به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیات متشابه » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آیات متشابه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محدثه تقوای نخجیری، سید تقی کبیری*، فاطمه خلیلی

    تقسیم آیات قرآن به محکم و متشابه، تمهید شارع مقدس در آیه مبارکه هفتم از سوره آل عمران بوده است. اما این تفکیک در بدایت امر، زمینه ساز آرا و نظرات مختلفی درباره وجه تاویلی و تفسیری آیات متشابه را رقم زد. محکمات به دلیل اشاره مستقیم، موکد و صریح مشمول چنین حساسیتی نیستند. اما با توجه به ویژگی های اعتقادی، عبادی، معرفتی و علمی مستتر در آیات متشابه پژوهش در باب این آیات همواره ضروری و مهم می نماید. با درک اهمیت این موضوع، جستار حاضر با روش کیفی و مبتنی بر رویکرد توصیفی-تحلیلی به بخی ملاحظات در باب تاویل آیات متشابه در متون تفسیری شیعی پرداخته است. نتایج بحث نشان دهنده آن است که اولا اکثر مفسرین قرآن تلاش می کنند تاویل متشابهات را بر اساس آنچه در آیات صریح و محکم مقید گردیده استوار سازند. همچنین برخی از این تفاسیر با توجه به ذهئقه عرفانی، فلسفی یا معرفت-شناسی دینی که به آن گرایش دارند تلاش می کنند صورت های استعاری و مجازی که در بطن این آیات مستتر شده را با چنین گرایش هایی آشکار سازند. تامل در نوع تشابه که در این آیات وجود دارد از ویژگی مشترک همه متون تفسری است یعنی به علت تشابه بر اساس موول بودن، مجمل بودن یا مشکل بودن توجه ویژه دارند.

    کلید واژگان: آیات متشابه, آیات محکم, تاویل, تفاسیر شیعی.}
    Muhaddith Taqvai Nakhjiri, Seyyed Taghi Kabiri*, Fatemeh Khalili

    Dividing the verses of the Qur'an into strong and similar has been the preparation of the holy law in the seventh blessed verse of Surah Al-Imran. But this separation in the beginning set the stage for different opinions and opinions about the interpretation and interpretation of similar verses. Courts are not subject to such sensitivity due to the direct, emphatic and explicit reference. But considering the hidden religious, religious, epistemological and scientific characteristics in similar verses, research on these verses is always necessary and important. Understanding the importance of this issue, the present research, using a qualitative method and based on descriptive-analytical approach, has discussed some considerations about the interpretation of similar verses in Shiite exegetical texts. The results of the discussion show that, first of all, most commentators of the Qur'an try to base the interpretation of the parallels on the basis of what is clearly and strictly defined in the verses. Also, some of these interpretations, according to the mystical, philosophical or religious epistemology they are inclined towards, try to reveal the metaphorical and figurative forms that are hidden in the heart of these verses with such tendencies. Reflecting on the type of similarity that exists in these verses is a common feature of all exegetical texts, that is, they pay special attention to the reason for the similarity based on whether it is appropriate, complete, or difficult.

    Keywords: Similar Verses, Strong Verses, Interpretation, Shiite Interpretations}
  • سیدعلی اصغر مسعودی*، محمد غفوری نژاد
    یکی از نظریات مطرح شده در سنت اسلامی در باب نحوه مواجهه با مفردات متشابه قرآن، نظریه وضع لفظ برای روح معنا است که نخستین بار غزالی به صراحت از آن سخن گفته است. این نظریه که در تاریخ اندیشه اسلامی در میان عرفا و پیروان حکمت متعالیه مقبول واقع شده، در نظر جوادی آملی بر اساس زنجیره ای از مبانی، مقبول افتاده و کاربست های متعددی یافته است. التزام حداکثری به قوانین زبان عربی در مواجهه با متون دینی، کفایت نکردن ادبیات عرب جاهلی برای تادیه معارف الاهی، رد تفسیر به رای و دیدگاه های هرمنوتیکی، اعتقاد به لایه های متعدد در هستی، و اصالت حقیقت در قرآن کریم از مبانی این نظریه نزد او است. وی نظریه را مبتنی بر حدس و به عنوان راهکاری برای انفتاح باب مفاهمه قرآن و مخاطبان قلمداد می کند. همچنین، در باب پاره ای واژگان موجود در کتاب و سنت به این نظریه تمسک جسته است؛ واژگانی همچون «یوم»، «مجیء»، «قلم»، «لوح»، «طعام»، «اصطفاء»، «کلام»، «کلمه»، «تجارت»، «مصباح»، «ذوق»، «صراط»، «باب»، «مفاتیح» و «کتاب»
    کلید واژگان: حقیقت و مجاز, نظریه روح معنا, جوادی آملی, آیات متشابه, الفاظ متشابه}
    Seyyed Ali-Asghar Masoudi*, Mohammad Ghafoorinezhad
    One of the theories suggested in Islamic tradition on how to face with similar words in Quran is the theory of putting words forth for the spirit of meaning. It has been stated explicitly by Ghazzali for the first time. This theory has been accepted among mystics and followers and of transcendent theosophy in the history of Islamic thought. Transcendent theosophy has been accepted and used in detail based on a continuum of some foundations by professor Javadi Amoli. As is understood, for him, the theory has been based on: maximum obligation to Arabic grammar in religious texts, insufficiency of Jaheli Arab literature to satisfy the Divine wisdom, rejecting eisegesis and hermeneutic views, believing in the multiple layers in the existence, and the originality of truth in Quran. He considers the theory as the basement for a new window to understand the Quran and its addresses. He referred to this theory for knowing the meaning of some words in the Book and tradition such as day, come, pen, tablet, food, choosing, speech, word, business, the lamp, taste, way, keys and book
    Keywords: Truth, Metaphor, Meaning Based Theory, Javadi Amoli, Ambiguous Verses, Ambiguous Words}
  • احمد عبادی*، داود صائمی، احمد بهشتی
    آیات متشابه در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالش برانگیز بوده است. صدرالمتالهین شیرازی در اصول هستی شناسی خود قائل به نظریه توحید خاصی در مقابل دیدگاه توحید عامی است. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تاویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات باری تعالی باشد می توان بر مبنای اصول فلسفی عرفانی دیدگاه توحید خاصی ظواهر الفاظ آیات را حفظ کرد و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد. اما بر مبنای نظریه توحید عامی نمی توان آیات متشابه را بر ظاهر الفاظ حمل کرد، بلکه یا باید آنها را تاویل کرد، یا قول به تجسم در باب واجب الوجود را پذیرفت. با توجه به چندتباری بودن مسئله متشابهات قرآن، ملاصدرا در این مسئله رهیافت میان رشته ای اخذ کرده است.
    کلید واژگان: توحید خاصی, توحید عامی, آیات متشابه, عرش, ملاصدرا}
    Ahmad Ebadi*, Davood Saemi, Ahmad Beheshti
    Ambiguous Quranic verses have been one of the challenging issues during the history of Islamic sciences. In the principles of his ontology، Mulla Sadra Shirazi (the Leader of Theosophers) believes in particular monotheism versus general monotheism. He holds that، on the basis of philosophical-mystical principles of particular monotheism view، outward meanings of Quranic verses can be maintained and all ambiguous verses can predicated to their outwards meanings، without the necessity of expounding the esoteric meanings of verses or of belief in corporealization about the essence of God. On the contrary، ambiguous verses cannot be predicated on their outward meanings on the basis of general monotheism; rather، their esoteric meanings should be expounded and the belief in corporealization about the Necessary Being should accepted. Given the fact that ambiguous Quranic verses are multi-factorial، Mulla Sadra adopts an inter-disciplinary approach to this issue
    Keywords: particular monotheism, general monotheism, ambiguous Quranic verses, Throne, Mulla Sadra}
  • ملاصدرا و اخذ رهیافت میان رشته یی در تفسیر آیات متشابه
    احمد عبادی، داود صائمی، رضا محمدزاده
    در حوزه فرهنگ اسلامی، صدرالمتالهین شیرازی ضمن وقوف بر آسیبهای حصرگرایی روش شناختی در گستره دین پژوهی، به رهیافت جدیدی در حکمت متعالیه برای حل مسائل الهیاتی دست یافته است. وی با اخذ رهیافت میان رشته یی بمنزله یک برنامه پژوهشی مبتنی بر کثرتگرایی روش شناختی، به شکستن حصرگرایی روش شناختی دست یازیده است. ملاصدرا همچون دیگر مسائل گستره الهیات، در مسئله تفسیر آیات متشابه، که در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالش برانگیز بوده، نیز رهیافت میان رشته یی اخذ نموده است. با توجه به چندتباری بودن مسئله متشابهات قرآن، اخذ چنین روی آوردی ضروری و اجتناب ناپذیر مینماید. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تاویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات حق تعالی باشد، میتوان بر مبنای اصول فلسفی عرفانی دیدگاه توحید خاصی، ظواهر الفاظ آیات را حفظ نموده و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد. پژوهش حاضر مطالعه موردپژوهانه یی است که رهیافت متعالی ملاصدرا در هستی شناسی و دین پژوهی وی را بنحو مستدل و مستند معرفی مینماید
    کلید واژگان: رهیافت میان رشته یی, حصرگرایی, روش شناختی, آیات متشابه, توحید خاصی, ملاصدرا}
  • صدرالمتالهین و نظریه روح معنا در تفسیر مفردات متشابه قرآن
    حامد شیواپور، محمدصادق کاملان
    درباره واژه های متشابه قرآن، چهار دیدگاه اصلی وجود دارد: دیدگاه اهل ظاهر، نظریه اشتراک لفظی، نظریه حقیقت و مجاز و نظریه روح معنا. طبق نظریه روح معنا، الفاظ بر ارواح معانی وضع شده اند و خصوصیات مصادیق در معنای آنها در نظر گرفته نشده است. از اینرو کاربرد آنها میتواند در مصادیق معقول نیز حقیقی باشد. بنابرین الفاظ متشابهی که در قرآن بکار رفته اند در مصادیق مجرد و معقول بنحو حقیقی و نه مجازا استعمال شده اند.
    این دیدگاه که نخستین بار غزالی آنرا طرح کرده است در آثار بزرگان فرهنگ اسلامی تا روزگار ما پیوسته مطرح بوده است و بویژه بزرگانی چون فیض کاشانی، حکیم سبزواری، علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) از آن سخن گفته اند. از آنجا که ملاصدرا در تبیین و ترویج این نظریه نقشی بیبدیل داشته است در این پژوهش، بطور خاص تبیین او از این نظریه بررسی میشود.
    کلید واژگان: آیات متشابه, الفاظ متشابه, نظریهحقیقت و مجاز, نظریه روح معنا, غزالی, ملاصدرا}
    Mulla Sadra and the Theory of the Spirit of Meaning in Interpreting Qur anic Metaphorical Single Terms
    Hamed Shivapoor
    There are four main views concerning metaphorical terms in the Qur’an: the view of Zahirites, the theory of univocality, the theory of the truth and metaphor, and the theory of the spirit of meaning. Based on the theory of the spirit of meaning, words are chosen based on the spirits of meanings, and characteristics and applications are not taken into account in their meanings. Therefore, their employment can also be true about intelligible cases. Thus the metaphorical words used in the Qur’an in relation to abstract and intelligible referents have been employed in their real meanings and not in a metaphorical sense.This view was first proposed by Ghazzali and has been discussed in the works of the great figures of Islamic philosophy since then. It has been dealt with particularly by some prominent scholars such as Fayd Kashani, Sabziwari, ‘Allamah Tabataba’i, and Imam Khomeini. Since Mulla Sadra has played an undeniable role in the development and dissemination of this theory. This paper specifically examines his interpretation of this theory.
    Keywords: metaphorical verses, metaphorical words, theory of the truth, metaphor theory of the spirit of meaning, Ghazzali, Mulla Sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال