به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیت الله مصباح » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آیت الله مصباح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین احمدی*
    آیت الله مصباح به پیروی از مشهور اندیشمندان، علم اخلاق را دربردارنده تربیت اخلاقی می داند؛ اما در مباحث فلسفه اخلاق، تربیت اخلاقی را از اخلاق تفکیک می کند. ایشان در فلسفه اخلاق، ایمان به خدا و اعتقاد به قیامت را حد نصاب اخلاقی می داند، اما سخاوت غیرمسلمانانی همچون حاتم طائی را نیز دارای ارزش و تخفیف در عذاب قلمداد می کند. باتوجه به اینکه حد نصاب اخلاقی، به شرایط لازم برای وصول به هدف نهایی اخلاق اطلاق می شود، سخاوت حاتم طائی که مومن نبوده است نباید ارزش و حد نصاب اخلاقی داشته باشد، پس تخفیف در عذاب او چه توجیهی دارد و چه ارزشی برای سخاوت او می توان در نظر گرفت؟ این تحقیق با تفسیری نو از دیدگاه آیت الله مصباح در پاسخ به این پرسش ها، از تمایز میان علم اخلاق و تربیت اخلاقی استفاده می کند که این دو علم، دست کم در هدف، روش، واقعیت و حد نصاب متمایزند و براساس این تمایز، حد نصاب و ارزش اخلاقی برای اعمال کفار وجود ندارد، اما برخی اعمال کفار امکان دارد حد نصاب و ارزش تربیت اخلاقی را داشته باشد. دیدگاه آیت الله مصباح در تربیت اخلاقی نیاز به تکمیل دارد که این نوشتار حد نصاب تربیت اخلاقی را، در مسیر وصول به قرب الهی بودن می داند و به گونه ای هدف تربیت اخلاقی را تبیین می کند که سخاوت افرادی همچون حاتم طائی به دلیل حسن فعلی داشتن، حد نصاب و ارزش تربیت اخلاقی را دارا باشد.
    کلید واژگان: علم اخلاق, تربیت اخلاقی, حد نصاب اخلاقی, حد نصاب تربیت اخلاقی, آیت الله مصباح}
    Hossein Ahmadi *
    Following the famous thinkers, Ayatollah Misbah considers the ethics to include moral education, but in his moral philosophy, he distinguishes between moral education and ethics. In his philosophy of ethics, he considers faith in God and belief in the resurrection to be the moral criterion, while he holds that the generosity of non-Muslims such as Hātam al-Ṭāʾī is valuable and will lead to a reduction in punishment. Considering that moral standard refers to the conditions necessary to reach the ultimate goal of morality, the generosity of Hātam al-Ṭāʾī as a non-believer should not have moral qualification and value; so what is the reason for reducing his punishment and what value can be considered for his generosity? With a new interpretation of Ayatollah Misbah's point of view in answering these questions, this research uses the distinction between ethics and moral education that are different at least in their aim, method, nature and criterion. Based on this distinction, the actions of infidels fails to qualify moral standards and lack moral value, while some of their actions may satisfy the standards and enjoy values of moral education. Ayatollah Misbah's view on moral education needs to be completed, and this article considers the criterion and standard of moral education as being the means for attaining nearness to God, and explains the goal of moral education in a way that the generosity of those like Hātam al-Ṭāʾī can enjoy the standard and value of moral education due to the goodness of the action.
    Keywords: Ethics, Moral Education, Criterion For Ethics, Criterion For Moral Education, Ayatollah Misbah}
  • غلامحسین میر*، محمدمهدی مهدوی برهان

    یکی از ملاکاتی که از دیرباز تاکنون برای تمایز و تدوین علوم مطرح بوده، ملاک «عرض ذاتی» است. دانشمندان با در دست داشتن این ملاک، خواهند توانست گزاره های مختص به یک موضوع معین را به درستی و با نظمی منطقی در کنار هم قرار داده و مرزی مشخص برای علم مورد نظر خود ترسیم کنند. لکن آیت الله مصباح (ره) اشکالاتی را بر این ملاک وارد می آورند که باعث از کار افتادن این ملاک در علم فلسفه می شود. نگاره پیش رو سعی دارد با روشی توصیفی-تحلیلی و با توجه به منابع در دسترس اعم از مخطوطات موجود از اعلام و صوت دروس و... ، ابتدا خلاصه ای از ملاک عرض ذاتی را تبیین کرده و سپس به اشکالات آیت الله مصباح (ره) بر این ملاک در تدوین علم فلسفه بپردازد. عرض ذاتی بودن محمول برای موضوع، در گرو تحقق دو شرط عمده یعنی «ذاتیت» و «اولیت» است و اشکالات آیت الله مصباح (ره) نیز بر همین دو وارد می آید. لکن می توان با توجه مسیله مشارکت حد و برهان و همچنین تطبیق شرایط معقولات ثانی فلسفی بر محمولات موضوع علم فلسفه، از این اشکالات پاسخ گفت.

    کلید واژگان: عرض ذاتی, تمایز علوم, علل وجودی, معقولات ثانوی, آیت الله مصباح}
    GhulamHussain Mir *, MohammadMahdi Mahdavi Borhan

    One of the criteria that has been used for distinguishing and compiling sciences since long ago is the criterion of “essential accident”. By having this criterion, scientists will be able to put together propositions specific to a certain subject correctly and in a logical order, and draw a specific boundary for their desired science. However, Ayatollah Mesbah introduces problems to this criterion, which makes this criterion invalid in the Philosophy. This article tries to explain with a descriptive-analytical method and according to the available references, first explain a summary of the criterion of “essential accident”, then discuss Ayatollah Mesbah's problems with this criterion in compiling the Philosophy.       The “essential accident” nature of the predicate for the subject depends on the achievement of two major conditions, namely "inherence" and "priority", and the problems of Ayatollah Mesbah are also related to these two; However, it is possible to answer these problems by paying attention to the problem of the participation of term and proof and also comparing the conditions of philosophical secondary intelligibles to the predicates of the subject the Philosophy.

    Keywords: essential accident, Distinction of Sciences, Existential Causes, Secondary Intelligibles, Ayatollah Mesbah}
  • محمد فولادی وندا*، زینب درویشی

    یکی از مهم ترین دغدغه های بشر، چگونگی داشتن حیاتی پاک، آرام و بی آلایش با کم ترین رنج و سختی و حیاتی جاودانه است. این پژوهش، با روش تحلیلی و مطالعه اسنادی، در پی پاسخ به این سوال است که »حیات طیبه از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح به چه معنا است و راه های وصول به آن کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی از این است که از منظر علامه، حیات طیبه در همین دنیا و حیاتی جدید و مختص مردم مومن دارای عمل صالح است. اما از نظر آیت الله مصباح، نفس طیبه دارای حیات طیبه، درجاتی دارد که اگر کسی انسان بالفعل شد و به مرحله بالاتر از حیات معقول رسید، دارای حیات طیبه خواهد شد. از نظر علامه، یکی از عوامل نیل انسان به حیات طیبه، عبادت و بندگی اوست که از خودشناسی وی نشات می گیرد، اما استاد مصباح علاوه بر خودشناسی، بر نقش کلیدی میل و گرایش فطری انسان و محبت و کشش به خداشناسی نیز تاکید دارد. همچنین هر دو استاد ترک لذت های زودگذر دنیایی و نقش بندگی و پذیرش ولایت ایمه(ع) و ایمان قرین با عمل صالح را در وصول انسان به حیات طیبه موثر می دانند. از منظر استاد مصباح، آنچه مطلوب بالذات است، «ارزش ذاتی» است، که مصداق آن «کمال انسان»  و مصداق کمال انسان هم «تقرب به خدا» است که اوج کمال و سیر انسان و فلسفه اصلی خلقت انسان است.

    کلید واژگان: حیات طیبه, علامه طباطبایی, آیت الله مصباح, ایمان و عمل صالح, کمال}
    Mohammad Fooladivanda*, Zeinab Darvishi

    One of the most important human concerns is how to have a clean, peaceful, and free life with the least suffering and hardship and eternal life. This research, with the analytical method and document study, seeks to answer the question, "What does Hayate Taybeh mean from viewpoint of Ayatollah Tabatabai and Ayatollah Misbah, and what are the ways to reach it?" The findings of the research shows that Allameh's perspective is a good life in this world and a new life that is specific to believing people with righteous deeds. But according to Ayatollah Misbah, a good soul with a good life has degrees that if someone becomes a real human being and reaches a stage higher than reasonable life, he will have a good life. According to Alameh, one of the factors for a person to achieve a good life is his worship and servitude, which originates from his self-knowledge, but in addition to self-knowledge, Ayatollah Misbah also emphasizes the key role of human desire and natural tendency and love and attraction to God. Also, leaving the fleeting pleasures of the world and the role of servitude and accepting the authority of the Shia Imams and faith combined with righteous deeds are considered by both of them to be effective in attaining a virtuous life. From the point of view of Ayatollah Misbah, what is most desirable is "intrinsic value" which is an example of "human perfection" and the example of human perfection is "closeness to God" which is the peak of human perfection and the main philosophy of human creation.

    Keywords: Hayat Tayyaba, Allameh Tabatabayi, Ayatollah Misbah, Faith, Righteous Action, Kamal}
  • محمد فولادی وندا*، سنا خلف حیاوی

    این پژوهش با رویکرد نظری و تحلیلی، به بررسی و تحلیل علم دینی از منظر علامه مصباح‌یزدی می‌پردازد و اینکه در منظر ایشان، علم دینی، به شیوه استنباطی است یا تاسیسی؟ رویکرد تاسیسی،‌ اصالت را به معارف و آموزه‌های نقلی و پشتوانه‌های متافیزیکی می‌دهد که توجه جدی به مبانی و جهان‌بینی اسلامی در آن ضروری است. یافته‌های پژوهش حکایت از این دارد که از منظر آیت‌الله مصباح،‌ علم دینی علمی است که داده‌های آن مخالف نص قرآن و روایات قطعی نباشد؛ علمی که در آنها نظریاتی مبنا قرار داده شود که مورد تایید دین بوده، یا دست‌کم دین آنها را نفی نکرده باشد. ازاین‌رو ‌علم در مقام توصیف صرف، دینی و غیردینی ندارد و در مقام توصیه و دستورالعمل نیز می‌تواند دینی و غیردینی باشد، اما از دایره علم خارج است. در دیدگاه ایشان، علمی دینی است که مبانی آن دینی باشد. مبانی لزوما از طریق استنباط از منابع دینی به ‌دست نمی‌آید، بلکه ممکن است با برهان فلسفی به اثبات برسد. در اسلامی‌سازی علم در همه رویکردها، برای استخراج دیدگاه اسلامی، به‌ناچار باید از استنباط بهره برد. برای تاسیس علم دینی، باید مبانی، اصول، مسایل، مفاهیم، فرضیات، نظریات، روش‌ و... را از گزاره‌های دینی استنباط کرد.

    کلید واژگان: علم دینی, روش تاسیس, استنباط, آیت الله مصباح}
  • غلامعلی عزیزی کیا

    شناخت حدیث مانند شناخت هر متن دیگر، مبتنی بر مبانی خاصی است و داشتن مبنایی خاص به‌معنای داشتن نوع ویژه‌ای از فهم است و بیشتر اختلاف فهم‌ها در باب حدیث به تفاوت مبانی بازمی‌گردد. آیت‌الله مصباح درباره مبانی حدیث‌شناسی اثر مستقلی ندارد؛ ولی از پژوهش‌های حدیثی منتشر شده از ایشان و نیز مباحثی که در باب پروهش‌های دینی دارند، می‌توان بخشی از مبانی دخیل در شناخت حدیث را اصطیاد کرد و شواهدی را نشان داد. این پژوهش با هدف تبیین برخی از اثرگذاری‌های مبانی آیت‌الله مصباح در شناخت و تفسیر حدیث، با روش تحلیل و توصیف، برخی از مبانی را شناسایی و اثرگذاری آن را در فهم گوشزد کرده و به این نتیجه رسیده است که حدیث برخلاف قرآن، تحریف‌پذیر بوده و شواهدی مانند تصحیف الفاظ، ‌سقط و افتادگی از متن، وضع، نقل به‌معنای ناصواب، تغییر اعراب و قرایت‌پذیری بر این تحریف‌پذیری دلالت دارد. همچنین به باور ایشان زبان حدیث عرفی عقلایی و در عین حال دربردارنده بیان نمادین در پاره‌ای از موارد است. معصومان گوینده حدیث، حکیم و مصلحت‌اندیش و هدایت‌گر بوده و با رعایت سطح فهم مخاطب، ویژگی‌های تاثیرگذار مخاطب در فهم را در نظر داشته‌اند. همچنین مفسر حدیث نیز ممکن است از پیش‌فرض‌ها و پیش‌دانسته‌ها و علایق و انتظارات خویش متاثر گردد.

    کلید واژگان: حدیث, فقه الحدیث, مبانی حدیث شناسی, آیت الله مصباح}
    GholamAli Azizi Kia

    Knowing a hadith, like knowing any other text, is based on certain principles and having a special basis means having a special kind of understanding, which is the background of differences of understanding about hadith. Ayatollah Mesbah has no independent work on the basics of hadith studies, but from his hadithi researches as well as his discussions about religious studies, some of his hadith foundations can be extracted. Using a descriptive-analytical method this paper studies the influences of Ayatollah Mesbah's principles on recognizing and interpreting hadith. The results show that the hadith, contrary to the Qur'an, is distortable and evidences such as error writing, text fragmentation, making a hadith and attributing it to the Infallibles, quotation in the sense of incorrect, change of diacritical marks and readability indicate this distortion. He believes, the language of hadith is a rational custom and at the same time it contains symbolic expression in some cases. The narrators of the hadith were infallible, wise and guiding, and considered the expediency of affairs and have considered the influential characteristics of the audience in understanding. Of course, the interpreter of the hadith may also be influenced by his presuppositions, knowledge, interests and expectations.

    Keywords: hadith, fiqh of hadith, fundamentals of hadith studies, Ayatollah Mesbah}
  • صفدر الهی راد، محمد پورواعظیان شرقی*

    یکی از مهم‌ترین مباحث در حکومت اسلامی، مسئله نقش مردم در حکومت است. با توجه به اینکه مبنایی‌ترین اعتقاد در اسلام، باور به توحید است، در این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی، پس از بیان توحید و مراتب آن از منظر این دو اندیشمند اسلامی، نقش مردم در مشروعیت سیاسی تبیین و در ادامه به بررسی تطبیقی مشارکت سیاسی و نسبت آن با توحید و مراتب آن از منظر این دو اندیشمند اسلامی پرداخته شده است. در نتیجه این پژوهش، با توجه به اشتراک نظر در باور به توحید و مراتب آن، از نظر این دو اندیشمند اسلامی، مردم در مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی هیچ نقشی نداشته و نقش آنها فقط تحقق‌بخشی به حکومت از باب تکلیف است. ایشان در باب مشارکت سیاسی، حق تعیین نظام و ساختار آن، تعیین حاکم و کارگزاران، تعیین قانون‌گذار، مجری قانون و نظارت بر قانون را از آن خداوند متعال می‌دانند و معتقدند که دیگران فقط با اذن الهی حق انجام چنین اموری را دارند.

    کلید واژگان: امام خامنه ای, آیت الله مصباح, توحید, مشارکت, مشروعیت سیاسی}
    Safdar Elahi Rad, Mohammad Pourvaezian Sharghi*

    One of the most important issues of the Islamic government is the role of the people in the government. Using a descriptive-analytical method, expressing monotheism and its levels based on its fundamental status in Islam, this paper seeks to study the relationship between believing in monotheism and political participation from the perspective of Imam Khamenei and Ayatollah Mesbah. Considering the common opinion of these two thinkers in the belief in monotheism and its levels, the findings show that the people have no role in the political legitimacy of the Islamic government, while they can only pave the way for the realization of the Islamic government. Regarding political participation, the right to determine the system and its structure, the appointment of the ruler and agents, the appointment of the legislator, the law enforcer and the overseer of the law, these two thinkers consider these matters to belong to God Almighty and believe that others have the right to do such things only with God's permission.

    Keywords: Imam Khamenei, Ayatollah Mesbah, monotheism, participation, political legitimacy}
  • اسماعیل نجاتی *، علی مصباح

    در حوزه انسان‌شناسی، دو رویکرد عمده «انسان‌شناسی فلسفی» و «انسان‌شناسی تجربی» دنبال می‌شود. این پژوهش به دنبال آن است که آرای دو انسان‌شناس معاصر را به نمایندگی از این دو رویکرد درباره ذاتیات انسانی مقایسه کرده، آثار اشتراکات و اختلافات مبنایی آنها را در علوم انسانی بررسی کند. ازاین‌رو از میان فیلسوفان مسلمان آرای آیت‌الله محمدتقی مصباح متکی بر منابع اسلامی و حکمت متعالیه، و از میان روان‌شناسان انسان‌گرا آرای آبراهام هارولد مزلو متکی بر فلسفه رمانتیک، فلسفه اگزیستانسیالیسم و دیدگاه تجربه‌گرایی را مدنظر قرار داده است. این پژوهش در نتیجه‌گیری، متوجه اشتراکات محدود و ظاهری و اختلافات بسیار و ریشه‌ای این دو متفکر درباره این مسایل اساسی شده است؛ به گونه‌ای که اختلافات یادشده موجب شده تا ایشان در مقام توصیف پدیده‌های انسانی، تبیین روابط میان آنها، تعیین موضوعات و مسایل تحقیق، و انتخاب ابزار و منابع شناخت، به گونه متفاوت بیندیشند، و در مقام دستور و تعیین هنجارهای رفتاری نیز در ارزش‌گذاری، سیاست‌گذاری، و توصیه نسبت به رفتارها و مسایل انسانی، داوری‌هایی متعارض داشته باشند.

    کلید واژگان: آیت الله مصباح, آبراهام مزلو, روان شناسی, علم النفس فلسفی, علوم انسانی, انسان شناسی, اسلام, ماهیت انسان}
    Isma’il Nejati*, Ali Mesbah

    In the sphere of anthropology, there are two major approaches: philosophical anthropology and empirical anthropology. This study seeks to compare the views of two contemporary anthropologists representing those approaches regarding human essentials and investigate the consequences of their basic common points and differences in humanities. Therefore, we consider the views presented by Ayatollah Muhammad Taqi Mesbah on the basis of Islamic sources and transcendental philosophy, and among the humanist psychologists, Abraham Harold Maslow’s views on the basis of romantic philosophy, existentialist philosophy and empiricism. This study, in the concluding section, considers the limited and formal common points and many deeply-rooted differences between those two thinkers regarding those fundamental issues. This is in a way that the aforementioned differences have caused think differently regarding the description of human phenomena, explanation of human relations, determining the research issues and subject matters, and choosing the tools and sources of recognition; they even have contradicting judgments on determining behavioral norms as well as in valuing, policy-making, and recommending human behaviors and issues.

    Keywords: Ayatollah Mesbah, Abraham Maslow, psychology, philosophical psychology, humanities, anthropology, Islam, human nature}
  • زینب درویشی*، محمدحسین ایراندوست، حسن معلمی

    تحلیل و بررسی معقولات ثانی از گذشته دور در میان فیلسوفان مطرح بوده است. معرفت شناسی مفاهیم فلسفی به بررسی نحوه انتزاع این مفاهیم می پردازد و در نوشتار حاضر، با روش توصیفی تحلیلی، معرفت شناسی مفاهیم فلسفی در اندیشه علامه طباطبائی و آیت الله مصباح واکاوی شده است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که علامه طباطبائی نخستین فیلسوفی است که نحوه انتزاع مفاهیم فلسفی از جمله مفهوم وجود و عدم را مطرح ساخته است. به باور وی، مفاهیم فلسفی با بهره گیری از علم حضوری انتزاع می شوند. آیت الله مصباح برخلاف علامه طباطبائی، علم حضوری و تجربه درونی را برای انتزاع هریک از نخستین مفاهیم فلسفی کافی نمی داند، بلکه معتقد است که علاوه بر آن باید با هم مقایسه شوند و رابطه خاصی میان آنها در نظر گرفته شود. به باور آیت الله مصباح، روش علامه طباطبائی در انتزاع مفاهیم فلسفی از عمومیت برخوردار نیست.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, مفاهیم فلسفی, معقولات ثانی, علامه طباطبائی, آیت الله مصباح}
    Zeynab Darwishi*, Muhammad Hussein Iran Doost, Hassan Mu’allemi

    Analysis and investigation of secondary intelligibles has been focus of attention among philosophers since long ago. Epistemology of philosophical concepts deals with an investigation of these concepts, and in the present article, we have explored the epistemology of philosophical concepts in the minds of Allama Tabataba’i and Ayatollah Mesbah. In this study, it is clarified that Allama Tabataba’i was the first philosopher who put forward the mode of abstraction of the philosophical concepts including the concept of existence and non-existence. He believes that philosophical concepts are abstracted by using intuitive knowledge. Ayatollah Mesbah, unlike Allama, does not consider intuitive knowledge and internal experience as sufficient for abstraction of each of the primary philosophical concepts; rather, he maintains in addition to that, they must be compared with one another, and one must regard a certain relation among them. In his view, Allama’s method in abstracting philosophical concepts cannot be generalized

    Keywords: epistemology, philosophical concepts, secondary intelligibles, Allama Tabataba’i, Ayatollah Mesbah}
  • محمد فولادی*
    در اسلامی سازی علوم، رویکردهای گوناگونی مطرح است. برخی رویکرد حداقلی، برخی میانی و برخی نیز حداکثری است. لازمه برخی از این رویکردها، پالایش و تهذیب علوم موجود و حفظ هویت آن علم است. لازمه برخی دیگر، تاسیس علم جدید است. رویکرد تاسیسی، رویکردی است که در علم دینی اصالت را به معارف و آموزه های نقلی و پشتوانه های متافیزیکی در تولید علم دینی می دهد و یا بر توجه توامان به روش های مختلف در کسب معرفت تاکید دارند. در تاسیس علم جدید، توجه جدی به مبانی و جهان بینی اسلامی و اصلاح آن بر اساس جهان بینی اسلامی ضروری است. افزون بر این، علم جدید باید از منابع معرفتی و روش متنوعی بهره مند باشد. نقد عالمانه علوم موجود و تحول در روش علمی از لوازم تولید علم جدید دینی است که از آن به رویکرد «تاسیسی» یاد می شود. استادان ارجمند، حضرات آیات جوادی و مصباح در تفسیر علم دینی، رویکرد تاسیسی و فرامبناگرایی را پذیرفته اند.
    کلید واژگان: علم دینی, رویکرد تاسیسی, رویکرد فرامبنا, آیت الله جوادی, آیت الله مصباح}
    Mohammad Fooladi *
    There are different approaches in the course of the Islamization of sciences. Some scholars have adopted maximal, some minimal, and some moderate approaches. Some approaches demand the refinement of existing sciences and the confirmation of their identities. Other approaches demand the formation of new sciences. The formation approach in religious science considers revealed doctrines and metaphysical backings as primary in the process of religious knowledge production, or devote parallel attention to different methods in the acquisition of knowledge. In the course of forming new disciplines of knowledge, serious consideration of the Islamic worldview and modifying it accordingly is necessary.      Furthermore, the new knowledge is expected to enjoy a variety of methods and references. The erudite criticism of the existing sciences and their development through academic method, known as the formation approach, are demanded by the production of new religious knowledge. The esteemed professors Javadi Amoli and Misbah Yazdi have adopted the formation approach and meta-fundamentalism in the course of the interpretation of religious knowledge.
    Keywords: religious knowledge, the formation approach, the meta-fundamentalist approach, Ayatullah Javadi, Ayatullah Misbah}
  • محمود نمازی، سیدامین الله احمدیانی مقدم
    بحث از انسان به عنوان یکی از سه محور مهم فلسفه در کنار خدا و جهان، همواره مورد توجه مکاتب فلسفی جهان قرار گرفته است. همچنین یکی از مهم ترین سوالاتی که حول محور انسان از قدیم الایام مورد توجه بوده است، سوال از ماهیت و چیستی انسان می‏باشد. آیت الله مصباح معتقد است که انسان علاوه بر عنصر مادی، دارای بعد روحانی می‏باشد، که البته همین بعد روحانی، اصل و حقیقت انسان می‏باشد. وی معتقد است که انسان‏ها دارای سرشت و طبیعت مشترک هستند که هم در حوزه میل و گرایش و هم در آگاهی و شناخت انسان مطرح می‏باشد؛ اما ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی، معتقد است که انسان‏ها هیچ گونه سرشت مشترکی ندارند. چیستی او از پیش تعیین شده نیست. انسان، ازآنجا که فاقد هرگونه ماهیت و تعریف پیشینی است، آزاد است؛ بلکه برابر با آزادی است. در این مقاله دو دیدگاه متفاوت درباره ماهیت انسان از این دو فیلسوف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ماهیت انسان, سرشت مشترک انسانی, آزادی, سارتر, آیت الله مصباح}
    Mahmoud Namazi, Seyyed Aminollah Ahmadiani Moghaddam
    The discussion of man as one of the three important pivots of philosophy besides God and the world has always been considered in the world’s philosophical schools. Also, since ancient times, one of the most important questions about man concerns the nature and quiddity of man. Ayatollah Misbah believes that in addition to the material dimension, man has a spiritual dimension, which is the reality and the truth of man, of course. He believes that humans have a common nature and quiddity both in the sphere of desire and attitude and in awareness and cognition. However, Jean-Paul Sartre, the French philosopher, believes that humans have no common nature. Man’s quiddity is not predetermined, and he is free because he has no a priori nature and definition; man is equal to freedom. This paper comparatively examines the different views of these two philosophers on the nature of man.
    Keywords: human nature, human common nature, freedom, Sartre, ayatollah Misbah}
  • فرح رامین *، فاطمه اکبرزاده نجار
    «فطرت» ، امری تکوینی و جزئی از سرشت انسان است که به بعد روحی و معنوی او مربوط می شود. در وجود این فطرت الهی، که زمینه ای برای خداجویی و خداشناسی فطری است، در میان متفکران اسلامی اختلافی نیست. به نظر می رسد، اختلاف بر سر چگونگی راهکارها، و روش ها، در اثبات فطرت و ویژگی های امور فطری و رابطه آن با دین است. ازاین رو، تقریرهایی متنوع و تا حدی متفاوت در آثارشان وجود دارد. این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی بر آن است که با استناد به دیدگاه اندیشمندان معاصر اسلامی ، که برگرفته از قرآن و سنت الهی است، به اثبات وجود فطرت و جایگاه آن بپردازد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که اندیشمندان اسلامی، برای وجود فطرت در آدمی، از راهکارهایی همچون شهود باطنی و عرفانی، شواهد تاریخی و تجربی، ادله عقلی و نقلی استفاده کرده اند که مهم ترین آن، استدلال عقلی است و سایر راهکارها تاییدی بر آن محسوب می شود.
    کلید واژگان: فطرت, امام خمینی ره, آیت الله مصباح, علامه طباطبائی, آیت الله شاه آبادی, شهید مطهری, آیت الله جوادی آملی}
    Farah Ramin *, Fatemeh AkbarzadehNajjar
    "Fitra" or innate nature is an existential issue and a part of man's nature which is related to man's incorporeal or spiritual dimension. There is no disagreement among Islamic thinkers over the existence of the divine Fitra which is a ground for innate desire for seeking and knowing God. It seems that the difference lies in ways and methods to prove Fitra, the characteristics of innate affairs and its relation to religion. Hence, there are diverse and somewhat different views in their works. Using a descriptive-analytical method and studying the views of contemporary Islamic scholars which are derived from the Qur'an and the divine tradition, this paper seeks to prove the existence of "Fitra" and its position. The research findings show that Islamic scholars have proposed rational and mystical intuition, historical and experimental evidences, and rational and narrative arguments to prove the existence of "Fitra" in human beings. The most important evidence in this regard is rational reasoning, and the other arguments are regarded as supporting evidence.
    Keywords: Fitra, Imam Khomeini, Ayatollah Misbah, Allameh Tabataba'i, Ayatollah Shahabadi, Martyr Motahari, Ayatollah Javadi Amoli}
  • غلامعلی عزیزی کیا *
    تحقیق و تصحیح و تعلیقه بر شش جلد از مجلدات کتاب شریف بحارالانوار (54–59) و نیز تعلیقه بر معانی الاخبار از نخستین نگاشته های استاد علامه محمدتقی مصباح به شمار می آید و دربردارنده نکات رجالی و فقه الحدیثی فراوان است. این مقاله با روش تحلیل و توصیف، بخشی از کوشش های استاد مصباح در فهم اسناد احادیث را بررسی کرده و به نتایج ذیل دست یافته است. برخی از اسناد احادیث این مجلدات دچار تصحیف و سقط و افزودگی است که در جای خود بدان اشاره شده و برای رفع آن کوشیده اند. همچنین گاهی نیاز به تمییز مشترکات و توحید مختلفات بوده است. عناوین یادشده از یکدیگر بازشناسی و یا بر وحدت آنها تاکید شده است. عنوان های زیادی نیز معرفی و به وثاقت یا ضعف و یا مجهول بودن آنان اشاره شده و گاه به ارسال یا اتصال سند با استناد به دلیل آن اشاره شده و برخی مشکلات و کاستی های اسناد مرتفع شده است.
    کلید واژگان: حدیث, سند حدیث, رجال حدیث, تحقیق در سند حدیث, آیت الله مصباح, بحارالانوار, معانی الاخبار}
    Gholam Ali Azizikia *
    Investigating, correcting and writing additional notes in the six volumes of the great book Behar al- Anvar (54-59) as well as additional notes in Maani al-Akhbar are among the first works of Professor Allameh Mohammad Taqi Misbah which include many points about Rijal and Fiqh al-Hadith. Using the analytical-descriptive method, this paper has examined some of the efforts of Professor Misbah in understanding the hadiths’ documents and achieved the following
    Results
    Some of hadiths’ documents in these books have had alterations in sense, omissions and additions, which Allameh has mentioned and tried to correct. Also, sometimes there has been a need to differentiate between hadiths with ambiguous words and unity of disputed words. The aforementioned titles are recognized, or their unity is emphasized. Moreover, many documents have been introduced, and their authenticity, weakness or anonymity, transmission or connection are mentioned with reasons, and some problems and shortcomings of the documents have been resolved.
    Keywords: hadith, hadith document, Rijal al-hadith, research in hadith document, Ayatollah Misbah, Behar al- Anvar, Maani al-Akhbar}
  • سیدامین الله احمدیانی مقدم، محمود نمازی
    «آزادی» و محدوده آن از دیرباز مطمح نظر انسان ها بوده است. همچنین «مسئولیت» به عنوان یک محدودکننده برای آزادی انسان، از جانب فیلسوفان اخلاق مطرح بوده است. آیت الله مصباح و ژان پل سارتر از جمله فیلسوفانی هستند که به این دو موضوع توجه کرده اند. ازآنجاکه یکی از این دو فیلسوف، مسلمان و موحد و دیگری از شاخه الحادی مکتب اگزیستانسیالیسم به شمار می آیند، به طور طبیعی در خصوص «آزادی» و «مسئولیت» انسان اختلاف نظرهای فراوانی دارند. سارتر انسان را برابر با آزادی می داند، و تنها حالتی را که در آن انسان آزاد نیست وقتی می داند که نمی تواند آزاد باشد. همچنین برای انسان قایل به مسئولیت جهانی است. از سوی دیگر، آیت الله مصباح بر آزادی انسان تاکید می کند. همچنین برای انسان انواعی از مسئولیت ها قایل است. در این مقاله، با توجه به تفاوت فراوان نظرات این دو فیلسوف، دیدگاه های آنها به صورت تطبیقی بررسی گردیده است.
    کلید واژگان: آیت الله مصباح, سارتر, آزادی, مسئولیت}
    Seyyed Aminallah Ahmadiani Moghaddam, Mahmoud Namazi
    "Freedom" and its boundaries have long been considered by humans. As a limiting factor for human’s freedom, "responsibility" has also been discussed by philosophers of ethics. Ayatollah Misbah and Jean-Paul Sartre are among the philosophers who have focused on these two issues. Since one of these two philosophers is a Muslim and monotheist, and the other one belongs to the atheistic school of Existentialism, they naturally have many disputes and disagreements about man’s "freedom" and "responsibility". Sartre considers man as equal to freedom, and argues that the only state in which man is not free is when he cannot be free. He also believes in a global responsibility for man. On the other hand, Ayatollah Misbah emphasizes on human’s freedom and believes in a variety of responsibilities for human. Given the great difference between the views of these two philosophers, the present paper examines their views in a comparative way.
    Keywords: Ayatollah Misbah, Sartre, freedom, responsibility}
  • محمدعلی محیطی اردکان *
    «رابطه علوم طبیعی و دین» یکی از مهم ترین مسائلی است که در سال های اخیر و با اوج گرفتن بحث «علم دینی» و «اسلامی سازی علوم» مطرح شده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی این موضوع را از دیدگاه آیت الله مصباح بررسی کرده است. این مقاله پس از بررسی دو دیدگاه کلی درباره رابطه علوم طبیعی و دین، به تبیین ملاک های دینی بودن علم پرداخته و در مهم ترین بخش، به این نتیجه دست یافته است که نه تنها میان علوم طبیعی و دین با توضیحی که در مقاله ارائه می شود ناسازگاری جدی وجود ندارد، بلکه همکاری های متقابل علوم طبیعی و دین درخور توجه است. صدور حکم برای موضوعات علمی، گسترش دایره آگاهی های تجربی، تایید علم، افزودن غنای مسائل تجربی و جهت دهی در استفاده از علم نمونه هایی از کمک های دین به علم است. تعیین مصداق و موضوع و فراهم کردن زمینه های جدید برای تحلیل های دینی، تعیین جزئیات معارف دینی، مانند بیان شرایط و موانع، اثبات بخشی از آموزه های دینی و تاثیر در فهم بهتر مباحث دینی را می توان از جمله کمک های علم به دین تلقی کرد.
    کلید واژگان: علوم طبیعی, دین, آیت الله مصباح, علم دینی, تعارض}
    Mohammad Ali Mohiti Ardakan *
    The relationship between natural sciences and religion is one of the most important issues that has been raised in recent years with the rise of the discussion of "religious science and the Islamization of sciences". Using the descriptive-analytical method, the present paper analyzes this issue from the viewpoint of Ayatollah Misbah. After examining two general views on the relationship between natural sciences and religion, this paper explains the criteria for the religiousness of science, and in the most important part, through the explanations presented in the paper, it comes to the conclusion that there is not any serious incompatibility between natural sciences and religion, rather there is a considerable mutual cooperation between the natural sciences and religion. Issuance of a decree for scientific subjects, extension of the circle of empirical knowledge, confirmation of science, addition of richness to empirical issues and giving direction to the use of science are some examples of the contribution of religion to science. Identifying the subject matter and providing new grounds for religious analysis, determining the details of religious education, such as the expressing of conditions and obstacles, proving some religious teachings, and leading to a better understanding of religious issues can be considered as the helps of religion to science.
    Keywords: natural sciences, religion, Ayatollah Misbah, religious science, conflict}
  • سید عباس موسوی*، سید محمدرضا موسوی
    نوشتار پیش‏رو درباره یکی از بحث‏های مهم فلسفه حق است و آن پرداختن به این پرسش است که آیا «حق» در کاربرد «حق داشتن» از نظر آیت‏ الله مصباح، امری تکوینی است یا اعتباری؟ برای مثال وقتی گفته می‏شود «خداوند حق خلق دارد» یا «انسان حق حیات دارد»، آیا حق موردنظر با قطع‏نظر از جعل جاعل دارای واقعیت نفس‏الامری و حاکی از واقع است یا امری اعتباری و قراردادی است؟ اگر حق نیز امری عینی و تکوینی باشد، در آن صورت حق‏ها ازجمله امور عینی و نفس‏الامری بوده، کشف‏شدنی خواهند بود و برای پی بردن به حق‏ها باید به امور عینی و تکوینی مراجعه کرد؛ وگرنه مفهوم حق از قبیل مفاهیم اعتباری و قراردادی بوده، حاکی از واقع نیست که در این صورت حق‏ها متکی به اعتبار معتبرند. با توجه به اینکه آیت‏ الله مصباح از شخصیت‏های برجسته و صاحب‏نظر در علوم انسانی بوده، نظرشان در مسئله حق تاثیرگذار است، نوشتار حاضر به بررسی نظر ایشان در این‏باره پرداخته و درصدد بیان این مدعاست که بر اساس مبانی آیت‏ الله مصباح و معانی مختلف اعتباری چنین نیست که حق فقط ماهیتی اعتباری داشته باشد، بلکه می‏توان برای حق ماهیتی غیراعتباری نیز قایل شد.
    کلید واژگان: حق, تکوینی, عینی, نفس الامر اعتباری, قراردادی, آیت الله مصباح}
    Sayyid Abbas Musawi*, Sayyid Muhammad Reza Musawi
    The present article deals with one of the important philosophical discussions on “right”; that is the question of whether “right” in the usage of “having right” is a real entity or a conventional one. For example, when we say “God has the right to create” or “man has the right of living”, is this right, disregarding the making of the Maker, real in itself or a conventional one? If “right” is an objective reality, then all “rights” are among objective are discoverable realities,, and one must refer to objective realities to find out about them. Otherwise, the concept of “right” is among conventional affairs, does not show any reality and, in that case, all “rights” depend on the subjective consideration of those who create such conventions. Since Ayatolah Mesbah is among prominent and authoritative experts in human sciences, his view on the issue of “right” is an influential one. The present article attempts to investigate his view in this regard and is seeking to explain the claim that based on the foundations of Ayatollah Mesbah’s ideas, as well as various meanings of the word “conventional”, “right” is not merely of a conventional nature; rather, one may consider a non-conventional nature for it as well.
    Keywords: right, real, objective, conventional, Ayatollah Mesbah}
  • اسماعیل نجاتی*، علی مصباح
    در حوزه انسان شناسی، دو رویکرد عمده «انسان شناسی فلسفی» و «انسان شناسی تجربی» دنبال می شود. این پژوهش به دنبال آن است که آرای دو انسان شناس معاصر را به نمایندگی از این دو رویکرد درباره ذاتیات انسانی مقایسه کرده، آثار اشتراکات و اختلافات مبنایی آنها را در علوم انسانی بررسی کند. ازاین رو از میان فیلسوفان مسلمان آرای آیت الله محمدتقی مصباح متکی بر منابع اسلامی و حکمت متعالیه، و از میان روان شناسان انسان گرا آرای آبراهام هارولد مزلو متکی بر فلسفه رمانتیک، فلسفه اگزیستانسیالیسم و دیدگاه تجربه گرایی را مدنظر قرار داده است. این پژوهش در نتیجه گیری، متوجه اشتراکات محدود و ظاهری و اختلافات بسیار و ریشه ای این دو متفکر درباره این مسائل اساسی شده است؛ به گونه ای که اختلافات یادشده موجب گردیده تا ایشان در مقام توصیف پدیده های انسانی، تبیین روابط میان آنها، تعیین موضوعات و مسائل تحقیق، و انتخاب ابزار و منابع شناخت، به گونه متفاوت بیندیشند، و در مقام دستور و تعیین هنجارهای رفتاری نیز در ارزش گذاری، سیاست گذاری، و توصیه نسبت به رفتارها و مسائل انسانی، داوری هایی متعارض داشته باشند.
    کلید واژگان: آیت الله مصباح, آبراهام مزلو, روان شناسی, علم النفس فلسفی, علوم انسانی, انسان شناسی, اسلام, فطریات, طبیعیات}
    Ismail Nejati*, Ali Mesbah
    In the anthropology sphere, two major approaches are pursued: “philosophical anthropology” and “empirical anthropology”. The present study aims at comparing the ideas of two contemporary anthropologists as the representatives of these two approaches in regard with human’s innate features, investigating the effects of their basic commonalities and differences. Accordingly, the views of Ayatollah Muhammad Taqi Mesbah, among Muslims philosophers, based on Islamic sources and transcendental theosophy, and the views of Abraham Harold Maslow, among humanist psychologists, based on romantic philosophy, existentialism and empiricism were considered. In the result section, the present research has found limited and apparent commonalities as well as many basic differences between these two thinkers regarding the abovementioned issues, in a way that the differences has caused them to think differently in describing humane phenomena, explaining their relations, specifying the subjects and issues of research, and choosing tools and sources of recognition. Besides, they have different judgments in ordering, specifying behavioral norms, values, policies, and advising humane behaviors and issues.
    Keywords: Ayatollah Mesbah, Abraham Maslow, psychology, philosophical psychology, human sciences, anthropology, Islam, innate features, natural features}
  • غلامعلی عزیزی کیا*
    مبانی تفسیر از جمله موثرترین عوامل جهت دهنده تلاش مفسر در عملیات تفسیری است و در شکل گیری فهم درست از مقاصد خداوند از آیات نقشی بی بدیل دارد. یکی از راه های شناخت مبانی تفسیر قرآن، مراجعه به مقدمه و یا متن تفاسیری است که به مناسبت مقام از مبنایی سخن گفته و یا در تلاش تفسیری خود از آن بهره برده اند. در تفسیر موضوعی معارف قرآن اثر استاد آیت الله مصباح و نیز در برخی آثار دیگر ایشان به برخی مبانی اشارتی شده و اثرگذاری آن در فهم قرآن روشن شده است. نگارنده با مروری بر این آثار، آن مبانی را استخراج و توصیف و تحلیل کرده است. برخی از این مبانی عبارتند از: کلام خدا بودن قرآن؛ عقلایی بودن زبان قرآن؛ امکان و جواز فهم قرآن؛ تفاوت تفسیر با تاویل؛ واقع نمایی آیات قرآن؛ هدف داری؛ مصونیت از تحریف؛ اعجاز در هماهنگی و عدم اختلاف؛ جهانی بودن و جاودانگی؛ جامعیت در بیان امور مرتبط با هدایت انسان.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, مبانی تفسیر, پیش نیازهای تفسیر, مفروضات مفسر, آیت الله مصباح}
    Gholam Ali Azizi Kiya*
    The basic principles of interpretation is one of the most effective factors of interpreter’s endeavor of interpretation and has a unique role in the correct understanding of the meaning of Qur’an verses which is intended by God. One of the ways of recognizing the basic principles of Qur’anic interpretation is referring to the introduction or the text of Qur’an interpretations which deals with the fundamental aspects of speech or which is used as an endeavor of interpretation. In ‘’The thematic Interpretation of Quranic Knowledge’’ by Allamah Misbah and in his other works, he refers to some basic principles and elaborates on their effect on understanding the Qur’an. The author, reviewing these works, brings out and analyzes these basic principles. Some of these principles are: the Divinity of the Qur’anic words, the rationality of Qur’anic language, the possibility of understanding the Qur’an, the difference between interpretation and Qur’an commentation, the truthfulness of verses, purposefulness, immunity from distortion, inimitability with regard to harmony and lack of discrepancy, universality and eternity, and comprehensiveness of the explanation of verses about the guidance of man.
    Keywords: Quran commentary, principles of Quran commentary, prerequisites of Quran commentary, interpreter's assumption, Ayatollah Misbah}
  • غلامعلی عزیزی کیا*
    امکان شناخت عقلی خدا و میزان آن، اثبات وجود خدا و استدلال بر توحید الوهی از مباحث مهم خداشناسی است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با هدف بازخوانی دیدگاه آیت الله مصباح در تبیین عنوان های یادشده در معارف قرآن است. از دیدگاه آیت الله مصباح، شناخت عقلی خداوند ممکن است و انسان می تواند از اوصاف خداوند که در آیات و سخنان معصومان آمده، در حد سطح درک خود آگاه گردد. قرآن اصل وجود خدا را بی نیاز از استدلال می داند و آن را به عنوان مسئله مطرح نکرده است، اما استدلال ضمنی بر اثبات وجود خدا در قرآن وجود دارد. استدلال بر توحید اله مکرر در قرآن آمده که ازجمله آنها، می توان به برهان موجود در آیه 22 انبیاء اشاره کرد. این برهان ارتباطی به برهان معروف تمانع نداشته و نتیجه آن، اثبات وحدت اله از راه استواری و عدم فروپاشی جهان موجود است.
    کلید واژگان: شناخت خدا, شناخت حصولی خدا, خداشناسی در قرآن, اثبات خدا در قرآن, اثبات توحید در قرآن, آیت الله مصباح}
    Qolamali Azizikia*
    The possibility and extent of having rational knowledge of God, proving the existence of God and presenting evidence about divine unity are among the important subjects of theology. Using a descriptive-analytical approach, this paper aims at reviewing and explaining Ayatollah Mesbah’s views about the mentioned issues in Quranic teachings. According to the view of Ayatollah Mesbah, having rational knowledge of God is possible and man can, within the limits of his comprehension, have knowledge of the Divine attributes which are referred to in Quranic verses and the Infallibles’ words. The Qur’an regards that the very idea of God’s existence requires no evidence, and does not consider it as a problem. However, there is an implicit argument in the Qur’an for God’s existence. The Quran repeatedly presents arguments for the unity of God, such as the argument in verse 22 of “Prophets” chapter. This argument bears no relation to the argument called “prohibition” and then it will be possible to prove the unity of God by preserving the stability of today's the world.
    Keywords: knowledge of God, acquired knowledge of God, theology in the Quran, the Quranic proof of God's existence, the Quranic proof of God's unity, Ayatollah Mesbah}
  • مبانی معرفت شناختی کمال نهایی انسان از دیدگاه آیت الله مصباح
    حسن جان نثاری، احمد ابوترابی
    با اینکه در مطلوبیت کمال اختلافی نیست، درباره خود مفهوم کمال، چه در عمل و چه در نظر اختلاف وجود دارد. ریشه بیشتر این اختلافات، مبانی بحث کمال نهایی انسان است؛ تا آنجا که اختلاف در مبانی کمال نهایی، به ایجاد مکاتب مختلف اخلاقی انجامیده است. یکی از مهم ترین این مبانی، مبانی معرفت شناختی است. در این مقاله به بحث درباره مبانی معرفت شناختی کمال از دیدگاه آیت الله مصباح می پردازیم که بر اساس آن، معرفت امری ممکن بلکه متحقق است و می توان آن را با تبیینی یقین آور اثبات کرد. به علاوه، ابزار معرفت منحصر به عقل و حس نیست، بلکه وحی و شهود نیز جزو ابزارهای اصلی معرفت های بشری اند. همچنین بر اساس دیدگاه ایشان میان فعل و هدف اخلاق رابطه ای ضروری (ضرورت بالقیاس) برقرار است.
    کلید واژگان: مبانی کمال نهایی, امکان معرفت, ابزار معرفت, بایدها و نباید اخلاقی, آیت الله مصباح}
    The Epistemological Bases of Human's Ultimate Perfection in Ayatollah Mesbah's View
    Hassan Jan, Nesari, Ahmad Abu, Torabi
    Although there is no disagreement on the desirability of perfection, there are disagreements – both in practice and in theory – as to the notion of perfection itself. Most of these disagreements are rooted in the bases of discussion on human’s ultimate perfection. This disagreement on bases of ultimate perfection has led to the emergence of various ethical schools. Among the most important of these bases are the epistemological bases. In the present article, we deal with the discussion on epistemological bases of perfection in Ayatollah Mesbah’s view based on which knowledge is a possible and even a realized affair and can be proved with a certain explanation. Besides, the devices for knowledge are not restricted to reason and senses; rather, revelation and intuition are among the main devices of human knowledge. In addition, according to Ayatollah Mesbah’s view, there is a necessary relationship between action and the goal of morality.
    Keywords: bases of ultimate perfection, possibility of knowledge, device for knowledge, moral musts, must nots, Ayatollah Mesbah}
  • زهره علوی راد*، سیدمحمدعلی تقوی
    لیبرالیسم در دهه های اخیر با انتقادات بسیاری مواجه بوده است. در این مقاله، وجه هنجاری انتقادات یاد شده، که در تقابل با وضعیت اخلاقی جوامع لیبرال قرار دارد، بررسی و مقایسه می شود. بدین منظور، السدیر مک اینتایر به عنوان نماینده جامعه گرایی و آیت الله مصباح به عنوان نماینده سنت اندیشه اسلامی انتخاب شده اند. حاصل این مقایسه این است که هر دو در وجه سلبی اندیشه خود، منتقد فردگرایی افراطی و خودمحوری لیبرالی در اخلاقیات می باشند. اما وجه ایجابی آنها برای این سامانه اخلاقی، متفاوت از یکدیگر است. مک اینتایر از جامعه محوری در اخلاق حمایت نموده و زندگی اجتماعی را دارای ارزش فی نفسه و سازنده اخلاق توصیف می نماید. اما آیت الله مصباح وحی و در مواردی عقل را کاشف از قوانین اخلاقی معرفی نموده، جامعه را نه دارای ارزش فی نفسه، بلکه ابزاری برای تامین نیازهای مادی و معنوی می داند. دیدگاه های این دو اندیشمند در مورد درج سعادت به عنوان غایت اخلاق و نیز حمایت از دخالت دولت در عرصه اخلاقی به یکدیگر نزدیک است.
    کلید واژگان: آیت الله مصباح, السدیر مک اینتایر, نگرش هنجاری, فردگرایی, جامعه}
    Zohreh Alavirad*, Seyyed Mohammad Ali Taqavi
    In recent decades, liberalism has faced a barrage of criticism directed to it by socialists in western world and Muslim thinkers in East. The present paper studies and compares the normative state of the aforementioned critics, which is contrary to the moral situation in liberal societies. To this end, Alasdair Macintyre is selected as the representative of socialism and Ayatollah Misbah Yazdi as the representative of Islamic thought. The result of the comparison between the view of each of these two thinkers shows that both of them criticize the liberal extreme individualism and ego-centrism in relation to morality as reflected by the negative aspect of their thoughts. However, the positive aspect of their views or their alternatives for this moral system is different. Macintyre supports socio-centrism in ethics and defines social life as something which has value in itself which gives form to morality, but Ayatollah Misbah Yazdi defines revelation and, in some cases intellect as the source of moral standards and rejects the idea that society possesses value in itself and holds that it is a means for meeting material and spiritual needs. Both thinkers seem to agree that felicity is the final end of morality and support state's participation in preserving morality.
    Keywords: Ayatollah Misbah Yazdi, Alasdair Macintyre, normative look, individualism, society}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال