیدگاهی واقع گرایانه در مقام امتثال اوامر الهی. در نگاه نخست – که نگاه قرآن به انسان در مقام تشریع است- قرآن کریم معتقد است که تمامی انسان ها این قابلیت و توانایی را دارند که به کمال نهایی خویش دست یابند و این توقع از تمامی انسان ها، توقعی به جاست. اما از منظر دیگر- که دیدگاه قرآن به انسان در مقام امتثال است- معتقد است که اکثر انسان ها در واقعیت نخواهند توانست به این مهم نائل آیند. از منظر ملاصدرا با اصولی مانند اصالت وجود، حرکت جوهری نفس، اتحاد عاقل و معقول و دیگر اصول حکمت متعالیه می توان گفت که نفس انسان با حرکت جوهری خویش و با انتخاب معقولات متناسب و در مجموع با تربیت صحیح عقل نظری و عقل عملی این توانایی و قابلیت را دارد که خود را به مرحله تجرد تام برساند. اما در عین حال اکثر انسان ها از این امر مهم غافل شده و لذا در عمل راه دیگری را در حیات خویش اتخاذ می کنند.
    کلید واژگان: آرمان گرایی, واقع گرایی, انسان کامل, قرآن کریم, ملاصدرا, مبانی ملاصدرا}
    Mehdi Khademi *
    The Quran has two different approaches to human; idealistic and realistic view. In the first look, the Quran says that all human beings have the ability to achieve its ultimate perfection and the expectation of all people, is right expectation. But from another perspective, it believes that the majority of people will not be able to achieve this task. According to Mulla Sadra With principles such a existentialism, Substantial motion of soul, unity of perceiver and perceived and other principle of Transcendent Wisdom can be said that The human soul with its substantive motion And with the right choice of right Comprehensions and in total by Proper training of practical and theoretical reason can reach his self to a full Immaterial. Yet the majority of people are Unaware of this important task and choose another way in the personal life. idealistic, realistic, full immaterial. existentialism. Substantial motion. m m m
    Keywords: idealistic, realistic, full immaterial, existentialism, Substantial motion}
  • احمد عابدی سروستانی
    زمینه
    رفتار با حیوانات یکی از موضوعات اخلاق را تشکیل می دهد. یکی از پرسش های مطرح این است که آیا موضع گیری اخلاقی افراد در نگرش آنان نسبت به حیوانات موثر می باشد؟ پژوهش حاضر برای پاسخ به این پرسش و با هدف سنجش نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات و ارتباط آن با آرمان گرایی در اخلاق انجام شده است.
    روش
    تحقیق حاضر به روش توصیفی-پیمایشی انجام گردید. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه های شهر گرگان در سال 1392 بود که از بین آنها 400 نفر با روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی، به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. داده های بدست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند فراوانی، میانگین، ضریب همبستگی و آزمون یو من-ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات در حد متوسط قابل ارزیابی می باشد. همچنین، نگرش زنان نسبت حیوانات، مساعدتر از نگرش مردان است. بین آرمان گرایی و نگرش نسبت به حیوانات، یک همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. اما بین سن و نگرش نسبت به حیوانات ارتباط معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات در حد مطلوب نمی باشد. بنابراین و با توجه به تاثیر نگرش ها در رفتار، دغدغه احتمال رفتارهای غیراخلاقی با حیوانات وجود دارد. به دلیل ارتباط مستقیم آرمان گرایی اخلاقی با نگرش نسبت به حیوانات می توان نتیجه گرفت که ارتقاء آرمان گرایی می تواند به بهبود نگرش نسبت به حیوانات بیانجامد. در این راستا گنجاندن محتوای آموزشی مناسب در درس های دانشجویان و استفاده از منابع سنت اسلامی-ایرانی و فرهنگ بومی پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان: اخلاق, حقوق حیوانات, آرمان گرایی}
    Dr A. Abedi
    Background
    Ethical treatment towards animals is an issue in ethics. One question is whether ethical ideology can affect the individual’s attitude towards animals. The present study was conducted to answer this question with the aim of measuring students’ attitude towards animal and its relationship with ethical ideology.
    Method
    This research was conducted using descriptive-survey research. The study population was consisted of students of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan University of Medical Sciences, Golestan University and Gorgan Islamic Azad University. Based on stratified random sampling, 400 students were selected as sample group. Researcher made questionnaire was used to collect data. Obtained data was analyzed by SPSS software. Statistics such as frequency, mean, correlation coefficient and mann-whitney test were used for data analysis.
    Results
    Students’ attitude towards animals was rated in moderate. Women's attitude towards animals was more favorable than the men. There was a significant positive correlation between idealism and attitude towards animals. No significant correlation was found between age and attitude towards animals.
    Conclusion
    Students’ attitude towards animals is not enough favorable. Therefore, there are concerns about unethical treatment of animals because attitude is influential factor on behavior. Because of the direct relationship between ethical idealism and attitude towards animals, it can be concluded that the promotion of idealism can lead to a better attitude towards animals. In this regard, the inclusion of appropriate educational content in lessons for students and use of resources of Islamic-Iranian tradition and local culture are recommended.
    Keywords: Ethics, Animal Rights, Idealism}
  • نصرالله آقاجانی
    «علم اجتماعی مسلمین»، مجموعه ای از اندیشه ها و تفکرات نظام وار و روشمند در حوزه موضوعات و مسائل اجتماعی برای رفع نیازها و رسیدن به سعادت و کمال انسانی است. در چیستی و هویت علم اجتماعی مسلمین، و نیز تمایز آن از علوم اجتماعی، به ویژه جامعه شناسی مدرن تلاش علمی شایسته ای لازم است که این مقاله گامی در این مسیر است. نوع مسائل علم اجتماعی مسلمین، مبتنی بر بنیادهای اسلامی و دارای مفاهیم، موضوعات و مسائلی خاصی است که به آن هویتی ممتاز با پیشینه طولانی داده است. این علم دارای ویژگی هایی نظیر هویت فراتاریخی، و بهره مندی از ظرفیت تعمیم یافتگی، ابتناء بر اصول و بنیادهای اسلامی، به ویژه توحیدگرایی در هستی شناسی و حقیقت گرایی انتقادی بر حسب وحی، عقل و حس در معرفت شناسی، آرمان گرایی و داشتن رویکرد هرمی به هستی و جهان اجتماعی، برخی از مهم ترین ویژگی های آن است.
    کلید واژگان: علم اجتماعی مسلمین, مسائل علم اجتماعی اسلامی, توحیدگرایی, حقیقت گرایی, آرمان گرایی}
    Nasro Allah Agajani
    Muslims’ sociology is a series set of systematic and methodical thoughts and ideas about social questions intended to satisfy man's needs and bring to him happiness and perfection. Earnest scientific endeavor should be made to investigate the identity and nature of Muslims’ sociology and its difference from other types of sociology, especially modern sociology. This study constitutes a step on the way to achieve this goal. The questions about Muslims’ sociology are based on Islamic principles and have special concepts, themes and issues which have lent it a true identity with a long history. Among the features of Islamic sociology are: ultra-historical identity, capacity for generalization, dependence on the principles of Islam, especially monotheism in ontology, critical realism based on revelation, reason and sense in epistemology, idealism and having a hierarchical approach to existence and social world.
    Keywords: Muslim's sociology, issues about Islamic socialogy, monotheism, realism, idealism}
  • وجه الله قربانی زاده، محمد امینی *
    هدف

    پیشرفت تعالی بخش با کاربست علومی حاصل می شود که در دانشگاه حقیقتا اسلامی تولید شده است؛ زیرا دانشگاه بدون علم، محکوم به عقب ماندگی و بدون تعالی معنوی نیز محکوم به گمراهی است. شناخت ماهیت دانشگاه اسلامی مسئله ای است که هرگونه اقدام اسلامی سازی متوقف بر آن است. پژوهش حاضر درصدد است یکی از عناصر اصلی دانشگاه اسلامی را از نگاه رهبر معظم، طرح و تبیین کند.

    روش

    پژوهش از نظر هدف، بنیادین؛ از نظر ماهیت داده، کیفی و از نظر نوع، تحلیل محتوای کیفی با رهیافت عرفی است. جامعه رسانه ای مورد مطالعه، کلیه سخنان رهبری از ابتدای تصدی تا سال 1392 می باشد. نمونه از نوع هدفمند و عبارت است از کلیه بیانات، نامه ها و پیامهایی که رهبری خطاب به اقشار ذی ربط ایراد فرموده اند.

    یافته ها

    یکی از عناصر اساسی دانشگاه اسلامی «آرمان گرایی و حرکت» است که زیرمقوله های آن به ترتیب اولویت عبارتند از: شوق و امید به آینده مطلوب، روحیه باطراوت انقلابی و انگیزه پرنشاط ایمانی، آرمان خواهی و طلبیدن قله ها، هدفگذاری والا و مقدس، خواستن مصرانه اصلاح و پیشرفت، باور به امکان تغییر آینده، قانع نبودن به پیشرفتها و داشته ها، سلامت جسم و روان، تفریح و فراغت مفید، باور به تاثیر حرکتهای کوچک.

    نتیجه گیری

    اسلامی سازی دانشگاه بدون درک حقیقی آن، حصول نتایج عکس را محتمل می سازد. دانشگاه اسلامی حقیقتی جذاب، زیبا، تعالی بخش و پیش برنده است، نه آن گونه که برخی ها محدود و تنگ نظرانه دریافته اند. آگاهی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی می تواند در اقدامات اسلامی سازی راه گشا باشد.

    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, آرمان گرایی, امید, تحقیق کیفی, تحلیل محتوای کیفی}
    Ghorbani Zadeh V., Amini M
    Objectives

    The present research aims at analyzing the entity, essence and ipseity of Islamic university from view point of supreme leader of Islamic revolution.

    Method

    The method of the article is fundamental and qualitative. the media community of the research included all speeches made by supreme leader before 1392.

    Results

    The results of the research indicate" Idealism and movement" as one of the basic elements in Islamic university. The subdivisions of the mentioned element are as follow: enthusiasm and hopefulness toward ideal future, revolutionary and cheerful spirituality and morality, idealism, holly intentions and aims, development and reform, to be hopeful to future changes, soul and body health, constructive entertainments.

    Conclusion

    The author of the survey concludes islamicization of universities is not actualized unless it is really understood. Islamic university is a sort of attractive, fruitful and progressive university. To be aware of the major components of the Islamic university will help to develop islamicization measures.

    Keywords: islamic university, idealism, hopes, qualitative research, quality content analysis}
  • بهمن بنی مهد، ابراهیم بیگی هرچگانی*
    زمینه
    حسابرسان همانند شاغلان سایر حرف، مسئولیت های اخلاقی خاصی دارند و باید علاوه بر تبحر کاری، اصول اخلاقی لازم در شغل خود را نیز رعایت نمایند. اما متاسفانه رخدادهای اخیر حسابرسی در جهان و بررسی روند گزارش گری در ایران و سایر کشورها نشان دهنده قصورات اخلاقی در این حرفه است. نگرانی در مورد قابلیت اتکا گزارش های حسابرسی، باعث گردید که در این تحقیق به بررسی نیات اخلاقی حسابرسان پرداخته شود. فرض بر این است که حسابرسان با درجه بالایی از آرمان گرایی و درجه پائینی از نسبی گرایی و رابطه مداری، هنگام مواجه با تنگناهای اخلاقی؛ گرایش کمتری به نیات غیراخلاقی دارند.
    روش کار
    در این پژوهش تعداد 198 پرسشنامه بین حسابرسان حرفه ای شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به شیوه تصادفی توزیع و داده های استخراج شده از آنها با استفاده از مدل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد، از نظر آماری رابطه معناداری بین جهت گیری های اخلاقی (آرمان گرایی و نسبی گرایی) و گرایش حسابرسان ایرانی به نیات غیراخلاقی، هنگام مواجه با تنگناهای اخلاقی وجود ندارد. به عبارتی تفاوت در جهت گیری اخلاقی یک فرد، در پیش بینی نیت اخلاقی وی در زمینه حسابرسی بی اهمیت است. اما بین رابطه مداری و گرایش حسابرسان ایرانی به رفتار غیراخلاقی، هنگام مواجه با تنگناهای اخلاقی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. به عبارتی با افزایش رابطه مداری، گرایش حسابرسان به نیات غیراخلاقی هنگام مواجه با تنگناهای اخلاقی افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    آینده حرفه حسابرسی درگرو رهبری اخلاقی متصدیان این حرفه است. لذا لازم است تا آنها با تبیین اهمیت معیارهای اخلاقی والا و آموزش ضرورت درست کاری فردی، حسابرسان فعلی و آتی را به سوی رعایت رفتار اخلاقی سوق دهند.
    کلید واژگان: آرمان گرایی, رابطه مداری, نسبی گرایی, نیات اخلاقی}
    B. Banimahd, E.Beigi Harchegani*
    Background
    Auditors as employees in other's professions have a moral responsibility and in addition to have expertise, ethics should be adhered to in their jobs. Concerns about the reliability of audit reports caused, which in this study, ethical intentions of auditors be examined. It is hypothesized that auditors possessing higher degrees of idealism and lower degrees of relativism, and possessing lower degrees of guanxi orientation will be less likely to develop the unethical intentions
    Methods
    In this research 198 questionnaires in accidentally way dispense among professional auditors who practitioner in Audit Organization and AICPA, then their extracted data analyzed by regression model.
    Results
    The results showed there is no significant relationship between ethical orientation (idealism and relativism) and tendency of Iranian auditors to develop the unethical intentions, when encountered ethical dilemmas. In other word the difference in a person's ethical orientation, is not important to predict the ethical intentions in auditing field, but there is a positive relationship between the guanxi orientation and Tendency of Iranian auditors to unethical intentions when they encounted to ethical dilemmas In other words when the guanxi orientation increase, Tendency of Iranian auditors to unethical intentions will be increased in countering with ethical dilemmas.
    Conclusion
    The fate of audit profession depends on it’s authorities’s ethical leading. So they should express the importance of prominent ethical scales and urgency of individual honesty to present and future auditors to propel them toward to regard ethical behavior.
    Keywords: Ethical Intentions, Guanxi Orientation, Idealism, Relativism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال